Side 6 av 8 FørsteFørste ... 45678 SisteSiste
Viser resultatene 201 til 240 av 294
    Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    144
    Liker (mottatt)
    498
    Nevnt
    60 innlegg
    Sitert
    324 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    18

Sv: Innføring av OR- og OF-grader i HV og reserven

Forøvrig siste nytt fra ryktefronten angående OR/OF i HV:

NK-tropp utgår, blir erstattet av oversersjant som troppsersjant. Videre troppsass blir sersjant med noe utvidet ansvar (tar av NK sine administrative oppgaver). Troppsjef forblir OF (fortrinnsvis OF-2).

Så presiserer jeg igjen at dette er rykter, sannsynligvis basert på at noen har spilt inn dette som et forslag.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1118
    Liker (mottatt)
    2518
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1267 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    68

Eh, mener du OF-2 som i kaptein?
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Liker (gitt)
    31
    Liker (mottatt)
    52
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    27 innlegg
    PONDUS
    7

Går ut fra at du mente troppssjef OF1 (løytnant) her? OF2 er jo som kjent kaptein
    Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post

NK-tropp utgår, blir erstattet av oversersjant som troppsersjant. Videre troppsass blir sersjant med noe utvidet ansvar (tar av NK sine administrative oppgaver). Troppsjef forblir OF (fortrinnsvis OF-2).

Så presiserer jeg igjen at dette er rykter, sannsynligvis basert på at noen har spilt inn dette som et forslag.
    Si vis pacem, para bellum

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    597
    Liker (mottatt)
    927
    Nevnt
    83 innlegg
    Sitert
    451 innlegg
    PONDUS
    38

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Eh, mener du OF-2 som i kaptein?
    Eller rittmester
    man vâhet wîp unde man,
    gedanke niemen gevâhen kan

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    144
    Liker (mottatt)
    498
    Nevnt
    60 innlegg
    Sitert
    324 innlegg
    PONDUS
    18

Jeg trykket på feil knapp. Skulle være OF-1 (fortrinnsvis løytnant, men også Fenrik).

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    664
    Liker (mottatt)
    1562
    Nevnt
    254 innlegg
    Sitert
    734 innlegg
    PONDUS
    51

Oops, så ikke at flere hadde kommentert - under reklamen.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    505 innlegg
    PONDUS
    34

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Eller rittmester
    Er ikke det OR 10?
    Død ved Kølle!

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    597
    Liker (mottatt)
    927
    Nevnt
    83 innlegg
    Sitert
    451 innlegg
    PONDUS
    38

Spøk til side, så høres forslaget fornuftig ut. Hvordan (ryktes det) at det blir med lagførere? Sersjanter?

Var det noe på ryktefronten om hvor disse of-1 skal komme fra?
    man vâhet wîp unde man,

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    144
    Liker (mottatt)
    498
    Nevnt
    60 innlegg
    Sitert
    324 innlegg
    PONDUS
    18

Lagførere forblir sersjanter. Noen vil kanskje bli oversersjanter eller seniorsersjanter.

Ryktefronten rundt hvordan disse OF-1 skal spontant oppstå er ganske tom. Det var egentlig i en diskusjon om dette uten at noen hadde svar at det kom frem at det forelå forslag om løsningen nevnt over.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Liker (gitt)
    951
    Liker (mottatt)
    155
    Nevnt
    42 innlegg
    Sitert
    204 innlegg
    PONDUS
    8

De som foreslår at Troppsass skal overtas av sersjant har misforstått OR-systemet.

Troppsassistenten sine roller kan man lese om i respektiv tropps troppsreglement.
    De bunner ut i at Troppsassistenten ledes av NK-tropp, etter føringer NK får fra sjef.
    En OR3-4 kan helt fint bekle det meste av en NK-tropps stilling, dersom man ser på den administrative delen av jobben.

Men det blir et svært problem når man skal ha en sersjant OR5, da en OR5 helst bør være LF/NLF. I tillegg så skal man gjerne prøve å dytte en Admass inn i en OR5-stilling, med litt fartstid vil den bli OR5+ eller kanskje OR6!

Da har Admassen høyere, eller like høy rang som en NK-tropp, og i mange tilfeller kan lik rang ta over lik stilling, når man sitter og vurderer folks egnethet.

Arverekkefølgen i tropp er som oftest:
    Troppsjef
    NK-tropp
    LF1-4
    NLF1-4
    Troppsass.
    Etc.

I garnison har man ofte løst det slik:
    Troppsjef
    NK-tropp
    LF1-4
    Troppsass
    NLF1-4
    Etc.

Men når alt av befal har falt bort, så er det kanskje på tide å trekke noe tilbake og gjennomføre reorg, før man begynner videre plan.

Troppsassistenten er en meget viktig resurs i troppen, og jeg vil heller lese hva som står i troppsreglementene angående hvilke oppgaver troppsass skal løse i dag, før man sier at rollen nå er en befalsstilling.

(Troppsass har allerede mye oppgaver per dags dato, men det kreves ikke befalskurs i forkant)

Skrevet med skrivefeil fra min Sony Xperia Z5
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    144
    Liker (mottatt)
    498
    Nevnt
    60 innlegg
    Sitert
    324 innlegg
    PONDUS
    18

Tror noe av begrunnelsen for troppsass som OR5 er knyttet til at HV kan innkalle befal til flere dager med øvelse enn øvrige mannskaper. Men allerede nå kaller man inn spesialister til ekstra dager så det kan ikke være hele begrunnelsen. Tror tanken er at troppsass blir lagfører for staben, men staben er i dag kun to andre. Selv om det muligens ses et behov for noe større stab i troppene. (Litt tynt til døgndrift.)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Liker (gitt)
    406
    Liker (mottatt)
    78
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    66 innlegg
    PONDUS
    7

Hørte nøyaktig samme rykter i samme distrikt. Det ble også diskutert om troppsass skulle få OR3/OR4 (ikke OR5).
    Sist endret av onkel smerte; 28-09-16 kl 20:09 Begrunnelse: Litt for kjapp på publishing...
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1118
    Liker (mottatt)
    2518
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1267 innlegg
    PONDUS
    68

Jeg synes man bør være forsiktig med gradsinflasjon. Dersom det hadde vært slik at man satset på forholdsvis uerfarne korporaler/visekorporaler som lagførere, kunne det ha forsvart seg å hatt en ekstra sersjant som troppsbefal. Med sersjanter som lagførere bør de kunne ta seg av en stor del av instruksjonen, og da kan jeg ikke se man bør avvike fra det som er normen ellers.

på Twitter

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Liker (gitt)
    125
    Liker (mottatt)
    315
    Nevnt
    95 innlegg
    Sitert
    271 innlegg
    PONDUS
    15

Det jeg har opplevd er at tr ass har a) helt jævlig mye å gjøre med utrolig mye ansvar- både i og utenfor leir og b) er gjerne en gammal lagfører.

Jeg har 0 problem med å ha tr ass stilling som en or-4 til or-6 ut i fra hva den enkelte har av erfaring, kurs og andre oppgaver.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Rekrutt
    Ble medlem
    Sep 2016
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Jeg regner med at han refererer til Vernepliktsloven:

§ 7.Vernepliktige er forpliktet til å overta den tjenestestilling i Forsvaret som de blir beordret til, og utføre den tjeneste som blir pålagt dem. Ingen kan mot sin vilje beordres til tjeneste med lavere grad enn den vedkommende er beskikket, tilsatt eller utnevnt i, med mindre særlige forhold i krig gjør slik beordring nødvendig.

Vernepliktige er forpliktet til å motta høyere grad og gjennomgå nødvendig utdannelse. Med mindre graden er midlertidig eller gitt for et bestemt oppdrag, kan den bare fratas de vernepliktige hvis de har vist seg uskikket eller uverdig til å inneha den.

Nå har vel enda ikke noe kommet ut om konvertering av reservebefal (vernepliktig og utskrevet)? Så vidt jeg forstår gjaldt spørsmålet hans ikke-stadigtjenestegjørende vernepliktig befal?

--

Var den paragrafen jeg tenker på ja.

Ikke-stadigtjenestegjørende vernepliktig befal overført til Heimevernet (og dermed tjenestegjørende).

Mitt (teoretiske) problem er at jeg sitter i en stilling som trolig vil bli OR (iflg siste rykter iallefall, og først om et par år iflg andre rykter). Jeg har ikke søkt på noe stilling, jeg er ikke frivillig, jeg er "tvangsmessig" flyttet og plassert.

Jeg er PRO heimevernet, og har ikke problemer med tjenesten, snarere tvert imot - men er ute etter om Heimevernet/forsvaret kan si at du sitter i en oversersjant stilling, så du blir "oversersjant" selv om jeg er vpl Løytnant, og så endre min vpl status. Som vernepliktig har jeg jo ikke mulighet til å slutte i jobben slik de ansatte i forsvaret kan dersom de er misfornøyd, men det betyr jo heller ikke at jeg er helt rettsløs.

Slik jeg ser det må HV spørre om jeg ønsker konvertering, sier jeg nei, må de vurdere om de er villige til å ha en Lt i stillingen jeg har - er svaret da nei, må de enten finne en Lt stilling til meg eller la meg gå. Eneste grunnen til at jeg fremdeles er i rullene er jo at jeg tok etatsutdanning og ble beskikket fenrik og dermed ble vernepliktig istedenfor utskrevet.

Når jeg snakker om tilbakevirkende kraft så er det at på tidspunktet jeg tok utdanningen (befalsskolen), var regelverket slik at jeg ble fenrik (OF) etter 2 årig etatsutdanning. At de endrer reglene i dag, og ønsker at jeg heller skal bli OR fordi det passer forsvarets situasjon bedre i dag er jo da ikke mitt problem, men forsvarets - og uten frivillighet så mener jeg det blir problematisk for dem å gjøre det (selv om det er sideveis og ikke nedover i gradssystemet)

EDIT : Og der ser jeg at jeg trykket på svar istedenfor svar med sitat. Limer inn sitatet over.

Rekrutt
    Ble medlem
    Sep 2016
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Og da er det enkelt, hvis du prøver det rettslig så er du offisers materialet. Kansje du må bytte stilling men det er jo tydelig at du ikke tilhører den skitne arbeiderklassen
    "don't call me sir, I work for a living" :-P Heldigvis så har vi ikke den samfunnsmessige klasseforskjellen i Norge.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1118
    Liker (mottatt)
    2518
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1267 innlegg
    PONDUS
    68

Kan noen av milforums jurister uttale seg om det @TxM adresserer? Interessant prinsipiell problemstilling.

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Liker (gitt)
    239
    Liker (mottatt)
    103
    Nevnt
    35 innlegg
    Sitert
    143 innlegg
    PONDUS
    9

Er generelt nysgjerrig om den sosialistiske modellen med 2 likestilte søyler vil virke i praksis
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Liker (gitt)
    951
    Liker (mottatt)
    155
    Nevnt
    42 innlegg
    Sitert
    204 innlegg
    PONDUS
    8

Den har fungert ganske bra hittil, da med lagførere som har vært løytnant eller fenrik, med troppsjef som løytnant.

Den største forskjellen nå er at alderen til sersjantene gjerne kommer til å være høyere.

Skrevet med skrivefeil fra min Sony Xperia Z5
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1118
    Liker (mottatt)
    2518
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1267 innlegg
    PONDUS
    68

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Det jeg har opplevd er at tr ass har a) helt jævlig mye å gjøre med utrolig mye ansvar- både i og utenfor leir og b) er gjerne en gammal lagfører.

Jeg har 0 problem med å ha tr ass stilling som en or-4 til or-6 ut i fra hva den enkelte har av erfaring, kurs og andre oppgaver.
    Der peker du på noe interessant. Jeg synes Forsvaret generelt er litt for rask med å si at den stillingen SKAL ha akkurat den graden, i stedet for å åpne for flytende grader som tar hensyn til den enkeltes kompetanse, slik du nevner. Innenfor rimelighetens grenser, da, slik at ikke en undergitt får høyere grad enn sin sjef. Det åpner likevel for økt fleksibilitet.

En uerfaren troppsass kunne da gjerne startet som visekorporal og avansert til korporal med noe kurs og erfaring, og en som har vært lagfører kunne kommet inn som troppsass eller troppsbefal som sersjant, med avansement til sjt. 1. kl. over tid.
    På samme måte kan en lagfører godt starte som korporal, men med erfaring og kurs bli sersjant, som markerer at h*n både er mer kompetent i lagførerrollen, og også kvalifisert som instruktør.

En slik ordning tror jeg ville passet godt for HV, hvor det er høyst varierende bakgrunn på personellet, og det blir feil å klistre på noen stjerner og vinkler bare fordi de er den eneste som kan fylle en spesifikk stilling.

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Liker (gitt)
    811
    Liker (mottatt)
    99
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    124 innlegg
    PONDUS
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Der peker du på noe interessant. Jeg synes Forsvaret generelt er litt for rask med å si at den stillingen SKAL ha akkurat den graden, i stedet for å åpne for flytende grader som tar hensyn til den enkeltes kompetanse, slik du nevner. Innenfor rimelighetens grenser, da, slik at ikke en undergitt får høyere grad enn sin sjef. Det åpner likevel for økt fleksibilitet.

..... .
    Jeg er helt enig i det, og slik var det da også med mange stillinger i Hæren tidligere, uten noen vesentlige ulemper (som jeg observerte). Det forekom allikevel (i hvert fall i mob-hæren, synligjort under repøvelse) at det medførte ellers unødvendig bruk av midlertidig grad i enkelte typer stillinger, slik at undergitte ikke hadde høyere grad enn en som skulle lede dem.

Med ellers unødvendig menes at alle hadde grad innenfor "spennet" i KOP for egen stilling.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    597
    Liker (mottatt)
    927
    Nevnt
    83 innlegg
    Sitert
    451 innlegg
    PONDUS
    38

Jeg har fått vite at distriktene har sendt sine synspunkter inn til hvsks, som igjen har sendt en innstilling til HV-staben.

Er det noen OPL/K der ute som har blitt tatt med på råd? Jeg har ikke hørt et knyst fra mitt distrikt, men skjønner jo at ikke absolutt alle kan komme med synspunkter.
    man vâhet wîp unde man,

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1118
    Liker (mottatt)
    2518
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1267 innlegg
    PONDUS
    68

Fra Sjef HV på FB:
    Driftssiden orienterte om status i innføringen av spesialistordningen (OMT) i HVs fast ansatte-struktur. Jeg er noe bekymret over mangelen på fremdrift og endringsvilje i forbindelse med konverteringen av utvalgte stillinger fra offiser til spesialist. Det er fullt mulig å gjennomføre personlige valg om utsettelse av det uunngåelige, men til slutt vil ordningen tvinge seg på plass og spesialistene innta vår fast ansatte-struktur.

Fremtidens offiserer skal ha et annet fokus enn dagens enhetsoffiser som forventes å være "Jack of All Trades". Jeg selv er en av de sistnevnte.

Våre spesialister skal ha dybdekompetanse på sine respektive fagfelt og være eksperten. Enten du er lagfører eller sambandsekspert. Offiserene skal planlegge, føre kommando/lede og beslutte og være generalisten. Offiserene vil derfor rullere langt oftere enn spesialistene som kan sitte lenge i stilling nettopp for å bli en ekspert. Sagt ganske forenklet - offiserene vil måtte flytte på seg langt oftere enn spesialistene.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1118
    Liker (mottatt)
    2518
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1267 innlegg
    PONDUS
    68

Som nevnt på annen tråd ser det ut som HV vil miste sin UB-utdannelse: https://milforum.net/showthread.php/...=1#post1271987 . Med forbehold om at dette er riktig, kan jeg vanskelig se for meg at Hær, Sjø og Luft vil dimensjonere sine befalsutdannelser slik at de dekker det relativt store behovet HV vil ha. Noen OR'er som slutter som yrkesbefal vil nok tilflyte HV, men jeg vil gjette på at minst 90% av befal på lags- og troppsnivå i HV vil måtte utdannes gjennom HVs kursrekker.

HVSKS la 1. november ut en foreløpig årsplan for 2017: https://drive.google.com/file/d/0B2D...Zod3Z1WWs/view
    Jeg kan ikke se at man her har gjort noen større grep for å ivareta en styrket opplæring av OR. Dette sett i lys av sersjantmajor Mjelles uttalelse om at en sersjant utdannet i HV skulle være på nivå med en i Hæren, dvs kunne inngå f eks i en hæravdeling på internasjonale operasjoner. Dette vil fordre en grundigere opplæring enn dagens to kurs for å få graden. Er det noen som har noen tanker om dette?

I tillegg har vi utfordringen med å få nok OF i HV. Kanskje vil det være nok KS-utdannede i omløp til at alle områdesjefer og muligens NK områder har KS, men det vil fortsatt være behov for svært mange troppssjefer. Hvor kommer disse fra? Kanskje finner vi litt av løsningen gjennom det som både har vært diskutert på denne tråden og andre tråder om ROTC, Sandhurst og lignende. Kan vi si at en løytnant i HV ikke nødvendigvis trenger å ha gått gjennom flere kurs enn en sersjant i HV, men at graden knyttes opp mot en fullført bachelor- eller mastergrad, og at kursene er noe forskjellig vinklet i forhold til sersjantens?

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1118
    Liker (mottatt)
    2518
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1267 innlegg
    PONDUS
    68

Det jobbes. Her fra FB-siden til sjef HV:
    Sersjantmajoren og jeg har som vanlig hatt en prat. Denne gangen var det bl a spesialistoppsettet i styrkestrukturen vi diskuterte. Herunder gradsnivå lagførere, troppsassistenter og nestkommanderende i tropp. Jeg har gitt mine initielle synspunkter som sersjantmajoren tar inn i den videre prosess. Det høres kanskje litt detaljstyringmessig ut, men alt henger sammen med alt. Det vi gjør på dette detaljnivå har konsekvenser for den overordnede kompetansebygging, kostnader, fordelingen offiserer/spesialister, karriereveier i styrkestrukturen, etc.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1118
    Liker (mottatt)
    2518
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1267 innlegg
    PONDUS
    68

I desemberutgaven av HV-bladet er det flere artikler som toucher innom innføringen av spesialistkorpset. En av dem har en tidsplan:
    Spesialistkorpset er fortsatt under oppbygging.
    Kommandérsersjanter er på plass i distriktene. I
    2017 får vi på plass områdesersjanter og troppssersjanter
    i områdestrukturen og stabssersjanter i innsatsstyrkene.
    De skal bidra til bedre soldatferdigheter og økt kvalitet i
    årlig trening. I tillegg skal HVs utdanningsrekker revideres
    for å optimalisere både offisers-, befals- og fagutdanningen
    internt i HV. Dette vil øke kvaliteten på våre ledere.
    https://forsvaret.no/hv/ForsvaretDoc...%202016-03.pdf

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    144
    Liker (mottatt)
    498
    Nevnt
    60 innlegg
    Sitert
    324 innlegg
    PONDUS
    18

Da har jeg fått los på god intel på forslaget til OR og OF i HV-områdene.

OR:
    NLF - Korporal (OR-4)
    LF - Sersjant/Sersjant 1. klasse (OR-5/OR-5+) (1. klasse oppnås gjennom år i stillingen)
    Befal i stab - Oversersjant (OR-6)
    Troppssersjant - Oversersjant (OR-6) (Ersatatter NK-tropp)
    Områdesersjant - Stabssersjant (OR-7)

OF:
    Troppssjef - Fenrik/Løytnant (taktisk kurs og år i stillingen gir løytnant)
    Offiser i områdestab - Fenrik/Løytnant/Kaptein (Noen stillinger gir kaptein med alle kurs og år i stillingen, øvrige gir løytnant ved kurs og år i stillingen.)
    NK område - Løytnant/Kaptein (Kaptein oppnås ved gjennomført "avdelingssjefs kurs" og år i stillingen.
    Områdesjef - Kaptein

I område staben er forslaget da slik:
    E&S off: Fenrik-løytnant
    Ops off: Løytnant-Kaptein
    Liason: Løytnant-Kaptein

Område sersjant: Stabssersjant
    Adm befal: Oversersjant
    P-befal: Oversersjant
    SB befal: Oversersjant

Troppsstab:
    Sjef: Fenrik/Løytnant
    Troppssersjant: Oversersjant
    Troppsass: Korporal
    SB-korp: Korporal
    San-korp: Korporal

Lag:
    LF: Sersjant/Sersjant 1.klasse
    NLF: Korporal

Som nevnt, dette er foreløpig et forslag. Såvidt jeg skjønner ligger dette til besluttning i HV-staben nå.

Som en følge av endringene kommer det ny kursrekke.

I bunn skal alle ha et fagkurs (nestlagførerkurs) innen en av følgende:
    Gevær, MØR, Kanon, MITR, PI, P&Ø, Materiell, Kommandoplass, Sanitet

Deretter felles Lagførerkurs, som fortsatt vil hete Grunnkurs lederskap.

Disse kursene og stilling vil gi OR-5.

Deretter deles kursrekken i OR og OF. For OR er det spesialistkurs til OR-6, 6 ulike: E&S, ADM, SB, Gevær, P, Støtte. For områdesersjanter er det eget OR-7 kurs.

På OF-siden finner man 4 fenrikskurs: Gevær, Støtte, E&S, Stab

For løytnant 3 kurs: Taktisk kurs, Taktisk kurs TREN, Taktisk kurs SB

For kaptein et eget Avdelingssjefs kurs.

Også dette er selvsagt kun et forslag så langt. Kursene vil gjelde fra 2018.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    597
    Liker (mottatt)
    927
    Nevnt
    83 innlegg
    Sitert
    451 innlegg
    PONDUS
    38

Det ser jo fornuftig ut.

Jeg lurer fælt på hva som skiller OR- og OF-kurs innenfor samme fagområde.
    man vâhet wîp unde man,

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    144
    Liker (mottatt)
    498
    Nevnt
    60 innlegg
    Sitert
    324 innlegg
    PONDUS
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Det ser jo fornuftig ut.

Jeg lurer fælt på hva som skiller OR- og OF-kurs innenfor samme fagområde.
    Enig i at det ser fornuftig ut.

Jeg ANTAR at forskjellen blir på fokus på de ulike rollene. F.eks. Troppsjef Gevær har fokus på planlegging og ledelse av troppen, mens OR-6 kurset har fokus på utførelsen rent praktisk. Så troppssjef får PBP osv, mens OR i større grad tar grop osv. Men sikkert fornuftig å kjøre kursene samme uke med endel felles, noe forskjellig og så øvelse sammen.

Korporal
    Ble medlem
    May 2007
    Liker (gitt)
    11
    Liker (mottatt)
    9
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    21 innlegg
    PONDUS
    6

Da har jeg fått los på god intel på forslaget til OR og OF i HV-områdene.

OR:
    NLF - Korporal (OR-4)
    LF - Sersjant/Sersjant 1. klasse (OR-5/OR-5+) (1. klasse oppnås gjennom år i stillingen)
    Befal i stab - Oversersjant (OR-6)
    Troppssersjant - Oversersjant (OR-6) (Ersatatter NK-tropp)
    Områdesersjant - Stabssersjant (OR-7)
    Veldig spent på hvordan de skal forsvare å gi graden OR-4 til en "sambandskorporal" som har si 350 dager i grønt kontra en korporal i Hæren som har 3700dager(ish 10 år aktiv tjeneste) inne i grønt. Eller en Sjt. 1.kl til en som har vært inne 500 dager kontra en Sjt. 1.kl i Hæren som har vært inne 2200 dager(som er sånn ish 6 år)?

Skal graden si hvor erfaren du er, eller er det noe som du får på bakgrunn av stilling, ref. smb-korporaler? HV har riktignok sin egenart, men gradssystemet virker rotete. F.eks. så ser jeg veldig mange korporaler i HV, kontra i Hæren. Det virker ikke som at det er lik forståelse for hva som skal til for å bli OR-4.
    Langt å gå, løk å få!
    Treningsdagboka -> http://tinyurl.com/coglo3s

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    664
    Liker (mottatt)
    1562
    Nevnt
    254 innlegg
    Sitert
    734 innlegg
    PONDUS
    51

Først og fremst gjelder det at det er synlig hvem som har funksjoner med ledelsesansvar, som nestlagfører eller f.eks. sambandskorporal. Av en sambandskorporal i HV krever man ikke bare at han/hun skal være en utførende sambandssoldat, men at han/hun temmelig selvstendig skal lede sambandstjenesten i avdelingen, og også være avdelingens instruktør i sambandstjeneste. Mange som få ledelesesfunksjoner i HV har jo også sivil utdannelse eller erfaring som leder.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    May 2007
    Liker (gitt)
    11
    Liker (mottatt)
    9
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    21 innlegg
    PONDUS
    6

Her synes jeg HV kan være litt frempå og lage egne grader, f.eks. "HV-korporal" og "HV-sersjant" som ikke må forveksles med en yrkessoldat i Hæren med graden Korporal eller Sersjant. For det er noe helt annet enn en som har fått noen ukers kurs med påfølgende lynopprykk.
    Langt å gå, løk å få!
    Treningsdagboka -> http://tinyurl.com/coglo3s

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    597
    Liker (mottatt)
    927
    Nevnt
    83 innlegg
    Sitert
    451 innlegg
    PONDUS
    38

Æhhh... Det har jo HV hatt i alle år. Og det regner jeg med de fortsetter med?
    man vâhet wîp unde man,

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    664
    Liker (mottatt)
    1562
    Nevnt
    254 innlegg
    Sitert
    734 innlegg
    PONDUS
    51

Vel, ikke HV-korporal, i hvert fall ikke tidligere. Men HV-sersjant, HV-fenrik, HV-løytnant(!), HV-kaptein og HV-major. Nå sikkert også med de nye befalsgradene.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    144
    Liker (mottatt)
    498
    Nevnt
    60 innlegg
    Sitert
    324 innlegg
    PONDUS
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av struksa Vis post
    Veldig spent på hvordan de skal forsvare å gi graden OR-4 til en "sambandskorporal" som har si 350 dager i grønt kontra en korporal i Hæren som har 3700dager(ish 10 år aktiv tjeneste) inne i grønt. Eller en Sjt. 1.kl til en som har vært inne 500 dager kontra en Sjt. 1.kl i Hæren som har vært inne 2200 dager(som er sånn ish 6 år)?

Skal graden si hvor erfaren du er, eller er det noe som du får på bakgrunn av stilling, ref. smb-korporaler? HV har riktignok sin egenart, men gradssystemet virker rotete. F.eks. så ser jeg veldig mange korporaler i HV, kontra i Hæren. Det virker ikke som at det er lik forståelse for hva som skal til for å bli OR-4.
    Synes egentlig HV sin løsning på korporaler er bedre enn Hæren sin. Korporaler er de soldatene som har et lite ekstra ansvar. Ikke et selvstendig ansvar slik sersjanter og oppover har, men dog et fagansvar/et nestlagfører ansvar. Dette automatiske opprykket etter tid liker jeg egentlig ikke. Det burde kun vært automatisk opprykk til "1. klasse" gradene. Øvrige basert på det ansvaret og kompetansen man faktisk har.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    144
    Liker (mottatt)
    498
    Nevnt
    60 innlegg
    Sitert
    324 innlegg
    PONDUS
    18

Forøvrig jobbes det med en ordning med ekstra kurs på toppen av HVs kursrekke (såvidt jeg er blitt fortalt kalles det "akkrediterende kurs") som skal gi GBU status. Dermed kan f.eks. jeg som har en rekke HV-kurs ta et akkrediterende kurs på ca. 55 timer og få det godkjent som GBU og dermed søke stilling som befal i Hæren på lik linje.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2017
    Liker (gitt)
    7
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg
    PONDUS
    0

Naa for tiden er jeg kun medlem av NROF (siden jeg bor i utlandet). Er det noe info om OMT vil bli gjennomfoert for reserve offiserer ogsaa? For sammenligning, saa gikk jeg UB kurs og oppnaadde vernepliktig fenriks grad.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    597
    Liker (mottatt)
    927
    Nevnt
    83 innlegg
    Sitert
    451 innlegg
    PONDUS
    38

Jeg kan ikke tenke meg at det blir gjennomført for reserveoffiserer som ikke er styrkedisponert (har mobstilling), enten i HV eller andre steder. Å gå gjennom rullene og konvertere folk "bare fordi" er det ingen som har tid og penger til.

Ved styrkedisponering tipper jeg hver enkelt blir vurdert for konvertering etter kompetanse og tiltenkt stilling.
    man vâhet wîp unde man,

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Liker (gitt)
    31
    Liker (mottatt)
    52
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    27 innlegg
    PONDUS
    7

Kaptein?
    Si vis pacem, para bellum

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    664
    Liker (mottatt)
    1562
    Nevnt
    254 innlegg
    Sitert
    734 innlegg
    PONDUS
    51

Regner med trykkfeil? Fenrik og løytnant er begge OF-1, kaptein er OF-2 etc., regner med at det var løytnant som var ment.

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 45678 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

5 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 5 er gjester)

Lignende tråder

1. Innføring av OR- og OF-grader i HV og reserven
    By Lille Arne in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 24
    Nyeste innlegg: 04-09-15, 07:51
  2. Innføring av MOLLE-systemet i Forsvaret
    By AGR416 in forum Personlig utrustning, utstyr
    Svar: 130
    Nyeste innlegg: 26-10-10, 09:37
  3. Grader på milforum
    By Vannglass in forum Meldinger fra Staben
    Svar: 24
    Nyeste innlegg: 27-01-10, 00:14
  4. Utstilling på Forsvarsmuseet om innføring av MG i Forsvaret
    By Gammeloppklesk in forum Militærhistorie og tradisjoner
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 02-11-08, 21:21
  5. 71 grader nord
    By kingair in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: 12-10-07, 10:35

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier