Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: FSK/MJK Opptak 2017

Rekrutt
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

FSK/MJK Opptak 2017

Hei. Jeg er en gutt på 17 år (Født i 1998), som er på utkikk etter svar og søker en treningspartner.

Har vært en skyggefølger av Milforum i 3 år nå, og har endelig tatt meg til mote og opprettet bruker. Mye gode tips og hente her, så takk for det.

Okei, skal prøve og holde det kort.
    I det Norske forsvaret er det som kjent, MANGE muligheter, og med null erfaring fra Forsvaret aner jeg virkelig ikke hvor jeg skal prøve meg. Endgoal er og ende opp i FSK eller MJK, men det finnes mange veier til Rom.

Jeg har gått igjennom opptakskravene til KJK, Feltoperatør i fjernesk og FJK. KJK har strengest krav, og virker som en god rute og gå, men da må jeg binde meg til KJK i 3år. Vil de 3 årene eventuelt gi meg mye militær kunnskap og ta med inn i et evt FSK opptak? Jeg er like stor fan av vann, som fjell så det er egentlig helt åpent hva jeg kan velge. Er alle disse opptakene like "harde"? Jeg vil ha noe som gjør kroppen vondt, og noe jeg kan lære masse av. (Vil ikke søke FSK/MJK med engang, er redd for å være for umoden).

Treningspartner.
    Jeg er en gutt på 17, som bor i Tønsberg (Vestfold).
    Jeg vil ha en partner som er jovial, og kan presse meg, samt lære noe av. (Klatring, ski, sykkling osv)
    Jeg er veldig for kommunikasjon, og er hele tiden på jakt etter tilbakemeldinger.
    Jeg føler at jeg kan bidra med kunnskaper innenfor styrketrening og humanbiologi ihenhold til trening.

Stats:
    Vekt: 83kg
    Høyde: 173cm
    1RM benkpress: 105kg
    1RM mark: 145kg
    1RM squat: 137,5kg
    Push ups: 48/m 15kg
    Sit ups: 42
    3000m: 11:20
    Rygghev: 56

Er fullstendig klar over at jeg ikke stiller med den beste statistikken i skrivende stund, men det er mitt problem og ikke ditt.

Takk for meg.

Olsen

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Sv: FSK/MJK Opptak 2017

Hei Olsen, velkommen til Milforum!

Før jeg sier noe annet, så vil jeg opplyse om at det er krav om fullført førstegangstjeneste for å søke opptak både hos MJK og FSK, så du er nødt til å tjenestegjøre et annet sted først.

Så til det du spør om. Du virker altså interessert i KJK, Fjernesk og fallskjermjeger.
    Alle disse er gode forberedelser til et evt SOF-opptak, og jeg tror ikke du skal bekymre deg for at noen av dem blir for lette. Det er bare 5-10% av søkermassen som når målet til slutt.

Med det sagt, så er opptak KJK og Fjernesk rettet mot å selektere og utdanne spesialister som skal stå i avdelingen over tid. Ergo ønsker de ikke å bruke tid og penger på å utdanne deg hvis du bare går rundt og snakker om den dagen du skal prøve deg hos FSK/MJK. Dette er proffe avdelinger med eget oppdragssett og fortjener mer enn å bare være springbrett inn i SOF.

Fallskjermjeger er den mest logiske førstegangstjenesten hvis du ønsker å prøve deg på spesialjegeropptak, og FSK selv mener tjenesten gir det beste utgangspunktet for å klare opptaket.

Men - det er nok av personer som har kommet seg inn hos FSK eller MJK uten å ha gjennomført noen av disse tjenestene først. De har kommet fra 'vanlig' førstegangstjeneste og klart seg helt fint med det utgangspunktet (og selvsagt stålvilje og fysikken i orden).

Søk deg inn på noe du tror du vil trives i, og ikke bare med mål om å finne den hardeste tjenesten. Les deg opp på hva de forskjellige avdelingene gjør til daglig og gjør deg opp en mening om hva du tror du liker best.

Fortsett fysiske og mentale forberedelser.
    Ikke glem pullups!

PS: Det kan se ut som om KJK ligger an til å gjennomgå store forandringer i nær fremtid, verdt å følge med i media på dette.
    As you wish.

Rekrutt
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Hallo.

Nå vet jeg at det ikke har vært posta her på en liten stund, men jeg må bare klarere en ting.

For en uke siden søkte jeg om en fagdag på sjøforsvarets krigsskole i bergen Via skolen min (jeg går i 9'ende klasse), og jeg var heldig nok til å få lov til å få en dags omvisning hos sjøkrigskolen i Bergen sammen med noen andre.
    Hvis jeg da spoler fram i tid, til da jeg var på fagdagen der, så møtte jeg en fyr i 20 årende som hadde vært med på opptaks prøven for å bli marine jeger (mjk). Han hadde jo da ikke kommet i gjennom, men siden jeg alltid har hatt lyst til å bli det spurte jeg om hvordan det var.
    Nå.. Grunnen til at jeg skriver dette, så vet jeg at det er noen som er så jæ*la opptatt av disse minste kravende.
    For å si det sånn. Ikke tenk på det.. Altså selvfølgelig er det jo en fordel å kunne de, men det er få av de som kan det som kommer seg i gjennom.

Du kan nå si at de som klarer disse kravene langt i forkant, de er ofte så kjepphøy og så sikker på st de skal klare det, at de får en jævla smell i tryne når de kommer der, at den første uken de er der gir de opp.
    Det fyren eg snakket med sa at du måtte forbrede deg på mest, det var og IKKE GI OPP. Det er for å si det sånn mange av de som ikke klarer minstekravende, som kommer lengre enn de som klarer det siden de faktisk gjør det som de blir bedt om, og ikke ligger seg ned å griner pga av at det ble for mye. "Stakkar.."

Her er no det du kan forbrede deg - Sa fyren eg møtte der

- Uansett hva du gjør, så ikke gi deg. Det blir ikke fokusert så mye på om du klarer minstekravende (som du helst bør..), men at du ikke bryter ned med mentalt press. Pga det er det de tester deg på. Hvor lenge og bra du klarer deg under mentalt press, ikke hvor langt du klarer å løpe. Fokuser på å utføre det du blir bedt om, og ikke gi deg no hva enn du gjør. Siden det er de som holder ut lengst mentalt som kommer gjennom, ikke de som nødvendigvis klarer minstekravende.

Håper dette hjelper like mye som det hjalp meg. Jeg skal prøve om 4 år, og jeg skal nok klare minstekravende før det.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Husk at der er en ikke-ubetydlig sammenheng mellom fysisk styrke/utholdenhet og mental styrke. Hodet er stort sett koblet til en kropp og hvis denne fungerer bra så kan også hodet fungere bra. Fysisk styrke betyr også at kroppen har reserver den kan tære på, hjernen trenger dette når det drar seg til.

Tror poenget hans var mer at en topptrent kropp ikke kan kompensere for manglende mentale egenskaper men det ene utelukker altså ikke det andre.

Sent from my GT-N5110 using Tapatalk
    Artillery is the God of War

Rekrutt
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Ja, du kan vel si dt sånn
    De fleste ryker ut på presset på det mentale, men ikke det fysiske.

Jeg tror nok ærlig talt at mange hadde kommet i gjennom hvis det bare sto om det fysiske. Men det er dette med å holde hodet kaldt kl.3:00 om natten mens det høljer ned med regn og du blir skreke på at folk detter ut.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Tjaa....det er vel heller det at ingen skriker som gjør at folk detter ut😉

Artillery is the God of War

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Tjaa....det er vel heller det at ingen skriker som gjør at folk detter ut

Spørs hvilken avdeling.
    MJK holder fast på det dem kaller 'jalla' (mye tilbakemelding underveis), mens FSK kjører etter SAS-modellen med lite/ingen tilbakemelding og at det er opp til hver enkelt å motivere seg selv...
    I følge Tom Bakkeli og den antropologen som besøkte MJK, i alle fall!

Et bra fysisk utgangspunkt vil gjøre den psykiske biten (litt) enklere.

Ta følgende råd fra en ex-Navy SEAL, for eksempel. Han anbefaler følgende for å være 'konkurransedyktig' på Navy SEAL-opptaket:
    - 100 pushups
    - 100 situps
    - 15-20 pullups
    - 1.5 mile run på 9:10min
    Ifølge ham må man møte på opptak med den mentaliteten at man skal vinne alt (komme først i alle løp, øvelser, hinderbane, osv.) for å ha en god sjans å komme gjennom.

På den andre siden, snakket jeg med en instruktør hos FSK for en del år tilbake nå, og han anbefalte ikke å bruke tid på å 'knuse' minimumskravene, men heller å fokusere på det psykiske og å aldri gi seg (er man innafor minimumskravene så er man godt nok i form til å klare opptaket).
    As you wish.

Rekrutt
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Jepp.
    En dame på krigsskolen sa at de som er marinejegere fokuserer på det de holder på med, og ikke tenker på det slitet som kan komme etterpå.
    har man den evnen kommer man nok langt.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Har ikke bakgrunn fra hverken MJK eller HJK/FSK men på generelt grunnlag når det gjelder opptak i Forsvaret: viktigst av alt er å ikke ha en exit plan.. Er "all in" eller ingenting..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •