Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Rødpunktsikte på HK-416

Menig
    Ble medlem
    May 2013
    Pondusfaktor
    0

Rødpunktsikte på HK-416

Avdelingen jeg tilhører er akkurat blitt omvæpnet, og da kom det opp noen spørsmål som vi ikke fikk helt klare svar på.

- rødpunktsiktet på våpenet.
    Hva er den beste/mest riktige plasseringen av rødpunktsiktet?
    Jeg regner med at det er på bakre del av våpenet, men er det noe sted som er bedre enn andre?
    Lar folk siktet stå på under puss og vedlikehold slik at man beholder samme treffpunkt? Eller er skinnen så nøyaktig at det ikke har spesielt mye å si?

- Magasintasker
    Vi fikk ikke magasintasker, det skulle komme senere.
    Til dere som allerede er blitt omvæpnet i HV; fikk dere nye magasintasker til "fiskevesten" eller ble det ny gru?
    Fungerer de nye magasintaskene greit?

- Reim/slynge
    Jeg var ikke helt fornøyd med medfølgende reim. Det virker som det kunne vært gjort en bedre jobb med den.
    Jeg vurderer en slynge eller annen reim
    Er det noe spesielt man bør tenke på ved ev kjøp av slynge til HK416?
    Noen anbefalinger

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sv: Rødpunktsikte på HK-416

Ad siste punktet kan det være verd å søke litt på forumet, har blitt diskutert en del
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Rødpunktsiktet skal stå så langt fram på øvre låskassehalvdel som mulig, og kan stå der for puss. Pass på å ikke søle olje på linsene.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Menig
    Ble medlem
    May 2013
    Pondusfaktor
    0

Viser dette bildet en riktig montasje av siktet?
    (Ikke mitt våpen bare et som er funnet på nett)

http://www.thefirearmblog.com/blog/wp-content/uploads/2009/03/hk4161.jpg

Skal se rundt på forumet om rem

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Ja.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Noen får magasin lommer til fiskevest og noen får den nye stridsvesten. Lommene er identiske, med unntak av innfestningsmetode og farge/kamuflasje.
    De er helt ok i bruk..
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Oj. Jeg ville sett det som en selvfølge at ansvarlig befal hadde svart på alle disse spørsmålene. Eller?

Sent from my iThing
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Oj. Jeg ville sett det som en selvfølge at ansvarlig befal hadde svart på alle disse spørsmålene. Eller?

Sent from my iThing
    Kanskje de har tatt logistikken i en økt, og tar basics på neste samling?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    May 2013
    Pondusfaktor
    0

Spørsmål om plassering kom opp ved levering av våpen til kasun. Vi var flere områder inne, og det var gitt ulike meldinger om rødpunktsiktet, så da ble jeg nysgjerrig hva dere mener.

Når det gjelder magasintaskene så fikk vi ikke det ut.
    Vi har samtidig en områdesjef som er veldig lysten på å bytte gruen pga type tjeneste vi har.
    Det blir spennende å se hva som skjer

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    11

I min avdeling (i Sjøforsvaret, kortløpet HK416) har fått beskjed at vi ikke må ta av rødpunktsiktet. Årsaken vi vanlige dødelige har fått oppgitt av artilleristene er at våpenet da må skytes inn på nytt når en setter på rødpunktsiktet igjen.

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    3

Skummet raskt i gjennom "UD 5-23-1 Retningslinjer for optisk rødpunktsikte og 3X forstørrelse, materiellkjennskap, bruk og behandling". Det eneste jeg finner på det med å ta siktet av er under punkt 2.4.3.3: "Rødpunktsiktet plasseres rett foran utkasteråpningen på våpenets topprail. Picatinny forskjefte kan tas av uten at siktet skrus av ved vedlikehold."

416-reglementet sier vel også at rødpunktsiktet skal være plassert på forskjeftet. Men dette har man vel i all hovedsak gått bort i fra, nettopp pga. at da kan treffpunktet endres når man tar forskjeftet av/på(?). Standard nå er i hvert fall at siktet sitter så langt framme som mulig på railen på øvre glidekasse (som på bildet lengre opp i tråden). Kan det ha noe med at det er vanskelig å stramme skruen til forskjeftet like hardt hver gang?

Jeg kan ikke huske å ha opplevd at treffpunktet er nevneverdig endret etter at siktet har vært tatt av. Jeg setter det alltid tilbake på samme plass (på glidekassen) og skrur strammeskruen like hardt på hver gang.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Montasjen som følger med optikken er såpass solid at man ikke vil oppleve endring av treffpunkt ved å ta den av og på.
    Det sagt, så fordrer dette korrekt montering.

Når siktet monteres, så skal montasjen presses ned og frem, for å motvirke rekylkrefter som vil dytte siktet forover under skyting. Gjør man ikke dette, så vil siktet gli frem og tilbake i railsporet under skyting, og kan potensielt ristes løs over tid.

Uansett, det er ikke behov for å ta av siktet under vedlikehold. Gjennomfør vedlikehold på optikken først, sett deretter på linsedeksler og fortsett med resten av våpenet.

Kontrollskyting av våpen må gjøres jevnlig uansett, da slag, støt etc kan føre til endringer i treffpunkt.

Da jeg fikk HK416 i Mai 2008 (første avdeling som fikk etter instruktørkurset), så skulle siktet monteres på forskjeftet. Grunnen til dette var at man hadde sett på en nederlandsk test av optikkplassering på våpenet (C7 og C8), hvor man fant at 2/3 fremme på våpenet ga best balanse mellom hurtighet og presisjon.

Det man tydeligvis ikke hadde tenkt på var at forskjeftet må tas av på HK416 under vedlikehold. Med mindre man bruker nøyaktig samme moment når man strammer skruen, så vil man kunne få endringer.
    Vi ga Våpenskolen vår anbefaling, og praksisen ble endret raskt.

Det har dog noe for seg å feste siktet lengre bak på glidekassen, da man ser mer i synsfeltet sitt gjennom optikken enn man gjør når det er montert lengre frem. Det er nok ikke gjennomførbart all den tid folk har reservesikter på, montasje til 3X på eller montasje til nattoptikk på.
    It's not about surviving, it's about winning.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2016
    Pondusfaktor
    0

RD - ingen grunn til å ta det av under puss som resten sier, bare ungå å få olje på opptiken! rens opptikken med linsepapir eller lunket vann. ikke fingre! gidd å sjekke bateribrønn på MBK av våpene, vert borti at flere siketer blir ødelagt grunnet gamle batterier som lekker baterisyre! Ikke bruk makt under siktejustering. Vert borte i at flere skrur ut helle sikte-justerings-skruen. Dette ødelegger sikte, da opptikken er fylt med nitrogen for å ungå dog på innsiden. Skjer dette må du bare bytte siktet på våpenverkstedet.

Magtaske. funker meget bra, sef finnes bedre å få kjøpt men det vil det altids litt smak å behag. anbefales å bygge dem opp 2/3 cm med noe plast nedi slik at man får magasinene litt høyere. Fest en strips inni og teip rundt slik at en får mer å ta i når man skal oppne og lukke taska dette er en stor hjelp, og bruk kun kroken ikke kanppen.

Reim/slynge. utleverte suger balle ja. veldig mange bra alternativer der ute. eneste man må styre unna er reimer som denne :http://www.equipnorshop.no/model.asp...dobbel&gid=577 se etter noe med en rund krok, denne reimen vil ødelegge reimfestet ditt. spiser den opp. personlig likker jeg miltrad sin 1punkt slynge. eller Vtac, bruker vtac per nå greit fornøyd ulempen er at den ikke funker så bra kombinert med storsekk.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. S: Comp M4 rødpunktsikte & Larue QD mount
    By fero in forum Personlig utrustning, utstyr
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 16-04-10, 21:26
  2. Rødpunktsikte..
    By 84mm in forum Personlig utrustning, utstyr
    Svar: 20
    Nyeste innlegg: 05-09-06, 17:59
  3. Rødpunktsikte til Glock
    By Archery in forum Mannskapsmessa
    Svar: 6