Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk
Side 2 av 11 FrsteFrste 1234 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 425

Trd: Generell nyhetstrd for vpen og vpenteknisk

Kommandrsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Sv: Generell nyhetstrd for vpen og vpenteknisk

Hvis noen la merke til en svak dirring i bakken, var det bare noen generasjoner franske soldater, politikere og industrifolk som snudde seg i grava etter at Frankrike valgte HK416 som nytt enhetsgevr:http://www.lesechos.fr/industrie-ser...s-2026507.php#
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Jeg syntes jeg hrte et dypt sukk bret over vinden.

Betyr dette at det er en alminnelig erkjennelse av at tradisjonelt designete vpen likevel er best?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommandrsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Og en erkjennelse av at alle europeiske land (ikke en gang selveste Frankrike) ikke kan holde seg med en "komplett" moderne vpenindustri.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Men for opprettholde den Franske identiteten har de gjort noen modifikasjon s avtrekket n taes ved trykke p magasinutlseren og en lser ut magasinet ved trykke p avtrekkeren....

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Galilen kom i sin tid med integrert flaskepner slik at soldatene ikke skulle pne flaskene med magasinene for s delegge disse. Den franske 416 m bare komme med integrert osteskjrer og vinpner
    Si vis pacem, para bellum

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg syntes jeg hrte et dypt sukk bret over vinden.

Betyr dette at det er en alminnelig erkjennelse av at tradisjonelt designete vpen likevel er best?

Bull-pup er noe som virker som en virkelig god ide inntil man treffer virkeligheten.

FAMAS er ogs det siste "rekyldrevne" vpenet i bruk i en strre vestlig nasjon.

https://www.forgottenweapons.com/ria-semiauto-famas/

Vpennerdenes konge adsammer og nerder med FAMAS.
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

New Zealand bytter ut Sig P226 til fordel for Glock 17, gen 4.

https://m.facebook.com/story.php?sto...66834123353742

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

US Army har oppgradert Strykerne sine med 30mm kanon, og har ftt god hjelp av Kongsberg.

http://breakingdefense.com/2016/10/a...n-vs-russians/

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Third Offset Breakthrough: U.S. Army Using Existing Technology to Develop 'Warship-Killer' Missiles

This means that after at least two years of*pressure from Congress*and*vague promises*from Pentagon leaders, and for the first time since the Coast Artillery Corps was disbanded 66 years ago, the Army is officially back in the business of*killing ships.

http://nationalinterest.org/blog/the...chnology-18263

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mrk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    US Army har oppgradert Strykerne sine med 30mm kanon, og har ftt god hjelp av Kongsberg.

http://breakingdefense.com/2016/10/a...n-vs-russians/

Fersk artikkel fra Teknisk Ukeblad om samme sak

http://www.tu.no/artikler/usa-hastek...nvasjon/363729
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Hva vil sannsynlig motstander vre p stflanken?

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Hva vil sannsynlig motstander vre p stflanken?

hhh...Russland?
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Uspesifisert av meg. Tenkte p type vogner.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    hhh...Russland?
    Sounds legit.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Det mest moderne russerne har av stridsvogner, stttet av stormpanservogner. Definitivt ikke scenarier Stryker er designet for.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17

Her. Rand Corp har wargamet en potensiell krig der nede, table 2 beskriver Rus Forces: https://www.rand.org/content/dam/ran...AND_RR1253.pdf

http://www.independent.co.uk/news/wo...-a7121186.html
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Syv brigader, hvorav tre panserbrigader, med flysttte, vil vre tilstrekkelig til hindre at de baltiske landene blir overrent p kort tid, er kortversjonen av forrige innlegg. Strre styrker om man nsker forsvare landene over tid, eller g til motangrep.

Nr det gjelder det spesifikke sprsmlet om Stryker-kjretyene med 30mm maskinkanon, s vil de jo i en krig mot russerne mte en helt annen og mye mer kapabel motstander enn i Irak. De er drligere panserbeskyttet enn Bradley, men har et fortrinn med mobilitet langs vei. Nyaktig hvor godt de vil st seg mot russiske SPV'er vet jeg ikke, men stridsvogner m de i alle fall holde seg unna.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

That’s enough firepower, the Army computes, to dispose of other lightly armored vehicles like the Russian BMP troop carrier. If the Russians invade the Baltics, the Stryker Dragoon can’t stop their heavy tanks, but it can thin out their scout vehicles and transports, allowing American M1 tanks to focus their 120 mm firepower on the heaviest targets.
    :-)

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Hele stormpanservognkonseptet er litt rart de fleste steder utenfor Norge.

30mm Styker er en rullende selvmotsigelse.
    Dd ved Klle!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Her. Rand Corp har wargamet en potensiell krig der nede, table 2 beskriver Rus Forces: https://www.rand.org/content/dam/ran...AND_RR1253.pdf

http://www.independent.co.uk/news/wo...-a7121186.html
    Se https://milforum.net/showthread.php/...=1#post1224996 og pflgende diskusjon.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Hele stormpanservognkonseptet er litt rart de fleste steder utenfor Norge.
    Vil du utdype?

(Dette er et genuint sprsml, og IKKE ment sarkastisk eller retorisk.)

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Joppe Vis post
    Vil du utdype?

(Dette er et genuint sprsml, og IKKE ment sarkastisk eller retorisk.)
    Selv om jeg er kronisk sarkastisk selv, s tror jeg ikke alle andre er det.

Stridsvogner trenger infanteristtte, infanteriet kan overleve i stridsvognens stridsmilj ved benytte mikrolendet og spredning.
    Nr vognen setter i marsj, m den flges av infanteri, da helst p egne kjretyer som har litt panser for hindre at infanteriet dr for fort under marsj.

Om man ser p en stridsvogns panser, s er det tydelig at flere deler ikke har spesielt mye beskyttelse, og at det som er av beskyttelse er meget konsentrert. Allikevel er alle vanlige stridsvogner i dag p 50+ tonn.

Ett kjrety som skal transportere, fr da et ganske stort volum beskytte. Eller det kan ikke beskyttes s mye som stridsvognen. Da br man holde dette kjretyet borte fra de samme truslene som stridsvognen m oppleve.
    Da er det litt rart sette p dette kjretyet noe som helst form for bevpning ut over egenbeskyttelse, og med tanke p vektkostnaden dette krever i panser, stjeler man da enda flere plasser fra infanteristene. Som krever enda flere dyre panserkjretyer for beskytte stridsvognene.

Men, man har i nesten hele verden bevpnet disse rimelig tynnpansrede doningene med 20-40 med mer kanoner, som enten er veldig dyrt selvforsvar eller, et pskudd for sende en lettpansret vogn ut i stridsmiljet hvor en stridsvogn er i fare. Og hvor disse vognene i nesten samme grad trenger infanteribeskyttelse. Flere av ammunisjonstypene som benyttes er ogs problematiske ved overskying og flankeskyting grunnet pilammunisjonens drivmansjett(Husker ikke i farten fagbetegnelsen.), noe som begrenser vognens evne til beskytte infanteriet og delta i striden etter eget valg.
    Videre drar disse maskinkanonene inn mer sprengstoff inn i stridsrommet, noe som frer til ubehag ved treff.
    Flere vpensystemer p et kjrety krever mer resurser p vedlikehold og en strre del av stormsoldatene m gjre denne jobben istedenfor bevokte panseravdelingen.

Israelerne har ikke gtt veien mot maskinkanonener men, heller flere maskingevrer p tyngre pansrede kjretyer slik som Nammer eller Achzarit. Noe jeg mener er mer kostnadseffektivt.

Ett annet moment jeg ikke har sett nevnt som et problem noe sted, er at stormsoldater er oppsatt sammen med sitt egen kjrety, nr situasjonen krever at mannskapene m ut i strid og derfor blir utslitte og pfrt tap, m det allokeres flere stormpanservogner for kunne flge stridsvognene. Teoretisk sett kan den Israelske lsningen ta med seg nye friske soldater for flge videre manver, mens avdelingen som er enten ferdig med, eller oppbundet i fotstrid kan hentes av andre kapasiteter etter behov.

Norge og en del andre land har satt inn luftmls- sikter og computere, men dette er mer til selvforsvar, nr man frst har en maskinkanon.

I Norge er dette litt annerledes, da det ofte er svrt kanaliserende lende og man er bak stridsvogner og (viktigere) lende som beskytter, samtidig som maskinkanonen kan virke opp i fjellsider, og korte kampavstander mot tradisjonell CAS kan gjre 30mm relevant.

Styrkers Grunkonsept var kunne kombinere en like god operativ mobilitet som BTR-80 viste ved marsjen mot Pristina med amerikansk evne til benytte effektive ledelsessystemer. MAO skulle man frakte tungt bevpnet infanteri, trygt, med stor hastighet p tvers av et land p noen timer og kunne mte opp uthvilt. Kjretyet skulle ikke benyttes i selve striden, det var det luftoverlegenhet og infanteriets egne vpen som skulle gjre. For at en 30mm skal kunne virke m da dette kjretyet oppholde seg innenfor LOS p 2-3000 meter fra fienden. Som tilfeldgvis er avstanden de fleste PV vpen fungerer p, og kjretyets lette panser er srbar mot 14,5mm, p alt utenom fronten. 30mm trnet, tilfrer ogs vekt som setter sterke begrensninger p mobilitet utenfor vei. En Pirana 8x8 har ganske gode terrengegenskaper nr den ikke er for tung.
    Dd ved Klle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Drivspeil :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5

@Kdo_Under: Takk.

Jeg har selv infanteribakgrunn, s jeg synes alltid det er spennende lre mer om taktikk, doktriner og tenkemter rundt tyngre/mekaniserte vpensystemer.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Mange gode vurderinger fra @Kdo_Under, selv om jeg ikke ndvendigvis er enig i alle. Rekkevidden p en 30mm kanon er betydelig lengre enn p et MG, og den vil ogs ha gjennomslag i lettpansrede kjrety. Blant truslene mot stridsvogner er PB-vpen p bakken og p SPV'er, og mot begge disse typer trusler vil 30mm vre effektiv. Dette gjr livet mye vanskeligere for fi enn om det eneste han trenger bekymre seg om er de 13-14 kanonen i stridsvogneskadronen vr. Mistenker at @Bestefar ogs kan ha noen vurderinger rundt dette.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Sttter @Rittmester med at det er mye bra vurderinger fra @Kdo_Under men ogs @Rittmester sin kommentar at SPV'ene skaper flere problemer for infanteriet p bakken hndtere.

Jeg er jo selv gammel infanterist og min vurdering er at SPV'ene tynner ut det en har av langtrekkende PB-vpen. Da 30mm som nevnt ovenfor har lang rekkevidde og de moderne SPV'ene har god optikk som kan utnytte denne rekkevidden s er det mye mer krevende holde seg skjult.

Dersom infanteri er oppsatt p lettere pansrede kjrety med en person i luken eller evt. en 12.7 RWS s er det lettere for ett infanteri lag kunne hndtere dette med sin egen 12.7, m-72, 40mm osv; om s ikke ta ut vognen, i det minste gjre livet ugreit for de som sitter inni.

En annen ting som jeg mener er litt konservativ tenkning og ikke lenger gjeldende er dette med at en fiendtlig stridsvogn vil se med nde p ett "target of opportunity" dersom dette mlet er myk pansret eller uten trn/skyts som kan vre en direkte trussel for stridsvognen p lange hold. Personlig tror jeg dersom det er innenfor oppdraget/ROE at vognen vil betjene selv en upansret MB med en HE granat dersom det ganger dem.

Da kan en jo stille seg sprsmlet hvorfor USA hadde en del M1 Abrams i Irak etter selve invasjonen var gjennomfrt hvor det ikke var noen stridsvogns trussel fra AQI mm.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Mange gode vurderinger fra @Kdo_Under, selv om jeg ikke ndvendigvis er enig i alle. Rekkevidden p en 30mm kanon er betydelig lengre enn p et MG, og den vil ogs ha gjennomslag i lettpansrede kjrety. Blant truslene mot stridsvogner er PB-vpen p bakken og p SPV'er, og mot begge disse typer trusler vil 30mm vre effektiv. Dette gjr livet mye vanskeligere for fi enn om det eneste han trenger bekymre seg om er de 13-14 kanonen i stridsvogneskadronen vr. Mistenker at @Bestefar ogs kan ha noen vurderinger rundt dette.
    Selv om 30mm tilfrer hodepine for FI er det fortsatt slik at lett pansrede kjretyer befinner seg i ett stridsmilj som ogs er farlig for stridsvognen. Nr FI da er klar over at stormpanservognen har evne til bekjempe mange trusler blir det da en ndvendighet skyte opp disse.

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post

Da kan en jo stille seg sprsmlet hvorfor USA hadde en del M1 Abrams i Irak etter selve invasjonen var gjennomfrt hvor det ikke var noen stridsvogns trussel fra AQI mm.
    Fordi en stridsvogn kan kjre inn i ilden fra det meste og skyte meget presist og deleggende.
    I det amerikanske forsvaret fikk stridsvognen faktisk en renessanse i Irak, nr diverse militser begynte bli plagsomme.
    Dd ved Klle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Anbefaler filmen "Pentagon Wars".

Panservogner er som gutters frste bil. Fr eller siden blir det klasket p bling og utstyr og etter en stund er den opprinnelige sleden ugjennkjennelig.
    Artillery is the God of War

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Jeg er uenig med @Kdo_Under her. Nytten av tungt bevpnede SPVer med pv missil og automatkanon s man jo absolutt under desert storm som demonstrerte essensen av mekanisert krigfring slik amerikanerne s det for seg. Dette var samme type krigfring man s for seg i sentraleuropa under den kalde krigen med hyst mobile mekaniserte enheter med enorm ildkraft og kraftig optikk som kunne sl ut det meste motstanderen satte mot dem p alle niver. SPVer slo jo ut flere ml enn konvensjonelle stridsvogner.

Infanteriet fikk en birolle da doktrinen p begge sider tilsa at man skulle unng steder der infanteriet kunne brukes effeltivt.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Anbefaler filmen "Pentagon Wars".

Panservogner er som gutters frste bil. Fr eller siden blir det klasket p bling og utstyr og etter en stund er den opprinnelige sleden ugjennkjennelig.
    Mye tull i den filmen, frst og fremst det faktum at staben ikke ville ha en pur PPK. Stridstaxikonseptet dde under vietnam da det viste seg at m113 ble brukt til nrsttte selv om den ikke var designet for det. Russerne kom til samme konklusjon.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Diskusjonen br vurderes i et strategisk lys tror jeg. Stryker og andre lette lsninger har vrt prioritert fordi veldig f stater har sett en fullskala krig mot en likeverdig motstander, som realistisk. Derfor har lettere, billigere lsninger med bedre strategisk mobilitet, vunnet terreng. Og det er jo ganske enkelt argumentere for at det har vrt riktig for USA.

N er fokuset endret. Flere ser at muligheten for at fullskalakrig mot likeverdig motstander, faktisk eksisterer. Da er det ildkraft som gjelder, og beskyttelse.

Strengt tatt er det bare ett eksempel p moderne fullskala krig. Det er som @Orchbuster nevner, Desert Storm. Erfaringene er ganske entydige:

Alle kampkjretyer br ha mulighet for sl ut stridsvogner.
    Beskyttelsen som kampkjretyene gir infanteriet er av stor betydning.
    Kjretyenes ildkraft er viktigere enn fotstyrkens.
    Derfor er det et viktig poeng at det er mulig integrere missiler p trnet fra Kongsberg.

Siden den gang har den teknologisk utviklingen vrt formidabel. Det er fullt mulig argumentere for att kampvogner kan bli lettere enn stridsvognene er i dag, og at samspillet mellom eksisterende og nye plattformer for krumbane/rakettvpen, er av strre betydning en pansring.

Slik sett er flgende setning fra Kongsberg interessant:

Med unntak av ammunisjonshndteringssystemet og selve kanonen, som Orbital ATK lager, er trnlsningen en helnorsk design.*Willgohs sier at dette kan vre et steg mot et helautonomt stridskjrety.

Teknologien er her allerede, men det tar likevel tid skrive kravspesifikasjoner og operative reglementer, alts finne ut hva de skal brukes til. Det gjenstr fortsatt mange diskusjoner, sier Willgohs.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Jeg setter lette mobile fotstyrker med Javelin mot stridsvogner any day, spesielt i lende som i Norge.
    It's not about surviving, it's about winning.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Isolert sett, kanskje, men dersom den parten som har stridsvogner ogs har artilleri og god evne til mldeteksjon, kan han sl ut javelin-folket med artilleri fr stridsvognene ruller innenfor bekjempingsavstand. Men for all del, det er mange faktorer som spiller ikke minst det lette infanteriets evne til unng deteksjon.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av orcbuster Vis post
    Jeg er uenig med @Kdo_Under her. Nytten av tungt bevpnede SPVer med pv missil og automatkanon s man jo absolutt under desert storm som demonstrerte essensen av mekanisert krigfring slik amerikanerne s det for seg. Dette var samme type krigfring man s for seg i sentraleuropa under den kalde krigen med hyst mobile mekaniserte enheter med enorm ildkraft og kraftig optikk som kunne sl ut det meste motstanderen satte mot dem p alle niver. SPVer slo jo ut flere ml enn konvensjonelle stridsvogner.

Infanteriet fikk en birolle da doktrinen p begge sider tilsa at man skulle unng steder der infanteriet kunne brukes effeltivt.
    I 1991, var vestens militrmakt p sitt sterkeste og mest stridsdyktige siden Koreakrigen, Irakerne hadde nettopp slitt seg gjennom en 8 rs krig med Iran. Vestens ledere var yrkesmilitre som kjempet en krig de hadde doktrine for, irakerne var ledet av et despotisk regime.

Vesten hadde nesten totalt luftherredmme, selv om inngripen i bakkestriden var mindre viktig enn man frst trodde
    Vesten hadde totalt overlegen nattkapasitet, som gjorde det mulig bekjempe Irakiske avdelinger med svake observasjonsmuligheter.

Dette var det nrmeste en skarp gjennomfring p korpsniv man kan komme.
    Det ble lrt mye under den krigen men, man lrte ikke hvordan det var for vestens bakkestyrker mte en fiende med kompetanse. Ei heller forteller disse erfaringene spesielt mye hvordan en bakkestrid kan se ut i Baltikum eller indre Troms.

Eller hvordan man skal forholde seg til manver i vest-tysk landsbygdsterreng hvor infanteriet m inn kjempe i landsbyen og p samme tid, beskytte kjretyene mot trusler andre steder.

Som sagt, enkelte steder har stormpanservogner en plass, Norge eksempelvis, andre steder er de en luksus*.

*Bde fordi de er dyrere en flere tunge PPK og fordi de ogs krever mer trening av manverenheten i utnytte potensialet og begrensningene i plattformene man har.
    Dd ved Klle!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Jeg er enig i at det er flere mulige scenarier her, og vanskelig finne ett vpensystem som dekker alle. Du nevnte tidligere israelernes Namer, hvor man har lagt inn ekstrem beskyttelse p bekostning av vpning, og spesielt i bystrid kan dette vre fornuftig. Man m imidlertid vre klar over at fienden da ikke trenger vre s redd for SPV'ens primrskyts, og kan fokusere sine ressurser p bekjempe stridsvognene vre, for deretter i ro og mak ta seg av de tunge SPV'ene.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Med dagens teknologi s er effektiv rekkevidde p en FGM-148 hele 4750m.

Selv med termisk, s er det ikke s lett detektere personell p den avstanden - spesielt hvis man har gjort en grundig arbeid med kamuflasje og stillingsvalg i forkant. Ikke at det er en garanti at man alltid fr utnyttet den rekkevidden vel og merke

Selv om de blir detektert, s vil man kunne avfyre missiler og s trekke ut fr en 6S eller VK har kunnet sende en Call for Fire, og vpen trenger i tillegg tid til siktes inn.
    It's not about surviving, it's about winning.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    38

velse Korpset I Angrep Skarpt. Sitter her og spruter drikke ut av nesen min. Stakkars irakere ass, er s sinnsykt glad jeg slapp vre p mottagende ende av den slakten der.
    Elite Som En Trensoldat

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Ogs til innlegget til @AGR416 over - det hele er jo et gigantisk stein, saks og papir, og dersom man har frre av disse kapasitetene enn fienden stiller man med et handicap. En godt skjult javelin-skytter kan selvsagt klare sl ut en stridsvogn, men det er mange faktorer som spiller inn. Ja, det er fire-and-forget og en mye lavere signatur enn f eks TOW, men missilet har en flyvetid p sannsynligvis mer enn 10 sekunder p relevante avstander, og det er en viss signatur. Hvilket betyr at stridsvognen, dersom den selv oppdager trusselen, har en sjanse til bde legge ryk, aktivere ADS og skyte minst n 125mm HE i retning vr Javelin, som vil eksplodere fr missilet treffer, og sannsynligvis fr javelin-gjengen har kommet seg ut av stillingen. Evt vil fiendens BK-OP raskt f lagt ild p javelin-gjengen, selv om det vil vre for sent til redde stridsvognen. Hadde vi i stedet for Javelin hatt en Leo 2 godt maskert i samme posisjon, kunne vi muligens foretatt en mer effektiv bekjempelse (men ville kanskje vrt mer srbare for deteksjon og deleggelse fra fiendens fly, f eks).

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

I 1991, var vestens militrmakt p sitt sterkeste og mest stridsdyktige siden Koreakrigen, Irakerne hadde nettopp slitt seg gjennom en 8 rs krig med Iran. Vestens ledere var yrkesmilitre som kjempet en krig de hadde doktrine for, irakerne var ledet av et despotisk regime.

Vesten hadde nesten totalt luftherredmme, selv om inngripen i bakkestriden var mindre viktig enn man frst trodde
    Vesten hadde totalt overlegen nattkapasitet, som gjorde det mulig bekjempe Irakiske avdelinger med svake observasjonsmuligheter.

Det ble lrt mye under den krigen men, man lrte ikke hvordan det var for vestens bakkestyrker mte en fiende med kompetanse. Ei heller forteller disse erfaringene spesielt mye hvordan en bakkestrid kan se ut i Baltikum eller indre Troms.

Eller hvordan man skal forholde seg til manver i vest-tysk landsbygdsterreng hvor infanteriet m inn kjempe i landsbyen og p samme tid, beskytte kjretyene mot trusler andre steder.

Som sagt, enkelte steder har stormpanservogner en plass, Norge eksempelvis, andre steder er de en luksus*.

*Bde fordi de er dyrere en flere tunge PPK og fordi de ogs krever mer trening av manverenheten i utnytte potensialet og begrensningene i plattformene man har.
    Den irakiske styrken som ble knust ved 73. Easting, var ikke inkompetent, men drligere utstyrt. Jeg tror du er enig i at behovet for ildkraft ker nr motstanderen er bedre utstyrt.

En mte lse behovet for ildkraft og beskyttelse er ubemannede trn. Det har russerne gjort p sine nye kampvogner, og tyskerne p Puma. Det var forvrig samme avdeling 2. Cav.reg. som ledet an i nevnte strid, som frst skal utrustes med de nye trnene. I 1991 var de definitivt trent for strid i Tyskland. Erfaringen var at doktrinene fra Europa hadde stor overfringsverdi til strid i rkenlandskap.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Jeg skrev innlegget over fr jeg s siste fra AGR416. Vet du flyvetid p Javelin p 4750 meter? S vidt jeg har sett gir den en signatur under flukten som gjr at fi strv, dersom de ser den, vil kunne iverksette mottiltak.

Side 2 av 11 FrsteFrste 1234 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

1. Generell nyhetstrd om Politiet
    By yamaha in forum Politiet, Brann, Redning, Sivilforsvaret
    Svar: 2193
    Nyeste innlegg: 19-07-18, 10:49
  2. Generell nyhetstrd om AMK, brann og redning
    By yamaha in forum Politiet, Brann, Redning, Sivilforsvaret
    Svar: 98
    Nyeste innlegg: 28-02-18, 15:58
  3. Balkan: Serbia - generell nyhetstrd
    By dobrodan in forum Fokus: Europa - nyheter og analyser
    Svar: 50