Side 3 av 6 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 202
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Sv: Nye grader i ny ordning for militært personell

For oss som ikke jobber i det offentlige til daglig, kan noen forklare hvorfor man opererer med en blanding av lønnstrinn (som 53-84) og lønnsrammer (som LR34), og hvorfor noen grader har flere lønnsrammer?

Og hva er forskjellen på lønnsplan 05.100 og 05.101?

For øvrig ser jeg at de er tro mot den opprinnelige planen - at OR-9 lønnsmessig skulle tilsvare OF-4, og så videre nedover.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    For oss som ikke jobber i det offentlige til daglig, kan noen forklare hvorfor man opererer med en blanding av lønnstrinn (som 53-84) og lønnsrammer (som LR34), og hvorfor noen grader har flere lønnsrammer?

For øvrig ser jeg at de er tro mot den opprinnelige planen - at OR-9 lønnsmessig skulle tilsvare OF-4, og så videre nedover.
    Googla litt og fant dette https://www.forskerforbundet.no/om-o...mmer-og-spenn/

Rekrutt
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Uten å kjenne mye til dette i Forsvare, men med kunnskap som tillitsvalgt i en annen virksomhet under hovedavtalen:

Lønnrammer (LR) brukes i lavere nivå stillinger der det er stort volum ansatte og stillingene har liten grad av individuell tilpassning. Feks hos oss: teknikkere, vedlikeholdere, ingeniører. I en Lønnsramme forhandler den enkelte i liten grad lønn. Man blir innplasert etter ansenitet og lønna øker i tråd med ansiniteten.

Lønnspenn (feks 53-84) brukes på seniorstillinger, lederstillinger og stillinger der det er stor grad av tilpassning på den enkelte stillinger: senioringeniører, seksjonssjefer, direktører. Her forhandler den enkelte lønn, og lønna blir justert etter den enkeltets ansvar og kompetanse. Det betyr feks høyere lønn for en seksjonssjef som leder en stor seksjon kontra en liten. I Forsvarets tilfelle vil jeg tenke at det er forskjell på en OR-9 på brigadenivå kontra Hærens sersjantmajor og at det skal gjennspeiles i lønn.

At det er to LR/spenn på samme grad kan enkelt forklares med at man ønsker å gi sjefssersjantene en litt høyere lønn en andre OR på samme grad. Det kan også være stillingens karakter som gjør at man trenger høyere kompetanse eller spesialutdannelse som utløser behov for å gi høyere lønn.

Lønnsplan er en måte å gruppere like stillinger på. Her er det OF i den ene og OR i den andre. Hos oss er det vaskere/vedlikeholdere i en. Ingeniører i en osv. Talle refererer bare til kapittel i virksomhetens avtale.

Kristian
    Universitetet i Oslo
    HV Fenrik som lurer på hva jeg er på neste øvelse

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

OK, da ble jeg litt klokere.

Har jeg skjønt det riktig, er alle lavere og noen midlere stillinger plassert i en lønnsramme, og det er i utgangspunktet kun ansiennitet som bestemmer hvilken lønn man får. Dog med noen modifikasjoner:
    - Man kan bli innplassert i et høyere alternativ innenfor lønnsrammen, etter forhandlinger (men uklart for meg hvilke kriterier som gjelder)
    - Som arbeidsleder kan man få tilleggslønnstrinn
    - Det kan gis spesielle tillegg (f eks ved risikabelt arbeid)
    - Og man kan konkurrere seg til en høyere stilling som har en annen lønnsramme

For midlere og høyere stillinger plasseres man i et spenn. Man starter i et lønnstrinn, og det er kun forhandlinger som avgjør om man havner i høyere lønnstrinn etter hvert.

EDIT: La inn dette før jeg så innlegget til KristianRJ. Takk!

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    56

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post

Jeg er jo i det systemet....

Basisen er lønnstrinn. Til hvert lønnstrinn er en fast lønn. Noen stillinger (gjerne ledende, høyere) er gitt et lønnsspenn (som kan være svært stort). F.eks. kontorsjef 47-89, senioringeniør 58-93 eller professor 69-101. Dette gir laveste og høyeste lønnstrinn mulig for stillingen, hvor den enkelte plasseres er basert på forhandlinger, lokal lønnspolitikk etc. Det er ikke noen automatisk lønnsøkning med ansiennitet, endring til et høyere lønntrinn skjer kun ved lokale eller sentrale justeringsforhandlinger.

De stillingene som ikke er plassert i et lønnsspenn er i en lønnstige. Som regel i staten er dette noe mer underordnede stillinger. F.eks. førstekonsulent LR21 eller avdelingsingeniør LR22. Disse finner man i lønnsplanheftet i Hovedavtalen for Staten: https://www.regjeringen.no/globalass...a/hta_2014.pdf

Her ser du f.eks. Lønnsramme 21 og 22 på side 53. Her er det fast opprykk etter diverse antall år med ansiennitet. Men man kan også (ved forhandling ved ansettelsen og senere lønnforhandlinger) flytte nedover til høyere alternativer. F. eks. for LR22, alternativ 1, starter man med 0 års ansiennitet i lønnstrinn 36, får lønntrinn 37 etter ett år, 38 etter 3 år, 39 etter 5 år, 40 etter 7 år, 41 etter 9 år og 43 etter 10 år, samt som trøstepremie ltr. 45 etter 28 år. Men man kunn også f.eks. vært ansatt i alternativ 8 med ltr. 43 ved 0 års ansiennitet, økende opp til 52 ved 28 års ansiennitet.

Så finner du lønnsplanene for Forsvaret på side 60, der 05.100 er for yrkes-, avdelings- og kontraktbefal. Sersjanter i LR33, fenriker i LR34, løytnanter i LR36, kapteiner/rittmestere LR37 eller LR38, mens man fra major og oppover har lønnsspenn, f.eks. 49-80 for major eller 71-101 fopr generalløytnant.

Edit: Skrev dette uten å ha lest foregående (startet i forrige pause, fullførte nå), derfor litt om igjen.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Prototyper på Hærens nye distinksjoner på felthylser. Disse er 35mm brede; en i dagens størrelse nede til venstre.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Ser at noen nå har oppdatert wiki med korrekte gradstegn også for Sjøforsvaret: https://no.wikipedia.org/wiki/Milit%...r_.28OR.29_1-9. Det mangler dog senior kvartermester (en og en halv stripe). Et par hull også for Luftforsvaret, hvor det også er sagt at disse distinksjonene ikke nødvendigvis er endelige.

Som seg hør og bør har de tre forsvarsgrenene forskjellige tilnærming og forskjellige navn, selv om jeg synes de kunne klart å harmonisere bruken av 'senior', 'ledende' og 'klasse 1' bedre.

Jeg er spent på hvordan man nå vil tillegge grad til stillinger, og i hvor stor grad man vil ha et system med normalavansement ut fra ansiennitet eller bruke flytende grader hvor den enkeltes realkompetanse spiller inn på gradsnivået.

på Twitter

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    0

Virker på meg som det fortsatt er litt usikkerhet rundt Flaggmesters distinksjon, den har så langt blitt vist med en bred vinkel og tre "normale", så plutselig kommer en tilnærmet identisk med Orlogsmester.. Den med bred stripe vil jeg anta egentlig er den mest historisk riktige, ettersom underoffiser 1. grad(avviklet rundt 1915) vel hadde tilsvarende utforming. Det ville i alle fall passet inn i førkrigstidens marine, og samtidig trekke linjer til gammel Kommandørs grad. Problemet er at jeg ikke har klart å hoste opp bilde av 1. grad, men mener å ha sett at underoffiser/offiser fulgte hverandres trekk.
    Navn:		Snip20151214_11.png
Visninger:	1372
Størrelse:	1,74 MB
    Mener distinksjonene ellers ser bra ut, men er missfornøyd med seniorsersjant/1. klasse, som jeg mener burde hatt krone over vinklene heller en å være gjennbruk av gammel oversersjant.
    Er forøvrig enig i at navnene særlig fra OR2-5+ burde tilstrebet mer harmoni. Mener i alle fall OR-5+ alle burde hatt senior-tittel gjennomgående, og at OR-4+ burde trukket på OR-6 med Over/Ving mer helhetlig.
    "Over" betegnelsen er også noe som går igjen historisk i marinen blant annet Overkanonér, Overminør, Overmaskinist, Overfurér ets. fra før 1927, derfor burde den kunne trekkes inn som Overkonstabel.
    Håper ærlig de ikke mener det heter "klasse 1" over 1. klasse...
    Om jeg fikk endre noe ville jeg satt det opp slik:
    Hæren:
    OR01 - Menig
    OR01 - Menig 1. Klasse

OR02 - Visekorporal
    OR03 - Visekorporal 1. Klasse
    OR04 - Korporal
    OR04 - Overkorporal

OR05 - Sersjant
    OR05 - Seniorsersjant

Marinen:
    - OR01 - Menig
    - OR01 - Menig 1. Klasse

- OR02 - Visekonstabel
    - OR03 - Visekonstabel 1. Klasse
    - OR04 - Konstabel
    - OR04 - Overkonstabel

- OR05 - Kvartérmester
    - OR05 - Senior Kvartérmester

Luftforsvaret:
    - OR01 - Flysoldat
    - OR01 - Flysoldat 1. Klasse

- OR02 - Visekorporal
    - OR03 - Visekorporal 1. Klasse
    - OR04 - Korporal
    - OR04 - Vingkorporal

- OR05 - Sersjant
    - OR05 - Seniorsersjant

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Jeg mener fortsatt graden OR5+ er unødvendig. Det er bra å skille mellom helt ferske lagførere (f eks) og de med mange års erfaring, men da kunne man heller tillagt stillingen flytende grad OR5-6, og latt de mest erfarne lagførerne blitt oversersjanter. Som nevnt annet sted ville dette ikke lagd problemer i kommandostrukturen, da troppssersjanten fortsatt ville skille seg ut med en stjerne i distinksjonen.

Når det gjelder bruk av krone, mener jeg det heller burde vært forbeholdt OR-9 i Hær og Luft. I stedet for fire buer ville tre buer og en krone på toppen skilt seg bedre ut, samtidig som det visuelt ligner mer på det skillet man i Sjø har mellom OR-8 og 9.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    56

Vingsoldat er jo historisk brukt i Luftforsvaret, graden tilsvarende visekorporal i Hæren før ca. 1990 (husker ikke når disse gradene ble fjernet, slutten av 1980-tallet?) het jo vingsoldat i Luftforsvaret (og menig i særklasse i Sjøforsvaret). For de med hukommelse er det kanskje litt rart (men det er jo logisk) at den høyere OR1-graden i sjø nå skal hete ledende menig, når ledende menig (ULM i Marinen og ULKA i Kystartilleriet) tidligere tilsvarte korporal i Hær og Luft og var klassifisert som OR4.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    7

Registrerer at gradsnavn på Forsvaret.no sin oversikt for OR-3 i Sjøforsvaret ikke samsvarer med det vi som nå skal settes inn i denne graden (dvs. store deler av konstabelmassen i Sjøforsvaret) har fått informasjon om tidligere, samt den flotte store oversikten som er fordelt innad i Forsvaret og som @opshunter la ut over.

Har blitt lovet av P-off at jeg fortsatt skal ha grad Konstabel (OR-4 frem til 1. januar, OR-3 fra 1. januar ifølge all tidligere informasjon, greit nok det så lenge jeg beholder lønna), men ifølge den nye oversikten blir jeg plutselig "Ledende Visekonstabel" (OR-3). Vet det ikke er så forbanna viktig i det store og hele, men det føles som en degradering når en har vært Konstabel i to pluss år.

Vi får se om det er noen i propagandatjenesten som har blingset eller om jeg blir degradert.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Sitat Opprinnelig skrevet av Pedersen Vis post
    Blir spennende det her! Selv synnes jeg vervede og soldater på HV-I kontrakt mulig burde få graden "seniorvisekorporal/OR3" For å rangeres høyere en menige?
    Nå ble du i alle fall selv visekorporal klasse 1 (OR3) på milforum!

på Twitter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    7

@Eeo: Vel og merke for hæren så skal konverteringen av OR 2-4 inn i nye grader være ferdig innen 1.8. Hvordan sjøforsvaret gjør det vet jeg ikke som den landkrabben jeg er... altså: "båt, how hard can it be"
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    0

Litt dumt spørsmål; Skal de virkelig hete "Klasse 1", sikker på at Kl. 1 ikke er ment som forkortning for 1. klasse? Jeg ser Hærens sersjantmajor konsekvent bruker typ "sersjant 1. klasse" når han omtaler gradene på sin facebook. Har (det etter mitt syn klossete) "klasse 1" blitt formelt avklart, eller har det gått fort i svingene et sted som så har forplantet seg? I og med at sersjantmajoren bruker 1. klasse, vites dette? Mener forøvrig de burde het seniorsersjant og over/vingkorporal/overkonstabel men det er en annen sak.

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    5

Det skal hete «sersjant første klasse», ikke «sersjant klasse én».

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Gjelder det korporal og visekorporal klasse 1 også?

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    5

Ja. Det er i alle fall slik det omtales av hærledelsen.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av sbaar Vis post
    Ja. Det er i alle fall slik det omtales av hærledelsen.
    Er det slik at man sier "Sersjant første klasse" og skriver "Sersjant klasse 1" - eller er det både skriftlig og muntlig "Sersjant første klasse"?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    5

Det er et godt spørsmål. Jeg ser at det er skrevet «sersjant kl. 1», men «alle» (inkludert Hærens sersjantmajor) sier «sersjant første klasse». Jeg skal spørre ham hva som gjelder og komme tilbake med et fornuftig svar.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av sbaar Vis post
    Det er et godt spørsmål. Jeg ser at det er skrevet «sersjant kl. 1», men «alle» (inkludert Hærens sersjantmajor) sier «sersjant første klasse». Jeg skal spørre ham hva som gjelder og komme tilbake med et fornuftig svar.
    Noen som har noen oppklaring på dette - evnt om @sbaar har funnet svaret?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Her kom det svar fra Hærens sersjantmajor på FB.

Sitat Opprinnelig skrevet av Joakim
    Hei Rune Veit vi skrive sersjant kl. 1, med det blir sagt sersjant første klasse. kva er det riktig norm for uttale?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rune
    Hei, Joakim!
    Det er 1. klasse (første klasse) som er riktig. Det har vært, og vil nok være en stund til, noen endringer og gamle "arbeidstitler" som fortsatt er i omløp og i enkelte dokumentert.

Med vennlig hilsen,
    Hærens sersjantmajor

på Twitter

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Bortsett fra at det var tvetydig når det gjelder skriftlig 😀

Sersjant 1. klasse

Eller

Sersjant klasse 1
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    56

Ellers er det da ikke verre enn at man i hvert fall før i tiden alltid skrev f.eks. "Tr. 1" og sa "Første tropp", skrev "Bn. 2" og sa "Annen bataljon" etc. En eller annen gang (etter 2000 tror jeg) ble det som før ble skrevet "Bn 2/Brig N" (dette ble alltid uttalt "Annen bataljon, Brigaden i Nord-Norge", ingen sa noen gang "Bataljon to") plutselig offisielt skrevet 2Bn. Det er da ikke verre å skrive "Sersjant kl. 1" og si "Sersjant første klasse".

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    0

"Klasse 1" er etter mitt syn en fullstendig merkelig måte å ordlegge seg på særlig for grader. Tidligere har det jo både skriftlig og muntlig hett Kvartermester 1. klasse, Menig i særklasse, og fra før 1928; Konstabel 3. klasse, Konstabel 2. klasse, Konstabel 1. klasse og Underoffiser 5. til 1. grad.
    Fra allierte og andre gradstrukturer heter det stadig Overkonstabel av 1. grad, Menig 1. klasse, Private First Class, Korporaal der 1e klasse, Sergeant First Class, Chief Petty Officer 1st Class ets...
    Jeg mener det vil være naturlig både ut i fra hva som rent muntlig klinger godt, hva som bør ha historisk presedens når det kommer til gradsnavn, og ut i fra allmenn internasjonal norm, at det skal hete "1. klasse" og ikke "klasse 1".
    Å sidestille grader med andre avdelingsbetegnelser og nummer blir litt feil, men også der har man for ikke å nevne 2.Bn, også hatt 1. Akershusiske Brigade, 1-6 Divisjon, 3. Posisjonsartilleribataljon ets, samtidig som en har hatt typ Troms Infanteriregiment Nr. 16 - IR16.
    I samfunnet ellers f.eks skoleverket heter det 1. til 10. klasse ikke "klasse 5", det er bare ikke normal dagligtale.
    Sist endret av Sidewinder; 21-01-16 kl 23:00

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Nja, hos britene heter det Warrant Officer Class I og II, og det er regnet som en dødssynd å si noe annet.

på Twitter

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    0

Nå er jeg ingen ekspert på britisk kotyme i dette, men bruker en ikke ofte typ Regimental Sergeant Major ets. som tittel heller en Warrant Officer? Uansett bør vel ikke det styre hva vi gjør her? Det nærmeste vi har hatt det i navn er vel Oberst II og Oberst I, de gikk vel som regel muntlig under "Oberst", og er vel også unntaket en kanskje lar være å gjenta?

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Minner om foredrag i Oslo Militære Samfund førstkommende mandag med sersjantmajor Rune Wenneberg:

https://www.facebook.com/events/1049708898414955/
    admin

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    56

Sitat Opprinnelig skrevet av Sidewinder Vis post
    Nå er jeg ingen ekspert på britisk kotyme i dette, men bruker en ikke ofte typ Regimental Sergeant Major ets. som tittel heller en Warrant Officer? Uansett bør vel ikke det styre hva vi gjør her? Det nærmeste vi har hatt det i navn er vel Oberst II og Oberst I, de gikk vel som regel muntlig under "Oberst", og er vel også unntaket en kanskje lar være å gjenta?
    I Norge skal i følge kutymen generalmajorer og generalløytnanter tiltales med "general", ikke med full tittel. I Storbritannia og jeg tror også USA tiltales forresten oberstløytnanter som "colonel", ikke som lieutenant colonel", men i Norge sier man jo "oberstløytnant".

En warrant officer i Storbritannia tiltales av underoffiserer og menige som "sir", av offiserer enten med funksjonstittel (f.eks. "RSM" eller "sergeant major", ikke "warrant officer") eller med Mr + etternavn (hvis mann).

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    7

Liten diskusjon vi har hatt på jobben i uka som har gått som jeg håper noen har noen gode tanker rundt: hilseplikt. Hvordan blir det med den? Hvem skal hilse til hvem? Kommer f.eks. en OR-7/-8/-9 til å ha hilseplikt til en relativt nyuteksaminert løytnant fra krigsskolen siden sistnevnte faktisk er offiser og førstnevnte ikke er det?

Tanker? Innspill? Fasitsvar?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Her er det absolutt erfaringer å hente fra andre. Formelt er uklart, men uformelt så hilser man til nivået. Dvs at en lt kanskje hilser til rådgiveren til en bn-sjef feks - men ihvertfall ikke motsatt.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Nja, det der er jeg ikke så sikker på. Nå lurer jeg på om ikke Wenneberg sa noe om det en gang, og at det mest praktiske kanskje var samtidig hilsing.

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    5

Ingen fasit, men en tanke. For mitt vedkommende er dette enkelt: Jeg mener at man bør hilse på alle – alltid. Kall det gjerne gjensidig hilseplikt, om du vil.

Det er ikke nedfelt noe om hilseplikt i noen av dokumentene (så langt – kanskje det kommer?), så per definisjon er ethvert befal underordnet enhver offiser, og skal formelt sett hilse på den overordnede.

Ellers er min generelle betraktning rundt dette med over- og underordning at funksjon/stilling vil være mer relevant/aktuell enn grad isolert sett.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Noen som har noen oppklaring på dette - evnt om @sbaar har funnet svaret?
    Ja, har snakket med Wenneberg. Det skal uttales «sersjant første klasse».

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    0

Da bør det vel skrives "Første klasse" eller "1. klasse/1.kl" også? Alt annet er jo bare ulogisk. Håper "Klasse 1/Kl1" da for alvor er død, når det kommer fra øverste hold.

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    5

Ja. Som det også ble skrevet lenger opp av Rittmester (svar fra HSM på Facebook): Det har vært, og vil nok være en stund til, noen gamle «arbeidstitler» i omløp og i enkelte dokumenter. Men det skal være «sersjant 1. klasse».

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Når vi først er inne på denne graden: Opprinnelig forsto jeg det slik at sjt 1.kl kun skulle gis til erfarne lagførere (tilsv) for å vise deres ansiennitet og erfaring, uten å representere et egentlig opprykk (begge gradene er jo OR-5). Senere så jeg at det var snakk om at lagførere ville bli sjt 1 kl etter 4 år og oversersjant etter 10. Nå synes jeg fortsatt graden er en 'gjøkunge', både iom at den er på samme nivå som en annen, og at distinksjonen bryter med alle de andre.

Har det vært vurdert å kutte den ut, og heller si at helt ferske etter GBU går som korporal eller korp 1.kl i en tid, for deretter å bli sjt når de har fått litt erfaring? Disse kunne jo så hatt videre mulighet for å bli oversersjanter etter noen år.

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    5

At vi skal ha normalavansement er besluttet på politisk eller departementalt nivå, så her har ikke Forsvaret noe valg. Min personlige mening blir derfor mindre interessant, uansett hva den måtte være.

«Gjøkunger» er det imidlertid mange av: Vi har to grader på OR 1, to på OR 4 og to på OR 5. Dette er ikke unikt i NATO, det er mange land som lager egne tilpasninger. US Army har for eksempel to grader på OR 4, to på OR 8 og tre på OR 9.

Å la nyutdannede befal gå som korporal har vært vurdert og diskutert mange ganger tidligere, men har blitt forkastet hver gang. Jeg kjenner ikke til om det har vært diskutert i forbindelse med OMT, men slik det har truffet oss er det ingen tvil om at GBU/GBK resulterer i sersjants grad.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    0

Apropos selve distinksjonen til OR-5+ så lekte jeg meg litt i PS for en stund siden, da jeg heller ikke er noen fan av den vannrette streken.

Navn:		Gradmerker - OR Standard Hæren OR-5+ Seniorsersjant.png
Visninger:	522
Størrelse:	28,7 KB
    Jeg tok som rittmester påpeker utgangspunkt i tanken om å markere ansiennitet og erfaring samtidig som en holdt seg på sersjant-nivå.
    Kongekronen er et symbol som historisk har fungert som utmerkelsestegn i Hæren. Ved å frikoble den fra de tre vinklene, sentrert og midtstilt, markeres fortsatt sersjantgraden tydelig, og graden blir ikke veldig mye større rent fysisk/visuelt, omtrent slike stor som oversersjant.
    Kronen med vinkler i tilsvarene kombinasjon har også fra tidligere symbolisert stabssersjant (og artillerisersjant) slik vi fikk graden i Storbritannia under krigen og frem til midten av 50-tallet, og siden over vinkler og stripe som stabssersjant frem til 75. Oppsettet trekker sådan både fra britisk inspirasjon, og norsk betydning og historie.
    Om jeg ikke husker feil så beskrev Wenneberg selv seniorsersjant som krone over vinkler tidligere i prosessen, min misstanke er at dette kan ha blitt droppet til fordel for et enklere design med tanke på utformingen av de gamle distinksjonene på kragespeilet i metall. Nå som distinksjonen (heldigvis) sys på overarmene ser jeg ikke at dette vil være noe dillema.
    Så kan en sikkert innvende at dette oppsettet også bryter med buene en ser ellers, og det er riktig. Men kronen har som påpekt over en annen historisk betyding, samt at den går igjen både i menig-gradene, i Hærens merke og ellers i Forsvaret.
    Det er nok kanskje litt sent å endre på graden, men jeg mener allikevel dette er et vesentlig bedre design å dele med omverden, om det skal være en delt sersjant-grad som klart skiller seg fra Oversersjant og oppover samtidig som en markerer asninitet uten nivåopprykk fra OR-5.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Noen betraktninger rundt dette.

La meg først si at jeg er en stor tilhenger av OR ordningen, og var en sterk forkjemper for dette frem til jeg sluttet som avdelingsbefal (dog litt for tidlig til å bli fanget opp av ordningen selv). Jeg tror dog vi har noen utfordringer ift plassering i grad, opprykk, kvalifisering til grad og kompetanseheving som ikke finnes hos de som ikke har verneplikt.

Skal prøve å være strukturert i min fremstilling.

Den norske utdanningsmodellen for befal og offiserer:

Vi har i dag 5 forskjellige utdanningsløp i Forsvaret (unntatt Lærling befal):

-UB kurs
    -Befalsskole (GBU)
    -Grunnleggende befalskurs (GBK)
    -Krigsskole (VOU)
    -Gjennomgående krigsskole (GBU/VOU i ett løp)

Utdanningsløpene har sett slik ut i en eller annen form eller farge i veldig mange år, og er fortsatt litt preget av utdanningsmodellen for invasjonsforsvaret, ved at vi skulle utdanne mange som kunne steppe inn og fylle stillinger ifm en mobilisering. Det nyeste er jo at man har fått Gjennomgående KS, samt at Befalskolen har gjennomgått noen forandringer på 2000-tallet, før vi nå er tilbake til en sentral befalsskole på Rena.

Den nye ordningen har et hovedfokus på OR, men jeg velger å ha med KS utdanningene her, da dette også påvirker situasjonen.

Personellstrukturen ved avdeling:

Enhver militær avdeling har et gitt antall stillingshjemler for å bekle sine stillinger. Primært er dette et økonomispørsmål. Man har x antall stillinger til følgende kategorier:

-Pliktbefal fra Befalsskolen
    -Plikttjeneste fra Krigsskolen
    -Avdelingsbefal (T35 heter det vel nå)
    -Vervede (variere mellom helvervede og utdanningsavdelinger)
    -Sivile

Der hvor avdelingene finner penger, og har behov, klares det også å engasjere et visst antall befal på lavere nivå, samt grenaderer, på en korttids kontrakt (1 år er vanlig).

Problemstillingen:

Den store utfordringen for oss er hvordan vi utdanner de som skal inn i OR løpet. Vi har en ett-årig befalsskole, med påfølgende pliktår. Dvs at hvert år kommer det x antall nye sersjanter som SKAL ha stilling i en avdeling, på bekostning av de som ikke har fått T35 kontrakt.

Dette har jeg erfart at har medført til tap av meget gode befalingsmenn.

Denne ordningen er og unik ift vår verneplikt, og ikke en modell som nyttes i andre land, hvor kvalifiserte soldater blir selektert til å få tilleggsutdanning slik at de kan bekle andre tjenestestillinger.

Jeg viser her til f.eks US Army sin beskrivelse av "Enlisted Soldiers":
    http://www.army.mil/symbols/enlisteddescriptions.html

Se hva de skriver ang tid i stilling osv.

Jeg tror at vår modell vil vanskeliggjøre kontinuitet for mange OR befal, sett opp i mot personellordningen og realiteten man møter ift økonomi ved avdeling.

En annen problemstilling er og den at for mange så er GBU en fin ting å ha på CV'en, mens en karriere i Forsvaret ikke er aktuelt. Det koster rundt 750.000 NOK å utdanne en befalselev i utdanningsåret. ROI på en som har gått GBU er relativt lav.

En bedre ordning, tror jeg, er å fokusere mer på GBK, for å kunne redusere antall elever som går GBU. GBK er en mye mer kostnadseffektiv ordning, både ift penger og ift tiden det tar. GBK gjennomføres vel ila 9 uker, og koster 75,000 kroner per elev. Man har mye bedre kontroll på selektering, da det er overordnede i tropp som selekterer aktuelle kandidater.

Videre så har vi samme situasjon med kadetter som blir uteksaminert fra Krigsskolen. Vi ser ved flere tilfeller at kadetter fra krigsskolen, som i utgangspunktet skal inn som troppssjefer, blir plassert midlertidig inn i stillinger som skal bekles av OR personell. Det er til og med OR stillinger som tidligere har hatt VOU som MÅ-krav. Basert på min forståelse for karrierestigen til en KS utdannet offiser, så bør det være mulig å etablere nok forutsigbarhet til å unngå denne problematikken.

Man kunne også sikkert redusert antall kadetter som utdannes hvert år, for å reflektere virkelighetens P-situasjon.

En annen problemstilling er det jeg nevnte over med kompetanseheving. Hvordan ivaretar vi kompetanseheving av OR personellet, og da spesielt i en vernepliktig avdeling hvor man kommer til et visst nivå, før man begynner fra scratch?

Dette sett opp i mot en realitet hvor p-strukturen er som den er, og økonomien er som den er.
    Jeg har selv hatt kollegaer som ble mer og mer frustrerte etterhvert som årene gikk og det var færre og færre gulroter ifm av anerkjennelse og økt ansvar.

Det er godt mulig at noen har gode svar på dette, men det vi har er en mellomløsning.
    It's not about surviving, it's about winning.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    56

Befalsskole, som ble innført på slutten av 1920-tallet som felles start for alle befal og offiserer, enten de skulle gå videre på Krigsskolen eller ikke, og som har vært i form av ett år skole og ett år praksis/pliktår siden ca. 1964, er som @AGR416 sier temmelig unikt for Norge. Dvs. man har svært tilsvarende i Danmark, der det samme heter Hærens Sergentskole.

Men i land vi ofte sammenligner oss med (med i dag rent vervede hærer), som Storbritannia og USA, er dette helt ukjent. OR starter som vervet menig, og via erfaring og kortere og lengre kurs og skoler etter hvert har man muligheten til å avansere opp til den høyeste tinde, dvs. OR-9. I Norge har vi tidligere vært stolte av systemet, da vi har ment at våre lavere befal har hatt mer utdannelse gjennom BS enn i andre land der de har (for å sette det på spissen) gått N år som geværmann nr. 3 og så har tatt et kort kurs. Dette var faktisk en svært viktig begrunnelse i 1927 for å innføre enhetsbefal: Norske underoffiserer hadde til da (fra midt på 1800-tallet) gått en treårig underoffisersskole med mange sivile fag (faktisk nivå som datidens middelskole, 14-17 år, som stort sett kun overklassen ellers hadde råd til), og ville ikke bli sammenlignet med underoffiserer i andre land som var tilnærmet analfabeter, "dratt rett inn fra gata", som hadde blitt sersjanter etter noen år som menig soldat. Og de ville derfor heller ikke i noen annen lavere bås enn offiserer fra overklassen med examen artium og krigsskolen. Dette var en tid der det store flertall kun hadde 7-årig folkeskole, noen få hadde treårig middelskole (som kostet penger) etter det, og noen enda mye færre (stort sett fra overklassen) hadde 3-årig gymnas etter det igjen, som var krav for å komme inn på Krigsskolen. Nå er samfunnet helt forskjellig, alle har VGS.

Men jeg har ikke noe fasitsvar på om vår befalsskolemodell (som vi NB, finner igjen i Danmark) er dårligere eller bedre enn det som er standard i f.eks. USA, Storbritannia og mange andre land som har helvervede forsvar (noe vi ikke har!): alle som skal bli befal (men ikke offiserer) starter som vervede menige, søker etter hvert befalskurs på forskjellige nivåer som sammen med tjeneste kvalifiserer for høyere OR-grader. Vi må huske at Forsvaret i Norge i stor grad er basert på verneplikt, og det er stort behov for befal til Heimevernet. Alle de som slutter som stadig tjenestegjørende befal i Forsvaret etter befalsskolen er nå i Norge vernepliktig befal til utgangen av året de fyller 55, uten dem ville HV stått mye svakere.

Tilpasset MILFORUM søk

Side 3 av 6 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter