Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 19 av 19

Tråd: Torveteran blogg - en blogg om internasjonale operasjoner

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Torveteran blogg - en blogg om internasjonale operasjoner

Navn:		torveteran-blogg-forsidebilde.jpg
Visninger:	710
Størrelse:	716,4 KB

Hei. Jeg blogger litt om internasjonale operasjoner, mest om UNIFIL og UNPROFOR og IFOR som jeg selv har deltatt i. Prøver å skrive historier om dagliglivet som FN soldat i "gamle dager", det er så utrolig mange historier og minner som bør deles. Hverdager var det flest av men det er veldig få som har skrevet om disse.

Bloggen har blitt veldig populær har hatt over 15 000 ulike besøkende og over 25 000 leste innlegg så langt, ikke så mye som en rosablogger men jeg er veldig fornøyd med det. Håper at også andre kan bidra med sine historier og bilder.

Forsvaret har jo gjort sitt for at man skal kunne dele, https://itjenestefornorge.no Her kan du dele hvis du ikke gidder eller orker lage din egen side. Det finnes også mange ulike Facebook grupper for veteraner, noen gjelder en spesielt kontingent og kp eller tropp, mens andre er mer generelle, bruk søke funksjonen så finner du sikker noe du liker og ikke minst treffer du sikker flere gamle kjente. Spesielt UNIFIL veteraner er blitt veldig aktive på Facebook.

Vil du kikke på bloggen min er du velkommen til å besøke https://torveteran.wordpress.com

Du er ikke en rosablogger men en blåblogger var det en som sa til meg for en stund siden.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Sv: Torveteran blogg

En god blogg dette, som er verdt en tur innom!
    Nettside: http://www.leavenomanbehindnorge.no/
    Facebook: https://www.facebook.com/leavenomanbehindnorge
    Twitter: https://twitter.com/lnmbnorge

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9

støttes!
    What happens in the garage, stays in the garage

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

FN-tjeneste, bosnia-hertzegovina Tuzla Airport

Bilder fra torveteran og hans intops-tjeneste. Milforum Instagram
    Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besøk vår nettbutikk

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Godt å se gjenbruk av bilder ;-)
    Torveteran
    --------------------------------------
    www.torveteran.wordpress.com

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Torveteran sin blogg fra FNs fredsbevarende styrker i Utlandet

Med tillatelse fra @Torveteran, republiserer vi her på Milforum innleggene fra bloggens hans i tiden fremover. Tidvis kommer det også drypp på vår Instagramkonto som noen av dere har fått med dere. Vi takker for muligheten til å få gjøre dette og med det bringe historiene videre, torveteran!

Div boliger ute i tjeneste
    21. oktober 2012

Navn:		20121021-215538.jpg
Visninger:	497
Størrelse:	24,2 KB

Kom til å tenke på at jeg har jo bodd på mange rarer plasser, ikke alltid komforen har vært den beste, men har likevel hatt det som plommen i egget likevel. Dette bilder viser prefabene vi bodde i første gang jeg var i Libanon. Dette er på Vannhøyden hvor sambandstroppen holdt til, i landsbyen Ebel El Saqi. En brakke som var delt opp i små rom med to og to senger. I enden av feltsengen stod det et skap og mellom skapene var det et ullteppe som dør mot korridoren. En enkel seng med myggnetting og et skjevt metall nattbord var all luksusen. Siden dette var på sommeren og ofte opp mot 40 varmegrader stod det også en vifte på bordet. Slik at det var mulig å få seg litt søvn etter nattevakter. Spartansk var det, men du verden så fint jeg hadde det.

Navn:		20121021-215615.jpg
Visninger:	494
Størrelse:	26,1 KB

Dette er fra STKP ops hvor vi en eller to ganger i uken hadde 24 timers vakter med mulighet til å sove mellom 2400-0600 hvis det var rolig. Samme type seng som var på rommet mitt i prefaben. Vi kunne ta av skoa men måtte ligge fult påkledd.

Navn:		20121021-215635.jpg
Visninger:	485
Størrelse:	29,4 KB

Andre gangen jeg var i Libanon hadde sambandstroppen flyttet til Falkehøyden som lå mellom Ebel El Saqi og Blat. Jeg var sjåfør for BN stab og bodde på tremannsrom i en enkel murbygning. Litt bedre standard med telefon på rommet siden vi hadde 24/7 kjøreberedskap for sjef og nk. Bilde er tatt på første juledag i 93.

Navn:		20121021-215648.jpg
Visninger:	477
Størrelse:	28,3 KB

Ikke så mye luksus men seng, skap og nattbord. En gammel tv med en sliten VHS maskin var også greit å ha når man måtte være på rommet for å kunne høre telefon når den ringte. Etterhvert fikk jeg kjøpt meg en egen trådløs telefon slik at jeg kunne besøke andre i troppen eller vente i Refs bar som var stua vår. Ble mange kopper kaffe og runder med Backgammon.

BOSNIA:
    I April 95 dro vi ned til Tuzla airbase i Bosnia. Vi fikk høre at vi skulle bo på gamle kaserner som var brukt av det jugoslaviske luftforsvaret. Det var ikke akkurat norsk kaserne standard på disse. Vi bodde på et stort rom som var delt inn små båser i to etg, var akkurat plass en seng og en Zarges kasse på båsen. Også her måtte ulltepper gjøre nytte som dør. Vi hadde også et lite fellesrom med noen benker og stoler samt et kjøleskap hvor vi kunne ha brus og annen kald drikke. Malingen flasset og det var luftig, men vi trivdes og hadde det bra.
    (bilder kommer når jeg får scannet.)

Navn:		20121021-215702.jpg
Visninger:	475
Størrelse:	30,7 KB

I januar 96 gikk vi over fra FN til NATO og siden US skulle overta Tuzla Airbase så måtte vi flytte. Det ble noen uker i et enkelt telt hvor vi bodde tre stykker i halve teltet og den andre halvdelen var framskutt BN ops med kallesignal Charlie Mike (Camp Modrica). Vi levde på franske stridsrasjoner som ble varmet på priums. Var en flott tid, kanskje den beste jeg har hatt i utenlandstjeneste. Vi var tre fra samband, tre fra sanitet og et vaktlag fra Vakt og Eskorte som bodde i CM, Ingeniør troppen bygde leiren men bodde på Modrica Hotell.

Navn:		20121021-215712.jpg
Visninger:	465
Størrelse:	26,8 KB

Etter 4-5 uker kom resten av STKP opp til Modrica, vi fikk litt større boligtelt med køyesenger, kontorene var i telt, kjøkkenet var et gammelt feltkjøkken fra Brig N, men vi har vel aldri fått så god mat som det kokkene presterte fra det kjøkkenet. Det var også kommet opp kontainere med WC og dusj. Jeg bodde vel totalt 4 mnd i telt før det ble kontainerliv de siste mnd av tjenesten der nede.

Navn:		20121021-215722.jpg
Visninger:	463
Størrelse:	32,5 KB

Et 8 mannstelt fra Camp Modrica, senga mi er øverst i høyre hjørnet.

(C) Torveteran - link til innlegget.
    Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besøk vår nettbutikk

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

«Lenge» siden 22. Juli…
    15. oktober 2012

I dag er det «lenge» siden bomben i Oslo og skytingen på Utøya, tiden flyr og det samme gjør tankene.
    I det herrens år 1989 dro jeg hjem etter min første kontingent til Libanon, i november reiste vi hjem og nye soldater kom ned for å ta over etter oss. Akkurat når vi kom til Norge fikk vi vite at en av de nye var skutt og drept på nattpatrulje. Føltes nesten som et angrep på oss også selv om vi akkurat hadde landet trygt i Norge.

Navn:		20121015-151627.jpg
Visninger:	377
Størrelse:	20,3 KB

I 1993 den 27.desember våknet jeg i senga mi i Libanon, klokka var vel rundt et på natta, måtte på do, vi hadde ikke toalett i brakka men en egen toalett brakke ute på plassen. Når jeg var på vei tilbake til rommet hørte jeg tre-fire detonasjoner, ikke uvanlig der nede, men disse kom fra en ukjent retning og det var veldig uvanlig. Tenkte ikke så mye over det men ruslet inn i senga, akkurat da hørte jeg at alarmen gikk hos BMR og på sykestua. Noe hadde skjedd. En av patruljene våre var tatt under ild fra en IDF stridsvogn et par km unna, det var flere skadde og en var død av skadene. Det ble en litt spesiell romjul.

Navn:		20121015-152949.jpg
Visninger:	371
Størrelse:	28,2 KB

9. oktober 1995 gikk jeg av nattevakt på BN opsen i Tuzla Airbase i Bosnia, plutselig ble jeg vekket av en voldsom eksplosjon, det var et artilleri nedslag midt i leiren, den slo ned et par hundre meter unna kaserna vår, jeg våknet vel ikke før jeg stod nede i dekningsrommet i kjelleren hadde fått på meg sko og skuddsikker vest, resten av klærne og våpenet hadde jeg med i hånda. Fikk kledd på meg og da hørte vi på samband at det ble bedt om medevac noen av våre var såret, ganske fort ble det klart at en var død og det var en vi kjente.

Navn:		20121015-152447.jpg
Visninger:	370
Størrelse:	34,3 KB

22. juli 2011 var jeg på jobb når bomben gikk av 17-20 meter unna, heldigvis var det betong i mellom oss og krateret, en av våre ble drept og noen skadet.

Som dere ser har avstanden blitt mindre og mindre, eksplosjonene større og større, så nå satser jeg på at det var siste gangen, nå trenger det ikke komme nærmere.

Navn:		20121015-152730.jpg
Visninger:	367
Størrelse:	45,9 KB

Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besøk vår nettbutikk

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Libanon
    23. oktober 2012

For mange år siden, så var det et magisk ord man hørte om på nyhetene og det var Libanon, vi så avisartikkler, bilder og innslag på nyhetene om dette landet. Hørte også om noen som kjente noen som hadde vært der som FN soldat. Husker jeg så en kar med natogenser med UN merker på, han var veteran. Det var noe mystisk og noe spesielt med han, ærefryk kanskje?

Når jeg var inne til førstegangstjeneste var det også snakk om Libanon, det virket så fjernt, skremmende og forlokkende på samme tid. Husker vi pratet med Libanon på HF radioen en gang under en øvelse i Brig N, det var fryktelig spennende.

Ett år etter endt tjeneste i Brig N møtte jeg på Sør-Gardermoen sammen med mange andre, vi skulle på forkurs før FN tjeneste i Libanon. Spenningen var til å ta og føle på de første dagene. Det var legesjekk, vaksiner, utelevering av utstyr osv. Var veldig spesielt å ta på den blå bereten med UN merke første gangen. Den første kvelden gikk vel stort sett med til å tilpasse bereten etter endt tjeneste.

Vi lært mye de tre ukene, ikke minst nye ord: AO, Gaupe, IDF, DFF, SLA, CP, OP, Blueline osv. Vi lærte om minerfare om roadside bomber, om skolopendere, skorpioner og Palestinian viper. Vi lærte om jallamage, heteslag samt forbinde skuddskader.

Navn:		flyfoto.jpg
Visninger:	273
Størrelse:	75,9 KB

Flyfoto av Tel Aviv

Tidlig en morgen satte vi oss på flyet på Gardermoen militære del med avgang mot Tel Aviv. Etter noen timer byttet vi til gamle hvite busser med UN tegn på sidene, vi kjøret straka vegen fra Tel Aviv mot Metulla hvor vi skulle krysse grensen til Libanon. Ikke mye vi fikk sett av det hellige landet, men litt av byen og masse motorvei. De som hentet oss var solbrune, hadde beret som var mye lysere enn vår, pga solableking. Akkurat når vi krysset grensen til Libanon var det blitt mørk, vi så ikke så mye, bare lys fra noen hus samt billysene, de gamle bussene var blitt byttet ut med lastebilplan. Husker enda lukten, den var litt vanskelig å beskrive men var helt spesiell. Luktet varm, fuktig, krydder, søppel, svette pluss noen annet. Vi ankom Ebel Es Saqi i mørke, vi ble mottatt av kp.sjef samt troppsjef. Vi fikk utlevert noen Indian bush uniformer, noe sengetøy samt vist hvor vi skulle bo. Vi hilste på de soldatene var der, noen var glade for de skulle hjem mens andre var glade for at de skulle være her et halvt år til. Noen var skuffet for at de skulle reise hjem.

Kom meg endelig i seng, men det var vanskelig å sove pga så mange inntrykk samt at det var veldig varmt og gresshoppene lagde mye lyd. Våknet tidlig neste morgen, det var endelig blitt lyst, kledde på meg å gikk ut døren. Varmen slo i mot meg, fuglekvitter og masse lys. Jeg fikk endelig se hvordan det forgjette land så ut.

Navn:		vanntaarn1.jpg
Visninger:	276
Størrelse:	50,7 KB

Sambandstroppen Vannhøyden, boliger til høyre.

Navn:		vannhoiden.jpg
Visninger:	265
Størrelse:	78,9 KB

Utsikten fra døren til boligen vår.

Navn:		utsiktsaqi.jpg
Visninger:	289
Størrelse:	71,6 KB

Utsikten fra Vannhøyden mot sentrum av Ebel Es Saqi.
    Libanon har siden den gang hatt en spesiell plass i hjerte mitt, føles nesten som om det er blitt en del av meg.

Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besøk vår nettbutikk

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Likheter?

Dette bilde ble tatt i Libanon i 1989, vi ble beskutt med Katucha raketter av Hezbollah, dette tror jeg er av en som falt ned i leiren til Mek.troppen i Saqi etter ført å ha passert lavt over takene i leiren vår på Vannhøyden.

Navn:		bilde-12.jpg
Visninger:	246
Størrelse:	76,0 KB

Det neste bilde er tatt i Oslo og er rester av bombebilen 22. juli. Dette er vel de siste restene av bilen som ble plukket ut av ruinene i H-blokk.

Navn:		bilde-9.jpg
Visninger:	250
Størrelse:	798,5 KB

Det er 22 år mellom disse to bildene…

Link til innlegg.
    Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besøk vår nettbutikk

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Radio Norbatt

Navn:		20121025-215510.jpg
Visninger:	251
Størrelse:	26,3 KB

Et velferdstilbud de fleste av oss husker var Radio Norbatt, vår egen næradio. Den holdt oss oppdatert på hva som skjedde, daglig sending av morgen brief, masse musikk og hilsener til hverandre.

Radio Norbatt hadde også en fast innsamlingsaksjon to ganger i året. I 89 tror jeg det var kreftsyke barn som fikk penger. Det var auksjoner av div slag, alt fra noen som måtte ta barten, noen som måtte gå rundt i alt for store klær en hel dag. Mange tropper hadde troppssanger og når noen forsøkte kjøpe platene slik at ikke sangene kunne spilles på radioen måtte mange grave dypt i lommeboka for å stoppe det.

Navn:		20121025-215334.jpg
Visninger:	245
Størrelse:	23,3 KB

En som tapte et veddemål var vår S3 Major Mood som i dag er Veteraninspektø og general. Han måtte ri baklengs på et esel gjennom Ebel Es Saqi. Husker ikke beløpet men det var nok et spleiselag ;-)

Navn:		20121025-215826.jpg
Visninger:	240
Størrelse:	26,9 KB

Radio Norbatt hadde noen mer eller mindre faste DJ så var vi mange andre som tok en time i ny og ne. Morro var det, spesielt for oss bak spakene.

Her er en norsk sang som kanskje er mer spilt på Radio Norbatt enn på radio i Norge, om en med nye bilder:

Link til blogginnlegget.
    Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besøk vår nettbutikk

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Sv: Torveteran blogg - en blogg om internasjonale operasjoner

Torveteran blogg har også fått en egen Facebookgruppe, hvis du har noen kommentarer eller tips kan du legge igjen der, eller i denne tråden her på Milforum ;-)
    https://www.facebook.com/groups/torveteran/
    Torveteran
    --------------------------------------
    www.torveteran.wordpress.com

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

60 timer og leave
    Første gang publisert: 28. oktober 2012

En ting som lyste opp hverdagen blandt lange vakter, kummerlige forhold, støv, varme og konstant «på vakt» var 60 timer eller leave. 60 timer var helgefri som varte fra fredag morgen til søndag ettermiddag. Den ble stort sett tilbragt i Israel, Netanya og Tel Aviv var populære plasser når jeg var nede.

Det hele startet som regel med en oppstilling på Saqimyra fredag formiddag, soldatene stod oppstilt i permuniform og fulle av forventning. Veksle fra dollar til shekel, passe på at man hadde med reine sivileklær. Tok ofte litt tid å krysse grensa ved Methulla, lang kø og sjekk av bagasjen. Første pri var å få tak i en taxi, avtale pris så sette kursen mot kysten, her var det ingen tid å miste. Proviantering av øl og pitabrød med fyll samt pissepauser var det eneste avbrekke. Tok 2-3 timer å kjøre. Turene var så populære blandt drosjesjåførene at samme sjåfør som regel kom å hentet oss på hotellet på søndag.

Når man kom til hotellet var ihverfall min rutine en iskald pils i hånda pluss et varmt bad, hvis man ikke dro rett på stranda. Vi kjørte enerom på hotellene mens andre f.eks svenskene leide et rom så fylte de det opp med soldater, de var litt mer gniene enn oss ;-) Vi var jo unge norske med lommene fulle av dollar og vi var på eventyr.

Min første 60 timer gikk til Netanya og jeg ble forelsket i stedet, varmt og godt, fantastisk strand og et uteliv vi nordbaggare bare hadde drømt om. Det ble en uke leave pluss en ekstra 60 timer i Netanya i løpet av den kontingenten. Steder som Scotshmann og Tahiti ble hjemme e våre ;-) vi ble kjent med Maccabe, Goldstar og mye annet.

Utsikten fra hotellet vi brukte

2 ukers leave ble brukt på Kreta istede for Norge, vi var jo som sagt unge med eventyrlyst. Alt skulle oppleves og kontoen var full av dollar, livet var ubeskrivelig godt ;-)

Andre gangen jeg dro til Libanon var forventningene store til 60 timere i Netanya, men vi ble fort advart av de andre når vi kom ned. Netanya er full av russere, mafia, kriminalitet og dårlig stemning, vi dro til Tel Aviv :-)

Don Migel lå nesten ned på stranden, var et paradis for «slitne» fn ola, god mat med en legendarisk pepperstek, noe de fleste drømte om i lang lang tid. De tok vare på oss, horene ble jaget, vi ble passet på og ikke lurt når det gjaldt penger. Alle som var innom fikk et godt forhold til de som drev stedet. En oase i storbyen. Don Migel forsvant vel omentrent samtidig som Norge trakk ut sine styrker fra Libanon og er bare et fjernt og kjært minne for mange norske FN soldater.
    Man kunne sikkert skrevet mye om det som skjedde på 60 timer, men et gammelt ordtak sier vel «det om skjedde på en 60 timer, forblir på 60 timer» lett omskrevet.

60 timere i Kroatia eller Ungarn når vi var i Bosnia, men ingen av disse kan måle seg med det hellige land ;-)

Blogginnleggets link.
    Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besøk vår nettbutikk

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Hva heter den igjen, den fuglen som bygger rede i lyktestolper og trær ved å lage seg et hull i treverket?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Håper ikke du har bedrevet den slags, Sofa...
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Håper ikke du har bedrevet den slags, Sofa...
    Jeg har ikke det diplomet.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Minner I

Minner I

Etter fem kontingenter i int ops og 15 år i jobben som jeg har idag så har det vært en del opplevelser, de fleste er positive og bra, men noen er litt mer spesielle. Tenkte skrive ned noen som jeg husker, ikke nødvendigvis de farligste eller mest spesielle men de jeg av en eller annen grunn husker litt bedre enn andre.

1989 Libanon, ankom sent på kvelden, det var mørkt så ikke så mye men det var nye lukter og ukjente lyder. Husker godt følelsen når jeg kom ut av prefaben neste morgen, det var lyst og varmt og jeg fikk se landskapet for første gang. Det var sterkt.

Spenningen og litt frykt de første gangene jeg hørte 155 mm artelleri bli avfyrt og når granatene gikk så tett over oss at man hørte granatene rotere i luften. Når de første katusha rakettene strøk lavt over vannhøyden, plystringen og det røde lyset som var bakblåsten mens vi løp over plassen for å komme i shelter eller gaupe som det het på den tiden. Husker den rare følelsen det var å få stappet løpet på en AK47 i magen eller siktet på av samme type våpen. Husker lyden av skorpioner som beveget seg mellom sandsekkene og platene i taket på sheltret. Husker varmen som møtte oss som en vegg etter lange vakter inne på BN opsen. Husker gresshoppelyden, husker eselhylene og bjeffingen fra løshunder.

Husker spenningen og forventningene om lå i luften når soldatene stod oppstilt på Steinmyra i permuniform og skulle på 60 timers ferie til Israel, øl og strandliv lokket ;-)

Husker også de hyggelige kaffepausene med kruttsterk arabisk kaffe, ungene som løp rundt og kunne mange norske ord. Lefse med ham & cheese og hummus med pitabrød, det er gode minner. Marhabba fra gamlinger med krokrygg og store tannløse smil.

Publisert: 16. desember 2012.
    Link til innlegget.
    Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besøk vår nettbutikk

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

La merke til at du ikke benektet påstanden men bare at du ikke fikk diplom ;-)

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Nyttårsaften

Min første nyttårsaften i grønt var i Norbatt XXXII i Libanon, det var en spesiell dag må man si. Hele bataljonen var preget av tapet av Gorm Bjørnar Hagen tredje juledag, var vel ikke noe feiring, men mer en markering av nyttårsaften.

Jeg hadde kjøring av BN sjef og presten til Kirken i Saqi den kvelden, det var sen gudstjeneste, tror den begynte ved 2300 tiden, når gudstjenesten nærmet seg slutten startet feiringen, det kjørte biler forbi kirken mens de skjøt i luften med AK 47, hørte også skudd fra bygninger rundt omkring. Kjøreturen gjennom Saqi og bort til Falkehøyden var noget spesiell, vi så sporlys, lysraketter og fyrverkeri overalt, fra IDF og DFF posisjoner rundt oss ble det avfyrt 12,7 salver med sporlys opp i luften, samtidig hørte vi på samband at enkelye posisjoner måtte gå i shelter pga ting kom ned igjen. Det var et fantastisk og på samme tid skremmende å se. Fyrverkeriet var ekte kuler som faktisk kunne drepe folk. Sit.rap fra Norbatt OPS til UNIFIL OPS var over 30 000 SA/HMG samt BK lys i og rundt Norbatt AO i tiden 2345-0100.

Min andre var i Bosnia, tror ikke det skjedde noe særlig den dagen, kan ikke huske noe annet enn at jeg hadde OPS vakt fra 0800-2000, var vel opptatt med å pakke siden vi skulle flytte til Modrica. Når vi lå i teltleiren i Modrica et par uker senere var det jo russisk/ortodoks nyttårsfeiring med skyting lavt over telttakene vår, det var en litt spesiell opplevelse, midt inne i leiren stod en kontainer med X antall hundre kg sprengstoff som tilhørte ingeniør troppen, kan si vi hadde hjerte i halsen, var like før vi lastet opp i Sisuen å evakuerte leiren.

Jeg vil benytte anledningen til å ønske alle veteraner, med familie og venner et riktig godt nyttår. Ta vare på de som sliter og har tunge dager samt minnes de som betalte den høyeste prisen. RIP.
    Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besøk vår nettbutikk

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Lightbulb Sv: Torveteran blogg - en blogg om internasjonale operasjoner

Navn:		20130512-165556.jpg
Visninger:	89
Størrelse:	31,0 KB

17 mai

17 mai er en litt spesiell dag ute i int,ops man vil jo gjerne markere nasjonaldagen, når man er langt hjemmefra får den også litt ekstra betydning.

Min første 17 mai var i Libanon i 94, jeg var sjåfør for Sjef/Nk i Bn så det ble jo jobb den dagen, var kjøring til gudstjeneste samt til feiringen på Steinmyra i Ebel El Saqi. De lokale feirer dagen sammen med oss og er like ivrig som de norske. Det er 17 mai tog, korpset var byttet ut med et stereoanlegg bak i MP bilen, men det fungerte. Soldater og sivile gikk side om side i toget, etterpå var det lunch og leker slik man kjenner det fra Norge, men kappridning på esel er vel ikke vanlig i Norge når jeg tenker meg om.

Les resten av blogginnlegget og se flere bilder her.

Navn:		20130608-032433.jpg
Visninger:	91
Størrelse:	43,3 KB

BIA «Brothers in Arms»

BIA – Brothers in armsJeg var innom en lege for en rutinesjekk, når han hørte at jeg hadde vært i FN tjeneste fortalte han at han hadde vært i Libanon og lurte på om jeg hadde hatt kontakt med noen etterpå. Fortalte han at jeg hadde kontakt med mange som jeg hadde tjenestegjort med og mange som jeg var blitt kjent med fordi de er veteraner og har vært ute i forskjellige misjoner. Han ble veldig overrasket, han hadde ikke kontakt med noen av de han hadde vært ute sammen med.

Hva er det som gjør at mange av oss knytter livslange bånd med tidligere kolleger, knytter bånd med likesinnede bare fordi man har hatt på en blå beret eller tjenestegjort for NATO? Vi nordmenn har som regel en sperre mot ukjente, men når man får vite at det er en veteran man prater med så forsvinner dette skjoldet, man prater om kontingenter, posisjoner, felles kjente osv. Husker du? Kjenner du han? Var du der?

Les hele blogginnlegget, bilder her.

...og speaking of musikktips, Torveteran har et par tips her:

Sanger om FN tjeneste

Har brukt natten til å lete opp sanger om FN tjeneste i Libanon. Norge har jo bidratt der nede i 30 år men det ser ikke ut som det er laget så mange sanger om det. Jeg finner jo først den gamle klassikeren fra 3 Busserulls, de var jo også flere ganger på besøk der nede. Denne videoen gir jo god mimring med kjente bilder også.

En av mange godbiter...

Se alle her...
    Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besøk vår nettbutikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Blogg om internasjonale operasjoner i "gamle dager"
    By isak in forum Forsvarets deltakelse i Internasjonale operasjoner - INTOPS
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 19-06-14, 13:09
  2. Fokus USA - blogg fra IFS
    By Dommern in forum Fokus: USA - nyheter og anaylser om Amerika
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 08-02-11, 18:00
  3. Mil(sex)blogg ;)
    By rush in forum Mannskapsmessa
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: 02-02-10, 17:53
  4. milforum blogg!
    By e7b in forum Mannskapsmessa