Viser resultatene 1 til 18 av 18
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    980
    Liker (mottatt)
    2203
    Nevnt
    226 innlegg
    Sitert
    1083 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    61

Hva innebærer det å være offiser?

KOL stiller spørsmålet Hva innebærer det å være offiser? på sin nettside. Kan milforums lesere hjelpe til her?

En trist erkjennelse:
    Etter KOLs syn er det dessverre liten forståelse og kunnskap utenfor Forsvaret om hva det innebærer å være offiser. For mange oppleves offisersprofesjonsbegrepet diffust, og er det å være offiser er i stor grad ensbetydende med «å være militær».

«En offiser er en person som har jobbet i militæret i mange år» – hører vi ofte…

KOL synes det er trist at vår profesjon er så utydelig, og jobber derfor aktivt for å sette offisersprofesjonen på kartet. I den forbindelse har vi hatt møter med, og presentert konkrete forslag for, både FST, FD, Forsvarsministeren og Sjef Forsvarets Høgskole.

KOLs visjon for offisersprofesjonen:
    Det må være like naturlig å vite hva det er å være offiser, som det i dag er å vite hva det vil si å være tannlege, snekker, lege og brannmann osv

KOLs forslag til tiltak:
    KOL mener det må tydeliggjøres på befals-, krigs-, stabs- og høyskole hva som faktisk er offisersfag. Herunder er trolig det første og viktigste steget å tydeliggjøre faginnholdet på krigsskolene.

Offisersutdanningen skal bl.a sette offiserene i stand til å utøve ledelse og styring innenfor en rekke fagområder og bransjer i Forsvaret. Eksempelvis innenfor økonomi, logistikk, etterretning, navigasjon, maskin, artilleri, luftvern osv. For å nå dette målet må utdanning innenfor slike bransjefag rammes inn av en rekke offisersfag. Eksempelvis: operasjoner, taktisk og strategisk planlegging, etikk, internasjonal politikk, NATO, sikkerhetspolitikk, filosofi, lederskap osv. Det er på dette området KOL mener at dagens offisersutdanning har størst forbedringspotensiale.

Navn:		KOL.PNG
Visninger:	597
Størrelse:	181,1 KB

http://kol.no/hva-innebaerer-det-a-vaere-offiser/
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    71 innlegg
    Sitert
    433 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    17

Sv: Hva innebærer det å være offiser?

Jøss. Den teksten må de jobbe med. ..

Visjon for profesjonen er neppe at andre skal vite hva du jobber med. Visjon for profesjonen må være å levere på en rolle for å levere på en oppgave. Verdier som er unike for offisersrollen bør vektlegges (feks IKKE "profesjonell")

Ledelse og styring? Hva er styring???
    En offiser skal lede. Ikke fremst bak likemenn (OR-jobb) men lede operasjoner på alle nivå. Alt dette rundt ymse bransjer og fag lukter forsvar av OF-roller det det burde vært en OR. MRF er OR, S-4 er OF.

Det de kaller bransjefag handler om å vite hvordan våpensystemet (feks et kanonbatteri) kan brukes med best effekt. Hvordan å få det til å skyte fort og presist er OR-jobb.

Forbedringsområdene er jeg enige i, men det hjelper ikke bare å utdanne - en må også anvende dette i det offentlige rom for at folk skal forstå offisersrollen. Ta etter Mood og han karen i Sjøforsvaret som skrev "unnskyld morfar" innlegget nettopp og delta i ordskiftet.

Dette kan bli mye bedre KOL.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2006
    Liker (gitt)
    94
    Liker (mottatt)
    201
    Nevnt
    64 innlegg
    Sitert
    235 innlegg
    PONDUS
    13

Og så kan de jo ta tak i endel holdninger i egne rekker. Når fokus er på rabattavtaler, mest mulig fritid og selvrealisering, så spiller det liten rolle om andre tenker at jeg er en som har jobbet lenge i forsvaret. Det kan godt gjøres ett arbeid med holdningen mange har til det å være offiser. Altfor mange som ser på forsvaret som hvilken som helst bedrift, og unnlater å ta innover seg hva det kan komme til å bety den dagen man står der i stilling og venter på stormen
    Bli mental med best trening - Lars Bertrand Erikssen

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    468
    Liker (mottatt)
    791
    Nevnt
    65 innlegg
    Sitert
    393 innlegg
    PONDUS
    32

Tjah, det er noen utfordringer med å beskrive en profesjon som omfatter alt fra geværtroppssjefen, skiftsjefen på CRCen, S-4 i en innsatsstyrke, jagerflygeren, forsvarsattacheen, sjefen på skytebaneadministrasjonen, læreren på krigsskolen, stabsoffiseren i FD, osv, etc. Alle svært forskjellige jobber og hverdager.

Militær spesialist (for det krever militær spesialkompetanse å bekle alle stilingene over, ikke sant?), leder, planlegger, forvalter, tenker og formidler kanskje?
    The man who does not read has no advantage over the man who cannot read

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    173 innlegg
    PONDUS
    5

Mener du det er gjengs @jaffar eller mener du som et lite ytterpunkt?

Jeg tror jeg kan telle på en hånd de offiserer jeg kjenner eller har møtt som ikke er stolte av sin profesjon.
    "The shitter was full" - Eddie

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    71 innlegg
    Sitert
    433 innlegg
    PONDUS
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Tjah, det er noen utfordringer med å beskrive en profesjon som omfatter alt fra geværtroppssjefen, skiftsjefen på CRCen, S-4 i en innsatsstyrke, jagerflygeren, forsvarsattacheen, sjefen på skytebaneadministrasjonen, læreren på krigsskolen, stabsoffiseren i FD, osv, etc. Alle svært forskjellige jobber og hverdager.

Militær spesialist (for det krever militær spesialkompetanse å bekle alle stilingene over, ikke sant?), leder, planlegger, forvalter, tenker og formidler kanskje?
    Men vi er vel enige om at alle offiserer er en del av samme profesjon? Det skal KOL tross alt ha, profesjonskultur er viktig - og OF kan kanskje drukne litt i disse OR-tider. Men jeg tviler på om en fagforening er rett arena for å etablere den. Men absolutt diskutere den.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    71 innlegg
    Sitert
    433 innlegg
    PONDUS
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av West Vis post

Jeg tror jeg kan telle på en hånd de offiserer jeg kjenner eller har møtt som ikke er stolte av sin profesjon.
    Stolt kanskje, men de fleste har vel møtt en major stappmett som trives best i lave brune sko og/eller 8-15? Og som er mer opptatt av lønnsarter enn stridsevne? Jeg har ihvertfall møtt noen sånne, og sett de møte realitetsveggen i sitt første utenlandsoppdrag som godt voksen.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    468
    Liker (mottatt)
    791
    Nevnt
    65 innlegg
    Sitert
    393 innlegg
    PONDUS
    32

Jo, absolutt. Jeg vil til og med telle inn militærjuristen, -legen, -sykepleieren og veterinæren som tar med seg en tung sivil kompetanse inn for å bruke i en militær kontekst.

Poenget er at det er en profesjon med et voldsomt spenn i type arbeidsoppgaver, ikke bare mellom ulike karriereveier, men også i løpet av en karriere. Karakteristikkene nederst var et forsøk på å peke på det som er felles mellom alle disse.
    The man who does not read has no advantage over the man who cannot read

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    173 innlegg
    PONDUS
    5

Ser den @Sofakriger. Ble nok litt snevsynt inn i mitt normale miljø hvor det heldigvis ikke gjengs.
    Må vel innrømme at jeg nok har passert en slik major eller to ja

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    46
    Liker (mottatt)
    160
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    133 innlegg
    PONDUS
    11

Kva som er ein offiser er ikkje så enkelt å sei. Ikkje berre er spennet på arbeidsoppgåver veldig stort, i tillegg er det ikkje berre i militære ein finn offiserer. Spesielt i engelsk talande land er det mange stillingar som for benevnelsen offiser, blant anna blant politiet. I tillegg til statlege offiserer har ein og offiserer i handelsflåten og blant anna i Frelserarmen.

Fellestrekket eg ser at alle desse skal på ein eller annan måte leie andre, og eller er i ein overordna situasjon i samfunnet enten synleg eller trer i kraft i spesielle situasjonar (feks krig). I tillegg har dei som regel ein teoretisk bakgrunn/utdanning som varierer med kva type offiser ein er. Offiserer har og ofte (ikkje alltid) ein underordna/medhjelpar som tar seg av dei meir praktiske detaljane.

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2006
    Liker (gitt)
    94
    Liker (mottatt)
    201
    Nevnt
    64 innlegg
    Sitert
    235 innlegg
    PONDUS
    13

Sitat Opprinnelig skrevet av West Vis post

Jeg skrev altfor mange. Da mener jeg det.
    Bli mental med best trening - Lars Bertrand Erikssen

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    71 innlegg
    Sitert
    433 innlegg
    PONDUS
    17

Fra et fagforeningssynspunkt burde det jo være interessant om sivile arbeidsgivere oppfattet at en offiser har verdifull kompetanse de kan hente verdi av. Da øker verdien av deres medlemmers utdannelse - og de kan dermed piske lønn og goder.

Jeg har mange veldig gode erfaringer med offiserer som går over til sivilt rett etter plikttjenesten, spesielt Sjøkrigsskolen, men meget varierende erfaring med de som har jobbet i Forsvaret en del år. Mange er bundet i tankemåter og referanserammer som ikke fungerer godt, og mange legger ikke av seg uniformen selv om de tar på seg sivile klær. Man kan godt mene at klar ledelse, villighet til å ta beslutninger, evnen til å gi definerte oppgaver, fremdrift og frister er områder Forsvaret kan lære det sivile mye - men da må det sitte faglig og omsettes i en kulturell kontekst.

Offiserer er nyttig sivilt, hvis de vet hva de er gode på - og hvordan den sivile verden er annerledes.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Moderator/Årets milforumist 2016

Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    294
    Liker (mottatt)
    470
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    246 innlegg
    PONDUS
    22

De militære skal kunne planlegge og gjennomføre veibygging, drifte en kompleks logistikk organisasjon, ha på plass et helsevesen i verdensklasse, sikre god informasjonsflyt, etablere og drifte kommunikasjonssystem, pluss mye mer.

Hvis offiserene skal fokusere på å markedsføre seg som noe, da tror jeg det ikke bør være på fag, men på verdier som er forankret i offiseren.
    Minsk, det nye Utopia

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Liker (gitt)
    611
    Liker (mottatt)
    317
    Nevnt
    41 innlegg
    Sitert
    103 innlegg
    PONDUS
    13

Jeg synes Hærens offiserskodeks sier det bra.
    Jeg er villig til å kjempe for Norge og våre felles verdier. Som offiser går jeg foran. Jeg er som leder betrodd de ytterste maktmidlene samfunnet rår over. Jeg kan komme i situasjoner der jeg er nødt til å ta liv. Mine beslutninger kan også føre til at jeg må ofre liv, mitt eget eller andres. Jeg vil streve etter ære for min avdeling, og skal i all min framferd strekke meg etter å være modig, handlekraftig, dyktig, omsorgsfull og lojal.
    https://no.m.wikipedia.org/wiki/H%C3...offiserskodeks

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    71 innlegg
    Sitert
    433 innlegg
    PONDUS
    17

Ja, lurte på hvorfor KOL ikke bare hadde kopiert inn den. Den er god. Spesielt liker jeg "Jeg er som leder betrodd..." som beskriver forskjellen på soldat og offiser for meg.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    173 innlegg
    PONDUS
    5

General George S. Patton sa det vel egentlig greit nok. Fortsatt veldig passende.
    http://www.artofmanliness.com/2016/0...d-a-gentleman/

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    980
    Liker (mottatt)
    2203
    Nevnt
    226 innlegg
    Sitert
    1083 innlegg
    PONDUS
    61

I siste nummer av Forposten (2/2016 , s12-15) finner vi også en artikkel av Sverre Diesen om spesialistbefalets rolle i felt, og forholdet mellom offiserer og sersjanter.

https://forsvaret.no/hogskolene/Fors...nettutgave.pdf
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Liker (gitt)
    611
    Liker (mottatt)
    317
    Nevnt
    41 innlegg
    Sitert
    103 innlegg
    PONDUS
    13

Enda et bidrag i debatten OR /OF.

Masteroppgave skrevet av Bernhard Fog
    Offiseren - Hva nå? : En studie av militærordningens implikasjoner for offisersrollen på avdelingsnivå

Sammendrag
    Denne studien handler om hvordan offisersrollen på avdelingsnivå i Hæren vil bli påvirket av den nye ordningen for militært tilsatte. Lignende studier har ikke blitt gjennomført i Norge.

Innføringen av personellkategoriene spesialist (OR, other ranks) og offiser (OF, officer) til erstatning for det tidligere enhetsbefalet er den mest omfattende endringen innenfor personellfeltet i Forsvaret i nyere tid. I prosessen frem mot ordningen har fokuset vært rettet mot

OR og opprettelsen av spesialistkorpset. Offiserskorpset og den fremtidige offisersrollen har på

langt nær fått den samme oppmerksomheten. I følge Forsvarssjefens militærfaglige råd skal fordelingen mellom OR og OF innen 2024 være 70 prosent OR og 30 prosent OF. Fremtidens offiserer skal lede en ny og langt mer kompetent og erfaren gruppe spesialister. Videre vil

spesialistene tilhøre et eget korps med egne rapporteringslinjer og sjefer på alle nivå.

Studien fokuserer på avdelingsnivået i Hæren, representert ved Sambandsbataljonen i Brigade

Nord. Metodisk har jeg gått frem ved å først foreta en analyse av offisersrollen i sentrale dokument for militærordningen. Deretter har jeg gjennomført gruppeintervjuer i Sambandsbataljonen om forventinger til OF/OR systemet for å nyansere funnene i dokumentene.

Drøftingen av funn i dokumenter og intervjuer viser at offisersrollen vil bli påvirket innenfor dimensjonene makt og autoritet, ledelse og offiserskompetanse. Funnene er ikke revolusjonerende, men de gir bedre kunnskap om et til nå lite dekket aspekt ved OF/OR systemet. Selv om fokuset er avgrenset til offisersrollen på avdelingsnivået i Hæren, bidrar studien til å starte et nytt forskningsfelt i Forsvaret.

https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/2391887

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Operativ Offiser?
    By opptilnord in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 09-04-13, 23:01
  2. Hva innebærer det å være geværmann?
    By buffyfan84 in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 19
    Nyeste innlegg: 13-06-09, 09:55
  3. Offiser granskes for innsideråd
    By Tor_Odin in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 16-01-07, 09:44
  4. Utdannelse til offiser i USA
    By lukman in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 09-01-07, 15:37
  5. Blogspot: Fra US Navy offiser
    By Accelerate in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 30-01-05, 15:37
Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.

Antall sideoppslag siden oppstart:
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier