Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 171

Tråd: Kystjegerkommandoen

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Kystjegerkommandoen

Oppretter en egen tråd om avdelingen for aktuelle nyheter og diskusjoner.
    Odd objects attract fire. You are odd.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Sv: Kystjegerkommandoen

Å tukle med kystjegerne på Trondenes er derfor ingen god ide, hverken militært eller økonomisk, sier Ståle Ulriksen, lærer og forsker ved Sjøkrigsskolen og NUPI. Kystjegerne i Harstad vil i en konfliktsituasjon være førstelinja i forsvaret av lange kyststrekninger i nord mot invasjon fra sjøen.

http://www.ht.no/nyheter/2016/01/04/...J5N-k.facebook

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Jeg kommer sikkert til å provosere men som Hærmann har jeg aldri forstått vitsen med KjK slik den utviklet seg fra slutten av 90-tallet og utover. Korriger/oppdater meg gjerne da jeg ikke sitter på detaljkunnskap fra de siste årene.

Som tjenestegjørende feltartillerist på slutten av 90-tallet med de utfordringene som da eksisterte i forhold til budsjetter, utstyr osv, observerte vi med vantro at våre kollegaer underlagt sjøforsvaret plutselig utviklet sin egen minihær. Mine soldater hadde knappe 25 døgn totalt i felt, befalet ble voldtatt med ØIA frem til 20:00 i stedet for skikkelig ØUA (feltdøgn) og sambandsutstyret var en vits. Det eneste lyspunktet var at M98 kom helt på tampen av H1-2000. På samme tid fikk KJK nærmest alt som gikk an å opdrive av nytt utstyr (bla. de berømte luene), nye våpen og tilsynelatende flust med døgn til øve med herligheten. Til og med FAC kapasitet var de oppsatt med (strengt tatt fra Hæren såvidt jeg husker). Det virket nesten som at alle pengene som tidligere gikk til drift av de gamle kystfortene + salget av diverse PPP-kysteiendommer ble pumpet inn i den nye virksomheten. I kjent statlig stil ble budsjettene, iallefall tilsynelatende, opprettholdt gjennom nye og kreative behov med samme kost som før.

Mulig jeg drar ting ut av sammenhenger men det må være lov å påstå at KJK vokste ut av proporsjoner på bekostning av Hæren.

Selvsagt har alle våpengrener sin fornuftige plass i systemet og alle ønsker pri og kommer gjerne med gjetord om hvorfor det bør være sånn. Internt i Hæren hadde vi jegerbataljonen som mange skulte mot og ikke kunne forstå at ville fungere i praksis men det er mat for en annen tråd.

I mitt hode bør våpengrenene holde seg til sine særegenheter og heller avgi støtte på tvers ved behov i stedet for å duplisere kapasiteter. Vi er ikke slik som USA som kan smykke seg med 2 fulle luftvåpen (USAF og NAVAL Aviation). Samtidig har vi bevislig et begrenset sett med midler og da bør hærkapasiteter først og fremst tilfalle Hæren. KA må selvfølgelig rendyrke sin spesialitet, som jeg antar fortsatt er bekjempelse av sjømål fra land, men når de er i stand til å avig styrker til Intops er det noe som skurrer i mitt hode.

Fra kystfort til MJK-light ?

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Må svare på mitt eget innlegg da redigeringsfunksjonen er INOP.

KA ble vel strengt tatt lagt ned formelt i 2007.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9

Jeg vil si det er naturlig at et land som Norge har en amfibiestyrke/marineinfanteri, men er ikke fremmed for en diskusjon om hva en slik avdeling skal inneholde.

Slik jeg ser det er det mange faktorer som har gitt oss den utviklingen som faktisk har skjedd:
    - Folk i uniform så et behov for x jegerkvalifiserte soldater
    - Folk i dress er aldri interessert i å betale
    - Modellen med ordinær førstegangstjeneste på 12 mnd er uegnet for jegerstyrker, både hva nivået soldatene kan oppnå og kostnaden ved å utdanne og deretter dumpe dem
    - KA var en stor struktur og et stort budsjett, sånt er ikke nedlagt over natten, så der kunne man snike inn noe nytt og dyrt uten at kjipe folk i dress protesterte på kostnader/"hvorfor lager dere noe nytt?!"
    - GP/Jegerbataljonen/-kompaniet var del av den store hæren, og opplevde press til og med fra øvrige hærfolk som heller ville ha "dyre" jegeres penger omdisponert til sine egne "barn"

Så... Det kan ha vært enklere å skaffe/bevare disse x jegerkvalifiserte soldatene forsvaret som helhet faktisk har behov for ved å organisere dem som den eneste avdelingen av sitt slag (skog, gevær, ryggsekk, svette) i en blå struktur (og unngå ekstra kostnader ved å umiddelbart avlive den egentlige strukturen midlene har pleid å gå til) enn ved å ha dem organisert som enda en infanteristisk avdeling under en grønn struktur som allerede er under press fra toppledelse (både sivil og militær) og opplever intern konkurranse mellom avdelinger som alle har folk som svetter rundt i skogen og bekjemper bakkemål.

At de avgir styrker til int.ops er ikke så unaturlig egentlig. Mange ferdigheter er naturlig nok felles for jegere enten de har amfibisk eller ordinær landbakgrunn, og siden Russland inntil videre har avstått fra å invadere oss er det naturlig at den aktuelle styrken inngår i poolen for eventyr i varmere strøk.

Ikke at jeg (med blå bakgrunn) ikke rynket på nesen da jeg så kystjegere traske opp i fjellet for å bekjempe beltekjøretøy med missil, jeg trodde det var sånt vi hadde den mye billigere 2Bn til...
    meh

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Det drøyeste er kanskje at en nasjon på 5 millioner mennesker i dag har to sepparate ISTAR(bakkeavdelinger som kan gjøre fuck all i en konflikt med bredbånds jammere, og uten konstant luftherredømme) avdelinger i tillegg til to spesialstyrkemiljøer, mens vi samtidig har stridsvogner som sårt trenger oppdateringer og planlegger å kjøpe alt for få seldrevne kanoner.
    Dette er sakens kjerne, altså at vi unner oss luksuriøse doblinger på bekostning av regulære avdelingers kapasiteter. Liker også det du skriver om samband da altfor mange skyver den problemstillingen foran seg. (Tør ikke tenke tanken på hvor mye tid Hæren har kastet bort på øvelser pga. sambandsproblemer)

Jeg er veldig for å opprettholde jegermiljøene da de gir effekter også utenfor de respektive avdelingene, men alt med måte. Begynner det kanskje å bli litt mange nå? FSK er ikke akkurat en liten avdeling og samtidig har vi MJK (mye mat for en egen diskusjon) samt nevnte KJK og ISTAR-avdelingene i Hæren.

Er det bedre for forsvaret at vi konsentrer all $pe$-virksomhet på Rena og flytter pengene fra KJK/MJK til nye kanoner og stridsvogner? Det er satt veldig på spissen og budsjettene er vel ikke helt symmetriske men det er vel litt sånn alle tenker når det kritiseres? Marinen har strengt tatt sine interesser som også kunne trengt pengene.

Når det gjelder spesialstyrker så hadde Dagfinn Lyngbø en gang et utsagn om forsvarbudsjettet. Istedet for stridsvogner, jagerfly og fregatter skulle vi hive alle pengene i en stående styrke på 1000 Ninjaer. INGEN kødder med noen som har 1000 ninjaer....

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

FSK og MJK er vel slått sammen under samme paraply nå?
    "You like it?" he said to Mort, in pretty much the same tone of voice people used when they said to St George, "You killed a what?" -- Mort tastes scrumble for the first time (Terry Pratchett, Mort)

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Var ikke sammenslåingen bare en politisk finte for å opprettholde MJK som en avdeling? Same, same, but different?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Var ikke sammenslåingen bare en politisk finte for å opprettholde MJK som en avdeling? Same, same, but different?
    Man skal vel ha noen omstillingsprosesser før det blir reelt en enhet. Også i Forsvaret er det kulturelle utfordringer i endring, det er ikke bare hæla sammen og "mottatt!" dessverre.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Ramlet over denne tråden om historien om KJK.

KJKs oppgave var å utgjøre «en sjømobil kapasitet for raids og angrep mot prioriterte mål på land til støtte for hæroperasjoner.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

.
    Sist endret av Znuddel; 11-01-16 kl 21:10 Begrunnelse: Feil tråd.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Hvor vanskelig er det å skyte et misil som kan ødelegge en passe stor båt? Slik jeg har skjønt det etter mange lange samtaler med min bror som er x KJ så er selve skytingen en enkel affære. Jeg ser ingen grun for at misil lag kan være soldater fra førstegangstjenesten. Transport til utskytningstedet er kjempe enkelt, bil med båt på henger. Vi må ikke bygge avdelinger som må ha enormt med støtte eller store driftsutgifter, vi må tenke enkle, selvgående og billige avdelinger. Etter førstegangstjeneste som kystjeger så burde de straks overføres til SHV for å drifte i KYP og støtte til KJK. Jeg tror vi kunne fått et svabergforsvar som hadde blit effektivt og billig. Vi hadde fått god overvåking fra SHV og lokalkunskap+ effektive våpen fra KJK.

Så hva koster et misil lag? En stk polarsirkel båt med motor, båthenger, en pickup, 3soldater, et befal, PBU, en misil sats, radio, noen missiler i tilfelle krig. Logistikk støtte får de fra det HV distrikt de opererer i da det er distriktet som har SHV og det teritoriale ansvaret. Å bruke HV distriktene som en hub synes jeg virker logisk for vi har ikke andre militære organisasjoner som er landsdekkende.

Jeg tror størrelsen på en slik kystjeger organisasjon ville være to kompani med en fast base/utdanningsted som kunne vært hvor som helst.Det de trenger er en misil simulator seks måneders trening i leir og seksmåneder rundt i landet hvor de trener/løser oppdrag i distriktene sammens med SHV, innryk to ganger i året. Da hadde vi i hværtfall hatt et svabergs forsvar.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9

Bil med båt på henger er jo sikkert fint ved Risør, Kragerø og Utøya i fellesferien, men jeg er skeptisk til hvor pålitelig det er som innsettingsmetode på en middels skrekkelig vinterdag fra Egersund og nordover - eller skal vi spare en haug penger ved å bygge et "kystartilleri" som ikke kan benyttes i Nord-Norge på kanskje 1/5 av årets dager, og ikke minst, som Sovjet *vet* at ikke kan benyttes disse dagene, samtidig som deres egne fartøy ikke har problemer med helårsoperasjoner?

Hellfire er for øvrig ikke helt så fantastisk som man hadde tenkt da man kjøpte dem, man må fort over på et tyngre og mer komplisert missil hvis man skal gjøre en seriøs innsats mot en sovjetisk invasjonsflåte. Stridshodet er lite og målet er stort, dersom målet er noe mer enn ops-rom på et av fartøyene som eskorterer landgangsskipene. Andre negative ting ved den valgte tekniske løsningen og operasjonskonseptet dukket også opp, så diverse LMB-befal ble "dumpet" ut i resten av forsvaret fordi TØA/KJK brått ikke satset noe særlig på missilene mer.
    meh

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Bor i Nordland, har vært på båt og kjenner godt til forholdene i de mørkeste og hardeste vinter dagene.

En rapport fra FFI om Russiske kapasiteter. https://www.ffi.no/no/Rapporter/13-02236.pdf

Selv om Hellfire er et missil som er litt lite , så er det fortsatt brukbart mot de båtene vi kan forvente kan komme.
    Men poenget er at vi er på tur å miste hele svabergs forsvaret, men vi kan med enkle midler ha en kapasitet som håndterer mange av de trusler vi kan forvente.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Å beholde KJK sine missilkapasiteter er litt som om hæren skulle beholde noen M109 uten oppgradering så panserbataljonen kan ha øyekontakt med artilleriavdelinger...
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Jeg er vitterlig ikke marinemann men tviler sterkt på at selv russere vil seilt inn i norske fjorder uten at det var rensket godt opp i fjøresteinene. Små hurtiggående fartøy er muligens en annen sak men da måtte vi søren klype hatt en vanvittig mengde med rakettlag for å gjøre en innsats som hadde betydd noe eller virket avskrekkende. Hvor lenge ville disse lagene kunne operert uten støtte? Hvor mange treffere per skudd og hvor mange kills per treff? Noe sier meg at statistikken ikke går opp her.

Hæren har i stor grad våpensystemer som KAN benyttes mot sjømål, bla. KAV og ART, og det hadde vært interessant å sett på hvor effektivt det hadde virket mot lette sjømål. ART vil nok slite med å treffe noe uten OP og Smart Ammo men 155mm'ere som plasker ned rundt omkring vil få de fleste til å snu og henge på spakene til de er safe. KAV har jo utstyr til å bekjempe bevegelige mål samt relativt høy skuddtakt.

PV kapasiteter er også god knall så lenge rekkevidden er der og det er jo fint lite panser på moderne marinefartøy sammenliknet med stridsvogner.

MLRS ble benyttet mot en fregatt under vinterøvelsen i 98 eller 99, og selv om rekkevidden kanskje var uventet for FI (altså fregatten) så var det vel mere administrative grunner enn noe annet som gjorde at den kunne beskytes mens den lå stille i en fjord, forøvrig med bomblets. I praksis ville nok fartøyet fått store eksterne skader men holdt seg flytende og mobil.

Poenget jeg vil fram til er at man ikke trenger en egen våpengren for å bekjempe mål innaskjærs. Da tror jeg det er bedre å få opp snittet på de regulære avdelingene i bla. hæren og deretter se på hvordan det eventuelle behovet for skjærgårdskapasitet kan oppfylles med trening og tilpasning av utstyret.

Jeg skrev om intops lenger oppe og fra mitt ståsted har KJK kommet for langt inn på land når de er i stand til å avgi styrker til bokstavlig talt fjell og ørkenoperasjoner, fra et relativt vått utgangspunkt. Da er det bedre å snu på flisa og la hæravdelingene få litt saltvann i belteaggregatene.

Eller....hive alle pengene over i ubåtvåpenet som kanskje er den mest avskrekkende kapasiteten vi har på sjøsiden.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Apropos overlappende kapasiteter:

Hvor mange avdelinger trener på bording av skip?
    HV-I, KJK, MJK?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post

HV-I, KJK, MJK?
    FSK også. Men så er de alle visstnok fordelt på forskjellige typer bording (compliant, non-compliant og en til - hostile? - noen andre får svare her).

Hvis FMR går i oppfyllelse så forsvinner SHV og så overtar restene av KJK som konvensjonelt bordingslag til støtte for Politi/Tollvesen/Fiskeriinspektører etc.
    As you wish.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    6

Hovedproblemet er vel i bunn og grunn hvordan vi skal sikre fjæresteinene og skogen samtidig? Bruk av PBN, TMBN eller 2BN til å bekjempe sjømål ser jeg på som lite heldig, da det vil tappe Brigade Nord for store deler av den relativt lille slagkraften den har pr dags dato.

Når det gjelder dette med størrelsen på SOF-miljøet i dette landet, så går det vel nok en del prestisje i militære kretser når det kommer til SOF. Og de har jo i de siste årene vært ganske så fine å ha i sandkassa når man ville jakte på mindre grupper med skjeggete menn i pysjamas. Hvorvidt det er bruk for dem nå når Ivan og invasjonsforsvar igjen er hovedfokuset er en ganske annen sak.
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Sitat Opprinnelig skrevet av PF Vis post
    FSK også. Men så er de alle visstnok fordelt på forskjellige typer bording (compliant, non-compliant og en til - hostile? - noen andre får svare her).
    Og Kystvakta! Det er de som foretar de aller fleste bordinger!
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

det må nå være såpass.....

HV-I, KJK, MJK?

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Og Kystvakta! Det er de som foretar de aller fleste bordinger!
    Tenkte mest på non-compliant i innlegget mitt, og KV er vel kjappe til å be om hjelp om inspeksjon nektes, eller om pågående inspeksjon eskalerer (Elektron).

Men ellers er det de som foretar flest inspeksjoner ja.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Hva gjelder oversettingskapasitet for Hæren sin del, så finnes det og det brukes aktivt på små og store øvelser i Brig N.

Dette gjelder for alt fra personell til tyngre kjøretøy.

Videre brukes RORO til større forflytninger av personell og materiell, men da gjerne i en fase hvor man har bedre kontroll på sjøen og i lufta.

I dagens Hær så er IngBn en av de viktigste aktørene ift å skape gode forutsetninger for at Brigaden skal lykkes med sine operasjoner.
    It's not about surviving, it's about winning.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

HV-I, KJK, MJK?
    Ja, på papiret ser det mykje ut. Men kor mange bordingslag er det snakk om? Ingen av desse avdelingane er så store at dei kan dekke heile kysten viss det skulle bli ein beredskapsituasjon eller enda verre ein krig. Heilt ærleg i ein situasjon der Norge er trua kan det fort bli alt for lite bordingslag.

Når det KJK i den afghanske fjellheimen så er vart eg og overraska når eg oppdaga at dei var der. Ikkje nok med det, til tider har det vel vore meir sjøfolk i Afghanistan enn folk frå hæren. Trur det er viktig at KJK no går tilbake til røtene sine og starta å gjere dei oppgåvene dei er tenkt til i standen for krig lang frå sjøen (sjølvsagt måtte ein støtte hæren i oppdraget i Afghanistan, men der er ikkje det som var oppdraget til KJK). KJK i eit samarbeid med SHV og Marinen vil kunne gjere eit godt bidrag til å forsvare norskekysten.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

I en krig er det vel enkelt å bevæpne tollere og loser vedsiden av SHV. Får man ikke komme om bord er det «bare» å plassere Limpets,Synkeminer eller bomber.
    Dette er på siden av hovedfokuset til Forsvaret, forsvarelandet mot en eksistensiell ekstern trussel.

Tror heller det er noen byråkrater som vil hevde seg både blantandre norske byråkrater og byråkratier internasjonalt med- «se så spesse vi ersom har svart kjeledress og RIB!»

Død ved Kølle!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Hvis Ivan kom på besøk, og bestemte seg for å dele Norge i to eller tre deler for å svekke Forsvaret i nord å hindre alliert støtte. Så kan det tenkes at en gruppe ble landsett i Bodø området og en gruppe sør for Brønnøysund. Gruppen i nord ville hindre bruk av Bodø flystasjon og den militære infrastrukturen i området. sør for Brønnøysund ville det blit oppmarsområdet for land angrep mot ørlandet og et hinder for alliert hjelp i å komme nordover. Så de timene HV hadde greid å forstyrre Ivan kunne blidt ganske verdifull for Forsvaret av Trøndelag. Etter forsyning av hæren i Finnmark og Troms ville blit en utfordring når Norge er delt i tre.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Glemte litt...

Poenget er at KJK hvis de var heldig kunne fått inn noen treff med missiler på båtene å det ville vært enormt positivt for vidre kamp mot Ivan, for jeg tror ikke det er de store innvasjons styrkene vi ville møtt det første døgnet, jeg tror volumet av materiell og personell ville komne med fly når nøkkel punkt er sikret.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Glemte litt...

Poenget er at KJK hvis de var heldig kunne fått inn noen treff med missiler på båtene å det ville vært enormt positivt for vidre kamp mot Ivan, for jeg tror ikke det er de store innvasjons styrkene vi ville møtt det første døgnet, jeg tror volumet av materiell og personell ville komne med fly når nøkkel punkt er sikret.
    Helt OK og rent millitært støtter jeg en slik avdeling. Hvordan de forflytter seg og hvilke missil osv. er mindre viktig, i den forstand at det vi må se på hva vi har råd til, som med alt annet. Poenget er å plassere ut missiler i teigen.

ISTAR-elementet mener jeg bør komme fra hæren slik at man får samkjørt utdanningen, utstyret og trent på å kunne støtte alle de tre forsvarsgrenene. Jeg kan ikke forstå at man trenger artjegerkapasitet for å skyte missiler mot båter på veg inn mot land men korriger meg gjerne hvis jeg tar fullstendig feil.

Uansett...i mitt hode skiller ikke en sånn avdeling seg nevneverdig fra typisk PV i hæren og da må man puste med nesa og slutte med dette MJK wannabe tullet.

Sykdommen er forsåvidt ikke unik i forsvaret og jeg har sett personell som til tider var mer opptatt av hva som skjedde på den andre siden av gjerdet enn jobben de var satt til å gjøre. Oppklaring som drømmer om vingen, 12.7 og purpur. Art som er heller vil kjøre stridsvogn og FOST som tror de er E-Tjenesten.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Hva skal vi bruke KJK til?
    Løse samme type oppdrag som art. jeger, bare i strandsonen?

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Hva skal vi bruke KJK til?
    Løse samme type oppdrag som art. jeger, bare i strandsonen?
    My point exactly!

Nevner igjen INTOPS og kjenner mange ArtJegere som har vært ute og fått sand i skjegget men bortsett fra FAC-lag har vel aldri ART stilt opp som avdeling i samme grad som KJK....

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Har flyttet innlegg om oversettingskapasiter til egen tråd.

http://milforum.net/showthread.php/7...tingskapasitet

Znuddel - moderator

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Fant tilfeldigvis denne tråden i artikkelseksjonen

http://milforum.net/content.php/46-N...-Mission-creep

Mission Creep må være en passende betegnelse på det som skjer og har skjedd i KJK/Kystart.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Fant tilfeldigvis denne tråden i artikkelseksjonen

http://milforum.net/content.php/46-N...-Mission-creep

Mission Creep må være en passende betegnelse på det som skjer og har skjedd i KJK/Kystart.
    Eller:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Budget-maximizing_model
    Død ved Kølle!

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    2

Navn:		12545402_628764753930394_1823012577_n.jpg
Visninger:	1801
Størrelse:	56,9 KB

...

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Jøss, de er jo slående like disse gutta
    https://scontent.cdninstagram.com/hp..._3766124_n.jpg

Godt vi har så mye SOF her i landet...
    As you wish.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    2

Har vi ikke egentlig et uniformsreglement? Hvem gir dispensasjon fra det, og hva er egentlig behovet?

Er det ikke egentlig litt problematisk med bruk av multicam? Hvis alle er spesielle, så er jo ingen det.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0

KJK forklarte bruken av multicam med dette bilde. Funker kanskje bedre med multicam i de områdene enn med skogkamuflasje.
    Navn:		12046790_1027589520607068_5185223069642581058_n.jpg
Visninger:	1793
Størrelse:	142,2 KB

Her er et annet bilde også. Navn:		1472827_975545015811519_418112471435195693_n.jpg
Visninger:	1780
Størrelse:	90,6 KB

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

I så måte kan jo sjøheimeverne argumentere for det samme. Greit nok at KJK vil være SOF, og at de nok holder en meget høy treningsstandard. Ordet uniform går jo imot seg selv hvis alle og enhver har eget kamuflasjemønster
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    3

Bare for KYPROS å handle multicam nå da...

Sent fra min GT-N8000 via Tapatalk

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Historien om Kystjegerkommandoen
    By Grasklyppertraktor in forum Militærhistorie og tradisjoner
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 26-04-15, 22:17
  2. Kystjegerkommandoen
    By Thismal in forum Spesialstyrker - Forsvaret og Politiet - FSK, MJK, Beredskapstroppen
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 04-01-14, 20:46
  3. Kystjegerkommandoen 2010!
    By lol123321 in forum Rekruttering og Opptak til tjeneste i Forsvaret
    Svar: 15
    Nyeste innlegg: 20-07-10, 23:27
  4. Fjernoppklaringseskadronen Vs Kystjegerkommandoen
    By Mibbern in forum Tips før opptak
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 14-10-08, 22:04
  5. Kystjegerkommandoen Operativ
    By SpesJeg in forum Annen militær/sikkerhetsrelatert tjeneste