Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 15 av 15

Tråd: Korrekt fin-uniform for HV sersjant?

Menig
    Ble medlem
    May 2013
    Pondusfaktor
    0

Korrekt fin-uniform for HV sersjant?

Hei

Har akkurat vært på artillerikurs med etterfølgende taffel.
    Antrekk uniform, underforstått ikke arbeidsuniform...
    For meg uten uniform, så er korresponderende sivilt antrekk mørk dress.

For første gang har jeg virkelig savnet en Fin-uniform, og lurte på hva som ville være en korrekt uniform, om jeg skulle komme over en til en hyggelig pris. Ingen kjøp er planlagt, men jeg ønsker innspill fra forumet. Finnes det i det hele tatt en uniform som "passer" meg? Ønsker alternativer fra Tjenesteuniform til Galla. (ønsker alle alternativer, siden jeg synes slikt er interresant).
    Hvilke støttefarger skal brukes for meg?

Militære fakta om meg:

Førstegangstjeneste:
    Rekruttperiode Trensoldat, menig, Sessvollmoen
    Resten av tiden: Kompaniassistent i Saniteten,Korporal, Setermoen

HV-16: Sersjant i sambandsområde

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19
    I 02 har jeg denne i de fleste sammenhenger:

Kan ikke noe om pen-uniformer, og jeg bryr meg ikke om pen-uniformer så navnet får du få av noen andre...

Når det er sagt, så vet jeg at flere distrikter bare bruker M04 og/eller M98. Har sett bøttevis av F/O folk som skyter salutter på 1. Mai uten å ha på seg galla (?).
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Menig
    Ble medlem
    May 2013
    Pondusfaktor
    0
    Ved ev saluttskyting så ville det nok bli arbeidsuniform, tror det er nesten er bare dere som skyter salutt i galla.

Jeg tenkte på finuniform for middager mm

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Her brukes M98/M04 for "penere" anledninger. Har også observert HV-befal med galla for litt spesielle anledninger, både bryllup og salutt.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

Korrekt fin-uniform for HV sersjant?

Før ca 1998(?) fikk befal i HV utlevert M70 (gammel permuniform, brukt av HMKG for inntil noen få år siden) til bruk ved fine anledninger. Den ble ca 2000 erstattet av M98. Den ble da i HV kun utlevert til befal, og skulle ikke brukes som arbridsuniform, bare som "permuniform" i ren og strøket tilstand med gull-distinksjoner og-HV tjenestegeltmerker. Skulle man ha noe finere, måtte man kjøpe det selv på FUNIF, og det er dyrt.

Dette var situasjonen inntil 10 år siden, men nå er det sikkert annerledes.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Menig
    Ble medlem
    May 2013
    Pondusfaktor
    0

Sv: Korrekt fin-uniform for HV sersjant?

Har ikke fått noen god info på dette, men ut fra hva jeg har funnet ut selv så er vel følgende uniformsvalg;

- Serviceuniform med distingsjoner og båndstripe
    - Galla med røde støttefarge på bukse og jakke

Kan noen bekrefte at rød for ev galla er riktig? Ut fra at det er der jeg har fått min befalsgrad, så tror jeg det må bli det.
    Hvis det er noen som mener dette er feil, så si gjerne i fra om det.

Kan noen fortelle hvem som kan/skal bære sabel til enkelte uniformer? styres dette kun av antrekk eller er det tilleggskrav som befalskole, krigsskole el? Sabel er uansett ikke aktuelt for meg, men det hadde vært moro å vite

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

Sabel bæres av offiserer, ikke av sersjanter.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6

Hei!

HV følger Hærens Uniformsreglement TJ 12-3. "Riktig uniform" er helt avhengig av situasjonen du skal bruke den i. Tjenesteuniformen er den som stort sett brukes på oppstillinger, parader og i sosiale tilstelninger. Ved ekstra fine tilstelninger benyttes Hærens Messeuniform.
    Tjenesteuniformen skal være av modell M/10 og er fjellgrå i fargen med sort tilbehør.
    Messeuniformen har utforming (beiser og passepoiler) etter hvilken bransje/tjenestefelt man er tilsatt i. Hvordan det blir for deg som er i HV kan jeg ikke si med sikkerhet, men vil tro at dere følger infanteriet sin farge.
    Det er verre å komme med for "fin" uniform enn for lite "fin", så jeg vil tro at tjenesteuniformen er den du får mest nytte av.
    Forsvarets Uniformsutsalg i Dronningens Gate har stort sett hengende en del brukte uniformer til salgs. Er du heldig så passer en av dem.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av erlendhall Vis post
    For meg uten uniform, så er korresponderende sivilt antrekk mørk dress.
    Korresponderende antrekk er definert i "Veiledning i skikk og bruk for Forsvaret" (gjeldende utgave pd 2014-06-01).

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Sabel bæres av offiserer, ikke av sersjanter.
    Sabel kan bæres av alt befal (offiserer benytter portepée av gull, sersjanter/kvartermestere benytter portepée av sølv - ref de respektive forsvarsgreners uniformsreglement), men er kun pliktig for yrkesbefal (om øvrig befal beordres i funksjon/oppdrag som krever sabel, må avdelingen stille dette til rådighet).

Sitat Opprinnelig skrevet av staticburst Vis post
    HV følger Hærens Uniformsreglement TJ 12-3.
    Nei, HV har eget uniformsreglement: "TJ 20-12-3 Uniformsreglement for Heimevernet - Landheimevernet-Sjøheimevernet-Luftheimevernet" (gjeldende utgave pd 1999-07-01).

For øvrig gjelder "Bestemmelser om felles uniformsregler i Forsvaret" (gjeldende utgave 2013-06-18), som vil være overordnet bla TJ 20-12-3 (omhandler felles forhold som feks type antrekk ved gitte anledninger osv).

Alle regelverk i Forsvaret utgis pd elektronisk og er kun tilgjengelig i FOBID via FISBasis (for ikke stadig tjenestegjørende vil man formodentlig kunne få hjelp ved et av FUNIFs utsalg).
    If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Natter Vis post
    For øvrig gjelder "Bestemmelser om felles uniformsregler i Forsvaret" (gjeldende utgave 2013-06-18), som vil være overordnet bla TJ 20-12-3 (omhandler felles forhold som feks type antrekk ved gitte anledninger osv).
    Slo opp i "Bestemmelser om felles uniformsregler i Forsvaret", og ser at det faktisk er TJ 20-12-3 som gjelder også hva gjelder antrekk:
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder   
    If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

Sabel kan bæres av alt befal (offiserer benytter portepée av gull, sersjanter/kvartermestere benytter portepée av sølv - ref de respektive forsvarsgreners uniformsreglement), men er kun pliktig for yrkesbefal (om øvrig befal beordres i funksjon/oppdrag som krever sabel, må avdelingen stille dette til rådighet).
    Se Bestemmelser om felles uniformsregler i Forsvaret, utgave 2013-06-18, side 13 og 15. De antrekk der det er aktuelt at man bærer sabel for Hæren (og jeg regner med at HV følger) er P1 (Paradeuniform 1) og M1 (Messeantrekk 1/Mørk uniform 1). For P1 står det:

Offiserer bærer kryss-bandolær og sabel. Sersjanter bærer sort lakkbelte.
    For M1 står det:
    Sabel (offiserer)
    Det første angående P1 fikk en sersjant i familien poengtert nøye fra høyeste hold i Forsvarsstaben.... Hærens nye tjenesteuniform er forskjellig for sersjanter (med skulderklaffer) og offiserer (uten skulderklaffer). Sersjanter bærer sort lakkbelte, offiserer bærer sort kryssbandolær. Sabel til Hærens tjenesteuniform skal kun bæres med kryssbandolær, ikke med lakkbelte, det er vel logikken. Hva logikken er angående mørk uniform vet jeg ikke.

En annen sak, jeg forstår ikke helt hvordan HVs gamle uniformsreglement stadig kan være gjeldende, da det vel henviser til Hærens gamle grønne tjenesteuniform med brune sko, grønne sokker etc., mens man nå bruker Hærens nye fjellgrå, sorte sokker og sko etc.?

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    En annen sak, jeg forstår ikke helt hvordan HVs gamle uniformsreglement stadig kan være gjeldende, da det vel henviser til Hærens gamle grønne tjenesteuniform med brune sko, grønne sokker etc., mens man nå bruker Hærens nye fjellgrå, sorte sokker og sko etc.?
    HV's reglement er åpenbart utdatert. Feks er det ift bruk av sabel referert til daværende unformsreglement for Hæren (TJ 12-3), som er omformatert (nå delt inn i ni delreglementer) og oppdatert mange ganger, senest i april i år.

Et tydelig eksempel på at noen ikke henger med i timen...
    Uansett hva som skjer i praksis (jeg har ingen kjennskap til HV i så måte): Det er kun siste versjon av publisert regelverk i FOBID som til enhver tid er gjeldende juridisk (kanskje ikke så kritisk ift dette med uniformsbruk, som svært mange tydeligvis ikke bryr seg om uansett, men det er svært viktig på m,ange andre områder gitt at Forsvaret nå er underlagt en rekke sivile lover man var fritatt fra tidligere).

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    I 02 har jeg denne i de fleste sammenhenger:

Kan ikke noe om pen-uniformer, og jeg bryr meg ikke om pen-uniformer så navnet får du få av noen andre...

Når det er sagt, så vet jeg at flere distrikter bare bruker M04 og/eller M98. Har sett bøttevis av F/O folk som skyter salutter på 1. Mai uten å ha på seg galla (?).
    Hvor får man tak i en slik uniform? FUNIF?
    Turbo bullshit...No real power.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    5

FUNIF.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7

Alle regelverk i Forsvaret utgis pd elektronisk og er kun tilgjengelig i FOBID via FISBasis (for ikke stadig tjenestegjørende vil man formodentlig kunne få hjelp ved et av FUNIFs utsalg).
    Forenklede utgaver også tilgjengelig på forsvaret.no:
    https://forsvaret.no/fakta/uniformer...dikk/uniformer

HV's reglement er åpenbart utdatert. Feks er det ift bruk av sabel referert til daværende unformsreglement for Hæren (TJ 12-3), som er omformatert (nå delt inn i ni delreglementer) og oppdatert mange ganger, senest i april i år.
    HV har nylig utgitt nytt uniformsreglement (pd ikke tilgjengelig på internett).

Sitat Opprinnelig skrevet av krsvgr Vis post
    FUNIF
    https://forsvaret.no/fakta/uniformer...eraldikk/funif

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •