Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 91
    Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Fallskjermjeger - opptak 2016

Navn:		til-forum-fallskjermjeger-hjk-fsk-rena-foto-torgeir-haugaard.jpg
Visninger:	3097
Størrelse:	78,5 KB
    Foto: Torgeir Haugaard

NB: sjekk ut vårt nye, lukkede forum for dere som er i opptaksmodus

https://spesialjeger.net/forum/forum.php

Starter tråd for dere som satser mot FJ-opptak 2015.

Som tidligere år: finn dere treningspartner for både fellesturer i skog og mark, som generell trening i ukedagene når mulig. Sett dere realistiske mål i forhold til det dere etterhvert lærer dere om fremtiden. Og ikke minst, bruk litt tid på å se igjennom eldre tråder. Finnes et hav av informasjon her inne, og mye av informasjonen blir "aldri" gammel...

Her er en kjapp oversikt over tidligere opptakstråder, sortert på Fallskjermjegeropptak (FALL) og Spesialjegeropptak (SPES):

År Tråd
    2016 denne - SPES
    2015 FALL - SPES
    2014 FALL - SPES
    2013 FALL - SPES
    2012 FALL - SPES
    2011 FALL - SPES
    2010 FALL - SPES
    2009 FALL - SPES
    2008 FALL - SPES
    2007 FALL - SPES
    2006 FALL - SPES
    2005 FALL - SPES
    2004 FALL - SPES

Og dere gjør lurt i å gløtte til gutta som sikter mot tjeneste i blått - Marinejegeropptaket er ikke direkte ulikt det dere sikter mot:

Oppropstråd 2016 med samme historiske linkoversikt for Marinejegeropptak samt den legendariske Marinejegerkommandoen Rekrutterer tråden som også inneholder særdeles relevant informasjon.

Lykke til!

Admin
    admin

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    0

Sv: Fallskjermjeger - opptak 2016

Hallo, jeg har nettopp vært på sesjon 2 og hadde karakter 7 på styrke/løping og teorien, og 9 i alt på helse.. Under sesjonen nevnte jeg for offiseren at jeg synes marinejeger høres spennende ut.. Og på intervjuet så anbefalt han meg å søke på marinejeger opptaket, men jeg lurer på om det ikke er lurere å søke på fallskjermjeger og heller gå videre til FSK/MJK hvis jeg kommer igjennom førstegangstjenesten som fallskjermjeger..

Uansett, jeg og en kamerat har tenkt til å starte en mer spesifikt trening mot opptakene og har tenkt til å begynne med dette:

Del 1: https://forsvaret.no/ForsvaretDocume...el1_nivaa3.pdf
    Del 2: https://forsvaret.no/ForsvaretDocume...el2_nivaa3.pdf
    Del 3:https://forsvaret.no/ForsvaretDocume...el3_nivaa3.pdf

Jeg svømte en del før var ganske god og regner med at jeg fortsatt er decent, driver med bodybuilding nå så styrken er nok ikke det som blir tøffest, men jeg skal fokusere en del på turer med sekk og løping med sekk..

Hvordan ser dette programmet ut og har jeg en god sjanse til å bli tatt ut til grovt uttak med karakterene fra sesjon 2? Offiseren sa også at jeg trengte en reserve plan hvis jeg ikke kom innpå marinejeger opptak så jeg kunne velge mellom andre bataljonen og panserbataljonen, men regner med at fallskjermjeger opptaket er en smule lavere enn MJK opptaket? Valgte da panserbataljonen og lurer på hvordan det er å søke videre fra dette etter førstegangstjeneste til FSK/MJK.

Sorry for et langt innlegg, men er ganske spent når det kommer til dette og ønsker å komme så langt som mulig!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    3

Var selv på Fallskjermjeger opptaket i år (2015), men røk ut pga en liten "smell'... Har store planer om å søke igjen neste år (2016)! Holder til i Vestfolds området (Larvik, Sandefjord, Tønsberg), så om noen ser etter treningspartnere i dette området, så er både jeg og tur kameraten min (Skal også søke FJ opptaket i 2016) åpen for å ta imot flere til turene og treningene vi kjører sammen!

Slik jeg ligger an i forhold til opptakskrava pr. dags dato:
    Hangups: 11 stk
    Rygghev: 24 stk
    Situps på 2 min: 52 stk
    Pushups: 45 stk +/-
    Svømming 200m u/briller: 03:13 ish
    Undervannssvømming: 30m
    7 km m/15 kg sekk: 42:03

Om dere lurer på noe i forhold til treninga mi osv så er det bare å slenge inn en kommentar på treningsloggen min! http://milforum.net/treningsdagb%C3%...ngsdagbok.html

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Berge Vis post
    Hallo, jeg har nettopp vært på sesjon 2 og hadde karakter 7 på styrke/løping og teorien, og 9 i alt på helse.. Under sesjonen nevnte jeg for offiseren at jeg synes marinejeger høres spennende ut.. Og på intervjuet så anbefalt han meg å søke på marinejeger opptaket, men jeg lurer på om det ikke er lurere å søke på fallskjermjeger og heller gå videre til FSK/MJK hvis jeg kommer igjennom førstegangstjenesten som fallskjermjeger..

Uansett, jeg og en kamerat har tenkt til å starte en mer spesifikt trening mot opptakene og har tenkt til å begynne med dette:

Del 1: https://forsvaret.no/ForsvaretDocume...el1_nivaa3.pdf
    Del 2: https://forsvaret.no/ForsvaretDocume...el2_nivaa3.pdf
    Del 3:https://forsvaret.no/ForsvaretDocume...el3_nivaa3.pdf

Jeg svømte en del før var ganske god og regner med at jeg fortsatt er decent, driver med bodybuilding nå så styrken er nok ikke det som blir tøffest, men jeg skal fokusere en del på turer med sekk og løping med sekk..

Hvordan ser dette programmet ut og har jeg en god sjanse til å bli tatt ut til grovt uttak med karakterene fra sesjon 2? Offiseren sa også at jeg trengte en reserve plan hvis jeg ikke kom innpå marinejeger opptak så jeg kunne velge mellom andre bataljonen og panserbataljonen, men regner med at fallskjermjeger opptaket er en smule lavere enn MJK opptaket? Valgte da panserbataljonen og lurer på hvordan det er å søke videre fra dette etter førstegangstjeneste til FSK/MJK.

Sorry for et langt innlegg, men er ganske spent når det kommer til dette og ønsker å komme så langt som mulig!
    Bare en liten note, bodybuilding er ikke nødvendigvis optimalt under forhold som på opptak, helvetesuke osv. Hvorfor? Fordi det er mulig du klarer å benke 150 kg, men du må tenke på at jo større armer du får, jo mer vekt får de, blir lite tunge løft på den måten, og mer statiske øvelser, og/eller løfting av gevær over hodet i x antall minutter. Ikke tren for å bli stor, tren for å bli sterk! Lykke til.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    0

Jepp, er derfor jeg har byttet treningsmetode.. Stor og tung gagner seg ikke, trener nå for å bli en seig jævel

ligger selv på

Push ups: 45
    Sit ups: 50
    Løpte 5km med sekk på 7kg: 23min men løpte med bikkja så regner med å greid mindre
    svømt 400m: 5:45 og greier 30++ under vann (Gammel svømmer)

Hvordan var opptaket Alex96, eller har du ikke lov til å kommentere mye rundt dette?

Jeg og treningskameraten min holder selv til i Holmestrand der vi driver mye av treningen!

Menig
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    0

Skrik ut visst du er fra Bergen og vil trene seriøst! Ikke alltid like lett å motivere seg selv.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    0

noen fra Østfold som vil trene sammen?

Menig
    Ble medlem
    Jan 2014
    Pondusfaktor
    0

Noen fra Haugesund-område som vil trene sammen?

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0

Kan melde om at søknadskjema er åpent.

Rekrutt
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    0

Når er innrykket i 2016, en gang i slutten av juli?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    3

Opptaket startet den tredje lørdagen i Juli, både i 2014 og i 2015, så vil tru det starter lørdag 16 juli I 2016
    Sist endret av Alex96; 06-12-15 kl 02:07

Rekrutt
    Ble medlem
    Dec 2015
    Pondusfaktor
    0

Noen i Oslo området som vil trene sammen?
    Sist endret av muffinz; 12-12-15 kl 12:09 Begrunnelse: feil skriving

Menig
    Ble medlem
    Mar 2014
    Pondusfaktor
    0

Jeg ser www.fallskjermjeger.no er 'lagt ned' nå. Den videresender deg bare til informasjonsiden på forsvaret.no. Der står det derimot kun opptakskravene på grovuttaket. Hvor er det mulig å finne igjen opptakskravene man får etter rekrutten (når man begynner på opptaksuken). De kravene er jo litt annerledes/hardere.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Det at de som møter opp ikke kjenner til kravene for perioden etter grovuttaket er ett element i selve opptaket.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Korporal

Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av MittMål Vis post
    Jeg ser www.fallskjermjeger.no er 'lagt ned' nå. Den videresender deg bare til informasjonsiden på forsvaret.no. Der står det derimot kun opptakskravene på grovuttaket. Hvor er det mulig å finne igjen opptakskravene man får etter rekrutten (når man begynner på opptaksuken). De kravene er jo litt annerledes/hardere.
    Husk at du kan benytte denne tjenesten.
    - Putzes in da house.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    3

Noen her som har søkt fallskjermjeger i år, og som har mottatt det brevet med bekreftelsen på at søknaden er mottat? Søkte for 4 uker siden, og ikke fått noe bekreftelse enda.. :/ Som nevnt tidligere så var jeg på FJ opptaket i 2015, og når jeg søkte på det, så tok det bare 4 dager ifra jeg søkte til jeg fikk bekreftelsen..

Har ikke hatt mulighet til å ringe VPV enda av forskjellige grunner + glemt å gjøre det, de få gangene jeg har hatt mulighet.. -.- Men skal få ringt de imorgen eller til uka for å høre om søknaden min er mottatt!

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Generelt i dagens samfunn så ringer folk altfor lite og skriver heller meldinger og mailer.

Ring VPV og be de sjekke opp og kontakte deg igjen når ting er avklart. Det tar ikke lange tiden tror jeg

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0

Mottatt brev i posten.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Generelt i dagens samfunn så ringer folk altfor lite og skriver heller meldinger og mailer.

Ring VPV og be de sjekke opp og kontakte deg igjen når ting er avklart. Det tar ikke lange tiden tror jeg
    Ringte VPV idag og fikk vite at søknaden var mottatt, og at jeg ville få brev med bekreftelsen ila en ukes tid!

Menig
    Ble medlem
    Feb 2016
    Pondusfaktor
    0

Hei! Var nylig på sesjon, hvor jeg fikk 8 på alt av fysiske tester, og 9 på syn og hørsel. Legen sine egne ord for helsa var " Tipp Topp Perfekt ". Jeg kom deretter til teorien, hvor av ulike grunner fikk jeg en " ekstremt " sterk 3. Karakteren var så sterk at løytnant gikk ut til overordnende og spurte om det var mulig å registrere den som 4.

Mitt spørsmål er i grunn, får jeg innkalling til grovuttaket på Rena til sommeren? Har sjekket rundt litt, og det er tilfeller hvor folk med 3 og 4 har blitt kalt inn til opptak ( Teori kravet er vel satt på 4, men det er ønskelig med 5? ) men de må ta en lignende test ved rekruttskolen hvor de viser at de er over kravet som er satt? Noen som har noen historier om folk eller bedre, et svar til dette?

Unnskyld for lang post, bare en veldig gira gutt som ydmykt setter Fallskjermjeger ekstremt høyt på lista!

Menig
    Ble medlem
    Feb 2015
    Pondusfaktor
    0

Jeg fikk svar på mitt søknad for fire dager siden, og der fikk jeg avslag pga dårlig resultat på teoriprøven.
    fikk karakter 3 på teorien.
    9 på syn/hørsel
    8 på styrke.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av saleh96 Vis post
    Jeg fikk svar på mitt søknad for fire dager siden, og der fikk jeg avslag pga dårlig resultat på teoriprøven.
    fikk karakter 3 på teorien.
    9 på syn/hørsel
    8 på styrke.
    Dette var søknad til Fallskjermjegeropptaket formoder jeg? Har du søkt på noe annet i forsvaret?

Dette er sikkert skrevet flere ganger men jeg gjentar det gjerne:

For det første, ikke depp rett opp ryggen og sett deg et nytt mål. Det er uansett en egenskap spesialstyrkene ser etter.

Søk på en av de andre jegertjenestene som finnes i hæren og få en tjeneste som ikke står mye tilbake for Fallskjermjegerne. Svært mye av det man lærer er likt og danner grunnlag for videre tjeneste som etterhvert kan føre mot FSK, via opptak. Mange har gått den veien. Husk at fjernoppklaring er en slags jegertjeneste det også. (altså det ER jegertjeneste men ikke i navnet)

Fallskjermjeger er selvfølgelig tøfft men det er bare en av mange spesialtjenester i forsvaret.

Man er ikke nødt til å spille spiss for å bli en kul fotballspiller

Menig
    Ble medlem
    Feb 2016
    Pondusfaktor
    0

Kjipt.. Men som 88charlie skrev, rett opp ryggen og gi bånn gass. Jeg er personlig utrolig skuffet nå ( ikke fått avkreftelse, men antar at jeg får det ) siden jeg har trent såpass lenge på det og har vært gira så lenge, men det handler om å bare kjøre på og se muligheter i andre ting og

Menig
    Ble medlem
    Dec 2013
    Pondusfaktor
    0

Er det noen her som har komt inn? De sa til meg at de ville sende ut svar etter søknadsfristen har gått ut.

Har forresten kjøpt m77 støvler som jeg driver og går inn, har fått en god del gnagsår av di, og når jeg taper føttene så sklir tapen av etter noen timer pga svette, noen her som sliter med det samme, eller har noen gode tips?

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Bruk compeed

Artillery is the God of War

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Fallskjermjeger - opptak 2016

Har du brukt det gode gamle "fyll skoen med vann, hell ut og gå med skoene til de er så å si tørre". Fin måte å gå inn m77 raskt

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Hei, @sunhmo, og velkommen til forumet!

Det er ganske mange tråder som omhandler trening og forberedelser til turer, så jeg anbefaler at du søker litt rundt. En god start kan imidlertid være denne tråden: http://milforum.net/showthread.php/4...3%A5ing-av-M77
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Menig
    Ble medlem
    Feb 2016
    Pondusfaktor
    0

Hei, nå som vi først er inne på om det med støvler..

Jeg har fått med meg at man kan ha med egne m77 støvler til opptak. Men er det noe krav til såler? Kan man kun ha sånne ullsåler eller kan man ha i såler som er mer støtdempene istedenfor/i tillegg. Er det også lov å ha med flere lag med sokker? Hadde blitt veldig takknemlig vis noen kunne gitt meg et svar.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Ring og spør de!

Forøvrig er Tensoplast meget bra til taping. Hos meg henger den typen på i flere dager i strekk, selv med dusj/bad/bading i sjø/mer marsjing.
    As you wish.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Enig. Har bedt noen om å sjekke opp for meg men dette med såler og sokker er i stadig forandring så ring ned og få ting bekreftet. Kanskje snapper du opp noen andre tips også

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Medbrakt M77 og såler er ok. Sokker skal være forsvarets.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2014
    Pondusfaktor
    0

Noen som vet om det er noe spesielt tidspunkt man får svar på søknaden på? eller om det varier fra når du søkte. antar at de begynner å jobbe med søknaden så fort man har sendt den siden det ikke går ann å redigere på søknaden etter den er sendt inn

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av fallskjerm97 Vis post
    Noen som vet om det er noe spesielt tidspunkt man får svar på søknaden på? eller om det varier fra når du søkte. antar at de begynner å jobbe med søknaden så fort man har sendt den siden det ikke går ann å redigere på søknaden etter den er sendt inn
    Anbefaler deg å ringe ned til avdelingen. Søknadsfristen er 15. April så det er tvilsomt om innkallinger kommer før den tid men det kan jo hende de siler ut diskvalifiserte søknader fortløpende. Isåfall er det vel ikke et svar man higer etter.

Skriv ned en liste over de tingene du lurer på og ta kontakt med de.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av sunhmo Vis post
    Er det noen her som har komt inn? De sa til meg at de ville sende ut svar etter søknadsfristen har gått ut.

Har forresten kjøpt m77 støvler som jeg driver og går inn, har fått en god del gnagsår av di, og når jeg taper føttene så sklir tapen av etter noen timer pga svette, noen her som sliter med det samme, eller har noen gode tips?

Prøv å legge vanlig sportsteip innerst på huden, og deretter Leukotaip K. Leuko er en bedre sportsteip som sitter bedre. Pass på at all vanlig sportsteip blir dekket med Leuko. https://www.youtube.com/watch?v=hHxLjumvd0M , se på den filmen så forstår du poenget Søk også mer på youtube! er mye gode tips der.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    0

Rettelse: Leukoteip P !!

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Når det gjelder såler generelt så anbefaler jeg egentlig å putte nedi minst mulig av det du trenger for å få den komforten du er ute etter. Prøv først med standard ullsåler og se om du ikke klarer å venne deg til å jogge slik. M77 er kanskje den mykeste feltstøvelen som finnes så det bør ikke være noe problem å jogge med den. Hvis du vil ha demping pga. ryggproblemer er kanskje ikke jegertjeneste noe å trakte etter.

En annen ting du må ha i bakhodet er at sålematerialet må være av en slik art at det ikke suger vann, ev. at det er lett å tørke, slik som ullsålen. Pass også på at det ikke bygger for høyt.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Anbefaler deg å ringe ned til avdelingen. Søknadsfristen er 15. April så det er tvilsomt om innkallinger kommer før den tid men det kan jo hende de siler ut diskvalifiserte søknader fortløpende. Isåfall er det vel ikke et svar man higer etter.

Skriv ned en liste over de tingene du lurer på og ta kontakt med de.
    Har du noe nr for dette? Finner ikke en direkte linje til FSK/HJK, eller er det bare å ringe 03003 og si at man vil bli satt over til riktig avdeling?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Fra en av rekrutteringsbrosjyrene på som kom opp i Google-søk:

Hvis ikke ville jeg ringt 03003 og stilt spørsmålet til dem, og hvis de ikke kan svare setter de deg vanligvis over.
    As you wish.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2013
    Pondusfaktor
    0

Skal prøve og gå en lang tur med våte m77 når det blir litt varmere, takk for svar

Jeg fikk beskjed om at svar på søknaden ville komme etter 1.mars, men kan vær de har flyttet datoen sammen med fristen.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

Trenger ikke vente til det blir varmere. Bare tre noen plastposer utenpå sokkene, så blir du ikke kald. Sørg også for å ikke få altfor mye folder i plasten på kritiske områder (der du typisk får gnagsår). Prøvd og funnet i orden.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter