Viser resultatene 1 til 18 av 18
    Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2015
    Liker (gitt)
    11
    Liker (mottatt)
    32
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    16 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    4

PHTLS - Pre Hospital Trauma Life Support

Jeg har nylig vært på et Pre Hospital Trauma Life Support-kurs i regi av SNLA, og tenker det kan være interessant for andre at jeg deler noen av mine tanker og erfaringer angående dette kurset.
    I min søken etter info i forkant av kurset var det ikke mye å finne, og jeg ønsker i tillegg å høre andres erfaringer og tanker rundt dette.

Selve kurset arrangeres av Stiftelsen Norsk Luftambulanse (SNLA), og er således et helt sivilt kurs. Her er deltakerne både erfarne medics fra forsvaret, anestesisykepleiere som jobber offshore, kommunelegen i Førde, ambulansearbeidere og alle et sted i mellom disse. Fellesnevneren er at alle skal drive prehospital akuttmedisin i en eller annen form. Kurset går over tre dager, ca. 0800-1600, men det må påregnes mye forstudie. Særlig for forsvarspersonell som mangler mye av fysiologi og patofysiologi er dette et tungt teoretisk kurs, og "skippertakspugging" funker ikke. Jeg vil anbefale å starte lesing så snart man får tilsendt kursmateriell, og ikke senere enn 1-2 måneder. Kurset koster pr. mai 2016 12 400,- inkludert kursmateriell og lunsj. Reise, losji og kost utover lunsj må den enkelt sørge for selv. Her kan jeg informere om at FOKUS' stipendordning for vervede kan nyttes, for utgifter inntil 20 000,-. Jeg er usikker på om det finnes en lignende ordning for befal og offiserer, men det kan ditt lokale FOKUS-kontor informere om.

Kurset vektlegger en hurtig primærundersøkelse, med fokus på skademekanikk og systematisk undersøkelse etter ABCDE for å avdekke om vitale funksjoner er truet. Det er stort fokus på load-n-go, og som kjent skal ingen tiltak gå ut over hurtig evakuering. For meg med "lagsmedic" som tærtiærfunksjon tok det et par caser å bli vant med at jeg var evak-ressurs, allerede var fremme ved skadested, og dro videre til legevakt/sykehus/traumemottak i det øyeblikk jeg ville.

Sett ut fra et forsvarssynspunkt er mye annerledes, og kanskje ikke alltid like relevant. Forskjellene på sivil og militær akuttmedisin kommer godt frem, og forskjellen på hvor man er i behandlingsrekka og evakueringskjeden har også mye å si. Det er enorm forskjell på utstyr og omstendighet rundt for en lagsmedic og en sykepleier på akuttmottak, noe som fører til at samme tilnærming ofte ikke fungerer. Det jeg mener SNLA gjør meget bra under kurset er derfor å fokusere på prinsipper: Pasienten skal ha stabil ryggsøyle, pasienten skal ha frie luftveier, pågående blødninger skal stoppes, etc. Dette er målet, og om man bruker metode A eller B er egentlig likegyldig så lenge man kommer til samme mållinje. Nivå 3'ere vil ofte ha erfaring med denne typen tilpasset behandling, men den store massen i forsvaret lærer sanitet etter enkle algoritmer. Vi kan diskutere om drill gir trygghet men ikke alltid optimal behandling, og på samme måte om behandling uten fast drill kan bli rotete. Her er selvfølgelig erfaring og kompetanse en viktig faktor.

Om noen har spørsmål, tanker eller egne erfaringer rundt dette, er jeg meget interessert i å høre de.

Link: https://norskluftambulanse.no/vart-a...support-phtls/
    Sist endret av hvlt; 30-05-16 kl 18:40 Begrunnelse: La til link

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    51
    Liker (mottatt)
    176
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    138 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    11

Sv: PHTLS

PHTLS kursa er veldig gode, og dei prinsippa er gode ha uansett kvar ein er i akuttkjeda. For ein lagmedic ser eg at det er vanskeleg å følgje desse prinsippa til ei kvar tid. Slik er det sivilt og, ein må vurdere om ein skal "load and go" eller "stay and play". Det som er veldig viktig å vite er at kurset er eit amerikansk kurs, og NLA som er norsk kursarrangør må følgje den amerikanske modellen.

Det finnes og ein militær versjon av kurset. Du finn boka på Amazon.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    51
    Liker (mottatt)
    176
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    138 innlegg
    PONDUS
    11

PHTLS kursa er veldig gode, og dei prinsippa er gode ha uansett kvar ein er i akuttkjeda. For ein lagmedic ser eg at det er vanskeleg å følgje desse prinsippa til ei kvar tid. Slik er det sivilt og, ein må vurdere om ein skal "load and go" eller "stay and play". Det som er veldig viktig å vite er at kurset er eit amerikansk kurs, og NLA som er norsk kursarrangør må følgje den amerikanske modellen.

Det finnes og ein militær versjon av kurset. Du finn boka på Amazon.

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2015
    Liker (gitt)
    11
    Liker (mottatt)
    32
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    16 innlegg
    PONDUS
    4

I tillegg er mindsettet til en lagsmedic nødvendigvis helt annerledes enn hva sykepleieren på hjelpeplassen har. Som lagsmedic vet jeg ish hvor lang tid det tar fra jeg melder et behov til evak er fremme. Selv om jeg ser at her trengs evak og kirurgi asap, og helst vil ha helikopter øyeblikkelig, er ikke load-n-go innenfor 2-3 minutter fysisk mulig. Ofte ikke innenfor 20-30 minutter heller for den saks skyld.

Men ikke misforstå: Kurset er meget bra, og man kan ikke forvente at et slikt kurs er skreddersydd meg eller deg personlig.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    51
    Liker (mottatt)
    176
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    138 innlegg
    PONDUS
    11

Kurset er skreddarsydd til pasienten, ikkje til oss behandlarar. Så må ein gjere lokale tilpassningar slik at det blir best mulig for pasienten. For dei som har følgt med så har kurset forandra retning dei siste åra. Før var kurset reint prosedyre kurs omtrent. Hadde ein ei trafikkulykke skulle ein bruke nakkekrage og backboard. I dag er det meir evidens basert. No må ein kunne argumenter kvifor ein gjere noko og kvifor ein ikkje gjere noko anna.

Moderator/Årets milforumist 2016

Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    315
    Liker (mottatt)
    484
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    258 innlegg
    PONDUS
    22

Sv: PHTLS - Pre Hostpital Trauma Life Support

Et tips.

Det er unikt dyrt å ta det i Norge. Så hvis man ikke er redd å gå kurs på annet språk en norsk vil jeg gjøre det samme som jeg anbefaler leger som tar feks ATLS, ta kurset i utlandet.
    Minsk, det nye Utopia

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2015
    Liker (gitt)
    11
    Liker (mottatt)
    32
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    16 innlegg
    PONDUS
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    Et tips.

Det er unikt dyrt å ta det i Norge. Så hvis man ikke er redd å gå kurs på annet språk en norsk vil jeg gjøre det samme som jeg anbefaler leger som tar feks ATLS, ta kurset i utlandet.
    Viktig poeng her. Dersom avdeling må betale kurset av egen lomme, vil jeg anbefale å bruke pengene på noe annet. Det fins i mange tilfeller bedre ting å bruke 12 400,- enn et tre dagers kurs. Dersom man kan bruke stipend fra FOKUS eller lignende er det en helt annen sak.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    51
    Liker (mottatt)
    176
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    138 innlegg
    PONDUS
    11

Et tips.

Det vil heilt sikkert lønne seg økonomisk, for som du seie så er kurset dyrt. Det som kanskje kan vere greit å vite er at NLA har eit bra forkurs som ein tar på internett.

Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    315
    Liker (mottatt)
    484
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    258 innlegg
    PONDUS
    22

Man kan velge å gå PHTLS "military provider" (er en av variantene av kurset), men ser at det ikke er like mange som tilbyr denne varianten. Ser at det finns dem som tilbyr kombinert PHTLS og TCCC, der man får begge sertifiseringer etter kurset.
    Minsk, det nye Utopia

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    58
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    10 innlegg
    PONDUS
    10

Sv: PHTLS - Pre Hospital Trauma Life Support

Det jobbes med å få M-PHTLS til Forsvaret (den militære versjonen av PHTLS). Dersom det skjer, er det sannsynlig at dette kurset blir obligatorisk for enkelte sanitetsutøvere.
    Pr nå sender ulike avdelinger personell på PHTLS, men dette er meget dyrt for Forsvaret. Det er mye å spare på at Forsvaret holder kursene selv.

M-PHTLS er i tråd med TCCC og jeg synes det er et godt supplement i utdanningen dersom man har annen avansert førstehjelpsutdanning i bunn (som Nivå 3 førstehjelpsmodul).
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2015
    Liker (gitt)
    11
    Liker (mottatt)
    32
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    16 innlegg
    PONDUS
    4

Sist jeg så TCCC-kurs lyst ut, var må-kravene nivå 3 samt PHTLS. I tillegg praktiserer vel de fleste sanitetsavdelinger med vervet personell at folk skal ta PHTLS innen 2. år eller noe slikt. De facto er PHTLS obligatorisk for vervede/befal med sanitet som primærfunksjon, og nettopp derfor burde forsvaret arrangert kurset selv. Den militære versjonen vil nok også være mer tilpasset forsvaret, selv om det er sunt å få et innblikk i "sivil" akuttmedisin.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    91
    Liker (mottatt)
    560
    Nevnt
    94 innlegg
    Sitert
    361 innlegg
    PONDUS
    16

Hvis det blir obligatorisk med M-PHTLS så er nok det lurt.
    Vanlig, sivil PHTLS skjønner jeg ikke vitsen med å gjøre obligatorisk for å ta TCCC utdanning.

Da burde man fokusere med på prolonged field care i stedet.
    It's not about surviving, it's about winning.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    51
    Liker (mottatt)
    176
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    138 innlegg
    PONDUS
    11

Ikkje sikkert det blir så veldig mykje billigare å undervise i M-PHTLS sjølv. Stor del avkursavgifta er lisens til den amerikanske eigaren av systemet.

Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    315
    Liker (mottatt)
    484
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    258 innlegg
    PONDUS
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Ikkje sikkert det blir så veldig mykje billigare å undervise i M-PHTLS sjølv. Stor del avkursavgifta er lisens til den amerikanske eigaren av systemet.
    Feil. Det går å betale under 2000 kroner for PHTLS, da til kommersielle aktører som betaler lisensen, og som skal dekke sine kostnader, pluss gi vinst til eieren. Uheldigvis har en aktør som tar alt for mye betalt, fått kontrollen over alt for mange kurslisenser i Norge.

Men du har nok rett, hvis du tenker på å gå kurset i utlandet.
    Minsk, det nye Utopia

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    51
    Liker (mottatt)
    176
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    138 innlegg
    PONDUS
    11

Feil. Det går å betale under 2000 kroner for PHTLS, da til kommersielle aktører som betaler lisensen, og som skal dekke sine kostnader, pluss gi vinst til eieren. Uheldigvis har en aktør som tar alt for mye betalt, fått kontrollen over alt for mange kurslisenser i Norge.

Men du har nok rett, hvis du tenker på å gå kurset i utlandet.

Okey. Eg har berre fått fortalt at ein stor del av kursavgift er lisens. Men det kan vere veil.

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    58
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    10 innlegg
    PONDUS
    10

Det er helt klart mye penger å spare på at Forsvaret holder kursene selv. Man ser allerede en enorm innsparing på AMLS-kursene. Instruktørene lønnes jo uansett med sin grunnlønn, om de holder kurs eller ikke. Utgiftene skal kun dekke materiell og lisens, uten overskudd.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    58
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    10 innlegg
    PONDUS
    10

De første norske militære instruktørene er ferdig utdannet og arbeidet med å ferdigstille M-PHTLS kurspakken i Forsvaret er i gang.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    146
    Liker (mottatt)
    92
    Nevnt
    11 innlegg
    Sitert
    44 innlegg
    PONDUS
    7

Søt søt musikk i mine ører
    Godkjent sansoldat

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. PHTLS, norsk oversettelse.
    By Eon in forum Sanitet/førstehjelp i militær tjeneste i Forsvaret
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 04-03-14, 11:11
  2. Support our troops, support your society
    By lukman in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 18-10-10, 08:50
  3. PHTLS og NIVÅ 3
    By M*A*S*H in forum Sanitet/førstehjelp i militær tjeneste i Forsvaret
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: 27-08-09, 22:31
Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier