May 2004
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    149 innlegg
    Sitert
    437 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid

Lightbulb USA: Derfor gir USA blaffen i Obamas krav om våpenkontroll

Navn:		12113470_1508340739458256_6097284936026688351_o.jpg
Visninger:	210
Størrelse:	66,6 KB
    Foto: Alexandria Zedra Instagram
    (verdt en titt om du liker våpen og slikt...)

Et kontroversielt tema i USA, og kjent sak for de fleste vs skyteepisoder ved skoler i USA og våpenkontroll. Nylig så vi en irritert Obama tale til nasjonen etter nok en skyteepisode. VG beskrev det hele som "En opprørt og sorgtynget president Barack Obama måtte enda en gang forsøke å sette ord på det ubeskrivelige." Og når vi nærmer oss valgkamp, drar dette seg til. Flere steder beskrives det som:

The Second Amendment to the Constitution, which concerns the right to bear arms, is always a hot-button issue, especially during election season.
    Aftenposten skrev denne artikkelen i juni i år:

Derfor gir USA blaffen i Obamas krav om våpenkontroll

President Obama vil ha strengere regulering av skytevåpen. Stadig flere amerikanere er helt uenige, til tross for at våpenvolden i USA er mange ganger høyere enn i andre vestlige land. Fem spørsmål og svar om amerikanere og skytevåpen.

Navn:		Aftenposten-skyting-usa.jpg
Visninger:	278
Størrelse:	131,5 KB

Nettet florerer av propaganda for begge siders synspunkter, og et raskt søk gir bl.a. disse treffene på Google:
    10 Shocking Stats about America’s Gun Violence
    11 essential facts about guns and mass shootings in the United States
    A Guide to Mass Shootings in America
    Gun control is killing us: Opposing view
    Shooting In Gun-Free Australia Leaves ‘At Least Two Dead’

Den australske komikeren Jim Jefferies lagde dette standup-innslaget om tematikken:

Underteksten til videoklippet er:

For a side note, believe it or not, I'm actually a legal gun owner and CCW holder. However, I found this video super hilarious, and I really support some of his aspects; the give-everyone-a-gun attitude from the ultra hardcore gun rights activists is really dragging the progressive movement and killing innocence life!

That been said, it does not mean that I will give up my guns, no Sir. In fact, I believe that we should ease the ridiculous restrictions on obtaining CCW permit in some states; and maybe someday in the future, when the system is in a better shape, we can also ease the 10-rounds restrictions too.

The problem we facing today is not the gun, but the 1% fuckwits that ruined the rest of our life, though It doesn't necessary mean that we should fix that 1% by sacrificing the rights of the 99%. We don't ban automobiles just because deadly crushes happen, we put laws, regulations, safety equipment and other measures to work with the problem. Have a super fancy race car? You can drive as fast as you want in race track or in the middle of nowhere, but you can't do that in public road. This is exactly how we should deal with gun issues; we should be able to own whatever guns we like (ok maybe not something mass destructive, but that's a different topic), but we MUST design a system that can weed out those 1% fuckwits as much as possible, so the rest of us can live a life with a lot less fear from mass shooting or guns been taking away by government.

To achieve such goal, a universal background check is a good place to start with, follow by automatic mental health report to appropriate government database such as DOJ/FBI, and the most important thing of all: gun safety education. People who own gun should really take the gun safety test or even range qualification periodically. If a doctor who saves life need to take continuing education course by law, then there is no excuse why owning a deadly weapon should skip such education. Ultra hardcore gun rights activists always refuse such proposals because they are "inconvenience to law-abiding citizens", but if such inconvenience means one more innocent child saved in the future, then I'm more than happy to endure this "inconvenience".

At last, just for the sake of giving a balanced review, I'm going to say that the slavery analogy joke is complete bullshit. Yes, I did laugh my tears out, but it is still just plain wrong; it's called false analogy fallacy y'all! If you truly believed that owning a gun equal to owning a slave, then you should be on that mental list and never allow to buy a gun forever lol
    Og som alltid er kommentarfeltet "interessant":

Matt Sharpey For 2 dager siden

This should embarrass Americans, but generally just pisses many of them off....
    dsmithers944 For 1 uke siden

Fucking NRA and the American government took down the original video.

Tomnickles For 3 dager siden

+dsmithers944 The conspiracy DEEPENS!
    Hva tenker folket om the right to own guns i USA?
    admin
    Milforum

Kryptert e-post mottak: milforum@protonmail.com

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    24 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid

Sv: USA: Derfor gir USA blaffen i Obamas krav om våpenkontroll

Skråblikk til Israel:

Jerusalem mayor calls on residents to carry guns

Nir Barkat says citizens are often those to foil terror attacks, backs school strike over limited security guards’ hours

Jerusalem Mayor Nir Barkat on Thursday encouraged all Israelis with a gun license to carry a weapon with them at all times in order to counter a recent wave of Palestinian attacks.
    Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besøk vår nettbutikk

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    228 innlegg
    Sitert
    1084 innlegg
    PONDUS

Nå skal det sies at de israelske våpenlovene er svært strenge i forhold til de amerikanske, og dessuten har nesten alle voksne våpentrening fra IDF, så faren for vådeskudd burde være liten.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    149 innlegg
    Sitert
    437 innlegg
    PONDUS

Da kom jeg brått på denne karen - han hadde opplæring han også I guess:

admin
    Milforum

Kryptert e-post mottak: milforum@protonmail.com

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    354 innlegg
    PONDUS

http://www.law.harvard.edu/students/...useronline.pdf

CONCLUSION
    This Article has reviewed a significant amount of evidence
    from a wide variety of international sources. Each individual
    portion of evidence is subject to cavil—at the very least the
    general objection that the persuasiveness of social scientific
    evidence cannot remotely approach the persuasiveness of
    conclusions in the physical sciences. Nevertheless, the bur‐
    den of proof rests on the proponents of the more guns equal
    more death and fewer guns equal less death mantra, espe‐
    cially since they argue public policy ought to be based on
    that mantra.149 To bear that burden would at the very least
    require showing that a large number of nations with more
    guns have more death and that nations that have imposed
    stringent gun controls have achieved substantial reductions
    in criminal violence (or suicide). But those correlations are
    not observed when a large number of nations are compared
    across the world.

Over a decade ago, Professor Brandon Centerwall of the Uni‐
    versity of Washington undertook an extensive, statistically sophis‐
    ticated study comparing areas in the United States and Canada to
    determine whether Canada’s more restrictive policies had better
    contained criminal violence. When he published his results it was
    with the admonition:
    If you are surprised by [our] finding[s], so [are we]. [We] did
    not begin this research with any intent to “exonerate” hand‐
    guns, but there it is—a negative finding, to be sure, but a nega‐
    tive finding is nevertheless a positive contribution. It directs us
    where not to aim public health resources.
    It's not about surviving, it's about winning.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    39 innlegg
    Sitert
    299 innlegg
    PONDUS

Som AGR sin artikken touch'er innom så er spørsmålet mye mer omfattende den bare mer våpen=mer vold. Her kommer store sosiale utfordringer som fattigdom, arbeidsledighet, utdanning, en-foreldres hjem osv. inn i miksen. Våpenvold er jo bare resultater av disse sosiale utfordringene, ikke årsaken.

Når det er sagt så kunne en fått ned ulykke og uhell ganske betraktelig med å innføre ett minimum av kurs/trening for å kunne få lov til å kjøpe våpen. En deler jo ikke ut bilnøklene til 16 åringer der borte så hvorfor skal en da kunne kjøpe våpen uten noen som helst sertifikat eller trening.

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    24 innlegg
    PONDUS

Navn:		08guncontrol-master675.jpg
Visninger:	241
Størrelse:	120,5 KB

Gun Control Explained

By RICHARD PÉREZ-PEÑA
    Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besøk vår nettbutikk

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    24 innlegg
    PONDUS

Er jo helg, og denne kan sikkert oppfattes litt vittig for enkelte. Uansett slik en flott gjeng med blid´fiser skal man lete lenge etter:

Photo by: Carolyn Kaster
    Senate Majority Leader Harry Reid of Nev., walks from an elevator on Capitol Hill in Washington, Tuesday, Nov. 18, 2014. The U.S. Senate has rejected a proposal to fast-track the approval of the controversial Keystone XL pipeline. (AP Photo/Carolyn Kaster)

Armed guards protect Senate Democrats as they demand new gun-control laws

By S.A. Miller - The Washington Times - Thursday, October 8, 2015

Senate Democrats gathered Thursday on the steps of the Capitol surrounded by about a dozen armed guards to announce a new push for tougher gun-control laws.

The officers from the U.S. Capitol Police, who carried sidearms, were in addition to the regular detail paroling the Capitol ground due the large number of elected officials attending the event, according to a officer on the scene.

About 27 Democratic senators attended the event.

Les hele artikkelen (link i overskrift).
    Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besøk vår nettbutikk

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    24 innlegg
    PONDUS

FBI Chief: News Media Has Better Data on Police Shootings Than Government

PoliticalTruths, October 9, 2015
    Jack Martinez

Posted with permission from Newsweek

At a violent crime summit organized by the U.S. Justice Department, FBI director James Comey said that The Washington Post has better data on police violence in America than the U.S. government's top law enforcement agencies.

“It’s ridiculous embarrassing and ridiculous," said Comey, according to The Guardian. Comey also cited the U.K.-based newspaper's U.S. bureau as a news outlet that has done a better job of counting the number of uses of deadly force by police.

Les resten av artikkelen ved å klikke på tittelen over.
    Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besøk vår nettbutikk

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    39 innlegg
    Sitert
    299 innlegg
    PONDUS

Gitt de siste hendelsene i USA, med da PrideWeek massakren sist helg, åpnes jo spørsmålet igjen om det er for lett å kjøpe våpen i USA.

Nå mener ikke jeg at helgens tragedie hadde hvert avverget med strengere lovgivning men det er helt klart i mine øyner at det P.T er for lett å kunne kjøpe våpen i Statene.

På lik måte som en krever oppkjøring og test for å få sertifikat på privatbil burde en også imho ha ett kurs og eksamens opplegg for å fremme god våpen sikkerhets kultur og god lagring/oppbevaring.

Det er rett og slett for mange idioter de borte som klare å ta livet av sine barn, uheldige forbipasserende eller seg selv ved å utvise en total manglene vurderingsevne på sikkerhet og hvordan våpenet funksjonere rent mekanisk..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    354 innlegg
    PONDUS

For lett, hvordan?

Forklar prosessen for erverv av våpen i USA.

Jeg mener det er feil å politisere denne hendelsen ift våpenlovgivning.
    Kan man si det samme om ABB da, siden han og brukte lovlig ervervede våpen? Alle halvautomatiske våpen i Norge er forbudt ved lov, med unntak av de som er godkjente i forskrift.

Den siste hendelsen er ikke et problem rundt våpenlover. Lover kan ikke forhindre noe som helst.

Skal man dra noen andre paralleller til ABB, så må det være hvorfor myndighetene ikke stoppet han før. Hvorfor hadde terroristen fortsatt jobb som føderal sikkerhetsvakt etter de mistanker som var rettet mot han fra FBI? Hvorfor dukket ikke dette opp når han ble kjørt igjennom bakgrunnssjekk når han kjøpte våpen?

Litt perspektiv - det er 3 millioner flere mennesker bare i City of New York, enn det er i Norge.

Da vil frekvensen av uhell bli høyere.
    Jeg er ikke uenig i at opplæring og sikker lagring er fornuftig, men jeg ser ikke hvordan det ville forhindret det som skjedde....

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    67 innlegg
    Sitert
    589 innlegg
    PONDUS

Det påstås at AK-47 er det sanne demokratiske våpen, fordi enhver idiot kan bruke det, kan vedlikeholde det og kanskje til og med treffe noen med det.

Våpen i seg selv er nok ikke et større problem(Vi har ganske mange våpen i Norge, men svært få hendelser av denne art), men det som er et større problem i USA er vel de underliggende sosiale forhold, samt i noen tilfeller folk som leser det de vil ut av en bok(ja, pro-lifefolk som skyter på abortkliniker, jeg ser på dere).

USA er vel det eneste landet som har en arbeiderklasse som nekter å innse at den er en arbeiderklasse.
    He is happy, whose circumstances suit his temper; but he is more excellent, who can suit his temper to any circumstances.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    39 innlegg
    Sitert
    299 innlegg
    PONDUS

USA: Derfor gir USA blaffen i Obamas krav om våpenkontroll

Som sagt, tror IKKE at en kan forhindre den type angrep ved våpen regulering; der trengs det politi og etterretning, god kontakt i lokal miljøene, ungdomsarbeid for å holde øye etter radikalisering osv.

Jeg tenkte spesifikt på ett sertifiserings system; kall det gjerne kveldskurs over noen dager el hvor en får banket inn ett minimum med sikkerhetsregler.

Så en gang på landet utenfor Atlanta City, på en lunsj restaurant en unge på ca 8-10 år som dro en SPENT .38s snubnose S&W ut av vesken til sin mor som da holdt på å spise.. Hele ble raskt avverget av mor men jeg fant ut at jeg ikke ville sitte i samme rom som en spent revolver som flyter rundt med husnøkler og sminkespeil...

Det er dette jeg tenker på; alt for mange som har null sikkerhets vurdering der borte, noe som også tallene illustrerer. :-)

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    354 innlegg
    PONDUS

I 2015 var det 1965 rapportere vådeskuddulykker i USA.

Antall våpen i sivilt eierskap er mellom 270M og 310M. Snittverdien er 290M våpen.

Det er ikke et høyt antall ulykker, rent statistisk...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    228 innlegg
    Sitert
    1084 innlegg
    PONDUS

Igjen: kilde?
    Denne, riktignok fra 2011, snakker om 14,675 uønskede personskader. Jeg ville trodd at antall vådeskudd uten personskade var betydelig høyere.
    https://www.quora.com/How-many-peopl...-US-every-year
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    354 innlegg
    PONDUS

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    354 innlegg
    PONDUS

En rapport som sikkert er interessant:

http://www.ncdsv.org/images/IOM-NRC_...lence_2013.pdf

Unintentional injury is the leading cause of death in Americans aged
    1 to 44 (NCHS, 2012a). Firearm-related injury, in particular, is a serious
    threat to the health of the nation, with direct costs to the victims of violence
    as well as societal costs to families, friends, and communities. In
    2010, there were twice as many nonfatal firearm-related injuries (73,505)
    than deaths.4,5
    Between the years 2000 and 2010, firearm-related suicides significantly
    outnumbered homicides for all age groups, annually accounting
    for 61 percent of the more than 335,600 people who died from firearmrelated
    violence in the United States.6,7 The number of public mass
    shootings of the type that occurred at Sandy Hook Elementary School
    accounted for a very small fraction of all firearm-related deaths. Specifically,
    since 1983 there have been 78 events in which 4 or more individuals
    were killed by a single perpetrator in 1 day in the United States,
    resulting in 547 victims and 476 injured persons
    (Bjelopera et al., 2013).

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    39 innlegg
    Sitert
    299 innlegg
    PONDUS

Det er sålangt i år registrert 23 317 våpen (skytevåpen) relaterte skader eller dødsfall i USA.

1044 rene uhell med såret/drept hvor 257 barn under 11 år.

I fjor døde 13 babyer/barn under 3 år ved at de skjøt seg selv, 18 såret seg selv, 10 såret andre den seg selv og 2 drepte noen andre.

USA rangerer med ett snitt på 10,54 (2014) per 100K innbyggere; det er milevis mer den noe annet vestlig land. Det er til og med mer den Mexico og Argentina.

Jeg personlig er for en balansert våpen regulering. Det skal kreve en vis mengde med surmelk i topplokket for å kunne eie ett våpen; i motsetning til hva enkelte Amerikanere tror er det ikke en menneske rett ;-)

Kilder:
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...ted_death_rate
    http://www.bbc.com/news/world-us-canada-34996604
    https://www.washingtonpost.com/news/...sis-this-year/
    http://www.gunviolencearchive.org
    https://www.thetrace.org/2015/12/gun...ce-stats-2015/

BTW: dette er faktisk ett lov brudd i USA, det er slik jeg forstår det ikke lov å forske eller dokumentere våpen kriminalitet eller dødsfall i USA....

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    39 innlegg
    Sitert
    299 innlegg
    PONDUS

http://m.huffpost.com/us/entry/us_56...b0a2b6fb6f8d41

"Four Northeastern senators are pushing to undo a decades-old policy that effectively bans federally funded research into the root causes and effects of gun violence."

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    354 innlegg
    PONDUS

I USA er dog 2nd Amendment en menneskerett, og Høyesterett har ved 2 tilfeller opprettholdt at den retten ikke kan innskrenkes.

Eneste er hvis man er dømt for en "felony" - grov forbrytelse. Da mister man retten.

Våpenrelatert vold i USA er et sammensatt problem, og når man ser på det nærmere (som rapporten jeg viste til har gjort), så er det visse miljøer og demografier som er mer utsatt enn andre. Det pekes på mange underliggende årsaker.

Jeg er ikke uenig i at man burde hatt opplæring og krav til oppbevaring (mange oppbevarer faktisk våpnene i safer) - men det er det negative med kulturen der borte; det skal ikke inngås kompromis.

Det var mange andre Mellom- og Sør-Amerikanske land som ligger milevis over USA.....

Ser man på mordraten totalt, så ligger USA på 112. plass

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._homicide_rate

Så kan man jo sammenligne og prøve å finne en sammenheng mellom våpeneierskap, våpenlover og voldelig kriminalitet, herunder drap.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    39 innlegg
    Sitert
    299 innlegg
    PONDUS

Støttes! Mye av utfordringen er at det ikke er mulig å prøve å snakke om løsninger uten at hver av sidene går helt i lås i hver sin bås. Umulig å ha en saklig dialog rundt dette.

Jobber nå mye med Brasil og de har jo veldig store problemer med våpen vold; mye større den USA men der er de også skrekkelig klar over disse problemene.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    212 innlegg
    Sitert
    672 innlegg
    PONDUS

På grunn av lobbyvirksomhet fra NRA vedtok kongressen for 20 år siden en lov som forbyr forskning på vold med skytevåpen, dens årsaker og mulig forebyggelse, i føderale forskningsinstitusjoner: Physicians Demand End To 20-Year-Old Ban On Gun Violence Research.

Nær 6000 drepne av handvåpen i USA i år

Ifølgje dei siste tala frå OECD er det i snitt 5,2 drap per 100.000 innbyggjarar per år i USA. Det er nesten 17 gonger meir enn Noreg.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    127 innlegg
    Sitert
    213 innlegg
    PONDUS

Mellom sist Oktober og nå slutten av Mai, tilbrakte jeg rundt 4-5 måneder i USA - mesteparten av denne tiden i Florida (Palm Bay - cirka en times kjøring sørøst for Orlando, på østkysten). Siden jeg nå er over norm våpeninteressert, så tok jeg turen innom de fleste (rene) våpenbutikker i nærområdet der jeg bodde for anledningen, samt stakk innom en våpenmesse og flere sportsbutikker i området. Litt for å se hva utvalget var, samt ta tempen på folket dem hadde bak diskene i disse butikkene - basically, litt ut av egen interesse se om dem hadde peil eller ikke. Joda, folk vet stort sett hva dem snakker om der.

Florida som stat er som folk sikkert har fått med seg mildt sagt liberal når det kommer til våpenlovgivning. På ene sportsbutikken hadde dem en cirka 50m lang disk, med alt fra pistoler, revolvere, halvautomat rifler, jaktrifler, hagler og div sikter - i alle prisklasser. Sånn sett ikke noe feil med det IMHO, men det jeg - ja selv jeg - reagerte på var da jeg spurte duden bak disken om hva som skulle til for at jeg - som turist i USA på ESTA (noe jeg lot være å fortelle ham) - kunne ta med meg en pistol ut av butikken den dagen. Nå er det selvsagt mulig at han vedkommende tok feil, men jeg trengte i Florida basically kun godkjent State of Florida ID, som f.eks. et førerkort (noe jeg helt fint kunne ha skaffet meg ved å trikset med adressen til han jeg bodde hos) og så var det basically bare å gå i kassen og betale - og dette gjaldt forøvrig også hagler. Bakgrunnsjekk, krav om "Florida Residency" og obligatorisk 48 timers ventetid gjaldt visst bare dersom jeg ville kjøpe en halvautomat - og denne bakgrunnsjekk hadde nok vel og merke fanget opp at jeg - som turist og "ikke i det amerikanske systemet" - ikke var berettiget til å kjøpe en piece.

Man trenger visst ikke å være amerikansk statsborger for å kjøpe våpen i USA (eller, ikke i Florida ihvertfall); Det holder å bare være "legal resident" på Greencard, samt også å ha gjennomgått obligatorisk opplæring dersom man vil bære concealed. Igjen, ikke noe feil med dette IMHO, men det fordrer at alle disse her instansene faktisk evner å kommunisere med hverandre slik at ikke èn høvding sitter og genererer E på en person av seg selv for seg selv, som dem så nekter å dele med andre relevante aktører som burde/må få vite hvem som kan/ikke kan få erverve skytevåpen.

Og med det... nå har jeg selvsagt ingen informasjon eller kilder for å backe opp denne følgende påstanden, men når spesielt folk "som har vært i FBIs søkelys" - les denne kukksugeren nå senest i Orlando samt dette her morderparet i San Bernadino, til helvete med dem alle tre - får fritt spillerom til å gå på butikken og kjøpe seg en halvautomat rifle, så mistenker jeg (om jeg skal bruke den US Gov jeg har lært å kjenne siden 2014 som mål...) - igjen uten å kunne backe denne påstanden - og blir ikke akkurat overrasket hvis det viser seg at dette er mer snakk om to (kontroll)organer som ikke helt evner å kommunisere med hverandre;
    1 - FBI retter søkelys mot- og starter overvåkning av en person, som IKKE nødvendigvis trenger å være ensbetydende med 24/7 fotfølgelse, avlytting og skjulte hussøk.
    2 - Graderer etterforskningen og beordrer "hands off" for sine isolert sett sikkert gode grunner.
    3 - Men lar med dette være å spre sin liste av BOLO nedover til f.eks. det/de organer og maskineri som sitter og behandler bakgrunnsjekker for våpenervervelse; "Oi glemte det" eller "Vil ikke/Kan ikke, fordi vi ikke vil gjøre vedkommende oppmerksom på at han er i søkelyset".
    4 - Dermed går vedkommende inn i våpenbutikken i Florida, og benytter seg av sin grunnlovsfestede rett til å erverve våpen, og får en bakgrunnsjekk gjennomført av seg selv, som ikke sier noe om at vedkommende er under etterforskning av FBI for tilknytning til islamsk terrorisme.
    5 - Og katastrofen er dermed et faktum.

Det kan bli spennende å se de neste par dager/uker/måneder om magefølelsen her med dette, er rett eller gal.
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    114 innlegg
    PONDUS

Har denne vært oppe før? Fra januar/BBC. Litt våpen i omløp, sånn ca:

Guns in the US: The statistics behind the violence

Total number of guns: No official figure exists but there are thought to be about 300 million in the US, held by about a third of the population. That is nearly enough guns for every man, woman and child in the country.

http://www.bbc.com/news/world-us-canada-34996604
    - Putzes in da house.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    114 innlegg
    PONDUS

En til fra i fjor dog oppdatert:

1,000 mass shootings in 1,260 days: this is what America's gun crisis looks like

Data compiled by the Gun Violence Archive via the crowd-sourced website ShootingTracker.comreveals a shocking human toll: there is a mass shooting – defined as four or more people shot in one incident, not including the shooter – on five out of every six days, on average. (Updated on 13 June 2016)

http://www.theguardian.com/us-news/n...a-gun-violence
    - Putzes in da house.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    212 innlegg
    Sitert
    672 innlegg
    PONDUS

Navn:		Guns.jpg
Visninger:	130
Størrelse:	39,9 KB
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    354 innlegg
    PONDUS

Mass shooting er et skapt begrep, og tar ikke hensyn til andre ting enn antall. På langt nær de fleste drap begått med skytevåpen er i kriminelle miljøer, med hovedvekt på afrikanskamerikanere og spanskamerikanere.
    Flesteparten av alle dødsfall som skyldes skytevåpen er selvmord.

Se rapporten jeg linket til tidligere.

Antallet masseskytinger ala Newton er langt færre de siste 30 årene.
    Det er og et tusentalls lovlige inngripener med lovlig bært våpen blant sivile i USA.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    212 innlegg
    Sitert
    672 innlegg
    PONDUS

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Antallet masseskytinger ala Newton er langt færre de siste 30 årene.
    Det er og et tusentalls lovlige inngripener med lovlig bært våpen blant sivile i USA.
    Har du statistikk på tilfeller der sivile med skytevåpen har stoppet mordere?

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    354 innlegg
    PONDUS

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    354 innlegg
    PONDUS

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    354 innlegg
    PONDUS

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    354 innlegg
    PONDUS

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    354 innlegg
    PONDUS

Litt interessante stats (siden det er i vinden):

https://www.fbi.gov/about-us/cjis/uc...ables/table-20

Se spes på California, som har noen av de STRENGESTE våpenlovene i USA. Samme med Illinois.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    39 innlegg
    Sitert
    299 innlegg
    PONDUS

Må ta med i beregningen at Cali både er en av de aller mest befolkningstette og største statene i USA (California alene er verdens 10. (+/-) største økonomi) og at de samtidig har veldig store gjeng problemer ved steder som LA, Stockton, Fresno, Sacramento osv. Men som sagt tidligere: for USA er en over vippe punkter da det simpelthen er for mange våpen ute på markedet så selv om en skulle stanse salg av våpen totalt så vil det være nok våpen på det ilegale markedet til å forsyne kriminelle i generasjoner fremover.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    354 innlegg
    PONDUS

Påstanden er vel at strengere våpenlover gir effekt i forhold til våpenkriminalitet......?

Men ja, de har veldig store problemer med gjenger.....som og reflekteres via det faktum at de fleste drap med skytevåpen i USA begås av kriminelle.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    212 innlegg
    Sitert
    672 innlegg
    PONDUS

Den amerikanske legeforeningen sier at vold med skytevåpen er en folkehelse-krise i USA: AMA Calls Gun Violence "A Public Health Crisis;" Will Actively Lobby Congress to Lift Ban on CDC Gun Violence Research

With approximately 30,000 men, women and children dying each year at the barrel of a gun in elementary schools, movie theaters, workplaces, houses of worship and on live television, the United States faces a public health crisis of gun violence.
    AMA recognizes that uncontrolled ownership and use of firearms, especially handguns, is a serious threat to the public's health inasmuch as the weapons are one of the main causes of intentional and unintentional injuries and deaths. AMA policy supports legislation calling for a waiting period before purchasing any form of firearm in the U.S., and supports requiring background checks for all handgun purchasers.

Moreover, AMA policy supports stricter enforcement of present federal and state gun safety legislation, and the imposition of mandated penalties for crimes committed with the use of a firearm, including the illegal possession of a firearm. All of these policies were originally adopted in the late 1980s, when there was a national focus on handguns in part because access to relatively inexpensive handguns had led to an increase in rates of homicide, especially among young people. These policies have been repeatedly reaffirmed since then by the AMA House of Delegates.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    212 innlegg
    Sitert
    672 innlegg
    PONDUS

Den amerikanske legeforeningen sier at vold med skytevåpen er en folkehelse-krise i USA: AMA Calls Gun Violence "A Public Health Crisis;" Will Actively Lobby Congress to Lift Ban on CDC Gun Violence Research

With approximately 30,000 men, women and children dying each year at the barrel of a gun in elementary schools, movie theaters, workplaces, houses of worship and on live television, the United States faces a public health crisis of gun violence.
    AMA recognizes that uncontrolled ownership and use of firearms, especially handguns, is a serious threat to the public's health inasmuch as the weapons are one of the main causes of intentional and unintentional injuries and deaths. AMA policy supports legislation calling for a waiting period before purchasing any form of firearm in the U.S., and supports requiring background checks for all handgun purchasers.

Moreover, AMA policy supports stricter enforcement of present federal and state gun safety legislation, and the imposition of mandated penalties for crimes committed with the use of a firearm, including the illegal possession of a firearm. All of these policies were originally adopted in the late 1980s, when there was a national focus on handguns in part because access to relatively inexpensive handguns had led to an increase in rates of homicide, especially among young people. These policies have been repeatedly reaffirmed since then by the AMA House of Delegates.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    212 innlegg
    Sitert
    672 innlegg
    PONDUS

Man må jo lure: Våpendebatt i Kongressen etter Orlando-angrepet

Uttalelsen er i strid med det den amerikanske våpenlobbyen NRA uttalte dagen tidligere, om at «våpenforbud for personer på terrorlister og flyforbudslister er fåfengt, grunnlovsstridig eller begge deler.»
    Republikanske politikere og NRA har til nå nektet å støtte lovgiving som forbyr personer på terrorlister og såkalte no fly-lister, fordi et slikt forbud ville bryte med våpenloven og dermed krenke rettighetene til amerikanere, inkludert dem som feilaktig står oppført på slike lister.
    Senatet forsøkte i desember å innføre et våpenkjøpsforbud for FBIs terrormistenkte, men alle republikanere i Senatet, men unntak av én, stemte mot.

En rapport fra amerikanske myndigheter viser at kjente eller mistenkte terrorister har fått kjøpt skytevåpen etter bakgrunnssjekker i over 90 prosent av tilfellene siden 2004.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    133 innlegg
    PONDUS

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Ja, sjølvsagt kan ein ikkje fråta ein som er mistenkt for terror retten til å eige våpen. Regnar med at aresterte terroristar får ha med seg våpen på cella.

Eg forstår at i dei tilfella det er etterforsking og ein ikkje vil at vedkommande skal vite om det, då er det vanskeleg å nekte han å kjøpe våpen. Men i alle andre tilfelle bør det vere etter min logiske sans umulig for ein kjent eller mistenkt terrorist å kjøpe eller eige våpen.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    Liker (mottatt)
    Nevnt
    212 innlegg
    Sitert
    672 innlegg
    PONDUS

I følge NRA og store deler av det republikanske partiet er retten til å eie våpen uten noen som helst begrensninger den aller viktigste rettigheten som finnes, og er mye viktigere enn alt annet, f.eks. retten til liv. Ethvert forsøk på å begrense retten til å eie våpen for noen som helst er en fornærmelse mot Gud og USA (som jo egentlig er det samme).

Jeg er meget glad vi har flotte skytterorganisasjoner i Norge som DFS og de andre som i det hele tatt ikke har latt seg inspirere av NRA.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trådinformasjon