Viser resultatene 1 til 29 av 29
    Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1854
    Liker (mottatt)
    531
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    454 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    22

Lightbulb NETTMØTE: Forfatter og NRK-journalist Bård Wormdal - Satelittkrigen og Spionbasen

Navn:		bard_wormdal_og_spionbasen_0.jpg
Visninger:	815
Størrelse:	102,6 KB

Nettmøte, onsdag 13. april klokken 18:00: Bård Wormdal

Forfatter og NRK-journalist Bård Wormdal vil besvare spørsmål dere måtte ha til ham i forbindelse med hans to svært interessante bøker om "Norges militarisering av polområdene og verdensrommet". Bøkene har vært omtalt i tråden vår om militære bokanbefalinger.

Bok Satelittkrigen kom ut i 2011 og ble nylig utsolgt hos bokhandlene. NRK Brennpunkt hadde et program om dette for noen år siden. Hans siste bok Spionbasen som kom ut i 2015 kan du kjøpe her.

Still dine spørsmål i denne tråden og forvent svar fra Bård her på Milforum den 18.april 2016 etter klokken 18:00.

Del gjerne i eget nettverk.

//admin
    admin
    Milforum

Kryptert e-post mottak: milforum@protonmail.com

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    93
    Liker (mottatt)
    134
    Nevnt
    14 innlegg
    Sitert
    118 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6

Sv: NETTMØTE: Forfatter og NRK-journalist Bård Wormdal - Satelittkrigen og Spionbasen

Flott!

Først av alt, stor cred for to gode bøker. Virkelig interessant lesning hvor det åpenbart er særdeles mye vi ikke får vite per i dag, av alle naturlige årsaker.

Noen spørsmål:

1. Hvordan var eventuelt samarbeidet med Etterretningstjenesten om bøkene? Ønsket de prosjektet "velkommen" eller ble du møtt med "Ingen kommentar"? Bokverket Etterretningstjenesten i Norge 1940-1945" av Ragnar Ulstein var vel et samarbeidsprosjekt med Etterretningstjenesten om jeg ikke husker feil.

2. Du har intervjuet personer som har hatt arbeide ved radarstasjonene som ansatte ved Etterretningstjenesten. Med tanke på Etterretningstjenesten åpenbare "ingen kommentar" holdningen til å snakke med andre utenfor denne lille "familien" og da særlig journalister, - hva slags "overbevisning" måtte til fra din side for å få de til å dele litt av sitt virke, og hvordan stilte Etterretningstjenesten seg til det faktum at ansatte/tidligere ansatte snakket med en journalist i forbindelse med et bokprosjekt? Var det noen sensur av det de tidligere ansatte delte med deg, og har noen av de i ettertid opplevd å bli "utstøtt" av sine egne (slik du oppfattet det)?

3. Hvordan har interessen og eventuelle kommentarer rundt bøkene dine vært fra russisk side? Har du mottatt reaksjoner fra såvel offisielt som uoffisielt hold? Regner med at du har pinkode på mobilen og et litt sterke passord på e-posten din enn "passord123" ut i fra all den informasjonen og nettverkene du har kommet over i årenes løp

Avslutningsvis:

- Hvilke tanker gjør du deg over at våre store riksmedier ikke har vist tematikken i bøkene nevneverdig interesse i nyere tid? At Sophie Elise er i mot palmeolje i påskeeggene er nå en ting, men etter mitt skjønn, er det endel oppsiktsvekkende momenter i bøkene dine som burde fått større overskrifter enn de har fått.
    - Putzes in da house.

Rekrutt
    Ble medlem
    May 2014
    Liker (gitt)
    11
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Sv: NETTMØTE: Forfatter og NRK-journalist Bård Wormdal - Satelittkrigen og Spionbasen

Er du i gang med nye bokprosjekter enten relatert til de to andre eller annen e-tjeneste relatert tematikk?

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1854
    Liker (mottatt)
    531
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    454 innlegg
    PONDUS
    22

Fra NRK.no:

Ny amerikansk overvåkningsradar gjør lokalbefolkningen engstelig

– Vardøværinger bekymrer seg for blant annet strålefare – og at man kan være et tenkt bombemål, sier lokalpolitiker. – Vi møter gjerne lokale myndigheter i Vardø dersom det er ønske for det, sier Forsvarsdepartementet.

Les mer: http://www.nrk.no/finnmark/1.12880904

--

Spørsmål:
    Det er vel ingen tvil om at disse radarene er opplagte, høyprioritert-mål for russerne, og jevnlig øvingsmål. Vet du noe om hvordan dette fortoner seg i dag sammenliknet med på 80-tallet (hyppighet og modus)?

admin - Milforum

Sjekk ut gode tilbud hos MILRAB samt kle deg opp med t-skjorter fra nettbutikken vår.
    admin
    Milforum

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1854
    Liker (mottatt)
    531
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    454 innlegg
    PONDUS
    22

Minner om denne - førstkommende onsdag.

admin - Milforum

Sjekk ut gode tilbud hos MILRAB samt kle deg opp med t-skjorter fra nettbutikken vår.
    admin
    Milforum

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    853
    Liker (mottatt)
    496
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    517 innlegg
    PONDUS
    19

Nå er dette riktignok en relativt gammel artikkel:

http://www.nrk.no/troms/nekter-kina-...ard-1.11927625

Har du kjennskap til hva man mistenkte at Kina ville bruke radaren til?

Og har du kjennskap til om noen andre nasjoner har liknende ønsker?
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    93
    Liker (mottatt)
    134
    Nevnt
    14 innlegg
    Sitert
    118 innlegg
    PONDUS
    6

Relativt relatert til radar/satellitt:
    Spørsmål om etterretningsskip:

- Hvilke tilsvarende skip besittet russerne som våre Marjata/Eger?

- Hva slags historisk tidslinje/erfaring har russerne med denne typen fartøyer?

Spørsmål om radarer:
    - Hvilke nevneverdige stasjonære radarkapasiteter har russerne i vårr nærområder, og hvordan er spec - grovt sett - på disse sammenliknet med radarene på norsk side? Tenker da både på dagens radarer som de som er under utvikling (nevnt i ulike nyhetstråder i det siste)?

Skråblikk denne tråden her på Milforum om russiske radarkapasiteter:
    http://milforum.net/showthread.php/6...r-og-stasjoner )

- Har du kommet over materiale som dokumenter "suksessfull" russisk spionasje mot noen av våre radaranlegg (og eventuelt Marjata-skip(ene)?

Spørsmål om Svalbard:
    - Etter det du kjenner til og har kommet over av kunnskap og erfaring på din vei med bøkene dine; kan du si noe i grove trekk om russernes aktivitet på Svalbard i dag, og kjenner man til hendelser fra russisk side rettet mot den norske sivile satellittvirksomheten?

- Dine tanker om antatt russisk utvikling de neste årene på Svalbard og da særlig om du tror vi vil se en økning i antall fastboende russere på øya sol følge av deres uttalte ønske om økt satsning innen særlig turisme/event (som ble kunngjort i fjor våres)?

- Kan du si noe om "styrkeforholdet" på øya i dag hva gjelder antall fastboende per nasjon?
    Et slags bakteppe for spørsmålet: i en eventuell fremtidig situasjon hvor en russisk populasjon må beskyttes fra moderlandet som følge av opplevd undertrykking, diskriminering slik vi så i Ukraina og slik mange hevder er et mulig kommende scenario i feks Kasakhstan med den relativt sett store andel (ca 24%) etniske russere, særlig nord i landet.

- Hva tror du er det mest sannsynlige scenarioet for en eventuell fremtidig konflikt/situasjon hva Svalbard gjelder i den geopolitiske spenningen mellom Ru og Norge/NATO? Vil det dreie seg om naturressurser innen energi, fiske eller som nevnt litt over beskyttelse av russisk minoritet? Vil de utfordre oss på nettopp gråsonene i avtaleverket?

- Vil russerne, etter det du kjenner til, kunne etablere, med Svalbardtraktaten i ryggen, feks en sivil satellittvirksomhet på Svalbard, med uttalt rene sivile hensikter slik Norge gjør?

Bakteppe for mange av disse spørsmålene rundt Svalbard er dette innlegget fra i fjor våres her på Milforum:
    http://milforum.net/showthread.php/5...=1#post1181470
    - Putzes in da house.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    72 innlegg
    Sitert
    436 innlegg
    PONDUS
    18

I en eskalert konflikt hva vil Russland tjene på å ta ut anleggene i Vardø? At det har en kost er selvsagt, men hva kan de gjøre mer av sannsynligvis uoppdaget hvis anlegget er tatt ut av "terrorister"?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1083
    Liker (mottatt)
    2447
    Nevnt
    258 innlegg
    Sitert
    1216 innlegg
    PONDUS
    67

Hvor viktig er skipene Marjata og Eger, samt radarstasjonene og andre sensorer i Finnmark for å forsyne USA med etterretninger?
    Hva er mest sannsynlig reaksjon fra USA dersom Russland, fordekt eller åpent, truer med eller forsøker å ødelegge disse?
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    494 innlegg
    PONDUS
    33

Hvordan vil du rangere viktigheten av Norsk leveranse av etterretning i forhold til andre allierte slik som "Nine Eyes"?
    Er det noe vi er "best" på?

Hvordan er det å få ut opplysninger om disse sakene fra USA?
    Død ved Kølle!

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1854
    Liker (mottatt)
    531
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    454 innlegg
    PONDUS
    22

Da knekker vi straks igang!

admin - Milforum

admin
    Milforum

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    13
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Takk for invitasjonen, dette skal bli spennende!
    Svar på spørsmål 1. :
    Min første plan var å skrive ei bok der Etterretningstjenesten skulle få siste hånd på rattet. Årsaken var at jeg mente det ville være for vanskelig med kilder hvis jeg ikke fikk til et samarbeid med E-tjenesten. Jeg tok dette opp med tidligere E-sjef Granhagen, men det ble avvist. Begrunnelsen hans var at han mente boka Strengt hemmelig av Riste/Moland gav et godt nok bilde av tjenesten, og at det ville være for arbeidskrevende for tjenesten å gi meg innsyn i arkiv, Jeg argumenterte med at Strengt hemmelig ikke var tilpasset et allment publikum, men det hjalp ikke. Jeg har prøvd å få innsyn i arkiv på grunn av at denne tjenesten også er omfattet av Offentlighetsloven. Forsvarsdepartementet har omgjort avslag, men et år etter har jeg bare fått endel av dokumentene.
    Forfatter og NRK-journalist. Skrevet bøkene Satellittkrigen (2011) og Spionbasen (2015)

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    13
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

"2. Du har intervjuet personer som har hatt arbeide ved radarstasjonene som ansatte ved Etterretningstjenesten. Med tanke på Etterretningstjenesten åpenbare "ingen kommentar" holdningen til å snakke med andre utenfor denne lille "familien" og da særlig journalister, - hva slags "overbevisning" måtte til fra din side for å få de til å dele litt av sitt virke, og hvordan stilte Etterretningstjenesten seg til det faktum at ansatte/tidligere ansatte snakket med en journalist i forbindelse med et bokprosjekt? Var det noen sensur av det de tidligere ansatte delte med deg, og har noen av de i ettertid opplevd å bli "utstøtt" av sine egne (slik du oppfattet det)"

SVAR: Jeg har intervjuet seks tidligere ansatte i tjenesten som har taushetsplikt livet ut. Jeg har brukt mye tid for å opparbeide tillit. Jeg har vært nøye med at alt skulle godkjennes i etterkant. Årsaken til at de har snakket er at de opplever å sitte med viktig informasjon om norsk samfunnsliv som ville gå tapt for ettertiden hvis de ikke snakket. Jeg har snakket med de fleste i etterkant av at boka har kommet ut. Ingen har fått store ubehageligheter. Jeg vet likevel at det er mange i tjenesten i dag med taushetsplikt som har mislikt dette sterkt.
    Forfatter og NRK-journalist. Skrevet bøkene Satellittkrigen (2011) og Spionbasen (2015)

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    13
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

"3. Hvordan har interessen og eventuelle kommentarer rundt bøkene dine vært fra russisk side? Har du mottatt reaksjoner fra såvel offisielt som uoffisielt hold? Regner med at du har pinkode på mobilen og et litt sterke passord på e-posten din enn "passord123" ut i fra all den informasjonen og nettverkene du har kommet over i årenes løp "

SVAR:
    Jeg vet at den russiske ambassaden i Oslo har skaffet seg den siste boka, noe som er naturlig. Den første boka ble oversatt til russisk av ambassaden. Ellers har jeg ikke fått reaksjoner på russisk side. Jeg gjør ikke noe spesielt for å sikre meg elektronisk, det er nok til liten nytte. Det eneste jeg gjør er å skjerme kontakt jeg har med kilder.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    13
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

"- Hvilke tanker gjør du deg over at våre store riksmedier ikke har vist tematikken i bøkene nevneverdig interesse i nyere tid? At Sophie Elise er i mot palmeolje i påskeeggene er nå en ting, men etter mitt skjønn, er det endel oppsiktsvekkende momenter i bøkene dine som burde fått større overskrifter enn de har fått."

SVAR: Det er nok dessverre sånn at skal en sak leve i Oslo-pressen, skal den helst bli skapt der. Dessuten er min erfaring at det er få journalister som jobber med stoff om Forsvaret på en skikkelig måte, det handler helst om arbeidsplasser. Dessuten er det vel heller ikke til å komme bort fra at noen vegrer seg fordi materialet kan være kontroversielt, samt frykt for at det er vanskelig å komme inn i.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    13
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

"Er du i gang med nye bokprosjekter enten relatert til de to andre eller annen e-tjeneste relatert tematikk?"

SVAR: Jeg er ikke igang med nye bokprosjekter. Å skrive ei bok av denne sorten er en kraftanstrengelse. Det var åtte måneder på heltid, med mye selvdisiplin for å komme i mål. Jeg kunne godt tenkt meg å jobbe videre med dette, men det er nok mange år fram i tid før det eventuelt vil kunne bli ei bok av det.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    13
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av admin Vis post
    Fra NRK.no:

Ny amerikansk overvåkningsradar gjør lokalbefolkningen engstelig

– Vardøværinger bekymrer seg for blant annet strålefare – og at man kan være et tenkt bombemål, sier lokalpolitiker. – Vi møter gjerne lokale myndigheter i Vardø dersom det er ønske for det, sier Forsvarsdepartementet.

Les mer: http://www.nrk.no/finnmark/1.12880904

--

Spørsmål:
    Det er vel ingen tvil om at disse radarene er opplagte, høyprioritert-mål for russerne, og jevnlig øvingsmål. Vet du noe om hvordan dette fortoner seg i dag sammenliknet med på 80-tallet (hyppighet og modus)?

admin - Milforum

Det har jeg dessverre ingen formening om.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    13
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Nå er dette riktignok en relativt gammel artikkel:

http://www.nrk.no/troms/nekter-kina-...ard-1.11927625

Har du kjennskap til hva man mistenkte at Kina ville bruke radaren til?

Og har du kjennskap til om noen andre nasjoner har liknende ønsker?

EISCAT brukes til forskning på nordlys som har stor militær betydning. Hvorfor det? Jo, fordi nordlys skaper spenninger i rommet som påvirker virksomhet i rommet. Det gjelder blant annet radarsystem mot rommet som er en viktig del av rakettskjold. Forskning på Nordlys gir bedre militære nytte av verdensrommet.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    13
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av minime Vis post
    Relativt relatert til radar/satellitt:
    Spørsmål om etterretningsskip:

- Hvilke tilsvarende skip besittet russerne som våre Marjata/Eger?

- Hva slags historisk tidslinje/erfaring har russerne med denne typen fartøyer?

Spørsmål om radarer:
    - Hvilke nevneverdige stasjonære radarkapasiteter har russerne i vårr nærområder, og hvordan er spec - grovt sett - på disse sammenliknet med radarene på norsk side? Tenker da både på dagens radarer som de som er under utvikling (nevnt i ulike nyhetstråder i det siste)?

Skråblikk denne tråden her på Milforum om russiske radarkapasiteter:
    http://milforum.net/showthread.php/6...r-og-stasjoner )

- Har du kommet over materiale som dokumenter "suksessfull" russisk spionasje mot noen av våre radaranlegg (og eventuelt Marjata-skip(ene)?

Spørsmål om Svalbard:
    - Etter det du kjenner til og har kommet over av kunnskap og erfaring på din vei med bøkene dine; kan du si noe i grove trekk om russernes aktivitet på Svalbard i dag, og kjenner man til hendelser fra russisk side rettet mot den norske sivile satellittvirksomheten?

- Dine tanker om antatt russisk utvikling de neste årene på Svalbard og da særlig om du tror vi vil se en økning i antall fastboende russere på øya sol følge av deres uttalte ønske om økt satsning innen særlig turisme/event (som ble kunngjort i fjor våres)?

- Kan du si noe om "styrkeforholdet" på øya i dag hva gjelder antall fastboende per nasjon?
    Et slags bakteppe for spørsmålet: i en eventuell fremtidig situasjon hvor en russisk populasjon må beskyttes fra moderlandet som følge av opplevd undertrykking, diskriminering slik vi så i Ukraina og slik mange hevder er et mulig kommende scenario i feks Kasakhstan med den relativt sett store andel (ca 24%) etniske russere, særlig nord i landet.

- Hva tror du er det mest sannsynlige scenarioet for en eventuell fremtidig konflikt/situasjon hva Svalbard gjelder i den geopolitiske spenningen mellom Ru og Norge/NATO? Vil det dreie seg om naturressurser innen energi, fiske eller som nevnt litt over beskyttelse av russisk minoritet? Vil de utfordre oss på nettopp gråsonene i avtaleverket?

- Vil russerne, etter det du kjenner til, kunne etablere, med Svalbardtraktaten i ryggen, feks en sivil satellittvirksomhet på Svalbard, med uttalt rene sivile hensikter slik Norge gjør?

Bakteppe for mange av disse spørsmålene rundt Svalbard er dette innlegget fra i fjor våres her på Milforum:
    http://milforum.net/showthread.php/5...=1#post1181470
    SVAR PÅ SPØRSMÅL OM ETTERRETNINGSSSKIP:
    Jeg husker ikke navn på de russiske etterretningsskipene nå. Det jeg vet er at de har fått nye kapasiteter nå.

Det var russerne som først bygde opp en betydelig etterrretningskapasitet til havs. Den var knyttet til fiskefartøy, noe som også ble tatt opp av Norge/USA. Vi snakker nå om 50-tallet. Dette fortsatte til langt ut på 90-tallet. Det var vanlig at fiskefartøy som anløp norske havner hadde et rom som var avlåst.

SVAR PÅ SPØRSMÅL OM RADARER:
    Den eneste sammenlignbare radaren på russisk side i forhold til Vardø er Olenogorsk. Den er ikke utviklet de senere år, såvidt jeg vet. I andre deler av Russland kommer nye langtrekkende, avanserte til - også i østlige deler av Arktis. Ellers er det bare radarsystem for nærområder.

Jeg har ikke kommet over dokumenter som forteller om "suksessfulle" russisk spionasje mot norske radaranlegg og Marjata.

SPØRSMÅL OM SVALBARD:
    De siste årene er det etablert et nytt anlegg for satellittnedlasting i Barentsburg. (Etter endel protester fra norsk side) Det har vært proklamert en storstilt utbygging av Barentsburg, men lite konkret har skjedd. De siste dagene er det også kommet fram at Svalbard er brukt av militære for videre transport nordover. Ellers er det stille.

Når det gjelder hendelser mot den norske satellittvirksomheten på Svalbard, kjenner jeg ikke til det. Den russiske ambassaden har uttrykt bekymring, men det er alt. Fra informert norsk hold har jeg likevel fått vite at det er bekymring over at russerne tapper de to fiberkablene til fastlandet som sender informasjonen. Det skulle være en ganske enkel operasjon.

Om styrkeforholdet på øya har jeg ingen spesiell kunnskap.

En konflikt om Svalbard kunne komme på grunn av reelle konflikter om ressurser - olje, fisk, ut fra en traktat som et tilpasset en annen tid.

Russerne har allerede satellittstasjon på Svalbard - de sier den er sivil.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    13
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av ole-i-dole Vis post
    Er du i gang med nye bokprosjekter enten relatert til de to andre eller annen e-tjeneste relatert tematikk?
    Nei, jeg er ikke igang med nye bokprosjekter. Det gikk fire år mellom første og andre, og det blir sett på som ganske kort tid mellom to slike bøker. Den siste boka var åtte måneder hardt arbeid med mye selvdisiplin.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    72 innlegg
    Sitert
    436 innlegg
    PONDUS
    18

Nye radarar i Vardø blir iflg NRK i dag lagt under militær kommando. http://www.nrk.no/finnmark/slik-blir...and-1.12899253

Har du noe kommentar til hvorfor og konsekvenser?

Edit: hehe. Så nå at du har skrevet artikkelen, men fint om du spekulerer litt!
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    13
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    I en eskalert konflikt hva vil Russland tjene på å ta ut anleggene i Vardø? At det har en kost er selvsagt, men hva kan de gjøre mer av sannsynligvis uoppdaget hvis anlegget er tatt ut av "terrorister"?
    Anleggene i Vardø er sentral for å overvåke selve kjernen i russisk sikkerhetspolitikk - nemlig atomkapasiteten på russiske ubåter. Ubåtene er vanskelig å følge, av den grunn er Vardø viktig. Skranken for å ta anleggene er av samme grunn stor. Det blir snakket om at russerne bare kan ta Finnmark fordi det er liten norsk militær kapasitet i Finnmark - og at amerikanerne ikke vil bry seg. Kanskje den viktigste grunnen til at russerne ville tenke seg godt om for å ta Finnmark er de viktige amerikansk-norske etterretningsstasjonene i fylket, Sør-Varanger, Vadsø, Vardø og andre steder. Det kan få store konsekvenser for forholdet mellom USA og Russland.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    13
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Nye radarar i Vardø blir iflg NRK i dag lagt under militær kommando. http://www.nrk.no/finnmark/slik-blir...and-1.12899253

Har du noe kommentar til hvorfor og konsekvenser?

Edit: hehe. Så nå at du har skrevet artikkelen, men fint om du spekulerer litt!

Globus-systemet har fungert på samme måte i mange år. Allerede på begynnelsen på 60-tallet hadde amerikansk etterretning god nytte av hvordan radarsystem i Vardø fulgte tester av interkontinentale raketter fra ubåter i Barentshavet. .

Konsekvensen er at Finnmark er midt i et storpolitisk drama mellom øst og vest.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    13
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Hvordan vil du rangere viktigheten av Norsk leveranse av etterretning i forhold til andre allierte slik som "Nine Eyes"?
    Er det noe vi er "best" på?

Hvordan er det å få ut opplysninger om disse sakene fra USA?
    I offisielle sammenhenger heter det seg ofte at Norge ikke tilhører de nærmeste samarbeidspartnerne for NSA, slik som formulert i begrepet "Nine Eyes", som skal være de nærmeste partnerne og Norge ikke er med der. Samtidig ser vi for eksempel at så sent som i et NSA-referat fra et møte mellom Etterretningstjenesten og NSA fra 2013 som NSA selv har skrevet og senere er blitt lekket av Snowdon, at Norge blir benevnt som en av de to viktigste partnerne i forhold til SIGINT, som det hovedsaklig dreier seg om. Husk Norges grense til Russland, og Arktis strategiske betydning som ligger fast. E-tjenesten hadde også store oppdrag i Kosovo og i Afghanistan. Norge har ikke vesentlig bygd ned sin SIGINT-kapasitet som mange andre land gjorde etter den kalde krigen. Norge og NSA har utviklet et samarbeid stødig i over 60 år, og vi se det kommer stadig nye kapasiteter, Eggemoen er et eksempel. De siste årene har det vært en eksplosiv vekst i budsjettene til E-tjenesten.

- Om det er noe vi er best på? Vanskelig å si, den teknologiske utviklingen går fort. Skulle jeg tippe ville det være maritim overvåking, som har vært høyt prioritert på norsk side på grunn av store havområder, og COMINT, avlytting, som vi har hatt og har store miljøer som har vært stabile og som har fått utvikle seg.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    13
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Hvor viktig er skipene Marjata og Eger, samt radarstasjonene og andre sensorer i Finnmark for å forsyne USA med etterretninger?
    Hva er mest sannsynlig reaksjon fra USA dersom Russland, fordekt eller åpent, truer med eller forsøker å ødelegge disse?
    Den viktigste oppgaven for Marjata og Eger - når det begynner å seile igjen - vil være å overvåke russiske atomubåter. Nye Marjata er utstyrt med amerikansk subsidiert utstyr, og amerikanerne vil ha noe igjen for det. Det de får igjen er bedre oversikt hvordan de russiske atomubåtene opererer.

Du spør også om radaranlegg og andre sensorer. Jeg svart litt i forhold til radaranlegg i Vardø et annet sted i tråden. I tillegg er Vardø viktig for amerikanerne for å overvåke andre lands satellitter, spesielt i geosynkron bane over ekvator i beltet melllom Kanariøyene og Pakistan. Faktisk har bare USA radaren i Vardø for å følge etterretningssattellitter, kommunikasjonssatellitter og andre satellitter over det urolige Midt-Østen under alle lys og værforhold. Dette er viktig for å kunne forsvare egne satellitter og kunne angripe andre lands satellitter. Krig i verdensrommet er blitt mye mer realistisk etter at Kina, USA og Russland nå har denne kapasiteten. India og andre land er på god vei. Ellers vil jeg henvise til boka for et mer utfyllende svar.

Det er i NATO-sammenheng gjennomført en bred internasjonal øvelse på ambassadørnivå der Russland har startet en konflikt ved å angripe og ta Vardø og et annet radaranlegg i Finnmark. Påskuddet var at anleggene forstyrret en russisk militærøvelse på grunn av elektronikk. Denne konflikten utviklet seg raskt til at den amerikanske beordret amerikanske styrker til Norge. Jeg skriver om det i Spionbasen. Norsk offentlighet er ikke klar over hvor viktig disse anleggene er for USA, og at det kan føre til at USA reagerer sterkere enn man kanskje ellers kunne forvente.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1854
    Liker (mottatt)
    531
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    454 innlegg
    PONDUS
    22

Da takker vi ærbødigst for at du tok deg tid til å svare på spørsmål her på Milforum, Bård. Keep up the good work, og så ser vi frem til fremtidige artikler, bøker og innslag fra din kant.

Admin
    admin
    Milforum

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    26
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    30 innlegg
    PONDUS
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av Bard Wormdal Vis post

Russerne har allerede satellittstasjon på Svalbard - de sier den er sivil.
    Trist at jeg gikk glipp av denne! Jeg har lest begge bøkene dine med stor iver. Ang. quoten over så er dette noe jeg har veldig lyst til å lese en bok om kjenner jeg.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Liker (gitt)
    48
    Liker (mottatt)
    82
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    97 innlegg
    PONDUS
    7

Relevant artikkel på NRK:

En helt ny radar skal bygges for en milliard innen 2020.
    http://www.nrk.no/finnmark/slik-blir...and-1.12899253

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    13
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av admin Vis post
    Da takker vi ærbødigst for at du tok deg tid til å svare på spørsmål her på Milforum, Bård. Keep up the good work, og så ser vi frem til fremtidige artikler, bøker og innslag fra din kant.

Admin
    Takk til administrator og for mange gode spørsmål. Ble kjent med anmeldelse av Spionbasen i Forsvarets Forum i går kveld, - den satte jeg stor pris på!

" I «Spionbasen» tar han opp en rekke spørsmål som vår politiske ledelse i lange tider har unnlatt å besvare, eller har tåkelagt av ulike grunner." Tidligere sjef for informasjon Forsvarets Overkommando, Erik Ianke.Navn:		anmeldelse Forsvarets Forum.jpg
Visninger:	128
Størrelse:	44,3 KB

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Rams opp de bøkene dere kan tittel og/eller forfatter på...
    By Gehenna in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: 15-12-07, 01:50
  2. Fantastisk bok - ukjent tittel og forfatter
    By in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 31-07-07, 15:16
  3. "Nettmøte med elitesoldat"
    By mezzo in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 11-07-04, 19:42

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier