Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: Treningstips mor grenaderopptak 2016

Menig
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Treningstips mor grenaderopptak 2016

Heisann
    Søkt som grenader i hæren. Går for å komme inn i TMBN.

Hilsen nydimmitert PF fra GSV

Sent fra min C6903 via Tapatalk

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

Sv: Treningstips mor grenaderopptak 2016

Mot selve opptaket vil jeg anbefale å gå med sekk, noe du sikkert har noe erfaring med fra GSV. Det vil bli en motivasjonsøvelse på opptaket, og en mestringsøvelse på slutten av grunnkurset. Her vil det bli tidvis mye gåing med sekk, og dersom du ikke er vant med dette kan det bli tøft. I tillegg er det en stor fordel å kunne teipe føtter og annet vedlikehold av undersåttene.

Hva gjelder de formelle fysiske minstekrav, er det for enkelte fysisk krevende stillinger forventet et du er godt innafor, selv på en dårlig dag. Vær i generelt god form.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Fysiske tester er ikke problem. Har gått mye med sekk, men er dårlig på å gå fort med sekk. Teiping og vedlikehold av tær er jeg dårlig på.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av 8A1 Vis post
    Mot selve opptaket vil jeg anbefale å gå med sekk, noe du sikkert har noe erfaring med fra GSV. Det vil bli en motivasjonsøvelse på opptaket, og en mestringsøvelse på slutten av grunnkurset. Her vil det bli tidvis mye gåing med sekk, og dersom du ikke er vant med dette kan det bli tøft. I tillegg er det en stor fordel å kunne teipe føtter og annet vedlikehold av undersåttene.

Hva gjelder de formelle fysiske minstekrav, er det for enkelte fysisk krevende stillinger forventet et du er godt innafor, selv på en dårlig dag. Vær i generelt god form.
    Tips til vedlikehold av føtter?

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

Du finner mye hvis du søker her på forumet, bla. dette:
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    En like viktig, om ikke viktigere, del av forebygging av gnagsår er fotstell.

-Fjerning av død og hard hud
    -Klipping av negler
    -Vasking

Dette må gjøres i god tid i forveien før man skal ut på en lenger marsj. Nytter ikke å gjøre dette dagen før. Bør gjøres hele tiden, hvis man har en tjeneste som innebærer mye marsjtjeneste.

Bruk salisyltalg for å myke opp huden. Evt vannbad med grønnsåpe. For å fjerne huden kan man bruke en fil, for å forsiktig fjerne dette. Frottering av føtter med et håndkle er også lurt innimellom.

Det folk gjør feil er at de for hardhendte mot føttene når de frotterer, fjerner død hud osv, som gjør føttene "rå". Da vil man bli MER utsatt for gnagsår.

Hvis man ikke utfører denne behandlingen FØR man begynner å tape opp osv så har tapen lite effekt.
    http://milforum.net/showthread.php/6...av-f%C3%B8tter

Ellers er det en god guide for teiping av føtter her: http://www.nrof.no/images/Marketing/...treteknikk.pdf

Menig
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Takker for svar. Trener styrke på treningsenter og løper/svømmer. Noe mer spesifikt jeg bør trene på mot opptaket?

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Rubenstangvik Vis post
    Takker for svar. Trener styrke på treningsenter og løper/svømmer. Noe mer spesifikt jeg bør trene på mot opptaket?
    Så lenge du er innenfor minstekrav med grei margin skal det ikke være noe særlig problem å gjennomføre opptaket, men jeg vil anbefale å legge inn økter hvor du går lengre distanser med pakning. Ikke begynn med for mye vekt, start gjerne på 10-15kg og gå i et par timer, og jobb deg opp derfra.
    Når det nærmer seg opptak kan det være en fordel å roe litt ned de siste ukene, bare for å sikre at du møter helt skadefri.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Så lenge du er innenfor minstekrav med grei margin skal det ikke være noe særlig problem å gjennomføre opptaket, men jeg vil anbefale å legge inn økter hvor du går lengre distanser med pakning. Ikke begynn med for mye vekt, start gjerne på 10-15kg og gå i et par timer, og jobb deg opp derfra.
    Når det nærmer seg opptak kan det være en fordel å roe litt ned de siste ukene, bare for å sikre at du møter helt skadefri.
    Takker for svar, hvorfor starte med lett sekk når jeg har hatt 1 år med gennerelt mye marsjing? 3.linje har blitt brukt daglig siste 6 mnd, og første halvåret mest 4.linje.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

Det var ment mest som et generelt tips, dersom du er vant med sekk eller andre treningsformer vet du ofte best selv hvor en fornuftig grense går. Om du ikke har problem med en 30-kilos sekk er det selvfølgelig ikke nødvendig å gå helt tilbake til start. Det virker på meg som du er godt forberedt fysisk.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Grenaderopptak i Hæren 2016
    By 93A in forum Ledige stillinger innen militæret, politi og sikkerhet
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 09-05-16, 19:01
  2. Søke Grenaderopptak i Luftforsvaret 2016
    By Grasklyppertraktor in forum Ledige stillinger innen militæret, politi og sikkerhet
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 13-03-16, 22:49
  3. Spørsmål rundt grenaderopptak!
    By JonasH in forum Tips før opptak
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 22-03-14, 22:08
  4. FOS eller grenaderopptak?
    By Voodoo in forum Tips før opptak
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 05-06-13, 17:15
  5. Grenaderopptak på Kjevik.
    By hurramedic in forum Rekruttering og Opptak til tjeneste i Forsvaret