Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk
Side 3 av 11 FrsteFrste 12345 ... SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 425

Trd: Generell nyhetstrd for vpen og vpenteknisk

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Sv: Generell nyhetstrd for vpen og vpenteknisk

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Med dagens teknologi s er effektiv rekkevidde p en FGM-148 hele 4750m.

Selv med termisk, s er det ikke s lett detektere personell p den avstanden - spesielt hvis man har gjort en grundig arbeid med kamuflasje og stillingsvalg i forkant. Ikke at det er en garanti at man alltid fr utnyttet den rekkevidden vel og merke

Selv om de blir detektert, s vil man kunne avfyre missiler og s trekke ut fr en 6S eller VK har kunnet sende en Call for Fire, og vpen trenger i tillegg tid til siktes inn.
    Hva om fi har systemer p vogn som nytraliserer javelin? Igjen det er en grunn til at man ikke burde g for en lsning p alt.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg er enig i at det er flere mulige scenarier her, og vanskelig finne ett vpensystem som dekker alle. Du nevnte tidligere israelernes Namer, hvor man har lagt inn ekstrem beskyttelse p bekostning av vpning, og spesielt i bystrid kan dette vre fornuftig. Man m imidlertid vre klar over at fienden da ikke trenger vre s redd for SPV'ens primrskyts, og kan fokusere sine ressurser p bekjempe stridsvognene vre, for deretter i ro og mak ta seg av de tunge SPV'ene.
    Eller for snu p flisa, s har Israelerne spart inn resurser og kan dermed ha flere deployerte fotsoldater som beskytter stridsvognene*. De har ogs mer plass til PV vpen inne i kjretyene, uavhengig av moderkjretyets plassering.

Selv om Israelerne stort sett har brukt sine ressurser p demolere sivil infrastruktur med en og annen ekstremist inni siden 1982, er deres faktiske fokus hele tiden kunne, p konvensjonelt vis nedkjempe alle sine naboland simultant, p nabolandenes territorium.

Dette stemmer ikke for Namer da den er veldig dyr.
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    velse Korpset I Angrep Skarpt. Sitter her og spruter drikke ut av nesen min. Stakkars irakere ass, er s sinnsykt glad jeg slapp vre p mottagende ende av den slakten der.
    Jeg stjal (lst) sitatet fra denne mannen: https://en.wikipedia.org/wiki/Ian_V._Hogg
    Han har sitater om vpen som er helt ubeskrivelig britiske, slik som at MG51 kommer til vare til ut i det 22 rhundre...
    Dd ved Klle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Jeg skrev innlegget over fr jeg s siste fra AGR416. Vet du flyvetid p Javelin p 4750 meter? S vidt jeg har sett gir den en signatur under flukten som gjr at fi strv, dersom de ser den, vil kunne iverksette mottiltak.
    Det er et stort kanskje.....observasjon fra en stridsvogn er ikke fryktelig god, og med top attack blir det fort enda vanskeligere.
    It's not about surviving, it's about winning.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av orcbuster Vis post
    Hva om fi har systemer p vogn som nytraliserer javelin? Igjen det er en grunn til at man ikke burde g for en lsning p alt.
    Hvilke vogner har det?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Ja, ser den.

Jeg mener for vrig bestemt at vi ogs tidligere har hatt en lengre debatt p milforum om lette vs tunge avdelinger. Jeg tror ikke vi ble enige da heller...

Bottom line er vel strengt tatt at om det hadde eksistert ett supervpen (utenom atombomber) som var best i alle situasjoner, s ville alle hatt det, og bare det. Det finnes alts ikke, og vi er derfor best tjent med ha et Forsvar som har en s god sammensetning av alle typer kapasiteter og med s god kvalitet at vi kan sl fienden uansett hva slags krumspring han mtte finne p. Dette ville nok kreve minst 2% av BNP, men det er en annen diskusjon...
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Det var mer et innspill til Takkatts kommentar om erfaringer fra DS:

Kjretyenes ildkraft er viktigere enn fotstyrkens.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Hvilke vogner har det?
    Samtlige nyere russiske stridsvogner har shtora optisk jammer som har vist seg effektiv i syria blandt annet, nyere bmp-3m har arena APS og slike systemer kommer til bli mer og mer vanlige.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Det var mer et innspill til Takkatts kommentar om erfaringer fra DS:
    Jeg gr ut fra at du ikke er uenig nr det gjelder DS?
    Det var ikke mange fra den amerikanske fotstyrken som forlot kjretyene under strider ved eller under framrykkingen mot, 73. Easting. Nr det skjedde, pilte de s fort de kunne tilbake igjen.

Amerikanerne ville nok lidd strre tap dersom det irakiske infanteriet hadde bedre PV-vpen, men det er viktig huske at 2.cav kjrte rett over de irakiske posisjonene uten forberedende artilleri angrep.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Her er en liten episode beskrevet av Douglas Macgregor i boken Warriors Rage. Dette finner sted i sektoren ved siden av MacMasters bermte angrep. En av strv troppene fr tillatelse til rykke gjennom ryken fra brennende BMP, og havner midt inne i stillingene til et motorisert inf.kp:

But the action was far from over. In the midst of the wrecked and burning motorized rifle company, an amazing event now occurred.

Large numbers of green-clad Iraqi infantrymen suddenly jumped up from the surrounding bunkers and defensive positions and began firing RPGs and AK47s from less than twenty meters away, directly at the four American tanks. While Kilgore’s tanks tried to return fire, a couple of Iraqi troops managed to get into a BMP that wasn’t burning and man the 73-mm cannon in the turret. They got off a round, but it flew too high and just missed Kilgore’s tank.

Realizing that the Abrams tanks were too close to engage with main guns, Kilgore told his tank commanders to maneuver their tanks to bring their machine guns into action as best they could against the masses of Iraqi infantry running and firing at them from all directions. What had started out as an orderly advance now disintegrated into pure chaos.

Excerpt From: "Warrior's Rage: The Great Tank Battle of 73 Easting" by Douglas Macgregor.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Verken RPG-7 (som jeg antar det var snakk om her), AK-47 eller 73mm lavtrykkskanon vil vre veldig farlig for en M-1, men jeg skjnner jo at det hele ble oppfattet som kaotisk, og man visste jo ikke nyaktig hvilke ressurser fi hadde.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Verken RPG-7 (som jeg antar det var snakk om her), AK-47 eller 73mm lavtrykkskanon vil vre veldig farlig for en M-1, men jeg skjnner jo at det hele ble oppfattet som kaotisk, og man visste jo ikke nyaktig hvilke ressurser fi hadde.
    Nei, selvflgelig ikke, men hvis de hadde hatt bedre vpen....:-)

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Rpg-7 med pg-7VR stridshode gikk gjennom sidepanseret p en m1 i 2003 s helt ufarlig var/er de ikke. Samme stridshode som det brukt p rpg-29 og den gikk jo ogs gjennom frontpanseret p skroget til en chally 2.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Hvilke vogner har det?
    Siden Javelins grunnleggende teknologi er rundt 20 r, og hovedprinsippet er enda eldre er det sannsynlig at flere APS systemer har effekt mot Javelin.

At Javelin i dag er en av de beste PV missilene som finnes gjr den ikke til en silverbullet.
    Dd ved Klle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Den irakiske styrken som ble knust ved 73. Easting, var ikke inkompetent, men drligere utstyrt. Jeg tror du er enig i at behovet for ildkraft ker nr motstanderen er bedre utstyrt.
    Om du er utstyrt med BMP1 og T-72M som beste stridsvogn og skal kjempe mot vestens beste manverenheter. da er du rimelig inkompetent om du oppfrer deg som de gjorde i 1991.
    Dd ved Klle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av orcbuster Vis post
    Samtlige nyere russiske stridsvogner har shtora optisk jammer som har vist seg effektiv i syria blandt annet, nyere bmp-3m har arena APS og slike systemer kommer til bli mer og mer vanlige.
    Ingen av de er spesielt effektive mot Javelin.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Siden Javelins grunnleggende teknologi er rundt 20 r, og hovedprinsippet er enda eldre er det sannsynlig at flere APS systemer har effekt mot Javelin.

At Javelin i dag er en av de beste PV missilene som finnes gjr den ikke til en silverbullet.
    Ingen har sagt det, s ikke kom med strmenn.

Poenget er fortsatt valid, at lette infanterstyrker meg gode PV vpen kan ha god effekt.

Dette er ikke noe jeg synser om, men noe som er prvd og funnet i orden mot en konvensjonell fiende med sammenlignbar trening og materiellpark (les velser i full spektrum operasjoner).

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Om du er utstyrt med BMP1 og T-72M som beste stridsvogn og skal kjempe mot vestens beste manverenheter. da er du rimelig inkompetent om du oppfrer deg som de gjorde i 1991.
    N er jeg ikke helt med. Mener du at de skulle overgitt seg, eller at de gjorde taktiske feil?

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Enig i veldig farlig men RPG-7 mot belteaggregat er stort sett hjemmeseier. Et inf-KP p 20 meter og nok ammo burde klare disable en tropp Abrams hvis de var koordinerte og ikke ballet med forske frontalpenetrasjon. Litt stfrontoldschool men det kunne ha gtt. Abrams slurper drivstoff som en SaturnV s med tiden og sola til hjelp ville de begynt slite.

Alt dette forutsetter selvflgelig null alliert flysttte og ingen andre egne nede i gata, eh rkenen.
    Artillery is the God of War

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Ingen har sagt det, s ikke kom med strmenn.

Poenget er fortsatt valid, at lette infanterstyrker meg gode PV vpen kan ha god effekt.

Dette er ikke noe jeg synser om, men noe som er prvd og funnet i orden mot en konvensjonell fiende med sammenlignbar trening og materiellpark (les velser i full spektrum operasjoner).
    Poenget mitt var at stridsvognens dd har blitt erklrt siden motangrepet ved Cambrai i 1917.

Javelin endrer ikke p det, Javelin og denne generasjonen med PV missiler mter noe andre PV missiler ikke har mtt, aktive mottiltak av bde hard og ls karakter. Man skyter ikke bare mot buen man skyter n ogs mot pilen.

Etter 1973, da Israelerne hadde mtt sine frste store RPG og Maliyutka, kastet de om p sine prioriteringer og fikk til store investeringer i artilleri for kunne innfre kombinerte operasjoner, ikke slik som i 1967 hvor de hadde mobile enheter stttet av fly som hovedfaktor.
    Artilleriet har blitt stadig raskere i sin reaksjon, blitt langt bedre i sin presisjon og det finnes tilgang p langt flere observasjonsmidler slik som UAV. Dette gjr alles liv p slagmarken vanskeligere, stridsvognen s vell som PV vpenet KAN leve mer farlig enn fr.

De Israelske APS systemene som er p markedet har blitt montert for beskytte mot stupende vpen i prototype-form en stund allerede.

De siste russiske APS systemene er antagelig betraktelig bedre enn de frste, og sikkert ikke langt unna de israelske i kvalitet.

Tyske og Amerikanske systemer av tilsvarende karakter er utviklet men, det mangler konomi til ta dette i bruk, heldigvis er nok dette et like stort problem for Russland.
    Dd ved Klle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    N er jeg ikke helt med. Mener du at de skulle overgitt seg, eller at de gjorde taktiske feil?
    grave stillinger i faktor 1-1 i pent landskap, spre seg utover store frontlinjer uten faktisk spre enhetene skikkelig lokalt, ikke srge for mobilitet i artilleriet. det er rimelig ubrukelig ja. Det var heller ikke noe videre selvstendig tanke eller handling snakke om.

Men de hadde tapt uansett, Menn, Materiell og Moral gikk i Irakernes dissfavr.
    Dd ved Klle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Jeg er relativt klar over dette.

Allikevel, det har vrt en penbaring se hvor effektiv man har vrt med sm patruljer utstyrt med Javelin mot pansrede konvensjonelle styrker, som har alle disse moderne observasjonsmidlene tilgjengelig, det samme med artilleri.

Jeg sier ikke at stridsvognen er dd, den er et meget formidabelt vpen - det er en grunn til at den var tenkt vre hovedkampplatformen til Hren.

Poenget er at den, som alle systemer, har sine begrensninger/svakheter som m utnyttes - i Norge (som jeg har hevdet hele tiden), s er lendet en fordel for lette enheter oppsatt med kapable PV vpen en stor trussel mot stridsvogn. Det var og det jeg skrev i mitt frste innlegg.

Prv se konteksten, fr dere argumenterer mot ting jeg ikke har sagt.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Slik har vel ser vrt siden tidenes morgen at det utvikles kapasiteter, s forsvar mot disse kapasitetene, anti vpen, s nye kapasiteter for bekjempe de nye forsvarsmekanismene og slik gr karusellene.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

grave stillinger i faktor 1-1 i pent landskap, spre seg utover store frontlinjer uten faktisk spre enhetene skikkelig lokalt, ikke srge for mobilitet i artilleriet. det er rimelig ubrukelig ja. Det var heller ikke noe videre selvstendig tanke eller handling snakke om.

Men de hadde tapt uansett, Menn, Materiell og Moral gikk i Irakernes dissfavr.
    De ulike irakiske styrkene presterte svrt forskjellig. Noen var jo hplst organisert og nrmest skremt ut i krigen under vpentrussel. Styrkene fra Den republikanske garden og 12. Mek div, var ganske fornuftig disponert s vidt jeg vet. Litt feil orientert siden de antok at amerikanerne ikke ville ta sjansen p rykke fram gjennom det de rkenlandskapet, men med framskutte posteringer som oppdaget og dirigerte krumbaneild mot de framrykkende amerikanerne. Minefelt var lagt, fornuftige defensive stillinger forberedt og ndvendige reserver var avsatt. 2.Cav.Reg. angrep uten forberedende artilleri og flysttte pga av drlig vr.

Jeg er i og for seg enig AGR, men i de norske simuleringene led lette styrker svrt store tap i forsvar. Offensive operasjoner ble sammenliknet med selvmordsangrep. I oppholdende strid hadde styrkene 2 valg: Kjempe og d, eller overgi seg. Taktiske forflytninger ble svrt vanskelig grunnet krumbaneild og luftangrep.

Hvis vi skal vende tilbake til betydningen av automatkanon p spv er det jo ogs viktig tenke i forhold til nedkjemping av fiendens PV-vpen og infanteristillinger. Desto flere plattformer som kan utfre dette, desto bedre. Spv med automatakonon? Ja takk!

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Pondusfaktor
    0

Generell nyhetstrd for vpen og vpenteknisk

Med dagens teknologi s er effektiv rekkevidde p en FGM-148 hele 4750m.

Selv med termisk, s er det ikke s lett detektere personell p den avstanden - spesielt hvis man har gjort en grundig arbeid med kamuflasje og stillingsvalg i forkant. Ikke at det er en garanti at man alltid fr utnyttet den rekkevidden vel og merke

Selv om de blir detektert, s vil man kunne avfyre missiler og s trekke ut fr en 6S eller VK har kunnet sende en Call for Fire, og vpen trenger i tillegg tid til siktes inn.
    Slik som en kompanistridsgruppe er organisert i dag, enten det er SPV eller stridsvogn, har som regel kompanisjefenene (spesielt dersom de skal inn i et uoversiktlig/risikabelt lende) tilgang p CAS, gjennom 6S. Flysttten kan bde detektere og forbekjempe strrelser som javellinlag og lignende, og samtidig holde egne styrker godt utenfor rekkevidden til slike vpen.

Men, som du skriver - har de gjort grundig arbeid med kamuflasje og sjult sporene sine, kan man heller ikke vre 100% sikker, selv med flysttte

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Det skal vel og sies at enkelte land har vist en strre evne og vilje til ikke bare ta tap, men ogs tle det.

Her kommer det vel ikke bare ann p vpensystemene motstanderen har, men doktrine og handlemte.
    while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise. ― Terry Pratchett, Thief of Time

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Sword1704 Vis post
    Slik som en kompanistridsgruppe er organisert i dag, enten det er SPV eller stridsvogn, har som regel kompanisjefenene (spesielt dersom de skal inn i et uoversiktlig/risikabelt lende) tilgang p CAS, gjennom 6S. Flysttten kan bde detektere og forbekjempe strrelser som javellinlag og lignende, og samtidig holde egne styrker godt utenfor rekkevidden til slike vpen.

Men, som du skriver - har de gjort grundig arbeid med kamuflasje og sjult sporene sine, kan man heller ikke vre 100% sikker, selv med flysttte

Hva fr deg til tro en krig mot likeverdig motstander kommer til bringe CAS?
    Dd ved Klle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Det du beskriver her fordrer luftsuverenitet og relativt slapt LV hos FI.

I en mer symmetrisk krigfring henger flygutta p motorspakene nr de kommer inn i low level for levere p FACens bestilling. Det gr styggfort og tillater ikke mye leting etter fotorisert PV som ligger i skjul.

Begynner bli noen r siden jeg hadde FAC-kurs men hvis det er slik at 6S n ogs har FAC-kapasitet som standard s har det skjedd en del positivt. (I brigaden alts)

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Pondusfaktor
    0

Generell nyhetstrd for vpen og vpenteknisk

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Det du beskriver her fordrer luftsuverenitet og relativt slapt LV hos FI.

I en mer symmetrisk krigfring henger flygutta p motorspakene nr de kommer inn i low level for levere p FACens bestilling. Det gr styggfort og tillater ikke mye leting etter fotorisert PV som ligger i skjul.

Begynner bli noen r siden jeg hadde FAC-kurs men hvis det er slik at 6S n ogs har FAC-kapasitet som standard s har det skjedd en del positivt. (I brigaden alts)

Det som fr meg til tro det, er at CAS brukes i velser hvor man har tiltenkt likeverdig motstander, og at man i en krigssituasjon br bruke de metodene man har trent p, p forhnd.

Selflgelig kreves luftherredmme, og kontroll p fiendens SAM for gjennomfre dette. I mitt innlegg s jeg mer isolert sett p en trussel mot SPV og stridsvogn, i form av Javellin og lignende vpen, uten ta hensyn til det store bildet av type konflikt og fiende.

6S Skal etter direktivene vre oppsatt med FAC-kapasitet som standard. Dette blir i praksis kun gjennomfrt i vervede avdelinger, ettersom ferske lagfrere i vernepliktige avdelinger ikke fr FAC-utdannelse innen de blir satt til sttte kampavdelingene.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

6S?

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

6S er Samvirke-OP'n fra ART

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

@88charlie:

Har du besttt FAC seleksjon?

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Det som fr meg til tro det, er at CAS brukes i velser hvor man har tiltenkt likeverdig motstander, og at man i en krigssituasjon br bruke de metodene man har trent p, p forhnd.

Selflgelig kreves luftherredmme, og kontroll p fiendens SAM for gjennomfre dette. I mitt innlegg s jeg mer isolert sett p en trussel mot SPV og stridsvogn, i form av Javellin og lignende vpen, uten ta hensyn til det store bildet av type konflikt og fiende.

6S Skal etter direktivene vre oppsatt med FAC-kapasitet som standard. Dette blir i praksis kun gjennomfrt i vervede avdelinger, ettersom ferske lagfrere i vernepliktige avdelinger ikke fr FAC-utdannelse innen de blir satt til sttte kampavdelingene.

Greit nok men det er jo ikke en likeverdig motstander hvis du har luftherredmme og kontroll p FI LV. Selv med midlertidig luftherredmme vil jeg anta at CAS opererer som om FI fortsatt hadde kapasiteter til ta de ut, og da er det fortsatt liten tid til henge i sona for lete etter PV-lag.

OP/Art-linjen p BSFA fikk i alle fall fr i tiden en innfring i FAC, en slags in-house trening. ART er som kjent eier av denne kapasiteten.

For bli en godkjent FAC mtte man den gangen (tror det fortsatt er slik) gjennom et kompetansegivende FAC-Selection kurs. I hovedsak var dette forbeholdt befal med OP-erfaring men det ble ogs tatt inn andre for spre kompetansen (undertegnede kom inn slik). Gode engelskkunnskaper var et must og jeg tror ikke noen hadde lavere enn 5 p mitt kurs.

Selve kurset var veldig praktisk rettet men man mtte frst gjennom en bolk med kart og kompass type fly (LAT/LONG), samt noe smtteri p NATO-struktur for skjnne hvordan man kaller inn CAS og hvem som styrer dette i en NATO-kontekst. Deretter et intenst avvenningskurs for slutte si "over" p radioen fr man gikk ut i felt. Den gangen da hadde vi en tomotors beachcraft med en gammel jagerpilot bak spakene som vi pratet inn. Det er ikke et srlig raskt fly men det var mer enn raskt nok til stresse kursdeltakerne. Kurset touchet ikke noe som helst vpen/laser/radio-teknisk. Alt dreide seg om f kontroll p kommunikasjonen med piloten.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Det er klart at fly har meget gode sensorer, og fra et helt annet perspektiv.

Dog er det ikke en garanti for at man har tildelt pre-planned CAS i sin fase av operasjonen - det kommer an p hvem som er main effort i den fasen, og da snakker jeg p Bn niv. Luftressurser er f og etterspurte, og vil ikke alltid vre tilgjengelig. Spesielt under en strre offensiv.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

@88charlie:

Har du besttt FAC seleksjon?
    Mener huske at jeg besto kurset isolert sett, men poenget var uansett komme videre til full FAC-utdanning, noe som var uaktuelt for min del pga. manglende OP/ARTJEG-erfaring.

EDIT: Det ble bare sendt 1 mann videre, (av 6-7 eller noe)

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Deretter et intenst avvenningskurs for slutte si "over" p radioen fr man gikk ut i felt.
    Hvorfor det? Hvordan er fly-RTX annerledes enn "bakke"?
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Har du jobbet med fly?

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Vet ikke hvordan fly-boysa gjr det nr de leter etter missil-Lock men i FAC-sammenheng ble det ikke brukt vanlige ekspedisjonsforeskrifter slik vi kjenner de fra Hren. Mulig dette er en snn luftgreie men nr man snakker inn flyet har man for liten tid til Waste dette p 5-6 x "over".

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Har du jobbet med fly?
    Nei, derfor jeg spr. Har jobbet med helikopter ved en del anledninger dog, om det skulle vre av interesse.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Vet ikke hvordan fly-boysa gjr det nr det leter etter missil-Lock men i FAC-sammenheng ble det ikke brukt vanlige ekspedisjonsforeskrifter slik vi kjenner de fra Hren. Mulig dette er en snn luftgreie men nr man snakker inn flyet har man for liten tid til Waste dette p 5-6 x "over".
    Virker fornuftig!

Side 3 av 11 FrsteFrste 12345 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

1. Generell nyhetstrd om Politiet
    By yamaha in forum Politiet, Brann, Redning, Sivilforsvaret
    Svar: 2193
    Nyeste innlegg: 19-07-18, 10:49
  2. Generell nyhetstrd om AMK, brann og redning
    By yamaha in forum Politiet, Brann, Redning, Sivilforsvaret
    Svar: 98
    Nyeste innlegg: 28-02-18, 15:58
  3. Balkan: Serbia - generell nyhetstrd
    By dobrodan in forum Fokus: Europa - nyheter og analyser
    Svar: 50