Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 65 av 65
    Korporal

Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

Sv: UK ut av EU? Folkeavstemning 2016

“He has been out-maneouvered and check-mated,” the comment, by a prolific and anti-Brexit commenter identified as Teebs, says. “If he runs for leadership of the party, and then fails to follow through on triggering Article 50, then he is finished. If he does not run and effectively abandons the field, then he is finished. If he runs, wins and pulls the UK out of the EU, then it will all be over – Scotland will break away, there will be upheaval in Ireland, a recession … broken trade agreements. Then he is also finished. Boris Johnson knows all of this.”

http://qz.com/717182/a-brexit-conspi...ds-himself-in/
    - Putzes in da house.

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Denne går sin gang på Face om dagen. Mens jeg mistenker at denne her er litt i samme sporet som alle disse her Facebook-bildene om "Her er et bilde av Ahmed, som hever trygd og voldtar norske damer - Del hvis du ike liker di der islamene som tar ale jobene våres, og puler og snikislamer våre kviner!" - som egentlig er et bilde av "Muhammad, på vei hjem fra jobben sin 9 om kvelden som veldig suksessfull gründer"... så tenker jeg i mitt lekmannshode at det kanskje er noe til teksten i dette bildet. Er det noen med peil som vet om det som står her faktisk stemmer eller ikke?
    Elite Som En Trensoldat

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

UK ut av EU? Folkeavstemning 2016

Det kan godt tenkes at hvert enkelt utsagn er korrekt, men det er jo cherry-picking for å underbygge en påstand. I dette tilfellet den underforståtte "Sveits gjør det så bra FORDI de ikke er med i EU." Det er ingenting i grunnlaget som beviser noen årsakssammenheng.

Edit: får ikke påstand 4 til å stemme. Kilden min viser at UK eksporterer totalt 473B, hvorav 58% til Europa. Sveits eksporterer totalt 296B, hvorav 45% til Europa. Do the math, men betydelig mindre. (Ok, Europa og ikke EU, men tviler på det utgjør stor forskjell.)

Min konklusjon: skeeeptisk.

http://atlas.media.mit.edu/en/profil.../#Destinations
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    49

Uten at jeg har kilder for hånden er det vel riktig at Sveits har en egen avtale med eu som gir dem en del fordeler og rettigheter, men på ren ryktebasis har jeg latt meg fortelle (av en ganske troverdig kilde) at EU er ganske fed up av den ordningen. Sveitserne utnytter visstnok de muligheter de har til å forhandle til den grad at de blir oppfattet som forholdsvis vanskelige. Har ikke inntrykket av at dette er en ordning EU vil kaste etter ethvert land som møtte ønske det.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    49

Så er det ikke alle grunner britene har for å stemme seg ut av EU det er like lett å imøtegå:

Beidh a lá leo

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5

Det bør vel også sies at Sveits har en ganske spesiell historie når det gjelder landets forhold til og involvering i internasjonal, europeisk politikk... Hvis man tror at ethvert land bare kan gå ut av EU og bli som Sveits, har man nok ikke helt tatt inn over seg særtrekkene ved dette landet.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Uenig i hvor flytende den sektoren er.

Ja, den kan flyttes men LSE er mer den bare serverer som står ved Paternoster Square. Er mange store globale finans institusjoner som har massive investeringer i folk og eiendommer knyttet til aktiviteter og støtte aktiviteter i og rundt LSE. Alt dette er ikke bare å klappe sammen og flytte.

I tillegg har du jo ICE Europe/LIFFE (London International Financial Futures and Options Exchange) som er en stor global exchange & clearinghouse for store internasjonale råvarer og derivater.

Store deler av denne forretninger handler globalt og rammes mindre av EU/ikke EU.

Oki, da ser det ut som jeg bommet på den...

http://e24.no/boers-og-finans/bank/n...ntrum/23723940

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Siden Sveits var nevnt: https://en.wikipedia.org/wiki/Switze...nion_relations

Det ser ut til at det er et komplisert forhold.
    "Det va bare en gang, så æ kan umulig ha skylda førr begge..."

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

UK ut av EU? Folkeavstemning 2016

Sveits har hatt en enorm innflytelse på de globale handelsavtalene sine gitt den sterke posisjonen deres innenfor finansmarkedene, mens de har stått sterkt som handelspartner med eurosonen grunnet en valuta som de facto fulgte euro i verdivariasjon (inntil nylig, en såkalt pegged currency) og dermed forenklet handelsvilkårene siden valutakurssvingninger ikke er et tema. Forøvrig er eksport en så enorm andel av totalproduksjon der at absolutt verdi av eksport inkludert kapitalstrøm ut og inn av landet (det teller også som oftest med i eksport, avhenging av hvordan man "statistisk" sett måler det) gjerne er betydelig antall ganger høyere enn i andre land. Mtp lønninger, så er finanssektoren så enormt større i forhold til andre sektorer i Sveits sammenlignet med andre land at det gjerne innvirker betydelig mye mer på lønnsnivået enn i de fleste andre land, og dermed også drar snittlønn opp. Ekstreme verdier påvirker tallet til Sveits urettmessig mye.

Når det kommer til 2nd richest country in the world, så ta en titt på denne lista (som er mer riktig å bruke enn nominell GDP per capita): https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...PP)_per_capita

Man kan rive den Sveits-lista der i fillebiter ved å påpeke tilfeldigheter, målemetoder osv. Som det ble sagt lenger opp, de fleste positive faktorene man ser i land som er utenfor EU er tilfeldige og et faktum ved disse landene som man også finner i EU-land, og ikke faktorer som et resultat av å ikke være EU-medlem.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Kom over denne i dag(temaet altså, dette ser ut til å være en fast debattserie klassekampen og kulturhuset holder), og det er sikkert noen her som er interessert:
    Halv7 på kulturhuset i Oslo, Youngstorget i kveld klokken 1830.

Storbritannia har stemt for å gå ut av EU, og mange er nå i villrede. Klassekampen inviterer til debatt, og spør:

• Hva ligger egentlig i et britisk farvel til EU?
    • Hvorfor kom utfallet av folkeavstemningen så overraskende?
    • Hvilke konsekvenser får brexit for Norges forhold til EU?

I panelet:
    • Audun Lysbakken, partileder i SV
    • Mari Eifring, partisekretær i Rødt
    • Ellen Engelstad, redaktør i Manifest tidsskrift
    • Nils August Andresen, redaktør i Minerva

Ordstyrer: Yohan Shanmugaratnam, utenriksredaktør i Klassekampen
    Se for øvrig event på face. Beklager Off-topic.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

Det der tror jeg blir tidenes unyanserte "debatt" på en stund...

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Kommer ikke unna at Brexit skaper mye interessante diskusjoner og debatter. Tror dagen i dag er første gang i historien det faktisk var interessant/underholdende å høre på en EU parlament diskusjon....

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
    Det der tror jeg blir tidenes unyanserte "debatt" på en stund...
    Bare for å være vanskelig, hva legger du i unyansert?

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

Partileder og -sekretær i henholdsvis SV og Rødt, det er vel enstemmig brexit-stemme i den leiren. Skulle ikke forundre meg om de skriker etter EØS-drap for Norge også.

Redaktører er som journalister flest; udugelige når det kommer til objektiv debatt og vinkling, og med all verdens insentiver for å fremme sitt politiske ståsted med innflytelse man gjerne ikke får gjennom andre kanaler enn media med dertilhørende effekt mot befolkning forøvrig. Så det kommer neppe til å hjelpe på en objektiv og nyansert konstruktiv debatt rundt fordeler og ulemper med en handelsunion som EU er i dag. Legg til det faktum at de nærmest garantert har minimalt med samfunnsøkonomisk kunnskap og kjennskap til andre kritiske elementer som er utslagsgivende for en handelsunion i et utviklet samfunn, og du er dømt til å oppnå en parodi av en debatt heller enn noe som idéelt sett burde tjent som folkeopplysning.

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    5

http://www.bloomberg.com/view/articl...ade-with-india

Dette synes jeg var svært interessant.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

@9echo Det var da svært for en bredside mot redaktører. Har du blitt refusert eller?

For øvrig er det min erfaring at debatter hvor paneldeltakerne har klare standpunkter, ofte kan være de med mest utbytte.

Om vi skal dra en lærdom av folkeavstemningen, så er det vel at EU er ikke bare en handelsunion.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

Hehe, refusert så det holder!

Helt enig forøvrig, jeg synes bare det kunne vært en mye mer nyansert deltakelse om standpunktene hadde vært mer balanserte. Men det er nå en gang min mening, håper selvfølgelig at det blir en matnyttig seanse for de som velger å delta.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

I følge J P Morgan kommer Skottland til å gå inn for uavhengighet og innføre egen valuta innen 2019:

http://www.independent.co.uk/news/bu...-a7109261.html

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    5

Navn:		funny_picdump_1249_640_39.jpg
Visninger:	190
Størrelse:	16,9 KB

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    9

Haha, den serien der er bare perle etter perle.
    Noen flere her som husker pc-spillet?

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Og den fortsetter å være like relevant 30 år senere.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Parlamentet må godkjenne Brexit:
    Government loses Article 50 court fight
    http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-37857785

på Twitter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

En kommentar i Der Spiegel angående talen til May(ikke James....) angående brexit og veien fremover:
    http://www.spiegel.de/international/...cebook#ref=rss

Theresa May's Brexit PlanI Want, I Want, I Want
    Theresa May wanted to show a friendly yet tough face to her country's European allies. But her Brexit speech showed one thing above all: The British prime minister is blind to reality.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Og der har Dronninga underskrevet en lov fra parlamentet som gir statsministeren fullmakt til å aktive artikkel 50. Vi får se når den blir aktivert, og hva som kommer ut av forhandlingene.
    http://www.aftenposten.no/verden/Dro...t-617263b.html

Tilpasset MILFORUM søk

Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter