Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 27 av 27

Tråd: Popcorn time

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Popcorn time

Hva tenker dere om bruk av Popcorn time?

Lovligheten er jo dypt nede i gråsonen...
    Odd objects attract fire. You are odd.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    9

Sv: Popcorn time

Gråsoneland, støttes.
    Og vet det siktes på å få til en dom snart, slik at det blir noe rettspraksis å se til. Vet ikke helt hvordan det skal gå til men.

"Kulturdepartementet har slått fast at strømmetjenesten Popcorn Time er ulovlig. Skaperne bak tjenesten sier de vil gjøre sitt ytterste for at brukerne forblir anonyme og ikke kan bli tatt."
    Popcorn Time planlegger «anonymitetsrevolusjon» - NRK - Kultur og underholdning
    "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Nå har vel ikke den utøvende makt kompetanse til å "slå fast" at noe er ulovlig, men jeg ser nå at det er flere jurister som mener at bruk av popcorn time i Norge er ulovlig.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Popcorn Time er torrents. Deling av torrents er ikke lov i Norge tror jeg. Ergo PT er ulovlig å bruke hvis du laster opp noe (som du strengt tatt kan kontrollere hvis du er litt datakyndig).

Men hva som skiller PT fra å f.eks. skrive "Generation Kill Episode 1 stream" inn i Google har jeg ingen peiling på, og resultatet er det samme. PT er kansje litt lettere å bruke og tilbyr ofte bedre kvalitet..
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Nja, torrents i seg selv er kun en teknologi, og den er lovlig.

Spørsmålet er jo hva du bruker torrents til å dele.

Lager du en podcast hvor du snakker i en halvtime om hvor glad du er i Coca-Cola, er den mest sannsynlig lovig(men hvor mange som kommer til å laste den ned, vel...). Lager du derimot en torrent med Oppskriften til Coca-Cola, er den mest sannsynlig ulovlig(copyrigthed material som det heter på nynorsk), og du vil kunne få problemer.

Forøvrig har nrkbeta skrevet om popcorn-time: https://nrkbeta.no/2014/03/27/popcor...en-bor-frykte/
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6

Fildeling er ikke lovlig. Torrents har den ulempen at du som regel er tvunget til å laste opp, samtidig som du laster ned. Newsgroups derimot, der laster du bare ned og får utnyttet nettverket ditt til det maksimale, og du er ikke avhengig av at folk skal seede.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Jo, fildeling er lovlig. Det er fult lovlig for meg å dele en fil, så lenge jeg har rettighetene til det.
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Menig
    Ble medlem
    Jul 2014
    Pondusfaktor
    0

Torrents i seg selv er lovlig, det er jo bare et verktøy. Men som sagt er det snakk om man har rettighetene til å dele filene eller ikke. Når det kommer til Popcorn time så har man ikke rettigheten til å spre filmer videre ved hjelp av torrents. I tillegg er det brudd på opphavsrettighetene når man streamer en film uten å betale for det. Personer/organisasjoner som bruker mye tid og penger på å lage en film burde jo bli kompensert for det.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Jo, fildeling er lovlig. Det er fult lovlig for meg å dele en fil, så lenge jeg har rettighetene til det.
    Riktig, men det er vel en forutsetning for diskusjonen i tråden at du deler filer du ikke har rettighetene til.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Wow...

- Don't confuse enthusiasm with capability

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    9

Slenger på en tanke:
    Straffeloven av 2005, trer i kraft 1. oktober, så syntes det er greit å se til den siden det går i et språk som er mer forståelig.

§ 332.1 HeleriFor heleri straffes den som mottar eller skaffer seg eller andre del i utbytte av en straffbar handling. Likestilt med utbytte er en gjenstand, fordring eller tjeneste som trer istedenfor det. Heleri straffes selv om ingen kan straffes for handlingen som utbyttet stammer fra på grunn av utilregnelighet, jf. § 20.

Første ledd anvendes ikke på den som mottar utbyttet til vanlig underhold av seg eller andre fra en som plikter å yte slikt underhold,2 eller den som mottar utbytte som normalt vederlag for vanlige forbruksvarer, bruksting eller tjenester.

Straffen for heleri er bot eller fengsel inntil 2 år.
    (Hentet fra lovdata.no)

Så, hvis filmer og serier på Popcorn Time er "stjålen vare", vi er vel enige om at det å streame/uploade er ulovlig, vil det da være heleri å laste det ned?

Dinside.no spurte to jurister om lovligheten, og fikk to forskjellige svar:
    Streaming: Er Popcorn Time lovlig i Norge? - Dinside

Om streaming/uploading:
    «Å gjøre opphavsrettslig beskyttede verk tilgjengelig for allmennheten uten samtykke fra skaperen av verket, eller å medvirke til dette, straffes normalt med bøter eller fengsel inntil 3 måneder, men i alvorlige tilfeller med bøter eller fengsel inntil 3 år.»

Om å se på det andre streamer:
    «Man fremstiller ikke eksemplarer, og gjør ikke verket tilgjengelig for allmennheten, slik at det ikke er en opphavsrettslig relevant handling, og altså ikke omfattet av opphavsmannens enerett. Det er derfor det å se på ulovlig strømmet film i seg selv ikke er ulovlig.»
    "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

For ta et sidespor som burde ha gjort denne debatten unødvendig(les; hvorfor har musikk- og filmverden vært så treige med å faktisk gjennomføre ting slik at forbrukeren faktisk vil kjøpe varene?), jeg synes disse to videoen fra ted har gode poenger, uten at de nødvendigvis sier noe om lovligheten av popcorn-time.

David Pogue: The music wars | Talk Video | TED.com

Rob Reid: The $8 billion iPod | Talk Video | TED.com

Og nå, tilbake til oppsatt skjema.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Ja, men du straffes ikke om du har brukt det frem til nå:
    Det spesielle med tilfellet Popcorn Time, er at brukerne som har benyttet tjenesten til nå, neppe kan straffes. Årsaken er at det har vært offentlig formidlet at tjenesten er lovlig for brukerne. Statssekretæren sier det slik:

- Dersom det er allment kjent at det er ulovlig materiale og viderespredning, som med Popcorn Time, er brukeren ikke lenger i god tro, sier Bjørgulv Vinje Borgundvaag.

Med andre ord: Etter at du har lest denne saken, kan du altså ikke sies å være i god tro.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Ja, blir nok en stund til sluttbrukeren får en bot i posten.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Ifølge nye tall fra TNS Interbuss brukes den ulovlige film- og tv-serie-strømmetjenesten Popcorn Time av over 250.000 nordmenn. Nå samles det inn data om brukerne av tjenesten, data som kan brukes i eventuelle søksmål.

Samler inn data om norske brukere - NRK Kultur og underholdning - Nyheter og aktuelt stoff

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Ifølge nye tall fra TNS Interbuss brukes den ulovlige film- og tv-serie-strømmetjenesten Popcorn Time av over 250.000 nordmenn. Nå samles det inn data om brukerne av tjenesten, data som kan brukes i eventuelle søksmål.

Samler inn data om norske brukere - NRK Kultur og underholdning - Nyheter og aktuelt stoff

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Uklart om norske brukere risikerer å bli straffeforfulgt:

Flere hundre tusen nordmenn har brutt loven når de har sett filmer og TV-serier gjennom gratistjenesten Popcorn Time, fastslår Follo tingrett i en fersk dom.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...m-popcorn-time

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Jeg ser hvordan bittorrent kan sies å bryte med åndsverksloven, men jeg ser ikke hvordan feks 100 "brukere" som ser en film kan regnes om i inntekt fra 100 filmer tapt (si 100 dvd'er). At jeg ser en film på feks netflix betyr ikke at jeg ville kjøpt filmen på dvd. Ser jeg en film på youtube, betyr det ikke nødvendigvis at jeg vil være villig til å betale 79,- måneden for et netflixabo for å se denne filmen. I mitt hode er dermed ikke antall filmer sett alltid likt tapt inntekt fra samme antall filmer..
    Ad astra per aspera

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Du får se en video om Copyright math!

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Takk for folkeopplysningen!
    Ad astra per aspera

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

En ting er at jeg har sansen for å betale for meg i utgangspunktet, men Popcorn Time har jeg sett på som et så åpenbart mål for advokater at jeg har holdt meg unna. Ikke gøy å bli han idioten de bruker til å statuere et eksempel.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Du får se en video om Copyright math!
    Morsom video.

Musikkbransjens logikk/matematikk brukes også av de som klager på «sponsingen av tesla». Ville Teslakjøpere kjøpt bilen med alt av avgifter oppå dagens pris? Selvfølgelig ikke...
    Artillery is the God of War

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Nå skal det jo sies at dette er et felt hvor det er mange meninger og stemmer, men jeg tror nå fortsatt på at både musikkbransjen og filmbransjen har fått lite aksept for sin strategi om å gjøre potensielle kunder om til fiender.

Jeg mistenker jo f.eks platebransjen for å tro at hver gang man innførte et nytt medium(LP, MC, CD, Minidisc osv), så skulle alle kjøpe hele platesamlingen på nytt på det nye mediumet. Er det rart det blir konflikt da?

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5

Jeg mistenker jo f.eks platebransjen for å tro at hver gang man innførte et nytt medium(LP, MC, CD, Minidisc osv), så skulle alle kjøpe hele platesamlingen på nytt på det nye mediumet. Er det rart det blir konflikt da?
    Nintendo, Sony og andre konsollspillutgivere klarer dette helt fint...

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Tja, men da er det vel fordi de gjør noe riktig med tanke på tilbud og etterspørsel.

Det som kanskje er en historisk faktor i det hele, er jo at verden er større, men samtidig mindre enn før. Hør på Nrk P1 i påska, også finner du et opptak av nevnte kanal fra f.eks 70-tallet. Hvis du ikke hører en salme, så er det kryss i taket. Den gang da måtte man jo få popmusikk enten fra Radio Luxembourg eller fra et magasin. I dag finnes det blogger, youtube, twitter og jeg vet ikke hva.

Man har kanskje blitt vant til at med den elektroniske verden så venter man ikke tre måneder på at en film skal sendes fra Usa til Norge. Man vil ha den nå. Vi har blitt verdensborgere i forbruk, men regelverket er fortsatt nasjonalt.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5

Misforstå meg rett: Jeg synes det er helt ufattelig at spillkonsollbransjen slipper unna med den businessmodellen. For øvrig oppfatter jeg dette som en avart av den motbydelige trenden i film- og tv-bransjen der man på død og liv skal re-make og/eller lage franchises av alt mulig.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Time Team
    By cwo-kp4 in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 10-10-13, 09:53
  2. "One Tribe at a Time."
    By SWATII in forum Mannskapsmessa
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 01-02-10, 15:51

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder