Viser resultatene 1 til 35 av 35
    Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    14

Bruk av sprit.

Ein får jo med seg litt einda ein sete her nede på Fiippinene. Har nett sett den siste oppdateringa frå Heimevernet på Snappchatt, og der vart eg litt frustrert. Temaet var dette med handhygiene, eit viktig tema generelt og spesielt når ein er i felt.
    Det var bilde av fleire oppslag med oppfordring til å bruke sprit før mat, glimrande. Men så kjem det som er litt feil. Det står på døra og vasken på tolettet handvask med såpe og vatn + sprit = ingen diare, det sto og ein plass hugs sprit etter handvask. Problemet er at sprit ikkje virkar på fuktige hender. Skal ein bruke sprit må handflata vere utan synleg forureining eller fuktigheit.
    Dei offisielle handhygiene er at ein enten skal bruke sprit eller ein skal bruke handvask med såpe og vatn. Ikkje at ein skal bruke begge deler, det blir som smør på flesk.

Utføre ein handvask med såpe og vatn på korrekt måte er det ein like godt som å bruke sprit, men sprit fungerar heller ikkje godt nok viss ein brukar det på feil måte.

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    15

Sv: Bruk av sprit.

Det er vel også satt opp slik at du tisser/driter, vasker hender og så tar på sprit. Deretter tar du på dørhåndtaket som 1000+ personer har tatt på før deg uten å vaske hendene sine. Så nå har dine hender som var helt rene, blitt sterilisert for å så bli dekt med kun fremmed bakterieflora.

Jeg er ikke fryktelig overrasket over at noen gir ut feil informasjon..
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    14

Stemme det, dørhandtak er ofte ei smittebombe. Noko anna som kanskje ikkje alle er klar over er at når det gjeld bakterier frå avføring er ikkje sprit spesielt godt middel, då er handvask med såpe og vatn mykje betre.

Oversersjant
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    5

Såpe og vann fjerner synlig skitt og organisk materiale, men dreper ikke bakterier. Personlig ville jeg ha forstått at jeg skulle tørke hendene etter vask og før påføring av sprit, uten at det fremgikk eksplisitt av pamflettet. Usedvanlig fremoverlent som jeg er venter jeg også med å gni spriten utover hendene til etter at jeg har passert det infiserte dørhåndtaket.
    Supply or Die

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Såpe og vann løser fettlaget på huden som inneholder masse bakterier.

Sprit dreper bare der det kommer til (altså ikke nødvendigvis alt av bakterier i fettlaget på huden).

Sprit er derfor bra om hendene er rene (definér rene!)/vasket nylig.

Her er retningslinjer fra folk som virkelig kan det:
    http://www.cdc.gov/handwashing/show-...sanitizer.html

Forøvrig har jeg aldri skjønt hvorfor i alle dager samtlige offentlige toalett har dør som du må dra opp på vei UT. Hvorfor ikke motsatt, slik at man kan skyve den opp uten å måtte ta på noe, rett etter håndvask.
    As you wish.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Såpe og vann er altså best, men sprit er greit om du ikke har vann/såpe tilgjengelig.

Sprit fjerner derimot ikke alt.

(Jfr CDC nettsiden over)
    As you wish.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    14

Det heite seg at ein ikkje skal bruke sprit rutinemessig etter handvask, det kan medføre hudskader.

http://www.helse-bergen.no/no/OmOss/...%20hygiene.pdf
    file:///C:/Users/Lenovo/Downloads/Rapport%20om%20handhygiene.pdf

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    11

Sitat Opprinnelig skrevet av PF Vis post
    Såpe og vann er altså best, men sprit er greit om du ikke har vann/såpe tilgjengelig.

Sprit fjerner derimot ikke alt.

(Jfr CDC nettsiden over)
    Nja, det kommer jo litt an på. Mulig jeg over-kompliserer dette nå, men håndvask fjerner som du skriver kroppsfett med bakterieflora. Det betyr ikke at den fjerner all bakterieflora for det gjør det ikke. Vann og såpe kan fjerne 34% av bakteriene, mens sprit fjerner opp til 98.9% (noen mener 99%, men det er 98.9%) av bakterier hvis hendene dine er rene/nyvasket. Ergo håndvask med sprit på tørre hender etter håndvask er det mest optimale hvis man skal bli mest mulig bakteriefri. Jeg skriver mest mulig for man må ikke ha 99% bakteriefri hender til enhver tid med mindre man skal spise, lage mat, kose, tafse, operere huet til noen eller sutte på fingeren etc. Ikke bra for hendene er det heller hverken vann/såpe eller sprit med hyppig bruk. Jeg synes det står mye rart på CDC siden og mye av det som står der kan jeg alltids argumentere for/mot og underbygge etc etc. Budskapet er veldig enkelt og simplistisk i forhold til de faktiske forhold ved håndhygiene når det gjelder offentlig informasjon til publikum, og det forstår jeg, bedre med litt og enkelt enn mye og vanskelig.

Sprit vil jo selvfølgelig også bryte ned kroppsfettet med dertil bakterieflora, det er selvsagt sterkere kost for hendene og huden vil reagere og irritere grunnet manglende fett flora på lik linje som hyppigere håndvask (grunnet den naturlige fett floraen på hendene får ikke regenerert seg raskt nok).

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Veldig forenklet (mtp publikum altså den gjennomsnittlige amerikaner), men fortsatt basert på masse forskning.
    As you wish.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Så å benytte sprit for å forbedre håndhygiene i felt i sterk kulde har sine ulemper, ved at det bryter ned fettet på huden? Når er nytteverdien av spritrensing av hender mindre enn risikoen for frostskader og redusert evne til å gjøre arbeid uten håndbekledning?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    11

Den skjønte jeg ikke helt Sofa. Regner med at posten din var ment mot min forrige her i tråden ?

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    2

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Makaan Vis post
    Den skjønte jeg ikke helt Sofa. Regner med at posten din var ment mot min forrige her i tråden ?
    Ja. Hvis du renser hendene med sprit blir du fortere kald enn hvis du bare vasker med såpe og vann. Å bli kald på hendene fort setter ned stridsevnen.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    11

Ok da skjønner jeg.

Da må jeg spørre hvorfor det ? Vaske med såpe og vann fjerner jo fettlaget uansett. Så da er valget i mine øyne, vaske hender med såpe og vann og ikke bli bakteriefri eller vaske med sprit og bli bakteriefri (så godt som hvertfall). Ok jeg skjønner poenget ditt, men som jeg skrev: når er det mest hensiktsmessig å bruke sprit ? Jeg ville gått for sprit hvis jeg skal spise eller ta på noen uavhengig om jeg var ute eller inne i telt. Og har du vasket deg så bør du uansett dekke til hendene hvis du skal ut uavhengig av bruk med sprit eller såpe da fettlaget som gir en form for beskyttelse mot elementene er borte.

Evnt som vi lærte i studiene: Flytt noe av floraen/fettet som ikke har vært i kontakt med hendene før du vasket deg, over på hendene så har du en form for beskyttelse (ta på mage eller skuldre feks). Dette kan også redusere faren for at hendene blir tørre og slår sprekker i huden før et nytt lag med fett/flora har lagt seg.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Makaan Vis post
    Nja, det kommer jo litt an på. Mulig jeg over-kompliserer dette nå, men håndvask fjerner som du skriver kroppsfett med bakterieflora. Det betyr ikke at den fjerner all bakterieflora for det gjør det ikke. Vann og såpe kan fjerne 34% av bakteriene, mens sprit fjerner opp til 98.9% (noen mener 99%, men det er 98.9%) av bakterier hvis hendene dine er rene/nyvasket. Ergo håndvask med sprit på tørre hender etter håndvask er det mest optimale hvis man skal bli mest mulig bakteriefri. Jeg skriver mest mulig for man må ikke ha 99% bakteriefri hender til enhver tid med mindre man skal spise, lage mat, kose, tafse, operere huet til noen eller sutte på fingeren etc. Ikke bra for hendene er det heller hverken vann/såpe eller sprit med hyppig bruk. Jeg synes det står mye rart på CDC siden og mye av det som står der kan jeg alltids argumentere for/mot og underbygge etc etc. Budskapet er veldig enkelt og simplistisk i forhold til de faktiske forhold ved håndhygiene når det gjelder offentlig informasjon til publikum, og det forstår jeg, bedre med litt og enkelt enn mye og vanskelig.

Sprit vil jo selvfølgelig også bryte ned kroppsfettet med dertil bakterieflora, det er selvsagt sterkere kost for hendene og huden vil reagere og irritere grunnet manglende fett flora på lik linje som hyppigere håndvask (grunnet den naturlige fett floraen på hendene får ikke regenerert seg raskt nok).
    Det du skriv her stemme ikkje med det som blant anna folkehelseinstituttet seie. Handvask med såpe og vatn i minst 30 sek helst 60 sek fjernar 99% av bakterier. Det same gjere spritvask. Når det er snakk om etter toalettbesøk er handvask med såpe og vatn det beste, for blant anna Norovirus og bakterier frå avføring blir meir effektivt fjerna med handvask enn med sprit. Å påføre sprit etter handvask med såpe og vatn har null effekt.
    http://www.fhi.no/dav/A670B7F77D.pdf

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Ja. Hvis du renser hendene med sprit blir du fortere kald enn hvis du bare vasker med såpe og vann. Å bli kald på hendene fort setter ned stridsevnen.
    Stemme ikkje heilt. Sprit beregna på handrens er tilsett fuktigheitsmiddel som tilfører hendene eit lite fettlag. For ein som skal vakse hendene etter toalettbesøk og før mat har det lite å sei for fettlaget om ein brukar sprit eller såpe og vatn. Etter toalettbesøk er såpe og vatn det beste utan samanlinkning. Før mat er sprit ok så lenge ein er tørr og utan synleg forureining på hendene.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    14

Grunnen til at ein i dei fleste situasjonar føretrekk sprit i helsevesenet er den store frekvensen på handvask. Ein må ha handvask foran og etter omtrent kvar prossedyre. Då er sprit med tilstetning det beste for hendene.

Oversersjant
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    5

Legg merke til nyanseforskjellen i blekka fra FHI. Desinfeksjon i minst 15 sekunder av rene og tørre hender GIR en mikrobereduksjon på 99%. Håndvask i minst 30 sekunder KAN GI en en mikrobereduksjon på 99%.

En viktig detalj uavhengig av rengjøringsrutine før man entrer spisemessa er å la mobiltelefonen forbli i lomma fra de er rengjort til etter man har satt seg ved bordet. Jeg fikk tilsnakk av kjøkkenbetjeningen i ei messe jeg frekventerer da jeg surfet på min kjære iPhone i køen bort til eggerøra. Etter litt veiledning forsto jeg tilogmed hvorfor (the golden circle).
    Supply or Die

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    11

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Det du skriv her stemme ikkje med det som blant anna folkehelseinstituttet seie. Handvask med såpe og vatn i minst 30 sek helst 60 sek fjernar 99% av bakterier. Det same gjere spritvask. Når det er snakk om etter toalettbesøk er handvask med såpe og vatn det beste, for blant anna Norovirus og bakterier frå avføring blir meir effektivt fjerna med handvask enn med sprit. Å påføre sprit etter handvask med såpe og vatn har null effekt.
    http://www.fhi.no/dav/A670B7F77D.pdf
    Ok. På side 20 i FHI linken så står det at Norovirus fjernes bedre med alkohol. Men ok, mye bra doc du legger ut her magskor. Til mitt forsvar så lærte jeg dette for over 10 år siden og godt mulig ting har forandret seg siden da selv om jeg ser at det er mye "kan", "hvis" og "mulig" her. I min tid var det "vil" og "skal" og jeg er nok farget grunnet det

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Reodor F Vis post
    Legg merke til nyanseforskjellen i blekka fra FHI. Desinfeksjon i minst 15 sekunder av rene og tørre hender GIR en mikrobereduksjon på 99%. Håndvask i minst 30 sekunder KAN GI en en mikrobereduksjon på 99%.

En viktig detalj uavhengig av rengjøringsrutine før man entrer spisemessa er å la mobiltelefonen forbli i lomma fra de er rengjort til etter man har satt seg ved bordet. Jeg fikk tilsnakk av kjøkkenbetjeningen i ei messe jeg frekventerer da jeg surfet på min kjære iPhone i køen bort til eggerøra. Etter litt veiledning forsto jeg tilogmed hvorfor (the golden circle).
    Og nettopp dette er hele poenget - kan noen her definere 'rene og tørre hender' for meg?
    Betyr det 10 min siden siste håndvask? 3 timer? 6 timer?

Hvor lenge kan man si at 'sprit er nok fordi hendene mine er rene?'

For å sette det veldig på spissen:
    I operasjonsstuene jeg har frekventert er hender (les: hansker) å regne som skitne med en gang de tar på noe annet enn steriliserte instrumenter og pasienten. Berøring av seg selv (herunder 'sterile' klær/masker osv) medfører nye hansker (eller ny scrubbing om det skjer før hansker er tatt på).

Derfor mener jeg CDC har et godt poeng når de sier at såpe og vann er bedre - nettopp fordi argumentet 'sprit er bedre' er HELT AVHENGIG av at hendene er rene og tørre i utgangspunktet (ergo etter vask med såpe og vann).
    As you wish.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Så realistisk sett så er såpe og vann best for alle som ikke ferdes i sterile miljøer?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    14

Og nettopp dette er hele poenget - kan noen her definere 'rene og tørre hender' for meg?
    Betyr det 10 min siden siste håndvask? 3 timer? 6 timer?

Hvor lenge kan man si at 'sprit er nok fordi hendene mine er rene?'

For å sette det veldig på spissen:
    I operasjonsstuene jeg har frekventert er hender (les: hansker) å regne som skitne med en gang de tar på noe annet enn steriliserte instrumenter og pasienten. Berøring av seg selv (herunder 'sterile' klær/masker osv) medfører nye hansker (eller ny scrubbing om det skjer før hansker er tatt på).

Derfor mener jeg CDC har et godt poeng når de sier at såpe og vann er bedre - nettopp fordi argumentet 'sprit er bedre' er HELT AVHENGIG av at hendene er rene og tørre i utgangspunktet (ergo etter vask med såpe og vann).
    I denne samnhengen vil eg sei at så lenge du ikkje har synleg forureining på hendene og dei føles tørre er det godt nok med sprit. Med eit unnatak, etter toalettbesøk, då er såpe og vatn best.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Sprit er vel og bra det, og som andre sier her så dreper sprit og såpe forskjellige ting, men det forutsetter rene hender i utgangspunktet.

Så hvis hverdagen ikke involverer at man bruker hendene slik at dem blir skitne/oljete, så kan man kjøre på med sprit mellom slagene. Men det forutsetter at man som et minimum vasker hendene med såpe og vann etter alle toalettbesøk ila dagen. I min mening.

Kan forøvrig nevne at sprit ikke brukes i operasjonsrom (som jeg har vært i, i alle fall) - men utelukkende såpe (da av spesiell type som f.eks. Hibiscrub) og vann. (Og sterilt håndkle)
    As you wish.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Så realistisk sett så er såpe og vann best for alle som ikke ferdes i sterile miljøer?
    Ja, men sprit er ok når ein det er vanskeleg med såpe og vatn.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    14

Sprit er vel og bra det, og som andre sier her så dreper sprit og såpe forskjellige ting, men det forutsetter rene hender i utgangspunktet.

Så hvis hverdagen ikke involverer at man bruker hendene slik at dem blir skitne/oljete, så kan man kjøre på med sprit mellom slagene. Men det forutsetter at man som et minimum vasker hendene med såpe og vann etter alle toalettbesøk ila dagen. I min mening.

Kan forøvrig nevne at sprit ikke brukes i operasjonsrom (som jeg har vært i, i alle fall) - men utelukkende såpe (da av spesiell type som f.eks. Hibiscrub) og vann. (Og sterilt håndkle)
    Her er vi heilt einige. Det same opplevingane frå operasjonsrom har eg og. I felt (ambulanse) går det mest i sprit. Brukte ei flaske med klorheksedin ein gang på eit stikksår etter at eg hadde stukke meg på ei nål som hadde vore i ein narkoman. Han var heldigvis smittefri.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Stikksår fra potensielt smittebærende pasient, med påfølgende blodprøver og venting på svar, er noe jeg ikke unner min verste fiende...
    As you wish.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    0

Dette er jo en drømmetråd for de med anlegg for å utvikle OCD!
    En skal ikke overdrive denne håndvaskinga heller. Men generelt er det veldig fint og beviselig fryktelig nyttig om man vasker vekk synlige matrester, bæsj og andre uhumskheter fra hendene når dette oppstår. Såpe og vann er klart best til denne jobben. Ikke minst om man tørker vekk siste rest av det skitne vaskevannet på tørkepapir eller rene, ubrukte håndklær etterpå. Kanskje til og med viktigere enn såpa akkurat dette her.
    Og så kan det i tillegg være fint om man spriter de tilsynelatende rene hendene før man tafser borti ting en selv eller andre skal putte i munnen eller stikker fingrene borti unaturlige åpninger i kroppen til folk. Så veldig mye vanskeligere er det egentlig ikke. NB! Alle har en tommel man glemmer å vaske/sprite.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

... nå ga du meg et snev av OCD. Vasket jeg ikke den tommelen i sted? En gang til for å være helt, helt sikker...

Sent from my iThing
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Menig
    Ble medlem
    Dec 2011
    Pondusfaktor
    0

Viktig ting å tenke på her som ofte ikkje er tema på sjukehus er kva kom på hendene mine sist.
    Sprit dreper som tidligere nevnt bakterier og etser opp en god del virus, såpe og vann fjerner skit og slik også bakterier og virus.
    Eit problem i militær/felt messig samanheng er andre kjemikalier som drivstoff og smøre midler, eg nevner i fleng: våpenolje, F34, grease osb. Sistnevnte er ting ein ikkje vil ha i maten sin då ein bare får ein litt ekstra "effektiv" magesjau, desse går ikkje vekk med sprit så her er såpe og vann tingen.
    Ellers er det som tidlegare sagt, husker du å vaske rundt/under neglene og tommlane så vil såpe og vatn være tilnærma like effektivt for å ikkje bli sjuk som sprit mot bakterier. Men såpe og vatn vil mykje betre fjerne skiten som i seg sjølv kan gjere deg sjuk.
    Så blir jo dette vanskelegare ved at ein del skit går best vekk med sprit...
    Mitt tips om metode er å sjå om hendene er skitne, prøv å huske kvifor dei er skitne og rens dei derretter.

Metoden folkehelseinstituttet her viser fjerne veldig mykje bilskit som eg aldri fekk skikkeleg vekk før eg begynte med metoden:
    https://www.youtube.com/watch?v=vsFQfZit0KU

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    13

Et argument for spriting i tillegg til håndvask er at de færreste i militære leire vasker hendene i 30 sekunder. Men de fleste vil forsøke å vaske hendene rene for synlig skitt. Spriten vil dermed bidra til smitteforebygging spesielt i Forsvarets messer. Hvis nå man bare ble like flinke til å tørke henda etter håndvask og før sprit blir påført.

Når det gjelder dobesøk har man også laget retningslinjer for å sørge for å redusere smitterisiko. Jfr problemstillingen med dørhåndtaket. Disse smitteforebyggende tiltakene blir spesielt iverksatt i utenlandsmisjoner.
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Dette minner meg på at i NORBATT I/UNIFIL brukte vi Johnnie Walker Black Label som desinfeksjonssprit da vi hadde gått tom for annen desinfeksjonsvæske.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    18

Trodde whiskey bare fungerte på film? Er 40 % nok?
    Artillery is the God of War

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Trodde whiskey bare fungerte på film? Er 40 % nok?
    nei, gjør bare vondt værre. Du trenger minst 50% konsentrasjon for å drepe bakterier, idieelt 70%.

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    19

Har jo en fin bedøvende effekt hvis det taes innvortes

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Svolten og tyst, samband fyst

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Funker da både innvortes og utvortes:
    Navn:		rum_str4.jpg
Visninger:	82
Størrelse:	91,5 KB
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter