Side 1 av 14 12311 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 545
    Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Peshmerganor - Norsk ekssoldat kriger i Irak

Skilt ut fra tråden om Kapasitetsbygging i Irak.
    Link

Dagbladets artikkel med video.

Bakteppe:

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Så for å spore dette inn på kapasitetsbygging igjen; Det er sikkert noe trening og utdanning man kan gjøre fra det fjerne, uten å direkte mentorere styrkene, men det kommer utvilsomt til å bli lagt merke til - blant flere aktører - at alle disse "vestlige hvitingene med fett kit" blir stående igjen der ting er trygt, mens "de simple bruningene med AK" blir sendt fram for å kjempe og dø. Da kan man saktens begynne å snakke om solidaritet med kurderne og felles innsats mot det reinspikka onde som IS representerer, og troverdighet i det man selv man driver med.
    IMHO
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jerry Vis post
    Det Kurderene trenger er utstyr. Vapen, ammunisjon, vapen systemer som HMG, BK, rekylfritt arteleri. Kommunikasjonsutstyr, LAV, APC. Alt av forbuksmaterialer. Treningen paa utstyret burde holdes til minimum nodvendig for det settes i bruk.

Hvis det skal leveres omfattenede treningsprogrammer. Skal instruktorene vaere effektive, saa maa de ta de som de trener til fronten og lede fra fronten under hard ild hvor stillingen holdes, koste hva det koste hvil. Uten den siste delen har raadgiverene lite respekt - Det har ikke Norske politikere baller til. Hjalp selv Phasmerga og faa noen Browning 50 Cal's til og virke naar de kom opp til "oss" pa skytebanen i Kirkuk og ba om hjelp under en periode byen var delehvis beleiret av Daesh og under konstant angrep fra Daesh.
    --------------------------------------

Dette viste seg vel å være litt av realitete i den norske dokumentaren som ble sendt på TV nylig om han fra Oslo som dro nedover. Husker ikke om TV2 eller NRK. Samt skråblikk på en rekke Instagramkontoer med bl.a. nordmenn som kriger med de Kurdiske peshmerga-krigerne. Basic utstyr.
    admin

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Sv: Kapasitetsbygging Irak

Odd objects attract fire. You are odd.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Ja den kontoen har jeg sett før. Han kommenterer bl.a. priser på våpen & ammo under et av bildene sine:

Prices of arms and ammunition have skyrocketed due to the war, and I'm considering starting a crowdfunding campaign to be able to stay here for a while.
    admin

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Dyrt å krige som privatperson, han har visstnok brukt over 13000USD på våpen og utstyr og Paypal har stengt kontoen hans.

Han får ta seg ut på Kickstarter.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Kickstarter støtter kun kreative prosjekter (type "Her er den tingen jeg skal/vil lage"), og ikke generelle innsamlingsaksjoner - heller ikke humanitære. Indiegogo kan være en mulighet, men jeg er ganske sikker på at ikke dem heller ser lyst på folk/privatpersoner som ber om penger for å drive med krigføring.
    Elite Som En Trensoldat

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Mener å huske han skrev noe om det du sier der på en eller annen side (mulig kommentar på et av bildene på Instagram) ref ikke lov med funding av militært formål. Derfor sier beskrivelsen hans på Kickstarter funding av mat/klær/oppholdskostnader eller noe sånt.
    admin

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Han er en løk.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av Frost Vis post
    Han er en løk.
    Hvorfor det?
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Han er en løk.
    Flott om vi holder denne som andre fagtråder fri for useriøse innlegg. Uttalelse "løk", (med) uten begrunnelse, blir seriøst lavmål. Tråden er høyaktuell, saklig og til nå meget bra.

Powered by Tapatalk
    Twitter: @milforum
    admin

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    2

Enig med miladmin.

Hvorfor velge akkurat denne karen, naar det er over 1000 frivillige fra vesten og Kurdere bosatt i vesten som har reist til KRG og deltar i den paagenede krigen ? Hvorfor akkurat han ?

Hos Daesh hvet vi det er er like mangen om ikke flere frivillige. Det samme gaar for Shia militia.

Jeg syns selv det nesten er komisk og google fram en av over 10.000,- frivillge som deltar i konflikten paa alle sider for og kunne folge opp med at han er en lok. Liten deltagelse paa forumet her er nettopp grunnet denne typen innlegg som er helt utenfor sak og har ingenting og gjore med andre som deltar her.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

+1 og da antar vi "løken" er offtopic som "løk" om ikke annet. Det fortjener han ikke på generelt grunnlag. At taler med budskapet "løk" vet mer enn oss om vedkommende, er opplagt men dog.

Skille

Flott med dine skildringer og perspektiver fra bakken der nede, Jerry. Installer Tapatalk og del bilder om/når du kan (nei - ikke selfies...). Det vil være med å sette litt perspektiv på denne utmerkede tråden jaffar startet.
    admin

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    0

Norsk elitesoldat slåss mot IS-terrorister i Irak - nyheter - Dagbladet.no

Her kan dere se intervjuet med "Mike" aka peshmerganor på instagram.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    2

Tja, dette er bare en bekreftelse paa at det finnes flere 10000,- utleningetr paa alle sider i krigen i Irak og Syria. Noen som frivillige, noen av relgiose overbevisninger, noen som bidrag fra sine hjemmland og andre som godt betalte tekniske raadgivere, osv.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Intervjuet ligger bak betalingsmur så kopierer det inn her.

-----

Dagbladet avslører: Den norske elitesoldaten «Mike» slåss mot IS.

ERBIL i Irak (Dagbladet): «Mike» (30) har kjempet for Norge i Afghanistan. Nå slåss han som eneste norske elitesoldat mot terroristene i Den islamske stat.
    Midt på natta - klokka hadde så vidt passert fire - for to uker siden, ble «Mike» og kameratene hans i bataljonen brått vekket. Bombekastergranater og raketter slo ned over alt. Maskingeværkuler pepret murhuset hvor Peshmerga-soldatene lå og hvilte.

«Mike» er veteran fra Afghanistan og har flere år bak som elitesoldat i Telemark bataljon. Nå slåss han som frivillig sammen med den kurdiske militsen.
    Granatene landet

- Jeg lå og sov i landsbyen noen hundre meter unna frontlinjen. Vi kunne høre hvordan fienden siktet seg inn mot oss ved at granatene landet stadig nærmere. Vi rykket ut til frontlinjen og bemannet stillingene våre.

- Selve angrepet kom etter halvannen time med nesten konstant bombing fra en nærliggende landsby kontrollert av terroristene, forteller «Mike» til Dagbladet.

IS-krigerne angrep med bombekastere og raketter. De fanatiske islamistene angrep Peshmerga-bataljonen «Mike» kjemper sammen med.

- Mellom frontlinjen vår og landsbyen IS angrep oss ifra, er det en stor, åpen slette med høyt gress. I løpet av natta hadde et stort antall IS-krigere krøpet fram gjennom gresset og lagt seg i stillinger med maskingeværer og rakettkastere - bare noen titalls meter fra oss.

Selvmordsbombere

Det oppsto en kraftig skuddveksling mellom Peshmerga-soldatene og IS-krigerne. Flere IS-krigere ble drept og resten jaget på flukt. En soldat mistet også livet og en annen ble såret.

- For å hindre fienden i å bryte igjennom fronten, er det gravd en stor grøft som er flere meter dyp og bred, foran skyttergravene våre. - Under kaoset som oppsto, klarte to IS-krigere utstyrt med selvmordsvester å komme seg ned i og over på vår side av grøften ved hjelp av en stige. -De var i ferd med å hoppe ned i skyttergravene våre og sprenge seg selv i lufta, da de ble skutt og drept.

Etter at IS-krigerne var drevet tilbake, fryktet «Mike» og de andre soldatene at bombene de to islamistene hadde på kroppen, skulle eksplodere.

- En av dem hadde saudiarabisk utseende mens den andre så skandinavisk ut. Men det er vanskelig å si hvor de er fra, da de manglet identifikasjonspapirer, forteller «Mike».

- Hvordan fikk dere uskadeliggjort selvmordsvestene, slik at de ikke eksploderte?

- Generalen vår, Wahed Kovli, sjef for Duhok Anti Terror Unit som jeg tilhører, dro fram en tang og gikk kaldt og rolig bort til likene og klippet over ledningene slik at bombene ble desarmert.

- Et folkemord

Noen få mil øst for den kurdiske millionbyen Erbil i Nord-Irak ligger i «Mike» i en skyttergrav og skyter for å drepe de religiøse fanatikerne i Den islamske stat.

- Jeg satt i fjor sommer og leste aviser og så på TV. De mest grufulle og barbariske historier fra islamistenes herjinger ble kjent. Vi var vitne til folkemord. Men ingen gjorde noe. Til slutt kunne jeg ikke sitte stille i leiren til Telemark bataljon på Rena mens islamistene slaktet uskyldige. Jeg hadde ikke noe valg, jeg bestemte meg for å reise, sier «Mike».

Derfor sa jeg opp i Forsvaret, og meldte meg som frivillig. Jeg vil gjøre mitt for å stoppe galskapen.
    Egentlig heter han ikke «Mike». Men det er navnet han velger å bruke.- Kjæresten min og familien risikerer represalier. Islamske fanatikere i Norge kan drepe dem, hvis jeg står fram med navn og bilde.

Disse menneskene skyr ingen midler sier 32-åringen som er bosatt noen få mil nord for Oslo.

Flyktet til Norge

Familien til «Mike» flyktet fra Kurdistan til Norge på åttitallet, da Saddam Husseins terrorregime regjerte i Irak. «Mike» var bare ett år gammel da familien måtte reise fra Irak.

Etter noen måneder i en flyktningleir i Syria, kom familien til Norge som kvoteflyktninger.

- Norsk er morsmålet mitt. Jeg hadde aldri før vært i Kurdistan eller Irak, før jeg i vinter meldte meg som frivillig i Peshmerga. Far var aktiv i studentpolitikken, derfor flyktet vi.Som gutt var «Mike» som de fleste andre norske gutter. Han spilte fotball i småbyen han vokste opp.

Afghanistan-veteran

Etter videregående tjenestegjorde «Mike» som grensejeger i GSV (Garnisonen i Sør-Varanger).

- Jeg likte meg i tjenesten, og etter et par år søkte jeg meg tilbake til hæren igjen og fikk reise til Afghanistan.

- Deretter ble det Telemark-bataljon, før jeg nå slåss for Peshmerga for å utrydde terroristene i Den islamske stat.

I Afghanistan var «Mike» stasjonert i Kabul, Meymaneh og Mazar-i-Sharif. Han tjenestegjorde for det norske forsvaret i seks måneder i det krigsherjede landet i 2010.

Ble skutt etter.

- Vi hadde i utgangspunktet to oppgaver i Afghanistan. Styrkebeskyttelse for kolonnene, og eskorte for VIP-er i Kabul. Jeg har vært med og passet på både forsvarssjefen og forsvarsministeren da de var på besøk.
    - Egentlig var jeg aldri innblandet i noe som var veldig farlig i Afghanistan. Vi ble skutt etter, og vi kjørte over minst én veibombe vi kjenner til som ikke eksploderte på grunn av radio-jammere som var montert i de pansrede kjøretøyene vi brukte, forteller «Mike» til Dagbladet.

Da han kom hjem til Norge, hadde «Mike» virkelig fått smaken på livet som soldat. Han søkte seg til eliteavdelingen Telemark bataljon.

- Opptaket for å komme inn og få plass i Telemark bataljon var knalltøft. En av ti som søkte seg til bataljonen fikk tilbud om stilling. Jeg vervet meg fordi jeg ville være med og gjøre en forskjell, forteller elitesoldaten.

Eneste utlending

Det er ingen brautende ureflektert drapsmaskin Dagbladet møter i den kristne assyriske bydelen Enkawa i Erbil, bare fire mil fra fronten.

- Jeg satt i leiren på Rena, og så de grusomme bildene fra Irak og Syria. IS sine meningsløse herjinger. Da bestemte jeg meg for at jeg bare måtte reise.

- Først trodde jeg at kunne reise sammen med Telemark bataljon. Men det ble bare utsatt og utsatt. Selv om statsminister Erna Solberg i fjor høst til slutt snudde og ville sende soldater, har fortsatt ingen reist. Derfor sa jeg opp jobben som soldat i Telemark bataljon og reiste for første gang tilbake til Kurdistan siden familien min flyktet i 1986, og sluttet meg til Peshmerga. Elitesoldaten ble via nettet kjent med en slektning av Massoud Barzani, presidenten i den kurdiske regionen i Irak. Slik fikk han kontakt, og ble introdusert for Peshmerga.

- I min bataljon - Duhok Anti Terror Unit - er vi om lag 500 mann. Alle er frivillige. Det var en franskmann her, men han har reist hjem. Nå er jeg eneste utlending her, forteller «Mike».

- Ingen leiesoldat

Da «Mike» var i kongens klær, ble han utstyrt med det beste og mest moderne utstyret. I dag er virkeligheten annerledes.

- Jeg er ingen leiesoldat, og får ikke betalt. Mine personlige våpen har jeg kjøpt på et våpenmarked her i Irak. Noe utstyr - uniform, hjelm, liggeunderlag, sovepose, skuddsikker vest, vannrenser, kniv, GPS, hørselsvern og sanitetsutstyr hadde jeg med fra Norge.

- Jeg fryktet at jeg skulle bli stoppet på Gardermoen. Men det gikk heldigvis bra. Jeg har en kikkert, som jeg fikk av en australsk journalist som var her og laget reportasje.

- Betyr det at du betaler av egne penger for å slåss mot IS?

- Hjemme i Norge kjøpte jeg utstyr for rundt 40 000 kroner. Her i Irak har jeg kjøpt våpen på et våpenmarked. Ei brukt rifle til 2500 dollar og et håndvåpen - en Glock 19 - for 3100 dollar. Med reise og alt har jeg brukt vel 100 000 norske kroner - sparepengene mine. Jeg disponerer også en MG42 fra andre verdenskrig, men den er ikke min. Mine medsoldater er utstyrt med hver sin kalasjnikov og tre magasiner. Ammunisjon må vi selv betale for.

Kjøtt annenhver dag

- Hvordan er det med og mat?

- Mat får vi. Ikke mye, men vi får spist litt. Kjøtt får vi annenhver dag. Enten kylling eller sau som vi slakter selv. Seks til åtte mann deler en kylling. Det blir ikke mer enn en munnfull kjøtt om gangen.

- Et større problemer at vi mangler drivstoff til bilene våre. Ved fronten er det knapphet på alt.

Peshmerga-soldatene er helter hos lokalbefolkningen. For noen dager siden kom det flere biler med innbyggere som ville ta selfie-bilder sammen med oss.

- Du har familie hjemme i Norge, hvordan har de reagert på at du reiste og nå slåss mot islamister?

- Jeg hadde det gode liv hjemme i Norge. Etablert med egen leilighet og kjæreste. Hun forstår at jeg var nødt til å reise. Mor og far tror at jeg er instruktør, og på den måte forsøker å hjelpe.

Nøler ikke med å drepe

Det er daglig trefninger på den om lag 130 mil lange fronten mellom Peshmerga-soldatene og IS-krigerne. «Mike» vet ikke om han har drept en eller flere islamister. Men han legger ikke skjul på at han skyter for å drepe.

- Det er krig, jeg nøler ikke med å drepe en av IS-krigerne. Det er dem eller oss, fastslår «Mike».

- Min bataljon er nå stasjonert cirka 30 km fra Mosul, Den islamske statens hovedstad i Irak. Planen min er å bli værende her til vi har jaget islamistene ut av Mosul. Etter det regner jeg med å reise hjem til Norge. Der venter kjæresten, sier «Mike». Ved flyplassen i Erbil står flere titalls amerikanske kamphelikoptre side om side. Men i selve byen er ikke amerikanerne spesielt synlige.

- Ser du noe til amerikanske spesialstyrker ved fronten?

- Vi har møtt noen. Men de slåss ikke sammen med oss. De er med den irakiske hæren. Men vi både ser og hører jager- og bombefly daglig. De er med og holder islamistene i sjakk, forteller «Mike».

Storoffensiv

- Hva tror du kommer ti å skje nå?

- Ryktene sier at det blir en storoffensiv på seinsommeren, for å jage terroristene ut av Mosul. Det kommer til å bli et blodig slag. IS har tunge våpen, og støtte hos deler av befolkningen. I Mosul bor det flest sunnimuslimer. Den irakiske hæren og deres amerikanske rådgivere, shia-milits og vi - Peshmerga - skal jage dem.

- Det er trist å se at amerikanerne lesser på med utstyr til den irakiske hæren, mens vi i Peshmerga ikke får noe våpenhjelp fra amerikanerne. Så fort de irakiske soldatene hører ordet «daesh» (begrepet som brukes i Irak om Den islamske stat (red.anm.), løper de som skremte høner.

- Hva med deg og din bataljon?

- Vi frykter ikke! Peshmerga betyr på norsk «de som ser døden i ansiktet». Hva som skjer framover vet jeg ikke. Men de siste dagene har det gått rykter om at vi skal forflytte oss. Jeg skal gjøre mitt for å bekjempe folkemordet, sier «Mike». I vinter ble 16 Peshmerga-soldater og fem mann fra Den irakiske hæren vist fram i oransje fangedrakter, og kjørt rundt i Mosul sentrum i bur.

Brent levende

- Jeg kjente ikke soldatene. Men det vi har fått høre er at de ble levende brent på torget i Mosul, foran en stor folkemengde, sier «Mike».

- Du er ikke redd for å bli drept eller tatt til fange av Den islamske stat?

- Jeg går ikke rundt til vanlig og er redd. Men det har vært flere hendelser her, som har fått adrenalinet til å løpe. Jeg har flere ganger måtte søke dekning fordi granater har slått ned rundt oss. Jeg anser meg selv for å være ganske psykisk robust. Selv om jeg har opplevd litt, lar jeg det ikke gå inn på meg, sier «Mike».

Elitesoldaten ønsker å komme til Norge og leve et vanlig liv, etter at Den islamske stat er jaget ut fra Mosul.

Framtid i Norge

- Treningen og erfaringen fra Telemark bataljon gjør at jeg har større sjanse for å overleve. Jeg ser for meg ei framtid i Norge. Når dette er over ønsker jeg å etablere meg med familie og barn hjemme i Norge. Etter å ha møtt Dagbladet, reiste «Mike» tilbake til fronten. Samme natt slo IS-terroristene til igjen.

- De gjorde et nytt forsøk på å komme seg over grøfta og inn i leiren vår. En IS-terrorist ble skutt ned og drept. Han hadde ikke selvmordsvest, men var utstyrt med en rakettkaster, forteller «Mike».

---

Sist endret av Znuddel; 11-05-15 kl 10:24

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    2

Bare av nyssgjerrighet - hvorfor har du pastet in en avsi artikel som det er link til lengere oppe og hav har det og gjore med kapasitets byggning i Irak ? Beklager hvis jeg ikke svarer paa ditt svar - jeg har mistet litt av innteressen faar traaden om Mike :-)

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Artikkelen det er lenket til lenger oppe var en teaser på hele intervjuet, som ligger bak betalingsmur.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Og jeg la ut intervjuet i denne tråden, siden 'Mike' er diskutert litt lenger oppe i tråden.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

Kan vi flytte innleggene om 'Mike' over til Bekjempelsen av IS-tråden, og la denne handle om operasjonen som er underveis?

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    21

Han er en løk.
    Hei, Frost!

Gøy å bli kalt for en løk av deg, av alle. Nå måtte jeg virkelig trekke på smilebåndet her. Gjetter det er flere på Rena som lo litt av denne og

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Sv: Peshmerganor - Norsk ekssoldat kriger i Irak

Hvordan står det til der nede?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Sitat Opprinnelig skrevet av peshmerganor Vis post
    Hei, Frost!

Gøy å bli kalt for en løk av deg, av alle. Nå måtte jeg virkelig trekke på smilebåndet her. Gjetter det er flere på Rena som lo litt av denne og
    Tidenes comeback. Uten tvil.
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    21

Hvordan står det til der nede?
    Det går bra, situasjonen hvor jeg er, er uforandret siden jeg kom hit for nesten tre måneder siden. Vi blir beskutt med bombekastere (både 82 mm og 120 mm) et par ganger i uken, men det er som regel snakk om en håndfull granater om gangen. De benytter også raketter en gang i blandt. Jeg er usikker på typen, men målte en av rakettene som traff like ved huset vårt og som var noe inntakt, til å være 95 mm. Kanskje noen her har kjennskap til denne?

Det er også angrep på frontlinjen vår en gang i blandt, enten i form av hit and run eller faktiske forsøk på å komme igjennom. Jeg er ikke så bekymret for den siste. Angrepene kommer som regel om natta og de kommer gjerne tett på oss på grunn av det høyet gresset som ligger mellom fronten vår og landsbyene de kontrollerer. Vi satte fyr på gresset i dag, da det endelig var tørt nok til å brenne. Det har brent ganske bra i hele dag, men jeg er i landsbyen vår nå og har ikke fått sett resultatet enda.

Vi venter egentlig bare på at Mosul-offensiven skal starte til høsten. Generalen vår virker veldig overbevist om at avdelingen vår skal delta i denne. Fronten vår vil frem til da antageligvis være uforandret. Vi ønsker ikke å rykke frem før det er go-time på alvor, og IS har ikke kapasitet til å trenge igjennom forsvaret vårt, hovedsaklig på grunn av koalisjonen som sørger for luftstøtte.

Er forøvrig bare å spørre om dere lurer på noe, men jeg ikke love jeg kan eller vil svare på alt.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

Peshmerganor skriver i tråden om peshmerganor, med en legendarisk burn.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Har du hørt noe fra Forsvaret eller andre myndigheter siden intervjuet?

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    21

Har du hørt noe fra Forsvaret eller andre myndigheter siden intervjuet?
    Nei, og dette har vært en frustrasjon, dette var også grunnen til at jeg takket ja til intervju med Dagbladet, for å få svar. John Christian Elden har flere ganger prøvd å starte en dialog med Forsvaret og PST på mine vegner, uten å lykkes. De holder kortene tett til brystet, har jeg inntrykk av.

Et annet problem var, og er fremdeles, at Forsvaret holder igjen lønn uten å forklare hvorfor. Jeg fikk utbetalt feriepengene fra i fjor først etter at Dagbladet kontaktet Forsvaret, men har fremdeles ikke sett noe til den siste lønningen eller feriepengene fra dette året. Den eneste inntekten jeg har her nede, er tilfeldige donasjoner fra følgerene mine på Instagram, så det hadde vært kjekt om jeg hadde fått lønnen jeg fakisk har arbeidet for og skattet av.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Det er nok bare å anta at PST m.fl. blir å holde øye med tråden her framover - kan ikke akkurat forvente noe annet.

Ellers har du ihvertfall min uforbeholdne støtte i det du gjør peshmerganor. Jeg håper bare at du/dere lar krigføringen være business, kun tar livet av dem som fortjener å bli tatt livet av, og ellers holder dere for gode for- og høyt hevet over det å drive med det samme sadistiske morder-svineriet som har gjort IS så forhatt som dem er.
    Kan ikke snakke for dere kurdere - for dèt vet jeg fint lite om, men jeg har fått med meg at ihvertfall shiamilitsen sånn sett er minst like skitten i sin framferd som det IS er.
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    16

Nei, og dette har vært en frustrasjon, dette var også grunnen til at jeg takket ja til intervju med Dagbladet, for å få svar. John Christian Elden har flere ganger prøvd å starte en dialog med Forsvaret og PST på mine vegner, uten å lykkes. De holder kortene tett til brystet, har jeg inntrykk av.

Et annet problem var, og er fremdeles, at Forsvaret holder igjen lønn uten å forklare hvorfor. Jeg fikk utbetalt feriepengene fra i fjor først etter at Dagbladet kontaktet Forsvaret, men har fremdeles ikke sett noe til den siste lønningen eller feriepengene fra dette året. Den eneste inntekten jeg har her nede, er tilfeldige donasjoner fra følgerene mine på Instagram, så det hadde vært kjekt om jeg hadde fått lønnen jeg fakisk har arbeidet for og skattet av.
    Var det slik at du slutta i forsvaret utan å jobbe i oppsigelsetida? I tilfelle meina eg dei har hjemmel for å halde tilbake feriepengar. Noko anna er at viss forsvaret/PST regnar deg som terrorist, då vil det vere eit problem for dei å betale deg. Dette sidan det vil vere å "støtte ein terrorist". Ikkje misforstå, eg seie ikkje at du er ein terrorist, men eg er heller ikkje PST. Som MMB vil eg gi min støtte til det du gjere der nede. Det andre han skreiv gjeld og for meg.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Må si meg helt enig med MMB! Det krever baller å ta slike valg i livet som du gjør, Peshmerganor. Har bladd gjennom instagram-kontoen og flirer godt av kommentarfeltene, spesielt når enkelte 'muricans ikke klarer å forstå at du ikke er amerikansk, hehe. Stay safe!
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Må gi Milforum-klapp til Peshmerganor, og i denne forbindelse bruker Jerry også, for innlegg med inntrykk fra et helvete på jord (krig). Fantastisk flott at dere deler inntrykk og tanker med oss her hjemme når dere selv befinner dere i en særdeles presset livssituasjon. Rett eller galt (ref ref), dette står det respekt av, og det er jo artig for Milforum å ha to "Battlefield Reports" deep down. Og det er potensielt flere lesere her hjemme som kanskje kan ta seg notam av innlegg til ettertanke som det MMB hadde krydret med real-life oppdateringer fra dere to. Små biter her og der.

Håper dere fortsetter å dele jevnlig med oss her hjemme på berget og bidrar til økt forståelse for de ulike situasjonene dere står overfor. Særdeles interessant lesning for oss alle

PS: Denne tråden bør kanskje endre navn til "Peshmerganor & Jerry - Battlefield Diaries fra Irak" eller noe slikt? Ikke bare betyr det Hollywood og boklanseringer, men spøk til side, da får vi samlet oppdateringer dere to kommer med i en og samme tråd. Er veldig interessant å lese betrakninger om det som skjer, hvor det faktisk skjer, også de små dagligdagse updates som ikke nødvendigvis handler om krig og død. Ka dokker to trur?
    admin

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Det er nok bare å anta at PST m.fl. blir å holde øye med tråden her framover - kan ikke akkurat forvente noe annet.
    Det er jeg fullt klar over, og en av grunnene til at jeg er åpen om hva jeg gjør, er fordi jeg ikke føler jeg har noe å skjule, samt at etter å ha sett hvordan gutta behandler døde IS-krigere, så frykter jeg ikke at noe av det vi eventuelt kommer til å gjøre under Mosul-offensiven, ikke vil tåle offentlighetens lys. Hilse vår felles bekjent, forresten

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Var det slik at du slutta i forsvaret utan å jobbe i oppsigelsetida?
    Nei, jeg jobbet ut oppsigelsestiden. Problemet, slik jeg har forstått det, er at jeg var formelt ansatt av Forsvaret frem til 1. april, men meldte meg som frivillig for Peshmerga den 2. mars. Jeg har antageligvis brutt en lov som sier du ikke kan melde deg til militærtjeneste for fremmede nasjoner eller andre grupperinger mens du er ansatt i Forsvaret. Men jeg tror neppe Forsvaret kan holde igjen lønn uten at det foreligger en dom eller begjæring fra politiet om dette. Det virker for meg som om noen ble litt ivrige og valgte å holde igjen lønnen, uten å faktisk ha hjemmel til det. Det at jeg fikk feriepengene når media tok kontakt, støtter litt den teorien. Jeg sendte nylig en epost til Forsvarssjefens pressetalskvinne, som uttalte seg om saken min i Dagbladet, hvor jeg fortalte at jeg synes de har håndert saken på en litt klønete måte. Avisoverskriftene kunne vært unngått om de hadde besvart henvendelsene fra advokaten min, eller bare tatt kontakt med meg. Jeg ba også om en forklaring rundt dette med lønnen og fikk til svar at Hærstaben skulle kontakte meg denne uken. Er spent på å høre hva de har å si.

Sitat Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
    Må si meg helt enig med MMB! Det krever baller å ta slike valg i livet som du gjør, Peshmerganor. Har bladd gjennom instagram-kontoen og flirer godt av kommentarfeltene, spesielt når enkelte 'muricans ikke klarer å forstå at du ikke er amerikansk, hehe. Stay safe!
    Takk for støtten, gutta. Jeg hadde en mørk periode for en tid tilbake, da jeg ble fortalt at tidligere arbeidsgiver samlet hele kompaniet mitt i aulaen og gikk hardt ut mot det jeg gjorde her nede. Det hjalp heller ikke at de ba alle om å kutte kontakten med meg og ikke følge meg på sosiale medier. Jeg visste ikke hvordan folk der hjemme forholdte seg til valget jeg hadde tatt som følge av dette, og da jeg i tillegg ble stemplet som en leiesoldat av de som drifter en Instagram-konto på vegne av en av Forsvarets avdelinger, var det ikke så god stemning her nede, hehe. Men enkelte av mine tidligere kollegaer har sendt ut signaler etter reportasjen i Dagbladet om at jeg ikke er den svikeren jeg har følt meg som, og det setter jeg stor pris på.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av miladmin Vis post
    PS: Denne tråden bør kanskje endre navn til "Peshmerganor & Jerry - Battlefield Diaries fra Irak" eller noe slikt? Ikke bare betyr det Hollywood og boklanseringer, men spøk til side, da får vi samlet oppdateringer dere to kommer med i en og samme tråd. Er veldig interessant å lese betrakninger om det som skjer, hvor det faktisk skjer, også de små dagligdagse updates som ikke nødvendigvis handler om krig og død. Ka dokker to trur?
    Det høres ut som et bra forslag for min del.

Moderator/Årets milforumist 2016

Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    25

@Peshmerganor, syns det er prisverdig at folk tar ansvar og hjelper til der det trengs.

Dette med lønnen din er noe som er intressant, og som jeg ikke skjønner helt. Vil tro at du hadde en fastlønn med eventuelle faste tillegg som ble utbetalt forskuddsvis, så en variabel komponent som ble utbetalt etterskuddsvis. Hvilken lønn er det som du ikke har fått utbetalt, er det lønn innen eller etter 2 mars?
    Minsk, det nye Utopia

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Hvordan er stemningen nede hos dere nå som IS sannsynligvis har fått tak i en del amerikansk utstyr og våpen?

Artilleri til og med?

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    @Peshmerganor, syns det er prisverdig at folk tar ansvar og hjelper til der det trengs.

Dette med lønnen din er noe som er intressant, og som jeg ikke skjønner helt. Vil tro at du hadde en fastlønn med eventuelle faste tillegg som ble utbetalt forskuddsvis, så en variabel komponent som ble utbetalt etterskuddsvis. Hvilken lønn er det som du ikke har fått utbetalt, er det lønn innen eller etter 2 mars?
    Er i samtale med Forsvaret om dette nå, men tror det skal ordne seg. Det er prat om april-lønningen.

Hvordan er stemningen nede hos dere nå som IS sannsynligvis har fått tak i en del amerikansk utstyr og våpen?

Artilleri til og med?
    Folk her er rimelig lei av at USA pøser på med våpen, ammunisjon og vogner til irakerene, som etterlater dette til IS når de flykter fra kampene, og vi får kun noen G36 rifler og en håndfull Dingoer fra Tyskland. I avdelingen min har vi forøvrig bare pickuper og RPG og PKM som avdelingsvåpen. Akkurat her hvor jeg er, er det faktisk mange som er frusterte over hvor lite villige amerikanerene er til å bombe mål fra lufta også. Franskmennene får derimot mye skryt for å ha en mye lavere terskel for å engasjere de samme målene.

Nå ligger Ramadi et godt stykke fra den kurdiske fronten og jeg vil ikke akkurat si det som skjedde på fredag påvirker oss direkte og de fleste her anser dette som en sak mellom araberene. Jeg kan også se for meg de vil bruke materiellet de erobret i Ramadi på å holde tilbake den irakiske hæren og shia-militsen som nå gjør klar til å ta tilbake byen, ihvertfall i første omgang. Men nå vil antageligvis Mosul-offensiven bli utsatt, og det er dårlig nytt for meg. Jeg begynner å bli smålei fronten og er egentlig ganske klar for å rulle sørover. Jeg vet dama ønsker å få dette overstått og.

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    10

Jeg vet dama ønsker å få dette overstått og.
    Må bare spørre a ren nysgjerrighet: Hvilken tidshorisont ser du som realistisk før du returnerer til Norge?
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post
    Må bare spørre a ren nysgjerrighet: Hvilken tidshorisont ser du som realistisk før du returnerer til Norge?
    Hadde jeg vært singel hadde jeg antageligvis vært her til IS ikke lenger utgjorde en trussel i de kurdiske områdene, inkludert i Syria, og det kan ta år. Men jeg har noen der hjemme jeg må ta hensyn til... så jeg ser for meg jeg er tilbake på nyåret.

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    10

Ser den. Hvilken refleksjoner har du gjort deg rundt hjemkomst? Har du tatt forbindelse med evt. interessenter som potensielt kan stå klar for å huke deg inn for å avdramatisere ting etc?
    ― John Steinbeck

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post
    Ser den. Hvilken refleksjoner har du gjort deg rundt hjemkomst? Har du tatt forbindelse med evt. interessenter som potensielt kan stå klar for å huke deg inn for å avdramatisere ting etc?
    Jeg får juridisk støtte fra John Christian Elden og han har, så vidt jeg vet, informert PST om at jeg vil være tilgjengelig for samtaler når jeg kommer hjem.

Jeg hadde opprinnelig planer om å tilbringe sommerferien hjemme også, for å være med dama og treffe familie og venner og eventuelt prate med PST, men mulig jeg dropper det. Med mindre jeg kan få garantier om at jeg ikke vil få passet mitt konfiskert og kan reise tilbake hit problemfritt. I så fall blir det å tilbringe den varmeste måneden i året her nede, med temperaturer godt over +45 grader, samt faste (ramadan starter i midten av juni). Ikke det at jeg er religiøs, men jeg kommer ikke til å være den eneste som spiser, mens resten av gutta sulter og svetter ihjel.

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    10

If in Rome.... Bra holdning, vil styrke samholdet.

Tror nok sommerferie i norge kan være et sjansespill dersom du vil dra tilbake ja.
    ― John Steinbeck

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    21

Liten oppdatering. Vært en rolig uke på fronten med bare ett angrep fra IS. 4-5 BK-granater slo ned like ved bensinstasjonen i går, hvor vi har folk boende. Ingen person- eller materiellskader. Koalisjonen har derimot stått på i det siste. Luftaktiviteten har økt betraktelig, vi hører flyene nesten oftere enn det vi ikke gjør og de bomber mål utenfor Mosul daglig nå, inkludert IS-landsbyene litt sør for oss. Så også min første A-10 for to dager siden. I tillegg vet jeg amerikanske Apache-helikoptere angrep mål utenfor Erbil nylig, og jeg synes dette er litt interessant. Nå er ikke jeg en ekspert på militær luffart, men jeg vil tro både A-10 og AH-64 opererer på lavere høyder enn jagerflyene de vanligvis benytter, og dermed er mer sårbar for AA-kapasiteten til IS... dette, samt raidet utført av amerikanske SOF i Syria kan kanskje tyde på at amerikanerene er villige til å ta høyere risiko i kampen mot IS. Jeg vet ikke, dette er bare synsing fra min side.

I tillegg har det vært drama internt mellom kurderene de siste dagene, noe som resulterte i to drepte Peshmerga-krigere i går. Den kurdiske PKK-geriljaen gikk til angrep mot en PDKI-base nær den iranske grensen og mange frykter nå en ny kurdisk borgerkrig lik den på 90-tallet, hvor over 5.000 mennesker mistet livet. Konflikten står hovedsaklig mellom partiene KDP og dens støttespillere (inkludert PDKI), som har maktbase i Erbil og PUK fra Suleimania. Det blir interessant å se hvordan koalisjonen, inkludert styrkene vi har utplassert i Erbil, vil forholde seg til en eventuell intern konflikt i sitt AO.

Avdelingen jeg tilhører er forøveig underlagt KDP, og generalen vår tar imot ordrene sine direkte fra den kurdiske presidenten i Erbil. Jeg mistenker det er derfor vi har status som en anti-terror styrke, og ikke på grunn av treningsnivået og utstyret vårt (eller mangel på sådan). Generalen vår er forresten en veldig fargerik person og noen av historiene jeg har hørt om han er for drøye til at jeg kan gjengi dem her. Dagbladet hadde en liten sak om han nylig, i tillegg møtte jeg en amerikansk freelance-journalist her nede som planlegger å lage en dokumentar om han og veien til Mosul. Fyren påstod han hadde fått støtte fra The Weinstein Company, så det blir spennende å se hvordan det blir.

Uskadeligjør selvmords-bomberne - nyheter - Dagbladet.no

Da de to selvmordsbomberne var skutt ned og drept, gikk «Mikes» sjef resolutt bort og klippet av ledningene til eksplosivene.
    Ikke mye one-man risk her, nei. Jeg var forøvrig ikke tilstedet akkuratt da, hvis noen lurte, men et lite stykke unna på MG'en.

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 14 12311 ... SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter