Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 43

Tråd: Scandipesh - oppdateringer fra frontlinjen i Kurdistan

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Sv: Peshmerganor - Norsk ekssoldat kriger i Irak

Heisann hoppsann folkens. Mitt navn er "scandipesh" på instagram.
    Peshmerganor, en kompis av meg, har Vært til stor hjelp i forkant av min reise til kurdistan for å verve meg til Peshmergaen. Peshmerganor har gjort en formidabel i innsats det står ekstremt stor respekt av. Han er virkelig et forbilde. Vi har møttes utenfor nettet ved et par anledninger også.
    Jeg har også hatt min runde med PST, som jeg opplevde som greie folk å ha med å gjøre.
    Har blitt tatt godt i mot her nede og har blitt behandlet som jeg skulle Vært en av dem.
    Har allerede etter få dager rukket å vært ved fronten. En landsby som ble bomba sønder og sammen av det jeg forstod var franske F16. Vi ble deretter sendt inn i landsbyen
    Daesh hadde da allerede rømt og lagt igjen en hel del miner i landsbyen. når vi rykka inn var daesh omtrent 1.5 km unna. Anslagsvis 1000 mann var vi , kansje mer.
    Daesh er en global trussel, ikke bare en trussel her nede. Derfor har jeg følt at jeg har måttet gjøre noe og hadde ikke klart å sittet passiv så veldig mye lenger. Jeg har ofret et relativt komfortabelt liv hjemme med alt det innebærer for å gjøre min del av jobben her nede. Jeg har planer om å bli her en god stund. Alt av utstyr er kjøpt selv, jeg reiser som frivillig og vil ikke akseptere eventuelle tilbud om betaling. Det blir feil for mitt vedkommende.
    Med vennlige hilsener fra Kurdistan,
    Coltmaniac

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    21

Lykke til og stay safe!
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    22

Veldig bra, @coltmaniac. Vil bare presisere jeg ikke har vervet han til Peshmerga, slik det står skrevet. Han hadde allerede tatt valget om å reise ned da han tok kontakt med meg og har sine egne kontaktpersoner i Kurdistan.

Selv om jeg ikke vil anbefale folk uten solid, militær erfaring å reise ned, står det respekt av at @coltmaniac er så dedikert som han er, uten at jeg skal gå nærmere inn på detaljer... da skulle det bare mangle at jeg ikke gir støtte. Dere kan også støtte ved å følge han på Instagram. Regner med det kommer spennende stoff fra Kirkuk-fronten etterhvert.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av peshmerganor Vis post
    Veldig bra, @coltmaniac. Vil bare presisere jeg ikke har vervet han til Peshmerga, slik det står skrevet. Han hadde allerede tatt valget om å reise ned da han tok kontakt med meg og har sine egne kontaktpersoner i Kurdistan.

Selv om jeg ikke vil anbefale folk uten solid, militær erfaring å reise ned, står det respekt av at @coltmaniac er så dedikert som han er, uten at jeg skal gå nærmere inn på detaljer... da skulle det bare mangle at jeg ikke gir støtte. Dere kan også støtte ved å følge han på Instagram. Regner med det kommer spennende stoff fra Kirkuk-fronten etterhvert.
    My bad peshmerganor ble litt feil formulert ja

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    27

Sv: Scandipesh - oppdateringer fra frontlinjen i Kurdistan

Ny tråd etablert og brukernavn endret (etter avtale med bruker). I denne tråden følger vi @scandipesh og hans reise ved frontlinjen i Kurdistan.

Følg ham på Instagram: https://instagram.com/scandipesh/
    admin

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Greetings from Kurdistan !
    Dagene frem til jeg blir utplassert med gruppa brukes stortsett til avslapping og trening. Er veldig heldig og bor i eget hus som også inneholder et lite treningsrom med noen apparater så tida går også med til hyppig bruk der. Har eget kjøkken, bad og soverom. Men alt dette vil jo endre seg når jeg blir utplassert.
    Angående spørsmål om hvordan en med ikke - militær bakgrunn kommer inn som frivillig i peshmerga så er det ærligste svaret jeg kan gi "vet ikke". Jeg kjenner en her nede. en dag jeg satt hjemme i norge så tok jeg kontakt med han og spurte om d var mulig. Ja sa han, Velkommen skal du Være. Han har også kontakter på høyt nivå.
    Min gjetting blir at jeg har hatt flaks når d gjelder å bli akseptert inn uten militær bakgrunn. Men jeg har gjort alle nødvendige forbredelser og har sikret meg en god gruppe som kommer til å bruke tid på å trene meg.
    Ellers har det Vært et spennende opphold så langt. Spist mye god mat, drukket te hjemme hos naboen som er general( med en horde av militære livvakter rundt seg 24 / 7 )
    På følgende bilde har jeg gjort en liten "blooper" med d kurdiske flagget. Beklager dette
    Også med der norske på forrige bilde

Sist endret av scandipesh; 15-09-15 kl 12:36 Begrunnelse: Takk

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av scandipesh Vis post
    hjemme hos naboen som er general( med en horde av militære livvakter rundt seg 24 / 7 )

Siden du ikke har militær erfaring, er det kanskje ekstra viktig å å huske på hva du poster, hvor og når!
    husk på å skru av geotagger.

I disse selfietider er det fort gjort å drite realt på opsecdraget når behovet for likes blir for stort...

Spennende og følge med!

Stay safe!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Har du kurdisk bakgrunn og snakker du kurdisk eller arabisk?
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Jeg er etnisk norsk og snakker hverken kurdisk eller arabisk. Men jobber med saken med å lære meg kurdisk

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Jeg er etnisk norsk og snakker hverken kurdisk eller arabisk. Men jobber med saken med å lære meg kurdisk
    Og uten militær bakgrunn? For å være litt brutal, er de så desperate på rekruttering? Jeg regner med at du forstår at dette ikke er å ta stilling til ditt valg - men undring over at de er villig til å ta imot deg.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Og uten militær bakgrunn? For å være litt brutal, er de så desperate på rekruttering? Jeg regner med at du forstår at dette ikke er å ta stilling til ditt valg - men undring over at de er villig til å ta imot deg.
    Jeg har forsåvidt ikke blitt rekruttert av noen, dette er noe jeg har oppsøkt på egenhånd. Forstår spørsmålet ditt. Men jeg har tatt de forhåndsregler som er nødvendige slik at den dagen jeg blir sendt ut i strid så står jeg ikke der som et eneste stort spørsmålstegn. Videre detaljer rundt det ønsker jeg ikke å gå inn på.

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

Tja, det norske forsvaret tar jo inn tusenvis av kidz uten militær bakgrunn hvert eneste år. Det tar bare litt lenger tid før de er klare til bruk.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Tja, det norske forsvaret tar jo inn tusenvis av kidz uten militær bakgrunn hvert eneste år. Det tar bare litt lenger tid før de er klare til bruk.
    Det tar noe tid, det tar rettet opplæring, det tar god kommunikasjon og trente ledere. Selvfølgelig skal man ikke undervurdere viljen til å slåss som kanskje den viktigste faktoren for at enkeltmann skal levere stridsevne.

Det er selvsagt også et spørsmål om hvor komplekse operasjoner man gjennomfører, hvilke tap man er villig til å ta og hvor komplekse våpensystemer som skal betjenes. Noen må nok også i denne krigen bære ammo, følge på mannen foran, koke mat og fylle drivstoff på pickuper.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

Alle som skal føre en krig over litt tid (eller på nytt om noen år) må ha et system for å lære opp folk rett fra gata. Jeg antar at peshmergaen har det. Et sted må de jo komme fra.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    5

Har vært stille den siste måneden fra Scandipesh, men jeg ser det kommer et par bilder med jevne mellomrom på Instagram kontoen han.
    Noen (peshmerganor?) som vet hvordan det går med han?

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av West Vis post
    Har vært stille den siste måneden fra Scandipesh, men jeg ser det kommer et par bilder med jevne mellomrom på Instagram kontoen han.
    Noen (peshmerganor?) som vet hvordan det går med han?
    Han befinner seg i en leir i Kirkuk, hvor han gjennomgår daglig trening med en håndfull andre vestlige. Gruppen hans har ikke vært på fronten på en stund, slik jeg har forstått det. Men nå har ting roet seg ned på Kirkuk-fronten uansett. Peshmerga-offensiven der, som varte i noen uker, har stoppet opp da man har tatt tilbake de områdene man anser som kurdiske. Det er ihvertfall hva jeg har blitt fortalt av en svensk-kurdisk frivillig som nylig kontaktet meg og spurte om mulighetene for å slå seg sammen med meg på fronten min.

Tror det går generelt greit med kompisen vår. Mulig jeg skal treffe han igjen når jeg reiser tilbake om kort tid.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Hei. Jeg har desverre ikke vært like aktiv her på milforum som det jeg hadde ønsket og planlagt. Mange av dere har kanskje følgt med meg på Facebook eller Instagram. Jeg kom hjem igjen for et par uker siden før å ta en pause etter å ha vært i Kurdistan i overkant av 9mnd. De siste månedene har jeg vært med en Iransk eksil-gruppe som heter "Parti Azadi Kurdistan/Kurdish Freedom Party/Kurdiske Frihets partiet" på den vestlige kirkuk fronten mellom Hawija og Kirkuk. Hawija kunne sees på natta best på grunn av lysene fra byen. Kikkert på dagtid.

Nå skal jeg bruke tiden her hjemme på å slappe av og å skaffe meg mer utstyr til å med meg nedover igjen når jeg føler jeg har hatt nok fri. Oppholdet blakket meg helt og alt av sparepenger er brukt opp og i den forbindelse lurer jeg på om noen av dere har utstyr dere kan selge eller gi bort ? Alt er av interesse. Særlig ørkenkamo uniformer, jakker og bukser.

Ellers har jeg det greit. Holdt foredrag for en kurdisk organisasjon i oslo på mandag. Senere( på fredag) fant jeg ut at PST hadde vært på foredraget. For en snik ass ����

Mvh Scandipesh

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Hei. Som mange av dere sikkert har fått med dere på NRK, så er jeg nå tilbake i Norge igjen, for godt. Det har vært en opplevelse uten sidestykke. Nå er prosessen vel i gang med å "komme tilbake" her hjemme. Ettersom jeg ikke har bruk for den lenger har jeg nå tenkt til å selge hjelmen min som jeg brukte de 10 månedene jeg var i Kurdistan. Det er en unik sjanse til å skaffe seg en hjelm som har masse historie bak seg. Den er i god stand og har blitt brukt i strid en rekke ganger. Hjelmen ble kjøpt ny i september 2015 hos Armygear i Oslo. @peshmerganor kan bekrefte at det er en ekte hjelm, han var nemlig med meg når jeg kjøpte den dagen før jeg reiste ned første gang 9.september 2015.
    Håper det er noen der ute som har lyst til å kjøpe hjelmen. Spre gjerne ordet om at den er til salgs og send meg en melding om du er interessert.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Er det noen som har peiling på om det lages custom-made combat uniforms her til lands? Evt i Sverige eller Danmark?
    Spørsmål nr 2: Er det noen som har felt-uniformer, combat shirts og lignende i Woodland eller ørken mønster liggende som ikke blir brukt? Send meg gjerne en melding om du har noe liggende.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

1: Veldig få. Tror jeg vet om 1 kar som har drevet med det, men ukjent per nå. Kjenner ikke til noen i Sverige eller Danmark, og skulle jo tro at jeg hadde hørt et navn innen nå.

Hva er det egentlige behovet for custom? Kan du ikke kjøpe hyllevare? Hvis du snakker om M81 og DCU camo så finnes en bøttevis av alternativer, og du burde kunne finne deg noe som fungerer.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Hei. Jeg har desverre ikke vært like aktiv her på milforum som det jeg hadde ønsket og planlagt. Mange av dere har kanskje følgt med meg på Facebook eller Instagram. Jeg kom hjem igjen for et par uker siden før å ta en pause etter å ha vært i Kurdistan i overkant av 9mnd. De siste månedene har jeg vært med en Iransk eksil-gruppe som heter "Parti Azadi Kurdistan/Kurdish Freedom Party/Kurdiske Frihets partiet" på den vestlige kirkuk fronten mellom Hawija og Kirkuk. Hawija kunne sees på natta best på grunn av lysene fra byen. Kikkert på dagtid.

Nå skal jeg bruke tiden her hjemme på å slappe av og å skaffe meg mer utstyr til å med meg nedover igjen når jeg føler jeg har hatt nok fri. Oppholdet blakket meg helt og alt av sparepenger er brukt opp og i den forbindelse lurer jeg på om noen av dere har utstyr dere kan selge eller gi bort ? Alt er av interesse. Særlig ørkenkamo uniformer, jakker og bukser.

Ellers har jeg det greit. Holdt foredrag for en kurdisk organisasjon i oslo på mandag. Senere( på fredag) fant jeg ut at PST hadde vært på foredraget. For en snik ass ����

Mvh Scandipesh
    Det burde jo ikke overaske deg at PST følger med på hva som foregår. De gjør kontinuerlige vurderinger ulike typer av aktører.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    Det burde jo ikke overaske deg at PST følger med på hva som foregår. De gjør kontinuerlige vurderinger ulike typer av aktører.
    Selvfølgelig gjør de det, og kan ikke tro at han virkelig var overasket?

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Det er ikke så nøye hvilke av de to nevnte. Bare de er woodland-ish og ørken. Grunnen til at jeg sliter med å kjøpe hyllevare er pga høyden og en ganske smal og tynn kropp i forhold til høyde. derfor sliter jeg alltid med å finne noe som sitter komfortabelt. Særlig med tanke på lengde på ermene. Det er uniformsjakker jeg sliter med, det kjennes som skuldrene blir presset og jeg får ofte vondt i nakke pga det kjennes så trangt rund nakke og skuldre. Jeg er 195 høy og veier litt under 70 kg. Derfor tenker jeg at custom er det beste. Jeg har aldri funnet en uniform som kjennes bra nok.

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    1: Veldig få. Tror jeg vet om 1 kar som har drevet med det, men ukjent per nå. Kjenner ikke til noen i Sverige eller Danmark, og skulle jo tro at jeg hadde hørt et navn innen nå.

Hva er det egentlige behovet for custom? Kan du ikke kjøpe hyllevare? Hvis du snakker om M81 og DCU camo så finnes en bøttevis av alternativer, og du burde kunne finne deg noe som fungerer.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Haha, nei altså jeg er jo ikke overasket akkurat selvom jeg kanskje ga uttrykk for det. Om jeg hadde visst at han fra PST var tilstede under foredraget hadde jeg uansett ikke endret på noe av det jeg fortalte om. Jeg har uansett ingenting å skjule. Mitt forhold og kommunikasjon med PST har alltid vært på et greit nivå og har god dialog med dem.

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Selvfølgelig gjør de det, og kan ikke tro at han virkelig var overasket?

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

Skulle tro at det var enklere å finne en skredder (med fornuftige timepriser) i Kurdistan enn i Norge?

Mulig kilde for materialer: https://www.tacticaltrim.de/Fabrics_1

Evt. ebay

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Jeg vet om flere skreddere i Kurdistan som syr uniformer, men så har man jo det problemet med kvalitet på arbeidet. Alle plaggene jeg har kjøpt der nede har blitt "ødelagt" på en eller annen måte relativt kjapt. helt elendig kvalitet. For ordens skyld, jeg er i Norge nå.

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Skulle tro at det var enklere å finne en skredder (med fornuftige timepriser) i Kurdistan enn i Norge?

Mulig kilde for materialer: https://www.tacticaltrim.de/Fabrics_1

Evt. ebay

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

Hvis problemet er materialer så løser du det med å handle kvalitet her hjemmefra ( @essal kan sikkert komme med gode råd om stoffer og tråd), om problemet er elendig håndverk, så hadde jeg vel bare et dårlig forslag.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Det er ikke så nøye hvilke av de to nevnte. Bare de er woodland-ish og ørken. Grunnen til at jeg sliter med å kjøpe hyllevare er pga høyden og en ganske smal og tynn kropp i forhold til høyde. derfor sliter jeg alltid med å finne noe som sitter komfortabelt. Særlig med tanke på lengde på ermene. Det er uniformsjakker jeg sliter med, det kjennes som skuldrene blir presset og jeg får ofte vondt i nakke pga det kjennes så trangt rund nakke og skuldre. Jeg er 195 høy og veier litt under 70 kg. Derfor tenker jeg at custom er det beste. Jeg har aldri funnet en uniform som kjennes bra nok.
    Finner du uniformer som er lange nok? I såfall ville jeg ha kjøpt det, for å deretter få det sydd inn. Det er en utrolig mye lettere greie enn å drive å lage custom uniformer fra bunn av. Og der vil da alle skreddere ol. kunne gjøre den jobben for deg, adskillig mye billigere enn hva det vil koste med noe custom greier.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Kl 2 i går natt lokal tid, angrep fascist staten Tyrkia Sinjar fjellet hvor Yezidiene bor, med 26 jagerfly. Etter det forflyttet luft-flåten seg til de kurdiske områdene i Syria hvor de i 1,5 time i strekk bombet hovedkvarteret (HQ) og media-senteret til YPG som er USA sin viktigste allierte på bakken i Syria i kampen mot Daesh. 23 YPG soldater ble drept og mange fler ble skadet. Mange av de drepte var nære venner av meg. Jeg er i live og i god stand. Men tilfeldighetene gjorde at jeg ikke ble drept. Jeg var rett rundt hjørnet. Jeg skulle egentlig vært på HQ i går kveld og natt. Jeg fikk besøkt stedet i dag tidlig. Men sperringer gjorde at jeg ikke slepp frem til ruinene. Etter 10 timer kom USA med to helikopter med en delegasjon for å inspisere skadene. Hvordan i helvete kan 26 tyrkiske jagerfly bare valse inn og bombe YPG uten at USA visste om det ? Tyrkia skal betale dyrt for dettehttps://m.youtube.com/watch?v=xxA8ZCKPrPM

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    22

Dette er nok bare starten på opptrappingen av krigen, og bør ikke komme som en overraskelse mtp at Erdogan vant den nylige folkeavstemningen. 5 Peshmerga-soldater ble også drept i Sinjar. Dessverre er KRG (les PDK) alt for avhengig av Tyrkia til at de vil protestere høylytt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7

In Washington, the State Department said it was deeply concerned by the air strikes, which were not authorized by the U.S.-led coalition fighting Islamic State in Iraq and Syria. Turkey is part of the coalition of more than 60 countries.
    "We have expressed those concerns with the government of Turkey directly," State Department spokesman Mark Toner told reporters on a conference call. "These air strikes were not approved by the coalition and led to the unfortunate loss of life of our partner forces," he added.

Toner said the strikes hurt the coalition's efforts to go after the militants. "We recognize their concerns about the PKK, but these kinds of actions frankly harm the coalition's efforts to go after ISIS and frankly harm our partners on the ground who are conducting that fight."

A U.S. military officer accompanied YPG commanders on a tour of the sites hit near Syria's frontier with Turkey later on Tuesday, a Reuters witness said, demonstrating the close partnership.
    http://www.reuters.com/article/us-mi...-idUSKBN17R0D2

Helt utrolig -- ingen andre enn Tyrka kan gjøre noe slikt uten å få mer enn en muntlig reprimande fra USA.

Erdogan vet Tyrkia har mye å tilby USA og utnytter det til fulle -- han bør imidlertid være forsiktig, hvis han går for langt i å operere på tvers av amerikanske interesser kan det fort gå mot militærkupp i Tyrkia... og denne gangen støttet av USA.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26

Sitat Opprinnelig skrevet av loke2 Vis post
    http://www.reuters.com/article/us-mi...-idUSKBN17R0D2

Helt utrolig -- ingen andre enn Tyrka kan gjøre noe slikt uten å få mer enn en muntlig reprimande fra USA.

Erdogan vet Tyrkia har mye å tilby USA og utnytter det til fulle -- han bør imidlertid være forsiktig, hvis han går for langt i å operere på tvers av amerikanske interesser kan det fort gå mot militærkupp i Tyrkia... og denne gangen støttet av USA.
    Militæren kommer aldri gjøre enn kupp for at Erdogan kjører hardt mot PKK. Det at Erdogan har vært "soft" med PKK (sett fra en majoritet i forsvaret) og generelt mot Kurdere (sett fra tyrkiske etno-nasjonalister) har gjort at han hos mange i forsvaret ikke har vært særlig populær. Det er dog ikke slikt at alle er enig med den soldat som skrev på et forum som leste i samband med folkeavstemningen (fritt oversatt): "Erdogan er en forræder, men vi Tyrkere kommer å klare oss da vi har Tengri"

Minsk, det nye Utopia

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    Militæren kommer aldri gjøre enn kupp for at Erdogan kjører hardt mot PKK. Det at Erdogan har vært "soft" med PKK (sett fra en majoritet i forsvaret) og generelt mot Kurdere (sett fra tyrkiske etno-nasjonalister) har gjort at han hos mange i forsvaret ikke har vært særlig populær. Det er dog ikke slikt at alle er enig med den soldat som skrev på et forum som leste i samband med folkeavstemningen (fritt oversatt): "Erdogan er en forræder, men vi Tyrkere kommer å klare oss da vi har Tengri"

OK det har du nok rett i, men det var ikke det jeg mente -- det jeg mente var at USA etterhvert kan komme til å støtte elementer som vil kvitte seg med Erdogan, hvis han fortsetter å operere på tvers av USAs interesser.

Og selv om mange i det tyrkiske militæret sikkert setter pris på at Erdogan nå bomber kurdiske leire så er det vel mange som fortsatt vil bli kvitt Erdogan, politikk dreier seg om mer enn bare ett enkelt spørsmål.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26

Sitat Opprinnelig skrevet av loke2 Vis post
    OK det har du nok rett i, men det var ikke det jeg mente -- det jeg mente var at USA etterhvert kan komme til å støtte elementer som vil kvitte seg med Erdogan, hvis han fortsetter å operere på tvers av USAs interesser.

Og selv om mange i det tyrkiske militæret sikkert setter pris på at Erdogan nå bomber kurdiske leire så er det vel mange som fortsatt vil bli kvitt Erdogan, politikk dreier seg om mer enn bare ett enkelt spørsmål.
    Det siste først. Dem hadde sin beste sjanse den 15 juli, men de sekulære kemalistene valgte riktig side, og det er ikke Erdogan men det er at det er ikke generalene som skal styre landet.

Hva skal til for at USA skal iverksette en militærkupp hos NATO-allierte? Vi får for USA's og NATO's beste håpe at det ikke er et alternativ.

Minsk, det nye Utopia

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Det siste først. Dem hadde sin beste sjanse den 15 juli, men de sekulære kemalistene valgte riktig side, og det er ikke Erdogan men det er at det er ikke generalene som skal styre landet.

Hva skal til for at USA skal iverksette en militærkupp hos NATO-allierte? Vi får for USA's og NATO's beste håpe at det ikke er et alternativ.

Enig.

Man skal heller ikke glemme at for Erdogan var folkeavstemningen en krise, rundt 50% for en blivende diktator er ett alvorlig problem.
    Han må faktisk passe seg om han skal holde seg ved makten. Kanskje derfor han har gått med på angrepet nå?
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Enig.

Man skal heller ikke glemme at for Erdogan var folkeavstemningen en krise, rundt 50% for en blivende diktator er ett alvorlig problem.
    Han må faktisk passe seg om han skal holde seg ved makten. Kanskje derfor han har gått med på angrepet nå?
    Ingen vet hvilken avtale som Erdogan har med MHP. Uten dem hadde det ikke blitt endringer i grunnloven. Vil ikke tro at dem har solgt seg billig, ikke minst med tanke på de interne stridighetene det er i partiet.

Erdogan er svært opptatt av 2023, hundre års jubileum av republikken. Da må han vinne valget i 2019.

Et annet element er PKK's hybris etter suksessen i Syria. Dem startet sitt katastrofale bykrig i Tyrkia grunnet denne hybris, og kjører en hard linje.

Minsk, det nye Utopia

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Ingen vet hvilken avtale som Erdogan har med MHP. Uten dem hadde det ikke blitt endringer i grunnloven. Vil ikke tro at dem har solgt seg billig, ikke minst med tanke på de interne stridighetene det er i partiet.

Erdogan er svært opptatt av 2023, hundre års jubileum av republikken. Da må han vinne valget i 2019.

Et annet element er PKK's hybris etter suksessen i Syria. Dem startet sitt katastrofale bykrig i Tyrkia grunnet denne hybris, og kjører en hard linje.

At PKK setter hardt mot hardt mot Tyrkia er ingen overraskelse. Enten det er i byene eller på fjellet. De har daglige operasjoner inne i Tyrkia. De er de eneste som har baller nok og er de eneste som effektivt kan kjempe mot den tyrkiske hæren. Tyrkia klarer ikke å nedkjempe PKK. Til tross for Tyrkias stadige angrep mot PKK i blandt annet Qandil fjellet og andre fjell så har de ikke klart til dags dato å svekke PKK. Det kommer de aldri til å klare heller. Erdogan og regimet hans har ingen plass i et fritt og demokratisk Europa, eller andre plasser for den saks skyld. Skal han stoppes må noen sette inn klutene mot han. Dag for dag klarer PKK å svekke den tyrkiske hæren både fysisk og mentalt.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26

At PKK setter hardt mot hardt mot Tyrkia er ingen overraskelse. Enten det er i byene eller på fjellet. De har daglige operasjoner inne i Tyrkia. De er de eneste som har baller nok og er de eneste som effektivt kan kjempe mot den tyrkiske hæren. Tyrkia klarer ikke å nedkjempe PKK. Til tross for Tyrkias stadige angrep mot PKK i blandt annet Qandil fjellet og andre fjell så har de ikke klart til dags dato å svekke PKK. Det kommer de aldri til å klare heller. Erdogan og regimet hans har ingen plass i et fritt og demokratisk Europa, eller andre plasser for den saks skyld. Skal han stoppes må noen sette inn klutene mot han. Dag for dag klarer PKK å svekke den tyrkiske hæren både fysisk og mentalt.
    Nå vet jeg ikke hvor langt du har sett bakover, eller i hvilken grad du har plassert Erdogan på riktig sted i det politiske landskap. Jeg har ikke sansen for folk som blander religion og politikk, eller som bruker politisk makt til å gjøre seg selv og sine nære rike som troll, eller som aksepterer korrupte rettsprosesser for å styrke sin makt, så jeg har ikke sansen for Erdogan. Men ser vi tilbake til 90-talet så har han på mange områder fått i stand store forbedringer. Helse, infrastruktur, og økonomi er noen eksempel. Som gjør at han vinner valg (pluss at han bruker alle triks han kan). Ser vi på kurdernes situasjon i Tyrkia, så har Erdogan forbedret den. På 90-talet var det drakoniske ant-kurdiske lover på plass, JITEM's dødspatruljer herjet i sørøst, og tusenvis av landsbyer ble "lagt ned", og landsdelen var i en økonomisk dødsspiral. Den religiøse orden som Erdogan tilhørte i Istanbul ble delvis grunnlagt av en kurder fra Irak, og bærer fortsatt hans navn, Erdogan selv tilhører en liten etnisk minoritet, og han er ikke Tyrkisk etno-nasjonalist. Han startet fredsprosessen med PKK mot stort motstand hos forsvar og politi, og det var PKK som i sin hybris valgte å gå tilbake til væpnet kamp, da man feilaktig trodde at befolkningen i sørøst var klar for revulosjonens tredje fase (det store folkeopprøret). Befolkningen var ikke det, og resultererne ble store ødeleggelser av flere byer og tap av menneskeliv, til ingen nytte.

PKK tilhører en ideologisk skoleretning som har vært ødeleggende overalt der dem har fått makten. Nå har man komplettert den klassiske marxismen med radikal feminisme og anti-industrialisme. Man er tro til sin ideologiske røtter, ved at kapitalismen er disponert til å kollapse, da skal vi tilbake til våre steinalder røtter, en ny orden skal etableres der menneskene skal frigjøres fra de "bånd" som klassesamfunnet, staten, familjen, og industrialismen har gitt oss. Da skal vi bli frie mennesker i selvstyrende lokalsamfunn. Ekteskap skal selvfølgelig ikke eksistere, da kvinner aldri kan bli frie i et ekteskap.

Noen kanskje syns dette høres flott og fint ut. Men bakom så ligger demokratisk sentralisme, det er toppledelsen som faktisk bestemmer alt, og når politiske ekstremister som feks PKK får makt så går det rett til skogen.

Minsk, det nye Utopia

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26

...Dag for dag klarer PKK å svekke den tyrkiske hæren både fysisk og mentalt.
    Mannerheim sa at det ikke finns noe som hjelper så godt for moralen som en offensiv. Stemningen i den Tyrkiske hæren blir bedre og bedre desto mer offensivt dem får lov å operere. I linken nedenfor ser man hvordan man blir tatt mot i leir etter en operasjon mot PKK.

http://youtu.be/s1TneEL2fYs

Minsk, det nye Utopia

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Et par bilder til som jeg tok. Er det noen som kan fortelle litt om kjøretøyet og våpenet ?
    Navn:		FB_IMG_1493628308871.jpg
Visninger:	171
Størrelse:	20,3 KBNavn:		FB_IMG_1493628305656.jpg
Visninger:	172
Størrelse:	18,9 KB

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Oppdateringer
    By cayenne in forum Sanitet/førstehjelp i militær tjeneste i Forsvaret
    Svar: 42
    Nyeste innlegg: 11-12-07, 23:28

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •