Side 12 av 12 FørsteFørste ... 2101112
Viser resultatene 441 til 478 av 478
    Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    703
    Liker (mottatt)
    1638
    Nevnt
    266 innlegg
    Sitert
    763 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    52

Sv: Peshmerganor - Norsk ekssoldat kriger i Irak

Det offisielle navnet er da gjenkjenningsmerke.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    137
    Liker (mottatt)
    666
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    19

I forbindelse med bok-prosjektet mitt, så prøver jeg å finne igjen en sak fra 2016 eller 2015 angående de norske styrkene i Erbil som hadde uttrykt misnøye over at noen av soldatene de trente, hadde likbilder på telefonene sine. Jeg har googlet, men ser ikke ut til å finne igjen saken. Noen som kan være behjelpelig her og sende meg linken hvis de husker saken?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2012
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    27
    Nevnt
    7 innlegg
    Sitert
    22 innlegg
    PONDUS
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av peshmerganor Vis post
    I forbindelse med bok-prosjektet mitt, så prøver jeg å finne igjen en sak fra 2016 eller 2015 angående de norske styrkene i Erbil som hadde uttrykt misnøye over at noen av soldatene de trente, hadde likbilder på telefonene sine. Jeg har googlet, men ser ikke ut til å finne igjen saken. Noen som kan være behjelpelig her og sende meg linken hvis de husker saken?

https://www.nrk.no/urix/har-bilder-a...ere-1.12413345

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    137
    Liker (mottatt)
    666
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    19

Takk!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    554
    Liker (mottatt)
    266
    Nevnt
    26 innlegg
    Sitert
    261 innlegg
    PONDUS
    9

Hvis boka blir like bra som det du har skrevet her, så skal jeg garantert kjøpe den.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    137
    Liker (mottatt)
    666
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Hvis boka blir like bra som det du har skrevet her, så skal jeg garantert kjøpe den.
    Hehe, takk! Redaktøren har ihvertfall stor tro på den, så jeg håper jeg ikke skuffer han og alle andre som har forventninger til den.

Hvis noen lurte, så er jeg godt over halvveis med det første utkastet til manuset. Håper fremdeles på å få boka publisert til oktober.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    895
    Liker (mottatt)
    529
    Nevnt
    70 innlegg
    Sitert
    577 innlegg
    PONDUS
    19

Den boken kommer til å ligge under treet. Om jeg så må kjøpe den selv.

Hvordan er hverdagen din for tiden?

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    137
    Liker (mottatt)
    666
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Den boken kommer til å ligge under treet. Om jeg så må kjøpe den selv.

Hvordan er hverdagen din for tiden?

Hektisk med skriving og lesing, samt stell av kaniner (kjæresten og jeg har tre av dem nå). Skal også på en veldig kort ferie for første gangen siden jeg kom hjem i fjor om ikke lenge. 4 dager i en storby i Europa for å hjelpe noen spillutviklere med et nytt PC- og konsollspill der handlingen foregår i Irak. Tror spillet blir veldig bra, de har allerede tatt til seg mange av rådene mine. De har et oppriktig ønske om å gjøre spillet så realistisk som mulig med tanke på gameplay og historie. Har ikke gamet selv på 7 år, men spørs om det ikke blir å kjøpe en PS4 neste år.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    895
    Liker (mottatt)
    529
    Nevnt
    70 innlegg
    Sitert
    577 innlegg
    PONDUS
    19

Du har begynt å lukte på konsulentmarkedet altså? :-P

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    137
    Liker (mottatt)
    666
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    19

Du har begynt å lukte på konsulentmarkedet altså? :-P

Blir nok bare dette oppdraget. Får ikke betalt, forøvrig, betaler til og med for reisen og oppholdet selv. Men håper på å se navnet mitt på rulleteksten, pluss at det er gøy å hjelpe til når de faktisk tar til seg det jeg kommer med. Jeg har allerede hatt stor påvirkning på våpenlisten (basert på faktiske våpen jeg har sett og dokumentert med bilder og video) og en av hovedkarakterene.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    895
    Liker (mottatt)
    529
    Nevnt
    70 innlegg
    Sitert
    577 innlegg
    PONDUS
    19

Gi oss gjerne tips om spillet når du kan.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    137
    Liker (mottatt)
    666
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    19

Gi oss gjerne tips om spillet når du kan.

Will do. Kan dessverre ikke si så mye enda, siden jeg har skrevet under en kontrakt og har taushetsplikt (de ønsker ikke å fornærme sine tyrkiske spillere ved å involvere meg). Men det blir nok veldig åpenbart hvilket spill det er når den kommer ut neste år, ettersom det ikke er mange spill som involverer IS, kurdere, irakere, vestlige frivillige og vestlig SOF.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2013
    Liker (gitt)
    130
    Liker (mottatt)
    199
    Nevnt
    9 innlegg
    Sitert
    61 innlegg
    PONDUS
    10

Har ikke noe insider-info men kan vel ganske trygt spekulere at det er Insurgency: Sandstorm det er snakk om

http://newworldinteractive.com/insur...media-release/

Konsept:

A few years ago, in a familiar setting, the sandy streets of an Iraqi village. The tone of Insurgency: Sandstorm’s narrative shifts the typical shooter inspiration away from blockbuster military power fantasy movies more towards a dark and understated indie film rooted in reality.

With depth to the narrative, you must look beyond the surface, away from these typical streets, behind closed doors, in a dark room to discover our female protagonist. She is enslaved by radical insurgents, along with her sister and other young girls held captive.

A sandstorm engulfs the village and fighting erupts. By chance, a hole is blown into the wall and the girls escape. In the confusion of the storm, our protagonist is separated from her sister and friends. She is alone, wandering in the desert.

Present day. Our protagonist has enlisted with a rebel faction, fighting against the radical insurgents. They push through battered villages, hitting the insurgents hard. One day, a key piece of information is discovered and our protagonist’s world is not what it seems.

She breaks free from the security of the main group to embark upon a personal quest. Accompanying her is another female fighter, her best friend who was held captive with her years earlier. Along for the journey are two foreign vigilantes: an American combat veteran of the war in the Middle East, and a French citizen who has never seen combat.

Along the path of their journey, several challenges emerge. Without a military force backing you up, that force may become an obstacle.

Essentially, the narrative is a road-trip story. It’s about these characters bonding through the many challenges that arise. Their diverse experience leads to interesting character dynamics, but ultimately their actions extend beyond their own volition.

We are very excited to venture into the realm of storytelling to offer more depth for Insurgency. Shooters do not have to be about mindless killing, so players can stop and ask questions about the world a game represents, and find answers within the narrative. Historically, the avant garde in many art forms are who disrupt and redefine genres. For a decade Insurgency has been in that position, and we are emerging from indie obscurity to innovate the FPS genre.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    137
    Liker (mottatt)
    666
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    19

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    137
    Liker (mottatt)
    666
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    19

https://www.facebook.com/GlobalSurgi...3762188247104/

Mine venner i GSMSG søker etter personell til nye oppdrag i Irak, denne gangen med lønn. Kontakt dem gjerne for mer informasjon, jeg er sikker på at det kan finnes kvalifiserte folk her inne (de har gode erfaringer med nordmenn).

Jeg fikk selv tilbud om en stilling (men takket nei) og jeg kan røpe at lønnen er ganske bra, gitt at man slipper å skatte her hjemme.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    137
    Liker (mottatt)
    666
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    19

Peshmerganor - Norsk ekssoldat kriger i Irak

Finnes det et norskt ord for "strafing" (type fly som skyter med mitraljøse)? Prøver å unngå fremmedord i boka.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    640
    Liker (mottatt)
    982
    Nevnt
    89 innlegg
    Sitert
    473 innlegg
    PONDUS
    39

Ikke ett ord, du må nok omskrive til "angripe med maskingeværer og/eller maskinkanoner."
    The good briefer is the one who imparts the most information in the fewest words.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    147
    Liker (mottatt)
    505
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    344 innlegg
    PONDUS
    18

For mitraljøser og maskingevær på bakken kan man i alle fall bruke ordet "bestryke". Men det blir feil fra fly føler jeg.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    137
    Liker (mottatt)
    666
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    19

Skjønner, takk!

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Liker (gitt)
    869
    Liker (mottatt)
    114
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    131 innlegg
    PONDUS
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    For mitraljøser og maskingevær på bakken kan man i alle fall bruke ordet "bestryke". Men det blir feil fra fly føler jeg.
    Tja, hvorfor skulle det bli feil - er det ikke akkurat det som ofte foregår ved strafing?

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    640
    Liker (mottatt)
    982
    Nevnt
    89 innlegg
    Sitert
    473 innlegg
    PONDUS
    39

Det kan hende at det er det som skjer, men det er det ingen som sier. Enten ville jeg bare brukt det engelske uttrykket "strafeing" (som alle som har noe med kampfly å gjøre vil forstå) eller angripe med, eller beskyte, som absolutt alle vil forstå.

PS: anbefalingen om "angripe med..." er basert på litt fort og gæli lesing av en håndfull beskrivelser fra norske piloter under andre verdenskrig i Spitfire saga.
    The good briefer is the one who imparts the most information in the fewest words.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    147
    Liker (mottatt)
    505
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    344 innlegg
    PONDUS
    18

Uten å kjenne til hvordan du vil bruke ordet så et eksempel på hvordan jeg ville skrevet:
    "A-10 flyet kom inn lavt over horisonten mot IS-krigernes stilling og beskjøt dem med maskinkanonen. Røyk steg opp fra senkningen i terrenget mens flyet snudde for å gi stillingen en ekstra runde med 30mm skudd."

TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Liker (gitt)
    250
    Liker (mottatt)
    104
    Nevnt
    36 innlegg
    Sitert
    145 innlegg
    PONDUS
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Uten å kjenne til hvordan du vil bruke ordet så et eksempel på hvordan jeg ville skrevet:
    "A-10 flyet kom inn lavt over horisonten mot IS-krigernes stilling og beskjøt dem med maskinkanonen. Røyk steg opp fra senkningen i terrenget mens flyet snudde for å gi stillingen en ekstra runde med 30mm skudd."

Har sett så mye dårlig bruk av "runde" i oversettonger. Ville kanskje vurdert "omgang til med 30mm", men klarer ikke helt bestemme meg om det er bedre...

Sent fra min SM-J500FN via Tapatalk
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Liker (gitt)
    1019
    Liker (mottatt)
    159
    Nevnt
    43 innlegg
    Sitert
    208 innlegg
    PONDUS
    8

"Røyken steg opp fra senkningen i terrenget, mens flyet snudde for å beskyte stillingen enda en gang."

Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Liker (gitt)
    261
    Liker (mottatt)
    188
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    137 innlegg
    PONDUS
    9

Jeg har sett fremmedordet strafe bli brukt på norsk, bare så det er sagt. Litt avhengig av sammenhengen og bruken kan det funke greit.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    145
    Liker (mottatt)
    982
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    255 innlegg
    PONDUS
    31

Jeg synder en del selv, selv om jeg i det minste prøver å ikke gå helt overbord med engelske uttrykk, men i tilfellet her mangler det rett og slett et godt norsk ord IMHO. Å sverge til noe skikkelig norsk blir her litt sånn påtatt og falskt vil jeg si, type "så kom A-10 flyet og skjøt 30mm runder med kanonen sin mot fienden" - det klinger litt sånn Marcus Skjongheim'ish og generelt uprofft ut mener jeg...

"A-10 flyet gjennomførte gjentatte gunruns* fra lav høyde mot IS sine stillinger." - og introdusere dette ordet som en standard tidlig i boken, så kan man kanskje heller forklare "gunruns" med en fotnote, type: *av mangel på et godt norsk ord, betyr "gunrun" flyangrep med flyets/helikopterets prosjektilvåpen.
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    137
    Liker (mottatt)
    666
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    19

Takker for mange gode svar, folkens.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    137
    Liker (mottatt)
    666
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    19

Da er boken tilgjengelig på forhåndssalg. Jeg har også opprettet en Facebook-side på norsk hvor jeg vil komme med oppdateringer frem mot lanseringen i høst, så følg meg gjerne der også.

https://fb.me/mikepeshmerganor

Haugen Bok

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    895
    Liker (mottatt)
    529
    Nevnt
    70 innlegg
    Sitert
    577 innlegg
    PONDUS
    19

Gleder meg til å lese!

Hvordan gikk du frem for å finne forlag etc?

Har du vært fornøyd med prosjektet, eller har du måttet begrense deg på noen måte?

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    137
    Liker (mottatt)
    666
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    19

Gleder meg til å lese!

Hvordan gikk du frem for å finne forlag etc?

Har du vært fornøyd med prosjektet, eller har du måttet begrense deg på noen måte?

Erling Kagge selv tok kontakt med meg på min første perm høsten 2015. Jeg var noe avventende/skeptisk da, men etterhvert åpnet jeg for å kanskje skrive for dem, og høsten 2016 tok jeg vel avgjørelsen om å faktisk gjøre det.

Jeg har ikke trengt å begrense meg selv på noen som helst måte. Forsvaret har som sagt kuttet all kontakt, så da føler jeg at jeg ikke trenger å ta hensyn til hva de måtte føle/mene. Det blir en ærlig bok, for å si det sånn.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Liker (gitt)
    147
    Liker (mottatt)
    121
    Nevnt
    33 innlegg
    Sitert
    189 innlegg
    PONDUS
    4

Spennende, gleder meg til å lese! Da er boka bestilt og forventet levering er i følge Haugen bok ca 20 september.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    137
    Liker (mottatt)
    666
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    19

Når Robert Mood begynner å følge Facebook-Siden din

Skal prøve å komme med en oppdatering i kveld på https://fb.me/mikepeshmerganor - så følg gjerne den siden.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2013
    Liker (gitt)
    130
    Liker (mottatt)
    199
    Nevnt
    9 innlegg
    Sitert
    61 innlegg
    PONDUS
    10

Når Robert Mood begynner å følge Facebook-Siden din

Skal prøve å komme med en oppdatering i kveld på https://fb.me/mikepeshmerganor - så følg gjerne den siden.
    Har ikke hatt facebook på en del år men skal titte innom i gang iblant!

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    137
    Liker (mottatt)
    666
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    19

Trenger litt hjelp igjen, folkens. Gjerne av noen som har erfaring med Javelin (noe jeg ikke har selv). Jeg trenger å beskrive en episode jeg var vitne til for leserne. På den siste operasjonen jeg var med på, så hadde vi noen amerikanske soldater med oss som skulle ta ut en SVBIED som kom mot oss med dette våpensystemet. De låste seg på kjøretøyet, men da de avfyrte missilet, skjedde det noe som ikke skulle skje. Hele missil-koggeret og betjeningspanelet fløy fem meter frem. En av gutta sa noe sånt som at de hadde glemt å skru av et lokk. Missilet ble behandlet som en blindgjenger og måtte destrueres dagen etter. Hva skjedde egentlig her?

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    137
    Liker (mottatt)
    666
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    19

Peshmerganor - Norsk ekssoldat kriger i Irak

Trenger litt hjelp igjen, folkens. Gjerne av noen som har erfaring med Javelin (noe jeg ikke har selv). Jeg trenger å beskrive en episode jeg var vitne til for leserne. På den siste operasjonen jeg var med på, så hadde vi noen amerikanske soldater med oss som skulle ta ut en SVBIED som kom mot oss med dette våpensystemet. De låste seg på kjøretøyet, men da de avfyrte missilet, skjedde det noe som ikke skulle skje. Hele missil-koggeret og betjeningspanelet fløy fem meter frem. En av gutta sa noe sånt som at de hadde glemt å skru av et lokk. Missilet ble behandlet som en blindgjenger og måtte destrueres dagen etter. Hva skjedde egentlig her?

Bunper denne. Ingen som kan forklare hva som skjedde? Var det en feilfunksjonering av noe slag eller brukerfeil?

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Liker (gitt)
    1019
    Liker (mottatt)
    159
    Nevnt
    43 innlegg
    Sitert
    208 innlegg
    PONDUS
    8

Er du sikker på at det var Javelin og ikke Eryx, Gillyspike eller lignende?

Etter å ha snakket med både EOD og Javelin personell har jeg ikke fått noen gode svar på hva som kan ha skjedd.
    Javelin er et ferdig system, som skal være bare å pakke ut, låse på mål og avfyre. Det skal ikke være mulig å skyte ut et missil uten å ta av lokket forran, og det er heller ingen lokk bak.
    Evt har de gjort noen usannsynlig med våpensystemet, som ikke skal kunne gå ann. (Dvs at de ikke har fulgt prosedyren for avfyring av missil.)

Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    145
    Liker (mottatt)
    982
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    255 innlegg
    PONDUS
    31

Javelin, i likhet med flere andre PV-missiler, er designet for å kunne skytes fra skjulte stillinger i mer lukkede områder, som f.eks. hus, bunkerser, osv; dermed må man begrense bakblåsten under avfyring, for at ikke skytterne skal bli såret eller drept. For å gjøre dette har Javelin, samt også ERYX m.fl., en svakere startladning av krutt, som skal dytte missilet ut av røret og fram et stykke før hoved-/banemotoren deretter automatisk tenner et lite stykke framme.

Nå kjenner jeg ikke klargjøringsprosedyre for Javelin - så jeg kan ikke kommentere på om skytterne i eksempelet over glemte/gjorde noe feil, men jeg har jobbet en del med ERYX tidligere. Hvis f.eks. røret der hadde fått seg en stygg kakk (noe inspeksjon av ammo før skyting burde avdekke), så var det gode muligheter for at missilet kilte seg fast inni. Det kan og hende at det er snakk om en dårlig LOT eller rett og slett en produksjonsfeil på det ene missilet, som fører til fastkiling. Hvis missilet dermed sitter fast, og kruttladningen går av under avfyring, så har hverken rør eller utskytningsenheten noe annet valg enn å bli med missilet... ;-)

Igjen, uten å kjenne klargjøringsprosedyre for Javelin - og forutsatt at skytterne over gjorde alt riktig, så vil jeg gjette at det var ammofeil som førte til denne hendelsen.
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Liker (gitt)
    137
    Liker (mottatt)
    666
    Nevnt
    52 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    19

Jeg har pratet med flere amerikanere på Instagram som ifølge seg selv har erfaring på Javelin nå, og de virker å være enige om at de glemte å ta av et lokk foran på missilkoggeret. En fra gamleavdelingen min på Rena sier derimot at de ikke kunne ha låst seg på målet om dette lokket hadde vært på. Så jeg er kjempeforvirret her og usikker på hvordan jeg skal forklare hendelsen. Jeg har alt på film, men det var midt på svarte natta og du ser ikke hva som skjer, annet enn at missilet avfyres, deretter hører du soldatene si dette med at de hadde glemt å skru av lokket.

Side 12 av 12 FørsteFørste ... 2101112

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier