Side 3 av 6 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 226
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1038
    Liker (mottatt)
    2326
    Nevnt
    248 innlegg
    Sitert
    1156 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    64

Sv: Innføring av OR- og OF-grader i Heimevernet

Jeg er enig med dem som sier at konverteringen bør skje raskt og effektivt, uten mange års overgangsordninger for å unngå å tråkke noen på tærne.

Jeg er ikke enig i Hærens tilnærming til avansement i mannskapsgradene, dvs OR-2 automatisk ved verving, OR-3 etter fire år og OR-4 etter ytterligere seks år. Dvs i en alder av rundt 30. Jeg gjetter på at OR-4+ (korporal klasse 1) er knyttet opp mot de av mannskapene som får godkjent aldersuavhengig kompetanse, og dermed kan tilsettes på T60. Det er greit at normalavansement er lettere å administrere, og forutsigbart for alle parter, men jeg mener det burde vært gulrøtter i form av tidlig forfremmelse for de som gjør en god jobb, og har oppnådd økt kompetanse gjennom kurs og sertifiseringer. Jeg ser at det er en åpning for å få godskrevet sivil kompetanse som ansiennitet, men mener man burde gått lengre.

Derfor synes jeg heller ikke det er noen god ide om HV går etter, og bare strør ut grader etter x års tjeneste. Knytt heller de viktigste gradene opp mot formelle kvalifikasjoner og stillinger, så får heller noen (...)klasse 1 gis ut fra fartstid.

Omtrent sånn, fra mitt tidligere innlegg:
    - Ved inntak i områdestrukturen beholder alle menig grad (OR1), men med et HV-merke på hylsen, tilsvarende det førstegangstjenestegjørende i forsvarsgrenene har i dag. Lokal sjef må kunne gi opprykk til ledende menig (også OR1) for alle som har spesielt ansvar, men ikke har formell utdannelse/kurs.
    - Etter bestått første kvalifiserende kurs (typisk lagførerkurs, fagkurs skarpskytter, sanitet nivå 3, grunnkurs hund, CBRN-kurs etc) beskikkes vedkommende til visekorporal (OR2). Etter en viss tid i tjeneste, og gjennomført årlige treninger, gis graden visekorporal kl 1 (OR3) (i Hæren skjer dette etter fire års tjeneste). Typisk tjenestestilling kan være nestlagfører, eller så er man spesialist innen et fagfelt.
    - Personell som blir tatt opp til HV-I får også graden OR2, siden de er selektert, og kan få opprykk til OR3.
    - Etter gjennomført kurs på neste nivå (f eks grunnkurs ledelse, GKL), gis opprykk til korporal (OR4). I dag kvalifiserer dette kurset til å bli sersjant, men nivået korporal vil øke sjansene for at vedkommende kan få en relevant jobb ved tjeneste ute. Typisk tjenestestilling i HV vil være lagfører.
    - Troppssjefskurs I gjeninnføres, og kvalifiserer til å bli sersjant (OR5). (...) Sersjanter bør primært være senior lagførere.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1038
    Liker (mottatt)
    2326
    Nevnt
    248 innlegg
    Sitert
    1156 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    64

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Det tror jeg ikke er avklart enda. Hadde det vært opp til meg, hadde alle med fullført førstegangstjeneste blitt vernepliktige or-2, visekorporaler. De som har en eller annen sivil eller militær utdanning som plasserer dem inn i en spesialiststilling (MP f.eks.), kan plasseres rett inn som visekorporal kl. 1. Normalopprykk til visekorporal kl. 1 etter 10-12 årlige øvinger (kan evt. sløyfes helt for HV for enkelhets skyld), eller etter videreutdanning. Opprykk til korporal etter kurs og stilling som i dag, med evt. opprykk til korporal kl. 1 etter videreutdanning og/eller ansiennitet.

Siden noen kommer til å ta det opp: skille mellom vervede, i-styrke og vernepliktige bør gjøres med annet bling. Grad skal gjenspeile stilling og ansvar i organisasjonen. Ikke om du er vernepliktig, frivillig på kontrakt eller fast ansatt. Ingen kan se på offisersdistinksjonene mine om jeg er HV-befal, vernepliktig/utskrevet eller yrkestilsatt. Jeg ser ingen grunn til at det skal være annerledes for mannskaper.
    Første del av innlegget til @Lille Arne avviker fra mitt forslag over, men jeg er absolutt villig til å diskutere det. Fordelen med hans forslag er at det blir mindre endringer i gradsnivåene, og at man ikke trenger å innføre nye kurs for å bli sersjant.

Andre del er jeg hjertens enig i. Bling for å vise kategori er unødvendig, uansett grad. Jeg har selv tjenestegjort utenlands som vernepliktig rittmester i en rittmester-stilling. Ingen forventet at jeg skulle gjøre en annen jobb enn jeg ville om jeg hadde vært fast tilsatt i Forsvaret, og i vår avdeling, som hovedsakelig bestod av fast tilsatte, kan jeg ikke huske at det i løpet av hele året ute var noe diskusjonstema om man var reservist eller ikke. Og det var selvsagt ikke noe ved distinksjoner eller andre merker som sa noe om det.

på Twitter

Moderator/Årets milforumist 2016

Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    314
    Liker (mottatt)
    482
    Nevnt
    92 innlegg
    Sitert
    255 innlegg
    PONDUS
    22

En skråblikk til et naboland som har innført ny befalsordning i sitt HV for noen år tilbake.

http://nyheter.hemvarnet.se/?action=...&artikelid=290
    Minsk, det nye Utopia

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    571
    Liker (mottatt)
    1453
    Nevnt
    231 innlegg
    Sitert
    692 innlegg
    PONDUS
    49

Med det tettere samarbeidet mellom heimevernene i Norge, Sverige og Danmark som har blitt bygget opp de senere årene (med en god del felles kurs, bl.a. oppdateringskurs for områdesjefer) er det ikke dumt å se hvordan Hjemmeværnet i Danmark (som alltid har hatt skille OR/OF og et antall OR-grader) og Hemvärnet i Sverige (som har innført ny befalsordning) gjør det. Det er absolutt verd å se hva vi kan lære av erfaringene fra våre brødre i sør og øst.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    75
    Liker (mottatt)
    70
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    63 innlegg
    PONDUS
    3

Sjekka ut svenskane sine vinkler og stjerner, og synst det var ein riktig så flotte gradstegn, med sirkel med stjerne i, for OR-6-9.

Denne oversikten for wikipedia var bra når det gjelder OR innplassering iforhold til offiserer. https://en.wikipedia.org/wiki/Milita...h_Armed_Forces

Navn:		Skjermbilde.PNG
Visninger:	1278
Størrelse:	38,6 KB

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Liker (gitt)
    30
    Liker (mottatt)
    46
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    25 innlegg
    PONDUS
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av opshunter Vis post
    Sjekka ut svenskane sine vinkler og stjerner, og synst det var ein riktig så flotte gradstegn, med sirkel med stjerne i, for OR-6-9.

Denne oversikten for wikipedia var bra når det gjelder OR innplassering iforhold til offiserer. https://en.wikipedia.org/wiki/Milita...h_Armed_Forces

Navn:		Skjermbilde.PNG
Visninger:	1278
Størrelse:	38,6 KB
    Det overrasket meg at svenskene, som ellers er svært så systematiske og opptatt av "ordning og reda" har rotet til gradssystemet sitt med "parantesoffiserer", og det ser ut som om de har blandet or og of i rang. Det virker som om de ligger nærmere gammel ordning enn det vi gjør
    Si vis pacem, para bellum

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Liker (gitt)
    21
    Liker (mottatt)
    17
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    17 innlegg
    PONDUS
    5

Mulig også tettere samarbeid mellom HV og hæren også kunne vert en ide. Sikkert en del yngre befal og befalskanidater i HV som gledelig hadde sakt ja til 6 måneder på befalskurs og plikt-tjeneste i I styrken hvis muligheten hadde vert til stede. Mulig man da kunne laget ett solid OR korps i HV. Sånn som det er nå blir en 26-27 åring med bakgrunn i HV-I utelukket pga alder hvis han hadde søkt UB eller BS. Noe jeg mener er beklagelig...
    Samme gjelder rekruttering av yrkessoldater. Forsvaret bør se i egene rekker først.
    Blir virkelig spennende og se det nye systemet i praksis.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    514
    Liker (mottatt)
    840
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    410 innlegg
    PONDUS
    36

Jeg mener det stod noe slikt i intervjuet med sersjantmajoren: at man ser på å harmonisere kursrekker med Forsvarsgrenene, så tjeneste og kurs i styrkestrukturen kan gjøre en søknadsberettiget på heltids OR-stillinger.
    The man who does not read has no advantage over the man who cannot read

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

De første OR8-erne i HV er ansatt - distriktssjefssersjanter og sjefssersjant ved Heimevernsskolen.

https://forsvaret.no/hv/aktuelt/nyhe...mandersersjant

https://m.facebook.com/story.php?sto...89906061221418
    (usikker på hvem de andre er)

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    93
    Liker (mottatt)
    133
    Nevnt
    14 innlegg
    Sitert
    118 innlegg
    PONDUS
    6

Rittmester postet samme nyhetssak fra annet nettsted i annen tråd. Tar med denne her:

Nå er han historisk

Thomas Moelv fra Lødingen ble denne uka beskikket til kommandérsersjant i Heimevernet under en seremoni i Elverum.

Moelv tjenestegjør i Nord-Hålogaland heimevernsdistrikt 16 og skal fungere som distriktssjef oberst Ole Kristian Karlsens høyre hånd.
    – Dette er en merkedag for Heimevernet. Vi nærmer oss en internasjonal struktur. Det som er viktig er at dette ikke blir sett på som et steg ned på rangstigen. Jeg tror også det er av vesentlig betydning at vi som er blitt beskikket må få til et godt samarbeide med spesialistene i de andre forsvarsgrenene, sier den nyutnevnte kommandérsersjanten.
    - Putzes in da house.

Menig
    Ble medlem
    May 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Siste informasjon jeg fikk om dette i går er at:
    Områdesjef, NK område og operasjonsoffiser i HV-områdene skal være OF.
    Likeså vurderes det tilsatt en områdesersjant som skal ha utdanningsansvaret overordnet for HV-området.
    Øvrige av dagens befal i områdestab blir spesialister/OR.

I tropp vil troppssjef være OF.
    Her vurderes det også tilsatt en troppssersjant (som gamle dagers "befal ved tropp") som skal ha utdanningsansvaret i tropp.
    Øvrige av dagens befal i troppsstab/tropp blir spesialister/OR.

Ikke hørt noe mer spesifisert om når ordningen påbegynnes implementert.

Er det hold i denne informasjonen jeg her har fått? Sammenfallende med det andre har blitt informert om?

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    514
    Liker (mottatt)
    840
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    410 innlegg
    PONDUS
    36

Det er vel ganske nøyaktig det som stod i siste HV-bladet.

Sa de noe om flyt/overganger mellom søylene? Skal det være slik at om man først hopper på OF-løpet (som troppssjef?), så vil videre karriere være begrenset til opsoff/NK område/Områdesjef?

Hva med kvalifikasjonskrav for å starte OF-løp?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    71 innlegg
    Sitert
    433 innlegg
    PONDUS
    18

Det er vel ganske nøyaktig det som stod i siste HV-bladet.

Sa de noe om flyt/overganger mellom søylene? Skal det være slik at om man først hopper på OF-løpet (som troppssjef?), så vil videre karriere være begrenset til opsoff/NK område/Områdesjef?

Hva med kvalifikasjonskrav for å starte OF-løp?
    Hvis dette stemmer, og det ser for meg ganske logisk ut, vil jeg mene at det nærmest vil være en forutsetning at du er utdannet offiser for å være OF i HV. Det tror jeg ikke er så dumt på papiret, så må bare Hær, Luft og Sjø utdanne nok folk ved sine KS'er.

Det går vel ikke helt opp?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1038
    Liker (mottatt)
    2326
    Nevnt
    248 innlegg
    Sitert
    1156 innlegg
    PONDUS
    64

Andre har vært inne på dette før, og det er vel åpenbart at de aller fleste troppssjefer i HV kommer til å være uten KS-utdannelse. Noe som for øvrig også var tilfelle i Hæren under den kalde krigen, med 160 000 mann, hvor minst 90% av befalet i avdelingene var reservister; de aller fleste uten KS. De fleste troppssjefer hadde BS, og det var også mulig å bli både NK og sjef for kompani/eskadron/batteri med kun BS og tilhørende kurs.

Jeg var i et tidligere innlegg inne på at jeg ikke så noe galt i å bruke sersjanter også som troppssjefer, men dersom de skal være OF, må man i hvert fall fravike det som tidligere har vært uttalt som et krav til å bli OF, nemlig KS eller KS kvalkurs. Andre land (som f eks Finland) har separate utdanningsordninger for reserveoffiserer, og graden fenrik er typisk kun brukt av de som ikke har yrkesoffisersutdannelse. Kanskje noe lignende kan være aktuelt her?

på Twitter

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    71 innlegg
    Sitert
    433 innlegg
    PONDUS
    18

Det er synd hvis vi ender med at du kan "rykke opp" fra OR til OF, men dette er en vanlig løsning i land som har slike ordninger når det er manko på offiserer. Jeg har tjenestegjort med britiske kapteiner som ble meget pissed off hvis de ble kalt "sir" siden de hadde blitt blitt tvunget fra OR.

Et "KS kvalkurs" for HV OR som har spesiell egnethet blir vel løsningen som diskutert før.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    514
    Liker (mottatt)
    840
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    410 innlegg
    PONDUS
    36

Jeg skjønner ikke hva som er "synd" med at det skal være mulig å bytte søyle inntil et visst punkt i karrieren. Interesser forandrer seg i løpet av livet, og det norske systemet skulle jo ikke bli et klasse/kastesystem. Det at de aller fleste norske offiserer har en tid på gulvet som doers gir dem en ekstra ballast og forståelse som flere utlendinger misunner oss.

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Liker (gitt)
    226
    Liker (mottatt)
    97
    Nevnt
    35 innlegg
    Sitert
    138 innlegg
    PONDUS
    9

"The reason your system works is because every officer have been a nco"

Sent fra min GT-P5210 via Tapatalk
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    514
    Liker (mottatt)
    840
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    410 innlegg
    PONDUS
    36

Tvert imot synes jeg det er synd om ikke f.eks. en jegertroppssjef skal kunne bli e-off område eller ass s-2, eller en NK -område bli liaisonoffiser.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    71 innlegg
    Sitert
    433 innlegg
    PONDUS
    18

Tvert imot synes jeg det er synd om ikke f.eks. en jegertroppssjef skal kunne bli e-off område eller ass s-2, eller en NK -område bli liaisonoffiser.
    Helt enig egentlig, og dermed blir dette noe utfordrende. For tenk deg da at du er jegertroppsjef i HV etter noen år som yrkes. Så blir du ass S-2 og OR etter noen år fordi du er ferdig å springe i teigen, så feks Stabstroppssjef som OR igjen.

Å hoppe frem og tilbake kan vel ikke bli så bra? Eller?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    571
    Liker (mottatt)
    1453
    Nevnt
    231 innlegg
    Sitert
    692 innlegg
    PONDUS
    49

HV er HV, her må man da kunne ha mobilitet begge veier mellom OR og OF.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    514
    Liker (mottatt)
    840
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    410 innlegg
    PONDUS
    36

Den enkle løsningen er å la stabsfunksjonene (Kanskje med unntak for troppssjef, NK område og områdesjef) på tropps- og områdenivået i HV være flytende OR/OF.

Oversersjant
    Ble medlem
    Feb 2008
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    15
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    9 innlegg
    PONDUS
    5

Selv om jeg i disse dager har vært områdesjef i 21 år, er jeg full av beslutningsudyktighet i OR/OF-saken. Jeg er i utgangspunktet fan av den nye ordningen og tror den blir et løft for både Forsvaret generelt og HV spesielt, men jeg trenger mer enn facebookinformasjon og "sersjantmajorens halvtime" på de jevnlige sjefsmøtene for å kunne bidra på en god måte.

Jeg fornemmer at det er et betydelig gap mellom sersjantmajorenes (og kommandérsersjantenes) og GI-enes vilje til å implementere ordningen og Forsvarets tilsvarende evne.

Dette gapet får meg til å frykte at toppledelsens egentlige motivasjon for ordningen er å få ned lønnskostnadene både i OPL/F og OPL/K, og at det hele ebber ut i en øvelse i å konvertere flest mulig fra OF til OR. Dette har så vidt jeg vet aldri vært meningen med ordningen, og jeg håper frykten er ubegrunnet.

Jeg bryr meg lite om hvilken grad stabstroppssjefen min har, men desto større interesse har jeg for de forskjellige sjefssersjantrollene i området. Spesielt områdets sjefssersjant må vies oppmerksomhet. Denne må ha vilkår som likner på områdesjefens. Områdesjefsstillingen er et betalt verv og har en "pensjonsalder" på 60 år, uavhengig om man er HV-befal, utskrevet eller vernepliktig. En sjefssersjant må ha lang erfaring, og vil dermed ha få år i stillingen dersom han (eller hun) må forlate stillingen det året han fyller 44 år. Ordningen med frivillig tjeneste i HV etter oppnådd alder er suboptimal og dekker ikke behovene for kontinuitet i slike viktige stillinger (og heller ikke i andre stillinger). Områdesjefens sjefssersjant skal være sjefens viktigste rådgiver i "indre anliggender" og i tillegg skal disse to skal gjensidig utfylle hverandre, ikke ulikt yin og yang.

En annen ting det jobbes målrettet med (ikke bare gjennom store ord og fine powerpoint-presentasjoner) er de to søylenes likeverdighet. Trolig er det vel så viktig å påvirke utenfor Forsvarets egne rekker. Plebsen ser jo gjerne på en sersjant som et sylferskt befal på laveste nivå. Forsvaret kan være gode på omdømmekampanjer hvis de vil, så her er det fullt mulig å lykkes. Ordningen må ikke tilføre hierarkiske nivåer, trolig bør man snarere søke å redusere dem ved å gå vekk fra dagens hilseplikt osv. Uten at det av den grunn skal bli noen som helst tvil om hvem som er sjefen.

Dersom Forsvaret gjør de riktige grepene her blir dette så bra at jeg ikke vil nøle med å anbefale meg selv inn i en slik sjefssersjantstilling. Beautiful exit kan vi kalle det

Dette bringer meg over på OPL/F-strukturen. Som halvstudert autodidakt vinkelskriver(!) fikk jeg for noen år siden militær yrkestilsetting i Forsvaret på bakgrunn av relevant og aldersuavhengig kompetanse. Uten krigsskolens kvalifiseringskurs vil jeg neppe ha livets rett i OF-søylen, i beste fall blir jeg en lønnstaper. Jeg vurderer dette som et mulighetsrom snarere enn en begrensning, men det er helt og holdent avhengig av at ordningen ikke bare i navnet, men også i gavnet, blir preget av likeverdighet mellom søylene. Mange offiserskolleger jeg har snakket med er meget skeptiske til en konvertering, og "har liten lyst til å bli sersjant igjen".
    Supply or Die

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    571
    Liker (mottatt)
    1453
    Nevnt
    231 innlegg
    Sitert
    692 innlegg
    PONDUS
    49

Jeg tror det du sier er svært viktig, og Rune Wennebergs foredrag i OMS (lenke) tar jo også nettopp opp mye av dette. Gjennom 80 år har vi vennet oss til at en sersjant, det er "En uerfaren og usikker 19-åring - en “officer in training” – en ung leder med gode ferdigheter til sin erfaring, men en som ikke helt vet hva som skjer. En du ikke umiddelbart vil spørre om råd i vanskelige og potensielt farlige situasjoner. Det samme svaret vil du få fra folk flest.".

Wenneberg og GIH er tydelige på at man her virkelig må få en rask kultur- og omdømmeendring, og ser i hvert fall ut til å ha vilje til det, men spørsmålet er hvordan de får det til. At lønn i OR-søylen ikke må være mye lavere enn i OF-søylen vil i hvert fall være et viktig moment.

Så er det som du sier en helt annen sak hvordan dette skal bli gjennomført i hoveddelen av HV, OPL/K. Å også ansette område-sjefssersjanten i en 5-10% deltidsstilling, i tillegg til områdesjefen, er en svært interessant modell, men koster jo penger (men ikke enormt mye penger i forhold til hva en årets trening koster for et HV-område, en dyktig område-sjefssersjant i deltidsstilling ville klart gi et viktig løft!). Det er jo noen som fortsetter frivillig etter vernepliktens slutt, men kanskje ikke de du mest ønsker... (selv fortsatte jeg som frivillig og hadde tenkt å fortsette til jeg var ca. 55, men hoppet ut som 48-åring etter at kvalitetsreformen fjernet området mitt).

Edit: Jeg ville undersøkt skikkelig hvordan de gjør det i det danske Hjemmværnet. Det er en forskjell at det er 100% frivillig, men i Danmark har de alltid hatt en OF- og en OR-søyle.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1038
    Liker (mottatt)
    2326
    Nevnt
    248 innlegg
    Sitert
    1156 innlegg
    PONDUS
    64

Jeg ser at HVs sersjantmajor Mjelle i dag deltok i et møte som angikk innføringen av OR i HVs fredsstruktur, så ting skjer.

Helt enig i de to ovennevnte om at spesielt områdesersjantene må ha en viktig rolle, og kanskje få samme stillingsbrøk som områdesjefen. Det kan umulig være snakk om veldig mye penger, og ville gitt et stort løft.

Enda mer drastisk ville vært å tilsatt områdenes sjefssersjanter i heltidsstilling. For at det skulle gå i hop økonomisk, måtte disse sannsynligvis ha en hovedjobb i distriktet, men være dedikert til hvert sitt område og besøkt områdesjefene ofte.

på Twitter

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    514
    Liker (mottatt)
    840
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    410 innlegg
    PONDUS
    36

Da må nok distriktene tilføres mange nye stillinger eller områdestrukturen kuttes drastisk.

Fredstidsoppgaver på et distrikt er adming og planarbeid, den tiden slike heltidssersjanter får til områdesersjantering blir når de henger med områdesjefen sin. Da tror jeg det er like godt at de bruker "dødtida" i sivile jobber.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    135
    Liker (mottatt)
    469
    Nevnt
    54 innlegg
    Sitert
    300 innlegg
    PONDUS
    17

Men jeg antar at det blir en fast ansatt innsatssersjant i alle innsatsstyrkene?
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Oversersjant
    Ble medlem
    Feb 2008
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    15
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    9 innlegg
    PONDUS
    5

Da må nok distriktene tilføres mange nye stillinger eller områdestrukturen kuttes drastisk.

Fredstidsoppgaver på et distrikt er adming og planarbeid, den tiden slike heltidssersjanter får til områdesersjantering blir når de henger med områdesjefen sin. Da tror jeg det er like godt at de bruker "dødtida" i sivile jobber.
    Enig! I rene lønnskostnader koster jeg Heimevernet i underkant av 60000 kroner i året (det er mange år siden jeg husket å ta ut kjøregodtgjørelse - note to self: ta ut kjøregodtgjørelse). La oss forutsette at en områdesersjant koster det samme.Jeg tviler på at en heltidssersjant er ti ganger bedre for området. Og jeg tviler på at Heimevernet får tilført flere hundre nye lønnshjemler til fredsstrukturen.
    Supply or Die

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    56
    Liker (mottatt)
    80
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    89 innlegg
    PONDUS
    6

Det er nok tvilsomt.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    135
    Liker (mottatt)
    469
    Nevnt
    54 innlegg
    Sitert
    300 innlegg
    PONDUS
    17

Områdesersjant i alle 252 HV-områder vil basert på samme lønn som for @Reodor F koste HV ca. 15,5 millioner. Med alle kostnader (arbeidsgiveravgift etc.) vil det koste HV ca. 25 millioner per år å innføre områdesersjant i samme prosent stilling som områdesjef.

Oversersjant
    Ble medlem
    Feb 2008
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    15
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    9 innlegg
    PONDUS
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Områdesersjant i alle 252 HV-områder vil basert på samme lønn som for @Reodor F koste HV ca. 15,5 millioner. Med alle kostnader (arbeidsgiveravgift etc.) vil det koste HV ca. 25 millioner per år å innføre områdesersjant i samme prosent stilling som områdesjef.
    Selv om jeg mener å huske at områdesjefsstillingen ifm "områdesjefslønnsreformen" på slutten av 90-tallet ble gjort om til en brøk av en heltidsstilling, ble det etter et grasrotopprør blant områdesjefene i fjor klargjort av områdesjefsstillingen er et verv. Med de følger det får for feriepengeopptjening osv. Så det kan tenkes at vi er billigere i drift enn om vi hadde hatt en deltidsstilling.
    Supply or Die

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Liker (gitt)
    119
    Liker (mottatt)
    30
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    25 innlegg
    PONDUS
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Men jeg antar at det blir en fast ansatt innsatssersjant i alle innsatsstyrkene?
    Innsatssersjant - er det en ny OR stilling? :-)

Er det bestemt at det blir en sjefsersjant for områdestrukturen?
    Vil ikke denne stillingen i så fall overlappe mye med en NK-stilling?
    I og med at det i tillegg er kommet inn en OPS off som også overlapper med NK, så burde kanskje en NK konverteres til sjefssersjant?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    571
    Liker (mottatt)
    1453
    Nevnt
    231 innlegg
    Sitert
    692 innlegg
    PONDUS
    49

I de landene som har et sterkt etablert NCO-korps og som vi gjerne sammenligner oss med (de angelsaksiske, dvs. USA og Storbritannia), har man i hærene begge deler på kompani/batteri/eskadron-nivået (som skulle tilsvare områdenivået i HV).

I US Army har man i hvert kompani/batteri en sjef (kaptein) en nestkommanderende (løytnant) og en "First sergeant" som til sammen utgjør kompaniledelsen. First sergeant er OR-8 og har både rollen som den fremste OR, ansvarlig for utdannelse og disiplin, kompanisjefens viktigste rådgiver basert på lang erfaring (har gjerne vært i samme kompani svært mange år), og er samtidig ansvarlig for kompaniets administrasjon, som vår admoff. Så oppgavene er en kombinasjon av admoff, en del av hva NK gjør nå og en del som kanskje ikke gjøres i Norge i dag.

I den britiske hæren er det temmelig likt, bare med litt andre titler. Der har man kompanisjef (major), NK (kaptein) og "Company Sergeant Major" (CSM), som har grad "warrant officer class 2" (WO2), dvs. OR-8, med nesten akkurat de samme oppgavene som en amerikansk First sergeant.

Så hvis man skal følge disse kjente hærene, bør det være stillingen som admoff som forsvinner hvis man får en "områdesersjant".

Jeg tror man også har tilsvarende i Bundeswehr med Kompaniefeldwebel, og før 1930 hadde vi det i Norge som kompaniets kommandersersjant (som før ca 1750 het "capitaine des armes").

I USA sier de at det er kompanisjefen som kommanderer kompaniet, men det er First Sergeant som drifter det.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    135
    Liker (mottatt)
    469
    Nevnt
    54 innlegg
    Sitert
    300 innlegg
    PONDUS
    17

Da har man skaffet seg litt inside-informasjon om ordningen i områdestrukturen i HV. (kilde er samtale med en av kommandersersjantene i HV.)

Det blir en sjefssersjant på stabssersjantnivå i hvert HV-område. Denne kommer i tillegg til NK-område. Det er uklart om sjefssersjant kommer i tillegg til dagens stab, eller om noen eksisterende forsvinner (f.eks. Ops-off, siden NK får noen færre oppgaver.).

Områdesjef og sannsynligvis NK blir OF. Ikke avgjort om troppssjefer og de med endingen "off" i områdestaben blir OF eller OR. Øvrige blir OR. Man legger seg tett opptil Hæren, men må ta hensyn til fremtidig tilgang på OF. Man ønsker prinsippet om at OF fører kommando, mens OR støtter. Utfordring med dette kontra tilgang på OF og at man da kan få mye vandring mellom OF og OR.

Konklusjonen er at man ligger litt bak Hæren tidsmessig, og det er ønskelig.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    514
    Liker (mottatt)
    840
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    410 innlegg
    PONDUS
    36

Snakket dere noe om utdanningsløp for OF vs OR? Hæren legger jo opp til å være veldig strenge på KS/kvalkurs for OF.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    135
    Liker (mottatt)
    469
    Nevnt
    54 innlegg
    Sitert
    300 innlegg
    PONDUS
    17

Snakket dere noe om utdanningsløp for OF vs OR? Hæren legger jo opp til å være veldig strenge på KS/kvalkurs for OF.
    Fikk ikke tid til å spørre om det. Men oppfattet at denne utfordringen lå til grunn for nettopp om det skal være særlig mange OF i områdene i det hele tatt. Det ble sagt: "På sikt blir det dårlig tilgang på OF."

Sent from my iPad using Tapatalk

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    514
    Liker (mottatt)
    840
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    410 innlegg
    PONDUS
    36

OK. Litt skummelt å trekke sikre konklusjoner ut av det, men det høres jo ut som om:

a) Det planlegges ikke med noe eget "HV-OF-løp", og
    b) Vernepliktige og HV-of som allerede har grad skal ikke nødvendigvis konverteres.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Liker (gitt)
    135
    Liker (mottatt)
    469
    Nevnt
    54 innlegg
    Sitert
    300 innlegg
    PONDUS
    17

Jeg hørte også dette ut av det han sa, men jeg hørte også at det var noe man ikke hadde konkludert med. Det høres ut som de sliter med at det er vanskelig å legge seg tett opp til Hæren på alt, fordi det ikke er folk til det. De må velge enten gjøre likt med hvordan man blir OF eller at samme stilling i hær og HV skal ha OF/OR likt begge steder. Det er rett og slett ikke mange nok reserve OFer på sikt til å fylle like mange OF-stillinger i HV som i hæren.

Sent from my iPad using Tapatalk

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    571
    Liker (mottatt)
    1453
    Nevnt
    231 innlegg
    Sitert
    692 innlegg
    PONDUS
    49

Innføring av OR- og OF-grader i Heimevernet

Som jeg har sagt før, de må snakke med det danske Hjemmeværnet og høre hvordan de gjør det. Der tror jeg de (i motsetning til Hæren) er ganske fleksible mellom OR og OF, og OR blir OF gjennom kurs temmelig like f.eks. våre troppssjefskurs III.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1038
    Liker (mottatt)
    2326
    Nevnt
    248 innlegg
    Sitert
    1156 innlegg
    PONDUS
    64

Svært interessant. Det er nesten slik at vi burde hatt en egen tråd om reserveoffisersutdanning, men siden det er HV som treffes mest av problemet, kan vi jo ta det her. Problemstillingen er altså hvordan skaffe nok offiserer. Her forutsetter jeg at man klarer å skaffe tilstrekkelig med befal, fra de som har regulær GBU, og/eller følger HVs eksisterende kursrekke.

Enkelte andre land har egen reserveoffisersutdannelse, og i gamle dager fungerte egentlig BS til det formålet. Nå sier jeg ikke at en universitetsutdannelse nødvendigvis gjør en person til en god offiser, men akademiske grader brukes i hvert fall andre steder som indikator på evne til å tilegne seg kunnskaper, slik at jeg tror det er hensiktsmessig å knytte offisersstatus opp mot akademiske grader. Tradisjonelt har en bachelor (eller tilsvarende) vært tilstrekkelig, men en viss inflasjon i grader gjør at det kanskje er mest hensiktsmessig å ta utgangspunkt i mastergrader (og tilsvarende).

Som andre har vært inne på, er det i hvert fall to rekrutteringskilder til reserveoffiserer, når vi ser bort fra KS og KS kvalkurs:
    1) De som allerede ifm førstegangstjenesten er interessert i og kvalifisert til å gjøre en ekstra innsats for å bli offiserer, men ikke kan tenke seg en militær yrkeskarriere, og
    2) De som etter førstegangstjeneste og studier finner ut at de ønsker å gjøre en slik innsats, og finnes skikket.

Den første gruppen kan kanskje enklest håndteres ved å bygge videre på dagens BS, eller UB med kvalifiserende tjeneste som sersjant. Så går kandidaten ut i sivile studier, men med minimum noen dager i året tjeneste i grønt (eller marineblått eller lyseblått). Ved oppnådd mastergrad får h*n tilbud om å ta et kortvarig offiserskurs, og blir fenrik i reserven.

Den andre gruppen har altså gjennomført vanlig førstegangstjeneste, og deretter tatt en mastergrad (fortrinnsvis med årlig tjeneste i HV underveis). Her er noe mer kursing nødvendig, men det kan være at det er tilstrekkelig med noe tilsvarende lagførerkurs og GKL først, og deretter det samme offiserskurset som over, og så samme fenriks grad.

Fenriker bør kunne tjenestegjøre som troppssjefer i HV, og deretter gjennom kurs kvalifisere seg for stillinger i områdestab, og så NK område og til slutt områdesjef, dersom man ikke har kvalifiserte kandidater med KS.

på Twitter

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Liker (gitt)
    17
    Liker (mottatt)
    11
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    5 innlegg
    PONDUS
    3

Tror HV har godt av å få på plass flere fagkurs enn det som allerede er per i dag for å bygge opp bedre kompetanse hos trsj og oppover.

Sent fra min HTC One A9 via Tapatalk

Side 3 av 6 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Innføring av OR- og OF-grader i HV og reserven
    By Lille Arne in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 24
    Nyeste innlegg: 04-09-15, 07:51
  2. Innføring av MOLLE-systemet i Forsvaret
    By AGR416 in forum Personlig utrustning, utstyr
    Svar: 130
    Nyeste innlegg: 26-10-10, 09:37
  3. Grader på milforum
    By Vannglass in forum Meldinger fra Staben
    Svar: 24
    Nyeste innlegg: 27-01-10, 00:14
  4. Utstilling på Forsvarsmuseet om innføring av MG i Forsvaret
    By Gammeloppklesk in forum Militærhistorie og tradisjoner
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 02-11-08, 21:21
  5. 71 grader nord
    By kingair in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: 12-10-07, 10:35

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier