Side 2 av 6 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 215
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Sv: Nyhetstråd: den nye militære ordningen

Vet ikke om denne linken fungerer bedre på telefon: http://www.bfo.no/index.php/bfo/sak/...onell_pa_plass

Selv om det for en utenforstående virker forvirrende at numrene på lønnsrammene ikke gir noen god indikasjon på lønnsnivået (f eks er LR48 lavere enn LR47, mens LR36 er lavere enn LR37, men begge er høyere enn de to første), kan man utlede noen poenger:
    - Det hersker fortsatt uklarhet rundt navnet på noen av gradene
    - Korporal kl 1 (OR4+) har ingen egen lønnsramme, men korporal har to alternative lønnsrammer, så jeg antar man etter en viss tid går over til høyere ramme og høyere grad
    - Sersjant, kadett og fenrik bruker samme lønnsramme
    - Sersjant kl 1 har en egen lønnsramme
    - Oversersjant og løytnant har to like lønnsrammer
    - Stabssersjant og kaptein har også to like lønnsrammer
    - Kommandersersjant og major har begge samme lønnsramme og samme lønnsspenn
    - Sersjantmajor og oberstløytnant har samme lønnsspenn
    Både rammene og spennene er såpass store at plassering i lønnstrinn for en stor grad kan bestemmes av hvilket alternativ man blir innplassert i, uten at jeg kjenner nøyaktige kriterier for dette. I teorien kan i hvert fall en stabssersjant med høyeste alternativ innenfor LR38 (ltr 68) tjene mer enn en generalmajor på laveste alternativ.
    -
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Fra FB-siden til Hærens sersjantmajor:

"En lagfører som er sersjant (OR5) har graden i fire år. Deretter er det normalopprykk til sersjant 1.klasse (OR5+) og normalopprykk til oversersjant (OR6) etter ytterligere seks år. Alt dette mens du kan jobbe som lagfører. Hvis fysikken og motivasjonen tillater det og du tilfredsstiller gjeldende krav, kan være lagfører så lenge du vil."

Jeg var ikke klar over at man kunne fortsette som lagfører og OR-6.

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

En merkedag for Hæren. En merkedag for Forsvaret. Dagen da Hærens første kommandérsersjanter høytidelig trådte inn i det ferske, men stolte spesialistkorpset hadde kommet.

https://www.facebook.com/media/set/?...0640851&type=3
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    En merkedag for Hæren. En merkedag for Forsvaret. Dagen da Hærens første kommandérsersjanter høytidelig trådte inn i det ferske, men stolte spesialistkorpset hadde kommet.

https://www.facebook.com/media/set/?...0640851&type=3
    Noen som veit kven desse kommandérsersjanter er og kven dei skal ha som makker i offisers korpset?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Jeg stusser over at det er så mange som 25, inkl de to som ikke er avbildet. Betydelig fler enn antall bataljoner og skoler i Hæren. Kanskje noen ved fellesinstitusjoner?

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    20

Det er kommandersersjanter som sjefssersjanter i bataljoner og enkelte kompanier og skoler i Hæren. I tillegg er det utnevnt mestersersjanter ved HVS og FKL som gjør at antallet blir såpass.

Her er forresten artikkelen på https://forsvaret.no/aktuelt/pressem...sialistkorpset

Og for de som ønsker å se ett utdrag av seremonien så ligger det en video ute på Fjasboka.

https://m.facebook.com/story.php?sto...20124031348847

Tastet fra en Samsung.
    Svolten og tyst, samband fyst

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Disse 25 nye kommandersersjantene, er det da snakk om 25 nye årsverk, eller kun en omdisponering?
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    20

Se der har vi en kjent og kjær skikkelse fra Feltartilleriet ja!

Forøvrig mannen bak matretten "TacoHelvete", med tjukk hedmarks L

Sitat Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Det er kommandersersjanter som sjefssersjanter i bataljoner og enkelte kompanier og skoler i Hæren. I tillegg er det utnevnt mestersersjanter ved HVS og FKL som gjør at antallet blir såpass.

Her er forresten artikkelen på https://forsvaret.no/aktuelt/pressem...sialistkorpset

Og for de som ønsker å se ett utdrag av seremonien så ligger det en video ute på Fjasboka.

https://m.facebook.com/story.php?sto...20124031348847

Tastet fra en Samsung.
    Sist endret av 88charlie; 08-01-16 kl 13:05 Begrunnelse: sitat mistet innhold

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av kornmo Vis post
    Disse 25 nye kommandersersjantene, er det da snakk om 25 nye årsverk, eller kun en omdisponering?
    Noen er friske stillinger mens andre må omdisponeres først og så kommer resten etterhvert.

Tastet fra en Samsung.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Nyhetstråd: den nye militære ordningen

Her er det en på FB som har meninger om hvem de 25 er:

"Hei!

Joda, det er nok så mange.

Brigade Nord:
    2. bataljon
    Panserpataljonen
    Telemark bataljon
    Artilleribataljonen
    Sambandsbataljonen
    Stridstrenbataljonen
    Sanitetsbataljonen
    Etterretningsbataljonen
    Ingeniørbataljonen
    Militærpolitikompaniet

Hærens våpenskole:
    Manøver
    Samband
    Sanitet
    Ingeniør
    Artilleri

Forsvarets kompetansesenter for logistikk og operativ støtte:
    Forsvarets logistikkskole
    Fagavdeling logistikk
    Forsvarets transportskole
    Forsvarets hundeskole
    Forsvarets ammunisjons- og eksplosivryddeskole
    Forsvarets militærpolitiavdeling

Krigsskolen, herunder Hærens befalsskole (én nytilsatt sersjantmajor samt to kommandérsersjanter)

Øvrige:
    Hans Majestet Kongens Garde
    Garnisonen i Sør-Varanger
    Operasjonsstøtteavdelingen

(Håper at jeg ikke har glemt noen i farta.)"

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    5

Rittmester: Det var jeg som skrev det du har limt inn fra Hærens side på Facebook over. Jeg er en av de nyutnevnte kommandérsersjantene. Ellers vil jeg anbefale alle interessert å følge Hærens sersjantmajor på Facebook – på den siden kommer det informasjon og oppdateringer fortløpende.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Flott! Det er alltid hyggelig når noen med førstehånds kjennskap til temaet kan uttale seg. Håper også du eller noen andre etter hvert kan si litt om hvordan ordningen fungerer i praksis.

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    5

Ja, det må vi kunne få til. Jeg svarer gjerne på spørsmål, men inntil videre vil svaret kunne være «det vet vi ikke, men det jobbes med» eller noe lignende. Før vi kan si noe om hvordan ordningen fungerer, må vi få ordningen på plass og i drift. Neste store milepæl er 1. august, når sjefssersjanter på kompaninivå tiltrer og konvertering til OR vil finne sted for en stor del av Hærens personell. Jeg gjentar også det jeg skrev i forrige post: på Facebook-siden «Hærens sersjantmajor» finner dere oppdatert (offentlig tilgjengelig) informasjon.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Postet av @opshunter i tråden om HV:

Sitat Opprinnelig skrevet av opshunter Vis post
    Nyhetssak om dei nyeste kommanderserjantene i HV. Artikkelen innholde namn på dei nye kommanderserjantene

https://forsvaret.no/hv/aktuelt/nyhe...tene-inntar-hv

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

KOMMANDÉRSERSJANTER INNTAR HV-DISTRIKTENE
    BESK​IKKET NAVN
    Kommandérsersjant HV-01 Trond Erlend Sakshaug (kaptein)
    ​Kommandérsersjant HV-02 ​Paal Tore Feet (rittmester)
    ​Kommandérsersjant HV-03 ​Torleiv Nordhus (major)
    ​Kommandérsersjant HV-08 ​Terje Framnes (kaptein)
    ​Kommandérsersjant HV-09 ​Toralf Mehammer (major)
    ​Kommandérsersjant HV-11 ​​Thomas Evensen (løytnant)​
    ​Kommandérsersjant HV-12 Thore Allan Grønning (kaptein)
    ​Kommandérsersjant HV-14 ​Torbjørn Kristensen (major)
    ​Kommandérsersjant HV-16 ​Thomas Georg Jacobsen Moelv (løytnant)
    Kommandérsersjant HV-17 Roy Hermann Ytrehauge (løytnant)​​

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Her er det en på FB som har meninger om hvem de 25 er:

"Hei!

Joda, det er nok så mange.

Brigade Nord:
    2. bataljon
    Panserpataljonen
    Telemark bataljon
    Artilleribataljonen
    Sambandsbataljonen
    Stridstrenbataljonen
    Sanitetsbataljonen
    Etterretningsbataljonen
    Ingeniørbataljonen
    Militærpolitikompaniet

Hærens våpenskole:
    Manøver
    Samband
    Sanitet
    Ingeniør
    Artilleri

Forsvarets kompetansesenter for logistikk og operativ støtte:
    Forsvarets logistikkskole
    Fagavdeling logistikk
    Forsvarets transportskole
    Forsvarets hundeskole
    Forsvarets ammunisjons- og eksplosivryddeskole
    Forsvarets militærpolitiavdeling

Krigsskolen, herunder Hærens befalsskole (én nytilsatt sersjantmajor samt to kommandérsersjanter)

Øvrige:
    Hans Majestet Kongens Garde
    Garnisonen i Sør-Varanger
    Operasjonsstøtteavdelingen

(Håper at jeg ikke har glemt noen i farta.)"
    Jeg rotet inn en feil. «Fagavdeling logistikk» skal ut av lista, «Teknisk avdeling» skal inn. Beklager! ��

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av sbaar Vis post
    Ja, det må vi kunne få til. Jeg svarer gjerne på spørsmål, men inntil videre vil svaret kunne være «det vet vi ikke, men det jobbes med» eller noe lignende. Før vi kan si noe om hvordan ordningen fungerer, må vi få ordningen på plass og i drift. Neste store milepæl er 1. august, når sjefssersjanter på kompaninivå tiltrer og konvertering til OR vil finne sted for en stor del av Hærens personell. Jeg gjentar også det jeg skrev i forrige post: på Facebook-siden «Hærens sersjantmajor» finner dere oppdatert (offentlig tilgjengelig) informasjon.
    Sbaar :Kan du kommentere om planen er ca sånn som dette?

OR-9 : Ferdig
    OR-8 er igang
    OR-6-7 blir konvertert 1.august
    OR-5 : Dei som kjem ut av befalsskulen og dei som har fullført pliktår etter BS?.
    OR-2 -> 4 Er for "verva" personell som blir konvertert iht tjenestetid 1,4,10 år
    OR-1 : Vernepliktig personell

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Og oppfølgingsspørsmål: planen for ikke stadig tjenestegjørende, typisk hærreserven eller HV?

på Twitter

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Og siden vi er i gang: kan du si noe omtrentlig om hvor mange av avdelingsbefalet som kommer til å få t-60? Og gjerne konkretisere hva som menes med "aldersuavhengig kompetanse" som skal legges til grunn? Kan godt besvares i tråden her, hvor spørsmålet er tatt opp for grenaderene: http://milforum.net/showthread.php/7...vertere-til-OR
    With 5000 years of recorded military history, there is no excuse for the lack of constant study.

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    5

De som er tilsatt til nå er tilsatt i stillinger som sjefs- og mestersersjanter på sersjantmajor- og kommandérsersjantnivå. Denne prosessen er i all hovedsak ferdig for Hærens del. Imidlertid kan det komme flere stillinger som sersjantmajor og kommandérsersjant når stillinger konverteres, dog ikke som sjefs-/mestersersjanter. Slik sett er det ikke nødvendigvis riktig å si at OR 9 og OR 8 er ferdig, men alle sjefs-/mestersertsjantstillingene på dette nivået, som er besluttet til nå, er identifisert (og man har fått tilsetning i de fleste).

1. august 2016 vil «hovedkonverteringen» finne sted. Da vil en stor andel stillinger i spennet fenrik–oberstløytnant etter planen bli konvertert til nytt gradssystem. Ikke bare OR 6–7, altså. Det du skriver om OR 1–4 er korrekt. Det er viktig å huske at det vil være en overgangsperiode frem mot 2020/2021, og vi vil kunne oppleve at ikke alle aktuelle spesialister konverterer 1. august 2016.

Planen for hærreserven og HV kjenner jeg ikke godt nok til at jeg tør å uttale meg. Jeg foreslår at du fremmer spørsmålet til Hærens sersjantmajor på Facebook.

Når det gjelder «aldersuavhengig kompetanse» blir det ren synsing fra min side, og det vil jeg helst avstå fra. Det er et spørsmål som primært bør rettes til FST/P, men også her er det mulig at Hærens sersjantmajor kan gi deg et klarere svar.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Takk for svar! Og en ting til: hva er forskjellen på sjefs- og mestersersjanter? Så vidt jeg kan se har alle en stjerne i midten.

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    5

Sjefs- og mestersersjanter er langt på vei det samme. Sjefssersjanter støtter kommandoførende sjefer, mens mestersersjanter støtter sjefer som utøver fagsjefsfunksjoner (for Hærens del er dette de ulike skolene ved HVS og FKL). Arbeidsoppgavene er ellers veldig like. Sjefssersjanter vil man finne i spennet OR 6-9, mens mestersersjanter ser det per nå ut til at man bare vil finne på OR 8-nivå.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Foredraget til sersjantmajor Rune Wenneberg er nå publisert på Oslo Militære Samfunds hjemmeside.

Flott hyllest fra Wenneberg til "Jokke" på seksårsdagen for hans bortgang.
    admin

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    20

Siste fra Hærens sersjantmajors facebook side:

Med vårt nye spesialistkorps, må det også lages uniformsmateriell som er tilpasset dette. Nytt uniformsreglement kommer ut i mars, og her kan dere se eksempler på hvordan vi kommer til å bekle våre spesialister.
    Navn:		12513564_1209791579036102_5159575092102458705_o.png
Visninger:	729
Størrelse:	814,1 KBNavn:		12615266_1209791575702769_9075196516237053940_o.png
Visninger:	729
Størrelse:	755,6 KB

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Beklager altså, men er det virkelig nødvendig å bruke penger på å utrede og lage nye uniformer? Spesielt i disse tider med lite tilgjengelige penger?

Holder det ikke at OF fortsetter å bruke OF uniformer, mens OR bruker dagens grenader-uniformer?
    As you wish.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Forøvrig er denne oppdatert med OR/OF betegnelser og noen skiller mellom hva som skal brukes av hvem. Men disse blir kanskje erstattet av de fra Wennebergs facebook?

https://forsvaret.no/fakta_/Forsvare...%2003-2015.pdf (Hærens Uniformsbestemmelser)
    As you wish.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Sitat Opprinnelig skrevet av PF Vis post
    Holder det ikke at OF fortsetter å bruke OF uniformer, mens OR bruker dagens grenader-uniformer?
    Etter bildene å dømme skal or-2-4 bruke dagens grenaderuniform, og or-5-9 bruke dagens offisersuniform. Bare med distinksjoner og års/tjenestegjøringsstriper på armen.
    With 5000 years of recorded military history, there is no excuse for the lack of constant study.

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    20

I kommentarfeltet til bildene så svares det
    Ingen trenger å bytte uniform med mindre de går fra grenader til sersjant. Uniformene settes bare opp annerledes med gradstegn på armene.

Med vennlig hilsen,
    Hærens sersjantmajor
    Tastet fra en Samsung.

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Apropos: På gårsdagens møte i OMS var det ganske mange sersjantmajorer og kommandersersjanter, og til og med en stabssersjant. Jeg finstuderte ikke uniformene, men antar at de foreløpig bare brukte vanlige offisersuniformer med vinkler påsydd på overarmen.

Edit: samt en gjeng flaggmestere også.
    Det er korrekt (jeg var også der). Det er disse uniformene vi skal fortsette å bruke. Befal og offiserer vil bruke samme jakke (og bukse) til tjenesteantrekk, mens grenaderene vil beholde skulderklaffene.

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av PF Vis post
    Forøvrig er denne oppdatert med OR/OF betegnelser og noen skiller mellom hva som skal brukes av hvem. Men disse blir kanskje erstattet av de fra Wennebergs facebook?

https://forsvaret.no/fakta_/Forsvare...%2003-2015.pdf (Hærens Uniformsbestemmelser)
    Uniformsbestemmelsene vil bli oppdatert. Hærens uniforms- og tradisjonsråd har hendene fulle i disse dager.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Nyhetstråd: den nye militære ordningen

Om ansiennitetsstriper fra FB-siden til Hærens sersjantmajor:

Og førstegangstjenesten teller med i de tre årene.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Vi prøver å holde denne tråden mest mulig for rene nyhetssaker og direkte kommentarer til disse, og heller ta diskusjonene på en av de andre trådene på underforumet.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Fra Hærens sersjantmajor:

på Twitter

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Fantastisk!! Blir mye ABBA nå i Hæren.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Kommandersersjant Trond Lysholm beskikkes av GIH, general Odin Johannessen og Hærens Sersjantmajor Rune Wenneberg.

Trond er første sjefssersjant i Grensevakten.

https://m.facebook.com/story.php?sto...13491685380220

Sendt fra min TLC 200
    Odd objects attract fire. You are odd.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

NATO har gitt ut et hefte om "Insights and best practices" for Command Senior Enlisted Leaders (CSEL). Målgruppen er primært befal på nivå OR-9, og jeg regner med Wenneberg og de andre sjefssersjantene allerede har denne på nattbordet.

http://www.shape.nato.int/command-se...es-focus-paper

Fra executive summary:
    The Command Senior Enlisted Leader (CSEL) is a key advisor and sounding board for the commander and the command. The CSEL can also serve as a trusted observer of activities within the operational area on behalf of the commander.
    The traditional NCO role takes on increased importance in multi-service organizations, and is further complicated when blended in a multinational force. NCO leadership in individual training and readiness, quality of life issues, adherence to joint force policies, participating actively in large-scale training exercises and mission rehearsals, and sustaining a warrior ethos through Service cultures, is an essential force multiplier. Today’s CSELs must understand that they are never off duty, and that their responsibilities may extend beyond their own Service. Set against a backdrop of an ever increasingly complex and rapidly changing global operational environment, today’s CSELs must understand the operational and strategic problems that their commanders face. Effective CSELs are joint and combined team builders and must possess political, social, and strategic perspectives. They must also understand the joint, interagency, intergovernmental, and multinational (JIIM) environment; the effects of all instruments of national power— diplomatic, informational, military, and economic (DIME)—as well as the political, military, economic, social, information, and infrastructure (PMESII) construct. A CSEL must have the ability to look “up and out,” while simultaneously remaining focused “down and in.” CSELs anticipate and adapt to surprise and uncertainty, recognize change and assist in transitions, and fully appreciate the attributes of mission command—understanding, intent, and trust. CSELs make ethical decisions based on the shared values of the Profession of Arms and think critically and strategically in applying joint warfighting principles and concepts to joint operations in support of their commanders’ decision cycles.

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    5

Det treffer bra også på OR 8-nivå i Norge. Vi har nemlig lagt oss ett nivå lavere enn de store NATO-landene, som har OR 9 fra og med bataljonsnivå.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    56

Sitat Opprinnelig skrevet av sbaar Vis post
    Det treffer bra også på OR 8-nivå i Norge. Vi har nemlig lagt oss ett nivå lavere enn de store NATO-landene, som har OR 9 fra og med bataljonsnivå.
    Akkurat det lurte jeg på begrunnelsen for. I Storbritannia er jo den berømte RSM, "sjefssersjanten" i en bataljon, WO1, som er OR 9 i NATO. Og i US Army er sjefssersjanten i en bataljon Command Sergeant Major, også OR 9 i NATO-språk. Går man ett hakk ned, finner man at sjefssersjant i et britisk kompani er Company Sergeant Major (CSM) med grad WO2, som er OR 8 i NATO, og sjefssersjanten i et kompani i US Army er First Sergeant, også OR 8. I Norge har man nå lagt seg minst et NATO-hakk under både på kompani- og bataljonsnivået, hva er begrunnelsen?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Avansementsmuligheter?

på Twitter

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Spare på lønn og "uproduktiv" utdanningstid. Kraven til CSEL så jo nesten ut som utdanningsmål for høyere stabsutdanning, bra at vi har så mange OR-9 med stabsskole da...

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    56

Interessant å lese her: The Command Senior Enlisted Leader.

Det er absolutt verdt å legge merke til (som Lille Arne sier) at toppnivåene for spesialistbefal ikke bare skal være "gamle soldater" med kun praktisk erfaring, men at de både skal ha den praktiske erfaringen og "jordnærheten" som soldat og samtidig utdannelse og erfaring som gjør dem i stand til å te seg godt på et høyere politisk-militært nivå.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Tilpasset MILFORUM søk

Side 2 av 6 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter