Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 156

Tråd: Hearts of Iron IV

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Sv: Hearts of Iron IV

Vel, ja. For det første er det viktig å ha frontbredde 20 for å få skviset inn fire divisjoner i fronten på en provins (40 går også, men det blir uhåndterlige divisjoner). Du kan bruke 22 hvis du er bevisst på å plassere dem hos en feltmarskalk som har 10% reduksjon i frontbredde som en egenskap. (Jeg vet jeg selv tidligere har argumentert for å rollespille og ikke se seg blind på frontbredde, men det lønner seg å ta hensyn til den.)

Så ville jeg ikke hatt noen form for artilleri som støttekompani, men plassert dem ute til høyre som bataljoner for ekstra punch, og for å få plass til støttekompanier med spesielle egenskaper. Til infanteridivisjoner bruker jeg ingeniører, logistikk og sanitet. I panserdivisjoner synes jeg det er greit med teknisk kompani og sambandskompani samt oppklaring, ingeniør og logistikk.

Mine panserdivisjoner har tre stridsvognbataljoner, og så tre mot./mek.infbataljoner, to SD artbataljoner og en PV-bataljon.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Da får vi teste litt til.

Jeg registerer at det å ta et land i forkjøp av en krig(for å hindre at de blir med i en allianse), gjør at de nesten automagisk havner på UK sitt lag...
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Jeg ser, men det er mulig det er en måte å gå rundt problemstillingen på, at man ikke kan opprette en front inne i sitt eget land.

Tenk hvis man vil trekke forsvarslinja litt bak fra grensa, både for å strekke forsyningslinja til fienden og for å havne i et bedre defensivt lende.
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Rettelse, ny feil følger;

Jeg ble tipset om å bruke funksjonen fallbacklinje. Ser foreløpig lovende ut.

Skille

Kanskje ikke lurt å legge til en ny troppetype i en mal som alt brukes. Plutselig hadde jeg underskudd på 16.5k artillerienheter...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Omtrent samme underskudd vi har i Norge i dag...
    Nei, det lønner seg å sjekke materiellbehovet før man endrer en mal (det kommer opp som tooltip). Så enten produsere opp mesteparten på forhånd, eller ta en kopi av den eksisterende malen, legge til artilleri, og så bruke den som grunnlag kun for nye divisjoner, eventuelt konvertere noen få av de eksisterende.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Jeg ser den, men det ble samtidig det minste av to onder.

jeg har ca 150 inf.diver som trenger artillerioppdateringen, og det fremstod som enklere å trene divisjonene først, før man så la til artilleri. Men det tar tid. Heldigvis ble Romania med i vår røde ærerike direksjon, og de gikk attpåtil til krig mot Ungarn, så tror jeg kjøpte meg et år ekstra å produsere artilleri der.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Enten er AI bare veldig sta, eller så har han høy tro på "naval invasions".

Foreløpig har jeg slå tilbake tre landgangsforsøk med å la fi rykke fremover før jeg tar tilbake havna med mekaniserte styrker, og tar så divisjonene hans når de er utsultet. Det har kostet han minst 20-25 divisjoner(noen med 3-6inf, andre fult utstyrte).

Men hei, dette betyr jo bare at det blir mindre divisjoner for meg å møte når vi havner i krig, foreløpig er dette jo bare mine utskremte frivillige som gjør jobben sin.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

En stund siden jeg har spilt nå, men AI’en skal være bedre i den nye versjonen som kommer om en uke.

Sammendrag av nye ting her: https://forum.paradoxplaza.com/forum...isode.1073904/

Sendt fra min AN/PRC-77 ved hjelp av stangantenne

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Det blir interessant å se hvordan den nye formelen for spesialstyrker slår til. I dag kan du jo erstatte alt infanteri med fjelltropper, og få en stor bonus.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Det er mange raringer på jutube, denne karen skal ta over fastlandsamerika, som cuba...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Fikk spilt noen timer i helgen med den største oppgraderingen hittil, Waking the Tiger.

Jeg må jo først si at det er en god del bugs, spesielt mtp spillbalanse og politiske avgjørelser, men disse regner jeg med de klarer å fikse med noen mindre patcher fremover.

Alt i alt er jeg godt fornøyd, og liker spesielt at man nå kan ha et kommandohierarki, med armegrupper, armeer og divisjoner/brigader (korps mangler). Også at armeen kan ha organisk CAS, slik at man slipper å flytte rundt flystyrkene for å støtte. Generalene har også mer personlighet og egenskaper som påvirker divisjonene deres. Også en del kosmetiske ting, som historiske merker for armeene, og navn på divisjonene.

På bildet under ser vi våre seierrike britiske divisjoner ta en velfortjent R&R hjemme før de skal ut og banke Hitler, Mussolini, Hiro Hito og Stalin ned i støvlene (ja, disse har rottet seg sammen). Britisk og britisk, vi har faktisk gått i union med Frankrike for å være snille med dem. Charles de Gaulle har as we speak kommandoen over en liten arme i Nord-Afrika, men har dog Montgomery som kan hjelpe ham ut når det går dårlig. Oppe til venstre ser vi den armegruppen som er hjemmestyrkene. Feltmarskalk Alan Brooke er sjef, og vi ser de tre armeene hans under. Antall og type divisjoner de har vises, og man kan trykke på det lille flyet og se hvilke flystyrker de har organisk, og som automatisk følger dem rundt, bare de finner en flybase i nærheten.

For øvrig har vi akkurat rensket hele Afrika for italienere, etter at de var så frekke å ta Kairo noen ganske få dager før vi fikk jagd dem vekk. Sovjetunionen tok Norge ned mot Trondhjem, men ekspedisjonsstyrken vår stoppet dem, og når Royal Marines tok havnene i Narvik og Tromsø fikk vi presset dem tilbake. Det er forresten en annen ting jeg liker - nå kan man bare ha et begrenset antall elitestyrker, som altså er marinesoldater, bergjegere og fallskjermsoldater.

Nå må vi bare bygge opp litt flere styrker før vi invaderer Europa. Får se om USA er til hjelp, etter at japanerne tok Hawaii.

Navn:		HoI4.jpg
Visninger:	219
Størrelse:	633,9 KB

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Jeg må innrømme at enten har patchen(kjører kun patchen, ikke tigerdlcen) oppdatert en god del ting, eller så har bare jeg forstått mer av spillet. Sistnevnte skal ikke utelukkes. Første gang jeg får, mens jeg spiller som Sovjet, at Japan vil ha en ikke-angrepsavtale.

Det er også mye lettere å produsere divisjoner, dels fordi fabriksystemet har fått en overhaling, dels fordi kan kan kapre mer utstyr når et land kapitulerer.

Jeg har forøvrig en høne å plukke med japsene, etter at de tok noen åser fra meg like bortenfor Vladivostok. Jeg må bare stoppe disse røverene fra kontinentet, som var frekke nok til å erklære moi krig. Generalene er sendt mot fronten.

Og ja, i en av de mest spenstige landganger jeg har sett, Italia gikk i land i nordnorge, og har nå sammen med tyskerne tatt nordnorge nord av Narvik+Lofoten, minus nordkap. Også står det 12 japanske divisjoner der... Jeg, det vil si Stalin, har selvfølgelig hørt på ropene på hjelp fra den undertrykte befolkningen i Finnmark, og har derfor utrustet en liten arme av frivillige, som har kalt seg selv Nord-Hålogaland Landforsvar. For tiden består den av 10 infanteridivisjoner støttet av 8 kavaleribrigader.
    Navn:		he.jpg
Visninger:	221
Størrelse:	1,86 MB

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Tiden strekker ikke til for å spille så mye, så jeg er fortsatt inne i det første spillet som UK, nå i 1943. Å kaste russerne ut av Nord-Norge viste seg håpløst - Second Army står fortsatt og stanger hodet i Lyngenlinja fra syd på andre året. Royal Marines gikk på ordentlig kvist etter å ha gjort en vellykket landgang og tatt havnene i både Kirkenes og Pechenga/Petsamo. Forsterkningsstyrkene kom ikke, og de måtte overgi seg og tilbringe resten av krigen i Sibir.

Lenger syd gikk det bedre. Franco ble med i krigen på tysk side, og vår heltemodige garnison på Gibraltar avviste gjentatte angrep. Dette ga oss tid til å landsette en armé i Portugal, som er alliert, og presse Spania fra vest. Senere fikk vi reorganisert First Army etter det vellykkede Afrika-felttoget, og landsatt dem i sydøst. Spanjolene var seige, men etter koordinerte landsettinger av RM i Barcelona og Bilbao ga de seg. Da møtte vi tyskerne ved Pyreneene, og i skrivende stund har vi presset dem tilbake inn i Syd-Frankrike, mens amerikanerne har tatt Italia. Nå er Fourteenth Army, som er en panserarmé, i ferd med å bli skipet hjemmefra, og skal være spydspissen i angrepet mot Paris.

En observasjon, som jeg også tidligere har vært inne på, er avveiningen mellom å game systemet ved å lage de mest effektive enhetene spillteknisk, og det å rollespille noe tilnærmet historisk riktig. Jeg har prøvd begge, men nå landet på den mer historisk riktige versjonen, selv om det sikkert ville ført til tap i MP. Infanteridivisjonene mine er nå tre brigader med tre infanteribataljoner i hver, samt to bataljoner artilleri, en PV-bataljon, en LV-bataljon, samt støttekompanier. Panserdivisjonene er løselig satt opp slik 7th Armoured Division var mot slutten av krigen, med en brigade med fire panserbataljoner og en brigade med fire motoriserte/mekaniserte infanteribataljoner, samt selvdrevet art og PV. Begge har frontbredde 26, og ikke det spillmessig mer optimale 20. Det er likevel ikke så ille - tre divisjoner fyller en frontbredde på 78, noe som er nær nok en provinsfront på 80 til å ikke spille så stor rolle.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Jeg kan ikke huske at dette har vært mulig i tidligere spill, men jeg ser at man nå har muligheten til å konvertere gamle og utdaterte skrog over i en ny rolle.

Praktisk for meg, som har et lass med medium stridsvogner på lager av gammel type, og som nå trenger medium panserjagere og selvgående artilleri. I hvert fall for meg gjør konverteringen at jeg gikk fra å lage 4 panserjagere per dag, til å lage 8,5 for dagen ved konverteringer.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Ref postene over, så kan det jo være greit å se hvordan produksjonsoversikten ser ut nå. Det jeg liker best er grupperinga av fabrikker, og konverteringsmuligheten. Skarpe øyne vil se boksen ved siden av panserjegeren, t.d.

Ellers er vel den største forandringen at man ikke lengre kan lage divisjoner som ser slik ut: 5x fjelltropper, 4x marines, 3x art og støtteenheter pluss panser etter behov.

Navn:		586.jpg
Visninger:	174
Størrelse:	328,2 KB

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Sv: Hearts of Iron IV (le påskegjennomspilling)

Påskeprosjektet 2018.

"Friends, Romans, countrymen, lend me your ears" Shakespeare, Julius Ceasar.

Påska er en tid for prosjekter, og mens andre har prosjekter som går ut på hyttetur, husmaling o.l., så satser jeg på en gjennomspilling av Hearts of Iron 4.

Det er mulig det kommer til å vare lengre enn påska, det er mulig at den varer kortere, vi får se, men jeg tenker vi først skal ta noen praktiske detaljer før jeg setter i gang med å beskrive scenarioet jeg kommer til å spillet, samt diskutere mulighetene som ligger i det. Det skal sies at litt av grunnen til at jeg legger dette ut, ligger jo i at selv om det er gøy i ekkokammeret, så kan det være greit å få andre meninger om prosjektet. Selv om, som Lord Vetinari sa det, når man spør andre om råd, er det ikke for at man vil ha råd, men for at man skal høre seg selv tenke. Så kom derfor gjerne med innspill, kommentarer eller spørsmål om hva som skjer. Det kommer til å forutsettes at leseren har en grunnleggende forståelse for spillet og spilltekniske uttrykk, men liten eller ingen kjennskap til disse er ikke nødvendigvis til hinder for å kunne bidra.

Jeg skal ikke påstå at jeg er god i spillet, men jeg tror heller ikke at jeg er noen noob gamer extraordinaire, så dette kan jo gå helt åt skogen. Time will show.

"A wise man's kingdom is his own breast: or, if he ever looks farther, it will only be to the judgment of a select few, who are free from prejudices, and capable of examining his work." Hume, Letter to Adam Smith

Som sagt, og til de av dere som enda henger med, så skal vi fort gå igjennom noen praktiske detaljer. Først og fremst er det en fare for at disse innleggene kan bruke ord som havner i domenet "Bullshit Bingo".
    Hvis du vil spille, så tar du en shot for hver rad du har fylt ut. Og skulle du ha fylt ut et helt brett, drikker du en hel flaske av din favorittdrikke. Men for de av dere som har familie i nærheten, eller som det forventes respektabel oppførsel av, bør nok styre utvalget sitt unna Fernet eller Skotsk myrvann. Undertegnende tar i hvert fall intet ansvar for hva du som leser måtte finne på å drikke.

Jeg kommer til å legge ut en del bilder underveis, så dette kan bli en tung tråd å laste. Jeg skal prøve å redigere bildene ned i størrelse, men vi får se hvordan det går fremover. Det bør vel og sies at man bestreber seg jo på å ha minst mulig skrivefeil og føre et godt spraag, hva nå enn det skulle være. De av dere som måtte ha lyst eller glede av å henge dere opp i slike detaljer, kan jo spille "Gramatikkbingo". Samme regler som tidligere nevnt.
    Nå skal ikke dette være en rosablogg, men vi skal legge noen premisser klare for hvorfor, annet enn fordi jeg kan.

“For even the very wise cannot see all ends.” -Gandalf

Grunnen til at jeg velger å dokumentere dette prosjektet er jo at jeg ønsker å bli bedre i spillet. Folk er forskjellige og har forskjellige mål, så jeg anser ikke dette til å være mer merkverdig enn de som vil bli bedre til å lodde ledninger eller strikke gensere. Hver sin smak. Eller mangel på.

Scenarioet vi skal spille er veldig enkelt, vi skal spille som Sovjetunionen, og vi begynner kl. 12 1.januar 1936, og forhåpentligvis skal vi holde ut til spillet er ferdig.

Jeg skal spille dette i "ironman"-modus, hvilket vil si at jeg ikke kan gå tilbake til en tidligere save av spillet. De avgjørelser som tas, de blir stående, på godt og ondt. Spiller da på vanskelighetsnivå "Regular"; som er midt på treet. Har også på historiske fokuser for Ai-en, hvilket kan slå spennede ut.

Siden Sovjetunionen dekker et stort landområde, er det på sin plass med noen kjappe kommentarer om geografi; Når jeg snakker om østen, eller fjerne østen, mener jeg frontavsnittet som går fra Mongolia til Stillehavet. Midten er da fra andre siden av Mongolia og ned til Svartehavet/Grensa mot Tyrkia. Vest er da fra øverst i Svartehavet/Grensa mot Romania, nordover langs Polen, baltikum, Finland og til sist barentshavet. Altså Europa.

På slike storstrategispill kan det være lurt å dele opp målene sine i korte mål, mellommål og langsiktige mål. Jeg vil derfor først presentere de tre målene jeg har satt meg for denne omgangen av spillet.

Kortsiktig mål:
    I vest:
    Erklære krig mot Polen, Tjekkoslovakia og Østerrike. Målet er å annektere disse landene, og skape en buffersone mot (spesielt) Tyskland, men og andre vestlige land.
    I øst/midten: Holde grensene, samt på sikt invadere og annektere Afghanistan for lettere tilgang til ressurser fra India/Pakistan(Britsh Raj).

Mellommål:
    -Gjennomføre min variant av 5-årsplanen. Altså innen 1941 ha minst 150 sivile fabrikker, samt 70-80 militære fabrikker.
    -Ha tilsammen minumum 14 armeer fult oppsatt. Hver arme består av 24 divisjoner, og fordelingen er tenkt som følger;
    2 armeer oppsatt i øst, primært infanteridivisjoner.
    2 armeer i midten, antageligvis 1 arme med fjelltropper, og 1 arme med kavaleri for å støtte fjelljegerene.
    10 armeer i vest, hvorav 5 er infanteriarmeer og 5 er armeer med både infanteri og motoriserte/mekaniserte styrker.

Jeg vil fundere litt over hvordan divisjonene er komponert lengre ned i teksten.

I tillegg kan det være aktuelt med mindre armeformasjoner som styrkebrønner og strategisk reserver.

Langsiktig mål:
    -Ta og holde deler av Kina, Ta Tyskland og Italia, ikke bli atombombet av USA eller UK. Avslutte spillomgangen med et landområde ikke mindre enn det man startet med.

For å nå det kortsiktige målet, har jeg nå startet nasjonalfokuset "Stalinist Constitution", hvilket vil gi meg nok politisk handlekraft til å lage krigserklæringer. Jeg har også flyttet nesten hele hæren vestover, bortsett fra to armeer som blir holdt i østen for å passe på hva japsene finner på.

Mellommålet blir nådd ved at jeg har bedt mine vitenskapsmenn om å finne opp måter å forske raskere på, samt måter å lage fabrikker kjappere. Jeg kommer og til å forsere forskningen innenfor stridsvognfeltet, slik at jeg snarest mulig kan produsere en kapabel stridsvogn.

Jeg har hittil ikke nevnt noe angående marine og flyvåpen, så det kan jeg jo kort gjøre. I denne omgangen ser jeg for meg at marinen primært skal brukes til å beskytte kysten og havner, samt konvoier o.l. Det vil derfor ikke bli produsert mer enn lastebåter, jagere og slagskip, samt jagerfly til flyvåpnet. Andre produksjonslinjer er satt på hold til jeg har dekt opp andre behov.

"Quintili Vare, legiones redde!“-Keiser Augustus.

Det passer selv vel å avrunde denne teksten med noen funderinger rundt hvordan man skal organisere hæren. Grunnpilaren i HOI IV er divsjoner, som blir satt sammen av bataljoner. Eksempelvis består en bataljon med stridsvogner av 50 stridvogner, og hvis man ønsker å ha 150 stridsvogner i en divisjon må man ha ha tre bataljoner.
    Når du stater spillet som Sovjet, har du 190 stående divisjoner av forskjellige typer.

Vi kan begynne med den kjedelige først, nemlig NKVD-Divisjonen:

Som den observante leser vil se, består divisjonen av 2 brigader(eller kanskje regimenter er mer riktig, siden vi snakker sovjet...) med tre bataljoner i hver. I tillegg kommer et støttekompani med militærpoliti. I utgangspunktet et divisjon som er ment for å garisonere f.eks en by, en havn eller opprørsområder. Dette er en divisjonstype som jeg enten oppløser, eller konverterer til vanlig infanteri. I denne runden har jeg foreløpig sendt de 18 divisjonene som bruker dette oppsettet som grensevakt i øst. Det er nok ikke umulig at disse ved en konvertering skaper grunnlaget for 1 infanteriarme i øst.

Neste er kavaleri, en divisjonstype som er billig å produsere, og som kan brukes til mye rart.

Jeg bruker disse primært som politistyker, grensevakt, og der jeg mangler motoriserte/mekaniserte styrker for å utnytte et gjennombrudd og herje i dypet. Billige divisjoner som det er verdt å ha noen av, men ikke for mange.

Så kommer vi til fjelldivisjonene, og de ser da slik ut. Disse kommer jeg antageligvis til å la være som de er, i hvert fall til rundt 1942. Med mindre gode innspill dukker opp da

Det finnes til å starte med to typer av motoriserte styker, hvor den ene er motorisert infanteri, og det er en divisjonsmal jeg vanligvis sletter. Jeg mener det brukes for mye produksjonskapasitet i forhold til hva man får igjen.

Den andre typen er panzerdivisjonen min, og ser slik ut til å begynne med:

Den består totalt av 5 bataljoner med lette stridsvogner, og 4 bataljoner motorisert infanteri. Her finnes det en god del muligheter for hvordan man ønsker å organisere, men jeg ser for meg følgende oppsett etterhvert:

3x bataljoner med medium stridsvogner, 1 bataljon med Panserjagere, 4x bataljoner med motorisert infanteri og 2 bataljoner med Katjusja (stalinorgler) i stedet for selvdrevet artilleri.

Siden infanteriet uansett er motorisert, vil man uansett ha begrensninger på hvordan dette blir brukt i lendet. Ved en eventuell mekanisering av infanteriet kan man og mekanisere rakettbatteriene.

Sist ut er da infanteridivisjonen, som da ser slik ut ved spillestart:

Her er det mange muligheter, særlig siden dette er den typen du kommer til å bygge mest av. Man kunne jo ha tenkt seg en spesialisering av divisjonene alt etter hvilken front de er tiltenkt, men jeg ser for meg følgende oppsett; vi beholder de tre infanteribrigadene, men legger til 3 bataljoner med artilleri, samt bytter ut støttestyrken med ingeniør- og sanitetskompanier. Dette bør være en solid og grundig base som kan håndtere de fleste situasjoner.

Jeg vil nok komme nærmere innpå hvordan jeg prioriterer forskningen i senere innlegg, samt hvilke nasjonalfokus jeg velger, og hvilke jeg velger bort. Som jeg skrev i innledningen er det fint om folk kommer med tilbakemeldinger.

Så da er det vel på tide å finne veien til fronten?

"Whatsoever therefore is consequent to a time of Warre, where every man is Enemy to every man; the same is consequent to the time, wherein men live without other security, than what their own strength, and their own invention shall furnish them withall. In such condition, there is no place for Industry; because the fruit thereof is uncertain: and consequently no Culture of the Earth; no Navigation, nor use of the commodities that may be imported by Sea; no commodious Building; no Instruments of moving, and removing things as require much force; no Knowledge of the face of the Earth; no account of Time; no Arts; no Letters; no Society; and which is worst of all, continuall feare, and danger of violent death; And the life of man solitary, poore, nasty, brutish, and short" -Hobbes, Leviathan, Chapter 13.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Jeg finner i hvert fall slike tråder underholdende. Det er jo mulig det er for spesielt interesserte, men på den annen side er dette et militært diskusjonsforum.

En liten observasjon først: du har bilde av fjelldivisjonen din to ganger; den siste skulle vært en motorisert divisjon.

Jeg har ikke spilt Sovjetunionen, eller muligens en gang da spillet var helt nytt, så det er begrenset hvor mange konkrete innspill jeg kan gi. Det eneste jeg har lest av tips som er spesifikk for Sovjet, er at du ikke kommer unna en utrensking av offiserene, og at det er best å ta den tidlig og ikke midt i krigen. Men vet ikke mer om mekanismene bak det.

Jeg synes det virker fornuftig å sette slike mål som du har gjort, for å fokusere forskning og produksjon.

Når det gjelder det spesifikke med oppbygging av de enkelte typene divisjoner, så er frontbredde, som jeg tidligere har vært inne på, viktig. En provinsgrense har en bredde på 80, og det er om å gjøre å skvise inn så mange militære avdelinger man klarer på den bredden for å få mer kampkraft enn fienden. Altså er divisjoner med bredde 10, 20 eller 40 de enkleste å benytte, og det er det også mange som gjør. Imidlertid er jeg mer opptatt av historisk realisme, og har etter litt eksperimentering kommet til at frontbredde 26 er et bra kompromiss mellom dette og spillbarhet. Tre divisjoner gir frontbredde 78, som er nært nok 80 til at jeg får utnyttet lendet.

Spiller jeg Tyskland eller Sovjet kaller jeg de loddrette samlingene av bataljoner for regimenter, spiller jeg UK kaller jeg dem for brigader. Same, same, da, egentlig, men historisk realisme og alt det der. Så blir min standard infanteridivisjon tre regimenter med tre bataljoner i hvert, samt et par artilleribataljoner og noe PV og LV, og det gir bredde 26. Tilsvarende for motorisert infanteridivisjon, men da er alt dette motorisert eller selvdrevet. Og som også nevnt i et tidligere innlegg, panserdivisjonene mine er modellert etter 7th Armoured Division slik den var mot slutten av krigen, med en panserbrigade med fire stridsvognbataljoner og en infanteribrigade med fire motoriserte eller (helst) mekaniserte infanteribataljoner, i tillegg til selvdrevet artilleri og PV på divisjonsnivå, også bredde 26.

Til dine konkrete divisjoner: jeg synes de ser bra ut som en start, så får man heller bygge ut gradvis etter som man får erfaring. Enig i at infanteridivisjonene trenger mer artilleri. Kavaleribrigaden din (som du kaller divisjon) ville jeg gitt ett MP-kompani, som gjør den mye bedre til politioppgaver mot plagsomme partisaner.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Til mitt eget spill: jeg ble smått om senn ferdig med det første spillet som UK, nevnt over. Vi gjenerobret Frankrike og tok Tyskland, som ga seg. I fredskonferansen ga jeg Frankrike tilbake til franskmennene, som de sikkert ble glade for, men landet mitt het fortsatt Franco-British Union i stedet for Great Britain. Frekke fransoser! Så tok vi Sovjet. Jeg valgte å demokratisere både Tyskland og Sovjet i stedet for å okkupere dem, men tviler på at det er veldig smart poengmessig. Så gikk vi mot Japan, og der gjorde AI'en noe jeg ikke har sett tidligere, USA gjennomførte en vellykket landgang og tok Tokyo mens vi var i ferd med å gå i land rundt Nagasaki. Jeg hadde akkurat fått ferdig min første atombombe da, og da jeg brukte den (i et kirurgisk angrep kun mot militære mål, selvsagt) ga de seg umiddelbart.

Men så skjedde noe rart. Det hadde brutt ut kriger mellom to av mine allierte (Norge og Nederland, faktisk) og den Russiske Føderasjonen, som hadde vært på parti med oss i krigen mot Japan. Jeg unnlot å involvere meg fordi jeg hadde en ikke-angrepspakt med Russland (kanskje ikke så smart, men, men). Plutselig begynte russerne å forsøke en landgansoperasjon i Cornwall! De ble elegant stoppet, men dette måtte jo ta slutt, så jeg sendte en panserarme til Finland, og gjorde klar til angrep. No go. Jeg fikk ikke lov til å angripe, og når jeg flyttet avdelinger inn i områder som hadde vært holdt av russerne, skiftet områdene ikke farge. Systemet hadde ikke skjønt at jeg var i krig med russerne, selv om de fikk lov å anripe meg. Dette er meldt inn som en bug.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Dette kommer jeg til å følge med på. Har nettopp fullført en runde som India, Indiske tropper har alene ryddet Asia for japanere, Afrika for Italienere og Midtøsten for tyskere (som kom via Tyrkia etter et demokratisk kupp der fikk dem på alliert side, ikke se på Indisk etteretningstjeneste, de vet ingenting om det).

Først til divisjonene. Jeg kjører 20 og 40 bredde divisjoner. Vet at det ikke er historisk korrekt, men spillet er nå en gang lagt om så tett på dette. Jeg kjører 20 bredde på rent infanteri med kun støttekompanier (vanligvis: oppklaring, ingeniør, feltsykehus, luftvern (gir også litt panservern) og logistikk eller artilleri avhengig av tilgang på logistikk der styrkene skal settes inn). Disse divisjonene utgjør mengden i styrken, de er relativt rimelige og holder seg ganske godt i forsvar. Disse kan holde lengre fronter.

Som India hadde jeg begrenset med industriell kapasitet, dermed ble også sjokktroppene infanteri basert. Denne gangen 40 bredde og med 4 artilleribataljoner. Samme støttekompanier som vanlig infanteri, men alltid med logistikkkompani. Så hvorfor 1 divisjon med 40 og ikke 2 med 20? Punkt 1, jeg kan ha dobbelt så mange soldater under samme general. Punkt 2, gir større sjansen for gjennombrudd som gir betydelig mer skade på motstanderen. Hver spilltime i et slag kalkulerer spillet kampen mellom divisjonene slik at en divisjon angriper en annen divisjon, dersom angrepet på en enkelt divisjon overstiger krevet for gjennombrudd så blir skaden mangedoblet. Nedsiden med 40 bredde er at man dekker en mindre front og man får lettere trøbbel med logistikken.

For panser så har jeg pleid å kjøre lett-panser på bredde 20. Hvis jeg har mye industri blir det 2 sp-art, 1 td og resten fordelt på motorisert infanteri og lett-panser. Med mindre industri så blir det færre varianter av panser og mer motorisert infanteri. Jeg kjører bredde 20 fordi disse skal utnytte hull hos fienden i større grad enn å lage hullet. Og det å kunne spre dem ut og omringe fienden er svært viktig. 1 TD er nyttig fordi det gir piercing og hardnes, mens 1 ekstra gir liten ekstra gevinst. SP-art gir omtrent like mye ekstra per bataljon.

For medium panser så kjører jeg bredde 40 av grunner oppgitt over. Disse er enheten som skal bryte gjennom. Fremdeles kun 1 td, men mye sp-art og om jeg har råd til det kjører jeg mekanisert infanteri.

Man kan bygge seg en super-heavy tankdestroyer og putte i 40 bredde infanteridivisjonene med masse artilleri, gjerne med marineinfanteri og fjelljegere. Det gir vanvittige spillmessige resultater. Men jeg avstår fra å utnytte spillet såpass.

Ellers så er vel antallet fjelljegere og marinejegere begrenset i den nye versjonen? Så du kan ikke bygge så mye fjelljegere som du vil lengre.

Når jeg har spilt sovjet så går jeg for primært infanteri divisjoner. Først kun 20 bredde for å dekke hele fronten, så noen 40 som gjennombruddsdivisjoner. Om ting går bra kan man da etterhvert kjøre mer lett-panser for å omringe tyskerne når de setter seg fast. Jeg satser alltid tungt på sivil industri og infrastruktur i starten, da kan jeg bygge mer senere. Jeg bygger 0 marine og flyvåpen i starten. Sovjet trenger i liten grad marinen, og flyvåpenet kan lett bygges opp senere med mer industri og mer moderne teknologi.

Edit: Og ja, jeg har alltid en "Bootcamp"-arme. Alle nybygde divisjoner er innom der for å trene til de er nådd topp treningsnivå og fordeles til frontene.
    Sist endret av aquila; 24-03-18 kl 14:21 Begrunnelse: Tillegg
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Påskeprosjektet 2018, utfyllende notat.

Rettelse, ny feil følger: Min etterlyste motoriserte divisjon:

Når det gjelder statsen for divisjonene, så mener jeg at en av de viktigste er org, og at den bør minimum være på 40. Så vil det alltid være en balansegang i forhold til hvordan man ønsker å bygge ut divisjonene. Et scenario som jeg ser enkelte diskuterer, er at det vil være bedre med en tung divisjon, enn mange små og lette. Litt som Aquila.

Ellers, i dette scenarioet jeg kjører nå har jeg bare 8 divisjoner i trening, siden vi snart skal i krig tenkte jeg å avvente med stortreninga til den av avklart. Bygger masse sivile fabrikker(målet er 150, slik at man til en hver tid har tre fulle produksjonslinjer).

Det er to forhold jeg ikke har snakket om i åpningsinnlegget, nemlig hvilke lover jeg skal endre, og hvorfor.

De gangene jeg har spilt som sovjet har jeg etterhvert byttet over til frihandel som økonomisk politikk(gir de beste bonusene, men tar en del sivile fabrikker), selv om det nok ikke er særlig realistisk....

Det andre er at jeg har stort sett beholdt frivillig tjeneste i forsvaret, da det ligger en god mulighet i det ene nasjonalfokuset for å bedre vernepliktsgrunnlaget. Jeg kan fortelle mer om det når jeg må ta valget i fokustreet.

The great purge, som det jo heter på nynorsk, er et nasjonalfokus som man bør ta. Tar man det ikke, får man i verste tilfelle en borgerkrig i fanget(jeg holdt på å skrive sivilkrig...). Det bør også tas så fort som mulig, allerhelst først, siden nerfene man opplever er ganske drastiske(redusert forskerhastighet innenfor militærområder, blant annet).

I tillegg sitter ideen igjen i nasjonen veldig lenge, oversatt til spillerspråk; du vil kjenne de negative effektene lenge. Jeg planlegger derfor å ta TGP rett etter at de tre krigene jeg skal sette i gang med nå er ferdig, eller hvis tiden går i fra oss, mens krigen pågår.

Det er og verdt å nevne at TGP fører til at man må ta noen valg. Grovt forenklet vil det være valg av typen som gjør at du enten henretter noen gode generaler(som ville ha gitt deg gode bonuser), eller at du vil få en borgerkrig senere. Jeg prøver stort sett å unngå borgerkrigen, da dette stjeler ressurser som en full sjømann drikker øl...

Håpet er for øvrig at når man går så offensivt til verks, så slipper man styret og mikrostyringa det er å skulle holde en forsvarslinje fra svartehavet til Østersjøen.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Det er mulig jeg ikke har skjønt alt når det gjelder økonomi og handel, for jeg bruker gjerne å gå mot mer lukket økonomi. Men du mener altså at fordelene med frihandel oppveier ulempene? I så fall må jeg teste det. Når det gjelder sammensetningen av divisjonene og betraktninger rundt ORG og den slags, har helt sikkert du og aquila rett, det er bare at jeg frikobler meg litt fra tallene og forsøker å finne noe jeg synes blir mer historisk. Hver sin smak, men her er sånn jeg tenker:

Spillet har ikke armekorps, men siden jeg ønsker det, spiller jeg med dem likevel. Det betyr at jeg har satt opp faste maler for hvordan korpsene skal se ut, og så bygger de divisjonene som inngår i ett korps samlet på ett sted. Så setter jeg sammen armeer med to eller tre korps i, samt selvstendige brigader på armenivå.

Infanterikorpset består av fire infanteridivisjoner og en artilleribrigade. Tre av disse divisjonene (som sagt, bredde 26) fyller frontbredden i en provins, mens den fjerde er reserve, eller går inn dersom provinsen blir angrepet fra to retninger og fronten dermed blir 120. Da må artilleribrigaden (bredde 13) også inn. Ellers kan sistnevnte brukes for å skape betingelser for gjennombrudd (lav ORG men høyt soft attack). Nå skal det sies at jeg sjelden får detaljstyrt sånn, så jeg vet ikke helt hvordan AI håndterer dette. Infanteriarmeen består i utgangspunktet av tre slike korps, med tre tunge panserbrigader som reserve på armenivå (så skal det sies at jeg jukser litt og bygger disse sammen med hvert sitt korps bare for enklere å holde tellingen).

Panserkorpset består av to panserdivisjoner, to motoriserte infanteridivisjoner og en tung panserbrigade. Her er panserbrigadens oppgave å skape gjennombruddet sammen med panserdivisjonene, så skal disse utnytte det mens infanteriet med sin høyere ORG holder flankene. Nå er de fire divisjonene raskere enn den tunge brigaden, så den vil bli hengende etter under rask fremrykning, men det tenker jeg er greit dersom de fremste går på kvist. Og på armenivå en artilleribrigade pr korps (den oppmerksomme leser vil skjønne at det er litt kunstig å snakke om armenivå så lenge jeg bygger dem sammen med hvert sitt korps, men pytt). Panserdivisjonene starter som lette, men etter som teknologien kommer blir de gradvis, bataljon for bataljon, gjort middelstunge, og de motoriserte bataljonene som inngår der gjort mekanisert. De motoriserte infanteridivisjonene holder jeg imidlertid motorisert for at de skal være så raske som mulig.

Disse to armetypene vil da, om jeg fyller dem med tre korps, ha 12 divisjoner, 3 tunge brigader og 3 artilleribrigader, totalt 18 enheter. Ja, jeg vet at en arme i HoI4 kan ha 24, men historisk var armeer nærmere 10 divisjoner, og jeg føler jeg kommer unna med "12 divisjoner og en håndfull brigader".

Marineinf, fallskjerm og fjell bygger jeg som selvstendige korps med fire divisjoner av samme type i hver.

Og alle armeer og selvstendige korps får en ving med CAS. Jagerfly og bombefly holder jeg under Luftforsvaret.

Til slutt, armegruppene blir da de inntil fem armeene eller korpsene som naturlig hører hjemme på ett frontavsnitt.

I tillegg til alt dette, som representerer hovedstridskreftene, har jeg som aquila en treningskommando hvor de nye divisjonene får kjørt seg før de fordeles til korps/armeer. Samt garnisoner og kavaleribrigader etter behov for å håndtere bakre områder.

Og til spørsmålet til @aquila: Ja, du kan bare ha et antall spesielle (fallskjerm, fjell, marinesoldat) bataljoner tilsvarende 5% av alle bataljoner du har. Dog minimum 24, slik at du i alle fall kan ha tre divisjoner eller deromkring.

Ellers blir det spennende å følge prosjektet ditt fremover, @yamaha.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Kort statusrapport:

Grunnet en ørliten feilberegning i politisk kapital, måtte jeg vente litt med Østerrike. Men jeg har en erklæring på gang der og.

Spanjolene er i gang med en liten borgerkrig, men siden jeg selv skal ut på røvertokt sender jeg ingen hjelpetropper selv denne gangen.

Jeg bør vel klargjøre at jeg snakker om handelslovene. Jeg synes frihandel gir gode bonuser, men det finnes jo en tabell her som kan forklare det bedre, eventuelt motforklare: https://hoi4.paradoxwikis.com/Ideas#Trade_laws

Noen korte situasjonsrapporter i billedform:

Bismark har visstnok sagt at en god europeisk politikk skal holde England isolert. Det ser ikke ut til at de vil høre på det øret:

Og en kul feature som jeg ikke har registert; du kan nå tegne frontlines og angrepslinjer på armenivå, også fordeler armeen selv divisjonene under. Så vidt jeg har skjønt. Dette blir nå testet.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Kort situasjonsrapport:
    Polen og Frankrike har blitt med i de allierte, og de allierte har erklært krig. Jeg har også kjempet en kort grensekrig mot Japan og tapt. Dette kan jo bli riktig spennede. Jeg så meg og nødt til å starte TGP, hvilket jo kan ha uforutsette konsekvenser.

Oppsummering av hva man har lært så langt:
    • ved en grensekonflikt dannes det plutselig en ny arme ut av de divisjonene som måtte være i provinsen når konflikten startet. Og ikke nok med det, den orginale armeen er tydeligvis fornøyd med å bare se på. Her må det tydeligvis forskes litt på mekanismer.
    • Funksjonen for å lage en slagplan ved "frontnivået" er bra. Bortsett fra at stackinga ved frontlinja viser seg å være frustrerende, og måten planen blir gjort på er interessant. Foreløpig så kan det se ut til at den gamle metoden ved å gi en angrepsplan og en sektor til hver enkelt arme er å foretrekke.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Sitrep:
    Tjekkoslovakia ble med i allierte-avdelingen. Romania bestemte seg for å beskyte Tjekkoslovakia, og ble og med i samme avdeling. Resultat; Prosjektet ble satt på pause, og nytt prosjekt startet. Samme mål, metodikk og opplegg som forrige prosjekt, men med en vesentlig forskjell. Denne gangen skal vi teste om det går bedre om man går for divide and conquer. Vi holder derfor på med å lage en krigserklæring mot Polen alene først. Når så Polen er tatt, går vi mot Tjekkoslovakia og Østerrike.

Hvis da Romania slenger seg på kan vi ha ledige styrker for å ta oss av det problemet. Annen forskjell fra forrige gjennomspilling er at jeg går rett for The Great Purge, siden jeg ikke trenger politisk kapital til å starte med.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Når man havner i gamemodus, så havner man i gamemodus.
    Dette er ståa nå i den fransk-sovjetiske krig.

Kort fortalt, ingen reagerte da jeg tok Polen. Da jeg begynte å rettferdiggjøre en krig mot Tjekkoslovakia, så fant UK, Frankrike og Romania ut at de skulle garantere for friheten til Tjekkoslovakia. No peace in our time der altså.

Fordelen med å ta tatt Polen først kan oppsummeres slik:
    -Frankrike får ikke satt inn tropper, da de var avhengige av å mellomlande i Polen. Det kan hende det kommer en sjøinvasjon etterhvert, men foreløpig har vi ikke sett noe til den. Det de driver med nå er å fly bombefly fra Frankrike til de delene av Tjekkoslovakia som de når, dvs omtrent opp til Praha.

-Man får frigjort såpass mye med styrker at man kan holde Romania stangen mens man tar Praha, og etterpå får man Romania gratis.

Foreløpig har dette fungert etter målsetningen, som var å slippe et tysk angrep som jeg måtte holde en lang forsvarslinje mot. Ulempen er jo at jeg nå har havnet i Krig med de allierte, og Royal Navy bedriver klappjakt på mine konvoier. Det kan hende jeg bør forske på raffinerier.

Vi får se hva som er status etter at man har fått tatt Østerrike.

Den størte utfordringen nå er jo at man ikke har fått begynt å trene opp divisjoner, men på den andre siden, jeg bør jo ha et kadre av erfarne soldater nå.

Og ja, avtale inngått med Tyskland. Kommer Molentov på bordet, tror jeg at jeg tar den og. Fordelen med den tysk-russiske avtalen er kortere forskningstid på panzer.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Det er noe olje i Romania, er det ikke? Og hvordan er forholdet ditt til Tyrkia og Iran? Jeg tror jeg ville forsøkt å til en landforbindelse til Midt-Østen for å sikre meg nok olje.
    Vanligvis ville Hitler kommet etter deg i 1941, men i og med at du er i krig med de allierte har du brutt historisk modus, så det er vel ikke godt å vite hva som skjer.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Apropos historisk modus: dersom du spiller en mindre nasjon i historisk modus, er det ganske sannsynlig at krigen forløper omtrent som i virkeligheten. Og da er det interessant å finne en nisje som man kan fylle for å prøve å endre utfallet til noe bedre. Det blir en ganske annen måte å spille på, og mye fast forward i perioder hvor det ikke skjer noe.

Så, da jeg var ferdig med spillet som UK nevnt tidligere, fikk jeg såvidt begynt på et med Australia. Ideen min var at jeg skulle spesialisere meg i mobile ørkentropper. Akklimatiseringen var allerede på plass, og jeg hadde en general med egenskapen 'Ørkenrotte', så forutsetningene var gode. Uheldigvis rotet jeg det til ved å produsere standard infanteri i starten, nærmest av gammel vane. Det jeg burde gjort var å kun forske på og bygge motorisert og lette stridsvogner, selvdrevet artilleri og panserjagere. Senere var ideen å bygge ut marineinfanteri for å slåss mot japanerne i nærområdene, men så langt kom jeg ikke.

Da krigen kom, sendte jeg alle flyene mine først til Polen og deretter til Frankrike da Polen falt. De fikk masse nyttig erfaring, som jeg tenkte bruke til å oppgradere 1940-variantene av fly når jeg fikk dem. Marinen beholdt jeg hjemme, men jeg sendte et panserkorps (organisert omtrent som beskrevet i tidligere post, men divisjonene var mye tynnere oppsatt enn de burde være) til Egypt. Ideen var å først forsterke britene der, og så kaste italienerne på sjøen. Uheldigvis var det full oppløsning, og Kairo falt samtidig med at mine styrker ble landsatt på Sinai. Vi klarte å gjenerobre både Kairo og Alexandria, men så dukket en hel tysk arme opp fra vest, samtidig med at vichy-franske styrker fra Syria hadde tatt Libanon og Palestina og truet oss fra øst. Britene forduftet helt. Vi forsøkte å komme oss ut sydover, men ble avskåret, og etter heltemodige kamper måtte hele korpset overgi seg til Rommel. Akk.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Det er noe olje i Romania, er det ikke? Og hvordan er forholdet ditt til Tyrkia og Iran? Jeg tror jeg ville forsøkt å til en landforbindelse til Midt-Østen for å sikre meg nok olje.
    Vanligvis ville Hitler kommet etter deg i 1941, men i og med at du er i krig med de allierte har du brutt historisk modus, så det er vel ikke godt å vite hva som skjer.
    Som sovjet har jeg alt landgrense mot både Tyrkia og Iran. Kanskje man skal bruke litt politisk kapital på å forbedre forholdene? Det ligger ved nærmere ettersyn også nasjonalfokus inne som gir krigsmål mot både Tyrkia, Iran og Irak. Men da er det jo disse forbaskede britene da. Jeg trodde virkelig ikke Chamberlain hadde krig i seg.

Når det er sagt, så antar jeg at Afghanistan må utgå av den orginale planen, eller i hvert fall vente til jeg har nok soldater. Det kan bli tungt å skulle holde British raj unna. Det store problemet er nå engang gummi, olje er ikke kritisk enda.

Det ser ut til at om man spillet Sovjet, så er det å ta Polen definitivt en viable(kan man si levedyktig plan på norsk?) mulighet. Du kan jo da sette opp armeer nært Berlin, og satse på er raskt gjennombrudd der. Ulempen ligger nok i at man da må forsvare de gamle grensene til Polen og. Det kan bli langt. Hvis man bare går etter Polen, ser det ut til at spillet behandler det som en reprise av 1920-krigen.

Ellers ble mistanken min bekreftet i natt, hvis du har en arme av blandene styrker, så er det nok best å sette opp angrepsplaner og tildele sektorer manuelt, kontra å gjøre det på armegrupppenivå.

Nå skal jeg bare sette i gang frøken siemens med oppvasken, også venter det en krig mot Østerrike. Jeg ser og at Italia har lyst på Jugoslavia, og det kan jo få sistnevnte nasjon med i de allierte. Jeg tror jeg beholder en arme i Romania jeg, i tilfelle det skulle skje. Ellers står da 1.fjellarme på grensa mot Østerrike, støttet av en kavaleriarme. Det bør nok holde. Resten av styrkene jeg brukte i Polen har blitt sendt til grensa mot Finland.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Fra: Krigskommissær Yamaha
    Til: Den utvidede folkekomiteen for krig, fred og sånt.

Da har man satt to gjennomspillinger på pause, og det er kanskje på tide å oppsummere hva man har lært:

1) Skal man ekspandere, må man enten velge et land som f.eks de allierte ikke er interessert i, eller håpe at de ikke har nok politisk kapital til å utstede garantier.
    2) Som sovjet, start en krig mot Polen så snart det lar seg gjøre. De allierte bryr seg ikke, og minst like viktig: Starter du nasjonalfokuset The Great Purge samtidig, kan du få Lessons of War allerede i 39, noe som er to år tidligere enn hva som ligger i nasjonalfokusene om du ikke har en krig.

Så hvorfor er det så viktig å få LoW på plass? Vel, offiserer er tydeligvis viktige de og, og når du mangler offiserer, går produksjonen ved verft og militære fabrikker ned med 11%. Og det er før man tar inn effekter av hvor effektiv arbeidslinjene er, tilgang på ressurser o.s.v.

Personlig foretrekker jeg denne ruten:

For å fortsette med å liste opp hva man har lært:
    3) Tyskland får automagisk et krigsmål mot den som måtte kontrollere Sudetenland. Så plutselig fikk jeg et lass med tyskere over grensa. Aldri mer 9. april, sarrem.
    4) Selv om Østerrike er i krig, og en fremmed makt har deler av territoriet, så kommer sammenslåingen 8. februar 1938.

5) Bare tronarvingen til kongedømmet av idioti kjemper en krig på 12 fronter. Noe man effektivt ender opp med å gjøre når man skal krige både mot fasistene og de allierte. Splitt og hersk er nok medisinen her.

Min personlige mening er at det holder med å ta polen, for da kan man fortsatt få den tysk-sovjetiske avtalen(som gir kortere forskningstid på panser), og senere Molotov-Ribentroptraktaten, som gir Sovjet muligheter til å ta de baltiske landene samt Finland. Spørsmålet spilleren må stille seg selv er om han skal følge stipulasjonene i traktaten, og gi halve Polen til Tyskerene. Her er det mange forhold som spiller inn, og i den gjennomføringen jeg tester nå sa jeg Njet til Tyskland når de spurte om å få halvparten. Så nå maser de om krig. Jeg har gitt beskjed om at soldatene må pusse skoene og gjøre klar sablene....

Ellers kan jeg presentere høystærede @aquila sine "first on fot", som har en slik mal:

I tillegg har vi en tung inf-div, som vist under:

I tilegg kjører vi det som vel må kunne kalles en forsterket regimentsstridsgruppe:

Over til noe annet, hva slags doktrinevalg pleier dere å kjøre. Selv går jeg for kolonen til venstre, og tar første vei til venstre, andre vei til høyre, selv om sovjet alt har påbegynt den til høyre:

Sist men ikke minst, hva i alle dager holder UK på med?

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Da er jeg nettopp ferdig med en gjennomspilling som Columbia, litt annerledes enn mine tidligere spill.

Man starter ganske tynt med soldater, fabrikker og utstyr. Første fokus var industri og infrastrukturoppbygging. Imens fikk jeg innsatt en skikkelig fascist som minister. Det ble en tung periode i starten hvor lav stabilitet gav svekket produksjon før vi kom over på den fascistiske siden. Columbia starter med noen rare brigader: 3 infanteri og 1 kavaleri. Gjennom kontinuerlig trening anskaffer hæren seg nok erfaring til å gjøre dette om til 5 infanteri per brigade først. (Ingen nasjoner ville ta mot mine militærattacheer.) Første land til å bli innlemmet i Stor Columbia var Panama. Den krigen gikk svært fort. Neste mål var Ecuador. Etterretningsrapportene viste at jeg hadde et knapt overtall i bataljoner, men motstanderen hadde ikke flyvåpen. Jeg hadde på denne tiden satt av 1 fabrikk til produksjon av CAS. Når angrepet kom stormet Colombianske soldater raskt over grensepostene, og krigen var over etter et par korte slag.

Denne korte krigen gav nok erfaring til å omgjøre alle divisjoner til 20 bredde infanteridivisjoner med støtte fra: Artilleri, oppklaring, ingeniør, feltsykehus og logistikk. Ingen av de forventede motstanderne kunne antas å satse på stridsvogner, heller ikke vi. Så intet panservern ble anskaffet. Jeg brukte nå noe tid på å bygge opp divisjonene og trene dem opp igjen etter utvidelsen.

Neste land som skulle frigjøres fra sine undertrykkere og innlemmes i Stor Columbia var Venezuela. Jeg stilte opp min Armégruppe på grensen, med ordre om å forberede å storme gjennom grensepostene. Armégruppen bestod av en Armé med 24 infanteridivisjoner og en Armé med 4 tilsvarende divisjoner. Flere divisjoner var under utdanning, men nå var antallet tilgjengelige rekrutter ganske presset.

Etter at våre diplomater og eksperter på sosiale medier hadde fremvist noen powerpoint-presentasjoner som viste at Venezuela åpenbart var en naturlig del av Stor Columbia ble stormangrepet satt i gang. Fortsatt ingen reaksjon fra storebror USA. De garanterer for uavhengigheten til alle land i Sør-Amerika, men denne garantien gjelder kun dersom den angripende part er fra et annet kontinent, frem til utløser Pax Americana. Første angrepsbølge lykkes ganske bra. Store tap på begge sider, men nå står mine divisjoner i forstedene til Caracas. Jeg ser derimot at tilgangen på ferske rekrutter vil bli tom om jeg fortsetter i samme tempo videre. Kampene bølger nå mer frem og tilbake, og det blir klart at vi ikke lenger kan bryte ned forsvarerne raskt. Jeg avblåser angrepet, setter opp en forsvarslinje på noen åssider bak elver. Deretter rullerer jeg divisjoner ut for oppfylling av rekrutter og opptrening.

Mens alt dette pågår får jeg nok erfaring til å designe tunge infanteridivisjoner med 4 artilleri og 40 bredde. Disse settes i produksjon. Parallelt med gjenopptrening av kampskadde divisjoner og oppbygging av tunge infanteridivisjoner kaster Venezuela sine unge gutter mot forsvaret mitt. De tar enorme tap. Noen steder må vi trekke oss midlertidig tilbake og så ofre noen unge for å ta områdene tilbake.

Etter noen måneder med skyttergraver er hæren gjenoppbygget og forsterket med tunge divisjoner. Hæren stiller nok engang opp til angrep. I et nøye koordinert angrep over hele fronten, med støtte fra flyvåpenet, stormer "Den nye Hæren" gjennom Venezuela. På kort tid nedkjempes hele Venezuela, og folket der blir frigjort fra en en fascistisk diktator. Nå får de gleden av å leve i et annet fascistisk diktatur.

Så et par ord om hva som skjer i resten av verden. Oppsiktsvekkende nok vant kommunistene borgerkrigen i Spania. Tyskland og Italia kjører over det meste av Vest-Europa, men går på kvist i Afrika. Tyskland lykkes også godt i sitt angrep på Sovjet, de når helt til Moskva før Spania blir med i krigen på Sovjetisk side. Spania kjører over Kollaboratør Frankrike, og gjør dem om til Kommunistisk Frankrike. Samtidig omtrent overgir Japan seg til USA og Kina. Japan blir nå en republikk. Jeg ser at det ser svart ut for aksemaktene, og planlegger å holde meg utenfor verdenskrigen.

Neste mål for frigjøring er siste brikke for å opprette "Det Bolivarske Imperiet": Peru. Mens jeg har herjet med mine andre naboer har Peru i stillhet bygget opp en ganske solid styrke. Har Columbia svidd av for mye krutt i krigen mot Venezuela? To Armeer på 24 divisjoner stiller opp på grensen. I et innfall av langsiktig planlegging har den fascistiske diktatoren fått bygget flotte fine veier i hele grenseområdet, så her blir det ingen problemer å få frem reservedeler og ammunisjon. Stor Columbia erklærer krig mot Peru, men velger merkelig nok å bli stående på grensen i sine skyttergraver. Peruanske styrker skytes i fillebiter mens de stormer over elver, opp fjellsider og mot godt opparbeidede skyttergraver. Så godt som alle mannlige peruanere i vernepliktig alder faller på vei opp disse fjell og åser. Når den Columbianske armégruppe sjefen omsider beordrer sine styrker opp av skyttergravene og til angrep så er det stort sett tomme skyttergraver og syke og skadde soldater som møter dem. På et blunk er man i Lima der landets regjeringssjef overgir seg. Nå kan man erklære "Det Bolivarske Imperiet" for opprettet. Gleden i befolkningen er stor, og menn i alle de tidligere landene strømmer til rekrutterings-kontorene for å bli med i hæren.

Det er nå blitt 1944. Sovjetiske styrker møter Spanske styrker i utkantene av Berlin. Hitler velger selvmord, og kort tid etter opprettes "Den Tyske Sosialistiske Folkerepublikk". Noe uklart hvordan og hvorfor, men Sovjet erklærer nå krig mot demokratiske Japan. Dette medfører krig mellom de allierte og kommunistene. I praksis Euro-Asia mot alle unntatt Sør-Amerika. India holder enda stand dog. USA seiler en haug med soldater og skip rundt om, men ser ikke ut til å engasjere seg noe særlig i stridighetene.

Den Colombianske diktatoren har nå lykkes i sitt primær mål. Men i et utslag av stort magamål settes målet om å samle Sør-Amerika i "Det Stor Bolivarske Imperiet". Diktatoren ser at han har begrenset med ressurser, særlig stål er det tynt med. En kort kartstudie viser at Chile har en gruve som nok har mange slaver som må "frigjøres". Flere powerpointpresentasjoner senere så stormer 24 divisjoner over den smale grensen. På den andre siden står en enslig kavaleribrigade. En offervillig Rittmester holder tilbake angriperne i et par timer, men så er han tom for ammunisjon og det er begrenset hvor mange soldater man når frem til med sabelen. Deretter raser hæren nedover Chiles fjell og knauser, de møter liten eller ingen motstand. En måned senere stormer 24 divisjoner inn i Bolivia, det er vel bare naturlig at Bolivia er en del av "Det Stor Bolivarske Imperiet"?

Mens dette pågår har Britiske styrker invadert Hamburg for 56. gang. Harde kamper mellom demokratiene og kommunistene foregår på strendene i området. Spania har også frigjort store deler av Nord-Afrika.

Bolivia oversvømmes raskt, og mange overgir seg da de er nå omsider kan "frigjøres". Neste mål er Argentina. Mens man sitter og ferdigstiller en powerpoint som vil overbevise alle om at Argentinas befolkning må frigjøres så tikker en twitter melding fra den amerikanske presidenten inn: "Pax Americana, covfefe"

Et raskt krigsråd finner det uansvarlig å gi noen mulighet til å "Make South-America great again". Det gjelder å gi seg mens leken er god. Det er nå sommer 1945, verden er inne i tredje verdenskrig. Vi er omtrent eneste overlevende fascistiske diktatur, men vi er ikke endel av verdenskrigen. Powerpointen om Argentina lagres på Dropbox og glemmes. Fokus snus til å bygge opp landet etter mange år med krig.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Rom byggdes inte på en dag
    Och tärningen är kastad och världen ligger klar
    Det här är ett korståg, tra la la
    Så skål mina herrar, blott stjärnorna är kvar
    Alt er stille på østfronten, da det enda ikke har startet noen krig. Men det står soldater på begge sider av grensa. Svært mange. Bare sovjet alene har 3 millioner mann i felt, pluss en ca 500000 i trening. Min udugelige etterretningssjef påstår at han ikke vet hvor mange tyskerene har. Vi får se om et lederbytte kan sette fart på den saken.

Ellers så kom denne nyheten inn, noe som førte til at det begynte å sirkulere notater om muligheten for en forkjøpskrig. Selv om den øverste ledelsen offisielt ikke har hørt om slike rykter, langt mindre lagt planer for det, så har alle deniability fram til vi står i Berlin. Hvis det hadde vært slike planer tilgjengelig da. Men hvem vet hva staffoffiserer gjør på jobb...

Ellers sendte vi en militærattache til Norge, for å bedre vår brødreforhold. Det viste seg det, til vår store overraskelse, at det står en gresk divisjon og passer på Oslo. 6.Divisjon har av en eller annen grunn gjemt seg i Bergen. Våre etterretningsanalytikere vet enda ikke om det er for å holde Bergen i kongeriket, eller om det er for å sendes ut av landet.

Italia kontrollerer nå Afrika fra kyst til kyst, nord til sør. Det ligger som sagt ingen planer på bordet, men det er en fugl som har hvisket om muligheten for en landgang i Zanzibar. Men hvor er nå det?

Hæres rittmestre har vært veldig oppstemt i det siste, og det viser seg at grunnen til dette er den nye stridsvognen som nå er klar for produksjon. De sier at den skal være bedre enn noen annen vogn der ute, men siden kvantitet er en kvalitet i seg selv, satser vi på å produsere dem left, right and center. Produksjonslinjene ble sågar åpnet av Stalin selv, og det ryktes at dette medførte at arbeiderene lager 10% ekstra med Stridsvogner om dagen. Vi andre setter pengene på at det tilfeldigvis samtidig ble funnet opp bedre verktøy.

Til sist litt luftrekognosering som ble gjort over vestfronten. Det er snart så mange avdelinger der at sersjanter ofte ikke oppdager før dagen etter at de har fått med seg soldater fra nabokompaniet med hjem etter vaktavløsning. da soldatene etter en lang dag på vakt bare er sultne, og går til nærmeste messe.

Notatet heter forøvrig "Strategisk-taktisk mulighetesstudie vis-a-vis lebensraumpolitikken." Som altså ikke eksisterer. Stalin har benektet alle muligheter for det.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

En kort oppdatering:

Laget en ny divisjonmal slik at jeg kan oppgradere styrkene etterhvert som stridsvognene blir tilgjengelig. Så snart jeg har store nok kvanta av panserjagere skal disse inn, men de er foreløpig prioritert til infanteriavdelinger.

Fjerde februar 1942 altså...

Sitat Opprinnelig skrevet av Shakespeare, Julius Caesar, Act 3, Scene 1
    Domestic fury and fierce civil strife
    Shall cumber all the parts of Italy.
    Blood and destruction shall be so in use,
    And dreadful objects so familiar,
    That mothers shall but smile when they behold
    Their infants quartered with the hands of war,
    All pity choked with custom of fell deeds,
    And Caesar’s spirit, ranging for revenge,
    With Ate by his side come hot from hell,
    Shall in these confines with a monarch’s voice
    Cry “Havoc!” and let slip the dogs of war,
    That this foul deed shall smell above the earth
    With carrion men, groaning for burial.
    Nå var det faktisk en Italiensk styrke som var gått i land i nordnorge, og tatt Narvik. De norske divisjonene startet et motangrep fra Hamarøy, og så ut til å drive den tysk-italienske tilbake mot Finnmark, så jeg gikk inn fra Finland for å fullføre knipetangsmanøveren. Viktig å sikre flankene.

I tillegg holder jeg på med en liten krig mot Afghanistan for å sikre forsyningslinjene.

Dette var status da vi ble erklært krig:

Den oppmerksome leser vil se at USA er med. De ble med høsten 1941, da Japan erklærte krig mot Filipinene. Men de har tydeligvis ikke gjort mye av seg enda. Og ja, den franske klientstaten er kommunistisk...

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Etter å ha hørt tapsrapporten for den første måneden med krig, har radioen blitt beordret å spille Chopins Begravelsesmarsj, for å hedre de 107000 døde.

Den gode nyheten er jo at tyskerene har tapt 237000 i samme periode, samt at vi har tatt Koningsberg. Det svir sikkert for slaskene i Berlin.

Ellers ser det ut til at Aquilas 20breddedivisjoner holder forsvarslinja bra, og der jeg har fått konvertert en inf.bat. til en panserjegerbat, så er de enda bedre. Det tyder på at det å ha panserjagere er viktigere enn jeg trodde. Vi har hittil bare mistet noen grenseprovinser på grensa.

Jeg lurer på om manpoweresserven på 3 millioner er nok, eller om jeg skal begynne med begrenset verneplikt. Hittil er vernepliktsloven at jeg bare har frivillige i hæren.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Som sovjet hadde jeg nok skrudd opp vernepliktsreglene. Du vil ta tap, og du trenger reservedivisjoner til å tette hull. Kommer tyskerne litt fremover blir det større front, og da kan de utmanøvrere deg lettere.

Forøvrig ser jeg at panservern nok er viktig på slettene. Spesielt mot en teknologisk god motstander.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Har alt overført en arme som stod i reserve i øst(den bør vel snart være framme i Stalingrad), og i tillegg regner jeg med at jeg kan overføre i hvert fall 10 divisjoner fra Finland. I tillegg har jeg 30 divisjoner i trening nå, så det grunnleggene bør være dekt.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Måtte kjøre en separat speedrun i går for å teste noen teorier, rent spillmessig:

1) Om noen andre tar Polen, så kan det se ut til at Tyskland slå til vestover i 1938(kanskje 39) og at Frankrike da faller før vi går over i 40. Nøyaktig hvordan spillet uvikler seg etter dette er vanskelig å spå, men det ser ut til at UK klarer å holde Italia unna omtrent ved Zambia.

2) Ut fra dette kan spilleren stille seg noen spørsmål; er det da verdt å ta Polen først? Fordelen ligger helt klart i at du får tilgang på mer industri, men det som man jo ikke vet er jo om et sterke vest hadde klart å påføre Tyskland større tap. De kommer uansett med mange divisjoner, men med like mange?

To teoretiske scenarier: Man tar polen og som stipulert i MR-pakten, gir vestpolen til Tyskland når de spør. Da har du hatt litt ekstra industri i en periode, og får en forsvarslinje fra Østersjøen til Svartehavet. Det andre scenariet er jo at man ikke gir vestpolen tilbake. Man får da en forsvarslinje som går fra tysklands grense mot polen, den gamle tjekkoslovakiske grensa, ungarns grense og grensa mot Romania. Det er jo et valg spilleren må ta.

Eventuelt kan man la være å ta polen, og heller bygge styrker. Men man bør nok uansett ta TGP med en gang, slik at man får lessons of war så fort som mulig. Her er Afghanistan den opplagte kandidaten, som kan tas av en fjellarme av 13 fjelldivisjoner, som du tilfeldigvis starter med.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Fikk tatt en liten runde med Australia i går; startet på nytt for å ikke gå i samme felle som sist. Det er faktisk litt fascinerende å spille en liten nasjon, bare man innser sine begrensninger, finner sin nisje og fokuserer på å gjøre en forskjell der man kan. Og i motsetning til f eks Sovjetunionen får man et personlig forhold til de få divisjonene man får ut.

Som nevnt tidligere, ørkenkrigføring med lettpansrede og motoriserte enheter skulle være min spesialitet. Avdelingene skulle ha høy kvalitet, så jeg lot dem trene seg opp så mye som mulig før de ble sendt til fronten, også etter oppgraderinger og omorganiseringer. Og alle korps skulle ha organisk CAS, noe som gjorde at jeg forserte utviklingen av slike fly, samt jagerfly, for å kunne manøvrere fritt på slagmarken. Ingen andre flytyper ble bygd. Neste prioritet på listen var marineinfanteri for å kunne ta krigen til japanerne, men dette kom litt senere. Til slutt, destroyere og lette kryssere til eskorteoppdrag ble bygd hele tiden i de tilgjengelige verftene.

Så derfor, jeg lot de fem infanteridivisjonene jeg startet med bare bli der de var, uten å gjøre noen oppgraderinger. Så snart jeg kunne, omorganiserte jeg de to kavaleridivisjonene til motoriserte infanteridivisjoner (men de fikk beholde kavaleribetegnelsen, dog). Så bygget jeg to lette panserbrigader i tillegg, og satte disse fire sammen i et korps. Australia har ingen militærteoretiker som kan gi Hæren erfaring, så de tok lang tid med mye trening å få endre malene, og enda lengre tid å få produsert alt utstyret, så korpset jeg sendte til Egypt var ikke så fulltallig som ønsket - de to kavaleridivisjonene var stort sett bare motorisert infanteri uten støtte, og de to panserbrigadene var ikke veldig sterke - to panserbataljoner, to motoriserte infanteribataljoner, en oppklaringseskadron, en selvdrevet lett artilleribataljon og en lett panserjagerbataljon.

Imidlertid var timingen bra - de var på plass og ferdig akklimatisert da krigen brøt løs, sammen med CAS, jagerfly og en flotilje med eskortefartøyer som hadde fått Alexandria som hjemmebase. Vi stoppet italienerne som kom tuslende fra vest, og tross tafatte briter satte vi i gang en motoffensiv som var overmåte vellykket. Først falt Tobruk, og ikke lenge etter omringet vi Benghazi og overmannet det som var av styrker der, og da var veien fri til Tripoli. Britene og frie franskmenn klarte stort sett på egen hånd å få kontroll på Syria, og vi rullet opp Algerie og deretter Marokko, slik at Vichy-regimet mistet fotfestet sitt i Afrika. Så dro vi mot øst igjen, og gikk sørover gjennom Sudan hvor italienerne var på vei nordover. Også her ble de slått ettertrykkelig, og når Etiopia var falt gjensto bare små motstandslommer rundt omkring. AI-en er ikke så flink til sånt, så jeg måtte sende panserbrigadene rundt halve Afrika før kontinentet var vårt. Alt i alt må jeg si meg fornøyd med korpset, som tross at fienden til tider var tallmessig overlegen, hadde klart å bruke sin overlegne mobilitet til å avskjære og omringe, og deretter å slå.

På dette tidspunktet hadde Japan også begynt å røre på seg. Jeg hadde et infanterikorps som holdt Salomon-øyene, Guadalcanal etc, og bygde nå et korps marineinfanteri, foreløpig bare med fem små brigader med fire bataljoner i hver. I første omgang fikk disse passe på Ny-Guinea. Japanerne forsøkte flere landganger, men ble stoppet av infanteriet mitt, og siden det for øyeblikket var fred i Afrika hadde jeg også sendt hele flyvåpenet dit. Panserkorpset står imidlertid i Palestina, klar til å bidra om noen andre (Irak?) skulle trenge disiplinering.

Alt i alt en god militær dag.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Noen observasjoner: Av en eller annen grunn "auto"-motangriper divisjonene dine når de har mistet en provins, og har måttet trekke seg tilbake. Det vil si at de da angriper for å ta tilbake, noe som etter mitt syn bare fører til tapte ressurser i form av døde mannskaper og utstyr man ikke får erstattet. Jeg har i hvert fall ikke sett noen måte å skru dette av på.

Graden av mikromanagment når du skal holde en slik forsvarslinje er enorm. Jeg ser forøvrig at Tyskland har tatt tap i krigen mot meg på ca 700000, men fortsatt kan de "fielde" samme manpower.

Jeg begynner å lure på om svaret på den målsetningen som det hele begynte med er følgende; Skal man spille offensivt med Sovjet, er dette rekkefølgen å gjøre det i: Ta Polen, erklære krig mot Tyskland med en gang, og slit ned tyskerene mens du sakte rykker fremover. Men hvordan de andre AIene reagerer på det er jo noe man må teste. Tjekkoslovakia og Østerrike krever rett timing og du vil uansett da havne i en krig med Tyskland.

Forresten har disse hodeløsene motangrepene akkurat kostet meg 10 divisjoner som ble isolert i en lomme. Ansvarlig general ble tilbakekalt til Moskva, og henrettet for tapet av 9 feltkjøkken.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

En annen observasjon om AI er at den av og til gjør fullstendig idiotiske omrokeringer. I spillet nevnt over fikk jeg melding om at japanerne hadde begynt "en farlig invasjon" mot Guadalcanal. På det tidspunktet hadde jeg infanterikorpset stående med garnisonsordre der og på naboøyene. Bare timer før invasjonen gikk inn, bestemte den plutselig seg for at alle divisjonene - samtidig - skulle flytte seg til andre øyer. Jeg fikk stoppet den ene på Guadalcanal før det var for sent, og slått tilbake invasjonen, selv om den hadde mistet stillingene de så møysommelig hadde gravd. De andre divisjonene var allerede til sjøs, og støtte på den japanske invasjonsflåten. Flere konvoier ble senket, men heldigvis ikke nok til å helt ødelegge noen av divisjonene.

Dette bleknet imidlertid mot det som skjedde litt senere, da Spania ble med i krigen på tysk side. Den britiske garnisonen på Gibraltar valgte akkurat det øyeblikket til å sende hele styrken hjem på juleferie, eller hva de nå skulle. Så dagen etter kunne spanjolene bare spasere inn og ta hele festningen uten kamp.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Det er viktig for moralen å ha juleferie vet du

Neida, fra spøk til alvor: jeg bruker svært sjeldent garnisonsordren, fordi jeg sjeldent ser at den vokter der jeg vil at divisjonene skal virke. Nå er det jo blitt justeringsmuligheter i menyen, men dog.

Jeg har forresten en teori at når du legger en frontlinje, så før alle armene i "førstelinja" ha overlappene teiggrenser. Jeg tror også man vil gjør det bedre om de armene som legges etter, legges asynkront, slik at du ikke får rette teiggrenser og potensielt rette hull. Det er i hvert fall noe jeg skal teste ved leilighet.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Hearts of Iron III
    By Rittmester in forum Teknisk forum
    Svar: 105
    Nyeste innlegg: 26-10-15, 15:47
  2. Nyhetslink: Winning Hearts and Minds in Faryab
    By Rittmester in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 10-02-11, 18:47
  3. Cyberkrigföring [hearts and minds]
    By 42a-1 in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1