Side 8 av 8 FørsteFørste ... 678
Viser resultatene 281 til 310 av 310
    Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    6

Sv: Generell nyhetstråd for våpen og våpenteknisk

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    "...the Army plans to purchase up to 50,000 examples of the rifle which must be in 7.62mm NATO, capable of semi and full-auto." -det høres ikke ut for meg som at man mener å erstatte hele haugen med M16 og M4.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

M14 var nødløsning da hæren manglet 7.62 våpen. De er gamle, mindre presise og mindre pålitelige enn moderne våpen. De er rett og slett oppdaterte M1 Garands som var fantastisk i 1934 men en smule utdatert nå. Gasstempelet på utsiden var rett og slett ikke en god ide i forhold til det som kom senere.

Om hæren vil ha ett nytt 7.62 gevær så får de det men tviler på at det blir standard.

Satsen skal være 210 skudd pr mann fortsatt. Soldater klager allerede på vekt så jeg kan ikke tenke meg at dette blir godt tatt imot.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    "...the Army plans to purchase up to 50,000 examples of the rifle which must be in 7.62mm NATO, capable of semi and full-auto." -det høres ikke ut for meg som at man mener å erstatte hele haugen med M16 og M4.
    Det gjelder denne "interim" rifla. Det er en anskaffelse for å møte en spesifikk trussel.

De ser og på sitt neste tjenestevåpen:

http://soldiersystems.net/2017/04/05...-battle-rifle/
    It's not about surviving, it's about winning.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Har dere lest litt i kommentarfeltet der? Folk er svært negative til 7,62.
    Det er en grunn til det.....

Basic load er definert til 210 skudd. 210 skudd med M80A1 veier 4,92kg uten magasinets egenvekt.
    Tilsvarende vekt for M855A1, nåværende tjenesteammunisjon for US Army, er 2,58kg uten magasinets egenvekt.

I tillegg har man den økte rekylen, som er signifikant når man går fra 5.56 til 7.62. Dette påvirker ikke bare oppfølgingsskudd, men og skyteutdanning og progresjon - det tar kortere tid, og krever færre skudd, å utdanne en god skytter med et 5.56 våpen kontra 7.62.

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av orcbuster Vis post
    M14 var nødløsning da hæren manglet 7.62 våpen. De er gamle, mindre presise og mindre pålitelige enn moderne våpen. De er rett og slett oppdaterte M1 Garands som var fantastisk i 1934 men en smule utdatert nå. Gasstempelet på utsiden var rett og slett ikke en god ide i forhold til det som kom senere.

Om hæren vil ha ett nytt 7.62 gevær så får de det men tviler på at det blir standard.

Satsen skal være 210 skudd pr mann fortsatt. Soldater klager allerede på vekt så jeg kan ikke tenke meg at dette blir godt tatt imot.
    Min erfaring med M14 våpen I original utgave og I ombygde utgaver er st det er meget presise våpen. De jeg har testet har presisjon minst på høyde med HK-417.
    Driftsikkerheten har jeg ikke nok erfaring til å uttale meg om, men på 3 - 4000 skudd 0 driftsproblemer. Men lengden på våpenet I Original utgaven anser jeg som et problem ved bruk I aktiv tjeneste.
    MVH.
    XM177A2

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av XM177A2 Vis post
    Min erfaring med M14 våpen I original utgave og I ombygde utgaver er st det er meget presise våpen. De jeg har testet har presisjon minst på høyde med HK-417.
    Driftsikkerheten har jeg ikke nok erfaring til å uttale meg om, men på 3 - 4000 skudd 0 driftsproblemer. Men lengden på våpenet I Original utgaven anser jeg som et problem ved bruk I aktiv tjeneste.
    Greia er at M14 I felt ikke holder treffpunkt i tillegg til den åpne kammeret og eksponerte rekylmekanismen som er lett å få skit i, noe som heller ikke gjør seg i felt. Dette har vært ett problem siden rifla ble adoptert og er det fortsatt på tross av flere prosjekter som har søkt å rette på det. Den funker veldig bra som konkuransevåpen da den ikke blir utsatt for nevneverdig røff håndtering men ikke som militærvåpen. Det virker som om den kommer tilbake hvert tiår eller så når folk har glemt hvorfor de kvittet seg med den forrige gang og nostalgibrillene har fått satt seg.

Spare penger har de heller ikke gjort da M14 er særegen og lite egnet til modifisering. Den er også veldig tung i forhold til alt annet uansett hvor mye du skrur og modifiserer på den.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Ingen aktivt tjenestegjørende jeg kjenner som har tjenestegjort i USA og har hatt befatning med M14, det være seg original eller EBR, har noe bra å si om det våpenet. De fleste hater det.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    18

Leste gjennom kommentarfeltene og det var mildt sagt underholdende lesning

Ett moment var dette med at "go' følelsen" man får av å skyte 7.62, fordi det føles kraftigere osv., bare er nettopp det, en go' følelse. Ingen eller liten praktisk betydning, spesielt i forhold til ulempene med vekt og rekyl.

Hvordan er det da med følelsen FI sitter igjen med? Har hørt fra flere hold som sitter med et inntrykk av at 7.62 lager mer "styr" når det slår ned rundt FI soldater og holder disse nede lenger.
    Artillery is the God of War

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Small arms er small arms.

5.56 vs 7.62 er ingen merkbar forskjell i nedholdende effekt - begge krever enten treff eller treff ekstremt nært for å påvirke en stridsvant fiende.

Først på 12.7 eller 40mm GMG at de endrer atferd.

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Ingen aktivt tjenestegjørende jeg kjenner som har tjenestegjort i USA og har hatt befatning med M14, det være seg original eller EBR, har noe bra å si om det våpenet. De fleste hater det.
    Da har vi ikke bekjente i de samme funksjoner, i det Amerikanske Forsvaret.
    MVH.
    XM177A2

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

For oss som har bedre tilgang til youtube enn skytebane og som lar seg underholde av uvitenskapelige tester:

Mud test av bla m1a (sivil kopi av m14)
    https://www.youtube.com/watch?v=PYfGq1yk66Q

Sandtest av bla m1a
    https://www.youtube.com/watch?v=mrPjlcJ3rtY
    Si vis pacem, para bellum

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    6

Jeg har aldrig sett en soldat behandle sitt våpen noe i nærheten av dette.
    En soldat er avhengig av sitt våpen å vil behandle det der etter, og ikke bade det i gjørme, slik som blir testet i disse videoer.
    De M-14 jeg har hvert borti har alle hatt optikk så disse videoene anser jeg som urelevante som vurderingsgrunnlag.
    MVH.
    XM177A2

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Dette er vel stresstester på våpenet, og ikke ment som eksempel på normal behandling.

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Da har vi ikke bekjente i de samme funksjoner, i det Amerikanske Forsvaret.
    For meg så gjelder dette folk i konvensjonelle styrker samt spesialstyrker.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

En testrapport fra US Army Materiel Command som ikke akkurat gir et godt inntrykk av M-14:

http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/677383.pdf

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    6

En testrapport fra US Army Materiel Command som ikke akkurat gir et godt inntrykk av M-14:

http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/677383.pdf
    Jeg kan ikke lese ut av denne rapporten noe negativt om våpenet bruksmessig.
    At et våpen som konstruert som M-14 med en mengde maskineringer vil naturlig bli dyrere kontra et M-4 type våpen.
    Mtp. Mine bekjentskaper som har dette våpensystemer I begrenset bruk fremdeles så er det spesialstyrkemiljøet I USA og deres avgrensingen stasjonert I Tyskland.
    MVH.
    XM177A2

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    15

Jeg skal si at jeg blir litt overrasket om 10th SFG(A) fortsatt bruker M14 EBR i stedet for M110/M110A1/MK17 i CSASS rollen...
    M14 er et utdatert våpen, spesielt mtp. ergonomi og ikke minst hva en kan sette på våpenet. Det i seg selv er en grunn til å ikke bruke det.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

@XM177A2:

Da har jeg nettopp snakket med noen SF dudes, og ingen deployerer med M14.
    Eneste treningen som kan foregå fortsatt er grunnleggende våpenkjennskap for å opprettholde familiaritet med våpenet.

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    6

Under høst kurset for SF i Camp Atterbury 2016 var M-14 en del av pensumet, på linje med deres andre våpensystemer av denne kategorien.
    MVH.
    XM177A2

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    15

Dere sier det samme med forskjellige ord, om dere ikke klarer å se det selv...
    Operativ bruk av M14 i SF miljøet tror jeg du skal lete lenge etter, det finnes så mange, bedre, alternativer der ute. Pensum =/= Operativ bruk. Et annet eksempel er at f.eks. 3rd brukte LaRue OBR rifler når dem var med i en konkurranse, men det er fortsatt ikke noe som er bevist i operativ bruk (via bilder- meg bekjent).
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Under høst kurset for SF i Camp Atterbury 2016 var M-14 en del av pensumet, på linje med deres andre våpensystemer av denne kategorien.
    Det er en NG enhet som er der....

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    6

Det er en NG enhet som er der....
    Du har helt rett i at det er en National guard leir men den benyttes også av flere FS enheter, til blant annet videregående skyteutdannelse.

Kurset jeg refererte til i mitt innlegg som inkluderte M-14 var et rent FS kurs.
    MVH.
    XM177A2

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    15

Du har helt rett i at det er en National guard leir men den benyttes også av flere FS enheter, til blant annet videregående skyteutdannelse.

Kurset jeg refererte til i mitt innlegg som inkluderte M-14 var et rent FS kurs.
    M-14 står på listen over våpen SF får opplæring i. Dette gjelder særlig de med MOS 18B. På denne står også FN FAL, SKS-karabin, Garand og US-carabine.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Ok. da er vel alle enig i at SF får opplæring i bla. M-14 men ikke er oppsatt med denne riflen? Trekker jeg rett konklusjon :-)

Jeg er fremdeles litt usikker på hvilken kult gruppe som er mest standhaftig i sine meninger: M-14, Garand, Mosin Nagant eller Glock folket.....

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

1911 folket er de som er mest standhaftige
    Bli mental med best trening - Lars Bertrand Erikssen

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    4

Her er det mulig at AG-folket også melder seg på etterhvert. Forsvaret har sluttet å kverne AG-3 etter at de fant ut at de har for få HK416 til å omvæpne HV.
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Ok. da er vel alle enig i at SF får opplæring i bla. M-14 men ikke er oppsatt med denne riflen? Trekker jeg rett konklusjon :-)

Jeg er fremdeles litt usikker på hvilken kult gruppe som er mest standhaftig i sine meninger: M-14, Garand, Mosin Nagant eller Glock folket.....
    Min påstand er at den brukes i aktiv tjeneste dog i meget begrenset omfang fremdeles.
    Opplæringen på dette våpenet jeg henviste til er en god del mere omfattende en den generelle gjennomgangen
    på fremmede våpen, de gjennomfører.
    MVH.
    XM177A2

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    76

Fra statsråd i dag:
    Norge underretter, med forbehold om Stortingets samtykke, Den europeiske union om godtakelse av direktiv (EU) 2017/853 om kontroll av erverv og besittelse av våpen.
    Direktivet er omtalt blant annet her: https://en.wikipedia.org/wiki/Europe...arms_Directive

Jeg vet ikke om dette medfører noen praktiske endringer for oss, men det er det kanskje andre som vet?
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    42

Det vil få betydning for utformingen av den nye våpenloven, som har blitt utsatt i påvente av direktivet.

Så vidt jeg forstår vil det bli noe mer byråkrati i forbindelse med tidsbegrenset våpenkort på noen våpentyper.

Det blir trolig forbudt å kjøpe nye halvautomatiske jaktrifler med løse boksmagasiner (men det tror jeg har vært på vei en stund uansett).

Sportsskyttere og reservister som skal kjøpe nye boksmagasiner til rifle og pistol med mere enn 10/20 skudds kapasitet må trolig søke om det, eventuelt få en slags stående tillatelse oppført i våpenkortet.

For de fleste jegere og sportsskyttere som bruker repetervåpen og enkeltskuddsvåpen blir det neppe noen merkbare endringer.
    Disiplin er å gjøre ting skikkelig selv om ingen ser på.

Side 8 av 8 FørsteFørste ... 678

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.

Annonsør
Student 2017

Støttemuligheter