Side 3 av 6 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 214
    Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sv: Nyhetstråd: den nye militære ordningen

Kravet om både kunne se inn og ut og opp er det som gjør OR ordningen både viktig og interessant. I mitt hode skal ikke alle OR klatre, og vi skal ha folk der som ikke nødvendigvis ønsker å klatre. De skal befinne seg i drømmejobben, og brenne etter å gjøre alle rundt seg gode.

Det er nok de få som er egnet til OR 8 og 9, og det er ihvertfall ikke slik at selv om du er en super OR på lavere nivå bør du langt opp i systemet. Det å klart beskrive profil for de forskjellige nivåene er viktig. Her synes jeg det ligger en vesentlig forskjell ift OF - en fenrik er en person som skal kunne bli en utmerket major gitt etterutdanning og erfaring. En utmerket OR-7 trenger ikke nødvendigvis egne seg til å bli OR-9 uansett kurs og erfaring.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Det er helt klart. Langt fra alle som begynner som vervet soldat skal bli befal (dvs. OR-5), og bare en meget liten del av de som er OR-5 skal avansere til OR-8 og OR-9 hvis det er noe fornuft i det, nettopp de som har interesse av hva som skjer "på toppen". I de land som har drevet med dette lenge er det erfarne OR-6 og OR-7 som i stor grad "kjører showet" på tropps- og kompaninivå, de fleste er mindre interessert i hva som skjer høyere opp.
    Sist endret av hvlt; 16-02-16 kl 13:20
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    I Norge har man nå lagt seg minst et NATO-hakk under både på kompani- og bataljonsnivået, hva er begrunnelsen?
    Jeg skal undersøke det.

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Spare på lønn og "uproduktiv" utdanningstid. Kraven til CSEL så jo nesten ut som utdanningsmål for høyere stabsutdanning, bra at vi har så mange OR-9 med stabsskole da...
    VBU 3 og HBU skal ivareta behovet for «stabsutdanning» for OR på høyere nivå (8 og 9), i den hensikt at man skal forstå sjefens kontekst og «operasjonsområde». Form og farge på dette er ikke fastsatt – man undersøker og prøver for tiden ulike muligheter i inn- og utland.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Task Unit 3 til Irak blir første enhet i Hæren som fullt ut bruker de nye gradene, med en stabssersjant på topp som sjefssersjant.

https://www.facebook.com/norarmycsm/?ref=ts&fref=ts/

Sent from my iThing
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Jeg ser at wikipedia-siden har blitt oppdatert siden jeg sist sjekket: https://no.wikipedia.org/wiki/Milit%...r_.28OR.29_1-9

Bortsett fra at den nå står 1. klasse i stedet for klasse 1, er den største endringen at de fire korporalsgradene nå er helt borte fra Luftforsvaret, og erstattet av spesialist. Alle forbehold om at dette er riktig. For øvrig står det fortsatt ingenting om hvordan distinksjoner for UB og BS vil være.

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Er det tenkelig at BS "S"'en vil fortsette? Var vel i sin tid likestilt med korporal om jeg ikke husker helt feil? Mener jeg fikk utbetalt korporal/cola tillegget OG skole penger.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Da jeg startet på befalsskolen i -94 ble vi titulert som korporal, selv om distinksjonen var en S. Tror det står i vernepliktsboka mi også. Vi fikk også både korporals- og skoletillegg. Neste kull ble titulert som befalselever, så det var et skille rundt -95, kanskje fordi de "ordentlige" korporalene var misfornøyde med at noen fikk graden etter å ha overlevd en 1+6 ukers aspirantperiode?
    Disiplin er å gjøre ting skikkelig selv om ingen ser på.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

I Artilleriet fikk BS-elevene tittelen Bombarder, gjeldende fra oktober 1981, med følgende bestemmelse: "befalskoleelever ved BSFA benevnes Bombarder (bomb) med "rang, gang og Sæde" foran andre korporaler i FA" (forkortet Sitat)

Sent from my GT-N5110 using Tapatalk
    Artillery is the God of War

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg ser at wikipedia-siden har blitt oppdatert siden jeg sist sjekket: https://no.wikipedia.org/wiki/Milit%...r_.28OR.29_1-9

Bortsett fra at den nå står 1. klasse i stedet for klasse 1, er den største endringen at de fire korporalsgradene nå er helt borte fra Luftforsvaret, og erstattet av spesialist. Alle forbehold om at dette er riktig. For øvrig står det fortsatt ingenting om hvordan distinksjoner for UB og BS vil være.
    Ja det kan bli interessant å se hvordan de løser BS og UB-korp, spesielt UB-korp, som fungerer som befal med tilgang til messe osv.

Sent from my GT-N5110 using Tapatalk
    Artillery is the God of War

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Selv om det for en utenforstående virker forvirrende at numrene på lønnsrammene ikke gir noen god indikasjon på lønnsnivået (f eks er LR48 lavere enn LR47, mens LR36 er lavere enn LR37, men begge er høyere enn de to første), kan man utlede noen poenger:
    - Det hersker fortsatt uklarhet rundt navnet på noen av gradene
    - Korporal kl 1 (OR4+) har ingen egen lønnsramme, men korporal har to alternative lønnsrammer, så jeg antar man etter en viss tid går over til høyere ramme og høyere grad
    - Sersjant, kadett og fenrik bruker samme lønnsramme
    - Sersjant kl 1 har en egen lønnsramme
    - Oversersjant og løytnant har to like lønnsrammer
    - Stabssersjant og kaptein har også to like lønnsrammer
    - Kommandersersjant og major har begge samme lønnsramme og samme lønnsspenn
    - Sersjantmajor og oberstløytnant har samme lønnsspenn
    Både rammene og spennene er såpass store at plassering i lønnstrinn for en stor grad kan bestemmes av hvilket alternativ man blir innplassert i, uten at jeg kjenner nøyaktige kriterier for dette. I teorien kan i hvert fall en stabssersjant med høyeste alternativ innenfor LR38 (ltr 68) tjene mer enn en generalmajor på laveste alternativ.
    -
    NOF har publisert de nye lønnstabellene, og det var et par detaljer der jeg ikke hadde fått med meg.

Mens korporaler (OR4) tjener (marginalt) mindre enn sersjanter (OR5), tjener faktisk korporal 1. klasse (OR4+) mer. De har også høyere lønn enn sersjant 1. klasse (OR5+). I forhold til oversersjanter (OR6) og løytnanter har de stort sett samme lønn, men noe høyere på enkelte alternativer og ansienniteter. Først for neste kategori, som er senior løytnanter og oversersjanter, går disse fra. Dette viser at man mener alvor i at enkelte spesialister uten befalsutdannelse skal kunne gå på T60 med grad korporal 1. klasse, og få en rimelig god lønnsutvikling. Det aller høyeste lønnstrinnet som er mulig for disse er 61. Dette er på linje med en brukbart erfaren oberstløytnant, og kan ikke sies å være dårlig.

For øvrig har både OR6 og OR7 et ekstra sett lønnsrammer som er benevnt 'senior'. Det er litt uklart for meg hva dette er, om det gis til spesielle stillinger (som sjefssersjanter) eller etter andre kriterier. Jeg ser at senior OR6 tjener mer enn 'junior' OR7/OF2, slik at det er en stor grad av overlapp. (Så stor at en korporal 1. klasse har omtrent samme lønnsutvikling som en kaptein, faktisk).

http://www.nof.no/images/Marketing/b..._jan%20web.pdf

på Twitter

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Ut ifra hva du beskriver her virker det som noen har tenkt riktig . Det er viktig at man lønnsmessig kan belønne kompetanse og ansennitet uten å alltid å gå opp i grad, også innen OR. Spesialist er spesialist.

Så får vi håpe at det ikke blir en fullstendig bundet sammenheng årsstriper+grad=lønn.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    5

At Luftforsvaret skal ha fjernet korporalsgradene og erstattet dem med «spesialist» elt ukjent for meg. Det er ikke slik det ser ut i den siste offisielle oversikten fra Forsvaret.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Luftforsvarets sersjantmajor bekreftet nettopp at de går over til å bruke spesialist istf korporal.

Sent from my iThing

på Twitter

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Luftforsvarets sersjantmajor bekreftet nettopp at de går over til å bruke spesialist istf korporal.

Sent from my iThing
    Skjønner det i det meste av Luftforsvaret, men kanskje ikke helt ideelt i baseforsvar og NASAMS? Der er vel en del av korporalene korporaler og ikke spesialister...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

For øvrig sier Luftforsvarets sersjantmajor på sin FB-side:
    Det er fortsatt mye som gjenstår, men vi er i rute. Neste uke starter beslutningsprosessen på to av de viktigste delene av ordningen. Det er retningslinjer for strukturarbeidet (kriterier for hvilke stillinger som skal være OF, OR eller Siv), og retningslinjer for etablering av sjefssersjanter i LF. (...) Mer om dette kommer etter påske.

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    5

Sent from my iThing
    Fiffig! Da lærte jeg noe nytt i dag.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Oversikten på forsvaret.no er oppdatert med de nye spesialistbetegnelsene.
    For øvrig står det for graden OR4+ at retningslinjer er under utarbeidelse, og at den ikke vil benyttes i overgangsperioden.

https://forsvaret.no/fakta_/Forsvare...dsoversikt.pdf

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Fra FB-siden til Luftforsvarets sersjantmajor:

Mestersersjantene og jeg har vært på besøk hos sjefssersjantene ved USAF HQ og Nato Air HQ i Ramstein. Der hadde vi mange samtaler og orienteringer om hvordan OR fungerer på ulike nivå. Ikke alt er direkte overførbart til norske forhold, men det var flere ting vi merket oss:

-En utpreget kultur for læring hvor de eldre sersjantene hele tiden lærer opp de yngre til å bli sine arvtakere i organisasjonen.
    -Mye ansvar ligger på nivået OR 5-6. Kanskje mer enn vi i utgangspunktet hadde sett for oss i vår struktur.
    -OR er myndiggjort og nyter stor tillit på alle nivå.
    -En tydelig og profesjonell militær kultur på alle nivå. Stor yrkesstolthet.
    -Skolene som utdannet OR hadde sersjanter som skolesjef.
    -Andelen OR innen enkelte fagfelt var svært høy på stasjonsnivået. Bla rundt 99% innen Force Protection og Log.
    -Betydelig andel OR også på høyere nivå i USAF. Også i AOC.
    -Fagtunge avdelinger hadde normalt en sersjant som sjef. Feks innen BRP.

Vi jobber nå med hvilke stillinger som bør være OR og på hvilket nivå i Luftforsvaret. I den fb var det svært nyttig å få bedre innsikt i strukturene hos våre allierte. Vi har også fått noen nyttige perspektiver på både utdanningssystem og profesjonskultur.

Selv om vi skal finne løsninger tilpasset norske forhold og Luftforsvarets behov er det samtidig klart at vi må fungere godt sammen i Nato. Det er også et hensyn vi må ta.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Fra FB-siden til Hærens sersjantmajor:

Sergeant Major of the US Army inviterte hærsjefssersjanter fra 55 land til en ukes konferanse for å utveksle erfaringer og bygge nettverk.

Samlingen gav økt tro på vår innretning med å bygge et spesialistkorps i verdensklasse. Et myndiggjort spesialistkorps, klare skiller mellom OF og OR roller og et standardisert utdanningssytem med høy kvalitet, er fellesnevnere hos dem som har lykkes. En velfungerende og myndiggjort sjefssersjantlinje fra troppsnivå og helt til topps er også et suksesskriterie. De som mangler dette har i stor grad misslyktes.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Bataljonssjefskurset inn i den nye militærordningen

Hvert andre år gjennomfører Hærens våpenskole bataljonssjefskurs for å forberede potensielle sjefer for videre tjeneste. For første gang ble også de nye bataljonssersjantene inkludert i kurset.

Hærens sersjantmajor, Rune Wenneberg er helt klar på at det er svært viktig at bataljonssersjantene også får delta på kurset: – Dette er et viktig steg i å utdanne og myndiggjøre våre sersjanter. Det er blant annet på slike utdanningsarenaer at det tette samarbeidet og de nødvendige respekten mellom sjefer og sjefssersjanter skal skapes.
    Kilde: https://www.facebook.com/Norwegianarmy/

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Da har Hærens sersjantmajor lagt ut en ny utgave av TJ 12-3-2 Bestemmelse for Hærens distinksjoner og andre uniformstegn : https://forsvaret.no/fakta_/Forsvare...iformstegn.pdf

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Da har Hærens sersjantmajor lagt ut en ny utgave av TJ 12-3-2 Bestemmelse for Hærens distinksjoner og andre uniformstegn : https://forsvaret.no/fakta_/Forsvare...iformstegn.pdf
    Jeg finner ikke noe spesifikt for reservister i tjeneste, repøvelser, intops, eventuell mobilisering. Hva med den berømte Hærreserven som alle har hørt om men ingen har sett? Og selvfølgelig Host Nation Support Battalion for USMC (som jeg tror nå settes opp av FLO, men vel stadig skal følge Hæren uniformsmessig), samt andre med beredskapskontrakt? Ikke er de i førstegangstjeneste (som en del henviser til i reglementet) og ikke er de tilsatte som grenaderer, befal eller offiserer, eller er de det når de er i tjeneste?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Jeg hadde ikke sett de offisielle forkortelsene og engelske titlene og forkortelsene for OR før, så legger dem her:

på Twitter

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

Hvorfor oversetter vi stabssersjant til Sergeant First Class? Det er ikke noe logikk i det der, hvis hensikten var å tilnærme oss 'de andre NATO-landene
    Bli mental med best trening - Lars Bertrand Erikssen

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Det må være for at det skal tilsvare amerikanske tilsvarende i NATO-systemet.

OR-5:
    USA: Sergeant (vanligvis leder av fire team/nestlagfører)
    Storbritannia: Finnes ikke

OR-6:
    USA: Staff Sergeant (vanligvis lagfører)
    Storbritannia: Sergeant (NK tropp/troppssersjant)

OR-7:
    USA: Sergeant First Class (vanligvis NK tropp/troppssersjant tilsv.)
    Storbritannia: Staff sergeant/Colour sergeant

OR-8:
    USA: First sergeant/master sergeant (First sergeant er sjefssersjant i kompani, master sergeant samme grad men ikke sjefssersjant)
    Stobritannia: Warrant Officer 2 (typisk CSM, tilsv. sjefssersjant i kompani)

OR-9:
    USA: Sergeant Major/Command Sergeant Major (det siste er sjefssersjant i bataljon og alle avdelinger over bataljon)
    Storbritannia: Warrant Officer 1 (typisk RSM, sjefssersjant i bataljon, og høyere)

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Også oppdatering fra Luftforsvarets sersjantmajor i dag:

Nå er vi i gang
    I går kveld ble det sendt ut oppdrag til alle avdelinger i Luftforsvaret om å behandle et forslag til struktur som iverksetter den nye militærordningen. Der er alle stillinger i Lufforsvaret vurdert mht OF, OR, Siv, og nivå.

GIL har gitt tydelig retning. Forslaget til struktur har hatt som rettesnor å gi mest mulig operativ evne for pengen. Vi sikter mot et skarpere Luftforsvar. Vi sikter også mot et Luftforsvar med riktig kompetanse på riktig sted. Vi stiller ikke høyere krav til kompetanse enn det som er funksjonelt nødvendig. Men heller ikke lavere. Vi optimaliserer ikke Luftforsvaret bare for fred, men også med sikte på de mest krevende nasjonale forsvarsoppgavene.

Strukturforslaget tar oss i den retningen GIL har pekt. Samtidig har vi neppe truffet innertier på samtlige av de tusenvis av vurderinger som er gjort. Jeg håper derfor alle kommer raskt i gang med arbeidet og at vi får gode diskusjoner og prosesser som drar oss enda lengre inn mot midten av skiva før strukturen skal drøftes og besluttes av GIL i slutten av Juni.

Og ja, i forslaget ligger det til grunn at det er mulig å fly både som OR og OF i Luftforsvaret.
    Siste setning er jo interessant.

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Også oppdatering fra Luftforsvarets sersjantmajor i dag:

Siste setning er jo interessant.
    Slik er det jo i RAF og Army Air Corps i alle fall, men der er det OR'ene som i praksis får fly masse mens OF'ene etter kort tid ender bak en pult - så snart de har 'vært innom flygingen litt'... (har en bekjent som forteller dette om AAC i alle fall)
    As you wish.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Spørs om han mener fly som flyver, eller fly som flymannskap. I de fleste land er flyvere og navigatører OF mens maskinister, Loadmastere etc er OR. Sjefs-systemoperatører på fly som Orion kan være OF, mens øvrige er OR.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Mener han fortalte meg om Apache-miljøet i AAC, hvor man som OF får fly langt mindre enn OR med følgende begrunnelser:

- AAC er eneste 'flyvåpen' som tillater piloter som også er OR (RN og RAF har bare OF, som du sier)
    - som Army Officer har man også mer ansvar i form av å ha underlagt seg personell, man er altså ikke bare Officer Pilot men Officer first - then pilot

Ser da for meg at det er mindre 'div adm' som holder OR borte fra å fly enn en OF med mer ansvar.
    As you wish.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Det må være for at det skal tilsvare amerikanske tilsvarende i NATO-systemet.

OR-5:
    USA: Sergeant (vanligvis leder av fire team/nestlagfører)
    Storbritannia: Finnes ikke

OR-6:
    USA: Staff Sergeant (vanligvis lagfører)
    Storbritannia: Sergeant (NK tropp/troppssersjant)

OR-7:
    USA: Sergeant First Class (vanligvis NK tropp/troppssersjant tilsv.)
    Storbritannia: Staff sergeant/Colour sergeant

OR-8:
    USA: First sergeant/master sergeant (First sergeant er sjefssersjant i kompani, master sergeant samme grad men ikke sjefssersjant)
    Stobritannia: Warrant Officer 2 (typisk CSM, tilsv. sjefssersjant i kompani)

OR-9:
    USA: Sergeant Major/Command Sergeant Major (det siste er sjefssersjant i bataljon og alle avdelinger over bataljon)
    Storbritannia: Warrant Officer 1 (typisk RSM, sjefssersjant i bataljon, og høyere)
    Men vår stabssersjant er OR 7. Still no sense
    Bli mental med best trening - Lars Bertrand Erikssen

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Enig i at engelsk oversettelse kunne harmonert bedre med norsk grad, og at man ikke nødvendigvis må bruke så amerikansk-inspirerte titler.

Skille

Mer fra Luftforsvarets sersjantmajor:

Vi har mange piloter med bare kort kurs på Luftkrigsskolen og uten sivil bachelorgrad. De tilfredsstiller således ikke de nye kravene til OF, men er likevel noen av verdens beste piloter. Det går altså an å fly uten både full krigsskole og sivile studiegrader. De som vil inn i på høyere nivå i organisasjonen må imidlertid gå Luftkrigsskolen og bli offiserer. Tanken er da at vi ikke krever at alle de som egentlig bare vil fly skal gå KS. Det er ikke riktig bruk av resurser. Andre land gjør det på samme måte. Bla USA. Det er imidlertid forskjell på flytyper. Kampfly er typisk OF, mens helikopter kan være mer typisk OR. I Luftforsvaret vil vi regulere andelen OF vs OR innen de enkelte flytypene gjennom utdanningssystemet og ikke strukturen. Det er derfor åpent for både OR og OF på alle flytyper.
    Myndigheten som fartøysjef følger funksjonen og ikke graden. Selv om flyet et fullt av generaler er det fartøysjefen som bestemmer, uansett grad. Som OR vil pilotene likevel være befal OR 5-6 med den myndigheten som følger av det. Det er tilstrekkelig.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

I USA er flyvere i US Air Force (og også US Navy og US Marines) alltid offiserer, mens helikopterflyvere i US Army (fra en gammel overenskomst skal ikke US Army ha andre fly enn helikoptre) dels offiserer, del "warrant officers" som er en slags mellomting, offisielt hverken OR eller OF.

Tidligere i Norge gikk flyvere etter rekruttskole, befalskurs og innledende flyving på Safir, senere Safari, direkte til flyskole i USA, for jagerflyvere hos US Air Force. De var da sersjanter, men ble under oppholdet i USA forfremmet til midlertidige fenriker, fordi flyeelver i US Air Force alltid var offiserer. Da de var ferdige og hadde fått vingen, ble de ved en seremoni før eller etter hjemreise degradert til sersjanter igjen. det var bare et mindretall som senere gikk Luftkrigsskolen. Men jeg trodde det etter ca. 2000 var slik at alle gikk LKSK med en del før USA-oppholdet og en del etter?

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Pr i dag går alle flyelever førsteåret på Luftkrigsskolen før de drar til USA. Deretter flyr de på skvadron i noen år (alt mellom to og ti+ år) før de tar andre og tredje år på LKSK.
    Disiplin er å gjøre ting skikkelig selv om ingen ser på.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Pondusfaktor
    6

Hvorfor er det sånn at kampfly er mer OF enn helikoptre?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Sitat Opprinnelig skrevet av kilopapa Vis post
    Hvorfor er det sånn at kampfly er mer OF enn helikoptre?
    Det er ikke det som er saken i USA. I USA er flyvere av alle typer fly, dvs. "fixed wing" og "rotating wing" som de sier der, offiserer i U.S. Air Force, U.S. Navy og U.S. Marines, mens de har en egen gruppe "warrant officer"-flyvere i U.S. Army. Men etter en avtale fra 1950-tallet skal ikke U.S. Army ha "fixed wing" fly (all støtte til U.S. Army fra "fixed wing" skal komme fra U.S. Air Force), så dette gjelder i praksis bare helikoptre.

Det er to måter å bli pilot i U.S. Army, enten blir man først offiser (som innebærer at man må ha en bachelor-grad) før man begynner på flyskolen, og da er man offiser resten av karrieren, eller man følger deres "high school to flight school"-program, der man går en "snarvei" som ikke inkluderer bachelor-grad, og man blir "warrant officer", og blir værende som flyver uten å gå oppover som avdelingssjef etc. De som blir tatt opp til dette, går først gjennom vanlig rekruttskole og deretter et kort befalskurs (6 uker) før de blir utnevnt til warrant officer og begynner flyutdannelsen. Som sagt, noe tilsvarende finnes ikke i U.S. Air Force, U.S. Navy eller U.S. Marines, der må alle flyelever ha blitt offiserer (og dermed ha en bachelorgrad) før de begynner flyutdannelsen.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Pondusfaktor
    6

Interessant. Skjønte aldri helt den Warrant Officer-greia før nå.
    Men jeg siktet til Luftforsvarets sersjantmajors uttalelse, som Rittmester siterte i sitt innlegg lenger oppe.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Som sagt lignet den norske utdannelsen før i tiden (mine samtidige, dvs. 1970- og 1980-tall) litt på den i US Army, de ble sersjanter før de ble sendt over til USA, de som så ble utdannet av US Air Force eller US Navy ble utnevnt til midlertidige fenriker før de startet utdannelsen i USA, siden Air Force og Navy hadde krav om at flyelever skulle være offiserer, og så (nærmest for moro skyld) hadde de en seremoni etter at de hadde fått vingen, der de ble degradert til sersjanter igjen (siden helikopterflyvere ble utdannet av U.S. Army i Fort Rucker tror jeg de ikke var midlertidige fenriker(?)). Men sersjantene avanserte jo da etter hvert til fenriker og i hvert fall til løytnanter, jeg vet ikke hvor høyt i grad flyvere kunne nå uten LKSK (man hadde jo også Luftforsvarets Offisersskole som tilsvarte BSØA i Hæren, jeg husker ikke om flyvere kunne ta den), og hvor lenge de kunne fortsette i tjenesten. De aller fleste gikk jo den gangen over i det sivile og ble flyvere i SAS, Braathen eller Widerøe (stort sett alle sivile trafikkflyvere kom fra Luftforsvaret), eller sivile helikopterflyvere i helikopterseleskapene etter plikttjenesten eller noen år etter det (plikttjenesten husker jeg ble økt til 9 år, husker ikke fra hva, muligens 6 år, nå er den vel 12 år). Det var bare en mindre andel som etter at de kom tilbake til Norge gikk LKSK, de som virkelig hadde lyst på en livslang luftmilitær karriere.

I Sverige gikk man enda lenger ned i grad, der hadde man lenge flyvere som var korporaler.

Under 2. verdenskrig og frem til begynnelsen av 1950-årene hadde RAF flyvere som var OR, de startet som sergeant pilot (OR-6), kunne bli forfremmet til flight sergeant pilot (OR-7) og videre til master pilot (som var en warrant officer-grad, tilsvarende OR-9). Men fra 50-tallet har alle flyvere i RAF vært OF.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    3

Her er link til en god oversikt over Luftforsvarets Flygeskole på Værnes (1952-2002).
    http://varnesairshow.no/fileshare/fi...kole%20web.pdf

Utdrag mtp. befalsutdanning etc:
    "Statusendringen i 1977 innebar en viss opprioritering av flygernes befalsutdannelse. Den ble
    ytterligere styrket midt på 1980-tallet. I forbindelse med revideringen av befalsordningen i
    1984 ble Luftkrigsskolens kvalifiseringskurs på fem måneder opprettet. I 1985 begynte
    flyelevene å gå dette kurset før de dro over til USA.
    I 1988 ble rekkefølgen på befalsperioden og flyperioden stokket om. Tidligere hadde
    befalsutdannelsen foregått etter flyperioden. Etter omleggingen gikk aspirantene befalskurset
    før de begynte med uttaksflygingen. Tanken bak denne omleggingen var at elevene skulle bli
    mer motiverte og «på tå hev» under befalsperioden. Tidligere hadde ikke motivasjonen vært
    god nok hos alle under denne perioden."

"Samtidig som befalsutdanningen ble flyttet,
    ble flyelevenes opphold på Luftkrigsskolen
    forlenget. Tidligere gikk de et
    kvalifiseringskurs på fem måneder. Fra og
    med skoleåret 1991/1992 har flyelevene gått
    ett år ved Luftkrigsskolen (det første året av
    første avdeling). På under ti år har lengden
    på befalsutdanningen som flyelevene får før
    avreise til USA, nesten blitt tredoblet. Før 1984 fikk de bare et befalskurs (befalsskole) på 22
    uker.
    Da befalsutdanningen ble flyttet, ble uttaksflygingen utvidet. Antallet flytimer ble økt til ca.
    40 timer. Flyperioden ble da på fem måneder, mens den tidligere hadde vært på tre måneder. "

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    4

Ny karriere- og tjenesteplan for Hæren
    Hærstaben har i samarbeid med andre relevante aktører innenfor personell- og kompetansedomenene utarbeidet nye K&T-planer for Hæren. Dette er et viktig steg videre i innføringen av ordning for militært tilsatte (OMT).

https://forsvaret.no/fakta_/Sider/ny...1-82782ce75772

Hovedplan PDF
    http://forsvaret.no/fakta_/Forsvaret...enesteplan.pdf

Tilpasset MILFORUM søk

Side 3 av 6 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter