Viser resultatene 1 til 25 av 25
    Menig
    Ble medlem
    Nov 2011
    Pondusfaktor
    0

Spesialjegeropptak 2016

Navn:		spesialjeger-fallskjermjeger-hjk-fsk-foto-lars-magne-hovtun-forsvaret.jpg
Visninger:	1728
Størrelse:	68,2 KB
    Foto: Lars Magne Hovtun

NB: sjekk ut vårt nye, lukkede forum for dere som er i opptaksmodus

https://spesialjeger.net/forum/forum.php

Legger inn litt generell info i tråden din jeg, @robbern.

Som tidligere år: finn dere treningspartner for både fellesturer i skog og mark, som generell trening i ukedagene når mulig. Sett dere realistiske mål i forhold til det dere etterhvert lærer dere om fremtiden. Og ikke minst, bruk litt tid på å se igjennom eldre tråder. Finnes et hav av informasjon her inne, og mye av informasjonen blir "aldri" gammel...

Her er en kjapp oversikt over tidligere opptakstråder, sortert på Fallskjermjegeropptak (FALL) og Spesialjegeropptak (SPES):

År Tråd
    2016 denne - SPES
    2015 FALL - SPES
    2014 FALL - SPES
    2013 FALL - SPES
    2012 FALL - SPES
    2011 FALL - SPES
    2010 FALL - SPES
    2009 FALL - SPES
    2008 FALL - SPES
    2007 FALL - SPES
    2006 FALL - SPES
    2005 FALL - SPES
    2004 FALL - SPES

Lykke til!

Admin

Hei! Oppretter tråd for 2016 opptaket da jeg selv tenker å søke. Her kan vi jo eventuelt prøve å skaffe oss treningspartnere og utveksle erfaring/råd om trening etc.

Jeg er i hvertfall igang med trening. Som kickstart løp jeg ultraløp på 60 km, styrkekravene er ikke noe problem, men synes pushups er ferskvare, men lett å trene opp.

Noen fra hedmark/oppland som tenker opptak? Skulle hatt treningspartner.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    0

Sv: Spesialjegeropptak 2016

60km ultraløp, hva er det?

Er veldig keen på å prøve meg der jeg og, har søkt 2 ganger på MJK-opptak, søknad avvist pga syn begge gangene, selv om jeg har sendt inn en bekreftelse fra legen og optiker at synet mitt er som det skal (laseroperasjon). Vil prøve meg på FSK-opptaket da istedenfor, tror det er mer for meg og.

Ultraløp, hva er det? Og hvordan ligger du an på styrkekravene?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Menig
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    0

*ultraløp-spørsmålet kom med 2 ganger, lange dager på jobb, beklager det!

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av renegade89 Vis post
    60km ultraløp, hva er det?
    Ultraløp, hva er det?
    Ultraløp er rett og slett en løpsdistanse som er lenger enn maraton (som er ca. 42,2 km), og som i dette tilfellet var 60 km. Det finnes flere forskjellige løp innenfor kategorien ultraløp du kan delta på rundt omkring, eller du kan løpe det som egentrening ved å følge en forhåndsbestemt løype etc.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av aranelo Vis post
    Ultraløp er rett og slett en løpsdistanse som er lenger enn maraton (som er ca. 42,2 km), og som i dette tilfellet var 60 km. Det finnes flere forskjellige løp innenfor kategorien ultraløp du kan delta på rundt omkring, eller du kan løpe det som egentrening ved å følge en forhåndsbestemt løype etc.
    Skjønner, takk!

Menig
    Ble medlem
    Nov 2011
    Pondusfaktor
    0

Stemmer ja

På styrkekravene er jeg ca. innenfor. Litt under på pushups og situps da jeg ikke har trent særlig av det på en stund, men tar meg ikke mange ukene før jeg ligger over, men på hangups er jeg vel på rundt 10 ish. 3-mila og løpetesten vil jeg anta er ca. i boks, men skal gå med sekk framover og starte treningsprogrammet til SJ, så til jul senest er vel kravene godt innafor! Så blir det å bare bli bedre og bedre på samtlige områder for å gjøre det enda enklere for meg selv på opptak.

Hvordan ligger du/dere an om du/dere søker?

Menig
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    0

Er ikke helt sikker på hvordan jeg ligger an, styrkekravene burde jeg være innenfor, men skal være langt innenfor når tiden kommer.

Svømming er jeg altfor dårlig på.

Løpingen tror jeg at jeg er innenfor, leenge siden jeg har gått med sekk, og det må jeg starte med med engang.

Skal teste alt når jeg kommer hjem fra jobb neste uke, jobber på sjøen, turnus, 4 uker på/av så det er ikke optimalt mtp forberedelser men jeg er bare nødt til å gjøre det beste utav det, og satse før jeg blir for gammel, er 26 i år, og krysse fingrene for at jeg får komme på opptak.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2011
    Pondusfaktor
    0

Høres bra ut! Lenge siden jeg har gått noe særlig selv, men progresjonen og mengden med sekk på SJ programmet er ganske bra, spesielt om man tar seg noen fleredagers turer i ny og ne.

Hvor holder du til? Eventuelt hadde det gått an å få til tur kanskje. Til en bestemt destinasjon. Eks. hardangervidda etc.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Oppdaterte første innlegget ditt @robbern med et über kult bilde tatt av den tidligere Forsvarsfotografen Lars Magne Hovtun (verdt å følge på Instagram), naturligvis, men viktigste - en oversikt over alle Opptakstråder Fallskjermjeger og Spesialjegeropptak siden 2004. Kan være nyttig å se igjennom som har blitt skrevet i "gamle dager"...

Chief-Admin
    admin

Menig
    Ble medlem
    Nov 2011
    Pondusfaktor
    0

Suverent! Takk

Menig
    Ble medlem
    Nov 2012
    Pondusfaktor
    0

Trener til spesialjegeropptak 2016 i oslo område.
    Noen som vil være med?

Rekrutt
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Lite aktivitet her nå, men lurer på å søke spesialjeger opptak, men er usikker på om jeg vil klare opptaket i år. Har allerede søkt opptak til tmbn, men det jeg virkelig har lyst til å bli er operatør.
    Er det noe vits i å søke spesialjeger opptak for meg i år da?
    Burde jeg ta et år i tmbn før jeg eventuelt søker meg til spesialjeger opptak neste år? Eller burde jeg bare bli hjemme å trene til opptak neste år?

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    20

Hva er bakgrunnen din @braaten?

Rekrutt
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Var lmg i kampeskadronen frem til desember

Menig
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    0

Det er for sent å søke spesjeger i år. Jeg ville uansett rådet deg til å vente til neste år om spesjeger er det du vil. Tror du bør revurdere hvor lett et opptak hos TMBN er, spesielt om du egentlig ikke er så motivert for det. Ja, spesjeger er selfølgelig mere krevende, men det er ikke slik at du bare spaserer inn i TMBN. Krever sitt det og.
    Jeg tror desutten du rent fysisk kommer bedre ut av det, om du bruker et år på trening alene, kontra inne hos TMBN. Et år der du dedikerer deg helt til trening fram mot opptak vil gi deg det beste grunnlaget. Mye lettere å planlegge, og mye lettere og få maks utbytte.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    6

Og det er heller ikke sikkert at de gidder å ta deg inn når du sier at du skal kun jobbe i et år. Kan tenkes at de heller satser på en som har en plan om å jobbe der lengre, som faktisk gir litt valuta for pengene. Man skal faktisk bli kurset i jobben sin, og det er langt i fra gratis.
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Rekrutt
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Vet selfølgelig at opptaket til tmbn ikke er lett. Fikk høre litt av befalet vårt som var i tmbn tidligere. Er heller ikke umotivert for å dra inn i tmbn, er bare mer motivert for å bli operatør.
    Men takk for svar

Rekrutt
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

Hva bør man basere et valg mellom MJK og FSK på? Hva er de viktigste forskjellene på en tjeneste som operatør ved MJK og FSK? Hvordan vet man hvilken tjeneste man passer best til? Er den største forskjellen at man bader mer i MJK? Synes det er vrient å skille de fra hverandre hva gjelder type tjeneste, utviklingsmuligheter (karriere), hvor det er mest mulighet for deployering etc. Finnes det noe informasjon noe sted om hvordan utdanningen til MJK er lagt opp? Det er ganske mye tilgjengelig info om FSK sin utdannelse, men altfor lite om MJK.
    Er det noen store ulikheter i hvordan arbeidsuka og utdannelsen er lagt opp med tanke på muligheter til å ivareta et familieliv?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av aprian Vis post
    Hva bør man basere et valg mellom MJK og FSK på? Hva er de viktigste forskjellene på en tjeneste som operatør ved MJK og FSK? Hvordan vet man hvilken tjeneste man passer best til? Er den største forskjellen at man bader mer i MJK? Synes det er vrient å skille de fra hverandre hva gjelder type tjeneste, utviklingsmuligheter (karriere), hvor det er mest mulighet for deployering etc. Finnes det noe informasjon noe sted om hvordan utdanningen til MJK er lagt opp? Det er ganske mye tilgjengelig info om FSK sin utdannelse, men altfor lite om MJK.
    Er det noen store ulikheter i hvordan arbeidsuka og utdannelsen er lagt opp med tanke på muligheter til å ivareta et familieliv?
    Finn frem til Marinejegerkommandoen svarer!-tråden her på Milforum, der står mye info man ikke finner (lengre) på offisielle nettsider.

Ellers synes jeg dette evige MJK eller FSK - tar jeg rett valg etc greiene er litt meningsløst å spekulere i.
    Og jeg har selv vært der.

Det er lite man kan vite om/forandre om selve tjenestene i disse skjermede avdelingene. Derfor bør man se på ting man faktisk KAN påvirke - nemlig:
    Har jeg lyst å tjenestegjøre i Bergen/Ramsund eller Rena/Horten?

Ut over det, slik jeg har forstått det fra dem jeg har møtt innenfor disse miljøene, så er tjenesten for Ola Øksekaster i MJK eller FSK veldig lik.
    Ikke glem at MJK nå også er på antiterror-beredskap og at begge avdelingene i tillegg nå tilhører samme 'forsvarsgren'.
    Gutta i MJK har marinens tjenesteantrekk, FSK har Hærens. Begge bruker Multicam/Crye i felt, etter bilder å dømme.

Så velger man en vei og holder seg til det målet uten å tvile på at man har valgt rett. Man gjennomgår seleksjon, utdanning og begynner å tjenestegjøre i den avdelingen man har valgt. Og mest sannsynlig vil man aldri se seg tilbake.

Så er det åpning (eller det har vært slik i alle fall) for å bytte avdeling om det skulle være aktuelt, og dette blir sikkert bare enda lettere nå som begge tilhører FS.

Men tenk heller på det slik:
    Man søker Samordna Opptak for å bli lege, og lista er da fylt med de 3-4 lærestedene her til lands for medisin. Uansett hvor du går blir du fortsatt lege, og du kommer aldri til å se tilbake og angre på at du valgte 'feil skole'.
    Kan hende noen interne opptakskrav og ritualer er ulike, men jobben er den samme til slutt.

Drit i å bruke tid på å spekulere.
    Les hjemmesiden til MJK og deretter hjemmesiden til FSK, gå for den som høres 'best' ut for deg, og ikke se deg tilbake. Det blir uansett hardt.

Basert på egne inntrykk og erfaringer (ikke fra SOF).

Milrab lys - taktisk militært utstyr
    As you wish.

Rekrutt
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

Takk for godt svar!

Menig
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    0

Hvordan ligger folk ann mtp. de fysiske kravene?
    Skal selv søke neste år, da jeg liker og ha ett år og trene meg opp godt på. For øyeblikket pusher jeg ganske hardt på og gå i stigning med sekk og gru for og venne meg godt til og fungere med litt syre i lårene.
    Forsovidt oversikt over fysisken min hittil:
    Pushups: 35
    Situps: 35
    Pullups: 11
    Rygghev m/5sekunder: 20
    Trener også svømming 1 gang i uken for og venne meg godt til vannet og få gjort 25m under vann med god margin.
    Steptest: ikke prøvd, skal bli gjort om ikke lenge
    3mil: Ikke prøvd, skal testes når veiene her oppe på skjold blir litt bedre.
    Rundeløp: Ikke prøvd, men regner med at jeg er innenfor.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2013
    Pondusfaktor
    0

Kan noen forklare rundeløp testen? Det står 15m x 7m x 15 x 7m,
    Betyr det at en runde er 44 meter? 32 runder er 1408 meter som ikke er så vanskelig på 10 minutt, med mindre det er en hinderløype eller med tung sekk, har lurt på dette lenge.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Hvis det er samme som på PHS, noe jeg antar, så skal man på en langside legge seg ned på bakken helt flat på magen (bryst, knær og tær ska være nedi) og på andre langsiden leger man seg flat på ryggen (skulderblad, sete og hæler nedi).
    As you wish.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2013
    Pondusfaktor
    0

Det gir litt mer mening, takk for svar

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    10

Spesialjegeropptak 2016

For svømmetrening:
    25m undervannssvømming, etterfulgt av 25 pushups.
    Repeter 10 ganger.
    Pushups gjennomføres på land..

Sent fra min D6603 via Tapatalk

edit:
    Admin update:

NB: sjekk ut vårt nye, lukkede forum for dere som er i opptaksmodus

https://spesialjeger.net/forum/forum.php
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter