Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234
Viser resultatene 121 til 135 av 135

Tråd: Egne erfaringer med Politiet

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Sv: Egne erfaringer med Politiet

Vi hadde en morsom episode da jeg var inne til førstegangstjeneste. En sleip en satan fra Bergen ville ha perm for å reise ei uke til Spania med kompisene sine, han fikk ikke lov. Det han da gjorde var å reise som planlagt, vår sjef fant ut av det og ringte MP. De fikk vite hvor han var å ringte spansk MP. Han fikk erfare hva spansk MP gjør med tyv perm før han ble sendt tilbake til Norge med det flyet han egentlig skulle ha, nesten hele ferien satte han i spansk militærfengsel.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av West Vis post
    Den finnes faktisk i det virkelige liv. Jeg har vært i den.
    Ikke i Norge og ikke hos Politiet.
    Militært i utlandet. Ikke noe gøy.
    Når jeg tenker meg så manglet faktisk good cop (good officer) biten.
    Har blitt annholdt av den vietnamesiske marinen i Da Nang,med påfølgende avhør.Her var det imidlertid bare hyggelige marineoffiserer,og det hele løste seg uten vi engang måtte stille kasse:-)
    When in doubt,empty your magazine.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Holdt på med Geocaching etter mørkets frembrudd, og brukte lommelykt for å lete rundt en kirke.
    Etter en liten stund kom det en patrulje og spurte hva vi holdt på med.
    Vi forklarte hva vi holdt på med, de lo, og sa at de hadde støtt på andre cachere tidligere på kvelden.
    De ønsket oss lykke til videre, og lovet ikke avsløre gjemmestedet for en kollega som hadde det samme som hobby.

God stemning.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    11

Sv: Politiet i media - de gode meldingene

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Og de fleste har da GPS i telefonen sin; lett å sjekke reell fart med dertil egnet app. Egen erfaring er at speedometer på min bil viser tett opp mot 10% for høy fart.
    Man skal vel ikke bruke telefon når man kjører, så den GPS-en din vil bare vise 0km/t
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Men du kan ha en passasjer som forteller deg det.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Ro ro ro
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    10

Det finnes også plenty av mobilholdere for å feste i frontrute eller på dashbord. Disse funker ypperlig til å holde telefonen når man sjekker speedometeret.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

^ Men dette er en av flere ting som lett er med på å skape uoppmerksomhet, og dermed forårsake trafikkuhell/nestenuhell.

Ikke for å pirke, men vi har dessverre mange ulykker som skyldes at folk holder på med alt mulig annet mens de kjører.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Sv: Politiet i media - de gode meldingene

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Selvfølgelig er det det - men det ser ikke ut til at alle forstår det, og tar hensyn til resultatet.
    Det handler også ofte om varierende ferdighetsnivå, fra den som nettopp har tatt førerkort og er usikker, eller den som kjører bil veldig sjelden, til den mest erfarne. Det er bra når de som er uerfarne ikke kjører fortere enn de mestrer, for det er en del unge sjåfører som tar altfor mange sjanser, tatt i betraktning veldig begrenset erfaring. Den mangelfulle erfaringen kombinert med at man er litt usikker gjør at mange lettere lar seg stresse/presse av andre trafikanter, noe som kan skape farlige situasjoner.

Enkelte burde nok bli flinkere til å kjøre til side og slippe forbi køen med jevne mellomrom. Da unngår man den irritasjonen og de farlige forbikjøringene som lett oppstår når man ligger under det som er høyeste tillatte hastighet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Det var ikke det at det jeg fikk i tilbakemelding var hårreisende ille, det var bare det at det startet en nedadgående kurve som jeg selv vet må stanses på et tidspunkt. I kombinasjon med andre omstendigheter, så er jeg godt plantet i dritten for øyeblikket.
    Regnet vel med at det lå mer bak enn det du valgte å fortelle oss. Skjønner at du ser svart på absolutt alt nå, men det vil bli bedre. Det er ikke alt som er like rosenrødt i livene til oss andre alltid heller, om det kan være til noen trøst.

Selv om du får deg en på trynet av og til, både her inne og utenfor, er jeg sikker på at det er mange flere enn meg som tenker på hvordan du har det, og som ønsker deg godt.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Kystvaktmann Vis post

Fikk inntrykk av at hun ikke var ute etter å "ta" meg, men kun var genuint interessert i å kartlegge de faktiske forhold. Det hele endte heldigvis med påtaleunnlatelse.
    Det jeg vil si med disse to sakene er at jeg mener vi har et godt og profesjonelt politivesen i Norge.
    Du kan takke Asbjørn Rachlew for den avhørsmetodikken du opplevde i din sak, og som de aller fleste skal oppleve i avhør med politet(Det finnes unntak, men dette er hovedregelen). Han har lagt ned et betydelig stykke arbeid i å forske på ulike avhørmetoder, og å implementere gode teknikker i Norsk politi som nå er pensum på PHS.

Under er en link av hans Tedx talk, hvor han holder en veldig forkortet verson av et lengere foredrag han holder for politinorge og andre aktører. Kort fortalt så handler det om faktorer som trekker en etterforskning i gal rettning, og i ytterste konsekvens fører til uskyldige dømte. Han sier litt om hvordan bekreftelsesfeller kan gi tunellsyn og hvordan etterforskningen kan miste sin objektivitet. Jeg har vært på et av hans foredrag, og det gikk selvfølgelig mye mer i dybden på hvorfor det endte som det gjorde i saken som trekkes frem i Tedx videoen, men den gir et inntrykk av hvorfor det er viktig med kunskapsbaserte teknikker, og ikke den "Bad cop" tilnærmingen som ofte illustreres på film, og enkelte land (USA inkludert) fortsatt bruker.

Link:

https://www.youtube.com/watch?v=1H8Mcku6adA

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Bekreftelsesfeller er høyst relevante for militær etterretning også. Just sayin'.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Det var utrolig dyktig anvendelse av list som ble brukt av de allierte til å forsterke tysk etterretnings bekreftelse av sin egen tro på at en alliert invasjon ville skje i området omkring Calais. Dette var hva tyskerne i utgangspunktet regnet som mest sannsynlige sted for invasjon, og de allierte brukte en enorm mengde smarte tricks (bl.a. den fiktive First US Army Group med Patton som sjef) for å forsterke deres tro på at det var der de allierte ville angripe. Og tyskerenes 15. arme med 17 divisjoner ble holdt igjen i Calais-området lenge etter at Normandie-invasjonen var i gang... Hovedregelen var nok å la stadig tyskerne få høre det som bekreftet deres egne gale antagelser.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

Det er vel ingen tvil at politiet i en del tilfeller har feil prioriteringer, men jeg synes de stort sett gjør en god jobb.
    Jeg fikk en politimann til å innrømme at han hadde kjørt med trimma moped som ung. Woow!

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Kystvaktmann Vis post
    Mannen går rett i bakken, klarer ikke å ta seg for, og hodet treffer asfalten med et veldig ubehagelig dunk.
    De holder på med ham kanskje 5-10 minutter, til bussen ankommer. På den tiden har de tydeligvis fått ut av ham hvor han bor, for de støtter ham opp inn på bussen og forklarer sjåføren hvor han skal av. Jeg går på samme buss, og det er det siste jeg ser av både mannen og politifolkene.
    Her burde han kanskje blitt sendt til legevakten for sikkerhets skyld. Jeg har selv opplevd personer som har falt og slått hodet og tilsynelatende klart seg greit, før de plutselig kollapser og er døden nær etter en tid.

Hvis noen husker den beryktede ambulansesaken/Sofienberg-saken der Ali Farah falt og slo hodet og ambulansesjåfør Erik Schjenken ble hengt ut som riks-Satan av en samlet presse og opportunistiske politikere, så ble Farah vel i utgangspunktet vurdert til å ikke være i kritisk tilstand, selv etter en CT-scan. Men nesten ett døgn etter hendelsen oppstod det plutselig en alvorlig hjerneblødning som holdt på å ta knekken på ham. Den eneste grunnen til at han overlevde var at de holdt ham til observasjon for sikkerhets skyld.

Uansett, slag mot hodet er veldig skummelt. Better safe than sorry, som det heter på godt norsk.

Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Terroristenes egne skrytevideoer.
    By Rekrutt`n in forum Mannskapsmessa
    Svar: 18
    Nyeste innlegg: 27-02-06, 14:32
  2. Egne FN-styrker
    By lebeda in forum Annen militær/sikkerhetsrelatert tjeneste
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: 04-06-05, 14:55
  3. MJKopptak: Egne fjellstøvler?
    By aorvik in forum Tips før opptak
    Svar: 3