Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234
Viser resultatene 121 til 150 av 150
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    76

Sv: Heimevernet - nyhetsklipp

Jeg stusser veldig på den overskriften - "Operative ett døgn tidligere".

Så vidt jeg vet er fortsatt grunnideen med HV at man skal være selvoppsettende, med personlig utstyr (minus enkelte våpendeler) hjemme, og med kjent møtested, slik at avdelingene skal være operative i løpet av timer. At man så har fått logistikkløsninger som gjør at man får raskere etterforsyning og bedre stridsutholdenhet er jo bra, men jeg håper inderlig HV-avdelingene er operative lenge før containerne fra Nor Sea Group ankommer.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    19

Offisielt skal ordinære HV-områder bruke 7 dager på egentrening og oppsetting før de settes inn. I-styrken har betydelig kortere tid på seg. Reelt kan også ordinære HV-områder stille klar meget raskt, virkelig tid på oppsetting er gradert naturlig nok.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    76

Jo, men det var for så vidt ikke det som var poenget mitt. Containerløsningene har med vedlikehold og etterforsyning å gjøre, ikke operativ beredskap, som overskriften hintet om.

Men når det gjelder dette med syv dager egentrening - har man husket på å informere russere og terrorister om det, slik at de gir den nødvendige varsling?

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

7 dager sider du; da kan jeg raskt si at vi har en glippe på ett par dager mellom hvor lenge HV-I er tiltenkt å holde ut på ett objekt og til Området da kommer..

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

HV og operativt er to ord som ikke går sammen. HV består (foruten HV-I) stort sett av en gjeng som har som utgangspunkt at de er umotiverte. Det vil si at fram til det eventuelt smeller, så kunne ikke den menige HV-gubb brydd seg mindre, dette inkluderer trening og øvelser.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    38

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Men når det gjelder dette med syv dager egentrening - har man husket på å informere russere og terrorister om det, slik at de gir den nødvendige varsling?
    Dette er et gjennomgående problem i all Norsk forsvarstanke.

Man definerer ett problem man kan håndtere, uavhengig om dette er har noe som helst med virkeligheten å gjøre.

HV er egentlig det minste problemet da det stort sett består av mennesker og klær som koster 1-1,3 milliarder.
    Død ved Kølle!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av leserbrukernavn Vis post
    HV og operativt er to ord som ikke går sammen. HV består (foruten HV-I) stort sett av en gjeng som har som utgangspunkt at de er umotiverte. Det vil si at fram til det eventuelt smeller, så kunne ikke den menige HV-gubb brydd seg mindre, dette inkluderer trening og øvelser.
    Det er ikke den erfaringen jeg har. Jeg vil si at soldatene er generelt motivert når man først er på øvelse/trening. Det vil alltid være enkeltpersoner som klager. Når det området jeg var ved ble kalt ut ifm 22/7, så fikk vi et positivt svar fra alle som vi fikk tak i.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    76

Som en annen har som signatur her: "- Don't confuse enthusiasm with capability". 10 april 1940 var det også lange køer av menn som gjerne ville tjene sitt land, men hadde minimale forutsetninger for å gjøre det. Får man ikke til ordentlig trening får man heller droppe det. Eller halvere eller redusere HV så mye at de som står igjen evner å gjennomføre fem dagers effektiv trening hvert år uten å surmule.

Men for øvrig helt enig at dette ikke er et problem med HV spesifikt, men med politisk tankegang generelt. Oppsummert i ett ord: "Virkelighetsfjern." På slutten av den tiden vi fortsatt hadde et stort mobiliseringsforsvar ble det luftet at man skulle beholde et antall brigader på så lavt treningsnivå at det ville ta flere måneder å få dem feltdyktige. Noen mente da fortsatt, enda tesen var blitt grundig tilbakevist i 1940, at det var mulig å ha en "forutseende utenriksledelse" som med hjelp av sine krystallkuler ville si fra tilstrekkelig tid før russerne kom. Og en politisk ledelse som ville ta den økonomiske og politiske belastningen det var å sende noen titusen arbeidsføre menn og kvinner til Gokkmoen for å trene på å ta grop i seks måneder, siden russerne var forventet å komme da. For ikke å snakke om de samme russerne, samt deres klakkører på venstresiden i norsk politikk, som ville tatt et slikt tiltak som en forferdelig provokasjon.

på Twitter

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    38

Jeg er helt enig men, det er dessverre ikke bare på politisk nivå man ser bort fra virkeligheten.
    Det gjelder lenger ned på rangstigen også.

PS. jeg leste Kloakkører og ler av det enda, helt uten grunn.
    Død ved Kølle!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    54

Dette med 7 døgn eller noe slikt kom med "kvalitetsreformen" som ble innledet i 2004 og offisielt gjennomført i 2005 og 2006 (hvor bl.a. mitt HV-område ble nedlagt). Hele forutsetningen for kvalitetsreformen kan leses i foredragene daværende GIHV BIFB holdt i Oslo Miltære Samfund på den tiden: Fordrag: Fremtidens Heimevern og Foredrag: Status og utfordringer i dagens Heimevern.

Heimevernet har siden starten vært en landsdekkende, desentralisert og relativt statisk organisasjon hvor de viktigste oppdragene under den 40-årige øst-vest konfrontasjonen var sikring av mobilisering og sinke fiendtlig fremrykning, kommunikasjonsødeleggelser, overvåkning og kontroll, støtte til forsvarsgrenenes operasjoner og sikring av nøkkelpunkter og andre viktige sivile og militære objekter.

....

Trusselen har endret seg og scenariene man ser for seg er for det første asymmetriske trusler knyttet til terror, hvor vi må beherske overvåkning og kontroll, beskytelse av viktig infrastruktur og nøkkelpersonell samt bidra til å forebygge og i sin ytterste konsekvens delta i bekjempelse av terrorisme.

....

Oppmerksomheten dreies mer mot fredsoperativ virksomhet. Vi må huske på hvilke scenarier vi ser for oss at HV skal brukes i fremtiden.

Det er ikke lenger behov for et Heimevern hvor hele den operative styrke på 83 000 mann kalles ut til forsvar mot en invasjonstrussel på samme tid. Heimevernet skal kunne operere i begrenset geografisk område med totalt ca 5-10 000 soldater samtidig. Slike operasjoner kan komme til å vare i 6 – 12 måneder. Alt dette i fredstid.

.....

Personellet som skal bekle stillinger i de forskjellige styrkene kan på en måte ”flyte”mellom disse alt avhengig av tilgjengelighet og personlige behov. I en periode kan vedkommende være i I-styrken, men hvis den personlige situasjonen skulle tilsi det, gå over i f. eks Forsterkningsstyrken for en periode. Det er ikke behov for at hele denne strukturen, dvs I-, F- og O-styrkene skal være på oppdrag samtidig. Totalt består hele strukturen av 50 000 mann, og vi ser for oss at maksimalt 5 – 10 000 mann vil være på oppdrag samtidig. De resterende skal skulle sørge for utholdelse av styrken i 6 – 12 måneder.
    Det er en bred misoppfatning om hvilken rolle Heimevernet skal operere i ved en eventuell krisesituasjon. Den kalde krigen er for lengst over og hele Heimevernet med sine 50 000 soldater skal ikke lenger kalles ut samtidig.

I dag er vi organisert, utstyrt og etter hvert trent, for væpnet bistand i fredstid. Dagens Heimevern er dimensjonert for et scenario hvor 5-10 000 soldater er ute samtidig i en fredstidsoperasjon med en varighet på 6 – 12 måneder.

Det totale volum er derfor avgjørende for å oppnå utholdenhet. Det er viktig å presisere at landet ikke er i krig, men at samfunnet skal fungere som normalt.
    Altså, HV ble fra 2005 dreid helt om fra å først og fremst være rettet mot å sikre "bakrommet" ved en invasjon med hele styrken, samt sinke fienden der den ble truffet, og med ca. 4 timers beredskap, til å være en styrke der bare en mindre del ville være mobilisert til enhver tid, og der volumet trengtes for rullering av styrken. Først kaller man inn I-styrken, og kaller inn en del av områdestrukturen som trener og så avløser I-styrken, mens andre avdelinger av områdestrukturen innkalles til opptrening for så å avløse etc. Mer enn 5-10000 mann av en total styrke på 50000 ville aldri vøre innkalt samtidig. 11. september 2001 hadde vist at den trusselen som var viktig i all tenkelig fremtid var terror, fiendtlig invasjon i Norge var nærmest utenkelig og ikke noe som skulle være dimensjonerende på noen som helst måte. HV ble helt omgjort med den hensikt for ca. 12 år siden, og jeg tror det trengs en "kulturrevolusjon" for å rulle den tenkemåten tilbake.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Nesten så jeg ønsker at det kunne komme noen grønne menn for å innta Stortinget noen dager.

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    76

Ikke gi Styrk Heimevernet et hint...

på Twitter

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    38

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Nesten så jeg ønsker at det kunne komme noen grønne menn for å innta Stortinget noen dager.

Så det er nesten så du ønsker at en fremmed makt skal komme å påtvinge oss sin vilje?
    Eller er det statskupp du ønsker?
    Død ved Kølle!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

feil tråd
    Sist endret av 4312; 24-03-17 kl 16:06
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Så det er nesten så du ønsker at en fremmed makt skal komme å påtvinge oss sin vilje?
    Eller er det statskupp du ønsker?
    Det var ment som en spøk, ment som at våre folkevalgte ville få en realitycheck om at de bevilger et for lite forsvarsbudsjett.

Glemte å sette innlegget i ironi klammer.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Om samarbeidet mellom HV-kjentmenn og PBn under Joint Viking:

https://forsvaret.no/aktuelt/hv-kjentmann-jv17

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Under Øvelse Glåmdal har HV-soldater fra Vinger HV-område øvd grensekontroll sammen med tollvesenet.*

Under øvelsen har HV-områdets ledelse vært tydelige på hva de kan være med på sammen med Tolletaten. Bevæpnede soldater skulle ikke komme for tett opp mot biler som ble kontrollert og oppdraget skulle primært være sikring og overvåking.

Tollvesenet på sin side var så positive til samarbeidet at de flyttet sin mobile ops sammen med Heimevernet på Kongsvinger festning under øvelsen.

https://forsvaret.no/hv/%C3%B8ver-p%...grensekontroll

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Frode Larsen kjemper for HV:
    http://www.av-avis.no/nyheter/i/GVP7...-under-radaren
    Går det som Frode Larsen frykter, står Norge igjen med skjelettet av et forsvar. Ifølge statusrapporten til landmaktutredningen kan Heimevernet ende på størrelse med Askøys befolkning.

Før høstens valg har en rekke partier sagt at de ønsker å møte NATOs krav, og øke forsvarsbudsjettet til to prosent av brutto nasjonalprodukt innen 2024. Den politisk bestilte utredningen har imidlertid ikke tatt høyde for dette, og har basert seg på beslutningene Stortinget fattet i langtidsplanen for forsvarssektoren.
    En av initiativtakerne bak "styrk HV".

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Hadde dessverre ikke overrasket meg om han får rett.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    6

Politikere vil alltid søke å skaffe seg et handlingsrom.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

"Etterlyser rapport om seg selv"

Landsrådet for HV lurer på hvor FFIs rapport om HV er blitt av. Jørgen Roaldset (generalsekretær i landsrådet) mener funnene så langt peker på et behov for et større HV. FFI benekter at arbeidet er igangsatt og at et utkast er stoppet i påvente av LMU.

https://www.dn.no/nyheter/2017/07/14...rt-om-seg-selv
    Ad astra per aspera

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9

Kanskje det er denne rapporten Aldrimer.no sikter til..
    FFI-rapport: HV trenger 52.000 soldater
    En hemmeligholdt forskningsrapport slår fast at Heimevernet bør bestå av minst 51.806 soldater, eller rundt 14.000 flere enn det regjeringen legger opp til. Men Forsvarsdepartementet (FD) har sørget for at rapporten tidligst kan bli presentert etter stortingsvalget.
    The older i get, the better i was..

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9

Bekrefter at FD stanset HV-rapport
    Sjef for Heimevernet, generalmajor Tor Rune Raabye, bekrefter at det var Forsvarsdepartementet (FD) som tok beslutningen om at strukturstudien for Heimevernet ikke kan presenteres før etter stortingsvalget.
    Aldrimer.no

Gitt at forskningsrapporten fra Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) tidligst kan legges fram i slutten av oktober, etter neste møte i Forsvarets forskningsforum (F3) ved FFI, blir konklusjonene og vurderingene heller ikke hensyntatt i den pågående landmaktutredningen (LMU). De endelige konklusjonene fra LMU skal etter planen legges fram samtidig med statsbudsjettet i begynnelsen av oktober.
    Ulike forsvarskilder sier at første delrapport av strukturstudien er bortimot ferdig. Det eneste som gjenstår, er den interne kvalitetssikringen ved FFI. Noen av konklusjonene i rapporten er at Heimevernet trenger minst 51.806 soldater for å kunne løse dagens oppdrag på en tilfredsstillende måte. I tillegg slår rapporten med tittelen «Behovet for territorielle styrker i Norge» fast at det bør vurderes sterkt å øke med ytterligere 4424 soldater, til 56.230 soldater totalt, for å sikre at Heimevernet skal kunne ta såkalt sektorovergripende ansvar i en krigssituasjon, dvs å kunne overta objektsikringen av kritisk viktig infrastruktur i Norge som politiet i dag har hovedansvaret for. Her skal det være et spesielt fokus på både statlige bygg og ilandføringsanlegg og raffinerier for olje- og gassindustrien.
    Tillitsvalgte i Heimevernet er i harnisk over behandlingen Heimevernet får i FD og Forsvaret. De mener det nå pågår en kamp om sannheten og hvilke premisser som skal ligge til grunn for politikernes beslutninger om framtidens landmakt senere i høst.

– Det foregår nå et uverdig spill om Heimevernet. Det handler om et ønske om å ta makten fra Heimevernet. Det er en maktkamp med flere agendaer, sier hovedtillitsvalgt for Norges Offisersforbund (NOF) i Heimevernet, Torbjørn Liestøl.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9

Jeg ser nå at FFI's arbeidsdokument fremsettes som et falsum og jeg ber derfor om at mine to overstående innlegg tas med en klype salt og pepper.. Dask på lanken til meg selv i samme slengen for å kaste rundt meg med "fake news"
    Falskt dokument
    At et uferdig arbeid tas ut av sin sammenheng og blir framstilt som en FFI-rapport går på vårt omdømme og troverdighet løs. Dette er rett og slett et falsum, sier administrerende direktør John-Mikal Størdal.
    FFI.no
    Sist endret av 84mm; 24-07-17 kl 11:34 Begrunnelse: ryddet opp i html

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2016
    Pondusfaktor
    1

Sitat Opprinnelig skrevet av 84mm Vis post
    Jeg ser nå at FFI's arbeidsdokument fremsettes som et falsum og jeg ber derfor om at mine to overstående innlegg tas med en klype salt og pepper.. Dask på lanken til meg selv i samme slengen for å kaste rundt meg med "fake news"
    Falskt dokument
    At et uferdig arbeid tas ut av sin sammenheng og blir framstilt som en FFI-rapport går på vårt omdømme og troverdighet løs. Dette er rett og slett et falsum, sier administrerende direktør John-Mikal Størdal.
    FFI.no

Kanskje ikke så overraskende har Aldrimer publisert den aktuelle rapporten i dag.(eller i hvertfall et dokumentet de hevder de har fått fra en eller flere kilder)
    https://www.aldrimer.no/her-er-hv-rapporten-fra-ffi/

«Strukturstudien for Heimevernet ble bestilt av sjefen for Heimevernet i januar i år. Dokumentet bærer tittelen «Behovet for territorielle styrker i Norge. Delrapport 1: Struktur og volum».Aldrimer.no velger av kildevernhensyn å gjengi rapporten i ren tekst-versjon, slik at det er vanskeligere å spore hvem som har gitt oss tilgang til dokumentet. Både pdf-kopier og utskrifter fra ulike kopimaskiner inneholder ofte sporbar merking. Vi har også, av forsiktighetshensyn, fjernet tre navn på ansatte i Forsvaret som har sikkerhetssensitive funksjoner. Utover dette har vi ikke fjernet noe fra dokumentet.»

«Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) hevdet først at dokumentet vi i dag presenterer ikke eksisterte, dernest at det var en uferdig og upublisert rapport som ikke var kvalitetssikret, mens ledelsen ved instituttet i dag uttaler at det er et falsk dokument.

Aldrimer.no har imidlertid fått bekreftet fra seks forskjellige kilder at dokumentet er ekte, herunder også fra personell med tilknytning til FFI. Vi har også fått tilgang til den ugraderte versjonen av dokumentet fra to forskjellige kilder, som synes å være produsert av en varsler i Forsvaret som av lojalitetshensyn ikke har ønsket å utlevere annet enn ugradert informasjon. Forskjellen på den ugraderte versjonen av dokumentet og den graderte er således kun at det graderte innholdet er tatt bort i den ugraderte versjonen. Fire forskjellige kilder har også, uavhengig av hverandre, bekreftet dette overfor Aldrimer.no. Disse kildene har selv lest begge versjoner.
    Dokumentet Aldrimer.no i dag gjengir, er ennå ikke formelt avgitt fra FFI og er derfor ikke tildelt prosjekt- eller ISBN-nummer. Men dokumentet er påført at innholdet er godkjent av to ledere ved FFI. FFI avviser i et tilsvar at denne godkjenningen er reell.
    Aldrimer.no beklager eventuelle tilsiktede skrivefeil eller mellomrom, som kan medfølge av konverteringen av teksten fra pdf. Vi har gått nøye gjennom teksten før publisering for å rette opp eventuelle konverteringsfeil»

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    54

Det er mulig at hensikten er god, men nå har Aldrimer begitt seg langt over streken.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    54

Heimevernet - nyhetsklipp

Aslak Bonde setter sakene på plass angående HV-rapporten: Hvem kan vi stole på?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

HV-sjef Tor Rune Raabye vil vurdere å trekke seg i protest om planene for kutt i Heimevernet blir stående skriver Klassekampen i dag:
    http://www.klassekampen.no/article/2...ICLE/170809957
    Si vis pacem, para bellum

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    76

Interessant. Raabye kommenterer saken selv på FB-siden sin:

Jeg noterer meg oppslaget i Klassekampen i dag og særlig overskriften.

Det er viktig å slå fast at jeg som embedsmann er forpliktet til å følge opp de vedtak og beslutninger som tas av Stortinget, Regjering eller Forsvaret. HV har lojalt fulgt opp beslutningene tatt av Stortinget i f m Langtidsplanen. Vi har nå nesten gjennomført komplett nedleggelse av Sjøheimevernet og lagt ned HVs befalsutdanning på Garnisonen i Porsanger. Vi har videre lojalt stoppet videre nedleggelse i den store områdestrukturen i tråd med Forsvarsdepartementets retningslinjer. Vi etablerer vår Nasjonale Territorielle Kommando HV iht beslutning og innenfor tidsplanen. Vi har også deltatt aktivt i Landmaktsutredningen og avventer Forsvarssjefens råd til Forsvarsministeren. Noe som igjen skal lede frem til en beslutning i Stortinget om fremtidens landmakt.

Det er viktig å få frem at jeg har mine meninger, ofte sterke og tuftet på mitt ståsted. Samtidig vil jeg gjøre det klart at jeg også i tiden fremover vil følge opp beslutninger med den lojalitet som forventes av meg. Det er litt synd at artikkelen valgte å fokusere på meg som person, når jeg i utgangspunktet ønsket å rette fokus mot HVs oppdrag, tilstand og utvikling.

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Dette var mat for Styrk HV gitt...

Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.

Annonsør
Student 2017

Støttemuligheter