Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

General Bull-Hansen med høyaktuelle og klartenkte tanker, allerede i 1986 (beklager litt dårlig lyd). #FMR
Viser resultatene 1 til 16 av 16

Tråd: Framtiden til Heimevernsungdommen

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Framtiden til Heimevernsungdommen

Her er noe som jeg har sakset fra General Raabyes facebookstatus idag. (2015/09/08)

"Dagens kjernegruppemøte har blant annet tatt for seg HV-ungdomstjenesten og evalueringsgruppens anbefalinger. Her ønsker jeg å diskutere hva jeg kunne tenke meg å gjøre med mine distriktssjefer før jeg bestemmer meg. Det vil bli gjort i neste uke. Inntil da mener jeg ikke mer i det offentlige rom."

Ser vi emningen av mørke skyer i horisonten for HVU? Da i forbindelse med GIHV sine anbefalinger opp imot FMR.

En nedleggelse av en slik avdeling, som svært mange har et forhold til, kan jo ikke gå uten diskusjoner.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

Sv: Framtiden til Heimevernsungdommen

Tror det blir MYE temperatur torsdag og tiden frem mot mars/april. Tviler på at aldrimer bommer på innholdet inartiklene sine, og det er nok til ørti vepsebol i alle retninger... Tror ikke dette blir pent.

Sent from my iPad using Tapatalk
    - Putzes in da house.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Stor sannsynlighet for at dette kan bli stygt ja. De fleste yrkesmilitære og lokalpolitikere, vil nok naturligvis verne om seg og sitt. Da kan det godt tenkes at et tiltak som HVU, fort faller igjennom kompromissenes uthullede hånd.

Område- og distriktsjefer vil sikkert i en slik økonomisk presset situasjon, kjempe hardere for penger til F og I, enn til HVU. I og for seg en meget forståelig tankegang sett opp imot operative behov. Dog kjempetrist for det særs gode tilbudet HVU gir ungdommen.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Rekrutt
    Ble medlem
    Feb 2015
    Pondusfaktor
    0

Håper inderlig at U-tjenesten består! Et fantastisk tilbud til ungdom og ikke minst et utrolig godt rekrutteringsverktøy. Har selv lært utrolig mye om muligheter, historien og viktigheten av vårt Forsvar, men og MYE om meg selv. Har og overbevist flere av mine venner om å velge Forsvaret, noe som de ikke ville ha valgt ellers. Alt i alt får man mye nyttig kunnskap for billig penge

Menig
    Ble medlem
    Sep 2014
    Pondusfaktor
    0

Følere som er lagt ut tilsier at det er sannsynlig at HVU i allfall overlever 2016, men time will show...

Håper virkelig at HVU består!
    For Konge og fedreland

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Det tegner seg et ganske så dystert bilde for Heimevernets ungdomstjeneste nå.

Sakset fra HVU sin Facebookside.

God kveld i de tusen hjem!

Flere av dere lurer på om Heimevernsungdommen kommer til å bli nedlagt som følger av den økonomiske situasjonen i Forsvaret.

Generalinspektøren for Heimevernet, generalmajor Tor Rune Raabye har følgende svar til dere:

"Hei.

Vi har diskutert HVU`s fremtid på siste ledergruppemøte i HV. Jeg har hatt en utredningsgruppe som har sett på alle fakta rundt HVU. Fakta er viktig for å gjøre de riktige vurderingene og beslutningene.

Gruppen anbefalte full nedleggelse. Jeg kommer ikke til å gjøre det, men kommer til å prioritere hvilke distrikter som i fremtiden skal ha HVU. Hvem det blir vil HV staben gi meg en anbefaling om ikke så lenge. Da vil jeg gå ut med min endelige beslutning.
    Så foreløpig er det vent-slutt."

Vi kommer til å holde dere oppdatert etter hvert som vi mottar info fra GIHV/HVST!

Ha en fortsatt fin kveld
    smile fjes

- Søreide
    //community manager
    .

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Hmm...

Triste saker..!
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

De siste årene har jeg og mine kollegaer driftet en HVU gruppe. Jeg ønsker å fokusere på en del positive ting som vi selv har lagt merke til. Jeg holder ca 2-3 leksjoner i måneden, arrangsjerer øvelser. Dette er et samarbeid mellom seks befal. Vi har et ganske stort læringsutbytte selv med å jobbe så mye med HVU at vi selv ser for et kvalitetsløft vi har gjort på oss selv. Leksjonene er gode, planlegging går fort og ordreskriving blir naturlig. I de disiplinene vi øver har vi blidt ganske gode. Vi har laget ganske gode fagplaner med leksjoner målt progresjonen jevnlig og sist men ikke minst fått meget gode tilbakemeldinger fra de som er inne til førstegangstjeneste. Alt dette har vi gjort gratis og ikke mottat mere en 400kr i måneden totalt på hele gruppen.

Alle utgifter som kjøring er betalt selv, ammo er sponset av NROF, lokaler og skytebane leier vi mot 50 dugnadstimer i året. Så hva skal distrikte spare på å legge oss ned? Utstyrskostnadene til ungdomen(ca 15 oppkledes hvert år), arbeidstimene til han som sitter i distriktet som ungdomsleder og de to distriktssamlingene som foregår hvært år.

Vår militære produksjon er ca 8 soldater hvert år med en god bakgrunn og motivasjon til førstegangstjeneste, 6 befal som er mye bedre rustet en de som er inne et par dager i året.

Verdien av HVU arbeid er ikke så lett å synliggjøre for en distriktssjef i et budsjett år, men jeg og en til er et produkt av HVU for mange år tilbake, vi er returnert til HV så ringen er liksom sluttet. HVU arbeid er en langsiktig innvistering som betaler seg meget godt i militær produksjon.

HVU trenger ikke mye midler for å driftes godt og jeg tror ikke at å spy penger inn i HVU vill gi så mye bedre resultat, men litt gjør ingenting.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    8

De distriktene som mister sine HVU grupper har allerede fått vite dette av HVST. I kveld meddeler HV03 via Grenland HVU på Facebook at dette er et av de distriktene som avslutter HVU tilbudet 010116.
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Menig
    Ble medlem
    Sep 2014
    Pondusfaktor
    0

Da var det kommet til veis ende for min del ja...... Beste fritidsaktiviteten..

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Sakset fra GIHV sin facebook-vegg den 11.11.15

...Første agendapunktet var Heimevernsungdommens fremtid.
    Uttalelser fra alle distriktssjefer har vært med i vurderingen, i tillegg til utredningsgruppen som tidligere har gitt sin anbefaling.
    Jeg ble presentert en endelig anbefalingen i dag. Denne ble så diskutert i kjernegruppen og der ble problemstillingen belyst ytterligere.
    Jeg har lyttet til alle, men ikke alle har blitt hørt. Min beslutning vil nå bli formidlet på ordnet vis til alle distrikter kommandovei.
    Som kjent vil ikke HVU bli nedlagt, men kraftsamlet, justert og kvalitetshevet. Jeg kommer ikke til å informere mer om detaljene i min beslutning på dette medium, men formidle beslutningen formelt riktig...

Gode nyheter for de distrikter som får beholde sine avdelinger skulle man tro.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av kornmo Vis post
    Sakset fra GIHV sin facebook-vegg den 11.11.15

...Første agendapunktet var Heimevernsungdommens fremtid.
    Uttalelser fra alle distriktssjefer har vært med i vurderingen, i tillegg til utredningsgruppen som tidligere har gitt sin anbefaling.
    Jeg ble presentert en endelig anbefalingen i dag. Denne ble så diskutert i kjernegruppen og der ble problemstillingen belyst ytterligere.
    Jeg har lyttet til alle, men ikke alle har blitt hørt. Min beslutning vil nå bli formidlet på ordnet vis til alle distrikter kommandovei.
    Som kjent vil ikke HVU bli nedlagt, men kraftsamlet, justert og kvalitetshevet. Jeg kommer ikke til å informere mer om detaljene i min beslutning på dette medium, men formidle beslutningen formelt riktig...

Gode nyheter for de distrikter som får beholde sine avdelinger skulle man tro.
    Det er sannelig et privilegium å få være en del av avdelingene som får lov til å opprettholde aktiviteten.

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    3

Sjef HV-05 besøkte ungdommene her i går og informerte om at u-tjenesten avvikles fra 2016. Det er som kjent HV-02, HV-08 og HV-12 som får fortsette.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

– Ryktene om ungdomstjenestens død er sterkt overdrevet, den videreføres i tre distrikter og utdanningsopplegget spisses for de over 18 år. ...Fokuset vil bli økt rekrutering til befalsutdanning og fremtidig tjeneste i Heimevernet.
    Opplyser kaptein Rune Haarstad i Trøndelag Heimevernsdistrikt nr. 12.
    http://www.fosna-folket.no/Forsvaret...g-12538583.ece(Uheldigvis ganske labert oppmøte i år.)

Heimevernet ønsker å spisse ungdomstjenesten for de over 18 år. De har enda ikke uttalt offentlig hvordan eller hva, men noe kan man jo se i kortene. Meget spennende tider i vente.

Legger forøvrig med fjordårets seanse fra påsken:
    http://www.fosna-folket.no/Forsvaret...le10823341.ece

Samt årets strabaser i fjellheimen(særs god kvalitet på vintertjenesten til ungdommen i Trøndelag).
    http://www.fosna-folket.no/Forsvaret...9.ece#cxrecs_s

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Jeg tror HV-ungdom må sees i sammenheng med slike "camper" som har blitt arrangert for ungdom. En helg med smak av grønt og karriereveiledning av høy kvalitet kan gi vel så gode befalsskolesøkere som hv-ungdom kvelder.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Forsvaret har idag også publisert en lignende artikkel på sine sider:

https://forsvaret.no/hv/aktuelt/nyhe.../hvu-tjenesten

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Forsvarets rolle i framtiden
    By Gator in forum Mannskapsmessa
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 11-12-07, 21:03
  2. - Innsatsstyrken ruster opp, heimevernsungdommen legges ned
    By changecar in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: 20-04-06, 18:28

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder