Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: Forberedelse til fallskjermjeger opptaket 2016

Rekrutt
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Forberedelse til fallskjermjeger opptaket 2016

Hei, jeg er en gutt på 18 som skall søke fallskjermjeger uttaket i 2016. Jeg har trent i rundt 1 år for opptaket allerede men sitter litt fast rundt hvilken trening jeg skall prioritere i framtiden. Fram til nå har jeg trent rundt 6-7 ganger i uka, både styrke, kondis å til og med et hjernetrim program kalt duel n-back for forbedring av korttidshukommelse.

Jeg har organisert treningen min på denne måten: 6 ganger styrke i uka (3-splitt), 2 ganger springing (ene med tung sekk), 1 gang svømming. orientering og fjellturer når jeg får til.

Men det som jeg sliter mest med er styrke treningen og hvordan trening som skall prioriteres.

får at det skall være lettere for dere å hjelpe meg med hvordan trening jeg burde prioritere i framtiden så skriver jeg litt om min nåværende fysiske form.

springer 8,5 kilometer på 43 minutter på grusvei.
    ca,100 kilo i benk.
    ca,110 kilo i knebøy.
    ca,150 kilo i markløft.
    ca,60 armhevinger.
    ca,15 hangups.

fram til nå har jeg trent mye styrke, dette har medført til at jeg er blitt tyngre og det går på bekostning av øvelser som armhevinger, hangups (egenvekt øvelser) og springing. Men hvis jeg trener mye springing og egenvekt vil det gå på bekostning av maxløft styrken min. Jeg trur styrken i forhold til egenvekt er det viktigste, men igjen så blir man satt i situvasjoner hvor man må springe opp en sandbakke med kompisen på 90kilo over skuldrene, en plass maxstyrken vil komme godt med.

Å på grunn av dette så har jeg sett litt på alternative treningsmetoder som kan oppfylle krav om maxstyrke, statisk styrke, utholdende styrke (mange reps) og kondis. Og vurderer derfor å teste crossfit. Jeg vet ikke om dette er det rette men er villig til å teste det.

Er det noen med god erfaring som kan sende meg i riktig retning? eller er det noe jeg har glemt å lakt inn i programmet?

Og vis det er noen som trener for fallskjermjeger opptaket 2016 i Trondheim og ønsker en treningspartner ta kontakt.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Menig
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    0

Sv: Forberedelse til fallskjermjeger opptaket 2016

Mitt tips er ikke tren crossfit. Mye av jobben fram mot opptak er å holde seg skadefri. Mange crossfit-økter er satt opp helt på trynet. Markløft, olympiske løft på tid, og gjerne med høyreps. Er bare et spørsmål før noe ryker, de fleste klarer ikke opprettholde en god teknikk når de er sikkelige slitne.

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    3

"De amerikanske soldatene er for eksempel veldig glade i å pumpe jern. Men det å ha trent på seg 30 kilo med ekstra muskler er ingen fordel dersom du skal bære utstyr over lange avstander i 3.000 meters høyde. De norske soldatene er sterke på en helt annen måte, og vant til å holde ut lenge. Du kan se på mange av dem at de er skifolk, sier Bakkeli."

Gudbrandsdølen Dagningen - De tøffeste av de tøffe

Uten at jeg har vært på HJK-opptak eller tilsvarende selv så vil jeg tro at du har et godt grunnlag med tanke på styrke, 100kg benk, 60 armhevinger, 150kg mark m.m er respektabelt for en 18-åring. Skal man tro Bakkeli (som har fulgt FSK nært over lang tid) når det gjelder dette så er det nok muskulær utholdenhet og seighet det virkelig står og faller på, ikke hva din 1RM er i benkpress.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Utholdenhet!

Mental utholdenhet
    Styrke utholdenhet
    Kondisjon

Husk at opptaket er MYE mer enn de formelle fysiske testene. Se gjerne gjennom tipsene som er kommet til andre som spør om forskjellige opptak. Egentlig er det få forskjeller i opplegget for de forskjellige opptakene.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

A Navy Seals 4 steps to emotional resilience

Do you tend to back off, or even quit, when things get really hard? Is it because you get overwhelmed emotionally, and let fear, uncertainty, or frustration derail you from your mission? My experience is that most people feel they should be able to bounce back quickly from life’s bummer moments, but they don’t know how and are left living in regret.

A Navy SEAL's 4 Steps To Emotional Resilence | SOFREP

admin - Milforum

Sjekk nettbutikken vår:
    Nettbutikk Milforum - det militære nettsamfunnet
    admin

Rekrutt
    Ble medlem
    Nov 2015
    Pondusfaktor
    0

Hei, debutantpost på forumet. Har lest at op leter etter treningspartner, og siden jeg også leter etter det + trener til FJK opptaket, vil det kanskje være hensiktsmessig.

send på PM bor "nær" Trondheim.

Tror trening/ evne til å gi innsats under dårlige forhold, og mobilisere krefter når man er helt utslitt en egenskap/trening som kan gi god effekt.
    Det er også etter Insider episoder å dømme, fordelaktig med koordinasjon, memoreringsteknikker, gripstyrke, og muskelminne/orientere seg ved å føle.

jeg ville også fokusert noe på god gammaldags infantrikunnskap, som sokkeskift, herde føttene, skigåing(om man ikke har blitt født med ski på bena), og bålfyring ect.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Velkommen til forumet!
    Odd objects attract fire. You are odd.

Menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

"Herde føttene," hva innebærer det?
    Sist endret av Ola_Nordmann; 13-12-15 kl 00:40 Begrunnelse: skule valgt svar med sitat :O ny på forumet, og ikke kjent med funksjonene ;)

Menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av MusFuzZ Vis post
    Hei, debutantpost på forumet. Har lest at op leter etter treningspartner, og siden jeg også leter etter det + trener til FJK opptaket, vil det kanskje være hensiktsmessig.

send på PM bor "nær" Trondheim.

Tror trening/ evne til å gi innsats under dårlige forhold, og mobilisere krefter når man er helt utslitt en egenskap/trening som kan gi god effekt.
    Det er også etter Insider episoder å dømme, fordelaktig med koordinasjon, memoreringsteknikker, gripstyrke, og muskelminne/orientere seg ved å føle.

jeg ville også fokusert noe på god gammaldags infantrikunnskap, som sokkeskift, herde føttene, skigåing(om man ikke har blitt født med ski på bena), og bålfyring ect.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Ola_Nordmann Vis post
    Herde føttene er det samme som å bruke føttene godt. Dvs fram til sommaren bør har ein ha gått i fjell/terreng /grusveier /asfalt i minst 3-6 timer fleire ganger pr mnd. Dvs til slutt klare å gå 3 mil uten problemer også klare å gå 5 mil til.

Husk storsekk med rikelig me vekt i desse øktene

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Treningspartner i Trondhiem til Fallskjermjeger opptaket 2016
    By olivertactics97 in forum Søk Treningsmakker og fellestur
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 30-08-15, 10:46
  2. treningsprogram forberedelse FJK
    By beastmode in forum Tips før opptak
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 07-01-14, 19:51
  3. Trengar råd mht fallskjermjeger opptaket
    By Red_Vityaz in forum Tips før opptak
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: 31-10-08, 17:39
  4. Under 1mnd til Fallskjermjeger opptaket 06
    By rullest0l in forum Tips før opptak
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 24-06-06, 00:04
  5. 1 År før opptaket mitt i fallskjermjeger!
    By in forum Tips før opptak
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 13-07-05, 17:34

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •