Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 20 av 20

Tråd: Førstehjelpsutstyr til sivilt bruk

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    93

Førstehjelpsutstyr til sivilt bruk

Riktig nok litt utenfor trådens egentlige tema, men jeg tenker at den samlede kompetansen innen sanitet/førstehjelp på milforum også burde komme til anvendelse til helt sivile formål.

Bakgrunnen er at jeg nettopp skiftet ut førstehjelpsputen i bilen, og kjøpte inn noe til hjemmebruk, fordi det gamle hadde gått ut på dato. Det jeg kjøpte var fra Apotek 1, men det meste av innholdet var merket Norsk Folkehjelp. Jeg ser selv at det er visse mangler, men tenker å utfordre sanitetsekspertene her på bruket: hva bør slike pakker til sivilt bruk optimalt inneholde? Premisset er at det må kunne brukes av folk uten alt for avansert førstehjelpskunnskap (jeg anser meg selv for å ligge et sted mellom nivå 2 og 3, og det er kanskje en passe mal) og være tilpasset typiske skader i forskjellige sivile scenarier.

Jeg tenker meg fire forskjellige utforminger/bruksområder, men det kan sikkert være andre:
    1 - Til korte fot-/sykkel-/skiturer (mindre enn en dag, vekt og størrelse er en viktig faktor)
    2 - Til lengre turer (flere dager, vekt er fortsatt en faktor, men det aksepteres å ha med mer)
    3 - I bilen (typisk bruksområde er som førstemann til andre bilulykker, vekt ingen viktig faktor, men må være håndterlig og tåle frost)
    4 - I huset (Ikke viktig med vekt/størrelse, men man kan ta høyde for at ambulanse vil komme i rimelig tid)

Det er kanskje noen som allerede har lagd sin yndlingspakke, men jeg kan jo liste opp hva som var i de to pakkene jeg kjøpte:

Førstehjelpsmappe (primært tenkt til å ligge i bilen):
    - 20 plaster, forskjellige størrelser
    - 1 trekanttørkle
    - 1 redningsfolie
    - 5 tupfer (bomullsdotter)
    - 1 saks
    - 1 pinsett
    - 4 hansker, nitril
    - 5 sårvaskservietter
    - 1 munn til munnmaske
    - 3 branngel
    - 2 øyebadevann (som altså ikke tåler streng frost)
    - 4 enkeltmannspakker
    - 8 plasterkompress
    - 1 førstehjelpsfolder (svært basic)

Miniapotek (primært tenkt brukt hjemme, supplert med andre medikamenter)
    - 1 pk Pinex (500 mg paracetamol)
    - 5 gnagsårplaster, medium
    - 1 Antibac gel
    - 5 Scankvikk bandasje vanntett (5x7,2 cm)
    - 3 Scankvikk bandasje (9x15 cm)
    - 8 suturplaster, to bredder
    - 18 Norgesplaster, forskjellige størrelser
    - 1 øyebadevann (30 ml NaCl 9 mg/ml)
    - 4 sårvaskservietter
    - 3 burnshield
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sv: Førstehjelpsutstyr til sivilt bruk

Jeg tror du bør legge noen flere rammefaktorer på hjemme. Barn i huset feks?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4

Har ikke noen kompetanse å slå i bordet med her, men i bilen har jeg bl.a. en del enkeltmannspakker og teip. Sistnevnte ut fra en historie jeg hørte om en som sikret frie luftveier i en bussulykke, ved å teipe de bevisstløses hode mot nakkestøtten. Om historien stemmer, eller om dette er en god måte å gjøre det på vet jeg ikke, men alltid kjekt med en rull teip liggende i en gammel bil.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Alltids kjekt å ha en TQ tilgjengelig?
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Kulltabletter.

http://nhi.no/forside/forstehjelp/ak...ull-29780.html

Sendt fra min TLC 200
    Odd objects attract fire. You are odd.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sivilt så er det stort sett lite traume ute og går. Ergo, alle super-fancy TCCC anbefalte behandlingsmetoder og utstyr er ikke så veldig relevant. Er det traume, så er det mest bløtdels eller bruddskader.

Det som er greit å tenke på, ift å spare plass, er å velge ut utstyr som gir en flerbrukseffekt.

Dette er kun noen generelle tips, fremfor 4 spesifiserte kit.

-Kompress i forskjellig størrelse
    -God tape
    -Coban bandasje
    -Støttebandasjer (fint til å støtte både ved bløtdelsskader men og for å holde kompress på plass)
    -Sam splint
    -Ispose
    -Små ampuller med NaCl
    -Sprøyte/sprøytespiss (hvis man får tak i - brukes til sårrens sammen med NaCl)
    -Hansker
    -Noe å forebygge hypotermi med
    -Trekanttørkle
    -Sikkerhetsnåler

Medikamenter sivilt, så vil jeg anbefale følgende:

-Paracetamol/Ibux
    -Immodium (kun symptomer, ikke årsak)
    -Brulidine/bacimycin
    It's not about surviving, it's about winning.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Utstyr hjelper ingen - det er det kunnskap som gjør.
    Kan du stanse store pågående blødninger? Kan du utføre korrekt up-to-date HLR?

Ja, da er det ikke så mye mer du som menigmann kan gjøre for å redde liv. Jeg ville gått for å ha stålkontroll på blødningskontroll og HLR, og ikke fokusert på utstyr. Du har som regel klær på deg, og en hard gjenstand finner du - voila - blødningskontroll. To tomme hender, litt kunnskap og en vilje til å handle (raskt) - voila - du kan igangsette HLR.

Jeg er av den oppfatning at førstehjelp må gjøres så simpelt at det nesten er latterlig. Heller dritgod i førstehjelp enn middelmådig i akuttmedisin.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    93

Ok, jeg burde kanskje presisert: ikke bare livreddende førstehjelp, men også stans av mindre blødninger, rens av sår, lindring av mindre brannskader, stabilisering av forstuvninger, fjerne fremmedlegemer fra øyet, sånne ting.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Rittmester, konteksten i innlegget ditt var spot on.

Simplex som har misforstått.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Har selv alltid et par-tre suturer liggende i sekken på lengre turer.

Brukt ved hele to anledninger så langt, så godt fornøyd med å ha innlemmet dem i førstehjelpsmappa.
    As you wish.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Nå er det ikke alle som kan sy, eller vurdere om sår er renset nok til å sy.

For en lekmann så er sutur ikke relevant.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    5

Ville kanskje vurdert pocketmaske i bilen hvis du kan å bruke det. Etter min mening vesentlig mer effektivt enn munn-til-munn plastikkduker. Tape, plastertape og/eller sportstape, ville selv valgt sistnevnte. Også ville jeg hatt med mer enn to par med hansker. Det går fort mer enn to par hvis det først blir litt gris, og da er det kjipt å ikke ha flere. Ellers ville jeg kanskje byttet paracet med ibux for den betennelsesdempende effekten, spesielt tiltenkt turbruk hvor det er forhøyet risiko for vonde ledd, rygger og andre såre kroppsdeler.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Eiriks Vis post
    Ville kanskje vurdert pocketmaske i bilen hvis du kan å bruke det. Etter min mening vesentlig mer effektivt enn munn-til-munn plastikkduker. Tape, plastertape og/eller sportstape, ville selv valgt sistnevnte. Også ville jeg hatt med mer enn to par med hansker. Det går fort mer enn to par hvis det først blir litt gris, og da er det kjipt å ikke ha flere. Ellers ville jeg kanskje byttet paracet med ibux for den betennelsesdempende effekten, spesielt tiltenkt turbruk hvor det er forhøyet risiko for vonde ledd, rygger og andre såre kroppsdeler.
    Nå er jeg selv en stor tilhenger av Ibux fordi jeg vet jeg kan ta det problemfritt om jeg begrenser lite og over kort tid, men føringene vi får fra legemiddelverket her i Norge nå er at bruken av Ibux bør reduseres til fordel for Paracet.

Personlig ser jeg mangelen hos Paracet som du påpeker - den er ikke betennelsesdempende.
    Men man har i senere tid blitt mer og mer klar over bieffektene Ibux har (som er langt flere og potensielt alvorligere enn Paracet).

Så det er greit om man tar Ibux selv og vet at det fungerer, men man skal være forsiktig med å 'medisinere' turkamerater.
    Fra artikkelen under: 'NSAIDs skal ikke brukes av gravide eller av pasienter med astma og allergi, magesår, hjertesykdom, høyt blodtrykk eller blødningstendens. Eldre bør ikke bruke ibuprofen eller andre NSAID uten å rådføre seg med lege eller apotekansatte.'

Også folk uten noen av disse tilstandene kan få problemer ved bruk av Ibux/NSAIDs over lengre tid, da i form av irritasjon og blødninger fra mage og tarm. Dette er nokså vanlig i Forsvaret, der mange tygger Ibux pga en skade/overbelastning og kan være alvorlig om det ikke behandles. Ikke noe man ønsker å få på en lengre ekspedisjon i villmarka.

http://www.legemiddelverket.no/Bruk_...r/default.aspx
    As you wish.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Nå er det ikke alle som kan sy, eller vurdere om sår er renset nok til å sy.

For en lekmann så er sutur ikke relevant.
    Ser nå at TS etterlyste forslag til utstyr som kan brukes av folk med nivå 1/2.

My bad.
    As you wish.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

Bra tråd, Rittmester. Og om det er ett og annet "fremmedlegeme" i førstehjelpsputa di @Rittmester, som du selv kanskje ikke aner hva er/hvordan dette skal brukes, så kan det jo tilkomme en 3.person under en hendelse som kanskje vet meget vel hvordan dette brukes og således ha god effekt på situasjonen. Plaster, smertestillende, øyedråper, antibac, sårrens/servietter og teppe (varme) er som regel innen rekkevidde for min del, og særlig i småbarnsperioden (de første fem årene), var plasterforbruket relativt stort.
    - Putzes in da house.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    7

Har selv et par ruller sportstape i bag'en i bilen og her har jeg et par tips:
    - Små biter sportstape kan vris en turn ( sommerfugl eller sløyfe form)og bli til bra sår strips.
    - "Sportstape" er av variabel kvalitet hvor tapens limeevne er høyst variabel. Selv har jeg en rull med "billigtape" som limer så som så (universal dings som kan brukes til mye), og en rull med Strappal-tape. Sistnevnte sitter veldig bra mot hud som blir fuktig/våt.
    Bumpibump TM

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    93

For å klargjøre dette med nivåene - jeg mente ikke at innholdet i pakkene absolutt måtte være tilpasset mitt nivå, det var bare som et eksempel. Jeg ser også at det kan være helt greit å ha med noe som en tredjeperson med høyere kompetanse kan bruke. Poenget var bare å kunne sette sammen utstyr og medikamenter som kan brukes for å håndtere de fleste episodene man kan komme ut for i forskjellige scenarier.

Jeg er selvsagt enig i at man må kunne HLR og stanse livstruende blødninger, men pakkene bør også være relevante ved mindre alvorlige hendelser.

Ellers mange bra tips her - bring it on!

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av PF Vis post
    Nå er jeg selv en stor tilhenger av Ibux fordi jeg vet jeg kan ta det problemfritt om jeg begrenser lite og over kort tid, men føringene vi får fra legemiddelverket her i Norge nå er at bruken av Ibux bør reduseres til fordel for Paracet.

Personlig ser jeg mangelen hos Paracet som du påpeker - den er ikke betennelsesdempende.
    Men man har i senere tid blitt mer og mer klar over bieffektene Ibux har (som er langt flere og potensielt alvorligere enn Paracet).

Så det er greit om man tar Ibux selv og vet at det fungerer, men man skal være forsiktig med å 'medisinere' turkamerater.
    Fra artikkelen under: 'NSAIDs skal ikke brukes av gravide eller av pasienter med astma og allergi, magesår, hjertesykdom, høyt blodtrykk eller blødningstendens. Eldre bør ikke bruke ibuprofen eller andre NSAID uten å rådføre seg med lege eller apotekansatte.'

Også folk uten noen av disse tilstandene kan få problemer ved bruk av Ibux/NSAIDs over lengre tid, da i form av irritasjon og blødninger fra mage og tarm. Dette er nokså vanlig i Forsvaret, der mange tygger Ibux pga en skade/overbelastning og kan være alvorlig om det ikke behandles. Ikke noe man ønsker å få på en lengre ekspedisjon i villmarka.

http://www.legemiddelverket.no/Bruk_...r/default.aspx
    Ikke meningen å vri dette over til å bli en paracet vs ibux-diskusjon, men det må nyanseres litt.

Alt det du skriver om paracet og ibux er forsåvidt korrekt, men mesteparten av det er mindre relevant satt i sammenhengen som diskuteres her, som del av et førstehjelpssett ved tur (og generelt). Ibux har, som de aller fleste (alle?) medikamenter potensielle bivirkninger. Men for en gjennomsnittlig frisk person som ikke bruker det kronisk og tar forskrevne doser er det absolutt et trygt medikament å bruke, og svært effektivt for milde/moderate smerter, spesielt ledd/betennelsesrelaterte. Hadde det ikke vært tilfelle, ville det ikke blitt solgt over disk i butikken. Klart, hvis du har kjente medisinske tilstander bør du sjekke om du bør styre unna, men det er forsåvidt en regel som gjelder alt av medisiner.

At NSAIDs forårsaker komplikasjoner ved langtidsbruk er også helt korrekt, men da snakker vi mengeder du ikke klarer å dytte ned i førstehjelpsmappen din, med mindre du er langt over gjennomsnittet førstehjelpsinteressert. :-) Du vil ikke klare å pådra deg magesår av å tygge ibux 3-4 dager på fjelltur etter at du tråkket over.

Men alt av medisiner skal en være forsiktig med, ingenting er helt ufarlig, og bruk utover indikasjon og forskrevet dose er skummelt, selv for over-the-counter medikamenter. Paracet står langt oppe på listen over tablett-intox-midler.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Eiriks Vis post
    Ikke meningen å vri dette over til å bli en paracet vs ibux-diskusjon, men det må nyanseres litt.

Alt det du skriver om paracet og ibux er forsåvidt korrekt, men mesteparten av det er mindre relevant satt i sammenhengen som diskuteres her, som del av et førstehjelpssett ved tur (og generelt). Ibux har, som de aller fleste (alle?) medikamenter potensielle bivirkninger. Men for en gjennomsnittlig frisk person som ikke bruker det kronisk og tar forskrevne doser er det absolutt et trygt medikament å bruke, og svært effektivt for milde/moderate smerter, spesielt ledd/betennelsesrelaterte. Hadde det ikke vært tilfelle, ville det ikke blitt solgt over disk i butikken. Klart, hvis du har kjente medisinske tilstander bør du sjekke om du bør styre unna, men det er forsåvidt en regel som gjelder alt av medisiner.

At NSAIDs forårsaker komplikasjoner ved langtidsbruk er også helt korrekt, men da snakker vi mengeder du ikke klarer å dytte ned i førstehjelpsmappen din, med mindre du er langt over gjennomsnittet førstehjelpsinteressert. :-) Du vil ikke klare å pådra deg magesår av å tygge ibux 3-4 dager på fjelltur etter at du tråkket over.

Men alt av medisiner skal en være forsiktig med, ingenting er helt ufarlig, og bruk utover indikasjon og forskrevet dose er skummelt, selv for over-the-counter medikamenter. Paracet står langt oppe på listen over tablett-intox-midler.
    Jeg ville bare informere videre om det jeg hører på jobb og kurs, og man ønsker nå å bevege seg bort fra utstrakt NSAIDs bruk, pga komplikasjoner som du nevner.

Og ja, det skal masse Ibux til før en vanlig frisk person får magesår, men jeg ville bare gjøre folk obs på at selv om man har med seg Ibux i tursekken så skal ikke dette nødvendigvis gis til Ola Nordmann med beinhinnebetennelse, som man tilfeldigvis møter på en hytte på Hardangervidda.
    Ola kan ha en rekke svært vanlige lidelser eller gå på medikamenter som absolutt ikke bør blandes med NSAIDs.
    Det er i nyere tid oppdaget flere reaksjoner mellom NSAIDs og vanlige medikamenter som man ikke var klar over for få år siden.

Men som du sier - er du frisk og rask selv og aldri har hatt noe problemer med Ibux, da tar du det.
    Det gjør jeg selv og det funker bra.
    As you wish.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    8

I min sats har jeg følgende:
    * 1 pakke med vanlige plaster i ulike størrelser
    * 1 rull sportstape
    * 1 pinsett
    * 2 små enkeltmannspakker
    * 1 stor enkeltmannspakke
    * en liten bunke med 5*5 gassbind
    * 1 mepor-tape (plastertape)
    * 1 pakke paracet
    * 1 pakke ibumetin 400mg
    * noen små ampuller med nacl
    * 1 pocketmask
    * 1 redningsfolie
    * 1 trekanttørkle
    * 1 oksymeter
    * 1 støttebandasje
    * litt sikkerhetsnåler, bandasjehefter og litt hyssing
    * etpar Nitril-hansker

Før hadde jeg også saks til å klippe klær med, men den knakk og jeg har egentlig klart meg greit med leatherman istedet.
    Ibumetin er en annen variant av ibux, og bør ikke inntas sammen med paracet. Oksymeteret er en sak jeg kjøpte fra Kina for en hundrelapp, så er kanskje ikke så veldig presist, men testet opp mot andre målere (på puls og SpO2) så var det nesten ikke avvik. (testet mot LP12 og ProPaq, for de som lurte). Merket at oppdateringen var tregere på min kina-gadget og at den ikke målte lik puls, men oksygenmetningen var lik. Har den med for å få en omtrentlig indikasjon.

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Sivilt bruk av militært utstyr
    By kaffebord in forum Mannskapsmessa
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: 31-07-09, 08:35
  2. Militære klær til sivilt bruk
    By Roedal111 in forum Mannskapsmessa
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 13-06-06, 17:07
  3. Steel Beasts; militært treningsverktøy for sivilt bruk
    By Bestefar in forum Mannskapsmessa
    Svar: 3