Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 12 av 12

Tråd: 4 uker til førestegangstjeneste

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0

4 uker til førestegangstjeneste

Skal inn i hæren om 4 uker og har funnet ut det at jeg er litt dårlig forbredt når det kommer til det fysiske kravet, har vel egentlig overvurdert meg selv litt.
    Her er det jeg får til nå
    Push-ups: 32
    Hang-ups (underhand): 8
    Sit-ups:40
    3000 meter: 20:13
    Litt usikker på 3000 meteren, synes klokken jeg brukte gikk litt fort så skal prøve igjen i morgen med en annen stoppeklokke.
    Også veldig hardt å jogge i kaldt vær og snø.

Har trent mye styrke for å gå opp i vekt fordi jeg var i nærheten av å bli undervektig men synes selv at jeg fortsatt gjør det for dårlig for å ha trent så mye

Noen som har noen tips om hvordan jeg kan få til flere push-ups, hang-ups og sit-ups på kun 4 uker?
    Og hvordan kan jeg forbrede meg til de fysiske testene?
    Har karakterene jeg får på denne testen mye å si for min tjeneste videre i forsvaret?

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    93

Sv: 4 uker til førestegangstjeneste

Det er sikkert andre som kan bidra bedre med treningstips, men jeg synes nå resultatene dine på styrkeøvelsene ser bra ut. Over 20 på 3000 er derimot ikke så bra, og nok der du bør legge inn innsatsen fremover. Og ja, i kaldt vær og snø - det er tross alt det norske forsvaret vi snakker om...
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Menig
    Ble medlem
    Jul 2015
    Pondusfaktor
    0

Vil du øke maksreps i pushups og pullups så vil jeg anbefale 1 repsmaks, med f.eks. 3-4 back off sets.
    Dvs.
    Pullups:
    1x maksreps (så mange reps du greier med strake armer i bunnposisjon, haka over stanga i topp posisjon og minimalt med hjelp av bena)
    3sett x 4 reps hvor du kjører de så eksplosivt som mulig

Nå har jeg kun tatt utgangspunkt i mitt eget resultat, men du skjønner dealen. Back off settene skal være betydelig lettere enn maks repsene, så de skal kjøres så eksplosivt som mulig.
    Pushups kan du jo fyre løs med ekstra vekter både på maksreps og back off settene.

nå er 4 uker litt knapt på å forbedre det fysiske, men hvis du får lagt inn 4x4 intervaller med stigning/motbakke så vil du vinne en del på det kontra å kjøre de på flat mark. Ellers så kan du være litt mer kreativ og kjøre 6x6min, 8x4min for å variere lengdene på dragene.
    Og et tips; Ikke unnskyld tiden din med dårlig vær, "for rask stoppeklokke" osv. innse at du har over 20 min på 3000m, og jobb med det.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Snickersdronninga Vis post
    Og et tips; Ikke unnskyld tiden din med dårlig vær, "for rask stoppeklokke" osv. innse at du har over 20 min på 3000m, og jobb med det.
    Hehe....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Snickersdronninga Vis post
    Vil du øke maksreps i pushups og pullups så vil jeg anbefale 1 repsmaks, med f.eks. 3-4 back off sets.
    Dvs.
    Pullups:
    1x maksreps (så mange reps du greier med strake armer i bunnposisjon, haka over stanga i topp posisjon og minimalt med hjelp av bena)
    3sett x 4 reps hvor du kjører de så eksplosivt som mulig

Nå har jeg kun tatt utgangspunkt i mitt eget resultat, men du skjønner dealen. Back off settene skal være betydelig lettere enn maks repsene, så de skal kjøres så eksplosivt som mulig.
    Pushups kan du jo fyre løs med ekstra vekter både på maksreps og back off settene.

nå er 4 uker litt knapt på å forbedre det fysiske, men hvis du får lagt inn 4x4 intervaller med stigning/motbakke så vil du vinne en del på det kontra å kjøre de på flat mark. Ellers så kan du være litt mer kreativ og kjøre 6x6min, 8x4min for å variere lengdene på dragene.

Skal jeg utføre pullups med overgrep eller undergrep og hva mener du med å kjøre så eksplosivt som mulig?
    Var ikke meningen å bruke været og stoppeklokken som en unnskyldning, men jeg vet at klokken jeg brukte viste feil så skal derfor ta en ny runde i morgen for å få rett tid

Takk for svar

Menig
    Ble medlem
    Jul 2015
    Pondusfaktor
    0

Tror det heter overhåndsgrep? Håndflatene fra deg.. kjør det du kommer til å bli testet i. Ved lengre treningsperioder kan det være lurt å variere på forskjellige dager. F.eks. Mandag overhåndsgrep, onsdag, underhåndsgrep osv så du får variert litt, men mtp på kun 4 uker så ville jeg nok anbefalt å kjørt med overhånd.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    2

Overhåndsgrep.
    Og når det gjelder tiden. Finn deg en løpe bane i nærheten.
    Løp 7.5 halv runde. 20 min på 3000 er ekstremt dårlig, jeg var på det nivået i fgt i starten. Men løpet av 3 måneder var jeg på 16, så 14.

Men vis du er normal bygd, må du nok bare lære deg å presse kroppen. Har en treningsplan kun fokus på 3000 meter. Den er 8 uker men vis du kjøret 4 uker hjelper det

Sent from my iPhone using Tapatalk

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    2

4 uker til førestegangstjeneste

Gadd ikke snu bildet

Sent from my iPhone using Tapatalk

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    4

Sendte deg to pm`er

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Hei! Har lest ditt innlegg og vil bare komme med et par velmenende tips:
    1. Husk på å varme opp før du trener.
    2. Kosthold har mye å si for hvordan du presterer, både før og etter trening. Har selv testa på 3D-mølla og sett at en løpetur på 10/km/t med og uten mat medførte en markant økning i både puls og produksjon av melkesyre.
    3. Ikke glem hvile og restitusjon, i mine gamle bøker fra idrett så lærte vi at musklene skal ha ca 48t hvile mellom hver økt. Søvn er på mange måter like viktig som trening.

Nå nærmer du deg dagen med stor D for mange, og uansett så er det noen ting du absolutt ikke trenger nå:
    Strekk, overtråkk, brudd, overbelastning og mye mer drit.

Ut fra det du skriver så ser jeg at du har hodet på rett plass, kroppen er i gang, og du er villig til å lytte etter gode råd. Veldig bra! Nå må du luke ut de hyggelige fra de gode rådene, tenke at dette er meg, meg og meg selv som skal prestere, og for en hver pris unngå skade. Kosthold er nevnt, men det eneste ingen kan ta fra deg er din indre motivasjon. Ikke la noen kødde med den.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av leserbrukernavn Vis post
    Hei! Har lest ditt innlegg og vil bare komme med et par velmenende tips:
    1. Husk på å varme opp før du trener.
    2. Kosthold har mye å si for hvordan du presterer, både før og etter trening. Har selv testa på 3D-mølla og sett at en løpetur på 10/km/t med og uten mat medførte en markant økning i både puls og produksjon av melkesyre.
    3. Ikke glem hvile og restitusjon, i mine gamle bøker fra idrett så lærte vi at musklene skal ha ca 48t hvile mellom hver økt. Søvn er på mange måter like viktig som trening.

Nå nærmer du deg dagen med stor D for mange, og uansett så er det noen ting du absolutt ikke trenger nå:
    Strekk, overtråkk, brudd, overbelastning og mye mer drit.

Ut fra det du skriver så ser jeg at du har hodet på rett plass, kroppen er i gang, og du er villig til å lytte etter gode råd. Veldig bra! Nå må du luke ut de hyggelige fra de gode rådene, tenke at dette er meg, meg og meg selv som skal prestere, og for en hver pris unngå skade. Kosthold er nevnt, men det eneste ingen kan ta fra deg er din indre motivasjon. Ikke la noen kødde med den.
    Takk for svar

Motivert er jeg, som jeg sa sprang jeg på 20 minuter, i går fikk jeg kortet ned tiden min til 17 minuter selv om været og veien var værre enn sist.
    Merket at jeg ble veldig stiv etter den turen selv om jeg strakk ut godt før og etter, skal ta en pause på 1-2 dager før jeg hiver meg ut igjen for å unngå skade
    De andre øvelsene går som regel bra, har ingen treningsstudio eller idrettshall i nærheten så trener ute i garasjen :P

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Bare hyggelig

Et tips fra min bror (som gikk sjøkrigsskolen for et par år siden) angående 3000m. Den er jævlig og det er derfor forsvaret bruker den, fordi den er akkurat passe lang og samtidig krever at du yter maks hele veien, men den gode nyheten er at for de fleste av oss sitter den største "motstadnden" mellom ørene. Lykke til og stå på!

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Forbedring 3000 på 12 uker?
    By Veientildetbedreliv in forum Mannskapsmessa
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: 18-06-15, 20:36

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •