Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 3 av 3

Tråd: Min erfaring: Alvorlig traume mot hodet

Menig
    Ble medlem
    Feb 2016
    Pondusfaktor
    0

Min erfaring: Alvorlig traume mot hodet

Jeg skal nå prøve å forklare hvordan vi på et lite militærsykehus i Kurdistan behandlet en pasient med alvorlig traume mot hodet.
    Dette er i Kurdistan, Irak. Og kan ikke sammenlignes med Norge. Og dette er bare et kort utdrag. Er sikkert en del detaljer jeg ikke har nevnt og/eller ikke husker.

Vi fikk en varsling 2 min før pasienten kom. Meldingen var som følger: Mann i 20 åra falt fra stor høyde. Kolleger fra arbeidsplassen kjører pasienten selv til sykehus (Det er normal her i Kurdistan)

Får forklart på halvveis engelsk og halvveis kurdisk at pasienten har falt baklengs fra 3-4 meters høyde og landet på rygg og hodet.

Mottaket på sykehuset besto av meg. 1 til 3 sykepleiere og legen på vakt. Det er blitt ringt etter lege som kan intubering, samt traumeleger. Men disse har hjemmevakt og bruker noe tid.

Jeg begynner MARCH-drillen i det jeg ser han i baksete på pickupen han kommer i.

Ser ingen ytre skader på ekstremiteter. Massive bleeding: OK. Vi får løftet han over på en av sengene vi har i akuttmottaket og jeg stiller meg naturlig ved hodet og tar ansvar for luftveiene. Konstaterer at personen er bevisstløs og setter da en svelgtube, som han aksepterer godt. Airways: OK. Videre på drillen har legen lyttet og konstatert at det er normale lungelyder. Men ligger på 8 – 10 resp i minuttet. Vi godtar det inntil videre. Metn er 99 og ingen cyanose. Respiration: Godt nok.. God følbar puls radialis, ligger på enn 80/min. BT 110/70. MAP på 85. Circulation: OK. GCS 4-5

Jeg ser på hanskene mine som har holdt rundt hodet til pasienten. Det er blod på dem. Han blør fra bakhodet. Og det ganske mye. Åpenbart stor skade på hodet. Legger en kompress bak hodet som støtter seg mot sengen han ligger på.
    Det er ikke vanskelig å se det store brillehematomet rundt høyre øye. Men pasienten har normal størrelse på pupillene, de er like, men reagerer veldig dårlig på lys. Blir så sendt avgårde på CT og røntgen. 20 min senere er vi tilbake i mottaket igjen. Røntgen av nakke og rygg er normalt. Pasienten har faktisk ingen rygg eller nakkeskade.. Begynner å tvile på forklaringen vi har fått. Virker mer som om han har blitt slått veldig hardt i bakhodet.. men det er bare synsing fra min side.

Ved en kjapp revurdering ser jeg nå at pupillene har begynt å få ulik størrelse. Ene er betydelig større en den andre. Reagerer ikke på lys og er stive. Og dette skjedde i løpet av 20 min. Respirasjonen har blitt mer uregelmessig og ligger generelt på rundt 6/min.

CT viser kraniebrudd fra høyre øyehule og hele veien til bakhodet. CT viser også et stort subduralt hematom i nesten hele høyre hjerneventrikkel. Og vi skjønner nå at denne pasienten må videre til universitetssykehuset i byen. Er ikke så mye vi får gjort med blødningen inni hodet her. Jeg velger å ikke pakke såret i bakhodet inn med stram bandasje, i håp om at det kan komme blod ut og dermed hindre den subdurale blødningen i å forverre seg. Jeg står nå og støtteventilerer pasienten, med svelgtube. Jeg prøver å hyperventilere han litt innimellom. Da det er pågående herniering.
    Ny vitalia viser metn fortsatt 99. Pulsen viser omtrent 60. BT betydelig høyere med omtrent 135 systolisk. Mener at MAP var rundt 95. GCS på 3.

Jeg begynner å tenke på noe jeg hadde snakket med en tidligere kollega om, før jeg reiste ned hit. «Cushing reflex» kalte vi det, eller «cushing’s triade» (noe jeg anbefaler dere å lese på)

Det blir etterhvert hengt opp en pose med mannitol. Som skal redusere intrakranielt trykk. Samtidig kommer endelig doktoren som kan intubere. Har ikke lyst å støtteventilere med maske og svelgtube baki ambulansen sånn som de kjører i dette landet. Og det tar cirka 15 min å kjøre til universitetssykehuset.

Etter intubasjon lastes pasienten inn i ambulansen. Det er dessverre ingen festemuligheter på båren så pasienten ligger løst. Jeg sitter ved hodet og har ansvar for luftveier. Ambulansen blir fult opp av 4-5 familiemedlemmer i tillegg til en sykepleier og meg. Og vi kommer ikke lengre enn et par hundre meter ned i gaten før sjåføren glemmer første fartsdumpen og får hele ambulansen til å lette fra bakken. Dette ender med at pasienten, 5 pårørende, en sykepleier og jeg hopper i taket. Pasienten lander med hodet i fanget mitt. Så måtte nå holde pasienten fast på båren og samtidig holde trykk på bakhodet. Sånne flyturer skjedde ved flere anledninger i løpet av den turen.

Ved ankomst på akuttmottaket på universitetssykehuset blir vi mottatt av det som kunne se ut som et traumeteam. Noe lignende det man kan se på et norsk sykehus. Jeg gir en MIST, overlater pasienten og drar tilbake med en dårlig magefølelse.

Jeg er ikke lege. Og forklarer ut i fra mine vurderinger basert på min utdanning og erfaring.
    Meninger, kommentarer, uenigheter, tips og triks blir positivt mottatt
    "The fate of the wounded rests in the hands of the ones who apply the first dressing."

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Sv: Min erfaring: Alvorlig traume mot hodet

Takk for flott kasuistikk.

Et spørsmål: Husker du hvor lang tid som dere brukte på pasienten innen transport videre?

Legger ved link til kapittel om hodeskader fra "Emergency War Surgery".

http://www.cs.amedd.army.mil/FileDow...c-f3d5daf31126
    Minsk, det nye Utopia

Menig
    Ble medlem
    Feb 2016
    Pondusfaktor
    0

Wink Sv: Min erfaring: Alvorlig traume mot hodet

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    Takk for flott kasuistikk.

Et spørsmål: Husker du hvor lang tid som dere brukte på pasienten innen transport videre?

Legger ved link til kapittel om hodeskader fra "Emergency War Surgery".

http://www.cs.amedd.army.mil/FileDow...c-f3d5daf31126
    Vi hadde vel pasienten omtrent en time før han ble lastet i ambulansen. Var noe tull med at universitetetssykehuset ikke ville ta imot, da de er delvis i streik. Med vanskeligere å si nei når vi faktisk står på døren med pasienten
    "The fate of the wounded rests in the hands of the ones who apply the first dressing."

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Førstevurdering ved traume - Undersøkelsesdrill
    By AGR416 in forum Sanitet/førstehjelp i militær tjeneste i Forsvaret
    Svar: 92
    Nyeste innlegg: 30-09-17, 00:42
  2. Traume på luftveien - Video
    By AGR416 in forum Sanitet/førstehjelp i militær tjeneste i Forsvaret
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 24-03-16, 01:14
  3. Fikk et stolben i hodet - overlevde
    By in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 28-04-07, 12:32
  4. Førstehjelp/Førstevurdering ved traume
    By in forum Sanitet/førstehjelp i militær tjeneste i Forsvaret
    Svar: 165
    Nyeste innlegg: 16-01-07, 00:12
  5. Australsk Rapell (hodet/ansiktet ned)
    By Blue in forum Tips før opptak
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 31-07-04, 18:31

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •