Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

General Bull-Hansen med høyaktuelle og klartenkte tanker, allerede i 1986 (beklager litt dårlig lyd). #FMR
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 51

Tråd: Rekruttering HV-I - Heimevernets Innsatsstyrke (ISTY)

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Rekruttering HV-I - Heimevernets Innsatsstyrke (ISTY)

Foto: Forsvaret

Lager en liten tråd her for å lufte egen erfaring og tanker rundt det jeg oppfatter som en utfordring rundt rekrutteringen til HV-I.

Hvorfor er det verdt å bry seg om: Gitt dagens hær struktur; som de fleste her nok er enig i burde vært større; så utgjør HV-I en % stor del av det mannskapet en faktisk har til rådighet ved en krise/krig situasjon.

Hvorfor tar den tråden her inne: Det er nok "HV-I kler seg som sigøyner" og "dårlig bilder på Fjasboka" innlegg på åpen linje, er ett tappert forsøk å unngå nok en slik tråd.

Problemstilling: ideelt sett burde HV-I trekke til seg personell og Befal nylig ferdig med sin verneplikt/tjeneste og helst fra grønne linjer; være seg infanteri, kavaleri, artilleri, jeger tjenester osv.
    Bakgrunnen for dette er at med 15-25 dager trening i året er det for lite døgn og frekvens til å kunne bygge opp grunnleggende soldatferdigheter fra bunns av; fokus må være på å rette trening mot HV sine 5 oppdragsformer.

Utfordringen jeg har opplevd over mine 7 år i HV-I er at en del av de som søker seg inn HV-I er personer som kommer fra mindre grønne avdelinger, altså avdelinger som har fokus på andre oppgaver den grunnleggende infanteri ferdigheter. Det er ikke noe galt med vilje, vett eller form men når første gang du ser en truge, avfyrer ett våpen eller bor i telt er på HV øvelse så blir læringskurven ganske bratt. Enkelte ganger ser en at det er personer som føler de gikk glipp av noe under sin vpk som søker seg inn.

For all del; har flere eksempler på både soldater og erfarne befalingsmenn som kommer fra manøveravdelingene og som tilfører kompetanse, ferdigheter og innsikt så bildet er ikke sort/hvit.

Uansett, spørsmålet er: Klarer HV å hente inn "rett" personell ut fra vpk eller er det randomisert tilfeldigheter som tilsier hvem som kalles inn og klarer en derfra å fokusere rett på vidererekruttering inn til HV-I?

Sent from my iPhone using Tapatalk

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Sv: DIS - Rekrutering HV-I

Sånn kjapt så har ca 90% av de nytilførte i jegertroppen min opp gjennom årene, en eller annen form for jeger bakgrunn.

Det er jo en stor fordel, da de har forståelse for hvilke type oppdrag vi kan forvente å få, at OP tjeneste kan være ensformig og kjedelig, men dog viktig, etc etc.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Kort: Nei. HV burde hente inn genaderer som slutter i stedet for å hente inn noen som var HTV eller leirvakt.
    Jevnt over via de opptaks-kullene jeg har sett i 02, så er det skjeldet mer enn 2-3 stk (av 20-40 stk) med noe tyngre enn fgtj.
    Greit at intops og/eller grenader kontrakter ikke er noe stamp of approval, men jeg vil heller lete der enn hos VIP VF, HTV og Iass.

MMB har vel et par tanker rundt HVs image mener jeg å tro.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Kan få dyktige HV-I soldater som har fgtj som MG 2'er ved Kesken eller Sting soldat. En grønn fgtj i en av manøveravdelingene bør gi grunnlag nok for både HV og HV-I; hvis ikke er vi virkelig på gyngende grunn.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Det der blir jo fort en ond sirkel. Om HV-I, med rette eller urette, får rykte på seg for å fylles opp med folk med irrelevant bakgrunn, og det faglige nivået lider av det, så er det ikke akkurat noe rekrutteringsargument for å få tak i de som har ønsket bakgrunn.

HV skal ha mekanismer for å kalle inn personell med bestemte bakgrunner (Jeg ble "headhuntet" slik fra rullene hos VP), men jeg vet ikke hvor gode alle distrikter er til å nytte seg av dem. Eller om de har kapasitet til det. Og særlig i grisgrendte strøk finnes det rett og slett ikke nok "gripbare" med relevant bakgrunn. (Det er nok et større problem for områdestrukturen.)
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

All den tid jeg ser på alle de snøsokkene de tar inn i staben, og samtidig opplever at de (staben) ikke klarer å dekryptere en kartkode sendt på åpent samband i henhold til utlevert instruks, så melder jeg meg helt og totalt ut. HV-I må vise ikke bare for ledelsen, men også for menig mann at de har en misjon med mening.

Jeg har lenge vurdert å gå til anskafelse av hund nr 2, primært med tanke på redningshund men ser også at forsvaret kunne hatt glede av å få si noen ord om rase, type og feks. mentaltest.

Men når forsvaret enn så lenge velger å kaste bort min og mange andre sin tid på totalt jalla øvelser uten innhold, mening eller rotfeste i den virkelige verden, så sier jeg nei takk. Detta gidder jeg ikke å bruke tid på.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6

Nå kan vel den enkelte innsatsstyrken velge og vrake blant søkere, både når det gjelder hvem som innkalles til opptak, og hvilke personer som tas opp i styrken blant de som greide seg gjennom opptaket. Rekrutteringsgrunnlaget er godt. Dette gjelder i alle fall for det distriktet og den innsatsstyrken jeg er en del av, og jeg vil tro det gjelder generelt.. Jeg har ikke et inntrykk av at innsatsstyrkene sliter spesielt med rekrutteringen av personell med relevant bakgrunn.

Når det skal sies, var det én person jeg endte opp på lag med etter opptaket som hadde særdeles lite grønn erfaring. Dette gjorde at resten av laget måtte bruke store deler av tiden på de første treningene til opplæring i helt grunnleggende ting. Det er noe som etterhvert blir et irritasjonsmoment. Til tross for at dette var en motivert og ivrig kar, var det kanskje ikke helt heldig at denne personen slapp gjennom nåløyet. Han er forsåvidt nå ute av styrken grunnet andre forhold.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Mine erfaring er fra områdestruktur og ikke HV-I, men jeg må jo si at enkelte med null grønn bakgrunn kunne imponere stort etter kort tid. Min "super-troppsass" med førstegangstjeneste som FSR-operatør (Fjernskriver-RATT-operatør) på fregatt stolte jeg mer på som "VO" i objekt-ko enn sersjanten med HV-UB.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Kan få dyktige HV-I soldater som har fgtj som MG 2'er ved Kesken eller Sting soldat. En grønn fgtj i en av manøveravdelingene bør gi grunnlag nok for både HV og HV-I; hvis ikke er vi virkelig på gyngende grunn.
    Jajaja, helt enig! Dog om jeg hadde hatt valget, så ville jeg primært ha fokusert på soldater med mer enn fgtj.

Spørsmålet er vel egentlig: Er det noen HV, og spesielt HV-I, burde si nei til på bakgrunn av fgtj? Jeg mener ja. Alle som har hatt rene kontor/VF type greier burde ikke få komme inn i HV-I. GSU burde være et krav for å komme inn i HV-I, for å slippe å lære noen det mest grunnleggende. Det absolutt viktigste at dem kan er ting som bekledning, basic feltrutiner osv. Kan de ikke det, så vil ikke jeg som imaginær lagfører ha ansvaret for dem. Våpen burde dem kunne (eller gis skikkelig opplæring), og de burde absolutt ha kjennskap til stridsteknikk.

Så for å svare på spørsmålet ditt, nei HV virker litt randomisert og ja, de burde absolutt "spisse" inntakene sine.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Kan denne ligge på åpent nett og ikke DIS? Særs allment aktuell tematikk.

admin - Milforum

Sjekk ut gode tilbud hos MILRAB samt kle deg opp med t-skjorter fra nettbutikken vår.
    Følg oss på Facebook, Twitter, Instagram
    admin

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Joa, kan nok gå på åpent. Fryktet bare at debatten ville bli jammet ned med HV suger/ruller argumenter men nå virker det som temaet har "satt" seg litt :-)

Selv vil jeg si at det helt klart finnes unntak og enkelt personer som levere langt over den en i utgangspunktet skulle tro. Har også opplevd GBU'ere med grønn bakgrunn som ikke har klart å håndtere HV (ei heller Hæren imho) viktigste ledelses element som er "fremst blant likemenn" prinsippet. På individ nivå er det eksempler av alle sorter.

Men jeg støtter @essal med at det burde ligge en sperre for bakgrunner. Senest på sist "opptak" for mitt område opplevde jeg 7 soldater som var helt i ekstase etter å hvert på en post hvor en skulle skytte 12 skudd på lange hold fra felt stillinger; de hadde skutt 3x3 skudd innskytting i sin fgtj.. Selv om det for de var ekstremt motiverende og "kult" så tenker jeg litt på den LF/Tpsj som nå må bruke mye av sin tid og ammo budsjett til å få disse personene til å treffe helfiguren. Det vil jo gå på bekostning av resten av troppen.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Ok for meg admin.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sv: Rekrutering HV-I - Heimevernets Innsatsstyrke (ISTY)

Er GSU normert og noe som er synlig på rullebladet? Det er jo et faktum at mange gjennomfører førstegangstjeneste uten å få det de fleste vil betrakte som en grunnleggende soldat utdanning.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

I kunngjøringsskrivet til grenaderopptak til hæren i år, så står det hvertfall noe om hva de mener GSU1 skal inneholde, da søkerne må ha GSU1.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Sitat Opprinnelig skrevet av kornmo Vis post
    I kunngjøringsskrivet til grenaderopptak til hæren i år, så står det hvertfall noe om hva de mener GSU1 skal inneholde, da søkerne må ha GSU1.
    Vedlegg C Enkeltmannsprøver GSU1.

A2 Personlig våpen HK416: Bytt Magasin - Lad våpen

A2 Personlig våpen HK416: Tøm våpen

A2 Personlig våpen HK416: Tøm våpen - kontroller

A2 Personlig våpen HK416: Tøm våpen - kontroller - Klar til visitasjon og spenn ned

A2 Personlig våpen HK416: Tabell 8, Skarpskyttermerket.

B1 Stridsteknikk: Fremrykning med valg av ildstilling

B1 Stridsteknikk: Oppfyring av kokeapparat

B1 Stridsteknikk: Avstandsbedømmelse og Målangivelse

U1 Grl. Sambandstjeneste: Oppkobling av samband og enkel betjening iht SOI

R2 CBRN Vern: Handling ved akutt forurensing.

T5 Førstehjelp Nivå 2: Stans av store pågående blødninger med tourniqet

T5 Førstehjelp Nivå 2: Bestått Sanitet: Førstehjelp Nivå 2

C 10 MFT: Infanterimerket eller Feltidrettsmerke
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Pondusfaktor
    0

Er ikke HV ganske desperate etterhvert da? Jeg havnet i HV nå i høst, 14 år etter at jeg avtjente førstegangstjeneste på en blå sykestue uten noe grønt opplæring eller san. opplæring. Dette må jo være aldeles bunnskraping av rullene....

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Det er ihvertfall flere hundre på venteliste hos Bjørn West.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Spørs MYE på hvor du bor i landet. I og med at I-styrkene rekrutterer fra hele distriktet sliter nok de mindre enn områdene, som helst skal fylles opp med personell fra hjemkommunen. Og selvfølgelig sliter HV mindre der hvor folk flest bor, og bor tett (Rundt Oslofjorden, rundt Stavanger og Bergen, rundt Trondheimsfjorden) enn i mer grisgrendte strøk.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Om man skal ekskludere de som kommer med "urelevant" tjenestebakgrunn og manglende GSU fra å stille på opptak til HV-I, noe som i utganspunktet ikke er en dum ide, så bør man iallefall legge til rette for/lage et kurskonsept eller reglement for at de som ønsker seg til HV-I kan kurse seg opp i områdene.

Kursrekke rettet mot å kvalifisere seg til innsats.

Kanskje utarbeide noen Må og BØR krav for HV-I

Men jeg er ikke helt sikker på om det er realistisk og om det er behov for det?!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Medicx Vis post
    Om man skal ekskludere de som kommer med "urelevant" tjenestebakgrunn og manglende GSU fra å stille på opptak til HV-I, noe som kanskje ikke er en dum ide.

Bør man iallefall legge til rette for/lage et kurskonsept eller reglement for at de som ønsker seg til HV-I kan kurse seg opp i områdene.

Kanskje utarbeide noen Må og BØR krav for HV-I

Men jeg er ikke helt sikker på om det er realistisk...
    En slags HVU for de som har gjennomført førstegangstjeneste? Ikke dumt det, ubetalt og gjennom HV-nemd først selvsagt. Egnethetsintervju? Knyttet geografisk til høyskoler og universiteter kanskje?

Maks ett år tjeneste i form av kvelder og helger som leder frem til bestått GSU og fysiske opptakskrav, fulgt av I-styrke opptak.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    6

Jeg tror man skal være litt bevisste på at en I-styrke i HV skal fylle ganske mange ulike roller når man tar denne debatten. Hver I-styrke minner litt om en nedskalert stridsgruppe i mine øyne, og da kreves det flere ulike typer soldater og alle MÅ ikke ha bakgrunn fra manøveravdelinger.

Slik jeg ser det er nok problemet vedrørende rekrutering av "rett" personell mindre innenfor spesialistfelt som jeger, samband, sanitet og lignende. Nå blir dette utelukkende synsing fra min side, men jeg tror en del av grunnen til at dette er motivasjon for arbeidet. En som var jeger i fgtj. og trivdes med dette har sannsynligvis mye større motivasjon for å drive med OP-tjænest enn han med V&S-bakgrunn. Det samme gjelder for tjeneste i San-Tropper for sykepleiere etc.

I-troppene derimot, tror jeg sliter mer. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men jeg mistenker at det har litt med at man ikke ser det samme behovet for spesialister her som i f.eks. en Santropp eller en jegertropp. I tillegg tror jeg kanskje at tjenesten i en I-tropp "selger seg selv" til en større og bredere gruppe soldater enn de overnevnte, da også soldater som ikke har en bakgrunn av fgtj som helt passer inn.
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

@hvorre - historisk har vel stabstroppene slitt (vognførere, kommandoplassoldater etc), stemmer ikke det lenger?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    6

Det må jeg ærlig talt si at jeg ikke har helt styring på. Vognførere skulle ikke forundre meg om er ett problem; det virker å være ett problem, eller bedre sagt, en sjelden ressurs, i nærmest alle troppetyper og for de aller fleste kjøretøy.
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Man skal ikke se bort fra at det er en sammenheng mellom dem som har gjennomført jegertjeneste e.l. og dem som består de fysiske kravene og kommer best ut av opptaket. Det er en risiko for at man får utfordringer med å fylle stillinger som krever spesiell kompetanse med riktig person, vognfører er nevnt som eksempel et annet er logistikk folk.

Det er generelt en utfordring å få fatt i vognførere i HV, det kreves relativt mange av disse og det utdannes ganske få rundt om. Det er mye god kompetanse ute i HV-områdene, men det er en kjempeutfordring å få utnyttet den godt når man bare er sammen maks 5 dager. HV-I har noe mer tid, men også større utskiftning av personell.

Av tiltak for å rette på dette så er punkt 1 at man overføres til HV straks man har dimittert fra førstegangstjenesten. Da tar man bedre vare på den militære kompetansen. Jeg er skeptisk til at HV skal begynne med ekstra "rekruttskole" på kveldstid for at alle skal kunne nå opp i HV-I. Da er det mer hensiktsmessig at man innfører standardisert rekruttskole for alle soldater i alle grener. Alle skal være soldat i bunn, selv om de samler binders på et kontor.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Helt enig @aquila , men på kort sikt er det ofte billigere å fikse symptomer enn rotårsaker.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Det blir ikke billig å betale kvelds- og helgetillegg til de som skal drive den "rekruttskolen." Med mindre det lar seg gjøre å rekruttere nok opl/k med fagkompetanse og instruktørferdigheter og motivasjon til å bruke kvelder og helger på det for tjenestegjørende dager.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Det blir ikke billig å betale kvelds- og helgetillegg til de som skal drive den "rekruttskolen." Med mindre det lar seg gjøre å rekruttere nok opl/k med fagkompetanse og instruktørferdigheter og motivasjon til å bruke kvelder og helger på det for tjenestegjørende dager.
    Helt klart et godt poeng, og her er det jo også viktig å ha instruktører med riktig kompetanse. Men vi snakker jo basisferdighetene, så kanskje man også kan bruke OR fra I-styrkene.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

I min tid som HV-befal (90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet) var det store problemet at vi ikke fikk overført tilstrekkelig folk med relevant førstegangstjeneste i sanitet og i feltsamband. Jeg håper det har blitt bedre.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Virker som det er mye VELDIG bra kompetanse på sanitet rundt om. HV nyter veldig godt av sivil utdannelse der. Samband er det færre som gjør utenfor det militære, så selv med "rett" bakgrunn fra førstegangstjenesten så blir man rusten. Ikke minst, det er vel noen år siden soldater i Hæren brukte VHF?
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Nå er vel ikke VHF relevant for I-styrke.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Virker som det er mye VELDIG bra kompetanse på sanitet rundt om. HV nyter veldig godt av sivil utdannelse der. Samband er det færre som gjør utenfor det militære, så selv med "rett" bakgrunn fra førstegangstjenesten så blir man rusten. Ikke minst, det er vel noen år siden soldater i Hæren brukte VHF?
    Det vesentligste er egentlig uavhengig av om man bruker f.eks. PRC1077, AN/PRC-77, LFR eller MRR: Kunne ekspedisjonsforskriftene og bruke dem skikkelig, forstå mest grunnleggende antenneteori for å forstå hvordan plassering av antenne kan bedre sambandet, kjenne det mest grunnleggende ved linjetjeneste, bl.a. hvordan man skjøter feltkabel WD-1/TT korrekt for å unngå linjebrudd og ha god bendsling, kunne føre en stridsjournal (og radiodagbok) korrekt, kunne bruke meldingsblankett og stridsmeldingblankett korrekt, kunne anvende radiodiagram med "side 2" skikkelig og bruke SOI skikkelig (det siste med bruk av subtraktor- og autentiseringskode skikkelig). Dette regner jeg med at en sambandskorporal i HV og en sambandssoldat i i hvert fall infanteriet skal kunne skikkelig.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Sv: Rekruttering HV-I - Heimevernets Innsatsstyrke (ISTY)

I forhold til det jeg skrev tidligere, så var ikke intensjonen at det skulle være en "søndagsskole" som skulle gå over et år men heller en
    Modulbasert kursrekke, bestående av tester og standpunktprøver i henhold til gjeldende krav og regleverk som feks GSU1

Kanskje det kunne vært kombinert med grunnkurs lederskap?

Jeg kjenner ikke HV systemet så godt enda, og vet ikke selv hvor skoen trykker mest, men det er iallefall ikke dumt å vurdere om man oppnår ønsket effekt av dagens modell, slik trådstarter setter spørsmålstegn ved

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    En slags HVU for de som har gjennomført førstegangstjeneste? Ikke dumt det, ubetalt og gjennom HV-nemd først selvsagt. Egnethetsintervju? Knyttet geografisk til høyskoler og universiteter kanskje?

Maks ett år tjeneste i form av kvelder og helger som leder frem til bestått GSU og fysiske opptakskrav, fulgt av I-styrke opptak.
    Nei.
    Jeg har deltatt i arbeidet i en I-styrke med å ta imot nye soldater i tropp.
    Da HV utdannet egne soldater var det helt krise på kvaliteten.

Min erfaring er som følger.
    Soldater med 9-14 mnd tjeneste er brukandes selv om de som mennesker skulle være noen slasker. Så lenge tjenesten foregikk utenfor kontorer, blir ting bra nok.
    Soldater med 6 mnd utdannelse er totalt avhengig av å være bra folk i grunnen. Eksempelet er GSV hvor soldatene har 6 måneder trening i garnison før de slippes fri på vidda. Er de gode folk før de kommer inn, kommer det kjempegode soldater ut. Er det dårlige folk før de kommer inn forblir de dårlige og kan ikke brukes til noe da "de har vært på grensa og vet en god del ting."

HV sine utdanningsløp (Vernes) for ca 10? år siden var helt bortkastet.

Skal HV-I og HV som helhet få tilført verdifulle soldater, må man ha noe i grunnen og bygge på, det får man først og fremst ved å utdanne soldater i regi av hæren.

Å belage seg på å rekruttere mer erfarne folk enn førstegangstjeneste er en fin ting men, disse er det bedre å tilføre hæren som reservister i et kost-nytte perspektiv.

Det kan jo hende det blir 15 år med intopstørke og da er det ikke sikkert man har noen med verdifull erfaring å rekruttere heller.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

En ting som plager meg litt er at en har ett 1 års perspektiv på kostnadene og hva en går igjen.

I "gamle dager" hadde en jo en mobb hær hvor en gjennomførte fgtj for så bli rullert inn i søster avdelingen som ville bli satt opp i forbindelse krig.

Mobb hæren er jo nå borte så når en soldat dimmer så er en jo ut av systemet.

Det betyr at en bruker store summer med penger på å trene opp soldater til ett GSU +++ nivå i løpet av ett år for så å takke for laget. Om den dimitterte havner i HV eller søker seg til HV-I er jo helt tilfeldig og uten systemet.

Her tenker jeg det burde hvert en bedre måte for Forsvaret å se hele regnskapet for en soldat sin "tjenestetid" ut over bare fgtj men hele vpk. Da må det jo være mer lønnsomt for Forsvaret å ha en målrettet rekruttering av personell på slutten av av fgtj; er jo nok av folk som ikke nødvendigvis har ønsker om GBU/Grenader men fremdeles synes tjenesten var givende og kunne tenkt seg å drive med litt aktiv grønn tjeneste innimellom.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Helt enig, og i tillegg har man fått det for seg at studier er hellige, slik at studenter lett kan få seg fritatt for tjeneste. Jeg kjenner godt til studentlivet, og min påstand er at alle kan tåle et årlig fem dagers avbrekk fra studiene for å vedlikeholde militære ferdigheter, bare man legger det utenom eksamensperiodene. Da kan man få folk i områdestrukturen med rimelig oppdaterte ferdigheter, og så kan de søke seg over til innsatsstyrkene når de får tid til det, og er motivert.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Nå er du jo inne på Diesen sin argumentasjon for å profesjonalisere Hæren. Det ville da hatt en ganske vesentlig effekt for tilgang for HV. Siden denne tråden handler om HV så er det kanskje gunstig å diskutere det ut i fra dagens førstegangstjenestemønster?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Enig med Pinch. Tilbake på 1970- og 1980-tallet og til dels også på 1990-tallet var førstegangstjeneste i Hæren, Kystartilleriet og Luftvernartilleriet (med 12 måneders førstegangstjeneste) i stor grad først og fremst utdannelse til mob-stilling i egen Forsvarsgren (der man normalt ble oppsatt kort etter at man ferdig med førstegangstjenesten, og ble innkalt til rep-øvelse neste gang ens avdeling hadde det, enten det var ett eller fire år etter førstegangstjenesten. Det var bare de som ikke trengtes i mob-stilling i egen Forsvarsgren som ble overført til HV, i stor grad de som hadde gjort førstegangstjeneste i Marinen og i Flyvåpenet (15 måneder), der mob-avdelingene var mindre i forhold til de stående styrkene. En 20 dagers rep-øvelse i et studiesemester kan være vanskelig å få til, og det var mange studenter som fikk utsettelse. Men en 4-5 dagers HV-trening er uproblematisk for de fleste studenter, særlig hvis lørdag og søndag inngår. Det er forresten et tankekors at både Danmark og Sverige har heimevern av samme størrelse som det norske, selv om det i begge land er 100% frivillig.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Nja... Sverige har et Heimevern på 22 000 mann, rekruttert fra en dobbelt så stor befolkning.

Danmark har et bedre forholdstall, men jeg mener de teller med personell med så lite trening at de knapt kan regnes som annet enn "støttemedlemmer".

Et helfrivillig norsk Heimevern med fornuftige treningskrav (minimum 7 dager, opp til 30?) hadde vært interessant å se. Men om det blir større enn 15 000 mann tviler jeg på.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Danmark hadde i 2013 drøyt 16000 aktive Heimevernsfolk. I tillegg 30000+ i en reserve med <24t trening. Dette i en befolkning på 5,7 mill.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Jeg mener det danske HJV var betydelig større før, og nedskjæringen var politisk, ikke på grunn av manglende rekruttering.

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. HV ISTY og IntOps beordring
    By opshunter in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 10-10-15, 12:16
  2. Ønsker å søke Heimevernets Innsatsstyrke - men hvordan ?
    By Hellyeah in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 03-09-15, 18:36
  3. 2 ledige korporalstillinger i MP-lag/ISTY GREBE
    By EivindM in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 09-10-12, 21:07
  4. Svar: 5
    Nyeste innlegg: 15-04-09, 14:58

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder