Side 3 av 6 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 207
    Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    574
    Liker (mottatt)
    1474
    Nevnt
    232 innlegg
    Sitert
    698 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    49

Sv: Offisersutdannelse i Hæren

Har noen statistikk på hvor stor andel av krigsskoleutdannede offiserer som slutter i Forsvaret på forskjellige trinn? Jeg kjenner en del som har sluttet i både tidlig (inklusive min svigersønn som sluttet etter tre år som løytnant for en lederstilling i næringslivet, motivert av å kunne bo et sted der begge ektefeller kan ha jobb) og senere i karrieren (inklusive en slektning som sluttet i Forsvaret som oberstløytnant i alder av 41 for direktørstilling i næringslivet), men aner ikke hvor stor andel som går over i det sivile, og når de gjør det. Krigsskoleutdannede offiserer har da alltid vært etterspurte i næringslivsstillinger med vekt på personalledelse.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1045
    Liker (mottatt)
    2338
    Nevnt
    248 innlegg
    Sitert
    1163 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    64

Sorry, det var ikke min mening å insinuere at KS-utdannede offiserer ikke er etterspurte, men med dagens regime risikerer vi at de som ikke får seg sivil jobb heller blir sittende å trøkke på kontorstolen på en T60. I andre land vil de bli utsatt for en viss seleksjon basert på dugelighet underveis. Poenget er at dagens opplegg er svært lite forutsigbart for Forsvaret - man aner ikke på forhånd om alle uteksaminerte klorer seg fast til de er 60, eller om de flyr ut straks plikttjenesten er over.

For øvrig enig i at det kunne vært interessant å se statistikken over når folk slutter.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    574
    Liker (mottatt)
    1474
    Nevnt
    232 innlegg
    Sitert
    698 innlegg
    PONDUS
    49

Og det kan lett bli de som lettest får seg en attraktiv sivil lederjobb som forsvinner ut, mens "tomgodset" kan bli sittende igjen. Min slektning jeg nevnte over var på sterkt oppadgående kurs i Forsvaret da han som 41-årig oberstløytnant tok med seg avgangsstimulerende tiltak ca. 1999 og gikk over i næringslivet...
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Liker (gitt)
    6
    Liker (mottatt)
    8
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    7 innlegg
    PONDUS
    3

Beklager for en liten avsporing i debatten, men kan dette stemme?:
    - Var plikttjenesten for gjennomgående Sjøkrigsskole i Bergen kun på to år?

"- Det er først og fremst marinelinjen, skipsteknikklinjen og elektronikk-/våpenlinjen som blir berørt. På disse linjene tar elevene første år her i Horten, før de går videre på Sjøkrigsskolen i Bergen. Løpet er i alt på fire år, noe som tidligere har gitt to års plikttjeneste. Nå blir det fire års plikttjeneste, sier kapteinløytnant og rekrutteringsoffiser Rune Johansen ved BSMA"

http://fofo.no/Lengre+plikttjeneste+...emplate=master

Min kommentar: Utrolig bra deal før i tida, om en ville ha seg en solid militær utdanning (inkl. nautiske fag/ingeniør utd.), med kun to pliktår!!

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    752
    Liker (mottatt)
    392
    Nevnt
    83 innlegg
    Sitert
    461 innlegg
    PONDUS
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Sorry, det var ikke min mening å insinuere at KS-utdannede offiserer ikke er etterspurte, men med dagens regime risikerer vi at de som ikke får seg sivil jobb heller blir sittende å trøkke på kontorstolen på en T60. I andre land vil de bli utsatt for en viss seleksjon basert på dugelighet underveis. Poenget er at dagens opplegg er svært lite forutsigbart for Forsvaret - man aner ikke på forhånd om alle uteksaminerte klorer seg fast til de er 60, eller om de flyr ut straks plikttjenesten er over.

For øvrig enig i at det kunne vært interessant å se statistikken over når folk slutter.
    Det finnes sikkert mange gode eksempler på at KS har gitt gode jobber i det sivile men det er ikke til å stikke under en stol at man rent faglig ikke stiller særlig sterkt mot ingeniører, økonomer og andre jobber som baserer seg på en profesjonsutdanning.

I det selskapet jeg jobber i er det ytterst få stilligner jeg ville gitt til en med KS (basert utelukkende på KS-utdanningen), utenom klassiske HR/koordinator-stillinger, med mindre jeg kjente personen fra før og visste at det ville gå seg til med OJT. Da snakker vi fortsatt om generaliststillinger slik som f.eks. prosjektledere som kan sette vekk det mest tekniske til dertil egnede støttefunksjoner.

De man ønsker å bli kvitt midtvegs i karrieren er kanskje ikke de som er best i stand til å ta et sånt steg men hadde man hatt en profesjonsbachelor i bunn så ville man følt en mye større trygghet og motivasjon i forhold til å gi seg i forsvaret.

Det blir en lang utdanning men hvis man ser for seg 4 år så kan man fint spise litt av de 3 bachelorårene og dytte inn grønne fag der universitetene vanligvis ville hatt et eller annet breddefag. I tillegg har man kadettlønn og bør sånt sett kunne ta kurs og fag mellom semester/fellesferie. Ingen grunn til å ha 2 mnd lønnet ferie.

Spørsmålet blir om man trenger en typisk BS i forkant, isåfall blir det totalt 5 år, hvorav 2+ blir hardcore grønt.

Kadetten er da typisk ferdig som 24-åring og kan fint pålegges å jobbe til han er tidlig i 30 årene og fortsatt ha svært gode muligheter i det sivile. Enten som en nyutdannet ingeniør/økonom eller rett inn i en mellomlederstilling i aktuell bransje, avhengig av evner/type. Nyutdannete ingeniører over 30 er faktisk helt normalt.

Dagens KS er sikkert ikke så værst rent faglig, inn mot en militær karriere, men personlig tror jeg at de som uansett er "karriereflinke" ville klart seg minst like bra med f.eks. en ingeniørbachelor. Kanskje bedre? Forsvaret er såpass teknisk at det burde gi fordeler. Selvfølgelig tilsvarende med en økonom, ikke minst med tanke på å snakke Blårussisk oppover til budsjettørene og rapportørene.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1045
    Liker (mottatt)
    2338
    Nevnt
    248 innlegg
    Sitert
    1163 innlegg
    PONDUS
    64

Jeg liker også tanken på å ha en sivil bachelor i bunnen, bare man får inn tilstrekkelig grønn tjeneste - både for å etablere grunnleggende soldatferdigheter, grunnleggende ledelse samt få inn profesjonskulturen. Det finnes sikkert flere måter å løse dette på - en kan være å ta utgangspunkt i folk som har gjennomført vanlig førstegangstjeneste, så la de ta en bachelor, og så ett år på KS (tilsvarende Sandhurst). Eventuelt at GSU gjennomføres i sommerferier (jeg ser at for VAB er GSU på 5 uker, så selv om ingen blir elitesoldater på den tiden, har man altså vurdert dette til å være tilstrekkelig for å ha som en basis), og at man etter bacheloren har ett år på KS. Jeg er mer skeptisk til ROTC-ordningen, hvor kandidaten blir fenrik rett etter bachelor (riktig nok med grønn tjeneste ispedd underveis). For å assimilere profesjonskulturen mener jeg det må kreves en viss tid sammenhengende ved KS på et eller annet tidspunkt.

Som @88charlie tror jeg at en offiser utdannet på denne måten både ville kunne gjøre en god jobb om han fortsetter i Forsvaret, og samtidig ha en relevant utdannelse for en sivil jobb.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    574
    Liker (mottatt)
    1474
    Nevnt
    232 innlegg
    Sitert
    698 innlegg
    PONDUS
    49

Jeg vil anta at det er temmelig stor forskjell mellom en som slutter i Forsvaret som løytnant-kaptein og de som slutter (betydelig) før aldersgrensen i spennet oberstløytnant-general. De siste har først og fremst som bakgrunn ledelse av større organisasjoner, og det er gjerne det de går over til, eventuelt som konsulenter i organisasjonsutvikling el.l. For en som kun har troppssjefserfaring er det gjerne stillinger som står nærmere det faglige som er aktuelle. I hvert fall tidligere var det mest HR-avdelinger yngre offiserer gikk over til i det sivile. Da ville nok en sivil bachelor virkelig hjelpe.

Men fra en meget nærstående person (dog i vårt naboland i syd, men systemet der var inntil for et par år siden, dvs. mens han ble utdannet, nesten identisk med det norske) så jeg at overgangen til sivil lederstilling kan gå greit, selv for en yngre offiser. Han hadde utdannelse tilsvarende befalsskole og krigsskole operativ, med påfølgende tjeneste i det som tilsvarer Stridstrenbataljonen i Norge, først som troppssjef og deretter NK kompani, og til sist som forsyningsoffiser i en bataljonskampgruppe. Han trodde før han måtte ha vært kaptein og kompanisjef før det var noe særlig med sivile muligheter, men han fikk straks som premierløytnant jobb som teamleder i produksjonsavdelingen i en stor farmasøytisk bedrift, en jobb han er svært fornøyd med.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    752
    Liker (mottatt)
    392
    Nevnt
    83 innlegg
    Sitert
    461 innlegg
    PONDUS
    17

Offisersutdannelse i Hæren

Det beste hadde nok vært 1 år med BS, inkludert OJT på den årlige "natoøvelsen/vinterøvelsen", etterfulgt av 3 + 1 år på hhv et universitet og en KS.

Med full kadettlønn fra og med rundt Juni/Juli det andre kalenderåret og null studielån/strøjobber, tror jeg de fleste hadde akseptert bare 5 uker ferie de resterende årene samt litt pes i helger og vinter/høstferier.

Utdanningssted for bacheloren kan og bør være ett av de kjente profesjonsstudiene/universitetene og ikke bare et opplegg på Linderud med innflydde professorer. En profesjonsutdanning er mer enn bare pensumet. Studiemiljøet er den del av pakka.
    Sist endret av 88charlie; 18-08-16 kl 15:00
    Artillery is the God of War

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Liker (gitt)
    114
    Liker (mottatt)
    36
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    48 innlegg
    PONDUS
    4

Kan noen utdype litt om hvordan krigsskoleutdanningen fungerte før med KS1 og KS2? Tenker da på lengde utdanning/pliktår, pensum osv?
    "Adventure is just bad planning."
    - Roald Amundsen

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Liker (gitt)
    630
    Liker (mottatt)
    327
    Nevnt
    46 innlegg
    Sitert
    109 innlegg
    PONDUS
    14

I 1995 ble KSG slått sammen med KSL som fikk en ny struktur
    med fire avdelinger. 1. og 2.avdeling (KS1) var den opprinnelige grunnutdanningen og 3. og
    4. avdeling (KS2) var en fordypningsstudie for spesielt kvalifiserte kadetter fra KS1.

Fokus på KS1 var å utdanne offiserer som skulle kunne gå ut og være troppsjefer og dekket til og med bn nivå ifm utdanningen. Denne var både teoretisk og pratisk preget.

KS2 var mye mer militærteoretisk tung, og jeg mener å huske at det var delt inn i flere linjer, utan at jeg klarer å huske hva de het akkurat npå.

Begge utdanningene var på 2 år med 2 pliktår. Det var også færre plasser på KS2 enn KS1 slik at kravet for å komme inn var langt strengere.

Edit:
    Fra denne masteroppgaven fant jeg litt mer info. https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/100000

Etatsutdanningen ga anledning til å søke opptak ved KS1. KS1 var en toårig utdanning som skulle forberede kadetten for tjeneste i Hæren som yrkesoffiser. Utdanningen gav nemlig en rett og en plikt til yrkestilsetning. Det neste trinnet i Hærens utdanningssystem var KS2. Dette var en fordypningsstudie av to års varighet med kadetter som var yrkesoffiserer og hadde bred tjenesteerfaring.
    Videre står det litt om KS1 som er klippet ut av studiehåndboken fra 99-01.
    ”Krigsskolen skal tilføre Hæren ansvarsbevisste, selvstendige og handlingsdyktige
    offiserer med allmenne etiske normer, holdninger og verdier, offiserer med samarbeidsevne, solid kompetanse innen hærens virkefelt og med et bevisst forhold til sitt yrke i fred krise og krig. (Studiehåndbok, 1999–01: 8)

Undervisningsplanen til KS bygger på tre hovedpilarer: lederutvikling, pedagogisk modell og utførelse.

Lederutvikling
    Lederutviklingen på KS1 skal gi både faglig og personlig utvikling for den enkelte kadett. Dette skal oppnås gjennom å gi kadettene innsikt i hvordan mennesker fungerer i ulike situasjoner. Utvikling av og forståelse for egne sterke og svake sider står sentralt i denne utviklingen. Gjennom lederutviklingen skal kadettene stimuleres til å ta ansvar og stå til ansvar for de beslutninger og valg som tas.

Pedagogisk modell
    KS1 baserer den pedagogiske modellen på faglig- og personlig utvikling. Modellen fokuserer på faglige kunnskaper og evnen til å formidle oppdrag og løsningen av disse. Dyktighet innenfor militærfaglige områder er en vesentlig faktor for å etablere respekt fra underordnede og er derfor vesentlig i utdanningen.
    Erfaringslæring er den hovedmodellen som skal benyttes i undervisningen. Utdanningen skal derfor legges opp med størst mulig egenaktivitet blant kadettene. Erfaringslæringen skal bygge på den erfaring den enkelte kadett har ervervet seg i tjeneste før KS1.

Utførelse
    Hvert fagfelt skal tilstrebe og se sitt område i en større sammenheng og det skal etableres tverrfaglige team for hvert krigsskolekull. Hensikten er koordinering av utdanningen, lederutviklingen og oppfølgning av den enkelte kadett. KS legger vekt på at den enkelte kadett tar ansvar for egen læring og i tillegg tar ansvar overfor medkadetter slik at disse også skal nå de samme målene.
    Sist endret av 93A; 18-08-16 kl 21:45 Begrunnelse: La til mer info

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    574
    Liker (mottatt)
    1474
    Nevnt
    232 innlegg
    Sitert
    698 innlegg
    PONDUS
    49

KS2, som eksisterte 1995 til 2005, hadde så vidt jeg husker operativ linje og militærteknologisk linje. Stabsskolen var før delt i to, Stabsskole 1 på 3 måneder (før opprykk til major) og Stabsskole 2 på 9 måneder (normalt tatt før opprykk til oberstløytnant). KS2 inkluderte Stabsskole 1.

Fra 1985 til 1995 hadde man den treårige KS Linderud og den toårige KS Gimlemoen (ettårig de første par årene). Etter det første året på KSG kunne man gå over til det andre året på KSL.

KSG var egentlig en fortsettelse av BSØA, Befalsskolens øverste avdeling, som var på Heistadmoen, varte 10 måneder, og utdannet yrkesoffiserer i avansementskrets II som det het da, fram til 1984.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Liker (gitt)
    149
    Liker (mottatt)
    90
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    31 innlegg
    PONDUS
    3

Synes KS1 og KS2 høres ut som en glimrende løsning, også for dagens situasjon. For eksempel kan man si at KS1 i utgangspunktet gir T35, mens KS2 gir T60. Dermed "sikrer" man naturlig avgang og konkurranse om avansementet. I tillegg kan man vel regne med en viss naturlig avgang i de høyere gradene, ettersom den erfaringen man da besitter gir andre muligheter i det sivile markedet (som nevnt tidligere i tråden her)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    58
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    10 innlegg
    PONDUS
    10

Hvordan synes Forsvaret KS gjennomgående fungerer? Er den modellen meget god, god, grei?
    Jeg skulle også likt å vite når og hvor mange KS-utdannede som slutter før de når pensjonsalder.
    Og det finnes vel fortsatt opplegget på KS der man får ta en sivil bachelor for deretter å avslutte på KS? Det var ihvertfall før mulig å få f.eks 3-års bachelor i sykepleie for deretter å få et år på KS, alt betalt av Forsvaret.

Jeg er derimot motstander av T35. Jeg mangler bare tallmateriale for å bygge oppunder meningene mine....
    Min teori er at nordmenn i dag i mindre grad holder seg i samme jobb frem til pensjonsalder. De jobber der de trives og der de får utfordringer og mulighet til utvikling. Hvorfor har ikke avdelingsbefalsordningen fungert? Hvorfor sluttet så mange grenaderer før kontraktene gikk ut? En teori er at de ikke hadde en fremtid i de kontraktene. Og da søkte de seg vekk. Med en T60 tror jeg disse vil holde ut lengre. Og gir man KS-folket T35, så tror jeg vi ser både en nedgang på søkermassene, og en økning av offiserer som slutter før de er 29. Med T60 til alle, så er min teori at man uansett vil se mange/nok som slutter lenge før de når pensjonsalder.

Jeg føler at det er viktig at KS er en bachelorutdanning. Det gjør noe med anseelsen, både utad og for den enkelte. Det ser helt klart bedre ut på en CV. Og det er ikke noe i veien med å få lagt inn mye praktisk og grønn tjeneste i de årene. Politiet og sykepleien får det til uten å forlenge utdanningen til 4 år. Det vil uansett fortsatt være videreutdanninger etter KS, for de som ønsker mer. 3-årig KS bør holde for de som allerede har befalsutdanning. La dem så modnes før de tar videre studier.
    Og ikke la dem bruke sommerferiene sine på ekstra utdanning i tillegg.
    Hvorfor skal vi gjøre alt så mye verre for dem som ønsker å bli offiserer?
    OR-løpet vil jo fremstå som en "walk in the park" i forhold snart.
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    752
    Liker (mottatt)
    392
    Nevnt
    83 innlegg
    Sitert
    461 innlegg
    PONDUS
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av carebear Vis post
    Og det er ikke noe i veien med å få lagt inn mye praktisk og grønn tjeneste i de årene. Politiet og sykepleien får det til uten å forlenge utdanningen til 4 år.
    Uten å rakke ned på akkurat de utdanningene du nevner der så kan man vel trygt si at det er gått litt inflasjon i å gi studier Bachelorstatus. Selv kan jeg bare snakke for ingeniørstudiet (riktignok MSc men mye er likt de første årene) og der er det ikke plass til noe annet enn det man klarer å skvise inn på kveldstid. Vekttall for de klassiske profesjonsstudiene er også bare en teoretisk greie der man fordeler full pott utover de 4 fagene man har per semester. Det samme pensumet studert i "frie fag" hadde typisk gitt flere vekttall (ref.problematikken med å formelt la sivilingeniører undervise i fys/mat på grunnskole og VGS)

Sitat Opprinnelig skrevet av carebear Vis post
    Og ikke la dem bruke sommerferiene sine på ekstra utdanning i tillegg.
    Hvorfor skal vi gjøre alt så mye verre for dem som ønsker å bli offiserer?
    OR-løpet vil jo fremstå som en "walk in the park" i forhold snart.
    Fordi de får full lønn og slipper å ta opp studielån er det bare rett og rimelig å kreve samme betingelser som i en vanlig 100% stilling, altså 5 uker ferie pluss helligdager. Eventuelt et symbolsk tillegg for helger og slikt. Uansett havner de langt ovenpå i forhold til de med studielån og pensjonsmessig er det i en annen liga. Jeg hadde glatt gjort det!

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    92
    Liker (mottatt)
    560
    Nevnt
    94 innlegg
    Sitert
    361 innlegg
    PONDUS
    16

Det som blir spennende å se er om det blir vedtatt å fjerne lønn under KS, og erstatte det med 1G i året under utdanning.

Det kommer nok til å påvirke søkertallet betraktelig, spesielt for de som er etablerte med kone, barn, hus osv. Man klarer seg ikke med 90k i året.
    It's not about surviving, it's about winning.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    752
    Liker (mottatt)
    392
    Nevnt
    83 innlegg
    Sitert
    461 innlegg
    PONDUS
    17

Helt tullete forslag egentlig. Staten sponser jo allerede alskens utdanninger i Norge og kadettlønnen betaler man på en måte tilbake ved å la seg beordre. 1 G er hverken fugl eller fisk. Da kan man like greit gjøre KS til et rent sivilt studium slik som i politiet og satse på at offiserene søker seg dit det trengs.

Artillery is the God of War

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1045
    Liker (mottatt)
    2338
    Nevnt
    248 innlegg
    Sitert
    1163 innlegg
    PONDUS
    64

Enig med siste taler - dersom Forsvaret skal kunne både ilegge plikttjeneste og ha beordringsplikt frem til OF3, må man gi en anstendig lønn under utdannelsen.

på Twitter

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    25
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    30 innlegg
    PONDUS
    2

Plikttjeneste i Forsvaret er mer tradisjon enn logikk. Om man søker på en stilling som doktorgradsstipendiat hvor som helst ellers, så går denne normalt over 4 år. 3 år til å jobbe med avhandlingen, og 1 år til undervisning, veiledning osv., for å "betale" for deg. Søker man derimot på Forsvarets interne doktorgradsstipendiat, så må man fortsatt "betale" for seg med et fjerde år, men Forsvaret ilegger deg likevel plikttjeneste for de 3 første årene. Til alt overmål 2 for 1, så du sitter igjen med 6 års plikttjeneste der alle andre institusjoner ser deg som fri og nedbetalt.

Moderator/Årets milforumist 2016

Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    316
    Liker (mottatt)
    484
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    258 innlegg
    PONDUS
    22

Oppdraget til Forsvaret er et annet enn oppdraget til universitetene.

Minsk, det nye Utopia

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    25
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    30 innlegg
    PONDUS
    2

Jeg snakker ikke bare om universitetene (hvis det er meg du snakker til), men også sykehusene, forskningsinstitusjonene, stiftelsene, de private bedriftene. Alle som benytter seg av stipendiater.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    519
    Liker (mottatt)
    842
    Nevnt
    75 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    PONDUS
    36

Jeg tror mange doktorgradsstipendiater hadde vært over seg om de var sikret seks års jobb etter fullført løp.

Om KS-utdanningen går over til å godtgjøres med tjenestetillegg+ kost og losji, vil det bety bom stopp for overgang for erfarne OR til offiserssøylen. I dag kvier etablerte befal seg for å søke KS fordi tilleggene på operativ avdeling forsvinner.

For den som kommer rett fra VGS er det en god deal.

Ellers synes jeg det blir prinsipielt galt at offisersutdannelsen skal legges opp for at det skal være enklest mulig å sparke offiserer når de bikker 30. Tida fram mot tilsetting som offiser bør brukes på militær fordypning. Skal man sponse en sivil utdanning bør det heller skje i ettertid gjennom opptjening av en utdanningsbonus.
    The man who does not read has no advantage over the man who cannot read

Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    316
    Liker (mottatt)
    484
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    258 innlegg
    PONDUS
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    ...

Om KS-utdanningen går over til å godtgjøres med tjenestetillegg+ kost og losji, vil det bety bom stopp for overgang for erfarne OR til offiserssøylen. I dag kvier etablerte befal seg for å søke KS fordi tilleggene på operativ avdeling forsvinner.

...
    Nå er begrepet erfarne OR litt uklart, men er det for forsvaret ønskelig å gjøre om erfarne OR til uerfarne OF?

Minsk, det nye Utopia

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    519
    Liker (mottatt)
    842
    Nevnt
    75 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    PONDUS
    36

Det synes jeg - om vi med erfarne OR ser for oss folk som etter 2-10 års tjeneste søker og fullfører krigsskole. De har med seg en faglig ballast og modenhet som både løfter nivået i of-utdanningen og gjør dem til gode offiserer. (De vil være uerfarne Of, men erfarne med of og med forsvaret.)

Alle de allierte vi liker å dra fram som eksempler her gjør dette - og vi gjør det i dag, med avdelingsbefal i alle forsvarsgrenene(?) og med piloter i Luftforsvaret.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1045
    Liker (mottatt)
    2338
    Nevnt
    248 innlegg
    Sitert
    1163 innlegg
    PONDUS
    64

Men samtidig er det en balansegang - vi ønsker noen erfarne OR for å få med seg den ballasten, men vi ønsker også at flertallet av OR skal forbli det for å ivareta kredibiliteten i det (stort sett) erfaringsbaserte OR-korpset.

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Liker (gitt)
    149
    Liker (mottatt)
    90
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    31 innlegg
    PONDUS
    3

Veldig enig med det @Lille Arne sier.
    På lik linje med at ikke alle kan bli general, kan heller ikke alle bli OR9. Kanskje er et "flytt til siden" et godt alternativ, eller at man etter noen år som OR finner ut at utfordringene som OF er mer fristende. Med den nye ordningen ser man jo etter to "ulike" typer mennesker, og det er ikke sikkert alle kommer på riktig hylle etter første forsøk.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Liker (gitt)
    74
    Liker (mottatt)
    49
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    76 innlegg
    PONDUS
    5

Dog litt snodig at OR - som det er et uttalt ønske om å beholde lenge - skal gå på T35 som før og måtte konkurrere seg til T60. Pdd er det vel kun de som konkurrerer seg til OR7/Kpsjt/tilsvarende som ligger an til å få det blant de som ikke sitter på spesiell kompetanse. Det har vel blitt nevnt OR6 med 10 års ansiennitet som sitter i troppssersjantstilling. Med andre ord får man normalt sett ikke vite om man er ansatt ut over fylte 35 før man er ca 30 år gammel. Blir ikke det noe i retning av at kun de som konkurrerer seg til Kp-sjefsstilling skal få T60? Overforenklet og uten at jeg har satt meg nøye inn i de nye reglene.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    574
    Liker (mottatt)
    1474
    Nevnt
    232 innlegg
    Sitert
    698 innlegg
    PONDUS
    49

I US Army (og også US Marines, jeg vet ikke hvordan det er i de andre forsvarsgrenene) er det ikke uvanlig at mer eller mindre erfarne OR (underoffiser) går over til å bli offiserer, men da med akkurat samme krav som de som går rett mot offiser. De må ha tatt en bachelorgrad (i hva som helst, men underoffiserer med lengre tjeneste kan få økonomisk støtte til det, eventuelt kan de gjøre det på deltid), og de må ta Officer Candidate School, akkurat som en som kommer rett fra college (men de må selvfølgelig ikke ta rekruttskolen om igjen). Det er generaler som har gått den veien.

I den britiske hær blir et (meget) lite antall eldre senior-OR (med minst 22 års tjeneste, normalt minst WO2, dvs. OR-8 eller OR-9) omgjort til OF, som såkalte Late Entry Officers. De går et 4-ukers kurs på Sandhurst og går i spesielle offisersstillinger der deres spesielle erfaring som OR er ønsket (familieoffiser etc.).

Man har også et system for å få yngre spesielt dyktige OR til å gå Sandhurst, men de går den vanlige offisersutdanningen, basert på anbefalinger fra tropps-, kompani- og bataljonssjef. Men under 5% av kadettene på Sandhurst er slike "ex rankers".

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Liker (gitt)
    224
    Liker (mottatt)
    129
    Nevnt
    64 innlegg
    Sitert
    236 innlegg
    PONDUS
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg har ikke hørt noe om KS I, derimot har det vært ymtet om at KS skulle krympes fra 3 til 2 år.
    Vil tro at det er en del krefter som vil aktivt motvirke en kortere eller todelt krigsskolen. Samfunnets krav til formalisering av utdannelser gjør nok at vi blir værende med en 3-årig KS i form av en bachelorgrad(med de unntakene og mulighetene som finnes) slik det er i dag.

Derfor tror jeg at man kanskje ender opp med noe liknende på OR rekka, hvor GBU/GBK +VBU 1-2 blir godskrives som en "bachelorgrad i militære fag med spesialisering i ledelse". VBU 3 blir da rettet inn som forberedene mot stabsskolen.
    For konge og fedreland

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Liker (gitt)
    630
    Liker (mottatt)
    327
    Nevnt
    46 innlegg
    Sitert
    109 innlegg
    PONDUS
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av kilopapa Vis post
    Dog litt snodig at OR - som det er et uttalt ønske om å beholde lenge - skal gå på T35 som før og måtte konkurrere seg til T60. Pdd er det vel kun de som konkurrerer seg til OR7/Kpsjt/tilsvarende som ligger an til å få det blant de som ikke sitter på spesiell kompetanse. Det har vel blitt nevnt OR6 med 10 års ansiennitet som sitter i troppssersjantstilling. Med andre ord får man normalt sett ikke vite om man er ansatt ut over fylte 35 før man er ca 30 år gammel. Blir ikke det noe i retning av at kun de som konkurrerer seg til Kp-sjefsstilling skal få T60? Overforenklet og uten at jeg har satt meg nøye inn i de nye reglene.
    T60 for OR blir ved søknad til OR7, trsjt eller talenter med min 2 år som OR5. Talentet løftes via karriererådet til den enkelte troppeart.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    519
    Liker (mottatt)
    842
    Nevnt
    75 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    PONDUS
    36

Det ymtes om at GBU+KS til sammen skal være tre år. GBU skal bli studiepoenggivende, slik at det fortsatt gir en bachelorgrad.

For OR-søylen planlegges det med ett år samlet utdanningstilbud etter GBU (vbu1-3 + hbu), så det skal bli en utfordring å samle seg nok studiepoeng til en bachelorgrad den veien.

Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    316
    Liker (mottatt)
    484
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    258 innlegg
    PONDUS
    22

Det synes jeg - om vi med erfarne OR ser for oss folk som etter 2-10 års tjeneste søker og fullfører krigsskole. De har med seg en faglig ballast og modenhet som både løfter nivået i of-utdanningen og gjør dem til gode offiserer. (De vil være uerfarne Of, men erfarne med of og med forsvaret.)

Alle de allierte vi liker å dra fram som eksempler her gjør dette - og vi gjør det i dag, med avdelingsbefal i alle forsvarsgrenene(?) og med piloter i Luftforsvaret.
    Det er faktisk et tema som er mer komplekst enn hva som man lett kan tro. Ja, noen unntak med seint opptak til KS kan man kunne ha som unntaksordning, men det vil ikke være en poeng med å legge opp til et "normal"-forløp der det er attraktivt for OR å skifte over til OF. Det vil med nødvendighet redusere kvaliteten i både OR og OF korpset.

Minsk, det nye Utopia

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Liker (gitt)
    149
    Liker (mottatt)
    90
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    31 innlegg
    PONDUS
    3

Jeg vil vel hevde at det reduserer kvaliteten dersom krigsskolekullene kun består av blodferske kadetter uten tidligere militær erfaring, også. Noe av verdien i dagens ordning ligger i utvekslingen kadettene mellom, ettersom de alle har ulike tjenestebakgrunner (kort, lang, intops, ulike våpenarter, ulike kulturer).

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1045
    Liker (mottatt)
    2338
    Nevnt
    248 innlegg
    Sitert
    1163 innlegg
    PONDUS
    64

Jeg skjønner argumentet og ser verdien, men for å være litt kynisk: De ti årene soldat X brukte på å bli skikkelig god i stridsteknikk og skyting er ti år han mister i militærteori som han kunne brukt til å bli en glimrende general. Nå ender han opp som en middels oberst (for all del, vi trenger dem også).

på Twitter

Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    316
    Liker (mottatt)
    484
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    258 innlegg
    PONDUS
    22

Tar bort 10-år OF erfaring fra en tilfeldig NATO-General (Hulusi Akar).

1 år Brigadesjef SFOR
    2 år Plan og Policy sjef AFSOUTH/Napoli
    3 år Krigsskolesjef
    2 år Logistikksjef i Hæren
    2 år Hærssjef

Så setter vi inn 10 år tidlig OR erfaring (les i hovedsak lagfører og NK-tropp) istedet, og har fantasier om at det gir en like sterk CV som general.

Minsk, det nye Utopia

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Liker (gitt)
    149
    Liker (mottatt)
    90
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    31 innlegg
    PONDUS
    3

Nå tror jeg ikke en OR som tar offisersutdanning etter 10 år tror det er realistisk å bli general, så @Rittmester har nok rett i at vedkommende i beste fall blir oberst. Men at denne personen gjør det dårligere i disse stillingene enn sine med-offiserer uten OR-bakgrunn; det tror jeg ikke. Heller tvert om. Vi trenger gode offiserer på de lavere nivåene også; alle skal ikke bli generaler.

Uansett tror jeg det alltids vil være noen få som starter som OR, men søker seg til krigsskolen etter et par år. Rett og slett fordi de finner ut at de ønsker seg i den retningen. Spørsmålet er jo om dette er ønskelig fra Forsvarets side.

Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    316
    Liker (mottatt)
    484
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    258 innlegg
    PONDUS
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av krsvgr Vis post
    Nå tror jeg ikke en OR som tar offisersutdanning etter 10 år tror det er realistisk å bli general, så @Rittmester har nok rett i at vedkommende i beste fall blir oberst. Men at denne personen gjør det dårligere i disse stillingene enn sine med-offiserer uten OR-bakgrunn; det tror jeg ikke. Heller tvert om....

Spørsmålet er som sagt vanskeligere enn hva man først kan tro. Prøver meg på enn annen sektor som jeg kjenner godt.

Hvem er den beste kirurgen, hun som startet legestudium rett etter videregående, eller han som begynte på legestudium etter utdanning og arbeid som sykepleier?

Her forutsetter jeg at vi kirurger har nytte av kontinuerlig utdanning og erfaring. Da vil svaret være at sannsynligvis vil kirurgen uten sykepleiebakgrunn være den bedre kirurgen. Det av den enkle grunnen at den i gjennomsnitt i sin kirurgi karriere vil ha mer erfaring som kirurg. Omvendt vil det at en sykepleier skifter til legestudium gi redusert gjennomsnittlig erfaring hos sykepleierne.

Hvis noen få OR velger å skifte til OF vil det ikke gjøre noe, men det kan ikke være ønskelig fra hæren, hvis man i hæren tror på OR/OF ordningen.

PS. Jeg brukte General Akar som eksempel. I hans hær kan OR konvertere til OF, men da uten å ta den 4-årige krigsskolen. Men dem trenger å skaffe seg en bachelor (fra sivil skole), ha nok tjenestetid, og meget gode tjensteuttalelser.

Minsk, det nye Utopia

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    519
    Liker (mottatt)
    842
    Nevnt
    75 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    PONDUS
    36

Om overgang OR-Of blir normalen vil vi jo være tilbake til enhetsbefalsordningen. Verst kan det slå ut om vi greier å gjøre det så uattraktivt å være OR at de beste og smarteste hopper over. Så forstå meg rett, normalen bør det ikke bli.

10 år som sersjant (og etter ti år blir det nok lovlig sent å hoppe) er selvfølgelig ikke bortkastet. Sersjant har både gjort en nyttig jobb (forhåpentligvis) i disse årene, og har en erfaring med håndverkssiden som gjør henne til en bedre offiser. Skal man følge logikken om at all oppbygd erfaring må tas vare på innen søylen så lenge som mulig, må alle få T-70?

Forøvrig er jeg tvilende til sykepleier/kirurganalogen. Hvem blir den beste helselederen: sykepleieren eller kirurgen? Kirurgen som ble kirurg rett fra VGS eller som gjorde førstegangstjeneste/folkehøgskole/var skiftsjef på McDonalds i ett år eller to før legestudiet?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    574
    Liker (mottatt)
    1474
    Nevnt
    232 innlegg
    Sitert
    698 innlegg
    PONDUS
    49

For å følge opp @Rittmester: Med en aldersgrense på 60 er det nødvendig at de fleste starter offiserskarrieren i god tid før de er 30 for at de skal kunne rekke å bygge en karriere med tilstrekkelig erfaring og utdanning til å kunne få tid til å gi skikkelig tjeneste på nivå oberst-general før aldergrensen nås. Man bør ha hatt tjeneste på alle nivåer som operativ avdelingssjef, vært stabsoffiser (på nivå over der man har vært sjef, helst innen flere områder, operasjon/plan, og kanskje også etterretning og/eller logistikk), både i egen forsvarsgren og i (helt nødvendig) fellesoperativ stab, fortrinnsvis også i NATO-stab, og som lærer/skoleleder på en av Forsvarets skoler (eventuelt hos alliert land eller i NATO). Man skal også ha rukket å ta mastergrad fra Forsvarets Høgskole eller tilsvarende i utlandet, og sjefskurset ved Forsvarets Høgskole eller tilsvarende i utlandet eller NATO Defence College (Senior Course), samt andre kurs og utdannelser i Norge eller andre land (som Generals, Flag Officers & Ambassadors' Course ved NATO Defence College). Med minst 2-3 år i hver stilling krever det minst 20-25 år før man kan forventes å bli en god general. Og da bør man jo ikke være over 55 hvis man skal ha noe tid før aldergrensen avslutter hva man kan yte.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    574
    Liker (mottatt)
    1474
    Nevnt
    232 innlegg
    Sitert
    698 innlegg
    PONDUS
    49

Forøvrig er jeg tvilende til sykepleier/kirurganalogen. Hvem blir den beste helselederen: sykepleieren eller kirurgen? Kirurgen som ble kirurg rett fra VGS eller som gjorde førstegangstjeneste/folkehøgskole/var skiftsjef på McDonalds i ett år eller to før legestudiet?
    Tja, en ting er at i spesialistutdannelse av leger inngår som obligatorisk del et 30 timers kurs i administrasjon og ledelse, det er ikke så store greiene. Men en kirurg får god erfaring i å lede et lite team som kan bestå av anestesilege, anestesipleier(e), operasjonspleier(e), og eventuelt flere kirurger, radiolog, radiograf.... En god kirurg må være en god (tverrfaglig) teamleder.

Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    316
    Liker (mottatt)
    484
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    258 innlegg
    PONDUS
    22

A, B, og C er jevngamle, og av en slump helt like vedrørende evner. Alle tre går inn i forsvaret ved samme tid. A går rett på KS gjennomgående, men B og C blir enn del av OR korpset. A trives godt som troppssjef og har nok ikke noen forsvarssjef i maven. Etter et par år velger B å forlatte OR korpset og starter på KS. Når han er ferdig så blir han sjef for nabo troppen til troppen til A, som var den tropp han var i innen KS. C er nå NK i troppen til A etter at ha vært i denne troppen helt siden han startet sin OR karriere. Troppen til B har gjennomsnittlig kortere tjenestetid hos sine OR enn troppen til A.

Jeg har fortsatt vanskelig å skjønne hvordan det kan være ønskelig for forsvaret at det i noe vesentlig grad skjer enn overgang fra OR til OF via KS.

Minsk, det nye Utopia

Side 3 av 6 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Hv til hæren?
    By robbern in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 27-07-15, 12:51
  2. Skarpskyttertjeneste i Hæren
    By AGR416 in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 01-07-13, 11:03
  3. fra Hæren til Sjø.f...?
    By MenigS in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 20-11-08, 19:41
  4. G-36 i hæren?
    By Znuddel in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 74
    Nyeste innlegg: 12-08-08, 16:52
  5. Han vil inn i Hæren igjen!
    By in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 13-11-07, 14:16
Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier