Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Side 3 av 5 FørsteFørste 12345 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 171

Tråd: Kystjegerkommandoen

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sv: Kystjegerkommandoen

Altså, jeg skjønner ikke hva slags operasjoner dere mener man skal trene på....landgangsoperasjoner som Normandie?
    Min siste avdeling, altså 2.Bn, har trent i variert lende og med oversettingsoperasjoner, luftforflytning, landforflytning og sjøforflytning flere ganger. Vi trente i fjellende jevnt og trutt, og jaggu funket ikke Håndbok for fotlaget og fottroppen i alle disse situasjonene.

Hvilket reglement leste du PF?

Synd og si det altså, men jeg tror mange av motforestillingene som kommer frem her skyldes manglende/lite oppdatert innsikt i hvordan man trener i dagens forsvar.

Det virker for meg fjernt at man på død og liv skal gjennomføre en amfibieoperasjoner bare fordi "kystnasjon", når det er ufattelig risikabelt. Videre tror jeg ikke at alle fjorder og kystlinjer vil bli kontrollert av en okkupant, det er ikke logistisk mulig, ei heller en konklusjon man ville trukket ved utarbeidelse av en IPB.

Ingen okkupant vil kunne totalt begrense FOM og FOA i Norge.
    It's not about surviving, it's about winning.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Ikke landgangsoperasjoner i det hele tatt. Men det er litt spesielt at et land som Norge, med den geografien vi her har, har et knippe kystjegere i Multicam som utgjør våre styrker trent i operasjoner ved kysten (og da mener jeg skikkelig trent og ikke det å sitte på i en båt over en fjord).
    Kanskje hovedtyngden av Hæren ligger for langt innenlands (da mange brukbare øvingsfelt ligger godt inni landet), og man burde prioritere kyststrøkene også, da det kan tenkes at i alle fall en del av en tenkt invasjon vil ha som mål å splitte deler av landet ved å sette i land styrker langs med kysten. Det er alt jeg sier.

For oss som bor på kysten (og faktisk i en av Norges største fiskerihavner, om man skal snakke om sikring av verdier) består Forsvaret av én stk Nornen-klasse fra Indre Kystvakt som kommer innom en gang i måneden, samt lokalt HV-F.

I mine øyne er Hæren svært god på å trene i snø og skog, men ikke spesielt god å trene på kyst.

Og jeg trekker tilbake det jeg sa om reglement, da jeg sjekket det i bokhylla her og ser at det er fra 1989 (men jeg må si at Norge hadde kystlinje også da, og basert på det reglementet kunne vi like godt vært en innlandsstat).
    As you wish.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Nå er jeg forøvrig helt på villspor hva gjelder fokus for denne tråden, nemlig diskusjon om KJK.
    As you wish.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

1.KJK har levert etter ledelsens bestilling og bør berømmes for dette, det er mulig ledelsens bestilling har vært over norm idiotisk, men dette kan ikke avdelingen klandres for.

2. Kritikken ang. hva som ble gjort og ikke gjort i Afghanistan skal jeg ikke legge meg borti, er ikke bare KJK som har svin på skogen der.

3. De første spirene til KJK kom på tidlig 90-tallet, da de fikk låne eller overta eldre utstyr fra MJK. Antagelig for å kunne få sensorer langt ut fra egne fort slik at man kan bekjempe trusler før de kunne skade fortene.

4. Å fokusere operasjoner i fjæra er litt som fokuset var før 1940, å drive fjellkrig der bare Nordmenn kunne klare seg, problemet er at FI driter i dette og tar befolkningssentra og hovedveier(Både på sjøen og på land) så kan man sitte i å føle i fjæra/fjellet mens krigen tapes. Ekstra ille er det om FI har godt trente styrker som kan tilpasse seg, og kjemper der det gis ordre om det. Om noen angriper en by/holme som ikke er landfast, kan de bare sitte der å sulte mens land og sjøavdelinger utplasserer og legger dem flate med TNT. Fiske og olje -mottak har ingen betydning om det gjelder nasjonens overlevelse.

5. 3. Bataljon drev medamfibieoperasjoner, men slike operasjoner er ikke mulig mot en overlegen fiende, ergo sender man heller en av de andre bataljonene på rotasjon for å få saltvannskadede M77. Se AGR416 sin post.

6. USMC og Royal Marines er først ogfremst ment for å reise rundt til verdens møkkahøl og nedkjempe diktatorstyrte klovneavdelinger om presidenten mener det er riktig. For oss er det et fint biprodukt at de også er tenkt å støtte oss om vi trenger hjelp. For en liten nasjon er det helt bak mål å prøve å kopiere stormaktenes kapasiteter, det blir for dyrt.

7. Forsvaret kommer aldri til å få mer penger enn i dag, da er det best å kvitte seg med luksus og ha fokus på de tsom er livsnødvendig; legge ned KJK(Overføre mannskapene til MJK/ISTAR/2.BN og selge garnisonen), slutte med andre helikopteravdelingerenn redningstjenesten, selge minefartøyene og Skjoldklassen, slå fra seg tanken om at P3 blir erstattet av P8, Ha samme type utskytningsramper for NASAMS både i Hæren og i Luftforsvaret, velge billigste alternativ av alt Hæren skal kjøpe i fremtiden.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Litt OT her, men hvordan skal man foreta maritim overvåking i fremtiden tenker du? (ikke at KJK har noe direkte med det å gjøre i fredstid).
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Styrke SHVs KYP tropper.

Regner med Kystverkets radarstasjoner vil være populære mål hvis det drar seg til?

Sendt fra min TLC 200
    Odd objects attract fire. You are odd.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    Litt OT her, men hvordan skal man foreta maritim overvåking i fremtiden tenker du? (ikke at KJK har noe direkte med det å gjøre i fredstid).
    Med noe billigere enn P8...
    Død ved Kølle!

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Northrop Grumman MQ-4C Triton. Noe slikt du tenker på?
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post

Det er selvfølgelig ikke Kystjegerkommandoen som skal lastes for at de"gjorde seg relevante" i en tid der litt for mange beslutningstakere(spesielt Sverre Diesen) hadde forlest seg på "The End of History and theLast Man" og "The Clash of Civilizations and the Remaking of WorldOrder" og var helt overbeviste om at det aldri noen sinne i noen som helstoverskuelig fremtid (vi snakker om hundreår, ja tusenårsriket) ville kunnekomme et seriøst stort militært angrep på Vest-Europa (og Norge) igjen. Det varbare mindre innsatser langt borte fra Norge som ville være den militærefremtidende neste hundre (eller tusen) årene. Det er selvfølgelig ikkeKystjegerkommandoen man skal klandre for at noen trodde på det vrøvlet, det erpolitiske og militære ledere på topplanet som sto bak det. Der får vi skylde påfolk som Donald Rumsfeld og Paul Wolfowitz og deres norske disipler Kristin Krohn Devold og Sverre Diesen.

Tror ikke K2D leste så mange bøker…en av grunnene til at jeg for alltid har mistet troen på Høyre.

Hun var den ultimate forsvarsministerfor byråkratiet, hun kunne vise Forsvaret fra den «kule» siden, samtidig som hun vår så blanko at hun kunne brukes som syndebukk når byråkratiet hadde kjørt hele organisasjonen i grøfta.

Når det gjelder Diesen er det mulighan har lest både det ene og det andre, og i følge propagandaen er den største tenkeren siden Ruge men, han er først og fremst en RMA -mann.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Revolu...litary_Affairs

Videre er det enklere for et byråkratiå ha mer eller mindre fast ansatte enn vernepliktige, de «fast» ansatte fører sine egne timer og vet å innordne seg systemet. Vernepliktige er bare masse mas som driver gode offiserer ut av kontorene sine…
    Død ved Kølle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Northrop Grumman MQ-4C Triton. Noe slikt du tenker på?
    Nei, de er om mulig enda dyrere...

Billigere med 60-80% løsning:
    https://en.wikipedia.org/wiki/CASA_C-295_Persuader
    https://en.wikipedia.org/wiki/ATR_72
    https://en.wikipedia.org/wiki/Gulfstream_G550

Kanskje RORO på C130J, selv om det fort blir for dyrt.

Eller:
    http://www.aurora.aero/centaur/
    +
    http://www.diamond-sensing.com/index...o1&L=0%27A%3D0
    Død ved Kølle!

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Det er mye interessant der ute som er verdt å vurdere. Blir vel ikke mye anti-ubåt kapasitet igjen. Til slutt må vel totalkostnadene inn i vurderingen. UAV-piloter er vel rimeligere i drift enn fly-piloter også.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Det er mye interessant der ute som er verdt å vurdere. Blir vel ikke mye anti-ubåt kapasitet igjen. Til slutt må vel totalkostnadene inn i vurderingen. UAV-piloter er vel rimeligere i drift enn fly-piloter også.
    Om Ubåtene bevæpne seg mot lufttrusselen må man holde avstand, eller ha en plattform som kan ofres.
    På avstand er det ikke stor forskjell på en CASA og en Orion.

Pilotkostnaden er ingenting opp mot infrastrukturen rundt, om man skal ha droner med lang rekkevidde blir kostnadene idiotiske.
    Skal man bevæpne droner, dras kostnadene enda lenger opp i «staten er min melkeku»pyramiden.
    Å operere bevæpnede droner over egne statsborgere er helt absurd, de har altfor lav driftssikkerhet og krasjede Predator i selv den minste og mest innavlede småby er NOGO.
    Derfor en plattform med valgfri bemanning, da tar man ut piloten «når ryssen kjæm»(Som de sikkert ikke gjør, de neste 50 år.).
    Død ved Kølle!

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2013
    Pondusfaktor
    3

Ja, jeg tenkte litt selv i de baner. Hvis en ønsket det, så kunne man utviklet en "booster" til NSM missilet. Da kunne man økt rekkevidden til omkring 300+ km. Hvis en tenker seg et XX antall missiler for YY lag / tropper, så ville du ikke trengt så veldig mange for å dekke mesteparten av Norges kyst (les innseiling mot dypvann's kai ) Utfordringen ville vært mobiliserings tid, mål identifisering og å kunne skjule seg tilstrekkelig for Fi. En slik stående / mobiliserbar Kyst jeger kompani måtte vel vært rimelig kost effektivt, hvis en tenker seg forsvar mot en Fi som kommer sjøveien. Polen har vel kjøpt noen NSM som kan skytes fra en lastebil , så hvorfor ikke egentlig ?

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

300 km pluss antar jeg krever så mye av radar og ildleding at det blir helt uaktuelt for lette lag.

Apropos

F14 i gulfkrig 1 fikk sjeldent brukt den brutale phoenixraketten pga problemer med å identifisere mål som lå ut mot rekkevidden til missilet. Bla pga kompatibilitet med IFF systemer på tvers av våpengrener og nasjoner.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Artillery is the God of War

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Kystjegerkommandoen

Norske kysten er litt annerledes enn kysten utenfor min fødselsby, Stockholm, men jeg husker fra de år jeg bodde på Helgelandskysten at det også finns skjærgård i Norge. I kamp vil det smarte være å bruke fiendens svakhet til sin egen fordel. Det gjelder også vår fiende. Kysten er for øvrig rikets viktigaste transportakse.

http://youtu.be/04r2iygncGc

I all hovedsak fra Baltops-2015 der Amfibiekåren og Nylands brigade kjørte øvelse sammen med USMC og Royal Marines ("heldigvis" er ikke demonstrantene med skilt med teksten " NATO ut fra Sverige" med på filmen).

Nevner også at Amfibiekåren har en fattigmanns flykompontent, HV-bataljonenes flygrupper (sivile småfly er det som brukes av HV).

http://www.forsvarsmakten.se/sv/orga...insatsforband/

Oversikt over avdelingene i den Svenske Amfibiekåren.
    Sist endret av lukman; 02-02-16 kl 12:28
    Minsk, det nye Utopia

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Finland sverger fortsatt til den kostnadseffektive verneplikten. Her ser vi finske kystjegerne på rep-øvelse.

http://youtu.be/_aP8mjkzxhE
    Minsk, det nye Utopia

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    Finland sverger fortsatt til den kostnadseffektive verneplikten. Her ser vi finske kystjegerne på rep-øvelse.

http://youtu.be/_aP8mjkzxhE
    Litt OT: kan ikke forklare hvorfor men føles alltids litt "Gooo Stemmning" når jeg ser Finnene med PKM og DShK.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

En av mine "våte drømmer" hadde vært at Norge hadde en bataljon mest mulig identisk utstyrt og trent som en "commando" i Royal Marines, slik at den gå "sømløst" inn i 3 Commando Brigade, på samme måte som nederlandske Korps Mariniers' to "Marine Combat Groups". 3 Commando Brigade + en Marine Combat Group = UK/NL Landing Force, en integrert "marineinfanteri-brigade". Nå når Royal Marines (og Korps Mariniers) også får øynene mer tilbake igjen til Nord-Europa, ville en norsk bataljon som del av en UK/NL/NO Landing Force sannsynligvis gi mer "bang for the bucks" enn å bygge en uavhengig kapasitet. Om denne organisasjonsmessig tilhørte Sjøforsvaret eller Hæren ville spille mindre rolle, selv om jeg egentlig ville foretrukket det siste.

En annen mulighet ville være en bataljon som var tilpasset US Marines og kunne inngå i en MEB (lagrene i Trøndelag). I og med at US Marines' taktikk er bygget på ekstremt tett integrasjon mellom bakke- og luftstyrker og MEGET stor bruk av helikoptre til taktisk transport og kampfly- og kamphelikoptre til ildstøtte, vil nok dette falle vanskeligere ut.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Kystjegerkommandoen

Finns et europeisk sammarbeid vedrørende amfibie.

"In 2015 Swedish Navy joined an organization called the European Amphibious Initiative (EAI) formed by five EU nations in 2000.

The initiators were France, Italy, the Netherlands, Spain and the UK.

The aim of this organization is to strengthen the interoperability of European forces and optimize and improve European amphibious operations capabilities through training and exercises.

EAI today has five full members (the initiators) and seven supporting member countries. Supporting countries are Belgium, Denmark, Germany, Finland, Portugal, Sweden and Turkey."

http://m.navaltoday.com/#newsitem-122254
    Minsk, det nye Utopia

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Det var interessant. Som sagt er jo samarbeidet mellom UK (Royal Marines) og Nederland (Korps Mariniers) fra før meget gammelt [tilbake til 1704!] og meget tett og er på mange måter "gullstandarden" i NATO når det gjelder integrasjon av militære styrker fra forskjellige NATO-land.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Ellers er det jo interessant at tilbake i unionstiden hadde Danmark-Norge et felles "Marineregiment". Mens Danmark og Norge hadde hver sin hær med temmelig store forskjeller, særlig i rekruttering, var flåten helt felles med både danske og norske offiserer og gaster på samme skip. Marineregimentet var også blandet, og hadde danske og norske soldater, samt vervede utlendinger, om hverandre. Det ble opprettet som Vogels Marinekompani i 1672, Marineregimentet fra 1680 eller 1682. Det var soldater fra Marineregimentet ombord på Tordenskiolds skip i Kattegat-eskadren, bl.a. under slaget i Dynekilen.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Synd at slikt ikke kommer bedre fram i den offentlige historien.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Både Danmark og Nederlland har søkt å integrere seg med det britiske forsvaret.
    Selv om de har gjort dette, har de skaffet seg egne kapasiteter uavhengig av UK. 120mm Bk (henholdsvis riflet og glatboret) istedenfor L118, MB istedenfor Landrover osv.

Det er uproblematisk å gjøre det til en vane å samarbeide med utenlandske avdelinger så lenge det trenes på dette.
    Min mening er at det er bedre å komme som Norsk og kunne levere noe vår sammarbeidspartner ikke har. Litt som FSK/MJK I 2002 Afghanistan.
    Men en enkeltting jeg gjerne skulle sett i Norske avdelinger er 120 mm BK, aller helst MO-120 RT.

Trent alle artillerister sekundært på dette, i tillegg til en tropp per bataljon. Videre også med en Bk tropp per innsatsstyrke i Hv også.
    Dette for å gi avdelinger tung og relativ langtrekkende lokal ildstøtte, fint når artilleriet har langtrekkende kanoner som heller må gjøre viktire ting.

I HV-sammenheng kunne dette også være en meget billig måte å knekke landstigningsforsøk eller kupp mot flyplasser. Men da må Hv slutte å tro på at de har noe med terrorbekjemelse å gjøre, og at det er sansynelig at de kommer først til objektet de skal sikkre.
    Død ved Kølle!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Men da må Hv slutte å tro på at de har noe med terrorbekjemelse å gjøre, og at det er sansynelig at de kommer først til objektet de skal sikkre.
    Svært viktig poeng!
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

OT men jeg har ikke hørt at noen tror at HV skal drive terrorbekjempelse; hverken på mitt lokale I-sty nivå eller ved HVSKS. Faktisk så er det ganske hardt fokus på de 5 kjerneområdene som HV skal bedrive. Dette være seg på ledelsens nivå; at det finnes en og annen desillusjonert airsofter her og der; ja klart men kan jo ikke dømme ett helt system på avvikene.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Siden en del av denne diskusjonen beveger seg vekk fra kjernetemaet, la jeg et mer generelt innlegg inn i denne tråden som svar:
    http://milforum.net/showthread.php/6...=1#post1223927
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Men en enkeltting jeg gjerne skulle sett i Norske avdelinger er 120 mm BK, aller helst MO-120 RT.

Trent alle artillerister sekundært på dette, i tillegg til en tropp per bataljon. Videre også med en Bk tropp per innsatsstyrke i Hv også.
    Dette for å gi avdelinger tung og relativ langtrekkende lokal ildstøtte, fint når artilleriet har langtrekkende kanoner som heller må gjøre viktire ting.

I HV-sammenheng kunne dette også være en meget billig måte å knekke landstigningsforsøk eller kupp mot flyplasser.
    Det er eller har vært snakk om å få BK tilbake som kapasitet i HV, og kanskje i HV-I. Det vil gi god støtte om det skulle trenges, også over avstander der RFK ikke rekker langt nok, eller er hensiktsmessig

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    En av mine "våte drømmer" hadde vært at Norge hadde en bataljon mest mulig identisk utstyrt og trent som en "commando" i Royal Marines, slik at den gå "sømløst" inn i 3 Commando Brigade, på samme måte som nederlandske Korps Mariniers' to "Marine Combat Groups". 3 Commando Brigade + en Marine Combat Group = UK/NL Landing Force, en integrert "marineinfanteri-brigade". Nå når Royal Marines (og Korps Mariniers) også får øynene mer tilbake igjen til Nord-Europa, ville en norsk bataljon som del av en UK/NL/NO Landing Force sannsynligvis gi mer "bang for the bucks" enn å bygge en uavhengig kapasitet. Om denne organisasjonsmessig tilhørte Sjøforsvaret eller Hæren ville spille mindre rolle, selv om jeg egentlig ville foretrukket det siste.

En annen mulighet ville være en bataljon som var tilpasset US Marines og kunne inngå i en MEB (lagrene i Trøndelag). I og med at US Marines' taktikk er bygget på ekstremt tett integrasjon mellom bakke- og luftstyrker og MEGET stor bruk av helikoptre til taktisk transport og kampfly- og kamphelikoptre til ildstøtte, vil nok dette falle vanskeligere ut.
    I de tidlige dager av KJK var dette diskutert som en mulighet her i Norge - KJK stasjonert på UK/NL skip. Har ingen offisielle kilder å vise til, hørt fra folk i miljøet way back then.
    As you wish.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Tirsdag lanserer aldrimer.no minidokumentaren "Eliteavdeling under angrep".

Filmen handler om Kystjegerkommandoen (KJK), som er foreslått lagt ned.

https://m.youtube.com/watch?v=FDl95LIKCx4%3Frel%3D0

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

KJK hauser kraftig opp sin egen verdi ved å nærmest fremstille at de er helt nødvendig og eneste løsning for å sikre en alliert landgang.

De understreker også det særegne ved å drive strid langs kysten uten at det spillet noen rolle i forhold til å dra på ørkensafari i Afghanistan.

Unner ingen å bli lagt ned men nedprioriterer glatt KJK fremfor en fullverdig hærbrigade med moderne stridsgrupper og støttesystemer.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Nå skal jeg ikke argumentere det øvrige du sier, men jeg tør påstå at KJK ble sendt til Afghanistan og ikke dro der på eget insj... Det at de fungerte bra i Afghanistan viser jo høy tilpasningsevne, når man vet at dem kom fra bading i fjæresteinene i Nord-Norge.

Ellers enig. Det som sier i videoen må man jo huske kommer fra personnell i avdeling som absolutt ikke ønsker å bli nedlagt, så da sier man det man kan.
    As you wish.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Det hadde vært langt smartere av Forsvaret å 'omskolere' avdelingen enn å bare legge den tvert ned. Dette er svært kapable folk som sikkert kan fylle en hvilken som helst rolle et annet sted (f.eks denne foreslåtte jegeravdelingen som skal gjenopprettes på GP).
    As you wish.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Det er helt sikkert glimrende soldater i KJK som kan gjøre kjempejobb andre steder i Forsvaret, men da flytter man Ola Enkeltmann - ikke noen omskolering av avdelinger. Blir KJK lagt ned legges de ned.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Nøyaktig det samme kunne man i sin tid sagt om HV016, men gudbedre hvor mye rabalder det ble.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av PF Vis post
    Det hadde vært langt smartere av Forsvaret å 'omskolere' avdelingen enn å bare legge den tvert ned. Dette er svært kapable folk som sikkert kan fylle en hvilken som helst rolle et annet sted (f.eks denne foreslåtte jegeravdelingen som skal gjenopprettes på GP).
    Tjaa i disse sparetider er det vel like greit å legge ned alt av unødvendige leirer men støtter veldig å beholde folkene og de burde gli godt inn i f.eks OP/Artjeger og Oppklaring uten for mye problemer.

Når det gjelder GP så kjenner jeg ikke saken men håper det ikke gjelder et nytt forsøk på et Jegerbataljonenkonsept. Dødfødt å tro at man kan operere spesielt effektivt over tid på "annen manns grunn". Man får kanskje bedre kapasitet av å rute eksinfanterister inn i HVI og benytte de som basis i diverse staybehindkonsepter. Helt topp med den gamle jegerbataljonen hvis alt det andre i hæren var på stell men så er dessverre ikke tilfelle.

Hvis man ønsker å gjenopplive det tilsynelatende sinnsykt gode og produktive miljøet på GP for å få fram durkdrevne infanterister så stiller saken seg selvfølgelig annerledes. Dette bør ikke gå på bekostning av å beholde en regulær men moderne InfBn i NN eller at avdelingen tar helt av med goretex kartmapper og eksotiske håndvåpen osv osv 😉

Sent from my GT-N5110 using Tapatalk

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    38

Greien med KJK, er jo at dem gikk fra å være statisk kystforsvar til mobilt lett (marine)infanteri + oppklaring på tidlig'ish / midten av 2000-tallet, til å bli det der kvasi-SOF greiene dem er idag - og der den eneste unike kapasiteten dem bringer, som ikke er dublert ellers i Forsvaret, er dette Hellfire-greiene sine - som man i seg selv kan diskutere nytteverdien av mot fartøyer i størrelsesorden (små)korvetter og nedover.

Sjefene i KJK opp igjennom årene har jo vært intet mindre enn helt geniale når det kommer til å styre og definere denne avdelingen i retningen av det dem har ønsket og det den har blitt. "Dere ønsker å få tilført BK? No problem, done!", "Hesteridningskurs i forkant av Afghanistanoppdraget? Jepp, hvornår går kurset?" eller "Ikke så mye som skjer om dagen med det vi allerede driver med - nå som Afghanistan more or less er over? Er på saken allerede, vi ordner oss bordings- og shipborne Force-Protection kapasitet!".
    Frankly, dem kunne ha sittet der alle sammen på Harstad og drevet med strikking hvis dem ville, og ingen hadde stilt noen spørsmål virker det som...

Man kan godt beholde dem, men få nå da lagt dem inn under FS/MJK der dem nå om dagen strengt tatt hører hjemme, og gi dem et offisielt oppdrag om å fungere som mer utvidet kampstøtte til marinejegerne i inn- og utland, samt gjøre litt (mindre kritisk) rekognosering, direkte aksjoner og forstyrre fienden over tid, på dypet i kystområdet, ved behov...
    Elite Som En Trensoldat

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Bare de ikke mistolker "på dypet i kystområdet" nå da

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

@MMB: Dette har du inngående kunnskap om? Jeg kjenner meg ikke igjen i denne beskrivelsen av KJK, vet at du har en kjekk tone og liker generelt det meste du skriver, men forstår ikke dette behovet du med flere har for å rakke ned på KJK ved en hver anledning, men meg om det.

----
    Sist endret av leserbrukernavn; 26-04-16 kl 21:02

Side 3 av 5 FørsteFørste 12345 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Historien om Kystjegerkommandoen
    By Grasklyppertraktor in forum Militærhistorie og tradisjoner
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 26-04-15, 22:17
  2. Kystjegerkommandoen
    By Thismal in forum Spesialstyrker - Forsvaret og Politiet - FSK, MJK, Beredskapstroppen
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 04-01-14, 20:46
  3. Kystjegerkommandoen 2010!
    By lol123321 in forum Rekruttering og Opptak til tjeneste i Forsvaret
    Svar: 15
    Nyeste innlegg: 20-07-10, 23:27
  4. Fjernoppklaringseskadronen Vs Kystjegerkommandoen
    By Mibbern in forum Tips før opptak
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 14-10-08, 22:04
  5. Kystjegerkommandoen Operativ
    By SpesJeg in forum Annen militær/sikkerhetsrelatert tjeneste