Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234
Viser resultatene 121 til 156 av 156

Tråd: Hearts of Iron IV

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    11

Sv: Hearts of Iron IV

Prøvde dette spillet nå i påsken, og fant ut at jeg skulle prøve å være Sovjet fra 1936 av. Så langt så godt. Jeg valgte å ikke iverksette the Great Purge(TM), da jeg ville være forberedt på det forventede tyske overfallet. Det som så skjer mens jeg bygger opp industri og styrkene mine er at Trotsky tar turen tilbake fra eksil og nører opp faenskap nok til at det blir kupp. Stalin ender opp med å bli "purged" (oh the irony) og kamerat Trotsky tar over makten i Sovjet og erstatter Stalinismen med Trotskyisme.

Dette resulterer i tur til at en drøss med generaler gjør opprør og erklærer at det russiske imperiet er gjenoppstått, med brorparten av mine styrker på sin side! Dette resulterer i den Russiske Borgerkrigen, runde II, som ender med at kamerat Trotsky stilles opp mot en vegg og skytes mens en obskør Romanov erklæres til Tsar av Russland.

Lærdommen: Stalin var visst ikke paranoid alikevel, og selv etter tyve år med iherdig innsats fra NKVD gjennom beinhard folkeopplysning og voksenopplæring i form av hardt arbeid i Gulag for alle som ikke blindt avlyder den Sterke Mann i Moskva sto monarkismen i Sovjet-Russland fremdeles sterkt.

Artig spill!

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

He-he. At du er paranoid betyr ikke at de ikke er ute etter deg.

Jeg ble imidlertid mektig irritert på meg selv etter å ha gjort alvorlige nybegynnerfeil i det andre spillet som Australia, nevnt tidligere. Panserkorpset mitt sto i Palestina på andre året og støvet ned, for det skjedde jo faen ikke en pøkk der (selv jøder og palestinere var snille med hverandre). Så jeg sendte dem til India og deretter til Burma, hvor briter og indere sto og presset mot japanerne. Jungel og åser er ikke akkurat ideelt panserlende, men etterretningsoffiserene mine (som nå er på arbeidsleir i Tasmania) hadde også funnet noe fint slettelandskap etter å ha gjort en kartstudie. Så vi fikk tatt Hanoi og slått oss vei helt til kysten, og dermed delt japanerne. Men så klarte ikke de udugelige britene å holde ryggen vår, og vi ble avskåret. Mobiliteten vår holdt en stund, men så slapp vi opp for drivstoff, og ble innhentet, omringet og utslettet. Akk.

En annen feil jeg gjorde var ueskortert sjøtransport av divisjoner. Ikke lurt. Nå er det sånn at det er to måter å flytte hæravdelinger til sjøs, enten ved en planlagt amfibieoperasjon mot fiendtlig eller eget område, eller bare å sende dem på lykke og fromme. I det første tilfellet må man nemlig ha en viss sjøkontroll, og har man ikke det får man ikke sendt styrkene. Jeg var utålmodig med å sende marinekorpset mitt til Thailand, og hadde ikke nok sjøstyrker til å hamle opp med japanerne (i det største sjøslaget stilte de med 4-5 hangarskip, diverse slagskip og tunge kryssere, og senket nesten hele den australske flåten). Derfor tok jeg sjansen på å bare sende dem, og mistet som resultat halve styrken.

Jeg bestemte meg for heretter å rollespille det som ville vært fornuftig i et reelt tilfelle, med andre ord kunne utøve sjønektelse, og den eneste måten det er mulig mot en maritim stormakt er med ubåter, samt tung satsing på maritime bombefly. Så jeg startet et tredje spill med Australia med de forutsetningene.

For variasjonens del kjørte jeg nå uten historisk fokus, i motsetning til de to første. Krigen i Europa brøt ut allerede tidlig i 1939, uten at jeg fikk sendt noen divisjoner for å hjelpe til i Afrika. Og så fikk vi en streikebølge blant fabrikkarbeiderne. Jeg prøvde først med silkehansker, med det resultat at streiken varte i et halvt år, hvor all sivil produksjon lå nede, og de militære fabrikkene gikk for halv maskin pga mangel på råstoffer. Først da jeg sendte inn troppene ble det slutt på streikene. Sivilister, ass. Vi er foreløpig i 1940, og driver fortsatt med styrkeoppbygging.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
    Prøvde dette spillet nå i påsken, og fant ut at jeg skulle prøve å være Sovjet fra 1936 av. Så langt så godt. Jeg valgte å ikke iverksette the Great Purge(TM), da jeg ville være forberedt på det forventede tyske overfallet. Det som så skjer mens jeg bygger opp industri og styrkene mine er at Trotsky tar turen tilbake fra eksil og nører opp faenskap nok til at det blir kupp. Stalin ender opp med å bli "purged" (oh the irony) og kamerat Trotsky tar over makten i Sovjet og erstatter Stalinismen med Trotskyisme.

Dette resulterer i tur til at en drøss med generaler gjør opprør og erklærer at det russiske imperiet er gjenoppstått, med brorparten av mine styrker på sin side! Dette resulterer i den Russiske Borgerkrigen, runde II, som ender med at kamerat Trotsky stilles opp mot en vegg og skytes mens en obskør Romanov erklæres til Tsar av Russland.

Lærdommen: Stalin var visst ikke paranoid alikevel, og selv etter tyve år med iherdig innsats fra NKVD gjennom beinhard folkeopplysning og voksenopplæring i form av hardt arbeid i Gulag for alle som ikke blindt avlyder den Sterke Mann i Moskva sto monarkismen i Sovjet-Russland fremdeles sterkt.

Artig spill!
    Hvorfor tror du ellers at man tar The Geat Purge førts som USSR?

Uansett, les mine poster så kanskje du slipper noen av fallgruvene

PPS; Det sies at motangrep er det beste forsvar, men jeg er ikke sikker.
    Voltaire, den franske filosofen, påstår nå om vi skal gi innloggingskjermen rett, at T-34 var den beste stridsvogna i WW2.
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mørk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    21

Det skjer ting i Hellas! Belisarius ville nikket anerkjennende i dag, i det 500 lange år med venting endelig er over: det Bysantinske Riket har våknet fra sin tunge søvn!

Man begynner forståelig nok som Hellas, og kravet er å kontrollere/okkupere hele Hellas, Jugoslavia, Bulgaria, Albania, Tyrkia samt fire provinser i Romania (det holder å okkupere dem, trenger ikke å annektere dem via fredsavtaler). Og det fine er at det ikke bare en kosmetisk forandring; du blir øyeblikkelig eier av alle statene (selv om du kun okkuperer dem), og den virkelige rosinen i pølsa er at alle provinsene blir kjerneprovinser ("Core province" altså, for dere nynorske), som gjør at du får full tilgang til all manpower. Det førte til at befolkningen min ble mer enn tidoblet, og tilgjengelig manpower hoppet opp fra snaut 240 000 til 6,5 millioner, noe som selvfølgelig var HELT greit. Med andre ord går du fra å være en liten stat som må trå varsomt for ikke å terge på seg de store, til å bli en maktfaktor på størrelse med Tyskland (dog selvfølgelig uten alle ressursene og med et dårligere industrielt utgangspunkt)

Et kjapt sammendrag av hvordan jeg gjorde det:
    - ble fascist så fort som mulig, dels for å bli med i aksemaktene og dermed hindre at Tyskland og Italia køddet med meg, dels for manpower-bonusene
    - gikk løs på Jugoslavia så snart jeg var fascist, og annekterte dem etter en kort krig (forøvrig viktig å gjøre dette så tidlig som mulig, mens World tension ennå er så lav at deres sikkerhet ikke blir garantert av de allierte, og før tyskerne eller italienerne finner på å kødde med dem)
    - angrep deretter Bulgaria før de fikk mulighet til å bli med i aksemaktene, og valset over dem
    - deretter begynte hardkjøret, i det Romania sto for tur, da de allierte (og Polen!) på dette tidspunktet hadde fått nok og garanterte Romanias grenser. Og nettopp her lå den største fordelen med å slutte seg til aksemaktene, da Tyskland og Italia tok seg av Polen og Frankrike, mens jeg sakte men sikkert hev rumenerne ut i Svartehavet
    - Albania var neste, og her var jeg avhengig av flaks, da italienerne ofte finner på å tvinge dem til å bli et lydrike. Zog sa derimot "NEI!" til Mussolini, krigen var et faktum, og mine divisjoner rullet over grensen før italienerne rakk å gjøre noe som helst. Yay!
    - arvefienden Tyrkia sto igjen til slutt, men selv om vi på dette tidspunktet var kommet til 1941, så hadde tyrkerne oppsiktsvekkende få divisjoner (ca. 30, i følge mine spioner). Jeg angrep derfor målrettet mot Konstantinopel (eller Istanbul, som disse svinene kaller denne vakre byen), og klarte å avskjære og utslette 24 tyrkiske divisjoner som ikke rakk å reagere på flankemanøveren. Jeg peiset deretter på nærmest uten motstand for å ta så mye som mulig før allierte forsterkninger kom, men til alt hell (nok en gang!) var disse opptatt andre steder, og divisjonene mine stoppet ikke før pyramidene og Suezkanalen var i mine hender
    - nå var det kun formaliteter igjen, men i det jeg trodde jeg sto på seierens rand, så oppdaget jeg at de britiske tølpertene hadde tatt Kreta (jeg måtte som kjent kontrollere alle greske provinser...). Jeg bruke derfor bortimot halvannet år (!) på å bygge skip og antiskipsfly nok til å få kontrollen over det østlige Middelhavet, slik at jeg fikk invadert og tatt tilbake øya. Det viste seg å være en formalitet, da øya var forlatt, men NÅ, endelig, lå forholdene til rette!
    - en mektig og rørende seremoni ble kringkastet over det ganske land, og mang en tåre ble felt i de tusen hjem i det det Bysantinske Riket ble erklært for gjenoppstått!

Ο Tολμών Nικά!

Må si at dette nye "Decisions"-systemet, og mulighetene du får via det, er helt konge! Legger virkelig til en skikkelig dybde i spillet, med en fleksibilitet som har vært sårt savnet!

Spiller forøvrig helt "vanilla": regular vanskelighetsgrad, Ironman mode, uten mods

Navn:		20180404190231_1.jpg
Visninger:	455
Størrelse:	611,9 KB
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Mackensen

"Mein Führer," ditt og "Mein Führer," datt. Jeg begynner å bli mektig lei av dette. Hvem tror han han er? Jeg må innrømme at jeg har vært imponert over det politiske spillet til Adolf Hitler, og måten han har fått med seg folket på. For meg hadde det nok vært mest behagelig å bare jatte med og være en slags gallionsfigur. Jeg er 86 år gammel, og har gjort mitt og mer til for mitt elskede Tyskland - det er knapt noen som er høyere dekorert enn meg. Og hadde jeg bare føyet meg inn som alle de andre, hadde nok historien vært skrevet annerledes.

For meg rant imidlertid begeret over da Føreren lente seg over kartbordet og skulle forklare meg strategier. Strategier? Til meg?? Jeg er Generalfeltmarskalk, kanskje den beste under hele Den Store Krigen, om jeg må si det selv. Og jeg satt som de facto hersker av Romania under siste del av samme krig. Ja, ikke nok med det, allerede i 1870, lenge før han var født engang, ledet jeg mine prøyssiske husarer i stormangrep mot franskmennene, noe jeg vant mitt første Jernkors for. Og han, da, en skarve visekorporal!! Hvordan våger han?

Så, jeg snakket med en del offiserer, la inn noen ord her og der, og toget begynte å sette seg i bevegelse. Vi skriver nå 11.mars 1936, og borgerkrigen er et faktum.

Vi hadde allerede kontroll over de vestlige deler av Tyskland, og jeg opprettet mitt krigshovedkvarter i Frankfurt. Jeg har dyktige folk med meg, og har valgt generalfeltmarskalk Gerd von Rundstedt til å lede felthæren min. Hovedstyrken på to infanteriarmeer ledes av generalene Albert Kesselring og Erich von Manstein. Disse skal få ansvar for å holde fronten mot øst. En litt mindre arme, som også inneholder de få mobile divisjonene mine, ledes av Erwin Rommel, en lovende ung general. Og i staben min har jeg en dyktig militærteoretiker, general Heinz Guderian.

Vi har mange gode divisjoner, men en betydelig del av hæren er bare små Landsturm-regimenter, med kun tre infanteribataljoner og ingen støtteenheter. Vi får bare håpe det holder. Og når det gjelder luft- og sjøstyrker ser det ut som partene er omtrent likeverdige.

---

Om morgenen 31.mars satte Rommel i gang offensiven sin mot Berlin, med syv infanteridivisjoner, en lett panserdivisjon, en motorisert infanteridivisjon og en kavaleribrigade. Noen dager senere iverksatte vi et mindre angrep lenger syd, mot München, men med svakere styrker, og mest som en avledningsmanøver. Rommel imponerte meg. Han angrep ukonvensjonelt i en smal kile fra Hannover over Magdeburg og rett mot Berlin, og 21.april sto styrkene i utkanten av byen. Byen var forsvart av en panserdivisjon og en infanteridivisjon som gjorde heltemodig motstand, men 3.mai inntok vi Brandenburg. Og dagen etter, under over alle under - klokken 10 om morgenen tok en av våre tropper seg inn i det som hadde vært kommandobunkeren, og fant Føreren død. For egen hånd, så det ut som. Og Heinrich Himmler har overtatt ledelsen over nazistene. En ny dilettant som ikke forstår seg på krigføring!

von Rundstedt sendte så Rommel sydover for å ta München og jage nazistene ut av hele syd-Tyskland, noe han lyktes med i slutten av juni. I mellomtiden hadde Himmler klart å gjenerobre Berlin, men det skal bli en kortvarig glede for ham.

20 mai, mens krigen raste for fullt, inngikk vi avtale med Sovjetunionen om utvikling av stridsvogner, som jeg tror kan bli svært nyttig for oss senere. Jeg satte også inn Werner von Brauchitsch som sjef for Hæren, slik at Rundstedt skulle få konsentrere seg om å lede armegruppen sin i felt.

Krigen raste lengre enn jeg hadde trodd, og det ble store skader på sivil infrastruktur i det kjære fedrelandet mitt. Først 29.november overga nazistene seg. Dagen etter tok vi Himmler, Goebbels og de andre til fange, og jeg beordret dem straks hengt som det avskum de er. Nå starter gjenoppbyggingen av landet. Vi har mistet mange soldater, skip og fly, men har også vunnet mye kamperfaring som kan komme godt med når vi nå skal utvikle en ny og moderne Keiserlig militærmakt.

Hittil har jeg titulert meg som Chef des Militärregierungs, men nå skal jeg endelig ta min rettmessige tittel.

Berlin, 2.desember 1936

Anton Ludwig Friedrich August von Mackensen
    Deutscher Kaiser

Sist endret av Rittmester; 07-04-18 kl 20:26 Begrunnelse: Mackensen

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Har vært mye annet som har skjedd for min del, så har ikke fått spilt så mye. Er uansett i en fase hvor jeg bytter jord mot blod, dvs mest tyske.

Det går sakte bakover, og jeg har strømlinjeformet fabrikkene, så det produseres støttematriell og rifler over en lav sko. Alt annet er satt litt på vent til vi har fått blødd ut tyskerene litt. Jeg tenker de tar hintet på rundt 4 millioner tap.
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

En rapport fra mine spioner kom inn i morres, og den gjør at vi håper at USA åpner en front til i Europa snart.

Mine agenter kunne ikke skjønne hvorfor det var så mye trafikk fra Sveits til Spania, men det viser seg at Tyskland har erklært krig mot Sveits. Vi regner med at dette var de kapitalistiske lederenes desperate forsøk på å berge kapitalen de har tynt ut av arbeidernes blod, og at de skitne kapitalistiske hundene snart får lurt med seg borgerskapet på en krig.

Hvilket vil hjelpe oss.

Jeg holder også på med å ta Afghanistan, som selvsagt allierte seg med Tyskland. Da får jeg direkterute til India, noe som er bra for industrien. Men nå må Britene snart våkne, ellers taper de.

Og ja, atomvåpenforskning pågår for fult. Mine forskere fabulerer om å skape et våpen selv ikke Keith Richards ville ha overlevd. Ingen i politbyrået skjønner spøken, men vitenskapsfolkene ser fornøyde ut, så vi lar dem ha spøken inn til videre.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Mackensen

Brandenburg, 15.juni 1939.

Hmmm. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si det, men altså, det var visst ikke bare slik at jeg kunne proklamere meg selv som Keiser sånn helt uten videre. Vår forrige Keiser, Wilhelm, var jo som kjent i eksil i Nederland, og han og hans tilhengere protesterte. For å unngå splittelser aksepterte jeg protestene, og fortsatte som midlertidig regent. Dette har vært en periode med fred, hvor vi har bygd opp både landet og våre militære styrker.

I dag kom Keiseren tilbake fra sin eksil, og ble gjeninnsatt som Konge av Prøysen og Keiser av Tyskland. Han var raskt ute med sin første forordning - send kommunistene til Frankrike for å bli kvitt dem. Jeg har tidligere fått fjernet nazistene, så nå er det bare noen gjenstridige såkalte demokrater som må nøytraliseres, slik at vi skikkelige monarkister kan regjere uforstyrret. Min nye tittel blir Rikskansler, men siden jeg fyller 90 til høsten, og Keiseren ikke er så mye yngre selv, har han rådet meg til å delegere så mye som mulig til yngre krefter. Det har jeg allerede gjort, ved at Hjalmar Schacht og Walther Funk nå styrer det meste av den sivile og industrielle oppbyggingen, mens von Brauchitsch, som tidligere nevnt, er sjef for Hæren. Albert Kesselring og Erich Raeder skal få henholdsvis Luftwaffe og Kriegsmarine, har jeg bestemt.

August von Mackensen
    Reichskanzler und Regierungschefs des Deutschen Reiches

Navn:		Kaiser.jpg
Visninger:	428
Størrelse:	702,4 KB

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Mackensen

Brandenburg, nyttårsaften 1940.

Alle trodde freden hadde senket seg over Europa, men i august begynte det å skje ting. Først meldte Frankrike seg inn i Komintern, etter at kommunistene hadde oppnådd flertall. Vi står foreløpig alene, noe som muligens er bekymringsverdig. Den utålelige fascisten Mussolini snakker om det nye Romerske Imperiet, uten at jeg tror han får så mange tilhengere. For oss er det imidlertid mer alvorlig at Polen, Tsjekkoslovakia, Ungarn og Romania har rottet seg sammen i en allianse. Disse landene er rettmessig i vår interessesfære, så her må vi kanskje gjøre noe.

Det mest overraskende var derimot at Storbritannia gikk til krig mot Norge! Den så jeg ikke komme. Begge landene er demokratiske, og det eneste jeg kan tenke meg Chamberlain (ja, han sitter fortsatt ved makten, tross hårdnakkede rykter om kreftsykdom) vil, er å få kontroll over malmen fra Narvik. Men ved å gå til krig?? Uansett, her smir vi mens jernet er varmt, og sender våre fire fjelldivisjoner under general Kurt Student som frivillige til Norge. Her kan de både få erfaring, og få en mulighet til å stagge den britiske imperialismen.

Og i september skjedde det også noe interessant - de italienske fascistene er alliert med de japanske fascistene, og sistnevnte har gått til angrep på kommunistiske Kina. Og siden både Kina, Sovjetunionen og Frankrike er med i Komintern, gikk Italia nå til angrep på Frankrike. Dette kan bli interessant - både fascister og kommunister er som kjent ubrukelig pøbelpakk, men kanskje vi kan benytte anledningen til å gjøre noe mens de er opptatt med å slåss med hverandre? Så har jeg også et horn i siden til denne Mussolini - på 90-årsdagen min i fjor høst sendte han meg en hilsen hvor han antydet at jeg kunne pensjonere meg. Tølper! Jeg er en mann i min beste alder!

Sovjetunionen gikk også til angrep på Tyrkia, hvor vi hadde en militærattaché. Også hit sendte vi fire 'frivillige' divisjoner, men denne gang tre motorisert infanteri og en panserdivisjon. Så får vi se hva russerpakket synes om dette.

Og så er det danskene, da. De ruster opp med flere kompanier og endog bataljoner på vår tilnærmet ubeskyttede nordflanke. Bare én ganske liten armé har vi stående der. De pønsker sikkert på noe, og snakker så rart at ingen skjønner dem - kanskje ikke de selv en gang. Her er det nok på sin plass å gjøre det vi burde gjort allerede i 1864. Uheldigvis var jeg bare 14 år da, så jeg fikk ikke utført noe. Men, det er aldri for sent. Og når 1940 nærmer seg slutten, har også Keiseren innsett hva som må gjøres. Jeg føler at jeg ikke kan sove godt om natten før vi har fått til en endelig løsning på danskeproblemet.

August von Mackensen
    Reichskanzler und Regierungschefs des Deutschen Reiches

Navn:		Danmark.jpg
Visninger:	414
Størrelse:	288,3 KB
    Sist endret av Rittmester; 08-04-18 kl 11:53

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Mackensen

"Aldri mer 9.april," sier disse nordmennene, men vi skal vel egentlig være glad for den datoen. Våre fire fjelldivisjoner ble presset ut av Bergen og måtte begynne den tunge veien over fjellet mot Trondhjem. De ble etterforsynt med fly fra Schleswig-Holstein, men måtte likevel konsolidere seg ned til to divisjoner for å beholde kampkraften. Men, 9.april 1941 undertegnet nordmennene en våpenhvileavtale med britene, og Student og mennene hans fikk returnere hjem. Jeg vet ikke hva nordmennene måtte gi i bytte for denne avtalen.

Britene hadde garantert Danmark, og selv om vi fikk et casus belli mot dem, valgte vi å avstå fra å gi Rommels 1. Panzer-Armee klarsignal til å angripe. Det ble en del negative stemninger i folket av dette. Og i skrivende stund har både Danmark og Norge blitt med blant de allierte.

Det mest interessante nå er forholdet til Sovjetunionen, som nå er på et lavmål. Først garanterte vi Finland og de tre baltiske landene, og 31.juli 1941 garanterte vi også Polen, i bytte mot Danzig. Endelig er Øst-Prøyssen forent med resten av Riket! Vi får nå også lov til å flytte militære styrker gjennom polsk, ungarsk og rumensk territorium.

Navn:		Anti Soviet.jpg
Visninger:	407
Størrelse:	417,1 KB

Vi skriver i dag 15.januar 1942. Landet er fortsatt i fred, men vi kan nå legitimt angripe Stalin og hans kollaboratører. Keiseren vil at jeg først skal forsikre meg om at Polen og deres allierte står fast på vår side. Og så har vi spørsmålet om Frankrike, som er med i Komintern (og dermed kaller seg selv "Den Franske Kommunen", idioter), og sannsynligvis kommer til å angripe oss om vi angriper Sovjetunionen. Nå er de allerede i krig med Italia, og vil måtte splitte styrkene sine. Vi kan ikke angripe gjennom Maginot-linjen, og kan heller ikke komme oss gjennom Belgia og Nederland, som er alliert med Storbritannia. Sjefen min, Keiseren, ønsker ikke å tirre dem, og dessuten er han selv barnebarn av Dronning Victoria.

Han har bedt meg om råd, så hva gjør vi?

August von Mackensen
    Rikskansler

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Mackensen

Det er nå september i det Herrens år 1942.

Krigen mot Sovjetunionen forløp merkelig. Det første som skjedde var en rekke sjøslag i Østersjøen, og etter hvert også Nordsjøen og Barentshavet, når vi fikk sendt ubåtene våre dit. Våre maritime bombefly hjalp også til, og sakte men sikkert malte vi i stykker den ikke alt for imponerende sovjetiske marinen. Samtidig begynte vi strategisk bombing mot Leningrad, Hviterussland og Ukraina, uten å møte alt for mye motstand.

På landjorden skjedde det ingenting, da våre polske venner nok ga oss adgang, men nektet å bli med i krigen! Jeg skal snakke litt hardt til dem senere, men foreløpig avventer vi den store krigen mot øst, da franskmennene, som jeg forventet, også erklærte krig.Vi forsøkte et mindre angrep mot Maginot-linjen, men ingen mulighet for å bryte gjennom. Men, på dette tidspunktet hadde de tatt hele Nord-Italia ned til Roma, og selv om det var pest eller kolera, syntes jeg at fascister er hakket mindre usmakelige enn kommunister, så vi fikk hjelpe dem litt, for å få adgang til Frankrike, som er vårt egentlig mål i første fase av krigen.

Østerrike og Tsjekkoslovakia nektet oss gjennomfart (jeg skal snakke enda hardere til dem litt senere), så vi måtte sende styrkene med jernbane den lange veien gjennom Polen, Romania, Ungarn og inn i italienskokkuperte Jugoslavia, hvor de lastet av i Zagreb. På grunn av logistikken valgte vi å ikke sende mer enn én armé i første omgang, det ble general List med tolv infanteridivisjoner og tre artilleribrigader. De presset de franske styrkene tilbake, og i det de nådde kysten i vest, slik at den italienske armeen ved Roma var avskåret, sendte jeg inn Rommel med sin panserarmé - seks panserdivisjoner, seks motoriserte infanteridivisjoner og tre artilleribrigader.

Lists armé fikk nå gå sydover for å knuse de franske styrkene der, mens Rommel slo vestover langs kysten gjennom Nice, Toulon og Marseille. Franskmennene sloss innbitt, men her fikk vi også hjelp av italienerne som kjempet i fjellene på vår høyre flanke. Erwin Rommel selv ble såret i kamp, og erstattet av Herman Hoth, som er en aggressiv panseroffiser. Rommel fikk nå en stilling i Generalstaben som generalinspektør for pansertroppene. På dette tidspunktet hadde vi mistet mange stridsvogner, og måtte ta en pause i offensiven. Flesteparten av vognene i panserdivisjonene er fortsatt Panzer III, selv om vi produserer Pz IV så mye vi bare klarer. I de tunge panserbrigadene har vi nå fått inn noen Tiger, men majoriteten er fortsatt eldre modeller. Vi må nok la fabrikkene gå for fullt ennå en stund før vi er klar til å ta resten av Frankrike. I mellomtiden lar vi bombeflyene våre konsentrere seg om å bombe landfortene deres.

Mackensen

Rikskansler

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Verden er full av rare videoer. Denne typer er populære blant enkelte:

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Mackensen

Nordsachsen, november 1943

Det er stille og fredelig her i hagen, og jeg setter meg ned på en benk. Jeg er trøtt og sliten nå om dagen, men Leonie passer godt på meg. Vaktene lar meg stort sett være i fred; de skjønner vel at en 94-åring ikke utgjør den aller største trusselen mot verdensfreden.

Det var tidlig i år det begynte å rakne. Franskmennene holdt ut lengre enn jeg hadde trodd, og vi klarte aldri å få til et gjennombrudd. Så kom USA med i krigen, som våre fiender. Det var et sjokk for meg, selv om den militære trusselen derfra nok ville ta tid å materialisere seg. Snøballen hadde begynt å rulle, og Belgia og Norge (Norge, som vi hadde hjulpet mot engelskmennene, hvordan våget de??) erklærte krig mot oss. Dermed ble USA med i de alllierte, og Storbritannia og alle dets lakeier gikk mot oss.

Vi satte nå alt inn på å ta Nederland og Belgia, for deretter å kunne nedkjempe Frankrike. Uheldigvis klarte ikke våre panserstyrker, med bare halvparten så mange stridsvogner som de skulle hatt, å slå seg gjennom før det kom inn forsterkninger fra de andre allierte. Kriegsmarine ble nedkjempet av Royal Navy, som jeg i det lengste hadde håpt å slippe å krige mot. Og aller verst, Luftwaffe klarte aldri å få luftoverlegenhet, selv om vi satte inn våre moderne Fw190 samlet. Armeene våre hadde fortsatt CAS til støtte, men uten luftkontroll ble evnen til å manøvrere begrenset.

Det var et lyspunkt at vi fikk Polen med i krigen, og forsterket med en av våre armeer klarte de å holde fronten mot Sovjetunionen, slik at vi ville kunne gå østover etter å ha beseiret Frankrike. Slik gikk det ikke. Fienden hadde tatt Hamburg, Ruhr og sto langs Rhinen lenger sør. På dette tidspunktet fant Hans Majestet det best å innlede fredsforhandlinger, for å forkorte lidelsene til det tyske folk.

Betingelsene var harde, og det ble innsatt en marionettregjering av såkalte 'demokrater'. Keiseren og jeg ble satt i hvert vårt forgylte fengsel - husarrest. Øvrige sivile og militære ledere ble arrestert og prøvd for retten, men vi har utkjempet krigen med redelige midler, så ingen ble straffet. Jeg håper min protesjé Erwin Rommel med tiden skal bli forsvarsminister.

Men nå har jeg fått vondt i nakken igjen. Skjønner ikke hvorfor. Tror jeg tar av meg hussarhatten og går og legger meg nedpå litt.

Mackensen

Generalfeldmarschall

På et tidspunkt oppsto en bug som gjorde at vi ikke lenger kunne slåss i Italia fordi det var umulig å opprette fronlinjer der. Ellers gikk jeg i den fellen at jeg ikke klarte å produsere nok stridsvogner og fly, og etter hvert oppsto det mangel på olje og andre kritiske ressurser. Fordi jeg aldri fikk nok Lebensraum - selv Østerrike var fiendtlig innstilt - hadde jeg mindre ressurser og industri enn jeg kunne ha hatt. Og borgerkrigen satte oss nesten et år tilbake i produksjon, selv om den var gunstig for å vinne erfaring.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Noen som har tanker om fordeler og ulemper ved "puppetering" kontra aneksjon?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Jeg har ikke brukt det så veldig mye, men det er sannsynligvis fornuftig å frigi nasjoner som lydriker ('puppets') i de fleste tilfeller. Du slipper å bry deg med å slå ned iltre partisaner, og du kan stort sett la de klare seg selv. Du får jo også tilgang til divisjonene deres. Ulempen er vel at du ikke har noen som helst kontroll over hva de bygger. Det er muligens smart å bygge noe industri hos dem før du frigir dem.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

En kort oppdatering;

Etter at vi fant opp tidsmaskinen reiste Stalin tilbake i tid med kunnskapene man har fått, og satte seg sjøl på is mens han tok over. Tidsreiseparadoks altså.

Men nu går alt så meget bedre, selv om vi er på defensiven. Eneste vi vinner frem er i Norge, som de sjofle nasjonalistene i Spania tok. Den sovjetiske hæren står nå sør for Trondheim, og straks starter angrepet ned Østerdalen. Vi skylder jo tross alt Norge en tjeneste, siden de gav meg halvparten av utstyret sitt når de kapitulerte.

Ellers så forskes det på KV-er, og snart blir disse satt i produksjon. Tenker å gradvis rulle disse ut, sammen med et logistikkompani, til infanteridivisjonene mine. På sikt blir også de 47 divisjonene jeg har med lette panservogner omgjort til infanteri. Jeg antar allerede at noen av disse kommer til å klage over den nye fargen på bereten, men slikt har man tross alt NKVD til.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Kan jo nevne at jeg prøvde en rask ny runde som Tyskland, men denne gangen med Adolf i Førersetet.

Gjorde to feil: Ideen var å ta Nederland ganske kjapt, for senere å kunne feie gjennom Belgia og Frankrike. Problemet var at jeg drastisk undervurderte tiden det tok å få et casus belli - nærmere halvannet år. Jeg startet i januar 1939, men når jeg kunne erklære krig var det allerede masse bråk på gang andre steder, og vi havnet i krig med UK, Frankrike og mange andre.
    I tillegg hadde jeg lest på forumene at den nye versjonen gjorde infanteri mindre egnet offensivt - basically, hvis du bare hadde infanteri måtte du kjempe første verdenskrig på nytt. Og etter at Rommels panserarmé gikk hen og ble omringet, og bare et korps klarte seg, var det det vi hadde. Så gjorde de allierte en landgang rundt Hamburg som vi slo tilbake, og en annen i Nederland, som vi ikke klarte å presse ut. Etter hvert sto vi ved de gamle grensene, og det hele bare ebbet ut uten at noen kom noen vei.

Så, neste ide er bare å ta Nederland så raskt som mulig i 1937, uten at de plagsomme britene forsvarer dem, for deretter å følge et stort sett historisk modus. Time will show.

(Regular Ironman hele tiden)

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Etter å ha tygd litt på forslagene til Aquila, endte jeg opp med en ny runde hvor jeg testet denne divisjonen som en "forsvarsdivisjon".

Manskapskrevende, men sammen med landfort gjør den at tyskerne bare skuler stygt over grensa, og italienere kaster seg håpløst mot den.

Jeg planlegger å bygge ut med denne etterhvert, da divisjonen over er fantastisk i forsvar, men knapt er i stand til å frarøve sokkene fra en tre måneders gammel baby, mens den sover...

Ellers, så skjedde det noe spennede i denne runden: Sverige ble lei av dårlige konger og overdådige adelsmiddag, og ble kommunistiske. Greit nok det, men i et svakt øyeblikk sa jeg ja til at de kunne bli med i fraksjonen. Hvor jeg skulle komme til å angre på det. Det første svenskej.... gjør er jo å få Mongolia med i krigen(som jeg hadde holdt nøytral, vi må jo ha grensevakt østover), det andre var en håpløs invasjon langs strendene i Danzig(mens USA tok en like håpløs invasjon i naboprovinsen...), for så å bli invadert. Og da ble Norge overkjørt. Og resten av Folkehjemmet(som de kaller seg) holder på å falle. Så jeg måtte panikkbygge 36 divisjoner for å holde Finnmark, deler av Nordland og deler av Nord-Sverige unna de tyske klør.

Og, Roma har vel falt 5 ganger i denne runden. Jeg vet ikke hva de allierte gjør, men de oppfører seg som flygerne i Allo Allo....

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Når man spiller i ahistorisk modus blir det ofte interessante resultater. Startet på nytt som Tyskland, og tok Nederland i februar 1937, uten at noen grep inn. Kunne vel ha tatt Belgia også, men fikk nå uansett et bra utgangspunkt for en senere krig mot Frankrike. Det gikk imidlertid ikke slik, fordi både Polen lagde en stor allianse i øst, og Italia en som inkluderte Ungarn og Tsjekkoslovakia, samtidig som østerrikerne motsto Anschluss. De var garantert av italienerne, og jeg kunne ikke ta sjansen på å gå mot dem, da jeg hadde havnet i krig mot Polen i mellomtiden. Det tok sin tid å bekjempe dem, men når det var gjort hadde jeg altså Generalguvernementet samt Riksprotektoratene Nederland og Lettland i tillegg til egne kjerneområder, samt de øvrige baltiske landene og Ukraina med i aksemaktene.

Jeg hadde fortsatt muligheten til å gå mot vest, men det var ganske behagelig å ikke måtte slåss mot britene, som i mellomtiden hadde bekjempet Italia og innført demokrati der og i de tidligere medlemmene i Roma-traktaten. Men nå hadde Stalin begynt å morske seg mot de baltiske landene, og gikk til krig. Vi sendte alt vi hadde til Østfronten, og klarte å stabilisere fronten og deretter langsom presse mot øst. I skrivende stund har vi tatt Leningrad og holder en noenlunde jevn front sydover derfra. Japan kriger mot Kina, mens de allierte og USA er ute av krigen, noe jeg håper de fortsetter med til vi har tatt rotta på russerne.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Fortsettelse: Høsten 1943 overga Sovjetunionen seg, etter at vi hadde rykket frem på bred front og nesten nådd Ural. Det vil si at infanteriet rykket frem på bred front, mens jeg brukte de to panserarmeene til raske fremstøt for å avskjære sovjetiske divisjoner, ved flere tilfeller avskar og ødela vi 20+ divisjoner, så god stemning.

Nå ble det en interessant fredsavtale, hvor vi fikk "Det russiske Imperium" som et Reichsprotektorat, i tillegg til landene nevnt i forrige innlegg. Etter en tid mistet både disse, Polen og Nederland autonomi og ble Reichskommisariat. Plutselig begynte de å produsere masse divisjoner for oss, og jeg endte opp med 7 armeer hver med 24 divisjoner fra Russland. Vi fikk også en haug militære fabrikker, men ikke nok råvarer til å holde dem i full produksjon.

Så fast forward til 1947, hvor vi gikk mot Tsjekkoslovakia og dermed fikk briter og franskmenn på nakken, mens USA holdt seg nøytralt. Etter hvert fikk vi "Den franske kommunen" (franskmennene var blitt kommunister i mellomtiden) til å kapitulere, mens italienerne var ganske seige. På denne tiden hadde vi moderne utstyr, deriblant stridsvogner (som jeg døpte 'Leopard 1', ikke helt historisk korrekt).

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Jeg ser folk diskuterer dette med panserarmeer. Noen vil ha rene panserformasjoner, mens andre sverger til f.eks 10-12panser+resterende mot.inf.

Personlig heller jeg til at det beste er å kjøre "rene" armeoppsett, men noen her som har testet?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Jeg kan vel ikke si at jeg har testet forskjellige varianter vitenskapelig, men jeg har altså som nevnt tidligere et standardoppsett hvor en armé består av seks panserdivisjoner og seks motoriserte infanteridivisjoner (og evt noen brigader). Ideen er at panserdivisjonene skal kunne bryte gjennom, mens det motoriserte infanteriet skal kunne følge på og holde flankene, siden de har mye bedre ORG. Dersom fienden er på flukt, skal det motoriserte infanteriet også, siden de har mobilitet 12 eller bedre, kunne forfølge og avskjære.

(Det bør jo nevnes at panserdivisjonene mine heller ikke er 'rene', de består av fire bataljoner panser og fire bataljoner mot/mek, samt støtte, så de har en viss ORG innebygget.) Mulig det hadde funket med rene panserarmeer, men de ville krevd en del mer forsyninger, og vært dyrere å bygge. Dessuten føles det ikke riktig rollespillmessig; det var ingen som hadde så mange helt rene panserformasjoner.

EDIT: De nevnte brigadene, tungt panser og tauet artilleri, skal kunne skape forutsetninger for et gjennombrudd, men har ikke mobilitet nok til å utnytte dette, men det skal da panser og spesielt det motoriserte infanteriet kunne.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Personlig har jeg ofte brukt komboen panser for å bryte igjennom, også ha en arme bestående av 20+ kavaleribrigader, som skal utnytte gjennombruddet. Utfordringen er jo ofte hvordan motstanderen har komponert sine styrker. Kavaleribrigader er jo som kjent billige å bygge, men en lett mot.infdiv er ikke langt unna.

Historisk sett er vel dette riktig, siden Cruiser tanks skulle overta for kavaleriet i denne rollen.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Kjørte en ny runde i natt, og noe rart skjedde. Vi skriver nå 1947, og operasjon barbarossa har enda ikke skjedd. Muligens ble tyskerene skremt av at sovjet tok Tyrkia og Romania, og gjorde dem om til Marionettstater. Så nå produserer jeg stridsvogner og jetfly, og venter på at det rette øyeblikket for å starte krigen. Wien ble atombombet i 1946, muligens av Onkel Sam. Jeg ser at India holdt på å falle, men de allierte har tatt tilbake både Filipinene og snart er de i New Delhi. Jeg ser også at tyskerene har bygget en reaktor like over grensa for mine styrker, så vi får håpe de har glemt å objektsikre den.

Ungarn har bygd festningsverk over en lav sko, skulle tro de var redde for et angrep. Ledelsen er ikke helt bestemt på om vi skal kjøre et vanlig angrep, eller om vi skal støtte det med atombomber.

Et annet problem som har oppstått er at min fine divisjon som var akkurat 20 bred, nå har slanket seg i bredde. Må ha noe med landdoktrinen min å gjøre.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Prøvde USA, men etter en stund krasjet irriterende nok spillet. Lastet inn på nytt (spiller alltid Ironman, men den lar meg laste inn med start noen dager før krasjet), men det trynet på nytt.

Så New Zealand, som jeg ikke har prøvd før. Landet har eget fokustre, som gjør det mer interessant, men for å spille så små nasjoner må man spesialisere seg for å kunne gi noe vesentlig bidrag. Prøvde med en krysserflotilje og maritime torpedofly, samt noe marineinfanteri og lett panser, og fikk slåss litt mot tyskere og italienere før de kapitulerte. Så mot kommunistene, og ved fredsslutningen fikk vi tilkjent Mongolia og Tsjekkoslovakia. Jippi, liksom, med landbundne områder rundt halve kloden.

Så var det tid for å gjøre Sverige great again, dvs Svearike, som vi ynder å kalle det. Fascistene styrket seg, og tok makten forholdsvis fredelig et stykke ut i 1937. Ideen var å ta Norge og etterhvert kunne etablere Kalmarunionen under vår kyndige ledelse. Bare det at britene erklærte krig straks Sveariket ble proklamert. Royal Navy begynte straks å herje i Østersjøen, og jeg hadde ikke noen annet valg enn å alliere meg med tyskerne og bli med i aksemaktene. Vi slo tilbake flere britiske invasjonsforsøk, og fant etter hvert tiden inne til å angripe Norge. De overga seg etter lange kamper uti 1938 en gang, men i mellomtiden hadde franskmenn og briter gjort landgang flere steder, og tok hele Syd-Sverige. I januar 1939 måtte vi kapitulere... Men neste gang!

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Jeg har hatt en lengre runde som Spania, noe jeg aldri har forsøkt før. Jeg valgte fascistisk side i borgerkrigen, og styrte den til en noe langtrekkelig seier. Fascistiske stater får enorme fordeler på "manpower", så kunne bygge opp en ganske solid hær i antall soldater. Men mye manglet når det gjaldt utstyr, kunne kun ha enkelt utstyrte divisjoner. Det ble smått med stridsvogner. Det vanskelige spørsmålet ble når og hvordan jeg skulle involvere meg i verdenskrigen. Valget falt på å slå til mot Portugal og Gibraltar så snart tyskerne gikk gjennom BENELUX. Jeg var litt sent ute mot å oppkonstruere enn årsak til krigen mot Portugal, så tyskerne stod rett utenfor Paris før jeg kunne delta. Portugal ble feid lett til side, det samme Gibraltar. Frankrike rakk jeg aldri gjøre særlig med før de overga seg. Deretter ble det en kampanje i Afrika. Men jeg måtte holde ganske mye av styrken hjemme, britene prøvde stadig å finne et passende sted å landsette store styrker. Italienske og spanske styrker feide gjennom Afrika, litt sakte gjennom beltet før Sør-Afrika, men ganske så raskt. Jeg trakk så tilbake for å være forberedt til å bidra i Barbarosa. Men så snart styrkene var trukket ut gikk frie franske styrker i land i Sør-Afrika, støttet av Canadiske styrker. De kom helt til Cairo før mine styrker nådde tilbake og fikk stoppet dem og kastet dem på sjøen igjen.

I kampen om Sovjet valgte jeg å sende mitt bidrag som en komplett armé, først utstyrt med kun infanteri. Men jeg byttet etterhvert ut med lette stridsvogner og lastebiler. Jeg plasserte min armé på nordre flanke, og feide gjennom Leningrad og helt til grensen til Norge. Deretter ble det en langtrekkelig sakte fremrykking mot Ural. Sovjet hadde aldri en sjanse, men manglende logistikk i området gjorde at ting tok veldig lang tid. 3 millioner sovjetere falt for spanske våpen, og kun 300.000 spanjoler ble martyrer. Som tak for bidrag fikk Spania overta den oljeproduserende delen av Kaukasus. Praktisk.

Tiden var inne for å bygge mekaniserte styrker. Jeg hadde sakte, men sikkert bygget opp industrien hjemme. Først intensiv satsing på sivil industri, før overgang til militære fabrikker. Hæren bestod etter ombyggingen av totalt 4 armeer med 24 divisjoner. Av disse var hoveddelen fortsatt "lett" infanteri (20 bredde, med 10 infanteri og støtte), men en stadig større del ble konvertert til tungt infanteri med 40 bredde og 4 artilleribataljoner. Nytt konsept for meg var at jeg satset på at alle første linje divisjoner skulle kunne kjempe mot panser, i og med at jeg forventet mye panser hos USA. Dermed hadde alle infanteridivisjonene anti-panser kanoner. Jeg startet oppbyggingen av medium panser med mekanisert infanteri, 40 bredde. Jeg hadde ikke industrikapasitet til å spre meg ut på SP-art eller noe slikt.

Mens jeg bygget opp, slutten av 1944, gjennomførte Hitler opptil flere forsøk på Sealion. Det siste forsøket bet seg fast, men kom ikke videre av strendene. Jeg sendte først mine panserenheter, hjalp til å bryte igjennom, så fulgte jeg opp med infanteriet. Storbritannia ble valset over, dog ikke så raskt som jeg har sett før. Dette fordi det var store amerikanske og canadiske styrker tilstede. Irland var med de allierte, og ikke minst måtte Nord-Irland også renses for allierte. Tyske styrker gjorde noen forsøk med anslag direkte mot Belfast, uten å lykkes. Jeg tenkte jeg skulle være lur, angrep vestsiden av Irland uten noen havner. Planen var å rase avgårde til en havn med panserstyrkene. Slik gikk det ikke. Det var oppsiktsvekkende mye styrker på Irland, så min langgang kom ikke av flekken. Uten nye forsyninger ville dette bli en katastrofe. Jeg startet raskt byggingen av en ny havn, men dagen før (!) havna var ferdig gav de forsvarende divisjoner opp. Jeg mistet en hel armé på 24 divisjoner. Dette nederlaget ble selvsagt ikke gjenfortalt i spanske aviser. Et nytt forsøk på sørsiden av Irland ble mer vellykket, kanskje spesielt siden 8 marinedivisjoner tok en havn innledningsvis. Med dette var hele Europa i trygge fascistiske hender. Asia var også for fall, Japan og Vichy France ordnet opp.

Jeg hadde nå moderne stridsvogner, og bygget om til dette. Både flyvåpen og marine var neglisjert så langt. Men neste mål var USA, og da må man nesten bli litt våt på bena. Hvordan nå frem til USA? Planen ble å gå via de karibiske øyene. Dette hadde også Tyskland sett seg fore. Det ble i overkant harde kamper, omsider kom Venezuela med i kampen på fascistisk side, men det gjorde liten forskjell. Rå kraft fra hærstyrker var ganske virkningsløst. Et slu plan ble lagt. Spania rettferdiggjorde krig mot Mexico, dette området hadde jo tidligere vært spansk så det var jo bare naturlig. Og ikke minst, det gav tilgang til å åpne en front mot USA fra sør.

Ting tar tid, og vi var nå kommet til 1947. De fleste nasjoner har forsket på det som er interessant for dem og enda litt til. Så det var toppmoderne hærer som stod mot hverandre.

Spanske soldater går i land i Britisk mexico (dagens Belize) og tar seg over grensen til Mexico. Men i det trange lende øst for Villahermoza kjører offensiven seg fast mot en kombinert amerikansk og meksikansk styrke. Lende er ikke bra for angriperen, og det er ingen muligheter til å gå rundt. Eller, er det ingen vei rundt? Guatemala ligger jo der. Tid for å rettferdiggjøre nok en krig. Store spanske styrker raser raskt gjennom Guatemala og snur nordover mot Veracruz. Etter harde kamper må de amerikanske styrkene trekke seg tilbake, mens de meksikanske for det meste blir omringet og tvunget til å overgi seg. Spanske soldater er raskt fremme ved utkanten til Housten og Los Angeles. Men nå har offensiven mistet noe av sin kraft, og forsyningsproblemene tårner seg opp. Selv om spanske styrker har lykkes i å bekjempe store amerikanske styrker, så tar de selv store, alvorlige tap. Vernepliktsalderen utvides stadig, og kvinner har forlengst tatt plass på fabrikkene. Både unge og gamle menn er ved fronten. Men av en eller annen grunn synes det som at ny panservogner til å erstatte tapte ikke når frem, vi har på mystisk vis brukt opp alle konvoier. En nærmere undersøkelse viser at når vi rykket frem gjennom Mexico så ble konvoirutene flyttet, raskeste vei til Mexicogulfen får forbi New York påstår handelsflåten. Dette medfører at amerikanske fly og skip enkelt kan senke alt av transporter. Jeg finner ingen måte å styre hvor konvoiene seiler, så jeg hadde ingen god måte å stoppe dette tapet på. Jeg må stoppe offensiven, trekke meg tilbake til en linje som er lettere å forsvare. Og så flytte alt industrielt fokus over på å bygge eskorte til konvoiene og fly til å beskytte dem. Jeg må også sette av endel av hæren (marinejegerne med mer) til å ta relevante øyer som bermuda. Det tar over 2 år før jeg igjen har tilstrekkelig med forsyninger til hæren min.

Når forsyningene kommer på plass kan jeg gjenoppta offensiven, jeg lykke i flere store omringninger. På det største tvinger 44 amerikanske divisjoner til å overgi seg i en lomme. Men også mine styrker opplever nederlag, til tider går offensiven litt vel raskt frem. Da oppstår lett huller mellom infanteriet og panserstyrkene, dette utnytter amerikanerne og tetter igjen frontlinjen bak mine fremste. Kampene bølger litt frem og tilbake, mine soldater er nå uerfarne, de erfarne soldatene har forlengst falt. Jeg hadde håpet at Herr Hitler ville støtte min offensiv, men kun enkelte pansrede styrker er å se. For det meste er spanske styrker på offensiven, men amerikanerne smeller av og til til med motoffensiver som truer med å avskjære store deler av hæren. Vi får først kontroll over vestkysten, så sørkysten, før vi presser på mot Washington. Tyske styrker bruker atomvåpen mot amerikanerne, men det ser ut til å imponere dem i liten grad. Amerikanerne overgir seg omsider, og vi kan knuse siste rest av kanadiske styrker. Dette gjør at de allierte gir seg. Verdenskrigen er over, fascistene har vunnet! Hele Nord-amerika, Egypt, Libya og India blir nå endel av det spanske imperiet. Det er blitt 1958. Spanske styrker har tapt 4,7 millioner soldater, men amerikanske tap var på 25 millioner (!) bare til spanske styrker.

Erfaringer:
    - Må konsentrere bruken av panserstyrker, og ha motorisert (mekanisert) infanteri som kan følge etter og forsvare den nye fronten.
    - Sjømakt er helt nødvendig når man skal over havet.
    - Følg med på konvoirutene.
    - Fascistiske stater får vanvittig mye mer manpower.
    - Man må skaffe rom for flankemanøvre og omringninger. Enten på landjorden, eller ved amfibiske angrep. Ikke nøl med å angripe tredje part for å komme rundt motstanderens linje. Å omringe fienden er enormt mye mer verdifullt enn å slå ham i et slag.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Sjølandganger er effektive måter å tvinge igjennom en front på, men du må passe på havna. Jeg tok en gang Berlin ganske rask med å landsette 24 marinejegerdivisjoner i Stettin, for så å marsjere rett opp til Berlin. Samtidig som en arme gikk i land i Danmark fra det glade bibelbeltet, og de feide raskt igjennom Danmark og bredte seg ut på de tyske sletter.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Interessant historie, men tror du virkelig spanske soldater ville hatt iherdighet og planleggingsevne nok til å erobre USA, eller giddet å ta den lange og kalde turen fra Leningrad til Norge? Rent rollespillmessig burde du lagt inn en siesta på tre timer hver dag, hvor ingen spanske styrker kan angripe eller bevege seg, og 50% redusert kampeffekt resten av dagen pga vinen i lunsjrasjonene. For ikke å snakke om at alle, muligens bortsett fra spesialstyrkene, nekter å slåss om det er minusgrader ute.

Selv fikk jeg begynt på et spill som Sovjetunionen, uten historisk fokus. Jeg valgte å starte med å frigi alle landene jeg kunne, med Ukraina og Hviterussland i spissen. Helt frie er de ikke; som lydriker stiller de beredvillig militære styrker til disp, men jeg slipper å måtte administrere dem. Dessuten er de fine buffer mot nazistene. Deretter startet jeg umiddelbart opp prosessen som endte opp med "The Great Purge", og henrettet alle jeg kunne underveis, helt i Kamerat Stalins ånd. Prosessen er ferdig i skrivende stund (1937), og nye kull med offiserer ser ut til å skikke seg bedre enn de gamle, forræderiske. Vi har også slått tilbake japanerne i en liten grensekonflikt mot Korea, hvor fem av våre divisjoner glatt avviste de skjevøyde gulingene.

Nå er det oppbygging av infrastruktur og sivile fabrikker som prioriteres, mens vi fra tidlig 1938 planlegger å bygge militære fabrikker og virkelig få sving på rustningsindustrien. Så får vi se hva Adolf og andre måtte være interessert i. I mellomtiden styrker vi kommunistene i de tre baltiske landene, og funderer på om ikke Polen kunne fortjent en hedersplass blant lydrikene våre.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Jeg stusser litt over dette med fortifikasjonsbonusen, altså om motstanderen er støttet av befestninger i den provinsen de holder. Det ser tilsynelatende ut til at bonusen opprettholdes, selv om du har atombombet provisen en 10-12 ganger for å få ned festningsverkene.

Er det bare meg, eller er det noe jeg ikke har fått med meg.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Nå skal man vel ikke lage for mange poeng av et spill over til virkeligheten, men her ser man hvordan det ser ut etter at tyskerene prøvde å ta bakveien inn til Murmansk, med en landgang i Finmark og et sideangrep ned mot Narvik.

Alt jeg hadde tilgjengelig på dette frontavsnittet var(min variant av) Hv-styker, organisert i 24 kavaleribrigader, og som hadde som oppgave å passe på området fra Murmansk til Svenskegrensa. Mot dette kom da altså 3 tyske infanteridivisjoner, hvorav 2 nå er omringet og den 3. ble knust da 1 av mine brigader snek seg bak den og tok Kirkenes, og uten forsyninger varte de ikke lenge. På bildet ser vi at det er en divisjon på vei nordover, men den tid, den sorg.

Jeg kjører en ny runde nå hvor jeg tester hvor sure de allierte blir når jeg sier nei til alt av avtaler. Foreløpig holder mine divisjoner fronten(det burde de, jeg har tross alt bygget og trent nesten 250 infanteridivisjoner til jobben), og bak bygger jeg nå stridsvogner over en lav sko.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Jeg har prøvd noen flere spill med mindre stater, men det blir litt mye venting på at stormaktene skal gjøre sitt. Prøvde også India, som ikke er så lite, men er sterkt hemmet av å være en undersått av Storbritannia. Startet derfor med Italia nå. Fordelen er at de starter midt oppi en oversiktlig krig i Etiopia, som gir mulighet for å gi kamperfaring til noen generaler og divisjoner. Så kommer den spanske borgerkrigen, hvor vi fikk sendt to divisjoner frivillige og 150 fly, og generalen gikk opp i nivå. Er bare i 1937, og har begynt en omorganisering og modernisering for å være rustet til større oppgaver. Har også en demokratisk agitator blant ministrene, og nå ser det ut som Mussolini er i ferd med å miste grepet, med mindre enn 50% oppslutning.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2018
    Pondusfaktor
    1

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg har prøvd noen flere spill med mindre stater, men det blir litt mye venting på at stormaktene skal gjøre sitt. Prøvde også India, som ikke er så lite, men er sterkt hemmet av å være en undersått av Storbritannia. Startet derfor med Italia nå. Fordelen er at de starter midt oppi en oversiktlig krig i Etiopia, som gir mulighet for å gi kamperfaring til noen generaler og divisjoner. Så kommer den spanske borgerkrigen, hvor vi fikk sendt to divisjoner frivillige og 150 fly, og generalen gikk opp i nivå. Er bare i 1937, og har begynt en omorganisering og modernisering for å være rustet til større oppgaver. Har også en demokratisk agitator blant ministrene, og nå ser det ut som Mussolini er i ferd med å miste grepet, med mindre enn 50% oppslutning.
    Jeg har testet ut spille selv. Likte det ganske godt. Men har utsatt å spille det mer begrun av at jeg følte mod til spille var ikke helt bra enda. Er det noen som spiller med mod foresten?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Jeg prøvde to moder lagd av samme person: Authentic units - manpower og Authentic units - historical divisions. Den første ga adskillig færre divisjoner, noe jeg synes er bra for realismens del. Den andre ga en del ferdige maler for divisjoner ut fra historiske betraktninger, slik at man slapp å bygge dem selv. Man må bare ha litt selvdisiplin for å vente til 1941 med å ta i bruk en 1941-mal, for eksempel. Jeg likte dem, men det ble litt ubalanse mellom tilgjengelige mannskaper og produsert utstyr, da det siste ikke var skikkelig skalert.

Spillet med Italia har gått til 1941 nå. Vi ble demokratiske og begynte å bli venner med Jugoslavia og Hellas for å svinge dem over i demokratisk retning, som en motvekt mot aksemaktene. Så ble det krig, og vi ble etter hvert med blant de allierte, og etablerte en defensiv front gjennom Alpene, mens vi ventet på å bygge opp nok styrker til et angrep. Så klarte de helsikes britene å erklære krig mot Jugoslavia, som prompte angrep vår åpne flanke og truet Venezia. Vi fikk smått om sen stoppet dem, og utover 1941 begynte vi å presse gjennom Østerrike, samtidig som briter og franskmenn angrep i vest, og på sommeren tok en italiensk lett panserdivisjon Berlin og nazistene overga seg. I skrivende stund er Tyskland demokratisk og freden hersker, mens vi reorganiserer. Sovjetunionen har tatt Afghanistan og Iran, så det er mulig de trenger en oppstrammer.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Så var det på tide å gjennomføre et spill som Japan. Stridsideen var å gjennomføre krigen i tre faser:
    1) Bygge opp hærstyrker med fokus på infanteri og marineinfanteri, samt bygge opp industri. Konsolidere besittelsene på fastlandet, dvs Korea og Mandsjuria, men ikke presse på kinesere eller russere. Deretter slå sørover for å ta de rike ressursene i Indonesia og øyene rundt, herunder ta Filippinene for at ikke USA skal få fotfeste for nært hjemmeøyene våre.
    2) Bygge opp en hangarskipsbasert marine, og fortsette erobringene, nå PNG, Australia og New Zealand, samt drive øyhopping østover. Fasen er avsluttet når Hawaii er tatt.
    3) Bygge flere fly og panserstyrker, og gå mot USA.

Ikke alt gikk som planlagt. I fase 1 kom USA med i krigen så snart vi gikk mot Filippinene, og de kastet hele US Navy mot oss. Vår marine tok store tap, og etterpåklok kan jeg si at vi burde brukt flere ressurser på å bygge moderne hangarskipsbaserte fly som kunne slått amerikanerne. Kineserne gikk mot oss, og også Mandsjuria skiftet side, slik at vi valgte å helt trekke oss ut fra Øst-Asia. Vi var alliert med Siam, og i Indokina befridde vi Vietnam, Kambodsja og Laos, og holdt de allierte og kineserne unna. På dette tidspunktet hadde våre allierte tyskere tatt Sovjetunionen, og store deler av Asia var på vennligsinnede hender.

Nå vi først hadde tatt hele Indonesia gikk det greit å ta Australia med en panserarme, og deretter drive øyhopping. US Navy ga motstand i starten, men etter hvert ble de spakere. Vi sendte til slutt tre marinekorps mot Hawaii, men de møtte bare sped motstand.

Til slutt, og nå var vi tidlig i 1947, sendte vi de tre marinekorpsene mot Alaska, San Francisco og San Diego. Når brohodene var etablert gikk armegruppen som utgjorde hovedstyrken inn med fire infanteriarmeer og en panserarme. De brukte mesteparten av 1947 på å ta hele California og etablere en samlet front fra nord til syd. Vi var plaget av at USAAF klarte å etablere luftherredømme, og selv med moderne jetjagere måtte vi kraftsamle og bygge nye flystriper for å få frihet til å manøvrere. Mexico kom med i krigen på amerikansk side, og det tok tid å få tvunget dem i kne.

Nå er styrkene reorganisert, med en armegruppe med to armeer i nord, som skal gå gjennom Canada. En annen armegruppe med foreløpig fire armeer er klar for å slå østover gjennom USA. Alle disse armeene er hovedsakelig infanteri. Så er det en tredje armegruppe med to panserarmeer, to marinekorps og ett fjellkorps som skal brukes for å skape gjennombrudd, og som må styres mer manuelt enn infanteriet, som stort sett følger oppsatte planer. Og så må vi få produsert og ført frem så mange fly at vi klarer å opprettholde luftherredømme. Marinen har det nå brått blitt mindre bruk for.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Så vidt jeg husker fra techtreet for fly, så får man vel ikke lage hangarbaserte jetfly?

US er, i min erfaring, veldig tilfeldig på når de blir med i krigen, men som regel når Japan tar Filipinene.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Hearts of Iron IV

Du har rett, men jeg hadde bygget en del jetjagere og taktiske jetbombere som jeg flyttet til baser i California så snart jeg fikk erobret noen. Men foreløpig har amerikanerne så stort overtall av Mustanger at de behersker himmelrommet øst for Rocky Mountains, og gjør det vanskelig å manøvrere, spesielt for panseravdelingene mine.

Nå (1948) forsker vi på 1950-modellene av begge flytypene for å se om ikke det kan gi oss en fordel.

Vi har for øvrig ikke forsket på atomvåpen, og det håper jeg ikke amerikanerne har gjort heller. Tyskland har; de ble brukt for å tvinge Kina i kne. Merkelig nok har de ikke prøvd å bruke dem mot Storbritannia, som fortsatt står mot.

Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Hearts of Iron III
    By Rittmester in forum Teknisk forum
    Svar: 105
    Nyeste innlegg: 26-10-15, 15:47
  2. Nyhetslink: Winning Hearts and Minds in Faryab
    By Rittmester in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 10-02-11, 18:47
  3. Cyberkrigföring [hearts and minds]
    By 42a-1 in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1