Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 21 av 21

Tråd: Bør handtering av voldelege personar bli ein del av ambulanseutdanninga?

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

Bør handtering av voldelege personar bli ein del av ambulanseutdanninga?

Eit tema eg veit det er veldig mange meiningar om ute i ambulanse Norge.

Bakgrunnen til spørsmålet mitt er denne tragiske saka som har vore ein del i media i det siste. Are Stedt mista dessverre livet i eit basketak med politiet og ein ambulansearbeidar.
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/s...ge/a/23585038/
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/s...er/a/23585070/

Ambulansearbeidaren følte i dette tilfelle at politiet hadde bruk for hjelp til å takle Are Stedt, noko som kanskje stemme ut i frå det eg har lese. Ambulansearbeidaren la armen sin rundt halsen på Are, og haldt i 58 sekundar, noko som kan vere kort tid i ein hektisk situasjon, men lang tid å vere utan oksygentilførsel til hjernen. Riksadvokaten har slått fast at det er ingen straffbart i denne situasjonen.

Ambulansearbeidarar har i si utdanning og vanlegvis ein refleks som seie at kjem ein ut for voldelege personar skal ein trekke seg tilbake og avvente til politiet kjem og får kontroll over situasjonen. Noko som i veldig mange situasjonar er korrekt. Problemet er i dei situasjonane ein ikkje kan trekke seg tilbake. Som dømes ein psykisk sjuk pasient som uventa blir voldeleg under transport, ein situasjon der ein pasient er i ferd med å skade seg sjølv eller andre, eller andre liknande situasjonar. Slike situasjonar oppstår og vil oppstå oftare no når politiet skal brukast mindre ved frakt av psykisk sjuke. I desse situasjonane har ein sjølvsagt naudretten, men dessverre kan det gå gale.

Sidan eg tidlegare har jobba med ein voldeleg psykisk utviklingshemma har eg fått litt opplæring å få kontroll over ein pasient som er voldeleg, men slik opplæring er rett og slett ikkje vanleg, og stort sett meina leiinga i helseføretaka at det ikkje er nødvendig med slik opplæring. Personleg meina eg at slik opplæring og trening på et er nødvendig. Eg vil og påstå at i saka med Are ville han truleg redda livet viss ambulansearbeidaren hadde hatt slik opplæring.

Det eg no lure på er kva medlemane av Milforum tenke.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

Sv: Bør handtering av voldelege personar bli ein del av ambulanseutdanninga?

Nå hadde helse Bergen ett prosjekt med psykriatisk ambulanse for en stund siden.Vet ikke hva statusen på den er pr nå,men en dedikert ambulanse med mannskap som er opplært til å ta seg av psykisk syke er vel et bedre alternativ enn politi/vanlig ambulanse.
    Problemet blir at det er langt flere psykisk syke og utagerende pasienter enn det er resurser til å ha egne ambulanser til.
    When in doubt,empty your magazine.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
    Nå hadde helse Bergen ett prosjekt med psykriatisk ambulanse for en stund siden.Vet ikke hva statusen på den er pr nå,men en dedikert ambulanse med mannskap som er opplært til å ta seg av psykisk syke er vel et bedre alternativ enn politi/vanlig ambulanse.
    Problemet blir at det er langt flere psykisk syke og utagerende pasienter enn det er resurser til å ha egne ambulanser til.
    Den ambulansen eksisterer fortsatt, men der og har dei sakna opplæring. I fjor starta dei med opplæring og i Helse Bergen er dei nok begynt å få bra med opplæring.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Pondusfaktor
    6

I mitt hode er dette naturlig, tatt i betraktning hva slags personer og situasjoner man kan komme ut for. Kanskje et samarbeid med Politiet, slik at teknikker er likt på tvers av etatene?

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    6

Definitivt ja, for å skåne alle involverte parter. Jeg skulle og gjerne sett krav om skikkelig opplæring blant dørvakter, for der har jeg sett mye stygt.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av Brukernavn Vis post
    Definitivt ja, for å skåne alle involverte parter. Jeg skulle og gjerne sett krav om skikkelig opplæring blant dørvakter, for der har jeg sett mye stygt.
    Det er det som er mitt hovudpoeng og, slik at ein kan skåne alle involverte partar.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    7

I psykiatrien lærer man vel gjerne diverse teknikker for å kontrollere en person fysisk. Kanskje ambulansetjenesten burde øve på de samme teknikkene?

Menig
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    0

Her kan det være lurt å skille mellom ulike begreper.
    Maktbruk fra politiet, med politiets teknikker er ikke noe andre enn politiet skal drive med.
    Håndtering av utagering/ voldelig adferd med bruk av makt, slik det gjøres i psykiatrien og med psykisk utviklingshemmede, krever en helt annen tilnærming og helt andre teknikker.
    Nødverge/selvforsvar er igjen et eget tema, som kan oppstå som en forlengelse av de to overnevnte situasjonene eller helt uventet. Her vil det være rom for helt andre teknikker og løsninger.
    Personellet på psykiatriambulansen har siden starten i -05 blitt kurset og trent sammen på håndtering av utagering og truende/voldelig pasient, det som er nytt er at resten av ambulansetjenesten i Helse Bergen også får opplæring.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

No tenke eg i utgangspunktet på dei teknikkene som blir brukt i psykiatrien for då lærer ein kva ein kan gjere som samtidig ikkje blir for voldsomt over for pasienten. Det er heilt rett i at det politiet brukar ikkje alltid ville vere rett over ein sjuk person. Samtidig så er det og veldig viktig å lære lovverket rundt dette. Utan å kunne lovverket rundt vil ein fort komme i store problem. Er ein i den situasjonen at ein må bruke makt over ein pasient som ikkje har eit vedtak om maktbruk mot, ja då må ein blant anna skrive avvik. Ein må kanskje anmelde situasjonen, noko helsevesenet er alt for lite flinke til. Då spesielt i somatikken. .

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    7

Ja, psykiatrien bruker andre fysiske maktmetoder enn politiet. Det er naturligvis ikke polititeknikker ambulansepersonell generelt bør lære seg. De bør lære seg det som brukes andre steder i helsevesenet (altså f.eks. psykiatrien).

Menig
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    0

Enig.
    For de som ikke har erfaring fra psykiatrien:
    De teknikkene som brukes i psykiatrien har som mål å forhindre skade på pasienten selv og personale, samtidig som de skal bidra til å roe pasienten, dempe angst, vise omsorg og la pasienten gjenvinne kontroll over egen adferd.
    Dette krever at man har en plan med det man gjør, og kan utstråle ro og trygghet i situasjonen.
    Holdeteknikkene skal ikke inneholde låser/bend som påfører pasienten smerte.
    Dette skal IKKE være straff for pasientens handlinger, men hjelp ved å midlertidig overta kontrollen over pasientens adferd til pasienten er i stand til selv å kontrollere den.
    De fleste utageringer i psykiatrien/ PU-omsorgen skyldes at pasienten er redd. Da er det å gi trygghet som hjelper.
    Et arm-bend og gjentatte rop av typen "Ro deg ned/slutt å kjempe/ligg i ro!" vil aldri trygge pasienten.

En nødvergehjemlet inngripen for å forhindre at en pasient skader to politifolk, vil være noe helt annet og kunne åpne for vesentlig mer maktbruk.
    Politiet selv skjøt og drepte nylig en mann som skjøt på dem, hjemlet i nødverge, så i en gitt situasjon kan maktbruken dras svært langt. Her er det angrepet som dikterer responsen. Nivå av makt/voldsbruk skal samsvare med alvorlighet av angrepet. Voldsbruk skal også opphøre/ begrenses til et minimum når angrepet er over/man har kontroll.
    Et halsgrep er så potensielt farlig at det i mine øyne bør ansees som høyere på eskaleringsstigen enn f. eks. slag og spark, også med gjenstand. (MagLite mot overarm...)
    Jeg er sikker på at alle ambulansearbeidere kjenner farene ved å gi noen ufri luftvei og/eller avklemt blodtilførsel til hjernen.

Når det er sagt, så var jeg ikke i situasjonen, og kan gjøre mine vurderinger i tryggheten av eget hjem og med god tid til analyser av riktig og galt.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    7

Det slår meg at kanskje politiet kunne hatt nytte av å bruke "psykiatri-teknikker" enkelte ganger...

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

^- Den kommentaren finner jeg merkelig. I utgangspunktet bruker ikke politiet mer maktanvendelse enn det som er nødvendig. Ingen ønsker å slåss med en psykiatrisk pasient (eller andre) hvis man kan unngå det. I det lengste forsøker man å snakke folk med seg, og maktbruk er alltid siste utvei.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    7

Nå tenker jeg på hvis man først må bruke fysisk makt.

Menig
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    0

Min erfaring fra samarbeid med politiet er at de er flinke til å begrense maktbruk og å anvende mest skånsomme metode både overfor psykiatriske pasienter og andre de har med å gjøre. Så jeg vil påstå at de bruker "psykiatriteknikker" når de kan.
    I tillegg er politiet de som skal ta seg av samfunnets farligste og mest voldelige, så de må ha noen flere verktøy i kassen sin enn oss andre.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Det som slår meg etter endt ambulansearbeiderutdanning og ti års tjeneste (sluttet i yrket i 2012) er at det faget spenner meget vidt og at hvis man skal ha en generalistkompetanse på alle disse områdene kan man svært lite om det meste. Særlig gjelder tilfeller man sjeldent kommer opp i og dermed heller ikke får noen praktisk trening i.

Jeg tror heller at dette bør være et HMS-ansvar arbeidsgiver må ta, og gi den nødvendige etterutdanning.
    Alternativet er at det spiser timene til utdanning innenfor andre emner i en allerede sprengt rammeplan. Så kan heller Arbeidstilsynet gi en veileder og tolkning til AML slik at arbeidsgivere faktisk gir slik opplæring.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av tandberg Vis post
    Min erfaring fra samarbeid med politiet er at de er flinke til å begrense maktbruk og å anvende mest skånsomme metode både overfor psykiatriske pasienter og andre de har med å gjøre. Så jeg vil påstå at de bruker "psykiatriteknikker" når de kan.
    I tillegg er politiet de som skal ta seg av samfunnets farligste og mest voldelige, så de må ha noen flere verktøy i kassen sin enn oss andre.
    Nettopp, flere verktøy. I tillegg til politiets egne teknikker kan det vel være tenkelig at andre teknikker vil kunne være hensiktsmessige til tider. Politiets teknikker er vel ment å få fysisk kontroll over en person uansett. I psykiatrien er vel derimot formålet å få kontroll samtidig som man søker å gjøre det så skånsomt som mulig for pasienter i denne spesielle situasjonen. De ulike teknikkene har ulike formål, ellers ville man vel bare brukt samme teknikker i psykiatrien som i politiet.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    10

Dersom man skal ha flere "like" men ulike teknikker som i stor grad søker samme resultat, men som skal varieres ut fra den enkelte politibetjents subjektive vurdering av gjerningsmannens psyke ber man om trøbbel. Da risikerer man å få tjenestepersoner som i en kritisk situasjon begynner å jobbe med hver sine teknikker, noe som vil resultere i større skade på gjerningsmann.

Jeg tror at man i ambulansefagets tilfelle må se på hva man ønsker å oppnå med en eventuell fysisk konflikthåndtering. Derfra må man vurdere hvilke teknikker og tanker som best søker å oppnå målet man har satt seg, det være håndjernspåsett, tvangstrøye, stroppes på båre eller annet maktmiddel som søker å begrense pasientens evne til å utøve fysisk vold mot helsepersonellet.

I tillegg til å se på hva er ønsket effekt, kan man kanskje utvide og se på når helsepersonell havner i slike situasjoner, og om de befinner seg i situasjoner der man kan ende opp med å samhandle med andre etater, som f.eks politiet. Da kan det være ønskelig å ta med noen av politiets teknikker for å unngå at noen med forskjellig teknikk og mål drar i den samme pasienten, med den økte risikoen for skader det kan medføre.

Menig
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    0

Det er jo slik at det kun er politiet som har anledning til fysisk maktbruk i Norge. Ambulansepersonell skal ikke være politi.
    Lov om psykisk helsevern og vedtak om tvang er kun gjeldende i institusjoner som er godkjent for dette, så ambulansepersonell sin anledning til bruk av fysisk makt begrenser seg til nødrett/nødverge.
    I praksis vil dette bety inngripen for å avverge angrep på egen eller tredjeperson, inngripen for å avverge skade på pasienten selv, og i mindre grad inngripen for å avverge skade på eiendom.
    Å få til å avverge et angrep på seg selv eller andre på en effektiv og samtidig skånsom måte er noe som må trenes MYE på. Jevnlig.
    Da er det nok lettere å implementere økt fokus på sikkerhetstenkning og situasjonsvurdering, slik at man kan unngå å komme til fysisk konfrontasjon. Dette er det laget en egen veileder for, ESPA - Egensikkerhet og Prehospital Aggresjonsforståelse.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    10

Joda, det ER slik. Dersom man kommer fram til at ambulansepersonell vil ha behov for en teknikkpakke som gjør dem kapable til å benytte fysisk makt mot psykisk syke må jo dette også komme fram i en lovendring, eksempelvis å tillegge dem i samme vending som psykiatrien.

Det handler jo litt om at det er personell som oftere risikerer å havne i situasjoner der man må forholde seg til psykisk syke som er utagerende enn det Ola Dunk gjør.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av tandberg Vis post
    Det er jo slik at det kun er politiet som har anledning til fysisk maktbruk i Norge. Ambulansepersonell skal ikke være politi.
    Lov om psykisk helsevern og vedtak om tvang er kun gjeldende i institusjoner som er godkjent for dette, så ambulansepersonell sin anledning til bruk av fysisk makt begrenser seg til nødrett/nødverge.
    Og det er det som etter min mening bør endres, det samme med kompetansen og myndigheten til å kunne legge en pasient inn på tvang.

For å ta et eksempel: Politi får melding fra AMK om en jente på et behandlingssenter som skader seg selv. Hun er kjent for hyppige tilfeller av selvskading, men på behandlingssenteret har hun selvfølgelig eget rom/kjøkken og fri tilgang på kniver. Politiet kommer, jenta vil ikke være med men blir uproblematisk tatt kontroll på. Hun blir deretter stripset fast i ambulansebåra, og gir opp motstanden. Totalt sett ingen utfordring for noen.

Ingen på behandlingshjemmet kan fatte vedtak om innleggelse på tvang, så ferden går til legevakten hvor politiet må følge på. På legevakten må politiet sitte vakthold på jenta, som ikke lenger gjør motstand, men som vil rømme dersom hun får sjansen., Her venter de på en lege i verste fall over en time. Vekterne på legevakten er til lite hjelp, da de har ikke lov til å holde noen igjen med makt. Etter lang tid kommer legen som stiller 2-3 spørsmål, før han legger hun inn på tvang. Politiet må vente på ledig ambulanse før ferden går videre til Akuttpsykiatrien. To dager senere får politiet på nytt melding om å dra til behandlingssenteret, hvor jenta som har blitt utskrevet fra Akuttpsykiatrien på nytt har kutta seg opp. Behandlingssenteret kan ikke/vil ikke nekte henne å ha kniver/barberblad etc. på sitt behandlingssenter.

I mine enkle øyne, er det veldig mye som kan gjøres for å effektivisere arbeidet, unngå unødvendig makt- og ressursbruk, ivareta pasienten på best mulig måte samt forhåpentligvis kan forebygge fremtidige hendelser.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •