Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 19 av 19

Tråd: Den store Dykkertråden

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Den store Dykkertråden

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Sånn til informasjon. I mora 1335 lokaltid går flyet frå Cebu til Puerta Princesa.
    Bortsett fra en mellomlanding i Manila på fire timer, for cirka to uker siden, så har jeg fortsatt til gode å besøke Filippinene - eller Sørøst-Asia i det hele tatt. Har veldig lyst dit å få dykket, og spesielt Coron Bay går for å være i toppsjiktet i verden for vrakdykking.
    Forøvrig, på Filippinene alene er det stadig rundt 10.000 amerikanske soldater MIA etter 2. Verdenskrig, mange av dem i Sør-Filippinene der det grunnet dagens sikkerhetssituasjon vanskelig lar seg gjøre å spore dem opp - eller i det hele tatt være tilstede som hviting slik jeg har forstått det. Så mye å gjøre der jobbmessig for min del også, men får ta èn ting av gangen...
    Elite Som En Trensoldat

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Sv: Vi prater piss (DIS) 2016

Coron Bay kan anbefales.

Det eneste som er litt dumt er at vrakene i det store og hele er ribbet, men de er stort sett strukturelt intakte.
    Sikten ikke er helt i toppklasse, men det gjelder stort sett på de fleste vrakdykk.

Truk er jo et par hakk mer interessant, men ulempen der er at man må ned mot 60m for å få med seg de mest interessante detaljene. En annen ulempe er at ikke alle tilbyr helium, noe som er spesielt ille om man dykker CCR.
    Jeg er fortsatt i live, men merket at marginene var små når man er fem minutter fra dagslys, og fortsatt på +/- 60m, og pustegassen er seig som sirup, samtidig som man har 1.6ATM PO2, for å holde PN2 noenlunde håndterbart. Logikken bak var rett og slett at sjansene for å få O2-forgiftning er mye lavere enn å gå på en rus-indusert smell når man svømmer rundt i et stort men trangt maskinrom med mer enn en håndfull knokler.

Uansett, jeg har et håp om å få med meg Bikini-atollet før jeg blir for gammel, men da snakker vi skikkelig langtur/ekspedisjon.
    two to the heart, one to the mind...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

En del av toppsjiktet i GUE + øvrige tag-alongs med evne og vilje planlegger en ekspedisjon til Bikini nå i 2016, for å foto-/videodokumentere vrakene der. Jeg kjenner et par nordmenn som hadde tenkt seg med, men har ikke hørt noe siden 2015. Mener dem sa at prisen per snute var på rundt 90.000kr for to uker med dykking der, og det inkluderte flybilletter t/r, frakt av CCR-maskiner, gass, mat/drikke/opphold (på en liveaboard).
    CCR-utsjekk og at man var komfortabel i 70-110m rangen - altså at man var på et slikt nivå at et slikt dykk gikk som enkel rutine - var vel satt som de-facto krav for å få lov å være med på teamene som skulle ned på selve vrakene, ved siden av plass på crewet da selvsagt.

Jeg tenkte å høre om dem hadde behov for en support-dykker (jeg har kun utsjekk på OC normoxic trimix til 55m per.d.d.) for å støtte på deco og annet forefallende arbeid i vannet, men tviler på at jeg får tid - og jeg har ihvertfall ikke nok økonomisk overskudd til å svi på noe slikt. Ikke minst på grunn av prislappen på helium som jeg antar hadde blitt skyhøy om jeg skulle ha dykket OC trimix der (var gale nok på Åland nå i Juni som var...).

Problemet med Bikini, ved siden av åpenbare logistikkproblemer for å komme seg dit med seg selv og alle pakkenellikene sine, er at det visstnok kun er èn fyr i området som tilbyr dykking, og han er strictly "on-demand" og som i nedeperioder trenger 2-3 måneder med lead time for å skaffe til veie fuel til båt, import av gass, proviantering av mat/drikke og hva annet. Han vet å ta seg betalt, for å si det slik, da de få turene han gjennomfører (med pengesterke techdykkere) i året skal gjøre opp for en årsinntekt.
    Alternativet er da å dra dit med egen båt med egen kompressor med egen gass med egen mat og drikke. Og det utelukker vel nok ihvertfall folk flest...

Jeg har forstått det slik at det er litt det samme med Truk, der det vel kun er to resorts som tilbyr dykking, 99% av dykkingen vel dreier seg om vrakene der, og at det også der i høyeste grad er selgers marked mtp. hvor mange som vil dit og dykke vrak.

En annen ofte oversett perle er Iron Bottom Sound på Salomonøyene, mellom Guadalcanal og Floridaøyene. Der òg er det en del veldig fine (og intakte) vrak, og som ikke har blitt plukket ifra hverandre av tjuver og andre langfingrede dykkere. Mye av disse ligger på flere hundre/tusen meters dyp, men det er også en del bra greier på alt fra et par og tyve til ned mot 120m. Google f.eks. USS Atlanta og USS Aaron Ward for to mer avanserte vrak å dykke på - førstnevnte har vel en snittdybde på rundt 100-120m, mens Aaron Ward har en snittdybde på 50-noe, med rundt 70m til propellen(e). Sist jeg dykket på Guadalcanal var i 2003, men dengang da kun med et PADI Advanced kort. Det jeg fikk med meg da var USS John Penn (snitt på 30-40m), et helt intakt B-17 bombefly 200m fra strandlinjen (snitt på 18m) og et japansk ubåt som lå/ligger på grunt vann også (snitt på rundt 20m IIRC).
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    17

Holde ikke med mitt PADI advanced for å dykke der nei. Pass på å ikke miste blybeltet da @MMB

Sent from my iPhone using Tapatalk

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Bruker ikke belte, har alt blyet mitt inline på riggen min. ;-)
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    17

Har nok skjedd en vill utvikling på utstyrsfronten siden jeg dykket på slutten av 90 tallet. Har bare blitt sporadiske ferie plask med leid utstyr på sydlige breddegrader. Sist runde kranglet jeg til meg pengene på vegne av en hel dykkebåt da "Steffanos" ville dumpe meg og 9 andre turister ut i vannet uten verken trykk eller dybdemåler.. Da sa jeg stans...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Pete Mesley vet å ta seg betalt ja. Men til hans forsvar, så er dette bokstavlig talt in the middle of nowhere. Ideelt sett, så burde en riking (eller aller helst lokale myndigheter) investert i fasiliteter og logistikk for dykking, siden det ville vært den beste måten å tiltrekke penger til området.

Når det gjelder Truk, så er det vel Trukstop og Blue Lagoon som tilbyr dykking, men i tillegg har man i alle fall to, men jeg tror det er i alle fall tre liveaborder som tilbyr dykking.

Jeg var på Odyssey, på en chartret tur, 1800$ for 6 dager dykking (pluss reise og tips). Det var nok århundrets deal. Vi endte opp med å være 6 dykkere på en tur beregnet på 12... Det vil si at alle fikk egen lugar...

Salomon-øyene kunne nok vært interessant, men jeg regner med at det ikke er all verdens logistikk for en rebreather-dykker der. Oksygen og helium er nok det kritiske, siden det er slikt man må arrangere på forhånd. Sorb kan pakkes i bagasjen.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch
    Har nok skjedd en vill utvikling på utstyrsfronten siden jeg dykket på slutten av 90 tallet. Har bare blitt sporadiske ferie plask med leid utstyr på sydlige breddegrader. Sist runde kranglet jeg til meg pengene på vegne av en hel dykkebåt da "Steffanos" ville dumpe meg og 9 andre turister ut i vannet uten verken trykk eller dybdemåler.. Da sa jeg stans...

Sånt som det der er litt av grunnen til at jeg her for noen år siden hoppet av fra PADI (er selv Divemaster der) og begynte med teknisk dykking i en annen organisasjon heller. Nå er det veldig mye flinke og erfarne enkeltstående PADI-dykkere her i verden, men jeg har ikke troen på at noen (dykke)organisasjon på spesielt PADI sin størrelse er i stand til å sikre kvaliteten på sitt profesjonelle personell (som vil si alt fra Divemaster, gjennom instruktør-nivåene og oppover til Course Director, som er høyeste nivå i denne organisasjonen) og gjennom kontrolltiltak håndheve at disse oppfører seg slik dem skal innenfor sine retningslinjer. Til det er seleksjons-, utdannings- og arbeidskravene for spesielt dykkelederne og instruktørene altfor lave IMHO.

Noe av det første jeg bet meg merke i med spesielt teknisk dykking, og som gjorde at jeg mer eller mindre har vært helt "plug&play" når det kommer til dette, er at denne formen for dykking på mange måter deler alle de samme grunnprinsippene man er vant med ifra Forsvaret:
    - Stor fokus på grunnferdigheter (oppdriftskontroll, trim, beinsparksteknikker, det å jobbe i team / "team awareness")
    - Likhet i utstyrskonfigurasjoner (lite handlingsrom og aksept for egne lure løsninger, ihvertfall i organisasjonen jeg dykker med). I så måte, jeg tror utstyret mitt utseende- og konfigurasjonsmessig mer eller mindre er helt det samme siden ihvertfall midten av 90-tallet - og slik er det fordi det faktisk funker. :-)
    - (Ufravikelige) Standardiserte prosedyrer (dykke-/gassplanlegging, korrekt gassanalyse i forkant av dykk, tegn & signaler, gassdeling ved en "out of gass" situasjon, kontroll på posisjon- og funksjon på kraner/ventiler, korrekte gassbytter på deco, osv).
    - Et miljø som ikke bare aksepterer, men som aktivt oppfordrer til drilling av grunnferdigheter (både på land og i vannet) og rene treningsdykk for å holde ferdigheter vedlike.

Når dybdene blir større eller man under vannet får tak over hodet i form av en grotte eller et vrak, så blir marginene mindre og konsekvensene av å gjøre noe feil ikke sjeldent dødelige. Derfor er dette med grunnferdigheter, utstyr og prosedyrer noe det tekniske dykkemiljøet - uavhengig av organisasjon - tar såpass seriøst. Dette burde IMHO også i aller høyeste grad også gjelde for rekreasjonsdykking, men sånn er det ikke per idag, dessverre; Det blir altfor stor fokus på kortest mulige dykkerkurs for høyest mulig turnaround av elever og dermed profitt, der kvantitet går foran kvalitet av utdanningen, og det skaper IMHO i verste fall dykkere som har tatt "dykkelappen på sydenturen", men som reellt sett ferdighetsmessig er utrygge både for seg selv og andre i vannet. Det skaper også en ukultur blant en del av de mer useriøse instruktørene om at "det er ikke så nøye, hva han/hun gjør etter kurset er ikke mitt ansvar".

Så når "Steffanos" på Kreta prøver å dytte 10 turister i vannet med et lass mangelfullt utleieutstyr (som nok også var et mål på hvor bra vedlikeholdt dette utstyret var jevnt over også) og med melding om "det er ikke så nøye om det mangler manometer og dybdemåler, bare kom opp igjen når det begynner å bli tungt å puste", så ser jeg på dette som at:
    1. Her leier dette firmaet ut drittutstyr for å spare penger på vedlikehold, og for å sikre høyest mulig profitt på de 200 dykkebåtene med lykkelig uvitende turister vi sender ut i uken.

2. Dette er et symptom på en organisasjon - uansett hvilken - som ikke er i stand til å håndheve for kvaliteten på sitt personell / sine representanter, fordi:
    A) Denne organisasjonen som Steffanos jobber under er heller ikke videre nødvendigvis interessert i å gjøre en damn shit med dette, fordi dem kjører en klassisk kost/nytte på om det er verdt å ta seg bryet med å luke ut slike useriøse aktører, versus å miste de årskontingentene (rundt 2000kr i året mener jeg, for en PADI instruktør ihvertfall) fra folk dem måtte "gi sparken". Altså et spørsmål om profitt.
    B) Denne organisasjonen Steff jobber under er så stor, og har så mange folk som jobber "på bakken" (alt fra dykkeledere til instruktører), at den mangler et effektivt sett med kontrolltiltak for å håndheve noe som helst i praksis.

Og det er mange slike useriøse aktører i verden...
    Elite Som En Trensoldat

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Pete Mesley vet å ta seg betalt ja. Men til hans forsvar, så er dette bokstavlig talt in the middle of nowhere. Ideelt sett, så burde en riking (eller aller helst lokale myndigheter) investert i fasiliteter og logistikk for dykking, siden det ville vært den beste måten å tiltrekke penger til området.

Når det gjelder Truk, så er det vel Trukstop og Blue Lagoon som tilbyr dykking, men i tillegg har man i alle fall to, men jeg tror det er i alle fall tre liveaborder som tilbyr dykking.

Jeg var på Odyssey, på en chartret tur, 1800$ for 6 dager dykking (pluss reise og tips). Det var nok århundrets deal. Vi endte opp med å være 6 dykkere på en tur beregnet på 12... Det vil si at alle fikk egen lugar...

Salomon-øyene kunne nok vært interessant, men jeg regner med at det ikke er all verdens logistikk for en rebreather-dykker der. Oksygen og helium er nok det kritiske, siden det er slikt man må arrangere på forhånd. Sorb kan pakkes i bagasjen.
    Neil Yates, eieren av Dive Tulagi stiller med helium om man ber ham bestille noen måneder i forveien. Han har også småflasker og øvrig infrastruktur for å kunne serve enkelte typer rebreathere "in-house". Han kan også stille med sorb ved behov. Dette er vel den eneste dykkefirma verdt å snakke om på Guadalcanal, og Yates har dykket området i mange år og har USS Aaron Ward som sitt "signaturvrak". Hører mye bra om Dive Tulagi, men har ikke dykket med dette firma selv, da det kun er relativt nylig han flyttet fra Tulagi på Floridaøyene til Honiara på Guadalcanal.

Sagt dette, så har Yates i mange år nå drevet en praksis jeg ikke synes noenting om, der han etter et "evalueringsdykk" av ferdigheter på grunt vann, har latt Open Water / tilsvarende dykkere dykke på USS Aaron Ward (50-70m) på vanlig luft / Nx21, med klar melding om "bruk kun en tredjedel av flasken, stopp på den og den og den dybden for så og så lenge på shotlinen, så ordner det seg".

Andre dykkefirma jeg vet om på Salomonøyene er Dive Gizo, som jeg har dykket mye med i 2003 og i 2008 og som IMHO er god valuta for pengene (selv om dem aldri har, eller har hatt noe interesse av å tilby noe som helst techdykking). Hos Dive Gizo er vraket av japanske "Toa Maru" et absolutt must, og som er et veldig enkelt vrak dybdemessig også (7-38m), og dem har shitloads av andre både fly- og skipsvrak ellers rundtom i området dem server.

Dive Munda er en tredje mulighet, og som også visstnok ganske nylig har begynt å tilby helium og techdykking (hvordan i F dem får helium transportert der dem er, aner jeg derimot ikke, for Munda er ganske langt borte i gokk). Har heller ikke dykket med dem, men slik jeg har skjønt det, så er dette langt mer koraller og eksotisk fisk, heller enn vrak av noe særlig slag.

Siste verdt å nevne på Salomonøyene, er Uepi Island Resort, som er litt mer sånn der upmarket bryllupsreise-plass å dra. Dem har også et par vrak i området, men mest fly om jeg har skjønt det rett.
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    17

Enig; også mye av grunnen til at jeg hoppet av PADI toget for en del år siden. Steffanos sin plan var foresten å slå på ett stål rør med en hammer som han mente dykkerne ville høre og da skulle komme opp. For ett jævlig jalla opplegg..

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Hvis du holder til i Osloområdet og kunne tenke deg å starte opp igjen med dykking, så anbefaler jeg deg å ta en tur innom FUE - Fjords Underwater Explorers på Helsfyr rett over gaten fra gravplassen der og slå av en prat med dem om kursmuligheter - dem setter opp kurs enten i Oslo dersom det er nok påmeldte (minimum 1 påmeldt for Rec-1 grunnkurs, eller minimum 2 for "GUE Fundamentals" og øvrige kurs), eller instruktørene kan reise hvor som helst i verden egentlig og holde kurs, så lenge da kursdeltagerne betaler for reise og opphold for instruktøren. Mulig nettsidene dems ikke er all verden å se på, men kjenner dem som jobber der ganske godt, har tatt en del kurs hos instruktørene som holder til i butikken og har også kjøpt utstyret mitt hos dem. Dette vil jeg si er svært flinke dykkere som kan tingene sine godt, både når det gjelder utstyr og dykkefaget generelt. En større del av bl.a. Blücher-miljøet holder forøvrig til her (med Oslofjorden Dykkesenter og dykkeorganisasjonen IANTD den andre, IIRC).

FUE er en dykkebutikk affiliert med GUE - Global Underwater Explorers, som er en amerikansk ideell organisasjon som startet opp på midten/sent 90-tallet i grottedykkermiljøet i Florida, som først begynte å tilby tekniske dykkerkurs og grottedykkerutdanning, og som nå de senere år også har begynt å pense seg inn mot rekreasjonsdykking også. GUE pusher også aktivt for utforskning under vann, samt også for konservering av undervannsmiljøet.
    Fokus på GUE sine kurs er som sagt basale dykkeferdigheter, utstyrlære og solid prosedyretrening, og disse kursene gjøres det nærmest et poeng ut av at ikke skal være hverken enklest og/eller kortest mulig for eleven (og heller ikke billigst) - men at heller skal være veldig innholds- og lærerike 5-6 dager med dykkekurs; Etter å ha dykket siden 1995 tok jeg mitt introduksjons-/"crossover"-kurs til GUE kalt "Fundamentals" i 2013, og møtte opp til kurs og trodde jeg kunne dykke. Herregud for en reality-check jeg fikk på dag-1 i vannet altså...

Sist, bare så det er sagt, nå er det mange som mener mye om GUE som dykkeorganisasjon, blant annet at enkelte mener dem kan være litt i overkant elitistisk og snobbete overfor andre dykkeorganisasjoner til tider - og der enkelte går så langt i kalle GUE for en kult (noe jeg isåfall ikke ser, da jeg er en del av den ;-) ), men når det kommer til det dykketekniske ihvertfall, så er det mye bra talent samlet i denne organisasjonen.

Anyhow, nå er du ihvertfall klar over det, i fall du kunne tenke deg å komme deg i vannet igjen! :-)
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    17

Hadde absolutt hvert moro å ta opp dykking igjen. Men realistisk så må nok det legges på langtidsplanen for ting jeg skal gjøre når yngstemann flytter ut (om en 18 - 19 år )

Korporal
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6

Sv: Den store Dykkertråden

Er det noen som har vært en tur eller to innom DFS? Shout out! Remember, HOI på topp!
    Langt å gå, løk å få!
    Treningsdagboka -> http://tinyurl.com/coglo3s

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Har vært innom og tatt en tur i tanken, men kun i sivil.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Jeg kan jo prøve å kicke igang denne tråden litt, nå som den er på åpent nett, med et par mer unike dykkesteder jeg har vært innom, igjennom et par innlegg.

Først, sånn dykkefaglig, så er bakgrunnen min som følger:
    - Tok PADI Open Water Diver (OWD) i 1995, på Nemo Classic Diving i Bergen.
    - Var OWD fram til 2003, da jeg tok steget videre til PADI Advanced OWD / Rescue Diver pluss et par PADI emnekurs hos en australsk instruktør på Salomonøyene, og videre derfra til PADI Divemaster i Australia 3-4 måneder senere.
    - Jobbet litt som dykkeleder i Australia etter dette DM-kurset.
    - Dykket en del her og der siden da.
    - Spol fram til sommeren 2014, da jeg grunnet en del mer tid til dykking (da jeg flyttet fra Rena og begynte å jobbe i Oslo sommeren 2013) hoppet over til GUE som min nye dykkeorganisasjon og tok mitt GUE Fundamentals kurs - som er GUE sitt "crossover"-kurs for dykkere fra andre organisasjoner som vil begynne å dykke med GUE.
    - Etter masse dykking i løpet av 2014, tok jeg mitt GUE Technical Diver 1 og GUE Cave Diver 1 kurs på Åland (Finland) og Mexico henholdsvis sommeren 2015.
    - Har totalt rundt 1500 dykk, skal jeg tippe; Jeg har ikke - tidligere ihvertfall - vært så flink å føre loggbok som jeg burde, men nå har jeg en bottom-timer/computer som gjør jobben for meg, og som "bluetoother" dykkene mine over på PC og lagrer disse der.

Dette er altså ståstedet mitt for å si og mene noe om dette. Jeg vil betegne meg selv som nokså erfaren innenfor mitt sertifiseringsnivå, men fortsatt langt ifra noe sinnsyk hardcore "dykkeguru". Jeg kjenner med andre ord min besøkelsestid på dette greiene her.

Nå har jeg fått dykket ganske mange varierte steder opp igjennom, i varierende dykkeforhold temperatur- og siktmessig. Sagt det, så er jeg veldig bortskjemt når det kommer til temperatur i vannet (liker meg best mellom 20-30 grader), og liker ikke spesielt godt vann kaldere enn 10 grader - da mest på grunn av all dritten man må ha på seg under tørrdrakten for å holde varmen, noe som igjen gjør at man blir så lite bevegelig.

"Fisk, tang og koraller" som mål for dykkingen min gikk jeg egentlig ganske dritt lei veldig tidlig, og vrak, grotter og andre mer "unike" dykk er det som driver meg nå til dags. I den forbindelse, så falt jeg pladask (bokstavelig talt) for Mexico / Yucatanhalvøyen og alle disse såkalte "Cenotene" der, her sommeren 2015 når jeg var på grottedykkerkurs der. Og hele kysten og innlandet fra Cancun ned igjennom hele Mellomamerika er stappfullt med slike.

For å ta det først:
    En "cenote" - eller "synkehull" - av den sort man finner f.eks. på Yucatan (men også mange andre steder i verden), oppstår kort og godt når man har steingrunn av et ganske mykt mineral som kalkstein. Surt regn (PH-messig) trekker ned igjennom grunnen, og gjennom tusener/titusener av år løser det opp kalksteinen og danner tørre grotter og svære "katedraler" under bakken. Når taket på en tenkt grotte etter hvert nærmer seg bakkenivå såpass mye, at ikke taket/bakken over klarer å bære vekten lenger, så faller taket sammen, og dermed har man et synkehull.
    Vannstanden på kloden har gått opp og ned siden tidenes morgen, og igjen etter tusener/titusener av år fra dette overnevnte synkehullet først oppstod, så oversvømmes gjerne disse tidligere tørre grottene med grunnvann. Dermed har man undervannsgrotter. Dette er den veldig forenklede forklaringen.

Det viktige er da, at disse synkehyllene her er helt gull å dykke i, både fordi dem spesielt i Mexico stort sett har krystallklart vann med en sikt på rundt 100m - og gjerne mye lenger også, vann som holder rundt 24-25 grader året rundt og det er mett med grotter undervannsgrotter i dem også.
    Og har man ikke utsjekk på grottedykking, så er det også flere av dem som er ganske spektakulære å dykke i for open water dykkere også, eller å bare snorkle/bade i. Mye fisk og fine formasjoner, selv der lyset slipper til.

----------

En av de mer kjent cenotene i Mexico er "Cenote Angelita", som ligger omkring 1 mil å kjøre sør for byen Tulum. Denne cenoten er fin for et par grunner:
    - Den er omtrent perfekt sirkulær, med en diameter på omkring 80-100m, og har kjempegod sikt og selvsagt også temperatur (dykket er i ferskvann).

- Den passer perfekt for folk med Advanced Open Water Diver eller tilsvarende, grunnet at man har en snittdybde på omtrent 28-30m i løpet av dykket og det er helt fri sikt til overflaten hele veien (ikke noe såkalt "cavern" sone man kan svømme inn i).

- Med en såpass flat dykkeprofil, så er det også veldig enkelt for de litt mer uerfarne (AOWD) dykkerne å planlegge dette dykket dybde-, tid- og gassmessig; Enkel snittdybde = enkelt å beregne gassforbruk & enkelt å planlegge med bunntid / Minimum Deco Limit = enkelt å planlegge oppstigning / Minimum Deco.

- Det er veldig fotogent der, grunnet godt lys fra oven, flotte vegger rundt en, og ikke minst dette laget med melkehvitt hydrogensulfid en har under en. Altså;

- "Skillet" mellom der rekreasjonsdykkerne ikke skal noe dypere og der man begynner å få overheng over hodet og når dybder der man skal begynne å benytte Trimix (som er dypere enn 30m hos GUE ihvertfall, litt usikker på andre organisasjoner) er i form av et lag med såkalt hydrogensulfid, som er et belte med på omlag 3-4m tykkelse som går fra 30m merket ned til rundt 34m. Under dette beltet får man en såkalt "halocline" der ferskvannet blir til saltvann og man er i berkmørket grunnet hydrogensulfidet som stenger ute alt sollys, pluss at man under dette laget begynner å skrå innover med tak over hodet. Maksdybden/fysisk bånn når man på rundt 60m, for dem som har kurs, erfaring og utstyr for å gjennomføre et slikt dykk.

Bottom line, så mener jeg at dette helt klart er et dykk for dykkeren å ha på sin "bucket list", selv om jeg samtidig kan være enig i et det gjerne er litt begrenset med "replay-value" av å svømme rundt på bånn der gang etter gang etter gang. Her følger et par bilder jeg/buddy'en min tok her i Januar når jeg var der sist. Vi gjennomførte dette som et standard rekreasjonsdykk, da buddy ikke hadde utsjekk på trimix for å kunne gå dypere.

Plansje på dykkestedet, som viser Cenote Angelita fra siden. Det "berget" i bånn av hullet, er som folk sikkert skjønner det som en gang var taket på denne svære grotten:

Selve Cenote Angelita, bilde tatt med vidvinkel og photostitchet litt også:

Meg før ihopp. Jeg er allerede gjennomvåt fordi det er par og tredve i skyggen, og jeg står med alt dette svarte utstyret (pluss tøy under tørrdrakten også) på meg i solsteiken:

På rundt 28m dyp. Den hvite linjen rundt på veggen er avleiringen fra hydrogensulfidet (som er det hvite man ser under) fra en gang når dette laget lå litt høyere enn det gjør idag. Den døde plantematerien er fra ting som har falt nedi cenoten i nyere tid, og hydrogensulfidet kommer av bakterier som spiser denne materien, og så blir liggende og "flyte" oppå saltvannet som ligger dypere i vannet, som nevnt.

Hydrogensulfid er i utgangspunktet veldig giftig (og det får spesielt sølv til å svartne), og det å oppholde seg i dette er ikke å anbefale, da det trekker inn igjennom huden og begynner å virke på en via sentralnervesystemet. Det å ligge over går derimot helt fint, det samme gjør det å hurtig passere igjennom det dersom man må opp eller ned forbi.

Jeg har en del andre bilder og film, men mesteparten av dette fra Mexico pluss litt fra Silfra på Island. Jeg kan nå med jevne mellomrom som sagt legge ut en site i ny og ne. Og det må gjerne andre som har noe dem vil dele også gjøre.

Jeg er selvsagt også åpen for spørsmål om noen skulle ha noen.
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    17

Ja, fikk ikke lite lyst til å tørke støv av dykkingen etter de bildene der..

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Hvordan var dykkene på Island, det var vel ganske bra sikt
    Odd objects attract fire. You are odd.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Island ja...

Et helt unikt dykk i verdensklasse, som jeg regner med flere har hørt om, finner man ved Silfra i þingvellir nasjonalpark, omlag 45 minutters kjøring fra Reykjavik, Island.

Island er som de fleste sikkert vet en øy som i sin tid "steg opp av havet" som følge av vulkansk aktivitet, heller enn del av et av de mer "etablerte kontinentene". Øyen Island ligger da godt plassert der den Amerikanske- og Eurasiske kontinentalplaten møtes, og disse to kontinentalplatene er som følge av kontinentaldriften på vei ifra hverandre, med en hastighet på omlag 1cm i året.

For alle praktiske formål, så holder Island på å rives i to, bokstavelig talt - og þingvellir Nasjonalpark er selve "episenteret" for denne aktiviteten, der kontinentaldriften har laget lange og dype sprekker/forkastninger i landskapet, og da spesielt rundt Silfra.

Et stykke nord for þingvellir Nasjonalpark ligger isbreen "Langjøkull". Smeltevann herfra trenger ned i den porøse vulkanske berggrunnen, filtreres i noe slikt som 200-300 år mens det renner nedover mot þingvallavatn (innsjøen i þingvellir) og kommer ut i en av disse sprekkene rundt Silfra. Resultatet er bokstavelig talt noe av det reneste (naturlige) vannet i verden, og bokstavelig talt verdens beste undervannssikt, som enkelt ligger på rundt 150m (i motsetning til 10m i Oslofjorden - på en god dag). Dette er det nærmeste man kommer til å dykke i Imsdal, og det er ingen problemer å ta ventilen ut av kjeften og drikke av dette vannet mens man dykker.

En annen grunn til at dette er et såpass unikt dykk, er at man her bokstavelig talt - eller ihvertfall markedsføres dykking her slik - får muligheten til å "dykke mellom to kontinenter". Som følge av at þingvellir er en nasjonalpark, og Silfra er et såpass unikt dykkested, så er det kun islandske dykkeselskaper med spesialtillatelse som får lov til å dykke- og ta folk med seg på guidede turer her - og normen er at det er dykkere her hver eneste dag, hele året... så populært er det.

Dykking her føles dermed litt som en turistfelle, og det blir ganske så trådstyrt med at man må ha med seg en guide og svømme fra A til B, men jeg mener allikevel at dette også er et dykk man "må gjøre minst èn gang i livet", da det unektelig er råflott der nede.

Dykket i seg selv er veldig enkelt, lite komplisert og passer for alle erfaringsnivå; Maksdybden... vel, man skal gå aktivt inn for det og virkelig lete etter plasser for å komme seg dypere enn 20m (noe som uansett er unødvendig på dette dykket spesielt, og det å "jage etter dybde" kun for dybden sin del generelt synes jeg selv er noe av en uting). Temperaturen i vannet er 2-4 grader året rundt, selv på de varmeste sommerdagene. Ergo er tørrdrakt og varm bekledning under et must.
    Dykket varer i noe slikt som rundt 30 minutter, starter smalt og relativt (for dykkestedet) dypt, før en svømmer sikksakk igjennom sprekken, for så å komme ut i en stor og åpen lagune, der dykket etter hvert avsluttes - enten fordi man går litt lei av å svømme rundt og/eller at det begynner å bli litt kaldt også. Ved et par steder må man helt opp i overflaten for å passere spesielt grunne parti, så dybdemessig blir dykkeprofilen nokså sagtagget - noe som vel og merke ikke spiller noe rolle med de dybdene man opererer med på dette dykket.

Jeg dykket med firmaet Dive.is, som vel er ett av- om ikke det største og mest veletablerte dykkefirmaet på Island. Jevnt over godt fornøyd med servicen dem stilte med - så anbefaler dem for andre som vil dykke på Island. Du booker dato og dykkested med dem, og dem kommer så og henter og leverer deg igjen hvor det skulle være i Reykjavik. Leieutstyr er inkludert i prisen, men jeg foretrekker å dykke med mitt eget når jeg kan. For anledningen her, så bestemte jeg meg for å dykke med helmaske for komforten sin del (liker som sagt ikke kaldt vann noe særlig...), hadde på meg standardvamsen min pluss ullfrotte/600gramsen og tskjorte under denne igjen, samt at jeg også brukte blyet/ballasten jeg fikk av Dive.is, da det egentlig ikke er praktisk å frakte blylodd som flybagasje... ;-)

Her følger et par bilder. Kvaliteten på disse er gjerne litt så som så, da det var guiden som tok disse, dette var en tjeneste firmaet jeg dykket med tilbød sine gjester, men han brukte litt lavere kvalitetsinstillinger (sikkert fordi han dykket med såpass mange folk på en dag, før han fikk lastet bildene over).

Elite Som En Trensoldat

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Jeg har omsider hatt såpass mye tid til overs at jeg har fått smelt ihop en liten film fra grottedykking i Mexico. Dette er fra nå i Januar 2016, i en av disse cenotene (synkehullene) som heter Calavera, utenfor byen Tulum. Dette er filmet i 4K, så sørg for å kjøre oppløsningen opp og se den i fullskjerm (man må kanskje se denne YouTube heller enn embedded for å få til dette).

(og skulle det dukke opp reklame på denne videoen, så går pengene til han som har opphavsretten til musikken som er brukt, og ikke meg - dette til info)
    Elite Som En Trensoldat

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Den Store Kveruleringstråden
    By Bestefar in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 20
    Nyeste innlegg: 26-02-13, 19:20
  2. Den store internettlenketråden
    By Azar in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 06-11-11, 11:18
  3. Den store juleøltråden!
    By Rittmester in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 20-11-10, 05:56
  4. Den store styrkeprøven
    By Trommisen in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 20
    Nyeste innlegg: 29-06-09, 16:39
  5. Det store valget
    By in forum Spesialstyrker - Forsvaret og Politiet - FSK, MJK, Beredskapstroppen
    Svar: 32
    Nyeste innlegg: 09-01-06, 09:32

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •