Side 1 av 6 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 239
    Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7

Opptøyene i Frankrike: bruk av militære styrker

Slik det ser ut nå så har politiet ikke nok ressurser til å få kontroll på voldshandlingene, samtidig ser vi at det eskalerer til nye byer og områder. Kjenner noen til Frankrikes reglement og gjeldende praksis for bruk av militære styrker mot egne borgere?
    take one for the team

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    Er rimelig sikker på at det må erklæres unntakstilstand først...men nå er ikke det så altfor langt unna heller...
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Tror også det er like rundt hjørnet. (Frank)rikets sikkerhet er jo truet.
    Hoit!
    84mm
    What happens in the garage, stays in the garage

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Tja. Nå har jo Frankrike Gendarmerie da, som jo er en mellomting mellom politi og militære for å si det litt enkelt. Vet ikke om de er inne i bildet ennå, men de er jo ganske effektive (ut fra hva jeg har sett av de i utenlandstjeneste).

noen som vet når politi, Gendarmerie og evnt militære anvendes i Frankrike ? Kan de feks gjøre en delvis, regional, unntakstilstand eller trenger de ikke det ?

Ifl Wikipedia:
    Frankrike
    I Frankrike har två statliga poliskårer huvudansvaret för polisväsendet. I bägge de statliga poliskårerna finns centraliserade element med tungt beväpnad personal. Det finns dessutom kommunal polis med begränsade befogenheter i många kommuner.

Statlig polis
    Gendarmerie nationale, den franska paramilitära poliskåren.
    Police nationale, den statliga civila poliskåren.
    Kommunal polis
    Police municipale, de stadskommunala poliskårerna.
    Garde Champêtre eller Police rurale, de landskommunala poliserna eller poliskårerna.

Og det ble jeg ikke så veldig klokere av.....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    I ettertid av London bombene har det blitt iverksatt stasjonering av militært væpnet personell på flyplassene, hovedtogstasjonen og de største severdighetene i Paris. Så det kan indikere at terskelen kan være lavere for denne bruken i Frankrike sammenlignet med i Norge. Samtidig er det nok et annet trusselbilde enn her hjemme på haugen. Jeg vil tippe at kommer det løpende en kar inn på Charles de Gaulle flyplassen med en kalashnikov under armen, så tar det neppe lang tid før han har et 5.56 prosjektil plantet midt i T'en. Skal bli interessant å følge utviklingen i Frankrike fremover, det eskalerer jo for hver dag som går.
    take one for the team

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    Lurer og på hva som kommer til å skje der nede. Av og til virker det som rimelig sanseløs destruksjon, "anything goes" når bare den døra først er åpnet. Men ser også ett og annet intervju med folk unge folk midt oppe i det som kommer med ganske godt begrunnede frustrerte uttalelser.

Problemet er vel den delen av opprørerne som bare syns det er gøy å lage kvalm, kombinert med at enkelte kanskje ikke ser alvoret i det. Det er vel bare til politiet setter den første kula i noen, tenker det åpner ett par øyner. Håper det ikke kommer til det da, men skal det fortsette slik det gjør nå, så må det vel nødvendigvis komme til ett slags klimaks??

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0

idealismen feiler

"Forsøket på å virkeliggjøre himmelen på jorda skaper et stadig helvete"
    Karl Popper

Problemet er at visjonære politikere gjennom tvungen, sentralisert planlegging forsøker å etablere et idealsamfunn. Det moderne samfunn er imidlertid hele tiden i en så hurtig forandring, at tungrodd, sentralisert styring ikke holder det nødvendige tempo.
    (Se manøverkrigføring der suksess avhenger av raskere reaksjonsmønster enn motstanderen.)
    Politikernes oppgave burde være praktisk problemløsning, og IKKE håpløse forsøk på å virkeliggjøre naive idealistiske visjoner.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    6
    Det jeg synes er skummelt er at det har begynt å spre seg ut av Frankrike, og inn i Tyskland hvor det har vært mindre opptøyer for andre natt på rad...

Nå er det innført portforbud i Raincy: http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/5212332.html
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    end of days, for å komme me særdeles dystre spådommer =)
    In the age of information, ignorance is a choice.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0

Marlows behovspyramide

Sitat Opprinnelig skrevet av Biggs
    (og Adm. beskylder MEG for å skrive i fylla ???)

Selvfølgelig er IKKE dette slutten på verden slik vi kjenner den. Alle konflikter går i bølgedaler, og nettop nå er vi på toppen av en slik bølge. (Nansen har en bra kronikk om nettop dette, som jeg gjerne siterer på oppfordring) Om noen uker har alt roet seg ned, og avhengig av hvor smarte de med makta er, så går det nok et år til neste opprør.

Marlows behovspyramide
    Marlow forfektet at alle mennesker har endel grunnleggende felles behov, som trygget og tilgang til mat. Når disse behovene ikke blir tilfredsstilt, så opplever vi dagens situasjon i Paris. Snille politikere har tatt inn tusenvis av innvandrere UTEN å ha jobber til dem. Arbeidsledigheten blant innvandrere er enorm, fordi politikerne kunstig har innført flere folk enn etterspørselen kunne absorbere. Mange av disse folka kommer også fra kulturer med høye æresbegreper, og de opplever det som krenkende å måtte tigge penger til mat på sossen.

Det finnes flere løsninger:
    a). Mere politi på gata og flere innvandrere i fengsel.
    b) Dialog ( dette er den billige løsningen som alle politikere elsker)
    c) Forandre på markedsliberalismen.
    d) Stenge grensene > isolasjonisme.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Adlertag: Studerer du filosofi eller? Synes det hagler med Popper etc sitater jeg :) har nok med ex phil :)

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24
    1500 ekstra politimannskaper (reserver) settes inn.
    admin

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Adlertag; hva du nå enn måtte studere, eller ha studert, smartingen heter Maslow, ikke Marlow. Marlow(e) er forøvrig en kjent privatdetektiv på film. Viktig å holde tunga rett i munn;)
    Semper Non Paratus

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Hei Trident.
    Nei, har aldri studert noenting, bare vært en jevn støvel på bakken. Leser endel filosofi for å bearbeide traumer etter flere år med int.ops'er, og få litt innsikt i hvordan makthavere tenker. Prøver å se saker fra flere sider og komme med motforestillinger, noe som ofte fører til trøbbel. Lykke til med ex.phil.studiene dine, i dagens verden trenger du det.

Hmm, kan ikke unngå å se at Admin fokuserer på det kortsiktige scenarioet. Om makthaverne setter inn 1500 eller 3000 politimannskaper har ingen betydning, da opprøret har nådd kulminasjonspunktet og er på vei ned for denne gang. Forøvrig mistenker jeg opprørerne som gruppe å velge en lavintensitets-strategi for framtida, da de tydeligvis har stor vilje til kamp men mangler kurante våpen.

Hei I.4papa.
    Jeg vet at smartingen heter Maslow, men prøv selv å holde tunga rett i munnen når du lever i et sivilt helvete, med foreldremøter, barnehagedugnader og svigermor som maser rundt deg mens du forsøker å skrive et fornuftig innlegg. Geeez, jeg savner militæret.

Guest

Re: Marlows behovspyramide

Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag
    (og Adm. beskylder MEG for å skrive i fylla ???)

Marlows behovspyramide
    Marlow forfektet at alle mennesker har endel grunnleggende felles behov, som trygget og tilgang til mat. Når disse behovene ikke blir tilfredsstilt, så opplever vi dagens situasjon i Paris. Snille politikere har tatt inn tusenvis av innvandrere UTEN å ha jobber til dem. Arbeidsledigheten blant innvandrere er enorm, fordi politikerne kunstig har innført flere folk enn etterspørselen kunne absorbere. Mange av disse folka kommer også fra kulturer med høye æresbegreper, og de opplever det som krenkende å måtte tigge penger til mat på sossen.

Det finnes flere løsninger:
    a). Mere politi på gata og flere innvandrere i fengsel.
    b) Dialog ( dette er den billige løsningen som alle politikere elsker)
    c) Forandre på markedsliberalismen.
    d) Stenge grensene > isolasjonisme.
    Nå kan man jo skyte på markedsliberalismen, men ved å forandre den løser man neppe problemene til et av Europas minst markedsliberlistiske land.

Frankrikes problem de siste tiårene har ikke vært innvandring, men at man ikke klarer å skape verdier og skape den veksten som skal til for å skape arbeidsplasser. Dette har ført til en arbeidsledighet som har ligget rimelig konstant rundt ti prosent, uansett regjering.

Jeg kan godt lange ut om behovet for å deregulere arbeidsmarkedet og øke tilgangen for deltidsansatte osv., samt lage insentiver som gjør det mer attraktivt å ansette for bedriftene, men dette er først og fremst langsiktige (og nødvendige) tiltak. På kort sikt har man desverre bare tre løsninger.

1. Konfrontasjon
    2. Apeasment/dialog
    3. En kombinasjon

Desverre er det slik at økte statlige utlegg og tiltak for å forbedre forholdene i forstedene kun vil skyve problemene fremover, hvis det ikke skapes arbeidsplasser for de mange milioner arbeidsledige. Denne arbeidsledigheten vil i stor grad ramme innvandrere som statistisk sett er lavere utdannet og har mindre kontaktnett å trekke på. (Begge deler er særs nødvendige å ha for å få seg jobb, spesielt når arbeidsløsheten er stor.)

For å konkludere vil jeg si følgende:
    a) Arbeidsløsheten og fattigdom er problemet, altså må arbeidsplasser og vekst få pri
    b) Mange av kravene til opprørerne er kortsiktige løsninger som kan fungere negativt på den langsiktige løsningen (se pkt. a)
    c) Uansett må man på kort sikt slå ned på kriminell adferd så man ikke etablerer et mønster hvor et helt land kan bli holdt som gissel, uansett hvor god sak opprørne måtte ha, for eventuelt å komme med nødvendige innrømmelser i etterkant.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Det som er litt spesielt er jo at vi bekymrer oss veldig om situasjonen i Frankrike - mye fordi dette skjer så nært. Misnøyen over å ikke få være med på velferdstoget, egentlig ikke få lov til å konkurrere om de samme godene som den jevne vesteuropeer eller amerikaner er jo ikke bare utbredt i Frankrike. Dette er jo også iflg terrorismeforskerne den grobunnen og rekrutteringsbrønnen som fanatikere som Osama og hans like henter sine fra.

Jeg tror vi hadde tjent netto penger på å sørge for bedre muligheter til utdanning og arbeid for både disse gruppene i Frankrike og i en del land vi idag betrakter som en trussel. Det er lite produktivt å bruke så mye ressurser vi gjør nå på bekjempe terrorisme og å holde et stort gjerde rundt Europa - jeg tror det hadde vært billigere å sørge for bedre muligheter for å delta i samfunnet for alle. Spørsmålet er jo om vi kulturelt aksepterer at de skal få konkurrere på like vilkår med oss.

Når det gjelder innsatsen i Frankrike virker det som innenriksministeren spesielt er under stort press - og foreløpig har han ikke bevist noe særlig. Ser ikke noen grunn til å anta at dette har nådd toppen ennå, det sprer seg stadig. Idag gikk Chirac ut og sa at det er kriminell organisering bak det hele, og det velger jeg å ikke være helt sikker på er riktig. Jeg tror dessverre det neste er dødsfall - og det er vel like ille om det blir sivile eller uniformerte. Vi har også mange potensielle urosentre som det ikke har spredt seg til ennå.

Å sette inn militære styrker til å sikre mot terrorisme er en ting, men her kan vi jo ende i en situasjon hvor det i forstader til Paris ligner på Palestina med ungdommer som klæsjer med militære styrker....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Re: Marlows behovspyramide

Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag
    (og Adm. beskylder MEG for å skrive i fylla ???).

Det sa du selv i innlegget ditt som ble slettet og det vet du godt - ikke vri dette til min påstand.

Dessuten fokuserer jeg ikke kortsiktig eller langsiktig. Refererte til hva som ble sagt på nyhetene ref 1500 reserve politi etc. Du trekker konklusjoner fort.
    admin

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Hvis jeg ikke husker feil satte daværende forsvarsminister quisling inn garden mot streikende arbeidere i 1932,det såkallte Menstad slaget.Da var Norge nesten på randen av revolusjon,stikkord mot dag bevegelsen,men hvor lurt det var kan en bare undre seg på,de fleste eller alle på forumet var ikke født den gangen.Men at dem som ikke hadde kommunistiske sympatier var vettaskremte kan en lett forstå,bare under jorbrukskollektiviseringen i Russland gikk det med ca 6 millioner.Samtidig som de norske kommunisttene lovte at hvis dem fikk makten skulle alle bedriftseiere-ledere bli hengt opp i lyktestolpene.En kan også spørre seg om det var Menstad slaget som førte til at arbeiderbevegelsen ble så de til grader i mot våre væpnede styrker.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Misnøyen over å ikke få være med på velferdstoget, egentlig ikke få lov til å konkurrere om de samme godene som den jevne vesteuropeer eller amerikaner er jo ikke bare utbredt i Frankrike.
    Det er ingen annen gruppe som mottar så mye sosialhjelp.

Jeg tror vi hadde tjent netto penger på å sørge for bedre muligheter til utdanning og arbeid for både disse gruppene i Frankrike og i en del land vi idag betrakter som en trussel.
    De som bor i Frankrike har jo allerede denne muligheten, men når de prioriterer å brenne ned skolen istedenfor å gå på den er det ikke rart at de ikke lærer stort. Som en eller annen pøbel sa: “In the day we sleep, go see our girlfriends, and play video games. And in the evening we have a good time: we go and fight the police.”
    Frankrike har et gratis utdanningsvesen og en ellers tilbudsrik velferdsstat som denne gruppen har fått tilgang på uten å gi så mye tilbake. Hvor har du det fra at alle disse arbeidsledige ungdommene virkelig vil intergrere seg, skaffe seg en jobb og en utdannelse?

Dette er ikke bare et spørsmål om utdanning men om kultur. Frankrike har en 1000 årig katolsk kultur og en 100 årig sekulær kultur, å intergrere 5 millioner dypt relgiøse muslimer inn i dette samfunnet er vanskelig, hverken Frankrike eller noe annet land i Europa som har hatt nevneverdig suksess på dette området siden innvandringen startet på 60-tallet. Istedenfor at den franske samfunnet skal fortsette å justere seg etter en minoritet bør man kanskje etterhvert spørre seg om det ikke er minoriteten som bør ta et oppgjør med seg selv.

Det er lite produktivt å bruke så mye ressurser vi gjør nå på bekjempe terrorisme og å holde et stort gjerde rundt Europa - jeg tror det hadde vært billigere å sørge for bedre muligheter for å delta i samfunnet for alle.
    EU har 456 millioner innbyggere, det er helt urealistisk å tro at de kan sluke unna hele befolkningsoverskuddet i sine nærliggende områder. På en annen side kan man spørre seg om i hvilken grad nabolandenes enorme problemer blir noe mindre ved at deres ungdommer emigrerer til Europa.

Spørsmålet er jo om vi kulturelt aksepterer at de skal få konkurrere på like vilkår med oss.
    Hæ?

Når det gjelder innsatsen i Frankrike virker det som innenriksministeren spesielt er under stort press - og foreløpig har han ikke bevist noe særlig. Ser ikke noen grunn til å anta at dette har nådd toppen ennå, det sprer seg stadig. Idag gikk Chirac ut og sa at det er kriminell organisering bak det hele, og det velger jeg å ikke være helt sikker på er riktig.
    Det er vel dette saken i stor grad handler om. Disse sosialt belastede områdene har vært steder hvor politiet i minst mulig grad har vist sitt nærvær inntil Sarkozy satte foten ned.

Å sette inn militære styrker til å sikre mot terrorisme er en ting, men her kan vi jo ende i en situasjon hvor det i forstader til Paris ligner på Palestina med ungdommer som klæsjer med militære styrker....
    Tanken har streifet meg også, i det øyeblikket franskmennene setter inn hæren er det en fare for at vi plutselig har en intifada i midten av Europa.

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Nå sier statsminister Dominique de Villepin i et Tv-intervju i kveld at det ikke er aktuelt å sette inn militæret. Foreløpig. Vel, vi får nå se. Om det hardner til i konfrontasjonene og politifolk stryker med, så er det ingen vei utenom å deployere militære stabiliseringsstyrker. Uten å spekulere, så kan det ikke utelukkes at deler av fremmedlegionen allerede er på retur hjem.
    take one for the team

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    6

"Enuf Said."

En Amerikansk skribent sier det slik det er.

"Do you see what's happening here, France that is? Radical Islamists are emboldened. They're encouraged. They're attacking France right now and Weasel-in-Chief Jacques Chirac is talking about a "spirit of dialogue and respect." Respect? Respect hell! These Islamic radicals are determined to remake Europe to their liking, an Islamic state.

They're encouraged. How could they not be? Every time they cut off some more heads from the torsos of Christian school girls, every time they shoot a child in the back, every time they attack a nursery in Paris, or kill a school teacher in Baghdad; every time they step up their violence against the West, the leaders of the countries they hate, start talking about the spirit of dialogue and respect. In Paris officials are already talking about more money, more jobs, more programs, more handouts to appease the rampaging Muslims."

Hva vi her ser er årevis med en katastrofal feilslått politikk både m.h.t. innvandring og integrering. Frankrike er i en særstilling. De 10% av landets befolkning er Muslimer. Den Franske arbeidsløsheten er på rundt 11 til 12%, noe den har vært i lang tid. Innvandrere har ikke blitt integrert i det Franske samfunn. Istedet så har man "Gettoer" hvor misnøye, hat og fattigdom har fått "gro fritt," resultatet ser vi ettertrykkelig nå.

Det er også sterke indikasjoner at opptøyene ikke bare sprer seg innad i Frankrike, men også i land som Belgia, Tyskland og Italia har det vært tegn på uro. Det er til og med meldinger ifra Stockholm hvor bl.a. Ambulanser nå ber om politi eskorte før de vil kjøre inn til "Muslimske bydeler."
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Kjekt med reflektert respons.

Å motta mest sosialhjelp er ikke å få være med på velferdstoget. Som jeg skrev handler det om å KONKURRERE om de samme godene. De slipper i stor grad ikke til på arbeidsmarkedet, og kan dermed ikke realisere noe særlig drømmer om å klare seg selv. At det ikke er noen annen gruppe som mottar så mye sosialhjelp beviser jo nettopp min påstand, men jeg regner med du har misforstått velferd til å være utbetalinger fra staten. Slik er det jo heldigvis ikke.

Hvis du velger å tro at disse ungdommene ikke ville valgt utdanning og jobb hvis de hadde rette rollemodeller og en følelse av å ha samme sjanser som andre har du lov til å tro det. Pøbel avler pøbel, og det er ingen bryter å slå over idag. Disse ungdommene er nesten sjanseløse, og det er et helt klart holdningsproblem. Det er iflg franskmenn og nyhetsrapporter i det siste nesten umulig å få seg en jobb eller lærlingplass med adresse i en av disse forstadene eller et arabisk navn. At det skyldes noe religiøst eller folkeslagspesifikt har du lov å mene hvis du vil. En mer akseptert holdning er nok at de er en ikke veldig reflektert gruppe som samfunnet rundt de ikke har lykkes med å formidle riktige verdier og muligheter til.

Å delta i samfunnet betyr ikke å innvandre til Europa for alle fattige i verden, men mulighet til utdanning, handel etc på linje med andre. Med samfunnet her mener jeg verdenssamfunnet - både muligheter for utdannelse, kulturell utveksling og handel. At naboland til EU tappes for store ressurser hvis alle ressurssterke utvandrer til Europa er selvfølgelig ikke gunstig, og det er det vel ingen som ønsker. Men spørsmålet er hva vi kan gjøre som gjør at de ønsker å forbli hjemme.

Med utsagnet "om vi kulturelt aksepterer at de skal få konkurrere på like vilkår som oss" mener jeg om vi vil akseptere nedgang i levestandard for å utligne de enorme og voksende forskjeller det er i levestandard mellom oss og mindre heldigstilte deler av verden. Vil vi akseptere at norske gårdsbruk og arbeidsplasser legges ned, og folk blir arbeidsledige - kanskje ikke fullt så rike - for at afrikanske samfunn skal klare seg bedre ? Dette er et helt reellt problem i EU som dumper overskuddsvarer i Afrika til under produksjonspris slik at lokale primærnæringer går konk. Når vi konkurrerer på like vilkår - aksepterer vi at vi taper av og til ?

Ellers deler vi vel bekymringer om hva som kan skje på kort sikt, spørsmålet er hva som burde vært gjort (ikke så veldig konstruktivt) og hva som bør gjøres på sikt.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Re: "Enuf Said."

Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    En Amerikansk skribent sier det slik det er.

"Do you see what's happening here, France that is? Radical Islamists are emboldened. They're encouraged. They're attacking France right now and Weasel-in-Chief Jacques Chirac is talking about a "spirit of dialogue and respect." Respect? Respect hell! These Islamic radicals are determined to remake Europe to their liking, an Islamic state.

They're encouraged. How could they not be? Every time they cut off some more heads from the torsos of Christian school girls, every time they shoot a child in the back, every time they attack a nursery in Paris, or kill a school teacher in Baghdad; every time they step up their violence against the West, the leaders of the countries they hate, start talking about the spirit of dialogue and respect. In Paris officials are already talking about more money, more jobs, more programs, more handouts to appease the rampaging Muslims."
    Har du kilde på dette her ? Det er jo helt utrolig !!
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    6
    Sorry, skulle kanskje ha utdypet det noe mere. Ser av mitt klipp at det kan leses som om alt dette har skjedd i Frankrike, noe som jo ikke stemmer. Han som skrev dette siktet til alt ifra skolemasakren i Beslan, drapene på to kristne skolejenter på Filipinene og flere andre hendelser hvor muslimske terrorister har stått bak.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    6
    Link til siden hvor jeg klippet dette fra.
    http://www:boortz.com[/url]
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    [quote="Foxtrot#3"]Nå sier statsminister Dominique de Villepin i et Tv-intervju i kveld at det ikke er aktuelt å sette inn militæret. Foreløpig. Vel, vi får nå se. Om det hardner til i konfrontasjonene og politifolk stryker med, så er det ingen vei utenom å deployere militære stabiliseringsstyrker. Uten å spekulere, så kan det ikke utelukkes at deler av fremmedlegionen allerede er på retur hjem Deler av legionen på hjem? dem har vel oppsettninger i hjemleandet også så vidt jeg er bekjennt.Dessutten tror jeg neppe den avd blir satt opp mot sivilbefolkningen i hjemlandet.Ei håper jeg og tror at det gjelder de franske militære styrker generellt.Med vennelig hilsen Ifanterist.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sorry gjorde visst en feil her.legger meg flat.

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Har selv vært endel i Paris, og forstedene som det er opptøyer i er en helt annen verden enn det romantiske Paris vi kjenner. Det var bare et spørsmål om tid før disse opptøyene brøt ut, frankrikes innvandrere har nemlig blitt tråkka på i mange år og de yngre i disse forstedene har aldri hatt de samme mulighetene som andre franskmenn har. Arbeidsledigheten er høy i frankrike
    og politivold er ikke et ukjent fenomen. For de som ønsker å sette inn i situasjonen ungdommene i Frankrike har så anbefaler jeg å se filmen "La Haine" eller "Hatet" på norsk.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Ja det var en bra film til ettertanke.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Å motta mest sosialhjelp er ikke å få være med på velferdstoget.
    Det kan jo diskuteres. Det er ikke totalt uprivilegerte mennesker det er snakk om, de har boliger, biler og alle primærbehovene dekket og vel så det. Jeg har til tider hatt en lavere levestandard selv.

Som jeg skrev handler det om å KONKURRERE om de samme godene. De slipper i stor grad ikke til på arbeidsmarkedet, og kan dermed ikke realisere noe særlig drømmer om å klare seg selv.
    Frankrike har 10% arbeidsledighet og i kombinasjon med at disse i stor grad dropper ut av skolen i ung alder er det ikke rart at de står utenfor arbeidsmarkedet. Andre franskmenn med samme bakgrunn som andre/tredje generasjonsinnvandrere fra tidligere franske kolonier i sørøst-Asia som f.eks Vietnam har ikke dette problemet i det hele tatt. Hvis gruppen blir diskriminert på arbeidsmarkedet er det ikke så mye samfunnet kan gjøre med det - staten kan ikke vedta noe som forandrer folks oppfatning. Gruppen må selv ta tak i problemet for å forbedre sitt eget image og tillegge seg selv kvalifikasjoner som gjør de attraktive på arbeidsmarkedet. Staten kan riktignok tilrettelegge arbeidsmarkedet slik at det blir mer dynamisk, men det er neppe noe som skjer i et samfunn hvor man ser på sosialisme som det eneste saliggjørende.

At det ikke er noen annen gruppe som mottar så mye sosialhjelp beviser jo nettopp min påstand, men jeg regner med du har misforstått velferd til å være utbetalinger fra staten.
    Jeg har tydeligvis misforstått.

Hvis du velger å tro at disse ungdommene ikke ville valgt utdanning og jobb hvis de hadde rette rollemodeller og en følelse av å ha samme sjanser som andre har du lov til å tro det.
    Jeg tror i stor grad det. Igjen, andre med den samme bakgrunnen har ikke dette problemet i det hele tatt.

Pøbel avler pøbel, og det er ingen bryter å slå over idag. Disse ungdommene er nesten sjanseløse, og det er et helt klart holdningsproblem. Det er iflg franskmenn og nyhetsrapporter i det siste nesten umulig å få seg en jobb eller lærlingplass med adresse i en av disse forstadene eller et arabisk navn. At det skyldes noe religiøst eller folkeslagspesifikt har du lov å mene hvis du vil. En mer akseptert holdning er nok at de er en ikke veldig reflektert gruppe som samfunnet rundt de ikke har lykkes med å formidle riktige verdier og muligheter til.
    Når man har prøvd å formidle verdier over 2/3 generasjoner er det kanskje ikke så rart at jeg begynner å legge skylden for problemet på mottakergruppen?

Å delta i samfunnet betyr ikke å innvandre til Europa for alle fattige i verden, men mulighet til utdanning, handel etc på linje med andre. Med samfunnet her mener jeg verdenssamfunnet - både muligheter for utdannelse, kulturell utveksling og handel. At naboland til EU tappes for store ressurser hvis alle ressurssterke utvandrer til Europa er selvfølgelig ikke gunstig, og det er det vel ingen som ønsker. Men spørsmålet er hva vi kan gjøre som gjør at de ønsker å forbli hjemme.
    Først og fremst er det afrikanerne selv så må ta et tak for å bygge opp et fungerende samfunn. Kontinentet er fra naturens side utstyrt med enorme mengder naturressurser, det er ikke det det står på. Helt fra kolonitiden tok slutt har den ene diktatoren overtatt etter den andre og selvom vesten har skutt inn enorme pengesummer har ikke levestandarden hoppet opp tilsvarende. Afrikanerne trenger et samfunn uten korrupsjon, med demokrati og eiendomsrett slik at de kan sten for sten bygge opp sitt eget fungerende samfunn.

Med utsagnet "om vi kulturelt aksepterer at de skal få konkurrere på like vilkår som oss" mener jeg om vi vil akseptere nedgang i levestandard for å utligne de enorme og voksende forskjeller det er i levestandard mellom oss og mindre heldigstilte deler av verden. Vil vi akseptere at norske gårdsbruk og arbeidsplasser legges ned, og folk blir arbeidsledige - kanskje ikke fullt så rike - for at afrikanske samfunn skal klare seg bedre ?
    Nå sammenligner du epler og pærer her. Det er en forskjell mellom å subsidiere bønder i Norge og å subsidiere afrikanske samfunn for at levestandarden der skal øke. Men ja, jeg er helt enig med det - Afrika trenger et eksportmarked for produktene sine slik at de selv kan bygge opp et fungerende næringsliv.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Terror i Frankrike - samletråd

Oppretter egen tråd for denne hendelsen

* Minst 26 drepte
    * Gisselsituasjon - 60 personer holdes i konsertsal.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Sv: Terror i Paris 13/11-15

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Kveldsnytt på NRK1 begynner 2310. Kan være greit å få med seg.
    "Det va bare en gang, så æ kan umulig ha skylda førr begge..."

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Klokken 23.05 opplyser politiet til nyhetsbyrået AFP at 15 mennesker er drept i konsertsalen.

Det meldes også om skyting på et tredje sted i Paris, i rue de Charenton, i tillegg til de to som allerede er meldt.

Franske L'Equipe melder at det ble kastet granater utenfor stadion og at lyden av eksplosjonene kunne høres av tilskuerne.

AP: 26 drept i flere skyteepisoder i Paris - VG

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Paris shootings and explosions near Stade de France kill 18
    Paris shootings and explosions near Stade de France kill 18 - BBC News

(Oppjustert til 26 drepte)
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Og på VG kan de melde at "Vi hører sirener i nærheten"

Forsiden - VG
    two to the heart, one to the mind...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Ser noen melder 40 drepte og 100 gisler. Vet ikke om dette er korrekt.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Nå har vel ikke kruttrøyken fått lagt seg enda, så ingen tall er vel bekreftet.

Men hvis det som kommer fram nå stemmer, så snakker vi koordinering i tid og rom. Og da lurer man jo på hvorfor ingen har fanget dette opp.

Pågående gisselsituasjon er det og.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    56

Allahu akhbar skal noen ha ropt før de skjøt, i følge NRK nå. Ikke akkurat uventet. Jævla svin.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

France24 har en livefeed på engelsk her: Watch' 'France' '24' 'Live' '-' 'France' '24

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 6 123 ... SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter