Side 2 av 12 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 467
    Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1898
    Liker (mottatt)
    540
    Nevnt
    169 innlegg
    Sitert
    459 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    24

Sv: Peshmerganor - Norsk ekssoldat kriger i Irak

Takk for update og ikke minst interessante betraktninger jeg er sikker på flere enn meg finner interessant... Keep up!
    admin
    Milforum

Kryptert e-post mottak: milforum@protonmail.com

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    871
    Liker (mottatt)
    519
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    537 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    19

Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    127
    Liker (mottatt)
    639
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    75 innlegg
    PONDUS
    19

Nå har jeg ikke råd til å streame, men jeg regner med dette er dokumentaren som ble filmet av VICE her nede for et par måneder siden. Ting har roet seg ned noe siden da, men det er fremdeles grunn til bekymring og dette er hvorfor, men først, litt om den kurdiske fronten mot IS i Irak...

Fronten, som på kartet ovenfor har fargekoden lilla og er tydlig markert, starter nede i Kirkuk-området i sør, strekker seg nordover mot Duhok (Dahuk på kartet) og fortsetter deretter vestover mot Syria (Erbil, hvor de norske soldatene er, ligger rundt 4-5 mil øst for fronten og øst for Mosul, markert som en stor, gul prikk). Selv befinner jeg meg rundt 3 mil nord for Mosul, på en av de små, gule prikkene som ligger på det lilla feltet. Fronten er rundt 1.300 km lang og er veldig "old school" med skyttergraver, vollgraver, flombelysning om natta og Peshmerga-krigere som bemanner stillinger langs hele fronten døgnet rundt.

Jeg har tidligere skrevet her at jeg ikke er bekymret for at IS kan bryte igjenom fronten, men nå er jeg ikke like sikker av følgende grunner...

1. Bemanningen tynnes ut som følge av at regjeringen i Bagdad holder igjen midler som skulle tilføres Peshmerga, inkludert lønn. Dette fordi de mener Peshmerga har blitt for autonom og ikke lenger tjener regjeringen og staten Irak. Jeg kan bruke avdelingen min som eksempel. Ingen her har fått lønn siden krigen brøt ut i fjor sommer. Generalen vår har de siste ukene reist mye frem og tilbake mellom hjemmet sitt i Duhok og Erbil, hvor han har vært i samtaler med presidenten angående dette. Forrige uke skal han ha gitt opp forhandlingene og gitt beskjed til gutta om at de som ønsker å forlate avdelingen, kunne gjøre dette uten at det ville få konsekvenser for dem. Svært mange har reist og på et tidspunkt trodde vi avdelingen ville bli oppløst og jeg begynnte å se etter andre avdelinger jeg kunne melde meg for.

2. Det er mangel på ammunisjon, tunge våpen og panservern. Mens vi sitter på våpen fra den gamle, irakiske hæren, har IS tusenvis av pansrede Hummves og tunge våpen donert fra USA til den irakiske hæren nå nylig. Det eneste som gjør at fronten holder nå, er luftstøtten vi får fra koalisjonen.

3. Ramadi beviste at IS fremdeles er kapable til å gjennomføre "blitzkrieg" - blandt annet skal de ha pakket et titalls hummves med sprengstoff og amgrepet en irakisk base nær Ramadi som ble brukt som oppmarsjområde for den irakiske hæren og militsene som skulle ta Ramadi tilbake, noe som påførte dem store tap og forsinket operasjonen. Forøvrig måtte jeg le godt da den irakiske statsministeren mente de ville ta tilbake Ramadi i løpet av noen få dager. Snakk om å være virkelighetsfjern.

Mange frykter nå at om IS skulle gjøre som beskrevet i punkt 3, så vil de være i stand til å bryte igjennom fronten som følge av punkt 1 og 2. Og jeg kan se for meg det vil være problematisk å gi luftstøtte i en sånn situasjon, da det vil bli vanskelig å skille venn og fiende på bakken.

Tiden vil vise hva som skjer, men jeg ser ikke for meg dette vil være over på lenge. Forøvrig har jeg fra en god kilde at USA skal sende 3.000 nye soldater til Irak. Jeg har ikke lest nyheter på en stund så jeg vet ikke om dette er offentliggjort eller ikke, men dette, samt at Iran også er i ferd med å deployere store styrker til Syria for å vokte Damaskus blandt annet, og IS's fremvekst i Libya, Afghanistan, Gaza-stripen med mer, viser at vi kanskje bare har sett starten på denne krigen.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    173
    Liker (mottatt)
    251
    Nevnt
    11 innlegg
    Sitert
    132 innlegg
    PONDUS
    14

BBC: US deploys 450 more troops to Iraq

President Obama to boost army trainers in Iraq - BBC News

Første del av disse 3000 du nevner, tenker jeg
    UK sender også 125 ekstra.
    As you wish.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    94
    Liker (mottatt)
    136
    Nevnt
    14 innlegg
    Sitert
    118 innlegg
    PONDUS
    6

U.S. Embracing a New Approach on Battling ISIS in Iraq

“This decision does not represent a change in mission, but rather adds another location for D.O.D. to conduct similar activities in more areas in Iraq,” the Department of Defense said in a statement. “This effort is in keeping with our overarching strategy to work with partners on the ground to degrade and ultimately defeat ISIL.”

It said the new location would bring American troop levels in Iraq up to 3,550.

http://www.nytimes.com/2015/06/11/wo...iraq.html?_r=0

Skille

Topp at du holder oss oppdatert her på bruket, Peshmerganor! Stay safe!

Edit: fant denne også forresten - one to check out:

Where ISIS Has Gained Territory in Libya

http://www.nytimes.com/interactive/2...and-video.html

Feks:

- Putzes in da house.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    94
    Liker (mottatt)
    136
    Nevnt
    14 innlegg
    Sitert
    118 innlegg
    PONDUS
    6

De som vil gjøre som jeg gjør, støtte Peshmerganor med (små som store) pengebidrag til livets opphold der han er, kan sende meg PM for detaljer. Svært enkelt og direkte veldig nyttig for ham.

(Håper ok at jeg skrev dette, @peshmerganor).

Sent from my iPad using Tapatalk
    - Putzes in da house.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    127
    Liker (mottatt)
    639
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    75 innlegg
    PONDUS
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av MiniMe Vis post
    (Håper ok at jeg skrev dette, @peshmerganor).
    Selvfølgelig, mange takk. Kan forøvrig bekrefte MiniMe har donert før og jeg stoler fullstendig på at donasjoner gjennom han vil komme frem og bli brukt riktig.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    127
    Liker (mottatt)
    639
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    75 innlegg
    PONDUS
    19

@sinajahan fra forumet på besøk på fronten. Her filmer han BK-nedslag fra IS med en av de britiske frivillige i forgrunnen.

Følg Sina på Sina - En annen verden

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    94
    Liker (mottatt)
    136
    Nevnt
    14 innlegg
    Sitert
    118 innlegg
    PONDUS
    6

Kanon med bilder! Hilse fra oss lissom!
    - Putzes in da house.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    871
    Liker (mottatt)
    519
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    537 innlegg
    PONDUS
    19

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    127
    Liker (mottatt)
    639
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    75 innlegg
    PONDUS
    19

Nyter den siste feltrasjonen jeg fikk etter besøket fra Norge, med utsikt over frontlandsbyen. Det er rart hvordan ting man tok for gitt der hjemme, plutselig har blitt luksus.

Situasjonen min nå er dritt, må jeg ærlig innrømme. Jeg har vært i kontakt med myndighetene hjemme og vi ble enige om at jeg kunne returnere for en liten ferie uten at de ville hindre meg i å reise tilbake til Irak. Jeg hadde kjøpt flybilletter med avreise neste uke og dama har tatt seg fri fra jobben så vi kunne være sammen. Dessverre blir jeg nødt til å avlyse turen på grunn av situasjonen her nede. Eid, det vil si feiringen av slutten av Ramadan, nærmer seg og det er forventet angrep på fronten. Ikke nødvendigvis min front, men jeg tar ingen sjangser og har bestemt meg for å bli her en stund til.

Hadde jeg vært singel, kunne jeg antageligvis blitt her et år i strekk, på tross av leveforholdene og situasjonen på bakken... men jeg kjenner jeg har hjemlengsel nå og jeg vet jeg har skuffet dama nok en gang, da jeg opprinnelig hadde planer om å komme hjem i mai og. Jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre opp for dette... jeg håper situasjonen tillater at jeg kan komme hjem en tur om ikke lenge, eventuelt fly henne ned til Erbil og tilbringe noen dager på et luksushotell til høsten (og de er det plenty av i Erbil).

Forøvrig er situasjonen på fronten min som før, bare at antall raketter, granater og 23mm som slår ned rundt oss har økt betraktelig. Gud er norsk sier de, men han må ha noe kurdisk blod i seg og, for det har vært en del close calls i det siste.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1120
    Liker (mottatt)
    2526
    Nevnt
    265 innlegg
    Sitert
    1274 innlegg
    PONDUS
    69

Stay frosty, som man sier.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    871
    Liker (mottatt)
    519
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    537 innlegg
    PONDUS
    19

PST du har pratet med? Kan du si noe om hva de tenker om situasjonen din?

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    127
    Liker (mottatt)
    639
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    75 innlegg
    PONDUS
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    PST du har pratet med? Kan du si noe om hva de tenker om situasjonen din?
    Jeg kan ikke si så mye om hvem, men jeg fikk inntrykk av at de mente det jeg har gjort ikke var alvorlig nok til at jeg kunne få passet mitt konfiskert.

Forøvrig interessant å se i linken du postet at Hosheng ikke har blitt kontaktet av PST etter at han kom hjem. Men nå har han pr. def. ikke brutt loven slik jeg har gjort. Og ja, jeg får en god del henvendelser fra folk som åpenbart ikke har noe å gjøre her, selv. For det meste kids fra USA som tilbyr seg å komme ned med airsoft-utstyret sitt.

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Liker (gitt)
    19
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    PONDUS
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av peshmerganor Vis post
    Jeg kan ikke si så mye om hvem, men jeg fikk inntrykk av at de mente det jeg har gjort ikke var alvorlig nok til at jeg kunne få passet mitt konfiskert.

Forøvrig interessant å se i linken du postet at Hosheng ikke har blitt kontaktet av PST etter at han kom hjem. Men nå har han pr. def. ikke brutt loven slik jeg har gjort. Og ja, jeg får en god del henvendelser fra folk som åpenbart ikke har noe å gjøre her, selv. For det meste kids fra USA som tilbyr seg å komme ned med airsoft-utstyret sitt.
    spesielt han gale russern fra kgb som driver på å kommenterer på alt du legger ut

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    127
    Liker (mottatt)
    639
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    75 innlegg
    PONDUS
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av permac Vis post
    spesielt han gale russern fra kgb som driver på å kommenterer på alt du legger ut
    Digger han fyren. De meldingene han sender meg privat er helt fantastiske. Han har fantasi, det skal han ha.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    127
    Liker (mottatt)
    639
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    75 innlegg
    PONDUS
    19

I skrivende stund... landsbyen blir bombardert med 120mm og 23mm, så vi sitter i nabohuset, som er gravd ned i jord og fungerer som shelter. De fikk inn en god del treffere i dag. Jeg befant meg på taket da den første granaten kom, ca. 150 meter fra huset vårt. Den traff 20-30 meter fra en vei i det en hvit SUV passerer. Jeg vet ikke hvem bilen tilhørte, men jeg blir overrasket om den ikke fikk smake splinter fra granaten. Håper gutta er ok. Jeg har lært meg at 150 meter for en 120mm er komfortabel avstand... smellet er ikke for høyt og splintfaren er liten. Den neste, derimot, traff mye nærmere og det var ikke fullt så gøy. Nabohuset, hvor det nå befinner seg 3 vestlige frivillige sammen med den assyriske militsen, inkludert en ny som kom i dag, med en "spesiell" bakgrunn fra US Navy, fikk minst ett treff med 23mm mens gutta befant seg på taket, type 2 meter fra kanten hvor de stod. Som jeg skrev tidligere... mye close calls.

Det har vært noe økt aktivitet på fronten her i det siste. Indirekte ild for det meste, men det har også vært noen forsøk på det jeg mistenker er "probing" - fienden har sent ut signaler om at de skal angripe og ved minst et tilfelle ha beveget seg nær frontlinjen vår. Men det har foreløpig ikke vært et fullskala-angrep lik den vi hadde i april, og det er svært frustrerende for å si det mildt. Nå snakkes det om at Mosul-offensiven kan bli utsatt til neste vår på grunn av situasjonen i Ramadi, og jeg kan åpenbart ikke være her så lenge uten å påføre de der hjemme mer sorg enn det jeg allerede har gjort. Jeg vurderer nå å ta en pause til høsten, for så å komme tilbake når den store offensiven nærmer seg. Men det foregår andre ting her og som jeg ikke kan gå nærmere inn på, men det er ting jeg gjerne vil være med på før jeg eventuelt tar en lengre pause, så for nå ser det ut til at jeg blir her en liten stund til.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    871
    Liker (mottatt)
    519
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    537 innlegg
    PONDUS
    19

Takk for oppdatering. Stay safe!

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Liker (gitt)
    254
    Liker (mottatt)
    185
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    136 innlegg
    PONDUS
    9

Ditto herfra! Spent på å høre dine betraktninger om alt som skjer rundt Tyrkia nå.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    127
    Liker (mottatt)
    639
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    75 innlegg
    PONDUS
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Ditto herfra! Spent på å høre dine betraktninger om alt som skjer rundt Tyrkia nå.
    Takker. Jeg føler ikke media gir et korrekt bilde av Tyrkias intensjon med å gripe inn i Syria og Irak og skal skrive en sak om det på Instagram så fort jeg får tid. Blir antageligvis opptatt de neste dagene med å legge til rette for et møte med generalen vår og den nye amerikaneren, som viser seg å være svært ressurssterk, både økonomisk og når det gjelder tilgang til god etterretning. Han er villig til å dele informasjon og, i motsetning til de utenlandske SOF-gutta som er i teig. Ut ifra hva jeg har hørt så langt, så kan august måned bli veldig interessant.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    94
    Liker (mottatt)
    136
    Nevnt
    14 innlegg
    Sitert
    118 innlegg
    PONDUS
    6

Konge at du tar deg tid til å skrive litt her og ikke minst at du limer inn bilder. Terningkast 7. Følger deg på Instagram og det du skriver der syntes jeg burde vært lagt ut her også i samme slengen - verdt at så mange som mulig får lese betraktningene dine. Engelsk er helt innafor her på Milforum antar jeg - øker jo bare muligheten for at flere får det med seg det du skriver. Men Ting Tar Tid. Uansett topp at du skriver! Vet det leses av mange.
    - Putzes in da house.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    127
    Liker (mottatt)
    639
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    75 innlegg
    PONDUS
    19

Besøk fra statene igjen. Denne gangen er det et privat selskap som tilbyr Peshmerga drone-støtte. Dronene de hadde med seg er 100% kommersielle, med GoPro og FLIR-kamera, noe som er litt annerledes enn det vi har til vanlig... men det funker, spesielt til å lage oppdaterte kart over fiendtlig område, som snart kan være vårt AO.

Vi hadde en test-runde i går natt og det ble noe kluss under landingen. Dronen landet på feil side av landsbyen, men vi lette etter den der den opprinnelig skulle ha vært. Den skulle være lett å finne igjen da den sender ut lyd- og IR-signaler etter landing, men etter å ha lett halve natta uten å se tegn til den, skjønte jeg noe var galt. Jeg ba om å få se på opptaket og kunne se akkurat hvor den landet... var visstnok en software-feil med GPS'en som forårsaket hendelsen. Men den gjorde det bedre i dag og virker generelt veldig brukervennlig.

Dessverre måtte crewet som betjener dronene reise bort fra fronten i dag på grunn av noen interne stridigheter mellom to av Peshmerga-generalene her... dette er også grunnen til at kompisen min fra USMC, som jeg har nevnt en del ganger på Instagram, nå velger å reise hjem... de blir brukt som brikker i en veldig unødvendig maktkamp, men jeg skal ikke gå inn på det nå. Jeg håper bare det løser seg snart så de kan komme tilbake, for dette er folk med mye kompetanse og kunnskap vi absolutt har bruk for.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    6 innlegg
    PONDUS
    0

Leser ut ifra det du skriver at du ønsker å delta på slaget om Mosul. Har du noen garanti for at Peshmerga/den gjengen du er sammen med, er de som skal ta Mosul? Ryktene sier at peshmerga vil bli flankesikring under Mosuloffensiven. Hva tenker du om det?

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    127
    Liker (mottatt)
    639
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    75 innlegg
    PONDUS
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av Norge112 Vis post
    Leser ut ifra det du skriver at du ønsker å delta på slaget om Mosul. Har du noen garanti for at Peshmerga/den gjengen du er sammen med, er de som skal ta Mosul? Ryktene sier at peshmerga vil bli flankesikring under Mosuloffensiven. Hva tenker du om det?
    Du har rett, det er ingen garantier for det. Men nå har den kurdiske presidenten tidligere uttalt at det vil være naturlig for Peshmerga å ta del i Mosul-offensiven. Når man i tillegg ser hvor mye IA og PMU sliter med å ta tilbake Ramadi, vil de neppe ha noe imot å ta tilbake Mosul med vår hjelp. Moralen hos IA og PMU er sviktende, selv med massiv flystøtte fra koalisjonen går Anbar-operasjonen svært sakte. Jeg tror svært mange har hatt urealistiske forventninger til irakerenes evne til å ta tilbake områdene de mistet i sommer. Jeg skrev tidligere i vår et lengre innlegg på Instagram om Mosul-offensiven, som forøvrig kan leses her, http://milforum.net/threads-in-engli...ml#post1190996, post 2 og 3 i innlegget. Der spådde jeg offensiven ville starte i August, men dette var før Ramadi falt. Nå er det ganske åpenbart det ikke vil skje i høst. Skal jeg gjette på nytt, vil jeg si våren 2016.

Så er spørsmålet hvordan Peshmerga skal bidra. Kurdere flest ser på Mosul som en arabisk by selv om det bor mange kurdere der, og er veldig imot at vi skal sendes inn i selve byen. Det er ingen hemmelighet at styrkene som skal kjempe inne i Mosul, vil ta store tap. Det kan være vi kun skal flankesikre som du sier, men det er forsåvidt greit. Målet mitt har hele tiden vært å ta del i frigjøringen av byen, enten det er å flankesikre, som er mest sannsynlig scenario, eller å sendes inn. Jeg er for det meste optimist med tanke på at avdelingen min får delta ettersom vi er såpass nærme Mosul og generalen vår, som ivrer etter å delta, er ganske close med presidenten. Men på den annen side er vi svært dårlig utrustet. Jeg skal ikke gå inn på hvilken kapasiteter vi har, men vi er langt ifra å ha de rette verktøyene for å delta i Mosul-offensiven pr. dags dato.

Forøvrig, det at IA sliter i sør, betyr ikke at Peshmerga ikke kan iversette egne operasjoner i mellomtiden. Ting er i ferd med å skje her også. Jeg har riktignok hørt disse ryktene før, men nå kommer det fra flere ulike kilder, jeg har til og med fått et par datoer av noen amerikanere. Den første datoen er veldig nærme.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    94
    Liker (mottatt)
    136
    Nevnt
    14 innlegg
    Sitert
    118 innlegg
    PONDUS
    6

Vi Menn i postkassa i dag!

Powered by Tapatalk på iPhone
    - Putzes in da house.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Liker (gitt)
    406
    Liker (mottatt)
    78
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    66 innlegg
    PONDUS
    7

Håper han tjener litt på den artikkelen Skal jammen meg handle Vi Menn for første gang i år, ser jeg!
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    127
    Liker (mottatt)
    639
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    75 innlegg
    PONDUS
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
    Håper han tjener litt på den artikkelen Skal jammen meg handle Vi Menn for første gang i år, ser jeg!
    Har ikke hørt noe fra redaktøren angående honorar, men mener de bare betaler for bildene jeg har tatt selv. Har ikke fått tilsendt artikkelen heller, så usikker på hvor mange av bildene mine de eventuelt har brukt. Håper på å høre fra Tom Bakkeli snart angående dette.

Det kommer forøvrig flere reportasjer i ViMenn fra journalistens opphold på fronten. Vet ikke helt hva de vil dreie seg om, men jeg tok han med litt rundt og han fikk møte noen av de andre vestlige som var her på fronten før de ble sent bort, så det blir sikkert en sak der og.

Menig
    Ble medlem
    Jul 2015
    Liker (gitt)
    7
    Liker (mottatt)
    4
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    9 innlegg
    PONDUS
    0

Nå er jeg spent. Jeg håper du har planer om å ramme inn alle artiklene og henge de opp i stua

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    94
    Liker (mottatt)
    136
    Nevnt
    14 innlegg
    Sitert
    118 innlegg
    PONDUS
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
    Jeg tegnet abonnement nylig jeg. Etter at VGs krigsjournalist og bokforfatter Tom Bakkeli ble redaksjonssjef har det militære innholdet fått nok et solid anker i redaksjonen, som jo har mange andre store journalister å skilte med fra før. Og har lagt merke til stadig interessante forsider (nei ikke damene) på Vi Menn når jeg er i matbutikkene. Nå er jeg altså abonnent!

Men når vi er inne på Vi Menn - for noen håpløse hjemmesider de er på. Der ligger de heeeelt i bakevja spør du meg. Så eneste måten å få med seg godsakene (nei ikke damene), er å kjøpe bladet.
    - Putzes in da house.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    127
    Liker (mottatt)
    639
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    75 innlegg
    PONDUS
    19

Bestefar solgte alt og forlot kone og barn - for å bekjempe IS i Irak

En av gutta som var her sammen med oss, inntil de ble nektet videre tilgang til fronten for noen uker siden. Lastebilsjåføren Jim var faktisk ganske allright og hadde blant annet fraktet gods i Norge. Kompisen min fra USMC dro som sagt hjem, men de andre i gruppen ble igjen og spiller for tiden inn en spillefilm om Peshmerga regissert av en amerikaner.

I motsetning til hva folk flest tror, så har ikke utlendinger pr. def. lov til å kjempe sammen med Peshmerga. Det har vært noen få som har gjort dette tidligere uten tillatelse fra regjeringen, som denne gjengen av vestlige frivillige med den assyriske militsen Dwekh Newsah, men nå virker det som om det blir strammet inn på.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    127
    Liker (mottatt)
    639
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    75 innlegg
    PONDUS
    19

Gikk gjennom noen gamle bilder på mobilen og fant denne. En Peshmerga-offiser med noe høy rang i norsk kamuflasje står over noen døde IS-krigere. Aner ikke hvor han har fått uniformen fra, men det fikk frem et flir hos meg.

Tenkte jeg skulle fortelle om min første uke i Kurdistan denne gangen. I motsetning til hva noen kanskje tror, var det ikke enkelt å linke opp med avdelingen min og på et tidspunkt så ting svært mørkt ut. Det var faktisk sånn at jeg nesten vurderte å dra hjem. Jeg kommer ikke til å gå nærmere inn på tiden før jeg reiste, motivene mine og så videre, jeg tar det fra da jeg landet på flyplassen i Erbil.

Jeg landet i Erbil i slutten av februar, med meg hadde jeg to svære utstyrsbagger og en ryggsekk fulle av militæret utstyr. Vest med plater, hjelm, uniformer, støvler, kniver, gassmaske, GPS, sanitetsutstyr, campingutstyr, feltrasjoner, vannrenser og mer. Hvis noen hadde tatt en titt på bagasjen og sett at jeg hadde en énveis-billett til Irak, ville det vært ganske åpenbart jeg ikke skulle på sydenferie. Jeg tok det som en selvfølge at jeg ville bli stoppet på Gardermoen og at jeg måtte ta en prat med PST, men utrolig nok skjedde det aldri. Jeg antar bagasjen min ikke ble sjekket grundig nok.

Bagasjen min ble derimot sjekket på flyplassen i Erbil og det var der problemene startet. Det viste seg at det ikke var lov å ta med ballistiske plater inn i landet uten diplomatisk godkjennelse. Jeg forklarte situasjonen min for sikkerhetsoffiseren, og selv om han hadde sympati for saken min, var han innstilt på å gjøre jobben sin. Jeg fikk både platene og den splitter nye vesten konfiskert, men jeg hadde en plan for å få dem tilbake senere. Deretter var det å hoppe i en drosje og komme seg til hotellet, som lå i den kristne bydelen Ankawa. Jeg sjekket inn ved 0400-tiden i det som skulle vise seg å være et ganske shabby hotell. Jeg ble ikke videre imponert over standarden med tanke på at det var $50 natta, men i ettertid fant jeg ut hotell-prisene i Erbil er generelt ganske høye. Jeg fikk et par timer søvn før jeg måtte opp igjen siden jeg skulle få besøk. Kontakten min som skulle hjelpe meg inn i Peshmerga, nevøen til den kurdiske presidenten, la oss kalle han PB, kom på besøk sammen med livvakten sin. Vi møttes nede i lobbyen og slo av en prat. PB hadde bodd i Tyskland stort sett hele livet sitt, hvor han var direktør i sitt eget selskap. De siste fem månedene hadde han og livvakten hans vært med Peshmerga, men nå skulle PB reise hjem, faktisk samme dag som jeg ankom. Han lovte meg at livvakten hans skulle hjelpe meg med å linke opp med general Wahed Kovle og avdelingen hans, som befant seg i Sinjar, i løpet av kort tid. Mens vi satt i lobbyen, fikk jeg mer besøk. En fjern slektning av meg, en Peshmerga-offiser vi kan kalle KN, hadde hørt jeg var i Erbil og kom innom hotellet med sjåføren sin. Det viste seg han kom fra en viktig familie som hadde gode bånd med presidentens familie, så han og PB fant fort en god tone. Etternavnet og klanen din betyr mye her nede, men jeg er ikke så begeistret for denne praksisen og, la oss ikke feie det under teppet, all korrupsjonen som følger med. KN lovte meg han skulle ordne opp i problemet med vesten og platene, men ville først vise meg rundt i Erbil. Vi ble enige om at han skulle plukke meg opp dagen etter, så jeg tok farvel med gjengen og gikk opp på rommet igjen.

Jeg ble plukket opp av KN og sjåføren hans dagen etter. Jeg fikk se arbeidsplassen hans og se alle som jobbet for han, og vi besøkte en venn av han, en brigadegeneral. Alt dette var for å vise meg hvor viktig han var, men jeg spilte med. Vi spiste også på en restaurant og jeg fikk treffe flere slektninger fra min mors side før vi tok kvelden og jeg ble kjørt tilbake til Ankawa. Dagen etter ble jeg plukket opp av sjåføren og kjørt til flyplassen, med noen papirer fra KN. Etter en del frem og tilbake der, fikk jeg tilbake vesten og platene. KN viste seg å være svært hyggelig og hjelpsom og jeg har fremdeles nesten ukentlig kontakt med han.

De neste dagene tilbrakte jeg på hotellet mens jeg ventet på å høre fra livvakten til PB. Jeg ringte han selv et par ganger og purret, men ble fortalt generalen var vanskelig å få tak i, og jeg begynte å ane ugler i mosen. I mellomtiden slo jeg og dama opp (vi slo opp totalt fire ganger over dette de første to månedene, men vi er fremdeles sammen... jeg antar dette forholdet er ment å vare), foreldrene mine ringte meg flere ganger daglig og tryglet meg om å komme hjem, ofte var de på gråten, og jeg begynte å tro PB hadde lovet mer enn han kunne holde. Jeg hadde det ikke fullt så greit den uken, for å si det sånn. Jeg vurderte muligheten for å reise ned til Sinjar på egenhånd og finne generalen selv, men mistet litt motet når jeg tittet på kartet. På dette tidspunktet visste jeg svært lite om hvilken områder som var kontrollert av IS og ikke, men jeg så det var en lang tur og at Mosul lå i veien. Jeg kunne kanskje finne en drosjesjåfør som kunne kjøre meg dit via en omvei, men hvilken garantier hadde jeg for at han ikke ville kjøre meg til Mosul og selge meg til IS for en pen sum? Jeg vurderte også muligheten for å reise til Syria og bli med i YPG istedenfor, selv om det ville bety jeg måtte sette fra meg alt utstyret i Erbil da jeg ikke kunne ta med dette over grensen. Jeg vurderte også i et lite øyeblikk å gi opp og reise tilbake til Norge, men slo raskt fra meg den tanken. Jeg hadde sagt opp jobben, kjøpt utstyr for 40.000,- og ofret forholdet med dama for å komme hit. Det kom ikke på tale å reise hjem med halen mellom beina. Jeg valgte å gi livvakten til PB noen dager til og samtidig se etter andre muligheter, som YPG. I mellomtiden brukte jeg dagene på å gjøre meg kjent i Ankawa. Jeg trasket rundt i bydelen for meg selv og testet ut den nye GPS'en, spiste ute og så film på laptop'en på kveldstid. Hotell-eieren viste seg å være araber, og i mitt paranoide hode hadde han sett utstyrsbaggene mine og sett meg prate med VIP'ene i lobbyen. Jeg satte en stol foran døra på rommet på kveldstid og sov med foldekniven klar under puta, i tilfelle han hadde ringt noen av kompisene sine i IS. Det gikk heldigvis ikke sånn, og sist jeg var i Erbil, for å prate med Dagbladet, overnattet jeg på det samme hotellet.

Etter en uke ringte endelig livvakten. Han fortalte meg generalen var i Duhok og ventet meg, men at jeg måtte komme meg dit på egenhånd. Jeg pakket sammen sakene mine og hoppet i en drosje dagen etter. Turen fra Erbil til Duhok tok nesten tre timer og gikk problemfritt. Vel fremme huket vi tak en en lokal drosjesjåfør og spurte om generalen. Wahed Kovle er en kjendis i Duhok og sjåføren visste hvor han bodde og tilbød seg å vise oss veien. Han bodde sentralt i byen, i et svært hus omgitt av høye murer og væpnede vakter. Vaktene fortalte oss generalen var på et sted kalt Teleskuf og at jeg måtte reise dit. På dette tidspunktet var jeg litt forvirret. Jeg hadde i en ukes tid trodd jeg skulle til Sinjar, men var det slik å forstå avdelingen min var i Teleskuf, og hvor i landet var det? Drosjesjåføren fra Erbil virket veldig motvillig til å kjøre meg dit, så den lokale sjåføren tilbød seg å kjøre meg videre for 30.00 dinar, som tilsvarer rundt $25. Turen skulle ta rundt 45 minutter, ble jeg fortalt. Jeg kastet baggene over i den nye drosjen og vi satte kursen mot Teleskuf.

Underveis ble vi stoppet i flere checkpointer bemannet av Asayish, som er en kurdisk sikkerhet/etterretningssavdeling som blandt annet har ansvaret for nettopp, alle checkpointene. Det var tydelig jeg ikke var lokal, men drosjesjåføren gikk god for meg og vi fikk kjøre videre etter at jeg hadde vist frem passet. På en av de siste checkpointene fikk vi derimot ikke kjøre videre. Drosjesjåføren fikk beskjed om å kjøre inn til siden og jeg ble tatt med inn på kontoret til en Asayish-offiser. Her ble jeg avhørt og fikk beskjed om å ringe generalen, så han kunne bekrefte historien min. Jeg ringte både han og livvakten til PB i nærmere en halvtime uten å få svar. Og hele tiden satt Asayish-jævlen med et ekkelt smil om munnen. Jeg vet ikke om han var ute etter en bestikkelse (noe som var uaktuelt å betale fra min side) eller om han bare gjorde jobben sin, men frustrasjonen bygget seg opp og jeg hadde lyst til å slå inn trynet på fyren og tørke vekk det smilet. Til slutt ringte livvakten opp igjen og jeg ga røret til offiseren som satt bak skrivebordet sitt. Samtalen videre med fyren fikk plutselig en annen tone. Jeg ble eskortert ut til drosjen umiddelbart og han ba meg ringe livvakten opp igjen og si jeg var på vei.

Kommunikasjonen med drosjesjåføren var ikke lett. Jeg prater sorani, men i denne delen av landet prater de badinani, som like gjerne kunne vært et annet språk. Jeg hadde ingen anelse om hvor Teleskuf lå, hvor langt unna fronten det var, situasjonen i området og drosjesjåføren var ikke til mye hjelp på grunn av språkproblemene. Men jeg husker skiltene på veien viste at vi kom stadig kom nærmere Mosul. Mosul 50 km. Mosul 42 km. Mosul 35 km. "Nå må vi for faen stoppe snart" tenkte jeg. Jeg hadde foldekniven min på meg og stakk hånda ned i lomma med gjevne mellomrom under hele turen, bare for å kjenne den fremdeles var der. Etter checkpointen hvor vi ble stoppet, ble landskapet veldig øde og jeg lovte meg selv at om vi stoppet opp og en gjeng skjegget menn i svart stod og ventet på meg, ville det siste jeg gjorde, være å dra frem kniven, ta tak i hodet på sjåføren og stikke han gjentatte ganger i strupen, helt til gutta på utsiden sprayet oss begge ned med kuler. Da ville jeg i det minste ha tatt med meg denne forræderen med i døden (det er dessverre flere kurdere som samarbeider med IS). Etter å ha passert 30 km skiltet, endte veien til Mosul opp i en svær jordvoll som skulle vise seg å være Teleskuf-fronten. Jeg ble tatt med inn i et forlatt hus og fikk servert te mens jeg ventet på generalen. Jeg ventet i nærmere to timer, men jeg kunne høre den karakteristiske whiskey-stemmen til generalen på utsiden... jeg visste det var generalen etter å ha sett videoer av han på YouTube hjemme i Norge. Jeg fikk hilse veldig kort på han når han kom inn i huset. Deretter ble jeg kjørt til landsbyen som ligger i tilknytning til fronten. Her traff jeg gutta jeg skulle tjenestegjøre med, fikk en sengeplass og pakket ut utstyret og gjorde klart til neste dag. Og det er ganske så nøyaktig et halvt år siden nå.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Liker (gitt)
    952
    Liker (mottatt)
    155
    Nevnt
    42 innlegg
    Sitert
    204 innlegg
    PONDUS
    8

Godt skrevet! Som om det var tatt ut av en bok, håper på flere beskrivelser som dette.
    Må Gud, hvilken du eller jeg tror på eller faktisk er sjef er ikke like relevant, være med deg!
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    26
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    25 innlegg
    PONDUS
    8

Så dere denne?

I hælene på IS

Dokumentarist Anders Sømme Hammer har fulgt en norsk kurder som drar i krigen mot IS. Hans dekning av krigen i Afghanistan og Irak på nært hold er en reaksjon på skrivebordsjournalistikkens avstandsfortellinger.

– Skal du dekke krig må du få følelse for konflikten. Hvis du bare baserer deg på andrehåndskilder blir du veldig preget av deres informasjonsstrategi, sier dokumentarist Anders Sømme Hammer.

Hammer er frilansdokumentarist, og rapporterer fra Afghanistan og Irak. Han har skrevet bøker og laget innhold for både tv, radio og aviser. Men han bærer alltid kamera med seg når han jobber, for å signalisere hvilken rolle han har i konflikten. Han foretrekker å gjøre research ute i felten, for så å finne ut hvilket format som kler materialet.

– Det er en annen metode enn da jeg selv jobbet i avis. Men for meg er det også en reaksjon på den måten å jobbe på. Jeg synes det kan bli litt fordomsfullt at man skal sitte langt unna konflikten og lage prosjektbeskrivelser for filmer som ikke er basert på research i felt.

– Mens du studerer, lærer du om historiefortelling og kategoriseringer, men ute i en reell konflikt er det ofte litt diffust hvem som er skurker og helter.

Les hele artikkelen her.
    Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besøk vår nettbutikk

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    127
    Liker (mottatt)
    639
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    75 innlegg
    PONDUS
    19

Spennende, @milforum-news. Norsk-kurderen det er prat om i artikkelen, Hosheng Kerkuki, er en av flere nordmennene som kjemper mot IS i Irak eller Syria, og som jeg har kontakt med. Hosheng har vært hjemme i Norge i en periode, men er nå på vei tilbake til Kurdistan. Han kjøpte seg en bil i Norge og planen var å kjøre denne ned til Kurdistan da det er mangel på kjøretøy i avdelingen hans. Han ble stoppet på grensen til Tyrkia i kveld og nektet innreise. Han har tydeligvis blitt satt på en liste etter Brennpunkt-dokumentaren. Han fikk også beskjed om å aldri komme tilbake til Tyrkia. Han blir nå nødt til å kjøre en rimelig stor omvei eller eventuelt reise tilbake til Norge. Er det nå tvil om at Tyrkia ikke ønsker et svekket IS?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    340
    Nevnt
    72 innlegg
    Sitert
    436 innlegg
    PONDUS
    18

Det blir for enkelt. Uansett hva vi måtte mene må vi anerkjenne at Tyrkia har en agenda ift kurdere. Det vil være en faktor i deres beslutninger.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    127
    Liker (mottatt)
    639
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    75 innlegg
    PONDUS
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Det blir for enkelt. Uansett hva vi måtte mene må vi anerkjenne at Tyrkia har en agenda ift kurdere. Det vil være en faktor i deres beslutninger.
    Riktig, agendaen er at de ikke ønsker å svekke IS, da dette vil styrke kurderene. Jeg har skrevet en del om dette på Instagram og kommer ikke til å gjenta meg her. Men jeg synes dere skal merke dere at denne påstanden jeg kom med nå, har blitt bekreftet av flere av mine tyrkiske følgere, uavhengige av hverandre. De legger ikke en gang skjul på at de ønsker å la IS være til de har slått ned på kurderene.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    299
    Liker (mottatt)
    66
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    60 innlegg
    PONDUS
    7

Absurde følger av politisk realisme og kost-nytte-vurderinger hos ulike aktører, kanskje. Mon tro om koalisjonen håper på en positiv nettoeffekt over tid på tross av bl.a. Tyrkias atferd.

Hva hadde sannsynligvis skjedd hvis USA m.fl. hadde forsøkt å legge sterkt press på Tyrkia? Antar man at det ville ha svekket innsatsen mot Daesh mer enn dagens tilsynelatende "kompromiss"? At det ville ha ført til vesentlige problemer på sikt osv.?

Hvordan vurderer Tyrkia Daesh som en trussel mot Tyrkia på sikt? Viktigere å bekjempe kurdere?

Litt politisk clusterfuck i hverdagen, men det er kanskje mer eller mindre normalt i den regionen? SNAFU?

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    127
    Liker (mottatt)
    639
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    75 innlegg
    PONDUS
    19

Hjemme igjen, etter 6 måneder på fronten. Planen nå er å hvile hjemme i to måneders tid, før det blir en ny runde. Er også forberedt på å reise tilbake før hvis gutta ringer meg... men for å være ærlig, jeg håper den samtalen aldri kommer. Et halvt år i strekk der nede har tært på og det hadde vært fint å fått litt kvalitetstid hjemme med dama, spist og lagt på meg litt og ikke minst, fått sove ut.

De kommende ukene blir svært hektiske. Skal treffe redaktøren for Vi Menn denne uken, som jeg hjelper med å lage en ny sak for. Denne vil dreie seg om andre nordmenn som enten er der nede, eller er på vei ned for å kjempe mot IS. Jeg er i kontakt med flere av disse og på torsdag skal vi treffe en etnisk, norsk mann som resier ned om kort tid for å verve seg til Peshmerga i Irak. Neste uke blir det et møte med Dagbladet, som skal lage en oppfølgingssak om meg og muligens om en annen TMBN veteran som befinner seg i Syria... jeg tenkte det ville være interessant å høre om hans opplevelser i Kobane også. Jeg vet han allerede har opplevd en del på den korte tiden han har vært der. Spennende lesing i vente i Vi Menn og Dagbladet med andre ord.

Det blir også et møte med PST neste uke. Har hatt dialog med dem over tid og de har vært utrolig hyggelige og profesjonelle å ha med å gjøre... stikk motsatt av hvordan Forsvaret har behandlet meg, altså. Regner med å få svar på om det blir en politianmeldelse eller ikke da.

I tillegg har jeg et sideprosjekt på gang, med Global Surgical and Medical Support Group - dette er en gruppe med frivillige kirurger og medic'er fra USA som har ytret et ønske om å støtte avdelingen min til høsten. De har allerede hatt to kontigenter i Irak hvor de har støttet Peshmerga og sivile på flukt fra IS, tredje kontigent blir i oktober og jeg håper det blir sammen med meg og gutta mine. De har allerede noen nordmenn som jobber for dem og fra hva jeg kunne finne ut om disse via open source kilder, er dette folk med svært høy utdanning og erfaring fra blandt annet Kripos. De er altså 100% legit og søker også flere frivillige til medic- og security-gruppen sin. Om noen her har erfaring som medic eller livvakt og tilsvarende, gjerne fra IntOps, og kunne tenke seg noen måneder i Irak og bidra til å utgjøre en forskjell, er det bare å ta kontakt med meg.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    127
    Liker (mottatt)
    639
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    75 innlegg
    PONDUS
    19

Peshmerga 'ready' to advance on IS

Peshmerga 'ready' to advance on IS - Al-Monitor: the Pulse of the Middle East

Litt om hvorfor Peshmerga ikke har startet storoffensiven mot IS enda. Men forhåpentligvis er den rett rundt hjørnet. Det som også er litt interessant med denne artikkelen, er at journalisten tydligvis har vært i landsbyen "min" og interjuvet den assyriske miltsen og de vestlige frivillige som holder til der.

Forøvrig gikk møtet med PST veldig bra og de er tilsynelatende ikke ute etter å ta meg på noen som helst måte. Sikkert noen i Forsvaret som er lei seg for dette, men sånn er det nå

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    21
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    PONDUS
    0

Heisann hoppsann folkens. Mitt navn er "scandipesh" på instagram.
    Peshmerganor, en kompis av meg, har Vært til stor hjelp i forkant av min reise til kurdistan for å verve meg til Peshmergaen. Peshmerganor har gjort en formidabel i innsats det står ekstremt stor respekt av. Han er virkelig et forbilde. Vi har møttes utenfor nettet ved et par anledninger også.
    Jeg har også hatt min runde med PST, som jeg opplevde som greie folk å ha med å gjøre.
    Har blitt tatt godt i mot her nede og har blitt behandlet som jeg skulle Vært en av dem.
    Har allerede etter få dager rukket å vært ved fronten. En landsby som ble bomba sønder og sammen av det jeg forstod var franske F16. Vi ble deretter sendt inn i landsbyen
    Daesh hadde da allerede rømt og lagt igjen en hel del miner i landsbyen. når vi rykka inn var daesh omtrent 1.5 km unna. Anslagsvis 1000 mann var vi , kansje mer.
    Daesh er en global trussel, ikke bare en trussel her nede. Derfor har jeg følt at jeg har måttet gjøre noe og hadde ikke klart å sittet passiv så veldig mye lenger. Jeg har ofret et relativt komfortabelt liv hjemme med alt det innebærer for å gjøre min del av jobben her nede. Jeg har planer om å bli her en god stund. Alt av utstyr er kjøpt selv, jeg reiser som frivillig og vil ikke akseptere eventuelle tilbud om betaling. Det blir feil for mitt vedkommende.
    Med vennlige hilsener fra Kurdistan,
    Coltmaniac

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Side 2 av 12 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

2 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 2 er gjester)

Lignende tråder

1. Historiske kriger
    By Blade in forum Militærhistorie og tradisjoner
    Svar: 82
    Nyeste innlegg: 05-08-08, 16:20
  2. Hemmelig kriger.
    By Kdo_Under in forum DIS Arkivet - GPP
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: 12-10-07, 05:24

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier