Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 135

Tråd: Egne erfaringer med Politiet

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Egne erfaringer med Politiet

Tråden er skilt ut fra "Politiet i media - de gode meldingene", og fortsetter en diskusjon om folk som ble tatt i fartskontroller.

- Rittmester, mod.

Jeg koser meg derimot ikke.

Politiet gjør et poeng utav å gå etter vanlige folk, men gir totalt beng i å forfølge volds og vinningskriminelle.

Det eneste de oppnår med dette er at vanlige folk begynner å hate politiet.

Hilsen en som har syklet i hele vinter på grunn av en piss-forseelse, fremprovosert av en bilist som tråkket flat pedal under en forbikjøring.
    Sist endret av Rittmester; 10-05-16 kl 09:42 Begrunnelse: Tråd skilt ut
    two to the heart, one to the mind...

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Sv: Politiet i media - de gode meldingene

Totalt uenig. "Vanlige folk" hater ikke politiet.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Det kommer helt an på.

Jeg hater politiet. Ikke den enkelte tjenestemann, men organisasjonen.

Og jeg kan legge til at jeg likte de før.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Jeg skjønner hvordan du ser det, og det er sikkert svært kjipt å miste lappen.

Men når man tar folk som (rå)kjører i over 100km/t i en 80-sone, da er det ikke lenger 'vanlige folk'. For vanlige folk holder fartsgrensa, selv om man må ligge bak sokneprest Gundersen på vei til menigheden sin på Sørlandet, og kjører i 70km/t hele veien, selv om han da ligger 10-20km/t under den faktiske fartsgrensa store deler av turen.

Dette er folk som begynner å stresse i det de forlater huset i Stavanger, fordi dem har en eller annen tenkt tidsfrist dem skal være på hytta på Sørlandet og når dem endelig kommer til Saglandsbakken så er det tydeligvis 'fri fart'.
    Så i min mening er det helt greit at man luker ut disse utskuddene, slik at resten av oss som faktisk holder fartsgrensa kan få kjøre i fred uten å måtte ha disse folka kjørende 1m bak seg eller måtte bråbremse fordi en eller annen oljebaron fra Tananger tar en helt syk sjans og kjører forbi i en uoversiktelig sving...

Dette er en forferdelig strekning hva angår løker, som er 'udødelige' og 'kan reglene' inn og ut og vet hvor mange prikker de 'tåler' før lappen ryker, som totalt driter i alt av trafikkregler og andre trafikanter - for å komme seg fortest mulig fra punkt A til punkt B på sin egotripp.

Så jeg fryder meg at UP nå tar tak i dette på denne delen av E39.
    As you wish.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Så, når man utnytter et forbikjøringsfelt for å komme seg forbi på en trygg måte, så man slipper å gjøre det på vanlige svingete veier, så er man plutselig en kriminell fordi man kjører i over 100km/t i 80-sonen?

Politiet hadde i alle fall ingen problemer med å frikjenne sine egne som ble tatt i 200+ i relativt tett trafikk på vei tilbake fra høyhastighetskurs, gjennom Oslofjord-tunnellen, uten blålys og sirener, og uten at det var utrykning. Bilene var i følge politiet "spesielt egnet til å kjøre i høy hastighet", og polititjenestemennene hadde "spesialtrening", så da var det greit liksom...

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Fartsgrensa er fartsgrensa, uansett hvor på strekningen man er.

I dette tilfellet er det også opp en bakke, så hvis lastebilen/campingbilen/soknepresten man kjører forbi faktisk kjører fort nok i oppoverbakke til at en forbikjører må opp i over 100km/t, da trenger man vel strengt tatt ikke å kjøre forbi?
    As you wish.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

En gal ting gjør ikke en annen gal ting rett. Jeg koser meg når politiet tar lappen fra folk som kjører gris, og du mister bare lappen ved å kjøre gris mange ganger eller ekstremt grisete en gang. Flotte ting.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Hva politiet foretar seg skal jeg ikke uttale meg om. Jeg er såpass naiv at jeg tenker at 'dem hadde vel en god grunn til det'

Grunnen til at jeg er så oppildnet over dette på E39 er at jeg er oppvokst i området og har stygge erfaringer med oppførselen til sjåførene på denne strekningen, som jeg bare synes har blitt verre med tiden...
    As you wish.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Jaja.

Jeg visste jo at enkelte kom til å elske dette.

Jeg ønsker av hele mitt hjerte at dere kommer i samme situasjon en gang.

Men dere er vel så politisk korrekte at dere ligger i 60 i 80-sonen...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av PF Vis post
    Hva politiet foretar seg skal jeg ikke uttale meg om. Jeg er såpass naiv at jeg tenker at 'dem hadde vel en god grunn til det'

Grunnen til at jeg er så oppildnet over dette på E39 er at jeg er oppvokst i området og har stygge erfaringer med oppførselen til sjåførene på denne strekningen, som jeg bare synes har blitt verre med tiden...
    Trikset på det strekket er å spikre fast cruisekontrollen og legge gassfoten i baksetet.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

PF: Jeg har ingen problemer med at politiet luker ut folk som kjører farlig, problemet er at de som virkelig kjører farlig sjelden blir luket ut. Jeg synes det er en mye verre ting å sende tekstmeldinger mens man kjører i 50, enn å kjøre i 120 i en oversiktlig 80-sone.

Jeg skjønner at du nok tror at jeg er en typisk råkjører, det kan hende, men jeg har generelt aldri kjørt raskere enn kanskje 10 over, unntatt under forbikjøringer.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Det er her mange bommer. Man kan diskutere hvor politiet setter inn fokus og hva som er rette fartsgrenser etc. Men når du tok sertifikat aksepterte du et sett med regler. Når du bryter reglene straffes du, og hvordan du straffes er kjent på forhånd. En som bryter reglene på en måte er nok også sannsynligvis en som bryter reglene på andre måter.

Når noen mister lappen er det to ting som skjer. Den personen mister privilegiet å kjøre bil for en periode, og blir daglig minnet om dette i den perioden. Da lærer kanskje den personen, som burde overholdt reglene fordi det var lurt, ihvertfall å overholde reglene fordi det er vondt å miste lappen. Men det viktigste som skjer er at vi andre beskyttes for en sjåfør som tydeligvis ikke skjønner konsekvensen av de risikoene de tar.

Jeg er veldig tilhenger av at folk mister lappen for trafikkforseelser - jeg tror det virker mye bedre enn forelegg. Jeg skulle gjerne sett at feks rødt lys, sperrelinje, slitte dekk etc automatisk gå en måned uten lappen + forelegg. Det er for mange som tar forenklet forelegg som en hendelig utgift, selv om det er dyrt.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Som sagt sofa, jeg gleder meg til den dagen du overser et skilt og blir hanket inn i 80 i 50-sonen. Gjerne mens du kjører forbi en som kjører i 55km/t...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Kjører jeg forbi en som kjører 55 i 50-sonen så fortjener jeg ikke annet.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Lett for deg å si nå det... Spesielt om du trodde det var 80 der.

Man skulle tro at det var lett å se forskjell på en vei med 50-grense og en med 80-grense, men det er det ikke alltid...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Men, uansett, jeg hadde ingen motforestillinger mot at jeg fortjente straff. Bare at straffenivået var så hinsides i forhold til forseelsen min. En måned sykling hadde jeg nok bare godt av. Det var de resterende 4 som virkelig tok på.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Har absolutt ingen forestilling om at du er råkjører.

Men dessverre hjelper det lite med 'jeg visste ikke det var 50-sone her fordi jeg ikke la merke til skiltet'.
    Blir litt som 'jeg la ikke merke til fotgjengeren i gangfeltet'.

Kjører man bil så plikter man å være oppmerksom nok til at alle regler overholdes - for å inneha førerrett.
    Det hjelper heller ikke om fartsgrensa nylig er forandret eller andre uforutsette forhold.

Om man så driter totalt i fartsgrensa og den tilliten man har blitt vist med å bli tildelt førerkort, og kjører 139km/t i en 80-sone (som i artikkelen ovenfor) fortjener man ikke å få igjen lappen på lang, lang tid. IMHO.
    As you wish.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

@dobrodan:

Bare så jeg forstår deg rett.

Politiet er duster, fordi de ga deg fartsbot og tok førerkortet, fordi du kjørte for fort under en forbikjøring?

Utifra hva lovdata sier, så må du ha hatt en fart på mellom 116 og 120 km/t i 80 sona for å miste lappen i 3-5 mnd.

Dette er noe helt annet enn å ligge 10 km/t over fartsgrensa fordi traffikken flyter i den farta....
    It's not about surviving, it's about winning.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    @dobrodan:

Bare så jeg forstår deg rett.

Politiet er duster, fordi de ga deg fartsbot og tok førerkortet, fordi du kjørte for fort under en forbikjøring?

Utifra hva lovdata sier, så må du ha hatt en fart på mellom 116 og 120 km/t i 80 sona for å miste lappen i 3-5 mnd.

Dette er noe helt annet enn å ligge 10 km/t over fartsgrensa fordi traffikken flyter i den farta....
    Nei, det var i en 50 sone som jeg trodde var 60 sone (lang rett strekning, oversiktlig, med ikke lett synlig 50 skilt), forbi en saktekjørende bil som gir gass idet jeg kjører forbi.

Vedkommende som tok meg var en relativt hyggelig, empatisk fyr. Det er regimet jeg var borti etterpå som var dustete og nedlatende, og insinuerte at jeg løy.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

Viss ein misse førarkortet på grunn av fart i ein 80 sone betyr det at ein har køyrt i over 116km/t og vanlegvis må ein i tillegg ha køyrt i den farten over eit stykke, ikkje berre i nokre sekundar under ei forbikøyring. Og 116km/t i ei 80 sone er fort uansett kor god sjåfør ein trur ein er.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    10

Når det står 3-5 måneder er det sånn at om du holder lav fart i forhold til tapstiden(116) så mister du lappen i 3 måneder, holder du høy fart(120) mister du lappen i 5 måneder.

Det er nok ingen her som hadde forestillinger om at du er en notorisk fartssynder, men de siste postene du har skrevet har ikke hjulpet mitt sitt syn på hvem du er og hvordan du oppfører deg i trafikken.

Det er også sånn at i 60-sone i Norge er det 9 meters gulstripe. 3-meters forbikjøringsstripe finner du bare i soner med 70 km/t eller høyere. Dette knyttes blant annet til antall innkjøringer på den aktuelle strekningen, noe som i seg selv bør være selvforklarende med hvorfor man bør unngå forbikjøring i 60-sonen med mindre det gjelder traktor eller moped uten trim.

Så klager du på at politiet tar "vanlige folk" i stedet for tungt kriminelle. Hadde "vanlige folk" hatt vett nok til å kjøre etter fartsgrensen så hadde man sluppet å prioritere det, og man kunne dermed benyttet seg av ressurser andre steder. Nå er det en gang sånn at farepotensialet med å kjøre bil er skyhøyt, og det blir enda høyere ved at "vanlige folk" bryter fartsgrensene så mye at det gjelder førerkortbeslag. Da må man prioritere dette for å forebygge blant annet alvorlig skade og tap av menneskeliv.

I tillegg er UP en egen etat innen politiet hvis arbeidsområde er nettopp trafikken.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Jeg tror de fleste en eller annen gang har kjørt slik at de kunne mistet lappen eller fått en bot. Det er ganske mange som ikke alltid blinker med blinklyset når de skall, tar en telefon eller sklir inn i 60 sonen i 80 mens motoren bremser slik at de er 100 m inn i 60 sonen før de faktisk har 60. Slike forseelser er ikke kjempe farlige, men de kan forårsake ulykker. Marginene er små, men dette er snart historie for selvkjørende biler er ikke langt unna å da slipper vi mange av disse problemene.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Jeg er i alle fall en misfornøyd kunde.

Jeg kommer om mulig aldri til å handle hos dere igjen...

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Skal vi være snille nok med dobrodan til å innrømme at han har et legitimt spørsmål: I hvilken grad vil vi at systemet skal bruke skjønn?

Eller for å sette det mer på spisen(og koble det opp mot andre tråder på forumet); i hvilke tilfeller er det greit at statens medarbeiderer bare følger lovens bokstav, og i hvilke tilfeller vil vi at de skal tenke selv.

Eksempelvis; Det kan sies at bryråkratene(og om vi bruker det bredt, alle statsansatte), kan defineres via Max Webber sin byråkrat, som vi kanskje kommer svært nært til under NPM(du finner mer om han her: http://www.bustingbureaucracy.com/excerpts/weber.htm)
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Godt spørsmål, men alle som har jobbet som noe så enkelt som vakt ved et arrangement vet hvor vanskelig det er å 'bruke skjønn'.

La oss si arrangementet er for de over 18 år. Overstadig berusede har ikke tilgang. Man står som vakt i døra/teltåpningen.
    Følgende personer ønsker seg inn i teltet.

Person 1 er 15 år:
    'Kan jeg bare stikke inn 2 min og levere noen nøkler til pappa?'

Person 2 er dritings, men en svært god venn av deg, og vil inn i å ha mere moro.

Person 3 ser svært ung ut/du trodde personen var yngre, men fremviser en heller mistenksom leg som viser 18 år.

Person 4 er 21 år og tilsynelatende ved sine fulle fem. Billett har hun også.

Alle utenom siste her er ulovlig å slippe inn, og du gjør ikke jobben din som
    A) ansvarlig for sikkerheten til personen du slipper inn
    B) ansvarlig for sikkkerheten til arrangementet og alle de andre der som faktisk har lov å være der
    .....om du 'bruker skjønn' med en eller flere av de tre første personene.

Poenget mitt er at skjønn er så vannvittig forskjellig fra person til person.

Ønsker man at en politimann skal basere avgjørelsene sine på sin bakgrunn, miljø, bekjente, hvor lenge han har jobbet idag/hvor lenge det er til helg, hvor mye papirarbeid avgjørelsen innebærer, etc?

Eller skal han bruke et sett regler som er like for alle og (skal) innebære samme straff for samme utførte handling?

Jeg sier det siste.
    Og når man som fører av et kjøretøy har lært hvor grensa går før man bryter reglene, så bør det ikke være noen grunn til å legge skyld på politiet.
    De hører sikker flere unnskyldninger (sanne eller falske) enn man som enkeltperson noen gang kunne funnet opp på egenhånd - hver dag. Da må man ha et sett regler i bunn som man kan støtte seg til, uansett hvor urettferdig det måtte være for dem som i et svakt/uheldig øyeblikk gjorde en feil.

Til @dobrodan - håper du fortsetter å komme med synspunkt her. Nytter ikke hvis oss regelryttere bare sitter og bader i vår egen godhet(ssjokolade).
    As you wish.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Politiet gjør et poeng utav å gå etter vanlige folk, men gir totalt beng i å forfølge volds og vinningskriminelle.
    Dette vet du er feil. De har jo egne enheter som går nettopp etter volds- og vinningskriminelle. De har blant annet klart å redusere antall "villainnbrudd" kraftig i Oslo-området.

Hvis du med "vanlige folk" mener "folk som kjører for fort og dermed setter eget og andres liv og helse i fare" så ser jeg ikke noe problem ved det. Slike "vanlige folk" bør jo faktisk stanses slik at man kan forebygge trafikkulykker. Det er fortsatt altfor mange som blir skadd eller dør i trafikken her i landet.

Hilsen en som har syklet i hele vinter på grunn av en piss-forseelse, fremprovosert av en bilist som tråkket flat pedal under en forbikjøring.
    Hva med å ta det som en mann og ta ansvar for egne handlinger i stedet for å skylde på politiet for at du brøt trafikkreglene?

Så, når man utnytter et forbikjøringsfelt for å komme seg forbi på en trygg måte, så man slipper å gjøre det på vanlige svingete veier, så er man plutselig en kriminell fordi man kjører i over 100km/t i 80-sonen?

Politiet hadde i alle fall ingen problemer med å frikjenne sine egne som ble tatt i 200+ i relativt tett trafikk på vei tilbake fra høyhastighetskurs, gjennom Oslofjord-tunnellen, uten blålys og sirener, og uten at det var utrykning. Bilene var i følge politiet "spesielt egnet til å kjøre i høy hastighet", og polititjenestemennene hadde "spesialtrening", så da var det greit liksom...
    Denne saken fremstiller du ganske feilaktig. Du glemmer å nevne at de øvde på utrykningskjøring, og at det på det tidspunktet slett ikke var tett trafikk i tunnelen. Det du skriver om "spesielt egnet til høy hastighet" er også misvisende, og er tatt ut av kontekst.

Mener du virkelig at politiet ikke skal kunne kjøre utrykning? Og heller ikke øve på det?

Lett for deg å si nå det... Spesielt om du trodde det var 80 der.

Man skulle tro at det var lett å se forskjell på en vei med 50-grense og en med 80-grense, men det er det ikke alltid...
    Det er ditt ansvar som sjåfør. Hvis du ikke klarer å få med deg fartsgrensene så bør du kanskje levere inn førerkortet for godt. Igjen, ta ansvar for egne handlinger og ikke skyld på alle andre.

Men hvis jeg leser innleggene dine riktig var dette altså en 50-sone der du trodde det var 60-sone og derfor kjørte du i 80?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Milvar:

At Politiet nedprioriterer en hel del kriminalitet er fullstendig fakta. De blir vel lei av "catch and release"At de har klart å stanse en epidemi av villainnbrudd er vel og bra, og skulle bare mangle.

Jeg har ikke noe problem med at politiet tar folk som kjører farlig i trafikken. Det jeg har problemer med er straffenivået for en del forseelser, som er urimelig høye, og kan ødelegge ikke bare livet til personen som blir tatt, men også livet til familien til vedkommende. Noe som igjen fører til at uheldige valgalternativer kan bli valgt, deriblant å stikke av.

Jeg kunne stukket av, men valgte å ikke gjøre det. Og ja, jeg ville nok kommet unna med det.

Og, ja, jeg tok konsekvensen, og har ikke kjørt noe på 5 måneder. Det betyr ikke at jeg ikke har lov til å mislike straffen. Straffen har medført kraftige plager for meg, som gjør at jeg for tiden er langtidssykemeldt (etter at de fem månedene var gått). Samtidig, så er jeg en mindre observant og rett ut en dårligere sjåfør etterpå.

Når det gjelder politiet og 200+ saken: http://www.dagbladet.no/2013/04/04/n...nnel/26497667/

Spesialenheten for politisaker har jeg særdeles liten tiltro til. Den burde bestå av folk som IKKE har tilknytning til politiet.

Det er mange som stiller seg til doms over meg her, uten å vite alle detaljene. Jeg ble selv rimelig satt ut når jeg ble tatt, og klarte egentlig ikke å samle tankene om hendelsesforløpet før veldig lang tid etterpå.

Jeg klandrer heller ikke politimannen som tok meg, da det var ganske mye som skjedde som man ikke uten videre ville fått med seg. Men jeg vurderer kanskje å montere kamera for fremtiden.

Vedkommende som jeg kjørte forbi burde hatt en mye strengere straff enn han fikk (han ble tatt også, men i en noe lavere hastighet, som jeg glemte å forhøre meg om). Jeg fikk heller ikke med meg at han gasset opp under forbikjøringen, annet enn at den tok mye lengre tid enn beregnet. Diverse utregninger har gjort at jeg er 100% sikker på at han gikk fra lav hastighet til høy hastighet under forbikjøringen.

Det var i utgangspunktet en bedagelig forbikjøring, den startet på lavt turtall med fullt pådrag, og ble avsluttet på middelshøyt turtall. Hadde jeg giret ned og matet på, så hadde jeg sannsynligvis passert vedkommende uten å komme opp i førerkortbeslagfart. Sannsynligvis hadde jeg også gjort ferdig forbikjøringen før jeg hadde kommet på skuddhold.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Jeg koser meg derimot ikke.

Det eneste de oppnår med dette er at vanlige folk begynner å hate politiet.

Når det gjelder denne merkelige påstanden om at politiet går etter "vanlige folk" når man har politikontroll på vei: Det er altså slik at i trafikken ferdes ALLE, både de såkalt vanlige og de som er alt annet enn vanlige.

Forflytting av tyvgods, smugling av varer, menneskehandel, narkotika, tilreisende vinningskriminelle m.v., dette er bare noen eksempler på alt som avdekkes under politikontroll på vei.

Trafikkulykker er et alvorlig samfunnsproblem på grunn av de store skadetallene. Hvert år skjer det et høyt antall trafikkulykker, og antallet skadde og drepte ligger årlig på mer enn 10.000. Mange overlevende blir varig uføre, med sterkt forringet livskvalitet, i tillegg til menneskelig lidelse er dette forbundet med store samfunnskostnader.

Ingen av disse personene dro hjemmefra i den tro at de kom til å forårsake eller bli utsatt for en trafikkulykke. Likevel skjer disse ulykkene i høyt antall. Alle som jobber innen nødetatene har sett skadeomfanget som kan oppstå selv ved forholdsvis lave hastigheter.

Jeg ser også at enkelte er veldig oppmerksomme på faren for å bli involvert i en alvorlig trafikkulykke ved kjøring under ruspåvirkning, samtidig som de undervurderer hvilken risiko det utgjør å kjøre for fort. Tall fra STRASAK viser at godt over halvparten av de som er anmeldt for hastighetsovertredelser er registrert med minst ett annet lovbrudd i STRASAK. En stor del av rusførerne er også registrert for mange forhold.

Det er betydelige mørketall både når det gjelder fartsovertredelser og antall tilfeller av ruspåvirket kjøring. Eksempelvis er det beregnet at det finner sted ca 126.000 kjøreturer hvor fører er ruspåvirket hver eneste dag. De fleste som kjører i ruspåvirket tilstand har benyttet andre rusmidler enn alkohol. Ca 21.000 av de daglige kjøreturene er under alkoholpåvirkning, ca 105.000 daglige kjøreturer er i narkotikarus (og rusgivende legemidler).
    Det årlige antallet sjåfører som pågripes er ca 9.000.

Disse tallene alene burde synliggjøre hvor viktig det er med kontrollaktivitet blant "vanlige folk".

Nærmere halvparten av all ferdsel på veiene våre foregår med en fart over fartsgrensen. Jeg leste for en tid siden at dersom alle trafikanter overholdt fartsgrenser, kjørte rusfritt og brukte bilbelte, ville antallet drepte og hardt skadde blitt redusert med 30-40 prosent. Jeg er sikker på at tallet også ville blitt kraftig redusert dersom folk hadde vært mer oppmerksomme, tenker nå på mobilbruk m.v.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Jeg mener at mye av kontrollvirksomheten som har blitt gjort i det siste bærer preg av ren pengeinnsamling. Og det at enkelte politidistrikter har interne konkurranser om å beslaglegge flest mulig førerkort er etter min mening ikke annet enn usmakelig.

At politiet tar folk med promille og som kjører farlig har jeg som sagt ingen problemer med. Det jeg stusser over er at i løpet av mine etterhvert mange år på veiene, så har jeg stadig sett fartskontroller, men i løpet av de siste få årene så har disse endret karakter til å bli ren fangst. Jeg har heller aldri blitt tatt i en fartskontroll tidleigere, med unntak av en fotoboks som knipset meg en gang jeg lot bilen rulle i unnabakke og i det store og hele fulgte med på trafikken. Laveste bøtesats...

Det som virkelig forstyrrer meg er at i løpet av den samme tiden (20 år) har sett EN promillekontroll... Jeg trenger knapt legge til at jeg fikk kjøre videre. Jeg er av den oppriktige mening at promillekontroller og synlig politi har en mye bedre trafikksikkerhets-konsekvens enn laserkontroller... Da følger folk med på alt annet enn veien.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Jeg tipper om to år så vill selvkjørende biler gjøre sitt inntog på norske veier, har det i politiet vært et samtale emne om hvordan de da skal drive kontroll.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Hvorfor skal det være noe tema? Er det ikke slik at sjåføren (les menneske i sete) har total ansvaret for kjøretøyet uansett? Kan vel den dag i dag ikke skylde på skilt gjenkjenningen ikke klarte å forstå at det ble 50 sone og cruisecontrolen derfor fortsatte i 80? :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Hvis bilene kjører selv, så vill de ikke gjøre noen forseelser selv om føreren at Stein og full på samme tid. Politiet vill få førre på skudd for å drive med etteretning langs veiene slik som Aeliana beskriver over.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Hvorfor skal det være noe tema? Er det ikke slik at sjåføren (les menneske i sete) har total ansvaret for kjøretøyet uansett? Kan vel den dag i dag ikke skylde på skilt gjenkjenningen ikke klarte å forstå at det ble 50 sone og cruisecontrolen derfor fortsatte i 80? :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Nå tenker du på biler som går på autopilot, og det er nok det vi vil se først. Men det testes allerede ekte selvkjørende biler hvor det ikke er noen sjåfør - bare passasjerer. Men som noen var flink til å minne om lenger oppe: on topic please.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Jeg mener at mye av kontrollvirksomheten som har blitt gjort i det siste bærer preg av ren pengeinnsamling.
    UP gjør vel så godt de kan men det finnes sikkert unntak som oppleves slik som du beskriver av den som blir tatt. Uansett finnes det ingen/(svært få?) unnskyldninger for å kjøre for fort. Enig i at UP burde finne en måte å nedprioritere "normale forbikjøringer som gikk litt over" samt ren innsamling på autobanene inn til Oslo men iallefall førstnevnte blir vel vanskelig i praksis. Kanskje man burde se på forseelsens varighet? En forbikjøring fra 70km/t opp i 90km/t og deretter ned i 80'ish på vanlig landevei er jo på alle måter en grei sak og politiet burde hatt et regelsett som gjorde at det slapp igjennom.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    UP gjør vel så godt de kan men det finnes sikkert unntak som oppleves slik som du beskriver av den som blir tatt. Uansett finnes det ingen/(svært få?) unnskyldninger for å kjøre for fort. Enig i at UP burde finne en måte å nedprioritere "normale forbikjøringer som gikk litt over" samt ren innsamling på autobanene inn til Oslo men iallefall førstnevnte blir vel vanskelig i praksis. Kanskje man burde se på forseelsens varighet? En forbikjøring fra 70km/t opp i 90km/t og deretter ned i 80'ish på vanlig landevei er jo på alle måter en grei sak og politiet burde hatt et regelsett som gjorde at det slapp igjennom.
    Politiet har et regelverk som gir fratrekk når det gjelder forbikjøringer, men det forutsetter at vedkommende som blir forbikjørt holder lavere hastighet enn fartsgrensen. Noe som blir svært komplisert av at laseren har en maks rekkevidde på 200m (så vidt jeg har forstått), og at hastigheten på bilen som blir forbikjørt gjerne bare blir en ettertanke når man ser noen som kjører forbi.

Om vedkommende som blir forbikjørt gir gass, så gjør dette det bortimot umulig å bruke regelverket på en fornuftig måte. Så man burde for enkelhets skyld gitt automatisk fratrekk for hastighet ved forbikjøring.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Min erfaring er at politiet har gode sikkerhetsmarginer som faller tiltalte til gode, og at de også utviser såpass skjønn at du aldri blir tatt om du bare kjører 10 over.

Point of case: jeg satt som meddommer i en sak for noen år siden, hvor slasken etter noen hårreisende forbikjøringer hadde kjørt i minst 170, subjektivt vurdert av de to politimennene som la seg på hjul. Vi fikk lydopptak av samtalen deres i retten. Problemet var bare at han ene hadde problemer med å få måleren til å virke, og når han endelig gjorde det, var farten redusert til 120, som ble lagt til grunn.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    10

Politiet har svært gode sikkerhetsmarginer som alltid kommer tiltalte til gode, både på stasjonær og mobil kontroll. Det er forøvrig et regelverk som gir fratrekk på all hastighetsmåling, ikke bare forbikjøringer. At du er uenig i strafferammen får du ta med de folkevalgte. Du klager på politiet for noe noen andre har bestemt.

Laseren politiet bruker har forøvrig en langt større rekkevidde enn 200 meter, vet ikke helt hvor du har dette fra.

Når det kommer til din påstand om at det bare er fartskontroller og at disse utelukkende er "pengeinnsamlinger":
    I mitt distrikt er det mye høyere frekvens av ruskontroller enn fartskontroller, noe som ikke nødvendigvis er en bra ting. Og jeg vil påstå at dersom en fartskontroll kan framstå som en pengeinnsamling er det noe fundamentalt feil i holdningen blant den førerkortholdige delen av befolkningen. Hvis folk holder seg til regelverket som er satt så vil ikke en fartskontroll gi så mange treff. Likevel leser man at UP må slippe folk under ganske høye hastigheter fordi så mange kjører ekstremt fort.

Som Aeliana peker på, samfunnskostnadene ved en trafikkulykke er ekstremt store. Særlig hvor noen blir varig skadd. Det er synd å se at respekten din for mennesker som ferdes i og ved trafikken er så lav som den tilsynelatende er.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

No må eg ærleg innrømme at eg ikkje har så mykje erfaring med å bli tatt i fartskontroll. Har 3 fartsbøter totalt etter å ha køyrt bil i 34 år. Og to av desse var same fotoboksen i fløyfjellstunellen. Siste bota fekk eg etter ei forbikøyring i eit forbikøyringsfelt der eg køyrde forbi ein sivil politibil. Eg hadde minst 110 når eg passerte politibilen, men fekk ei bot for å køyre i 90km/t. Og den fekk eg for å ikkje slakke fort nok ned etter å ha køyrt forbi. Sjølvsagt irriterane, men det var meg sjølv eg var sint på for det var eg som hadde køyrt for fort. politiet gjorde berre jobben sin.

Ser at enkelt skriv at det virkar som reine pengeinnsamling og det er konkuranse mellom distrikta om å beslaglegge mest mulig førarkort. Eg er sterkt ueinig. Ja, det er masse kontrollar, men samtidig er snitt hastigheita i Norge gått kraftig ned og det er mykje mindre trafikkulykker. For 20 år sidan når eg begynte å jobbe i ambulansetenesta, då var det nesten ikkje ei vakt utan ei trafikkulykke, i alle fall om sommaren. No kan det gå lenge mellom kvar gang. Sjølvsagt er det mange faktorar inne i bilde, betre bilar, betre vegar osv. Men eg er overbevist om at dette med mange kontrollar er sterkt medverkande årsak.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Støtter siste! Jeg har faktisk aldri noensinne blitt tatt for å kjøre for fort, selv om jeg må innrømme at jeg ikke alltid holder helt fartsgrensen (i hvert fall ikke på motorvei). Så jeg tror ikke politiet ligger etter veien hele tiden for å ta folk som ligger 5 km/t over fartsgrensen. Ut fra hva jeg ser av råkjøring, og spesielt stygge forbikjøringer, ville jeg gjerne ha hatt mer UP på veien, ikke mindre (men det er jo selvfølgelig en vurdering hvordan man skal prioritere politibudsjettene). Når det gjelder politikontroller generelt (alkohol, teknisk kontroll sammen med biltilsynet etc.), kan jeg bare huske en gang i alle år jeg har kjørt bil eller vært passasjer, der jeg har blitt vinket inn. Og da var jeg passasjer i drosje, og politiet stoppet drosjer for å sjekke om passasjerene hadde på sikkerhetsbelte (noe jeg hadde).

Antall drepte i trafikken økte sterkt fra fram til 1970, og har deretter hele tiden falt. Norge er nå beste i verden på antall trafikkdrepte pr kjørte passasjerkilometer. Det er selvfølgelig mange grunner til det, innføring av sikkerhetsbelte kanskje årsaken til den store overgangen omkring 1970, men UP har sikkert også en del av årsaken:

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

Må legge til ein ting. I dag, der dei fleste nyare bilar har cruisekontroll burde dette med fart bli eit minimalt problem. Og der det veldig viktig at politiet er streng er i 30, 50 og 60 sonene. Det er ein grunn til at det er redusert fart der.

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Terroristenes egne skrytevideoer.
    By Rekrutt`n in forum Mannskapsmessa
    Svar: 18
    Nyeste innlegg: 27-02-06, 14:32
  2. Egne FN-styrker
    By lebeda in forum Annen militær/sikkerhetsrelatert tjeneste
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: 04-06-05, 14:55
  3. MJKopptak: Egne fjellstøvler?
    By aorvik in forum Tips før opptak
    Svar: 3