Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 72 av 72

Tråd: Fly-K bombekaster

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sv: Fly-K bombekaster

Dette er ikke en BK på samme måte som en 60mm eller en nå pensjonerte 51mm. Dette er en måte å levere håndgranater opp til 600 meter.
    Husk at det ikke er så mange år siden Frankrike kjøpte M203, før dette var det geværgranater på korte hold, da var denne end viktigere.

Dette brukes ikke som en BK, med gjentatte granater etter hverandre men, ed å avfyre 2-3 granater mot samme mål som man skyter med minimi og FR-F2.

Sammenligningen med RFK var det jeg som dro inn, da vi bruker en RFK til blant annet det en Fly-K kan brukes til. For et lag som skal bevege seg til fots i dagevis er en Fly-k bedre rent vektmessig men, man mister alle de andre tingene en RFK kan gi.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Jeg skjønner at man ikke får samme effekten av denne, som man får fra en BK tropp som støtter deg direkte.

Poenget mitt med å påpeke kost/nytte er at man kan ikke tilføre kapasiteter uten å først vurdere hvilken effekt dette gir, om det gir oss økt kapabilitet og på bekostning av hva. Og jeg tenker ikke på pris, men hva man må ofre.

Hvis man ser på et mek lag og en mek tropp, så er det begrenset med plass på CV90'ene, når man tar utgangspunkt i 3DOS KTS.
    It's not about surviving, it's about winning.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Trådstarter pekte vel på HV. Få mektropper og CV90 der.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Men i HV har man en annen begrenset ressurs (når vi fortsatt ser bort fra pris), nemlig tid til trening. Trening på et nytt system vil gå ut over trening på noe annet, og hva er det man er villig til å nedprioritere - skytetrening med personlig våpen? Sanitet? Samband?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Jeg skjønner at man ikke får samme effekten av denne, som man får fra en BK tropp som støtter deg direkte.

Poenget mitt med å påpeke kost/nytte er at man kan ikke tilføre kapasiteter uten å først vurdere hvilken effekt dette gir, om det gir oss økt kapabilitet og på bekostning av hva. Og jeg tenker ikke på pris, men hva man må ofre.

Hvis man ser på et mek lag og en mek tropp, så er det begrenset med plass på CV90'ene, når man tar utgangspunkt i 3DOS KTS.
    Jeg er enig med deg i konklusjonen. At det ikke er nødvendig for det Norske forsvaret å anskaffe denne. Om vi skulle forville oss inn i en ny COIN/valgfri -krig hvor man må operere i små avdelinger spredt utover store områder, da kan man igjen vurdere.

Men det betyr ikke at det ikke er et interessant prinsipp.
    Død ved Kølle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Det er alltid forfriskende når @dobrodan drar igang nye diskusjoner om våpensystemer fra det store utland men, jeg er helt uenig med han i at HV burde ha noe som hæren ikke har. Så en ny kapasitet til HV må ha en viss relevans i hæren.

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Men i HV har man en annen begrenset ressurs (når vi fortsatt ser bort fra pris), nemlig tid til trening. Trening på et nytt system vil gå ut over trening på noe annet, og hva er det man er villig til å nedprioritere - skytetrening med personlig våpen? Sanitet? Samband?
    Det ville være totalt kokko å inføre et våpen på lagsnivå eller til å med troppsnivå i en våpengren uten at det gjelder hele butikken.

BK tropp i HV hadde vært enkelt om man ville innføre det.

Gjør om en av innsatstyrke-troppene til BK tropp per styrke. Rekrutter aktivt fra Hærens BK(Fordrer at hæren driver med BK).
    Kun tren denne troppen på bruk av BK(Med alt tilhørende) og objektsikring(Dette er også fungerende som egensikring).
    Kutt "SIBO", Ildoverfall, diverse kontaktdrillel(Hele HV burde kutte dette).

Om man har 4 rør i en tropp, behøver ikke mer en en eller to lag øve per øvelse mens resten av troppen roterer igjennom ting an ikke kan kutte slik som sanitet,SB og våpentjeneste.

Sverige innførte for veldig kort tid siden 120 mm BK(Snart 80 år gammel konstruksjon...) til HV, hvorfor skulle ikke vi klare det?
    Død ved Kølle!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

I HV kan man sende folk på kurs utenom årlig trening.

Man har også en annen ressurs i HV, som man ikke har i resten av forsvaret: Nok personell. Mangler man noen, så kan man innkalle flere.

Jeg ser ikke for meg å bytte ut RFK med Fly-K BK, men heller å supplere, slik at man har enda et verktøy i skuffen.
    two to the heart, one to the mind...

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Fra første post:

Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    http://www.rheinmetall-defence.com/e...etail_1436.php

Denne burde passe ypperlig i HV, og for den saks skyld i andre våpengrener også:

Rekkevidde 200-800m
    Avfyringsstøy: 52dB på 100m avstand
    Kan avfyre 12 granater enkeltvis eller simultant.
    Vekt avfyringsplattform 4.8kg
    Vekt per granat: 780g
    Eksplosivvekt per granat: 140g
    Jeg er enig med Kdo at skal man innføre noe, så må det være forankret i Hæren også. Nytt materiell kun for HV, med den begrensede tiden man har til trening der fungerer dårlig.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Jeg ser ikke for meg å bytte ut RFK med Fly-K BK, men heller å supplere, slik at man har enda et verktøy i skuffen.
    Og derav mitt spørsmål:

Hvilken kapasitet mangler som tilsier at dette våpenet må inn?

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

I HV kan man sende folk på kurs utenom årlig trening.

Man har også en annen ressurs i HV, som man ikke har i resten av forsvaret: Nok personell. Mangler man noen, så kan man innkalle flere.

Både kurs og mer gubbs koster penger og vil medføre reduksjon på andre områder.
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

HV koster nesten ingenting fra før. Mer gubbs koster lite, og et kurs er heller ingen stor kostnad i det store bildet.

Hvilken kapasitet som mangler? Alle avdelinger er ikke oppsatt med RFK, og enkelte avdelinger har kanskje ikke lyst å bli så pinpointet som de blir når de skyter RFK?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    6

Mtp. at HV allerede pr dags dato har ett bunnskrapt budsjett tror jeg nok BK er en dårlig idé. Da vil jeg heller bruke penger på mer trening på eksisterende oppdragsportefølje (som er ganske stor allerede, gitt disponibel treningstid) og mer volum i styrken, og ikke på å innføre ett nytt våpensystem.
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

BK "er diskutert" i strukturen. Om det skulle komme, hvilket jeg synes ikke er det dummeste man kan gjøre, såfremt man reorganiserer strukturen noe, så er 81mm vi allerede lettest å innføre. Det vil være mer økonomisk, og det finnes ressurser på området både i from av personell, instruktører og materiell.

Men jeg har sansen for både M0-120-RT og Fly-K.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Jeg er meget usikker på om jeg hadde satset på dette systemet som tillegg. Som flere har påpekt har vi 40mm og RFK som virker mot samme mål på samme avstand. Fly-K har for kort rekkevidde til å ha rekkevidde til å dekke hele området ved objektsikring i mange tilfeller. F.eks. til forsvar av en flyplass vil BK kunne dekke rundt hele området, mens Fly-K kun dekker en adkomst.

RFK med spreng er et meget kjekt våpen, man treffer det man sikter på selv med ganske lite trening. Tror heller jeg ville hatt en ekstra RFK enn en Fly-K. I de fleste tilfeller vil HV være i forsvar på stedet man skal bruke våpenet, i få tilfeller trenger man leke pakkesel for å få med ammunisjonen.

Skal jeg ønske meg mer utstyr til HV så er mer utstyr til deteksjon høyere på listen. I og med at vi er relativt få soldater, så trenger vi tekniske hjelpemidler for å fylle hullene. Med tidlig deteksjon kan vi samle styrker på rett sted.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Hvorfor er budsjettet til HV bunnskrapt?

Kan det ha noe med at de ikke blir tilført nok midler? Fordi de ikke er sexy nok, eller blir regnet som relevante til noe som helst av betydning.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post

Men jeg har sansen for 120mm Fly-K.
    M0-120-RT er 120mm riflet bk for bataljon/regiment/artilleribatteri

Fly-k/LGI er 51mm "Lydløs" bk for infanterilag.
    Død ved Kølle!

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    M0-120-RT er 120mm riflet bk for bataljon/regiment/artilleribatteri

Fly-k/LGI er 51mm "Lydløs" bk for infanterilag.
    My mistake! Du har rett.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

120mm Fly-K tror jeg ville hatt litt for kort rekkevidde. Men for all del, det hadde ryddet rimelig heftig der den landet...

Men Fly-K har uansett muligheten til å skyte tyngre granater enn de som blir brukt nå. Det er ikke verre enn å montere halen med drivladning på en større granat, med litt redusert rekkevidde som sannsynlig konsekvens.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

120mm Fly-K tror jeg ville hatt litt for kort rekkevidde. Men for all del, det hadde ryddet rimelig heftig der den landet...
    https://www.youtube.com/watch?v=iGm6jONc42c

Russia stronk!!!!11
    Død ved Kølle!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    6

Hvorfor er budsjettet til HV bunnskrapt?

Kan det ha noe med at de ikke blir tilført nok midler? Fordi de ikke er sexy nok, eller blir regnet som relevante til noe som helst av betydning.
    Det er nok grunnen, men jeg tror ikke løsningen er å skulle bruke enda mer penger på å innføre BK. Nå blir dette en digresjon av dimensjoner ut fra trådens opprinnelige tema(og burde muligens vært i en egen tråd), men jeg ser ikke helt at BK skal kunne gjøre HV mer slagkraftig eller relevant gitt dagens økonomiske situasjon.

Som soldat i HV-I er min opplevelse at treningsnivå, treningsmengde og antall hoder er ganske i grenseland for å kunne løse oppdrag, og jeg tviler på at situasjonen er så veldig mye bedre i F/O-styrken. Derfor mener jeg det er tullete å skulle tilføre enda ett våpensystem som det skal trenes og drilles med og som må inngå i ammobudsjettet.
    Ja, det er fint og flott med BK, men inntil det tilføres mer penger til styrken er det helt og holdent bortkastede penger å skulle gå til anskaffelse av BK.

Men det er en diskusjon for en annen tråd.
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Det vil uansett være et spørsmål om HVs oppgaver. Om det skal være et mer offensivt HV man ønsker.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

Man diskuterer på en måte to scenarier her. Det ene er hva HV skal bruke tiden og pengene på ut fra dagens økonomiske situasjon. Det andre er hva slags kapasiteter man burde innføre gitt en annen økonomisk situasjon.
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Jeg har erfaring fra BK-tropp i førstegangstjeneste og fra repøvelser. Jeg vil si at troppen fungerte bra på repøvelser, og var absolutt i stand til å få ilden på målet på riktig tid og sted under skarpskytingsøvelsen vi hadde på slutten av gjennomført avdelingsperiode (1 1/2 uker med drill av troppen i såkalt troppseksersis). Men da hadde nesten alle menige/korporaler samme tjenestestilling som de hadde blitt opplært til i førstegangstjenesten og befalet hadde enten BSIS med BK-linje eller (de fleste) USK-kurs på BK-linje, og de fleste av befalet hadde i løpet av de siste par årene vært på to ukers spesialkurs for sin tjenestestilling ved Infanteriets Kursavdeling IKA (OP-kurs, troppsførerkurs, kommandoplassbefalkurs eller BK-troppssjefskurs). De med BK-USK var den gangen normalt OP-befal som sersjant på sine to første repøvelser, og så etter kurs på IKA enten troppsfører eller kobefal som fenrik på sin tredje rep. Da må jeg si jeg syntes det fungerte bra, men det er ikke noe jeg ville tro man kan lett omskoleres til i HV med helt annen bakgrunn.

Jeg vil mye heller få bygget opp igjen en skikkelig hærreserve der folk er i samme tjenestestilling som i førstegangstjenesten, og la de det ikke er plass til der være i et HV med objektsikring som hovedsak, enn å la HV leke hærreserve.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Hvorfor ikke bare ha et HV/Hærreserve der man faktisk kan bekle en tjenestestilling lik den man hadde i førstegangstjenesten?

Folk uten en relevant førstegangstjeneste, samt eldre personell kunne blitt plassert i en personellreserve man kunne trekke folk utav etter behov...

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2013
    Pondusfaktor
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    Det vil uansett være et spørsmål om HVs oppgaver. Om det skal være et mer offensivt HV man ønsker.
    vel, det ene stedet jeg var i HV, så ble BK diskutert. Kort vei til sjøen, med en masse små og store øyer... En eller annen form for artilleri ville gjort jobben til den lille gruppen mye enklere, med tanke på område forsvar. Det ble ikke BK, men noe annet. Det var noen husker jeg, som hadde drømmer om 105 mm artilleri, men men det var de drømmene da.
    En annen bombekaster jeg tenkte å nevne er 98 mm.
    Den har noen fordeler, og rekker 8 km ut.
    http://www.angelfire.com/art/enchanter/98mm.html
    Selv tror jeg at det å kunne ha både en bombekaster og 2 stk RFK gjør en tropp i HV langt farligere. I mangel av noe bedre, så bør en vel kanskje tenke på å utvikle enkelte deler av HV i retning av et lett britisk infanteri. De har vel både BK og Javelin. Hvorfor ikke ikke tenke i de baner for deler av HV ? Økt ildkraft og mobilitet (mobil biten blir vel en VW transporter)
    Men den Fly-K tingen så artig ut...

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Hvorfor ikke bare ha et HV/Hærreserve der man faktisk kan bekle en tjenestestilling lik den man hadde i førstegangstjenesten?

Folk uten en relevant førstegangstjeneste, samt eldre personell kunne blitt plassert i en personellreserve man kunne trekke folk utav etter behov...
    Det blir i så fall gjeninnføring av mobhæren, eller Hærreserven omtrent slik den opprinnelig var tenkt/planlagt - noe som bør gjøres helt uavhengig av HV.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Jeg vil mye heller få bygget opp igjen en skikkelig hærreserve der folk er i samme tjenestestilling som i førstegangstjenesten, og la de det ikke er plass til der være i et HV med objektsikring som hovedsak, enn å la HV leke hærreserve.
    Mitt poeng er at BK er en del av objektsikring.
    Om man skal bevokte viktig infrastruktur så er det ikke diverse små offentlige bygg men, store områder eller flere viktige punkter i et område, det finnes rett og slett ikke nok HV soldater til å bevokte disse.

Da må man heller drive informasjonsinnhentning og overvåkning i dybde og kunne bekjempe truslene før de blir farer.

BK er et av mange verktøy man da kan benytte, som gir stor arealdekning til prisen av få soldater.

Og siden HV er territorielt forsvar er det også på sin plass å kunne virke mot fiender med høyere IQ en skonummer.
    Død ved Kølle!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

HV trener så lite at skal vi ta i bruk BK så må vi forandre på mye av treningen, det blir en så stor forandring at jeg tror regimentet må Innføres igjen og vi blir små lette infanteri battalijoner. Så før vi bruker noe mer penger på HV så tror jeg det er greit å stille spørsmålet om hvor skal HV være om 5-10 og 15 år.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

HV trener så lite, at skal vi ha en konvensjonell BK-tropp, så må de trene på BK gjennom hele treningen.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    8

HV trener så lite, at skal vi ha en konvensjonell BK-tropp, så må de trene på BK gjennom hele treningen.
    Som fortsatt er for lite.
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

En eventuell BK-kapasitet bør nok baseres på HV-I eventuelt at noen i F-styrken er på tilsvarende kontrakter. På årlig trening inngår de i området ordinært, resten av tiden brukes til ren BK-trening. Dette gjelder forsåvidt andre kapasiteter utover geværlag egentlig. I dag tas Kanon og MØR ut av troppene for egentrening med sine våpen. Sånn optimalt burde dette ikke gå utover tiden man har til å trene troppen samlet.

Milrab - kniver - militært utstyr
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

HV-02 hadde før 2004 et eget støtteområde (HV-02018 så vidt jeg husker) direkte under HV-02 (ikke under et avsnitt). De hadde RFK-lagene (tidligere med 106 mm RFK, senere med 84 mm) og de tunge mitraljøselagene (12,7 mm) i distriktet. Så vidt jeg husker ble dette opprettet på 80-tallet for å samle kompetansen på støttevåpen og få mer effektive treninger. Operativt ville de bli underlagt de forskjellige HV-avsnitt og HV-områder, men administrativt og under trening var de i et eget HV-område.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

• Side 2 av 2 FørsteFørste 12
    Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
    • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere innleggene dine
    •