Side 3 av 12 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 441
    Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    853
    Liker (mottatt)
    496
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    517 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    19

Sv: Peshmerganor - Norsk ekssoldat kriger i Irak

Lykke til og stay safe!
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    122
    Liker (mottatt)
    624
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    72 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    18

Veldig bra, @coltmaniac. Vil bare presisere jeg ikke har vervet han til Peshmerga, slik det står skrevet. Han hadde allerede tatt valget om å reise ned da han tok kontakt med meg og har sine egne kontaktpersoner i Kurdistan.

Selv om jeg ikke vil anbefale folk uten solid, militær erfaring å reise ned, står det respekt av at @coltmaniac er så dedikert som han er, uten at jeg skal gå nærmere inn på detaljer... da skulle det bare mangle at jeg ikke gir støtte. Dere kan også støtte ved å følge han på Instagram. Regner med det kommer spennende stoff fra Kirkuk-fronten etterhvert.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    18
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    5 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av peshmerganor Vis post
    Veldig bra, @coltmaniac. Vil bare presisere jeg ikke har vervet han til Peshmerga, slik det står skrevet. Han hadde allerede tatt valget om å reise ned da han tok kontakt med meg og har sine egne kontaktpersoner i Kurdistan.

Selv om jeg ikke vil anbefale folk uten solid, militær erfaring å reise ned, står det respekt av at @coltmaniac er så dedikert som han er, uten at jeg skal gå nærmere inn på detaljer... da skulle det bare mangle at jeg ikke gir støtte. Dere kan også støtte ved å følge han på Instagram. Regner med det kommer spennende stoff fra Kirkuk-fronten etterhvert.
    My bad peshmerganor ble litt feil formulert ja

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    853
    Liker (mottatt)
    496
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    517 innlegg
    PONDUS
    19

Hvordan går det på hjemmebane da Peshmerganor? Hørt noe mer fra Forsvaret, eller er den saken død og begravet?

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    122
    Liker (mottatt)
    624
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    72 innlegg
    PONDUS
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Hvordan går det på hjemmebane da Peshmerganor? Hørt noe mer fra Forsvaret, eller er den saken død og begravet?
    Fremdeles ikke hørt noe fra Forsvaret, bortsett fra den ene gangen angående feriepengene. Tror policien deres er å kutte all kontakt med meg, samt hindre mine tidligere medsoldater i kontakte meg i tillegg (enkelte av dem har til og med blokkert meg fra sosiale medier). Synes det er litt trist, da jeg tenker jeg kunne vært en ressurs for enkelte avdelinger i Forsvaret som er opptatt av situasjonen der nede, slik jeg har vært for diverse NGO'er.

Møtet med PST gikk veldig bra, de var ikke interessert i å anmelde eller hindre meg fra å reise tilbake med dagens lovverk. Jeg vet @coltmaniac ble fortalt av PST at lovverket kunne endre seg i fremtiden og at de ville stille seg annerledes til frivillige i Peshmerga, men jeg tenker ikke så mye på det nå. Så med mindre Forsvaret velger å anmelde meg for brudd på arbeidskontrakten eller noe, bør jeg være good juridisk sett.

Går forøvrig bra ellers. Vært veldig hektisk med diverse møter disse to ukene. Har et siste møte med Dagbladet i dag, så tror jeg det roer seg ned.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    853
    Liker (mottatt)
    496
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    517 innlegg
    PONDUS
    19

Kan du si noe mer om hva du har gjort for disse NGOene?

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    122
    Liker (mottatt)
    624
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    72 innlegg
    PONDUS
    18

Kan du si noe mer om hva du har gjort for disse NGOene?
    Trusselvurderinger i Duhok-området, som jeg kjenner godt og som det bor mange internt fordrevne flyktninger i, som får hjelp av disse NGO'ene. De får antageligvis informasjon fra myndighetene og, men jeg vil tro de ønsker så mye intel som mulig, og gjerne fra flere kilder, uavhengige kilder.

Har også fått jobbtilbud fra to av disse NGO'ene, men velger å støtte dem med informasjon isteden, frivillig. Men det kan være dette blir veien å gå etter Peshmerga. Enten det, eller privat sikkerhet i den samme regionen.

Rekrutt
    Ble medlem
    Sep 2014
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Tusen takk for at dere deler dette med oss, veldig spennende å lese.
    @scandipesh jeg har et spørsmål til deg. Hvordan var det mulig for en person uten militær bakgrunn å kjempe for Peshmerga? Trodde de bare godtok de med militær bakgrunn.

Forstår hvis dette er et spørsmål du ikke kan svare på.

Lykke til videre gutter!

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    122
    Liker (mottatt)
    624
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    72 innlegg
    PONDUS
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av WunderWaffen Vis post
    Tusen takk for at dere deler dette med oss, veldig spennende å lese.
    @scandipesh jeg har et spørsmål til deg. Hvordan var det mulig for en person uten militær bakgrunn å kjempe for Peshmerga? Trodde de bare godtok de med militær bakgrunn.

Forstår hvis dette er et spørsmål du ikke kan svare på.

Lykke til videre gutter!
    For å svare på dette... i utgangspunktet har ikke Peshmerga lov til å ta imot utenlandske statsborgere, på lik linje med andre nasjoners væpnede styrker. Men enkelte generaler i PUK Peshmerga, som @scandipesh er en del av, gir blaffen i dette. For dem er det status å ha vestlige som en del av avdelingen sin. Ut ifra hva jeg har hørt fra kilder som kjenner det vestlige miljøet i PUK Peshmerga, så blir de for det meste brukt til PR, og ikke nødvendigvis på fronten. Men dette kan kanskje @scandipesh fortelle oss mer om etterhvert.

I PDK Peshmerga, som jeg er en del av, er det så vidt jeg vet ingen vestlige, med unntak av de som har kurdiske røtter, slik jeg har. Men kort fortalt, det gjelder å kjenne folk... bakgrunnen din har nødvendigvis ikke så mye å si.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    853
    Liker (mottatt)
    496
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    517 innlegg
    PONDUS
    19
    Sist endret av Znuddel; 23-09-15 kl 20:12 Begrunnelse: Betalingsmur

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    122
    Liker (mottatt)
    624
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    72 innlegg
    PONDUS
    18

Kan anbefale å holde et øye med Vi Menn i de kommende ukene. Kommer en spennende sak om kort tid, uten at jeg skal røpe så mye mer.

Forøvrig er billetten tilbake til Kurdistan bestilt nå. Avreise blir om 6 uker. Frem til da blir det å fortsette å nyte hvert eneste sekund jeg har her hjemme.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    853
    Liker (mottatt)
    496
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    517 innlegg
    PONDUS
    19

Har du gjort deg noen tanker om hvor lenge du skal være denne gangen?

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    122
    Liker (mottatt)
    624
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    72 innlegg
    PONDUS
    18

Har du gjort deg noen tanker om hvor lenge du skal være denne gangen?
    Det er veldig avhengig av situasjonen der borte, men jeg ser for meg det kanskje blir 3-4 måneder, deretter to måneder til her hjemme. Ønsker også å ta en uke juleferie, mest sannsynlig i Erbil. Da kan kanskje dama komme på besøk også.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    122
    Liker (mottatt)
    624
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    72 innlegg
    PONDUS
    18

Siste utgave av Vi Menn. Inneholder hele 9 sider om vestlige frivillige som deltar i kampen mot IS.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    522
    Liker (mottatt)
    260
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    243 innlegg
    PONDUS
    9

@Pershmerganor hvordan oppleves den russiske inntreden og hva synes du om den?

Menig
    Ble medlem
    Jan 2008
    Liker (gitt)
    3
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    4 innlegg
    PONDUS
    0

Pershmerganor og Coltmaniac, dere har min største støtte og respekt! Å ofre det gode liv i trygge Norge er ikke bare bare. Håper ting endrer seg politisk så ISIS blir beskjempet en gang for alle, men sår mine tvil med USA og Russland i kulissene dessverre....
    Sunt pueri pueri puerilia tractant

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    122
    Liker (mottatt)
    624
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    72 innlegg
    PONDUS
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    @Pershmerganor hvordan oppleves den russiske inntreden og hva synes du om den?
    Russland bomber i Syria, jeg er i Irak, så det vil ikke påvirke oss i vårt AO. Men nå har regjeringen i Baghdad invitert russerne til å bombe IS i Irak og, så det gjenstår å se. Personlig tror jeg de i så fall vil fokusere bombekampanjen sin til de områdene hvor den irakiske hæren opererer, og ikke i de kurdiske områdene. På fronten min er det uansett mye fransk og amerikansk luftaktivitet, jeg ser ikke for meg russerene vil dukke opp der med det første.

Når det gjelder Russlands motivasjon for å bombe i Syria, er det ingen tvil om at de gjør dette for å styrke Assad, ikke svekke IS. Men for å være helt ærlig, ettersom disse "moderate opprørererne" deler mange av de samme verdiene som IS, har jeg personlig ingen problemer med at de har fått den russiske bjørnen på nakken. Vesten, med Obama-administrasjonen i front, har feilet stort i Syria ved å bruke milliarder på å trene og utruste disse gruppene som i ettertid har vist seg å være ufattelig ueffektive, for å ikke nevne båndene de har til terrorgrupper som Al-Qaida. Russlands inngripen kompliserer ting og forlenger kanskje krigen, men det gjør også Vestens motstand mot å svelge kamelen som er Assad og det faktum at han må inkluderes i fredssamtaler.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    122
    Liker (mottatt)
    624
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    72 innlegg
    PONDUS
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av spee Vis post
    Pershmerganor og Coltmaniac, dere har min største støtte og respekt! Å ofre det gode liv i trygge Norge er ikke bare bare. Håper ting endrer seg politisk så ISIS blir beskjempet en gang for alle, men sår mine tvil med USA og Russland i kulissene dessverre....
    Takk, takk. Nei, denne krigen ser ikke ut til å løse seg med det første, dessverre.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    122
    Liker (mottatt)
    624
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    72 innlegg
    PONDUS
    18

Officials set ?zero hour? for battle for Mosul

Toppmøte i Baghdad med den kurdiske presidenten angående klokken H for Mosul-offensiven. Lever i håpet om at det blir innen noen få måneder, og at Mosul er tatt innen utgangen av neste år.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    853
    Liker (mottatt)
    496
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    517 innlegg
    PONDUS
    19

Har du gjort deg noen erfaringer innen matveien?
    Er det noe du kommer til å ta med mer eller mindre av?

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    122
    Liker (mottatt)
    624
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    72 innlegg
    PONDUS
    18

Har du gjort deg noen erfaringer innen matveien?
    Er det noe du kommer til å ta med mer eller mindre av?
    Jeg tar med litt FR og kjøper proteinpulver i Erbil. Får ikke gjort så mye mer enn det. Fikk også en pakke fra USA rett før jeg dro, som inneholdt en del beef jerkey, så da har jeg noe å glede meg til også, haha.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    122
    Liker (mottatt)
    624
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    72 innlegg
    PONDUS
    18

Gaver fra Kagge forlag, samt en fra Tom Bakkeli selv, signert og greier. Litt diverse her, men blir nok å ta med "Trusselen fra IS", "Kister av sink", "Krigere og diplomater" samt biografien til Erling Kagge ned på neste tur.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    522
    Liker (mottatt)
    260
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    243 innlegg
    PONDUS
    9

Hvis jeg får anbefale en bok så er Oluf æ lyg ikje en bok som må leses når man kan le høyt god tur

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    122
    Liker (mottatt)
    624
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    72 innlegg
    PONDUS
    18

Official: Peshmerga to take part in battle for Mosul

Da er det mer eller mindre spikret, Peshmerga skal delta i Mosul-offensiven. Datoen er ikke offentliggjort.

Infighting could cost the Kurds many friends

For de som ikke har fått det med seg, de siste ukene har det vært store, interne uroligheter i den kurdiske regionen i Irak. 5 mennesker mistet livet i opptøyer i PUK-styrte Suleymania nylig, som har opplevd at flere PDK-kontorer har blitt brent ned av innbyggere som en protest mot manglende lønnsutbetalinger fra de kurdiske selvstyremyndighetene i Erbil. Dette ble besvart av PDK ved at politikere fra opposisjonspartiene ble stengt ute av Erbil, noe som er ganske alvorlig. Det blir interessant å se hvordan dette vil utvikle seg og hvordan koalisjonen, med Norge inkludert, vil forholde seg til dette videre.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    122
    Liker (mottatt)
    624
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    72 innlegg
    PONDUS
    18

Dagens Dagbladet.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    122
    Liker (mottatt)
    624
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    72 innlegg
    PONDUS
    18

Ok, folkens. Trenger hjelp her av noen som har litt greie på Genévekonvensjonen og krigens folkerett. Et selskap i Canada tilbyr seg å selge meg flammekastere til bruk der nede. Jeg har hatt litt å gjøre med dette selskapet tidigere. I sommer var vi nære ved å importere en større mengde M1911 pistoler til styrkene våre. Desverre gikk avtalen i vasken da USA har gjort det vanskelig å selge våpen direkte til kurderne. Disse flammekasterene kan derimot muligens importeres, da de går under kategorien "rekreasjonsprodukt" i både Canada og USA (tro det eller ei).

Flammekasterene er CO2 drevet, bruker bensin og har en rekkevidde på 15 meter. Pris pr. enhet blir rundt $2,500 før frakt og fortolling, så vi har antageligvis ikke råd til mer enn et par stykker. Jeg tenker dette kan fungere som et avdelingsvåpen under MOUT, om vi snart skal rykke sørover mot Mosul. Spørsmålet er legaliteten av bruk av flammekastere under krig. Er det noen som vet om dette kan bli et problem, juridisk sett?

Produktet ser slik ut...

Navn:		Fire & Brimstone .jpg
Visninger:	693
Størrelse:	47,3 KB

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    631
    Liker (mottatt)
    1529
    Nevnt
    243 innlegg
    Sitert
    715 innlegg
    PONDUS
    50

Så lenge man kun bruker dem mot militære, og f.eks. ikke mot militære som er blandet med sivile, skulle fet være greit. Tillegget til Genevekonvensjonene som gjelder dette er her: https://www.icrc.org/applic/ihl/ihl....2563CD0051EF1E
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    122
    Liker (mottatt)
    624
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    72 innlegg
    PONDUS
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Så lenge man kun bruker dem mot militære, og f.eks. ikke mot militære som er blandet med sivile, skulle fet være greit.
    Skjønner. Vesten faset ut flammekasteren for tiår siden så vidt jeg vet, trodde det kanskje skyldtes det humanitære aspektet.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    853
    Liker (mottatt)
    496
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    517 innlegg
    PONDUS
    19

Det var vel kanskje mer det praktiske som lå til grunn.

Men som sett i Saving private Ryan, er det et interessant våpen å rydde rom o.l. med.

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    130
    Liker (mottatt)
    880
    Nevnt
    142 innlegg
    Sitert
    235 innlegg
    PONDUS
    29

Sitat Opprinnelig skrevet av peshmerganor Vis post
    Skjønner. Vesten faset ut flammekasteren for tiår siden så vidt jeg vet, trodde det kanskje skyldtes det humanitære aspektet.
    Min forståelse (som ikke nødvendigvis er den riktige) er at de aller fleste land - siviliserte land ihvertfall - har selvpålagt seg å ikke bruke håndholdte flammekastere (eller napalm, for den saks skyld også) med mindre "de andre gjør det først" - da fordi dette våpenet ansees som et ganske grusomt våpen, noe jeg skal være enig i at det er. Litt sånn som i WW2, der "alle" hadde giftgass på lager, men ingen ville være første til å bruke fordi man visste hvor jævlig dette var i WW1.
    Brannstiftende våpen - altså våpen der primæreffekten er å starte en brann, i den hensikt å drepe motstanderen vha. denne - er sånn sett ikke eksplisitt forbudt ihht Genevekonvensjonen, så lenge dette våpen brukes i henhold til reglene ellers som står oppført der, ref den linken som er postet lenger oppe. Med brannstiftende menes da primært håndholdte/vognmonterte flammekastere, napalm og termobariske våpen/ammunisjon.

Selv opp til 2001/2 mener jeg det var et eget kapittel i UD 2-1 om sikkerhetsregler for bruk av flammekaster (og napalm), og i eldre blekker, som f.eks. MS 2-1 (fra 50-tallet), er det ganske omstendelige og detaljerte instrukser og prosedyrer som står om hvordan bruke håndholdte flammekastere.

Sist gang en håndholdt flammekaster ble brukt (av et vestlig land) i strid, var under en fransk gisselaksjon (1988) i Ouvéa i Ny-Kaledonia, der en denne franske styrken brukte bl.a. flammekastere for å rydde et grottesystem for seperatister/gisseltagere.

For deres del nå framover, når det kommer til å drive med skadedyrsbekjempelse i Irak/Syria, the way I see it, jo mer flammekastere jo bedre, så lenge dere holder dere innenfor spillereglene ellers. Men jeg tror allikevel, for de juridiske og gjerne også strategiske aspektene, at det kan være en særdeles god idé å konsultere med litt tyngre ekspertise og rådgivere, som er bedre "plugget inn" i situasjonen på bakken i Syria/Irak/Kurdistan, enn hva du finner her på norske Milforum, i forkant av å deployere et slikt våpen som dette - ikke minst på grunn av at man, worst case, bruker et i utgangspunktet lovlig våpen, men at bruken av et slikt våpen i verste fall kan skade imaget - og dermed støtten - til Peshmerga som en spiselig part i konflikten på regional/verdensbasis. "Hørte det var greit fra noen på Milforum", kommer nok ikke til å fly super-bra hvis dere skulle bruke dette våpen og få bråk for det i etterkant... ;-)
    Én ting er hvordan klientellet på Lightfighter, SOCNET og AR15.com og ellers nedover i sørstatene i USA hadde sett på deres bruk av flammekastere for å drepe skjeggebuser, noe annet er i hvor stor grad dette hadde tålt media-testen på verdensbasis om det hadde kommet ut, og hvordan ringvirkningene av dårlig presse hadde vært. Det er mer enn nok kontoer her på forumet som tilhører riksmedia i Norge ihvertfall...

In any case, hvis du/dere ender opp med å bruke dette våpenet, så hadde jeg vært interessert i å få noen AARs og erfaringer (både fra bruk i bebyggelse, mot forskjellige typer fortifikasjoner og i åpent lende) i etterkant om hva som funket / hva som ikke funket, samt eventuelt TTPer dere utviklet underveis - dette tar vi isåfall eventuelt per private kanaler.

Lykke til!
    Elite Som En Trensoldat

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    631
    Liker (mottatt)
    1529
    Nevnt
    243 innlegg
    Sitert
    715 innlegg
    PONDUS
    50

Enig med MMB, dette kan ha svært alvorlige PR-messige konsekvenser. Norge hadde båret flammekaster fram til 60-tallet, men det var både praktiske og etiske grunner til at de ble fjernet. Rent praktisk er for det første rekkevidden meget kort (omkring 20 meter maks), det er bare et lite antall "napalm-spruter" man kan sende før den er tom (5-10 sekunder totalt), den er tung, og synet av en mann med flammekaster på ryggen vil tiltrekke absolutt alt som er av ild fra nærliggende fiender. Åpenbart mål nr. 1! Den mest aktuelle bruken er nok å sende brennende napalm ned i dypere og større bunkersystemer, for de fleste andre mål har man vel så egnede andre våpensystemer.

Selv om tillegget til Geneve-konvensjonen ikke forbyr flammevåpen rett ut, er betingelsene for å bruke dem så strenge at svært mange land (inklusive USA som ellers ikke er blant de land som tolker krigens folkerett strengest mulig) har sett det som et forbud. Man må ha nærmest absolutt garanti for at sivile ikke utsettes for det, og i de fleste tilfelle i moderne strid, og spesielt i situasjoner i "strid som ikke er krig", er det umulig.

I min oversettelse og litt forkortelse er altså reglene:

1) Det er under enhver omstendighet forbudt å la sivilbefolkning, individuelle sivile eller sivile objekter (objekter som ikke er militære, dvs. ikke gir militære en spesiell fordel) være mål for flammevåpen.

2) Det er under enhver omstendighet forbudt å angripe et militært objekt som befinner seg i en konsentrasjon av sivile med luftbårne flammevåpen.

3) For ikke-luftbårne flammevåpen er det kun lov å benytte dem mot militære mål som befinner seg innenfor en konsentrasjon av sivile hvis de militære objektene er klart adskilt fra sivile og alle mulige forholdsregler er tatt for å unngå at flammevirkningen er begrenset til det militære objektet og ikke dreper eller skader sivile eller skader sivile objekter.

4) Flammevåpen kan kun brukes til å antenne vegetasjon hvis vegetasjonen brukes til å skjule, dekke eller kamuflere krigførende, eller hvis vegetasjonen i seg selv er et militært objekt.

For håndholdt flammekaster er det først og fremst regel nr. 3 (og selvfølgelig 1) som er gjeldende, og de er jo svært restriktive. Ellers er det ikke vanskelig å lage flammevåpen (oppskrifter på napalm regner jeg med man kan finne på internett), og har man brukt slike våpen mot en motstander må man regne med at motstanderen meget snart bruker slik våpen mot en selv. Ut fra dette er det nok ikke det lureste man kan gjøre å ta i bruk et slikt våpen.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    122
    Liker (mottatt)
    624
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    72 innlegg
    PONDUS
    18

@MMB @hvlt Takk for gode innspill. Skal ta dette opp med ledelsen når jeg er tilbake, så får vi se hva som kommer ut av det.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    122
    Liker (mottatt)
    624
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    72 innlegg
    PONDUS
    18

Tilbake i Erbil. Jobber med å få igjen våpen og utstyr. Den etterlengtede operasjonen for å ta tilbake Sinjar by fra IS, er ventet å starte hvert øyeblikk. Generalen min og hans nærmeste menn er på plass utenfor byen. De har allerede opplevd litt skuddings. Håper på å være sammen med dem igjen innen få dager.

Kurdish forces prepare for battle to retake Iraq's Sinjar | Reuters

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    522
    Liker (mottatt)
    260
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    243 innlegg
    PONDUS
    9

Kjør på.

Hvordan er organiseringen? jeg tenker på lag, tropp, kompani er det likt hvordan vi jobber i Norge? er det bra befal?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    130
    Liker (mottatt)
    880
    Nevnt
    142 innlegg
    Sitert
    235 innlegg
    PONDUS
    29

Noe av det mest forfriskende med å se sånne der Peshmerga-filmklipp - ihvertfall dem jeg har fått sett - fra kamper i Syria/Irak, er det totale fraværet av all den der "Allah Akbar!"-hoiingen/bullshitet. Ferdigheter, ledelse og flaks vinner kamper og dreper fiender, ikke en eller annen eventyrfigur oppi skyene som tilfeldigvis "ville det" der og da.

Lykke til framover!
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    167
    Liker (mottatt)
    243
    Nevnt
    11 innlegg
    Sitert
    132 innlegg
    PONDUS
    14

Peshmerganor - Norsk ekssoldat kriger i Irak

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Noe av det mest forfriskende med å se sånne der Peshmerga-filmklipp - ihvertfall dem jeg har fått sett - fra kamper i Syria/Irak, er det totale fraværet av all den der "Allah Akbar!"-hoiingen/bullshitet. Ferdigheter, ledelse og flaks vinner kamper og dreper fiender, ikke en eller annen eventyrfigur oppi skyene som tilfeldigvis "ville det" der og da.

Lykke til framover!
    Forøvrig hvis man ser en av NRK-dokumentarene om en norsk fremmedkriger (for en stund tilbake), driver han og sine kurdiske medsoldater gjøn med IS, med å rope nettopp et sarkastisk Allahu Akbar mellom skyttergravene mens de ler godt seg mellom. Artige greier.

Vet ikke om det er vanlig praksis.
    As you wish.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    122
    Liker (mottatt)
    624
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    72 innlegg
    PONDUS
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Kjør på.

Hvordan er organiseringen? jeg tenker på lag, tropp, kompani er det likt hvordan vi jobber i Norge? er det bra befal?
    Det er en viss organisering, men den er langt ifra så tydelig som hos oss. Det er viktig å huske på Peshmerga ikke er én organisasjon, som vårt Forsvar, men ulike grupperinger som går under denne betegnelsen, og at det derfor varierer veldig hvordan de forskjellige avdelingene er organisert. I min avdeling er vi rundt 400 mann, har jeg blitt fortalt. Vi er delt inn i grupper på rundt 30, altså troppsstørrelse. Vi har en "troppsjef" og en "NK" og generalen har kommandoen over samtlige grupper. Han trådstyrer mye. Gradene på "troppsjefene" varier, noen er tilsvarende løytnant eller kaptein, andre er høyere. Vi har ikke lag, og jeg må innrømme jeg savner litt bedre struktur på organiseringen av avdelingen.

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post

Lykke til framover!
    Jeg leste nylig et sitat fra en Peshmerga-kriger i Sinjar. Han sa Kurdistan er som en hage, hvor alle religioner er velkommne til å vokse. Kurderne har sine feil, tro meg... men religiøs akseptelse er ikke en av dem.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    522
    Liker (mottatt)
    260
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    243 innlegg
    PONDUS
    9

Takk for svaret, har spekulert litt på hvordan ting virker.

Moderator/Årets milforumist 2016

Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    334
    Liker (mottatt)
    495
    Nevnt
    95 innlegg
    Sitert
    263 innlegg
    PONDUS
    22

Kanske et tips:

"Pflugerville, Texas-based TrackingPoint is offering 10 free M600 Service Rifles or M800 Designated Marksman Rifles to any U.S. organization that can legally bring them to the Middle East for the fight against terrorism."

Taking the fight to ISIS? Here's a free rifle | Fox News
    Minsk, det nye Utopia

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Liker (gitt)
    44
    Liker (mottatt)
    75
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    58 innlegg
    PONDUS
    5

Ang flammekastere, så vidt meg bekjent ble disse tatt ut av bruk av de fleste lands væpnede styrker ikke fordi de de nødvendigvis var inhumane, men fordi de aldri var ansett som særlig effektive utenfor sin meget lille nisjerolle og begrenset selv innenfor denne grunnet tyngde manglende rekkevidde og fordi brannstiftelse ikke nødvendigvis er det smarteste trekket om du senere vil bevege deg der du peker tuten på senere.

Etterhvert som direkte ildstøttevåpen med sprengeffekt på lagsnivå ble mer og mer vanlige (RFK, RPG-7, M67, M202, RPO, etc) ble deres behov for slike nisjevåpen mindre og mindre da de kunne gjøre samme jobb som flammekastere fra avstand og i tillegg kunne brukes til mye mer. Napalm-type våpen sluppet fra fly var så vidt meg kjent fortsatt i bruk av statene frem til irak krigen i 2003

Side 3 av 12 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Historiske kriger
    By Blade in forum Militærhistorie og tradisjoner
    Svar: 82
    Nyeste innlegg: 05-08-08, 16:20
  2. Hemmelig kriger.
    By Kdo_Under in forum DIS Arkivet - GPP
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: 12-10-07, 05:24

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier