Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 11 av 11

Tråd: Tips til forbedring av skyting

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    2

Tips til forbedring av skyting

Er det noen som har noen bra tips til skyting med rifle? Jeg har begynt å skyte litt med rifla på distanser på 100-300 meter. Og trenger litt tips til hva jeg bør tenke på skytemessig. Så om det er noen drevne skyttere her inne som har lyst til å dele litt info så er jeg veldig mottakelig for info og ønsker å lære!

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sv: Tips til forbedring av skyting

1. Hva skyter du med? Rifletype og evt optikk?

2. Hva slags skyting ønsker du å drive med? Ekstrem presisjon? Førsteskuddstreff?

3. Hva slags skyteerfaring har du?
    It's not about surviving, it's about winning.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    1. Hva skyter du med? Rifletype og evt optikk?

2. Hva slags skyting ønsker du å drive med? Ekstrem presisjon? Førsteskuddstreff?

3. Hva slags skyteerfaring har du?
    Skyter med Bolt rifle, Savage Axis med et tasco kikkertsikte. Ønsker gjerne å drive med begge deler, tenker at å kunne gjøre begge deler kan være en fordel. Har vel generelt lite erfaring med skyting på blink, men har drevet aktiv med jakt på fugl med hagle i to år med veldig bra suksess rate. Ikke at jeg tror skyting med hagle har så mye å si i dette tilfelle.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Her er en tidligere tråd som jeg fant i farten.

http://milforum.net/archive/index.php/t-49833.html

Hvis du nettopp har begynt med skyting bør du få med deg noen leksjoner i stødige greps faktorer og basisferdigheter, pusting og avtrekk. Det er masse å lære seg før man begynner med mer avanserte ting.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Artillery is the God of War

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

DFS kan en ting eller to om å treffe blinken,så det kan være et fint sted å begynne.
    Da får du tilgang til bane med elektroniske skiver,og mulighet til å låne klubbvåpen(Sauer 200 Str)
    Når det gjelder ditt eget oppsett ville jeg begynt med å kjøpe bedre optikk,rifla er god nok en stund til.
    When in doubt,empty your magazine.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Ok.

Vil først innlede med at det er nærmest umulig å lære seg å skyte uten direkte veiledning. Graden av nytte av det jeg skriver nå vil derfor være avhengig av det du evt har lært før - altså din forståelse av teknikker, prinsipper og begreper.

Jeg vil dele dette opp i 4 undergrupper:

-Grepsfaktorer
    -Sikting
    -Avtrekk
    -Liggende skytestilling

6 stødige grepsfaktorer:

• Venstre arm og hånd
    • Kolbens plass i skulderen
    • Høyre arm og hånd
    • Hodet
    • Pusting
    • Avslapping

Venstre arm og hånd:
    Grip rundt forskjeftet på en naturlig plass utifra lengden på din arm. Forskjeftet skal hvile på benene som utgjør håndroten, da får man best støtte. Aluben skal ligge stødig mot underlaget, og slik at den bakre delen av albuen berører underlaget - dvs ikke spissen på albuen. Da holdes armen og våpenet oppe uten muskelbruk

Kolbens plassering i skulderen:
    Kolben skal plasseres i gropen mellom skulderen og brystet, som dannes når skulderen skyves litt frem. Pass på at kolben ikke plasseres for høyt - da vil rekylkreftene gå over kroppen din, som igjen fører til mer bevegelse i våpenet under skyting

Høyre arm og hånd:
    Hold høyt oppe på grepet/skjeftet. Tommelen kan plasseres enten på motsatt side - tradisjonelt grep, eller på samme side som avtrekkerfinger. Noen sier at det reduserer sjansen for et dårlig avtrekk, som følge av sympatetisk bevegelse av tommelen når man beveger pekefingeren. Viktig at albuen/armen er avslappet og plassert en sted som naturlig fører til dette.

Hodets plassering:
    Hodet må holdes rett opp og ned, og hviles lett mot kolben - dvs kinnet skal plasseres på kolben. Nøyaktig plassering av hodet på kolben vil være avhengig av siktemidler og øyeavstand som kreves. Her er det viktig å være konsekvent, slik at man får samme plassering hver gang -> samme siktebilde fra skudd til skudd

Avslapping:
    Betyr akkurat det. Man må slappe av i musklene. I praksis betyr det at man ikke skal bruke muskler for å tvinge våpenet og siktene på målet - gjør man det øker man sjansen for at skuddet blir dårlig pga muskelpåvirkning

Pust:
    Hensikten med dette punktet er å bevisstgjøre skytteren på at pusting resulterer i bevegelse av sikter. Mange meninger om best teknikk. Jeg foretrekker å puste helt ut, og så ta skuddet ile de 5-7 sekundene jeg klarer å holde pusten uten at det påvirker noe.

Sikting:

Korrekt sikteteknikk er viktig for å klare å treffe målet vårt.

Sikteinnretning = plassering av korn i senter av skur (jevnt i høyde og like mye lys på sidene) eller diopter (plassert midt i hullet, med like mye lys på alle sider)

Siktebilde = Siktets plassering på målet i relasjon til skytterens øye

Siktefokus/siktepunkt er alltid trådkorsets senter eller toppen av kornet. Med rødpunktsikter så ser man på målet og plasserer rødpunktet over der man ser.

Når man sikter på et mål, så har man to faser:

Grovsikting
    Finsikting

Grovsikting er når man får begynner å få siktene på målet, og jobber med å få alt stabilt. Her har man målfokus.
    Finsikting begynner man med når man er klar til å ta skuddet. Her fokuserer man fra mål til korn og tilbake, til man har et godt siktebilde. Da fokuserer man på korn/trådkors og tar skuddet når man er klar.

Avtrekk:
    Fingerens plassering på avtrekkeren vil direkte påvirke avtrekket. Finn en plassering som føles komfortabel mtp hvor langt det er fra grepet til avtrekkeren, og vær konsistent med hvor du plasserer fingeren. Nær første ledd fra tuppen er fint, men ikke noen fasit. Det er bedre med for mye enn for lite finger, da man får mere kraft bak avtrekket.

Avtrekket kan deles inn i 3 faser:

Trykkpunkt
    Kontrolltrykk
    Avtrekk med ettertrykk

Trykkpunkt:
    Trykkpunkt betyr å ta ut vandringen i avtrekket frem til man møter "veggen" - på avtrekk der dette er mulig. En-stegs avtrekk funker ikke dette på. Man har tatt ut trykkpunkt under grovsikting.

Kontrolltrykk:
    Kontrolltrykket starter under finsikting. Her begynner man å legge litt press på avtrekkeren - hvor mye avhenger av avtrekkets vekt. Dette må skytteren finne ut av selv, ved å tørrtrene.

Avtrekk med ettertrykk:
    Når du ser at siktebildet er riktig, øker du trykket du utøver mot avtrekkeren. Stopp hvis du ikke er fornøyd med siktebildet. Avtrekket skal komme som en naturlig konsekvens av at skytteren øker trykket. Fortsett avtrekket til avtrekkeren stopper. På denne måte unngår man avtrekksfeil under innledende skyting.

Liggende skytestilling:

Min foretrukne liggende skytestilling er som følger:

-Tilstreb å ligge rett bak våpenet
    -Skuldrene skal være rettvinklet ift ryggraden
    -Bena strekkes ut bakover, med ca 2 skritts mellomrom - skal forme en opp ned V
    -Føttene presses ned i bakken, slik at tærne peker ut og ankelen er i kontakt med bakken

Man skal tilstrebe å la rekylen gå igjennom hele kroppen, ikke bare inn i skulderen.

Dette kan fremstå som en veldig omfattende og krevende prosess - etterhvert som man behersker hvert moment, så går dette fortere. Man lærer seg og hva som er akseptabelt for å klare å treffe - dva man vet hva man kan slurve på eller ofre, men fortsatt klare å treffe.
    It's not about surviving, it's about winning.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
    DFS kan en ting eller to om å treffe blinken,så det kan være et fint sted å begynne.
    Da får du tilgang til bane med elektroniske skiver,og mulighet til å låne klubbvåpen(Sauer 200 Str)
    Når det gjelder ditt eget oppsett ville jeg begynt med å kjøpe bedre optikk,rifla er god nok en stund til.
    Optikk skal byttes ut ja, men blir ikke med det første siden jeg skal i fgtj til sommern!

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    2

@AGR416 Takk for utfyllende svar! Var mye her jeg ikke viste, spesielt med tanke på sikting og avtrekk. Jeg har opplevd at jeg drar skuddet litt opp i det jeg trekker av, er dette pga av avtrekk eller dårlig håndtering av rekyl?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Jeg regner med at du mener du får spredning oppover, ikke bare god samling men litt over siktepunktet (i siste tilfelle skal du justere siktet)? Det kan ha flere årsaker: At kolben ikke ligger godt i skulderen (for lavt så den "faller ned"). At du puster under siste del av siktingen (kan gi spredning både opp og ned). At du ligger for lavt med kroppen og hodet så du ikke ser rett med øyet inn i siktet. At du holder for hardt med venstre hånd (hvis du skyter rechts) i forskjeftet (slik at kolben ikke tar opp rekylen i skulderen).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Jeg regner med at du mener du får spredning oppover, ikke bare god samling men litt over siktepunktet (i siste tilfelle skal du justere siktet)? Det kan ha flere årsaker: At kolben ikke ligger godt i skulderen (for lavt så den "faller ned"). At du puster under siste del av siktingen (kan gi spredning både opp og ned). At du ligger for lavt med kroppen og hodet så du ikke ser rett med øyet inn i siktet. At du holder for hardt med venstre hånd (hvis du skyter rechts) i forskjeftet (slik at kolben ikke tar opp rekylen i skulderen).
    Ja, mener spredning oppover. Siktet er skutt inn, er nok skytter det står på! Takk for tips til evt feil jeg kan gjøre slik at jeg kan rette på dem.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Dersom du føler at avtrekket er tungt, bør du få en børsemaker til å justere (spør etter pris, men det er ikke noen stor jobb, så normalt tar de ikke mye for dette).

Med en stabil, solid montasje, bør våpenet og kikkerten holde til ditt bruk, inntil du får trent en del. Når du får råd til det, kjøper du en bedre kikkert.

Som det også nevnes over her, bør du melde deg inn i et skytterlag og komme i kontakt med erfarne skyttere som kan veilede deg. De korrigerer deg og gir deg råd ut fra det nivået du er på. Bane- og feltskyting kan vel være aktuelt, der du prøver ut de forskjellige skytestillingene, med og uten anlegg, og så videre. Det er mengdetrening dette handler om, og tips bør jo helst gis fra de som ser deg i praksis.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Forbedring 3000 på 12 uker?
    By Veientildetbedreliv in forum Mannskapsmessa
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: 18-06-15, 20:36
  2. Forbedring av helseprofil før FOS
    By KaizerOle in forum Rekruttering og Opptak til tjeneste i Forsvaret
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 24-01-15, 19:10
  3. Forbedring av synstest fra Sejson 2
    By Odins Skjegg in forum Mannskapsmessa
    Svar: 3