Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 69
    Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Lightbulb Mobilspionasje i Oslo - Aftenposten avslører

Kudos til Aftenposten i denne saken

Stortinget og statsministeren
    OVERVÅKES

Utenfor Stortinget, regjeringskontorene og boligen til statsminister Erna Solberg befinner det seg avansert spionutstyr som kan overvåke alle mobiltelefoner i området. Spørsmålet er: Hvem står bak?

Aftenposten - Statsministeren og Stortinget overvåkes med spionutstyr
    admin

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Forhåpentligvis så er rette myndigheter og organisasjoner på den saken..
    What happens in the garage, stays in the garage

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Det er jo bare å lese utradert sikkerhetsvurdering fra PST.

http://www.pst.no/media/67044/PSTs_tv2014.pdf
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Leder i EOS-utvalget: Opplysningene er oppsiktsvekkende
    EOS-utvalget behandler sensitiv informasjon fra Etterretningstjenesten, Politiets sikkerhetstjeneste og Forsvaret. Noen hundre meter fra kontoret deres står det som høyst sannsynlig er en falsk basestasjon.
    Aftenposten.no

Disse opplysningene er oppsiktsvekkende. Dette er et varsko om at vi må ta slike sikkerhetsspørsmål veldig alvorlig når man sitter med så sensitiv informasjon. Det er veldig fint at dette blir avdekket, sier Løwer.
    PST: Veldig mange aktører kan tenkes å stå bak falske basestasjoner
    Det er mange som har en intensjon om å få tilgang til andres mobiltrafikk, sier Arne Christian Haugstøyl, seksjonsleder ved forebyggende avdeling i Politiets sikkerhetstjeneste (PST).
    Jeg kan ikke på bakgrunn av disse funnene si at det er utenlandsk etterretning, men jeg kan si at vi er kjent med at fremmed etterretning har denne type kapasiteter. Og i vårt forebyggende arbeid, advarer vi aktører som forvalter norske interesser mot å snakke sensitivt på mobiltelefon.
    Aftenposten.no

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Er det ikke bare å starte jobben med å få disse peilet og konfiskert ? Trenger vi spekulere og diskutere så mye nå før vi har beslaglagt utstyret?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80
    PST har hatt et døgn på seg, så enten er det allerede gjort, eller så er catcherne slått av.

Ikke forvent at vi noen gang får vite hvem som sto bak.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20
    Det finnes nok slikt utstyr i nærheten av interessante bedrifter også.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2012
    Pondusfaktor
    3

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Man skulle også tro at Politiet hadde kontroll på sikkerheten under fredsprisutdelingen...

Det er utstyr som kan handles fra kina ganske lett, bare man har pengene til det. Man trenger også båndbredde i et eller annet format til disse boksene, enten i form av vanlig bredbånd eller mobile leverandører.

Enkelte gsm-repeatere som folk handler kan også brukes til dette formålet, selv om de er levert som repeatere (og de er heller ikke lov, men enda lettere å få tak i.) Jeg tenker i mitt stille sinn at en del av det utstyret som de har plukket opp på målingene her kan være repeatere som folk benytter seg av i kjellere og slikt. Håper bare vi har personell med et riktig utstyrt kjøretøy som kan kjøre rundt og lokalisere og undersøke disse boksene og få de fjernet. Hvis Aftenposten hadde tatt turen til noen hyttelandsbyer rundtom i det ganske land hvor det kan være litt dårlig dekning, så hadde de nok funnet utstyr der også.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Er det ikke kineserne som bygger ut basestasjonene til mobilnettet i Norge? Hurrahei eller hva de nå heter ;-)
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Men sånn for spekulasjonens skyld, hvilke stater/nasjoner kan mistenkes for å stå bak dette da?
    - Russland
    - Folkerepublikken Kina
    - USA
    - Israel
    - Storbritania
    - Nord Korea
    - Iran

Noen andre kandidater?

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak Vis post
    Er det ikke kineserne som bygger ut basestasjonene til mobilnettet i Norge? Hurrahei eller hva de nå heter ;-)
    Hvis det er Huawei du tenker på så ja, de er stor produsent av telecom infrastruktur.

Sitat Opprinnelig skrevet av 84mm Vis post
    Men sånn for spekulasjonens skyld, hvilke stater/nasjoner kan mistenkes for å stå bak dette da?
    - Russland
    - Folkerepublikken Kina
    - USA
    - Israel
    - Storbritania
    - Nord Korea
    - Iran

Noen andre kandidater?
    First House..... ;-P

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6
    kanskje Se og Hør eller et tilsvarende media?

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2014
    Pondusfaktor
    2
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    PST har hatt et døgn på seg, så enten er det allerede gjort, eller så er catcherne slått av.

Ikke forvent at vi noen gang får vite hvem som sto bak.
    Merkelig hvis Aftenposten har sluppet dette uten å varsle NSM/PST god tid i forveien.
    Men det mest forunderlige er dette:

"Torsdag ble Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) informert om Aftenpostens funn av falske basestasjoner. Fredag startet de egne undersøkelser rundt sentrale bygninger i Oslo sentrum."

Are you kiddin' me??? Er NSM og de andre organene helt bevisstløse? Scan etter slike innretninger burde være noe som foregikk rutinemessig. I spesielt sensitive områder burde det være utstyr som kontinuerlig søker etter det.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rukab L. Jadnik Vis post

Are you kiddin' me??? Er NSM og de andre organene helt bevisstløse? Scan etter slike innretninger burde være noe som foregikk rutinemessig. I spesielt sensitive områder burde det være utstyr som kontinuerlig søker etter det.
    Mulig jeg er helt ute på viddene men kreves det ikke politisk vilje til å sette av tid og penger for å få opp sikkerheten til nevnte nivå?

Vi får vel den tjenesten vi er villig til å betale for eller? Og gitt nivået av naivitet hos norske politikere (ref. jeg må bare skryte over hvordan jeg brenner skattekroner så jeg legger ut fult bilde av nobels fredspris billettene åpent på nett slik at alle kan se hvor flink politikere jeg er) så tipper jeg Norge er ett relativt lett mål å hente ut sensitiv informasjon fra.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Mulig jeg er helt ute på viddene men kreves det ikke politisk vilje til å sette av tid og penger for å få opp sikkerheten til nevnte nivå?

Vi får vel den tjenesten vi er villig til å betale for eller? Og gitt nivået av naivitet hos norske politikere (ref. jeg må bare skryte over hvordan jeg brenner skattekroner så jeg legger ut fult bilde av nobels fredspris billettene åpent på nett slik at alle kan se hvor flink politikere jeg er) så tipper jeg Norge er ett relativt lett mål å hente ut sensitiv informasjon fra.
    +1.

Noen vet mer en menigmann i gata (eller avisa)..

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2014
    Pondusfaktor
    2
    Sitat Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
    Enkelte gsm-repeatere som folk handler kan også brukes til dette formålet, selv om de er levert som repeatere (og de er heller ikke lov, men enda lettere å få tak i.) Jeg tenker i mitt stille sinn at en del av det utstyret som de har plukket opp på målingene her kan være repeatere som folk benytter seg av i kjellere og slikt. .
    Man får håpe det er slik, for på kartet til Aftenposten var det flere røde punkter enn det er rød fluesopp rundt hytta i skogen...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80
    Jeg ville blitt alvorlig overrasket om ikke fremmede nasjoner drev med slik aktivitet. Da ville de rett og slett ikke gjort jobben sin. FAPSI og NSA er vel de fremste kandidatene, muligens fulgt av kineserne og PST selv, evt NSM.

Enhver med minste snev av sikkerhetsbevissthet unnlater å omtale sensitive opplysninger på ukryptert telefon, uansett om det er mobil- eller fasttelefon. Om våre politikere er så bevisste, er en helt annen sak.

på Twitter

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Men cred til Aftenposten for å sette fokus og innhente data selv. Dette er bra journalistikk, faktabasert og viktig.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    6

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2010
    Pondusfaktor
    4
    Mulig at PST og NSM har reagert mye mer enn de viser men personlig synes jeg de ligger vel lavt i terrenget i denne saken.
    Håper at det blir funnet noe "håndfast" i denne saken og at det blir satt navn på utøver.
    Utvist makt er oppnådd makt !

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    6
    "Har gjort egne målinger:

NSM opplyser at de ble presentert for rådata Aftenposten hadde hentet inn for to og en halv uke siden. Allerede da begynte etaten å jobbe med saken. Men rådataene var ikke filtrert for såkalte falske positive - som vil si utslag som skyldes helt naturlige installasjoner og forstyrrelser i mobilnettet."

http://www.dagbladet.no/2014/12/13/n...king/36721759/

"Det blir litt for enkelt å bare snakke om «IMSI-catchere» og basestasjoner. Det å bruke cyberdomener (elektroniske nettverk) som en plattform for spionasje er mer bekymringsfullt enn at man får med seg en samtale i ny og ne, sier Bjørnland. Hun sier at statlige aktører i større og større grad bruker cyberdomene for å drive etterretning.

- Vi er mest bekymret over stater vi ikke har et sikkerhetspolitisk samarbeid med, men det er også sånn i etterretningsverdenen at hver nasjon er seg selv nærmest. Det er få venner, sier PST-sjefen."

http://www.dagbladet.no/2014/12/13/n...king/36722220/

"Han peker på at Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM) har ansvar for å ivareta den forebyggende sikkerheten rundt alle nøkkelbygg, både sivile og militære.

- Spørsmålet som må stilles er hvorfor NSM ikke har rutiner der de søker etter utstyr som kan representere en sikkerhetsrisiko for de som jobber i disse byggene, for eksempel avlyttingsutstyr. Hvis ingen har fått - eller har tatt ansvar for det - er det helt vanvittig."

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/k...5336/#comments

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av 84mm Vis post
    - Russland
    - Folkerepublikken Kina
    - USA
    - Israel
    - Storbritania
    - Nord Korea
    - Iran

Noen andre kandidater?
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...n-7825156.html

Det er nok av kandidater å velge mellom; statlige aktører, private, kriminelle grupperinger.

You name it! Tiden vil vise (kanskje).

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9
    Jeg velger å tro at dette hadde PST stålkontroll på før avisen blandet seg. PST vet at nå vill fi finne nye metoder og PST må bruke en delressurser for å komme ovenpå igjen. Det er like sikkert som banken at fi vill gjenomføre nye forsøk på info innhenting.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2014
    Pondusfaktor
    2
    Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Jeg velger å tro at dette hadde PST stålkontroll på før avisen blandet seg. PST vet at nå vill fi finne nye metoder og PST må bruke en delressurser for å komme ovenpå igjen. Det er like sikkert som banken at fi vill gjenomføre nye forsøk på info innhenting.
    +1.
    Især første setning.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Det er godt det finnes optimister med tiltro til myndighetene. Dessverre er jeg ikke enig. Desinformasjon ville vært et umulig scenario med så mange potensielle telefoner å avlytte. Gjennomstrømningen av mennesker og utstyrets mobilitet gjør det helt irrasjonelt å overvåke aktivitet over tid - og tilslutt antall observasjoner av utstyr er så overveldende at noen som helst "kontroll" utgår, selv om det skulle være mange falske positive.

Nei, her har vi nok trodd at noen andre hadde kontroll - NSM, PST og Post- og Teletilsyn. Hvem overvåker om det finnes fremmede tekniske elementer i mobilsystemet? For å være litt slem har de vel trodd at Telenor ringte.

Beklager kynismen, men jeg tror jeg har rett.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Det er godt det finnes optimister med tiltro til myndighetene. Dessverre er jeg ikke enig. Desinformasjon ville vært et umulig scenario med så mange potensielle telefoner å avlytte. Gjennomstrømningen av mennesker og utstyrets mobilitet gjør det helt irrasjonelt å overvåke aktivitet over tid - og tilslutt antall observasjoner av utstyr er så overveldende at noen som helst "kontroll" utgår, selv om det skulle være mange falske positive.

Nei, her har vi nok trodd at noen andre hadde kontroll - NSM, PST og Post- og Teletilsyn. Hvem overvåker om det finnes fremmede tekniske elementer i mobilsystemet? For å være litt slem har de vel trodd at Telenor ringte.

Beklager kynismen, men jeg tror jeg har rett.
    Aftenposten skriver søndag at verken PST, NSM, Post- og teletilsynet (PT) eller teleselskapene tidligere har undersøkt falske basestasjoner som kan brukes til overvåking i Oslo. Alle vektlegger at de jobber forebyggende, blant annet ved å advare mot overvåking, sårbarheter og gi råd, skriver avisen søndag.y
    Jeg var visst ikke for kynisk likevel. Jaja.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9
    Det er en skam hvis du har rett, men alle som jobber med sensitiv info vet hvordan verden er og har forhåpentlig hvis jobbet på en sikker måte slik at ikke noe er på avveie.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80
    Folk som jobber profesjonelt i etterretnings- og sikkerhetsbransjen er nok svært bevisste på enkle ting, som aldri å snakke om noe sensitivt på telefon, og alltid etterlate mobiltelefoner utenfor møterom. Jeg er mer skeptisk til andre, som politikere og byråkrater utenfor justis- og forsvarssektoren, som ikke alltid tidligere har vist de rette holdninger og kunnskaper i forhold til sikkerhet.

Ellers må jeg si meg enig med Sofakrigers kyniske vurderinger over: det mest sannsynlige scenariet er at de aktuelle myndigheter har blitt tatt med buksa nede av Aftenposten - de har rett og slett ikke prioritert dette feltet, eventuelt trodd at noen andre hadde ansvaret. Uansett, for dårlig.

Et annet scenario er selvsagt at overvåkningen er gjort av en samarbeidende tjeneste (mest sannsynlig NSA). Gulroten for norske myndigheter er at de kan gi overskuddsinformasjon til PST som er av en slik art at PST selv ikke ville hatt lov til å samle den inn under gjeldende norsk lov (men det er et høringsutkast ute nå, som ville kunne gitt dem slik tilgang).

Det tredje scenariet er, som noen har nevnt, at det er en fremmed makt som står bak, men PST har full kontroll, og har matet dem med falsk informasjon. Og nå ble opplegget ødelagt av Aftenposten.

Igjen, jeg vil med stor grad av sannsynlighet vurdere det første scenariet til å være det mest plausible.

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    En annen ting man kan benytte slike scannere til er jo å fange opp/triangulere en person hvis de kjenner til IMEI-nr til vedkommende. Er god informasjonsinnhenting å vite hvem som har vært i nærheten av de nevnte bygninger. Slik informasjon må man jo ha rettslig kjennelse til å innhente osv, da er det lettere å sette opp eget stasj..

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14
    http://mm.aftenposten.no/spionutstyr...e-finansmiljo/

Utstyret er det mest avanserte Aftenposten har funnet til nå. Avlytting i disse områdene er svært nyttig for dem som ønsker å drive industrispionasje og innsidehandel, fastslår sikkerhetsekspert.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    5
    Hva med muligheten for at private aktører står bak? etterretning kan jo brukes som salgsvare,utpressing+++

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Mobilspionasje i Oslo - Aftenposten avslører

Sitat Opprinnelig skrevet av Pedersen Vis post
    Hva med muligheten for at private aktører står bak? etterretning kan jo brukes som salgsvare,utpressing+++
    Det er nok en stor mulighet for at det ikke er bare en aktør, men mange forskjellige med diverse hensikter. Det er nok snakk om rimelig utstyr som ikke er altfor vanskelig å få tak i eller frakte over grensen

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Det er nok snakk om rimelig utstyr som ikke er altfor vanskelig å få tak i eller frakte over grensen
    Eller det kan være meget dyrt og avansert. Du har vel ikke noe som helst faktaunderlag for å anta at det er enkle ting - eller har du? Ift industrispionasje ønsker man innhold ikke bare trafikkdata og da kan det godt hende noen har sett at kosten er forsvarlig på det dyreste utstyret de kan få fatt i.

Ellers kunne det vært kjekt om noen tok en runde på Forus med samme kartleggingen.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Forus, Jåttåvågen, Oljedirektoratet, rundt rederiklyngene på Nordvestlandet..
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Mobilspionasje i Oslo - Aftenposten avslører

Eller det kan være meget dyrt og avansert. Du har vel ikke noe som helst faktaunderlag for å anta at det er enkle ting - eller har du? Ift industrispionasje ønsker man innhold ikke bare trafikkdata og da kan det godt hende noen har sett at kosten er forsvarlig på det dyreste utstyret de kan få fatt i.

Ellers kunne det vært kjekt om noen tok en runde på Forus med samme kartleggingen.
    Du har helt rett, det kan være noe dyrt og ordentlig utstyr som er funnet i Oslo. Jeg har ikke fakta i hva som spesifikt befinner seg på de lokasjonene som Aftenposten avslører, men jeg forholder meg til det jeg vet er tilgjengelig av utstyr og hvilket prisnivå dette har og som jeg vet blir brukt her til lands.

Folk har lett på ebay, aliexpress og deal extreme og funnet seg rimelige løsninger på sine dekningsproblemer, gjerne uvitende om hvilke kapasiteter utstyret har utover det de selv vil bruke det til. Jeg har selv prøvd å søke og lokalisere slikt utstyr (gsm-repeatere og pcer satt opp med antenner og programvare for å sniffe gsm-trafikk) og det tok ikke lang tid å finne posisjon til sendere. Utfordringen ligger i å skille hva som er lovlig utstyr (ordinære basestasjoner) og ulovlig utstyr. Det ligger ferdige filtre på nettet som forteller fabrikat osv på det man finner, og kombinert med kunnskap og tålmodighet så kan man få noe nyttig informasjon utav et slikt søk. Slikt søkeutstyr til en bærbar pc koster rundt tusenlappen, programvare er gratis.
    Jeg har selv aldri avlest selve trafikken som jeg oppdaget, men med to programmer (et for dekryptering og et for oversettelse til klartekst) så kan man altså blant annet få frem sms-samtaler. Skremmende enkelt for den som er litt interessert i mobilteknologi.

Jeg håper virkelig at endring av lovverk, økt tollkontroll og bevilgninger blir satt i fokus for å bedre kapasiteten til de etater og avdelinger som skal avdekke slikt utstyr.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Det er tydeligvis ganske kraftig utstyr som er funnet hittil i saken, noe som gjør det hele mer intrikat; http://tv2.no/a/6350661

Prislappen på utstyret som er funnet ligger på 500000,- til 2000000,-

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14
    Synes denne kommentaren i aftenposten traff ganske godt jeg.
    http://www.aftenposten.no/meninger/k...s-7829367.html

Er lærdommene fra 22. juli-kommisjonen glemt?

Noen husker ennå de viktigste konklusjonene i en av de viktigste evalueringer av politisk ledelse, krisehåndtering og offentlig forvaltning som er foretatt, nemlig 22.-julikommisjonens rapport. Der det sviktet, var ledelsens utilstrekkelige evne og vilje til å klargjøre ansvar en avgjørende årsak til at det gikk galt.
    Først klargjøre ansvar, dernest samvirke og samhandling. Det første er en premiss for det andre. Ellers risikerer man nye historier om ressurser som ikke finner hverandre - en av de andre, sviende konklusjonene fra kommisjonens rapport.
    Mange har aksjer i arbeidet, påpeker Røsjorde. En bedre oppskrift for ansvarspulverisering finnes ikke.
    PSTs avslørte en unnfallen holdning.

I dag er det bare å konstatere at den jobben Aftenposten gjorde, har ingen ansvarlig myndighet eller etat prioritert.
    Noe av forklaringen ligger hos Politiets sikkerhetstjeneste (PST). Den første kommentaren derfra da saken begynte å rulle, vil bli husket en god stund. "Det har ikke noen hensikt å løpe rundt for å finne selve utstyret."
    Sant nok, de såkalte IMSI-catcherne er små og mobile. De kan stikkes unna hvis spionene føler det begynner å brenne under føttene på dem.
    Men slike utfordringer møter politiet i så mange former for kriminalitetsbekjempelse. PSTs resignerte holdning fremstår i dag, i lys av de skarpe politiske reaksjonene, som en bagatellisering av den skaden de falske basestasjonene kan gjøre.
    "Det va bare en gang, så æ kan umulig ha skylda førr begge..."

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2014
    Pondusfaktor
    2
    En annen ting man kan benytte slike scannere til er jo å fange opp/triangulere en person hvis de kjenner til IMEI-nr til vedkommende. Er god informasjonsinnhenting å vite hvem som har vært i nærheten av de nevnte bygninger. Slik informasjon må man jo ha rettslig kjennelse til å innhente osv, da er det lettere å sette opp eget stasj..

Relatert til ditt poeng, så er det mye interessant i Snowdens papirer: http://www.washingtonpost.com/blogs/...location-data/

Litt off-topic i forhold til din post - ganske latterlig å høre Hadia Tajik snakke om hvor uheldig det er at kommunikasjon mellom mennesker (via elektroniske hjelpemidler) kan avlyttes, logges og krysskobles for å avdekke relasjoner mellom mennesker. Dette burde hun tatt opp FØR Høyre og AP stemte for innføring av DLD. Tåper! Og fe..e-Erna som sier "vi må jo legge til grunn at innhentede data ikke misbrukes". Hvor naiv går det an å bli?

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter