Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 186

Tråd: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    7

Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Når Forsvaret har funnet at HK417 med NM258 (Nammo 7,62 mm x 51 Ball 11 Long Range) er et meget bra skarpskyttervåpen, synes jeg det er litt merkelig at Politiet ikke finner det brukbart.
    Uten å legge for mye i det kan jeg jo spekulere i vilden sky og tenke meg at det blir langt større ramaskrik hvis politiet treffer en uskyldig person i Norge enn hvi en norsk soldat i Afghanistan bommer litt på målet og skyter en sivil afghaner...

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17
    Sitat Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
    Uten å legge for mye i det kan jeg jo spekulere i vilden sky og tenke meg at det blir langt større ramaskrik hvis politiet treffer en uskyldig person i Norge enn hvi en norsk soldat i Afghanistan bommer litt på målet og skyter en sivil afghaner...
    Mener du at sjansen for det er større om Politiet bruker G28 enn en bolt rifle?
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Det er teknisk enklere og billigere å bygge en meget presis bolt-action enn halvauto. Færre deler som må funke sammen med presise toleranser, samt at selve leamikket som lader om kan ha virkning på presisjonen (gassrør og gasstempler som er hengt opp i løpet.) Alt dette betyr også at det er litt mer komplisert å vedlikeholde/drifte halvautomatiske presisjonsvåpen, uten at jeg tror det har noen kjempestor praktisk betydning. Historisk sett har ikke presisjon vært topprioritert når man har bygget halvautovåpen. Men det går an å bygge meget presise halvautovåpen også, og HK417 tror jeg skal greie presisjonskravene som ligger i anbudsinnbydelsen. På den andre siden vet jeg ikke om jeg ser noen stor merverdi for politiet i en halavutomat, se Aelianas innlegg over.
    Arne, jeg henter frem innlegget ditt, som er ett av mange gode innlegg i denne sammenhengen.

Det er selvsagt ikke min oppfatning at HK417 er et ubrukelig våpen for politiet. Som du skriver, så ville det nok klare presisjonskravene.

Politiets og Forsvarets behov kan være forskjellige. Viktig å huske at politiet løser sine oppdrag i fredstid. Under ofte svært krevende forhold skal vi skyte inn mellom både venn og fiende. Vi trenger ikke noen voldsom skuddkapasitet, det er nærmest uaktuelt å skyte serier for en skarpskytter i politiet. Da vil situasjonen raskt bli meget kaotisk og uoversiktelig. Skyter vi et gissel eller en annen tredjeperson, kan dere bare forestille dere hvilken oppstandelse det ville føre til. I krig flyttes ofte grensene for hva samfunnet aksepterer/tolererer av eventuelle feilvurderinger, og opinionen har ikke de kontrollmekanismene som man er underlagt i fredstid.

Som skarpskytter er det en stor fordel å kunne bevege seg mest mulig lydløst. Et langt magasin kan for eksempel være en ulempe, det henger seg bort i ting, og du må ligge høyere og risikerer å bli mer synlig. Dess kortere og lettere våpenet er, dess større krav stiller det til skytteren med tanke på å avgi presise skudd. Et tungt og litt langt våpen fungerer mer stabilt, og er enklere å skyte presise skudd med.

Det nevnes problematikk rundt værforhold. Halvautomatiske våpen er nok mer utsatt for funksjonsfeil i streng kulde. Er man for eksempel litt uforsiktig med olje, og det er olje i mekanismen, så må den være veldig tyntflytende, ellers blir den seig som sirup, noe som fører til funksjonsfeil. I utgangspunktet er jo hovedregel at alle bevegelige deler skal være tørrpusset, men noen ganger kan dette være problematisk, og det stiller store krav til skarpskytteren om å være veldig bevisst på puss.

Ovvennevnte kan også forekomme med bolt-action, men da er det langt færre deler å ta hensyn til.

Når det snakkes om deling av kompetanse m.v., så trekker UEH veksler på Beredskapstroppen, og det er ingen ting i veien for å utveksle kompetanse med Forsvaret selv om man har ulike våpen.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    8
    Jeg er ikke helt enig i argumentasjonen din Aeliana. Det er fullt mulig å bygge gode skarpskyttervåpen som er halvautomatiske. HK PSG1/MSG90 er klassikere. Barrett er listet med treff på over 2300 meter så den er ikke helt borte den heller.

Jeg er ikke uenig i at for en skarpskytter i politiet så kan boltrifler forsåvidt holde greit, men jeg er ikke enig i at halvautorifler blir utelukket uten at de blir testet. Det er ikke vanskelig å finne situasjoner eller aktuelle hendelser hvor halvauto rifler har vært bedre egnet enn boltrifler. Jeg er for et mer åpent sinn og et stort nedslagsfelt for å kunne velge det beste våpenet for oppgaven.

Moderne halvauto rifler er funksjonsdyktige og vil bli testet med aktuell tjenesteammo. Holder de ikke mål funksjonsmessig eller presisjonsmessig vil de bli sjaltet ut. Problemer med vær og innpåmarsj er løsbare med riktig vedlikehold og god sekundær bevæpning.
    It's not the critic who counts....

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Mener du at sjansen for det er større om Politiet bruker G28 enn en bolt rifle?
    Det vet jeg ikke. Som sagt tillot jeg meg litt spekulasjon. Poenget er at politiets behov er annerledes enn forsvarets.
    Sist endret av milvar; 14-02-15 kl 00:18

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18
    @Aeliana

Her virker det for meg som en prøver å bygge argumenter rundt en beslutning som er tatt og ikke som en beslutning tatt grunnet vekting av argumentene.

Mye av det som nevnes som problemer er noe tynt eller problem maksimerer. Eks: Sant at det kan inntreffe klikk ved at oljen fryser ved sterk kulde men min erfaring er at dette skjer når våpenet skal repetere; altså det kritiske første skuddet er skutt. Dette er også noe som kan inntreffe ved ganske ekstreme temperaturer og min hypotese er at politi våpen ikke utsettes for klimaet i like lang tid som våpenet til den jevne infanterist.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    5
    Tenk hvis det blir utført angrep i lunsjen da... Da er det fint og ha våpnet i skapet. SV får takke sin egen politikk! Det er blant annet pga den at bevæpning har blitt nødvendig. Trur selv forsvar i dybden ved steder som stortinget er det beste "folk inne i bygget". Blir bare trist...
    Sist endret av Pedersen; 14-02-15 kl 23:41

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Imponert over at Thommessen svarer så kontant som han gjør. Det hadde jeg faktisk ikke ventet av en politiker, uansett tilhørighet.
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17
    Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    Arne, jeg henter frem innlegget ditt, som er ett av mange gode innlegg i denne sammenhengen.

Det er selvsagt ikke min oppfatning at HK417 er et ubrukelig våpen for politiet. Som du skriver, så ville det nok klare presisjonskravene.

Politiets og Forsvarets behov kan være forskjellige. Viktig å huske at politiet løser sine oppdrag i fredstid. Under ofte svært krevende forhold skal vi skyte inn mellom både venn og fiende. Vi trenger ikke noen voldsom skuddkapasitet, det er nærmest uaktuelt å skyte serier for en skarpskytter i politiet. Da vil situasjonen raskt bli meget kaotisk og uoversiktelig. Skyter vi et gissel eller en annen tredjeperson, kan dere bare forestille dere hvilken oppstandelse det ville føre til. I krig flyttes ofte grensene for hva samfunnet aksepterer/tolererer av eventuelle feilvurderinger, og opinionen har ikke de kontrollmekanismene som man er underlagt i fredstid.

Som skarpskytter er det en stor fordel å kunne bevege seg mest mulig lydløst. Et langt magasin kan for eksempel være en ulempe, det henger seg bort i ting, og du må ligge høyere og risikerer å bli mer synlig. Dess kortere og lettere våpenet er, dess større krav stiller det til skytteren med tanke på å avgi presise skudd. Et tungt og litt langt våpen fungerer mer stabilt, og er enklere å skyte presise skudd med.

Det nevnes problematikk rundt værforhold. Halvautomatiske våpen er nok mer utsatt for funksjonsfeil i streng kulde. Er man for eksempel litt uforsiktig med olje, og det er olje i mekanismen, så må den være veldig tyntflytende, ellers blir den seig som sirup, noe som fører til funksjonsfeil. I utgangspunktet er jo hovedregel at alle bevegelige deler skal være tørrpusset, men noen ganger kan dette være problematisk, og det stiller store krav til skarpskytteren om å være veldig bevisst på puss.

Ovvennevnte kan også forekomme med bolt-action, men da er det langt færre deler å ta hensyn til.

Når det snakkes om deling av kompetanse m.v., så trekker UEH veksler på Beredskapstroppen, og det er ingen ting i veien for å utveksle kompetanse med Forsvaret selv om man har ulike våpen.
    Nuvel....Selvom dere ikke skyter villt sånn som oss, så er du nok litt for generell i argumentasjonen din. Hva med flere mål i f.eks en gisselsituasjon med flere gisseltakere? Da kommer man raskere til skudd med ef.eks en G28. (Uten å skyte villt inn i folkemengder).

Magasinkapasitet er ikke ett argument, da det produseres både 10, 20, 30, 40 etc til de fleste våpen, både fra fabrikken og after marked.

417/G28 er ikke så altfor lettere og kortere enn de fleste bolt-action riflene der ute, og nok en gang, er det nok en grunn til at forsvaret valgte HK417 (med 10 og 20 skudds magasin). Teknsike data G28: Overall length 1003 - 914 mm. Weight, with scope and empty magazine 7,5 kg standard configuration 5,9 kg patrol configuration.

http://world.guns.ru/sniper/sniper-r...r-rifle-e.html

Til sammenligning: Steyr SSG 04: Overall Length HB 1175 mm (46,3")
    HBC 1083mm (42,6")
    Weight HB 4,9 kg (10,8 pounds)
    HBC 4,7 kg (10,4 pounds)
    http://www.steyrarms.com/products/sp.../steyr-ssg-04/

Hvis været ikke er ett nevneverdig problem for forsvarets skarpskyttere, så tviler jeg på at det er det for politiet. Å tørrrpusse våpen i kulda er bare tull. Oljen må påføres i ett tynt lag, og byttes ut oftere. Tørre våpen = funksjoneringsfeil i forsvaret. Utfra min egen erfaring, så har jeg opplevd igjenfrosset slutstykke én gang og det var under ekstreme forhold når våpenet hadde stått stabla med andre over lengre tid. Om politiets skarpskyttere synes det er problematisk å være veldig bevisst på puss, så anbefaler jeg de å finne seg noe annet å gjøre.

Nå er det mulig at Politiet har sine grunner for å velge bolt, men jeg er ikke enig i dine grunner.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    @Aeliana:

Kan du dokumentere påstandene dine rundt problematikken halvauto våpen visstnok har i kulde?

Jeg har brukt BreakFree, Slip2000 og Fireclean i variert klima/temp i en årrekke, og ingen av smøremidlene har ført til at våpen har fryst. Jeg har opplevd at våpen har fryst, stort sett dreier det seg om våpen som ikke er smurt tilstrekkelig - altså et brukerindusert problem.

Videre så er det ikke noe poeng å diskutere forskjell i presisjon mellom bolt og halvauto på det holdet som politiet trenger å skyte på. Skyttere med HK417 har skutt sub-MOA samlinger på 600-800 meter med den nye ammunisjonen (NM258).

På 100 meter kan jeg nesten garantere hodeskuddstreff med HK416 og Aimpoint....uten at jeg mener at det er en god løsning til dette formålet.

Argumentet rundt at magasinet kan hekte seg opp er ikke relevant all den tid man kan ha våpenet i en sekk/drag bag på vei til skuddposisjon. Se og poenget til Jaffar vedr forskjellig lengde på magasin.
    It's not about surviving, it's about winning.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Jeg har altså aldri hevdet at det ikke finnes halvautomatiske som tilfredsstiller presisjonskravene. Jeg har heller aldri uttalt meg om anbudsprosessen.

Det jeg derimot mener, er at det enkle ofte er det beste. Skarpskyttere i politiet skyter normalt på avstander mellom 50-200 meter, så jeg skjønner ikke helt relevansen av å blande inn situasjoner med treff på over 2.300 meter (som blir nevnt over). Vi skal/må skyte presist mot feks hodet, vi skyter inn mellom venn og fiende, det handler ikke bare om at kula skal nå frem. Ved en feilvurdering der uskyldige skades eller blir drept, fører ikke det "bare" til tragedie for tredjeperson(er), men det medfører negative konsekvenser for politiet generelt, og for skarpskytteren spesielt. Og, ja, jeg mener det er en annen situasjon når operasjonene foregår i fredstid, der alles øyne er rettet mot politiet, og alle vurderinger blir gransket til minste detalj.

Ved scenarier der man må ta ut mange mål etc., bør man bruke annen spesialenhet enn UEH. Koordinert ildgivning med flere skarpskyttere er en kompleks oppgave. Vi kan legge ut flere skarpskyttere som skyter på hvert sitt mål, men hele poenget er fortsatt at objektet skal tas ut med ett skudd. Når det skuddet har gått, skifter situasjonen, og du får kanskje ikke inn et skudd nummer to. Det blir kaos, og vi kan ikke bare pepre på med mange skudd. Slik fungerer det ikke i politiet i hvert fall.

Jeg gjør meg opp min egen mening, så jeg er ingen talsperson for brukergruppen som har tatt avgjørelsen. Men brukergruppen består av operative med tung nasjonal og internasjonal erfaring, og jeg kan nevne at Henning Høgseth blant annet har jobbet som skarpskytter ved Beredskapstroppen i ti år, han har erfaring fra både Balkan og Afghanistan.

De argumentene Kai Inge S. L. kom med til Politiforum, er etter min oppfatning lite relevante. Deltar skarpskytteren i andre scenarier enn den rollen man har som skarpskytter, bruker vi andre våpen. Vi løper ikke rundt i skogen eller i bygninger med skarpskyttervåpen.

Politiet oprererer under alle omstendigheter og værforhold, og problemstillingen med at oljen blir tyktflytende har jeg personlig opplevd ved en anledning, så den er ikke uten aktualitet for politiet. Riktig vedlikehold er viktig, men realiteten er slik at ved mange brukere i UEH, vil det forekomme noen som ikke er like nøye, og dess flere deler mekanismen består av, dess flere ekstra og unødige usikkerhetsmomenter blir det. En kan lade våpenet innendørs i varmegrader, for så å gå ut i en aksjon og bli liggende noen timer i 20 kalde, og problemet kan oppstå.

En skarpskytter i UEH vil aldri ha bruk for mer enn fem skudds magasin.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Jeg har altså aldri hevdet at det ikke finnes halvautomatiske som tilfredsstiller presisjonskravene. Jeg har heller aldri uttalt meg om anbudsprosessen.

Det jeg derimot mener, er at det enkle ofte er det beste. Skarpskyttere i politiet skyter normalt på avstander mellom 50-200 meter, så jeg skjønner ikke helt relevansen av å blande inn situasjoner med treff på over 2.300 meter (som blir nevnt over). Vi skal/må skyte presist mot feks hodet, vi skyter inn mellom venn og fiende, det handler ikke bare om at kula skal nå frem. Ved en feilvurdering der uskyldige skades eller blir drept, fører ikke det "bare" til tragedie for tredjeperson(er), men det medfører negative konsekvenser for politiet generelt, og for skarpskytteren spesielt. Og, ja, jeg mener det er en annen situasjon når operasjonene foregår i fredstid, der alles øyne er rettet mot politiet, og alle vurderinger blir gransket til minste detalj.

Ved scenarier der man må ta ut mange mål etc., bør man bruke annen spesialenhet enn UEH. Koordinert ildgivning med flere skarpskyttere er en kompleks oppgave. Vi kan legge ut flere skarpskyttere som skyter på hvert sitt mål, men hele poenget er fortsatt at objektet skal tas ut med ett skudd. Når det skuddet har gått, skifter situasjonen, og du får kanskje ikke inn et skudd nummer to. Det blir kaos, og vi kan ikke bare pepre på med mange skudd. Slik fungerer det ikke i politiet i hvert fall.

Jeg gjør meg opp min egen mening, så jeg er ingen talsperson for brukergruppen som har tatt avgjørelsen. Men brukergruppen består av operative med tung nasjonal og internasjonal erfaring, og jeg kan nevne at Henning Høgseth blant annet har jobbet som skarpskytter ved Beredskapstroppen i ti år, han har erfaring fra både Balkan og Afghanistan.

De argumentene Kai Inge S. L. kom med til Politiforum, er etter min oppfatning lite relevante. Deltar skarpskytteren i andre scenarier enn den rollen man har som skarpskytter, bruker vi andre våpen. Vi løper ikke rundt i skogen eller i bygninger med skarpskyttervåpen.

Politiet oprererer under alle omstendigheter og værforhold, og problemstillingen med at oljen blir tyktflytende har jeg personlig opplevd ved en anledning, så den er ikke uten aktualitet for politiet. Riktig vedlikehold er viktig, men realiteten er slik at ved mange brukere i UEH, vil det forekomme noen som ikke er like nøye, og dess flere deler mekanismen består av, dess flere ekstra og unødige usikkerhetsmomenter blir det. En kan lade våpenet innendørs i varmegrader, for så å gå ut i en aksjon og bli liggende noen timer i 20 kalde, og problemet kan oppstå.

Så i korte trekk er argumentet ditt "derfor".
    two to the heart, one to the mind...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Jeg synes at stortinget burde bli delt inn i to fløyer.

En som ønsker at politiet skal passe på de med våpen, og en som ikke gjør det. Og så skulle de fått viljen sin.
    two to the heart, one to the mind...

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Beklager, men det at du har opplevd det én gang betyr ikke at det er vanlig at det skjer. Og hvis det skjer ofte, så burde man gjennomgå vedlikeholdsrutiner, samt rutiner for forberedelser til oppdrag.

Og avtrekkermekanismen på en boltrifle er litt mer ømfintlig enn på et halvautovåpen.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Beklager, men det at du har opplevd det én gang betyr ikke at det er vanlig at det skjer. Og hvis det skjer ofte, så burde man gjennomgå vedlikeholdsrutiner, samt rutiner for forberedelser til oppdrag.

Og avtrekkermekanismen på en boltrifle er litt mer ømfintlig enn på et halvautovåpen.
    De gangene jeg har opplevd klikk har det vert magasin som har fått seg en smell eller at det har kommet dritt inn i magasin på en eller annen måte, som igjen har ført til matefeil.
    Trur selv at HK416 og 417 er noe av mest driftsikre man kan få!

Menig
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    0

Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

Ser det er mange betraktninger rundt ny rifle for UEH i nyhetstråden. Dessverre fryktelig rotete, så lager en egen tråd på saken. Det som ligger klart er at det tydeligvis skal velges en boltaction i kal 308. Det skjer ikke uten motstand i egne rekker, se http://politiforum.no/no/nyheter/201...25-T2lDY1u.ips
    Tired of the Police? Next time, try calling a Crackhead when you need help

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17
    Han skribenten bør lære seg forskjell på avfyringsmekanisme, og tilbringer/lademekanisme.....

Når det er sagt, så har vi dikutert dette før, og jeg er fremdeles av den oppfatning at det finnes lite forskjell på å lage høl i mennesker, enten du er politi eller soldat. Kanskje avstander, fremføring, målområde, osv er litt annerledes, men basics er basics.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    0
    Det som er klart er at det blir bolt og kaliber 308, og sikkert ei bra rifle også. Dog synes jeg Kai-Inge Larsen stiller riktige og viktige spørsmål om det er det UEH har behov for. Han er jo kursleder for disse skarpskytterkursene og er en av våpen-guruene i politiet, så faglig tyngde har han utvilsomt.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Det som er så fint med HK 417 er at man kan få 5 skudds magasiner om man absolutt ønsker det.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8
    Isolert sett har jeg en viss forståelse for at herr Larsen ønsker seg størst mulig ildkraft (hvem ønsker seg ikke det?). Imidlertid må vi huske på at politiet er en sivil ressurs som også skal virke overfor landets egne innbyggere. Det betyr at samfunnet har pålagt politiet en del beskrankninger. Dette ser vi bla at politiet i hovedsak ikke er utstyrt med maskinpistoler i ordets rette forstand, men med plomberte mp5 (kun enkeltskudd) slik at de er karabiner funksjonelt sett. Samfunnet må med andre ord sette en grense for politiets ildkraft ett eller annet sted, og jeg sover godt om natta når politiets ueh opererer kun med boltrifle som skarpskyttervåpen.
    Si vis pacem, para bellum

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11
    Presisjonen er sikkert god nok på alle aktuelle kandidater uten at jeg vet hvilke det er. Men det er et par punkt jeg ville lagt litt fokus på:
    1. Hvor fort får skytteren målet i fokus etter første skudd.
    2. Valg av kikkert
    3. valg av utstyr til montasje, som natt kikkert, to fot, kolbe støtte osv.

Flatest mulig kulebane ut til 200 m slik at avvik ved avstands feil blir mins mulig er noen parameter som kan være viktig å ta med. Noen boltrifler slik som blazer har rett bak ladning med bolt slik at det blir nesten en blanding mellom tradisjonell bolt og halvautomat, kanskje det beste fra to verdener.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17
    Sitat Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    Isolert sett har jeg en viss forståelse for at herr Larsen ønsker seg størst mulig ildkraft (hvem ønsker seg ikke det?). Imidlertid må vi huske på at politiet er en sivil ressurs som også skal virke overfor landets egne innbyggere. Det betyr at samfunnet har pålagt politiet en del beskrankninger. Dette ser vi bla at politiet i hovedsak ikke er utstyrt med maskinpistoler i ordets rette forstand, men med plomberte mp5 (kun enkeltskudd) slik at de er karabiner funksjonelt sett. Samfunnet må med andre ord sette en grense for politiets ildkraft ett eller annet sted, og jeg sover godt om natta når politiets ueh opererer kun med boltrifle som skarpskyttervåpen.
    Den må du forklare bedre? Ildkraft? En bolt i .308 lager like fine hull mennesker som en G28 i 7,62.....Eller mener du at UEH's skarpskyttere er troende til å skyte vilt rundt seg om de har en halvautomat med fem eller ti skudds magasin?

Motstanden og bakgrunn for " plomberingen" er primært for at Politiet ikke trenger våpen med fullauto og for at "noen" har bestemt at det er forbeholdt militæret. Forøvrig er det brukere her inne som skyter mer enn raskt og treffsikkerhet nok med våpenet kun på enkeltskudd. Fullauto er bare tull utenfor MG uansett.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Den må du forklare bedre? Ildkraft? En bolt i .308 lager like fine hull mennesker som en G28 i 7,62.....Eller mener du at UEH's skarpskyttere er troende til å skyte vilt rundt seg om de har en halvautomat med fem eller ti skudds magasin?

Motstanden og bakgrunn for " plomberingen" er primært for at Politiet ikke trenger våpen med fullauto og for at "noen" har bestemt at det er forbeholdt militæret. Forøvrig er det brukere her inne som skyter mer enn raskt og treffsikkerhet nok med våpenet kun på enkeltskudd. Fullauto er bare tull utenfor MG uansett.
    Siden du er på milforum vet jo du også at ildkraft er mer enn størrelsen på hullene våpenet lager. Antall skudd i mål pr tidsenhet sier også noe om ildkraften.

Herr Larsen brukte MP-5 i sin argumentasjon i intervjuet i artikkelen for mer halvautovåpen: "– Alle operative mannskaper har tilgang til maskinpistolen MP5, som Forsvaret hittil har brukt i større omfang. Riflen som nå er på tur ut, har vært i Forsvaret frem til 2013. Å hevde at dette er en militarisering av politiets våpen synes jeg er synsing, all den tid politiet allerede bruker «militære» og halvautomatiske våpen i den daglige tjenesten."

Nå var vel heller ikke MP-5 konstruert primært for militær bruk, det ble vel først tatt i bruk av tysk politi, og kom til Norge som et hasteinnkjøp på åttitallet da det kom fram at forsvaret hadde forlite håndvåpen.

Det er avgjørende for retsstaten at samfunnets sivile maktapparat pålegges begrensninger i sin maktutøvelse. Begrensinger også i ildkraft framstår som fornuftig i så henseende, og ett sted må grensen gå. En overgang fra boltrifle til halvauto betyr at grensen (politiets ildkraft) skyves ytterligere.
    Si vis pacem, para bellum

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19
    Hvis du kan være skarpskytter i UEH uten å kunne basis vedlikehold av våpenet ditt, så burde man kansje revurdere hva man holder på med? Olje er nesten aldri problemet (da snakker vi ekstrem kulde), men snø/regn som smelter og senere fryser. Kjent problem for folk som løper inn og ut av kjøretøy, kan dog ikke se for meg at det skal være et problem for et våpen som oppbevares i en tørr bag med et tynt lag olje.

Eneste grunnen jeg kan tenke meg til å velge en bolt-rifle er pris...
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    59
    Sitat Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    Det er avgjørende for retsstaten at samfunnets sivile maktapparat pålegges begrensninger i sin maktutøvelse. Begrensinger også i ildkraft framstår som fornuftig i så henseende, og ett sted må grensen gå. En overgang fra boltrifle til halvauto betyr at grensen (politiets ildkraft) skyves ytterligere.
    Det der er intetsigende. Hvorvidt politiet har boltrifle eller halvauto er ikke avgjørende for rettsstaten, og jeg må si jeg synes det er ganske søkt å trekke inn det som et argument.
    Beidh a lá leo

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18
    Jeg ser det snakkes om utdaterte fagplaner i artikkelen over, samt at nåværende rifler begynner å bli gamle.

Det jeg da lurer på er følgende; Er dette kjøpet et stop-gap for å dekke et kapasitetshull(manglende skarpskytterrifle) mens man lager nye fagplaner og sånt, eller er dette et end-all kjøp, det vil si at det man kjøper nå er det som vil bli brukt de neste ørten årene, uten noen(større) revidering av fagplaner?

Hvis det er et stop-gapkjøp, er det vel ikke den verste tanken noen har hatt å kjøpe hyllevare.
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Jeg oppfatter dette som det definitive kjøpet for de neste tyve år.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Den har vært med på mange intenst spennende oppdrag, den gamle norskproduserte VS94P skarpskytterriflen som politiet valgte før OL på Lillehammer i 1994. Men både slitasje og mer moderne krav, gjør at det er et presserende behov for å skifte ut våpenet, som det til daglig er skarpskytterne ute i politidistriktene som er satt opp med.

Målet er å få et nytt våpen klart til utplassering i løpet av 2015.

– For å få ned bestillingstiden og opplæringstiden, har vi valgt å beholde bolt-action og bruke samme kaliber (.308, journ. anm.) som før. Vi ser etter et våpen som er hyllevare, sier politiinspektør Henning Høgseth, som leder anskaffelsesprosjektet fra Politidirektoratets (POD) beredskapsseksjon.
    Dette er sakset fra artikkelen.

Her står hele begrunnelsen for valget, og hva man tenker med anskaffelsen.

Det er ikke verre enn det.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    VS94P, jeg antar VS står for Våpensmia og at dette er noe som ligner på NM149? Det er jo gode moderne (ikke bygget på gamle Mausere) skarpskytterrifler både i halvautomat (f.eks. HK417) og bolt (f.eks. Accuracy International, Remington 700 etc.), "smaken er som baken". Problemet mitt er at man bestemmer seg på forhånd for det ene eller det andre uten virkelig å teste dem mot hverandre og samtidig sammenligne pris. En anbudsinnbydelse der man hadde krav til treffsikkerhet, funksjonssikkerhet under alle spesifiserte forhold og brukervennlighet, og dessuten tok inn pris, men ikke satte noen forhåndskrav til hva slags mekanisme den skulle bruke, virker ut fra vanlige innkjøpsrutiner i det offentlige som bedre.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    0
    VS94P er grovt sagt NM149 med annen stokk.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Problemet mitt er at man bestemmer seg på forhånd for det ene eller det andre uten virkelig å teste dem mot hverandre og samtidig sammenligne pris.
    Igjen, les det jeg jeg klippet ut fra artikkelen. Der står grunnlaget for valg av løsning.

Det er ikke mer hokus pokus enn det.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Jeg har lest det, og synes det er en dårlig forklaring for å gå bort fra en mer åpen anbudsinnbydelse. Man burde vite lang tid i forveien når dagens skarpskyttervåpen er moden for utskifting, og ikke la dette bli en plustselig oppstående hastesak. Så synes jeg du kan legge av deg småsnurtne kommentarer som "Det er ikke mer hokus pokus enn det". Det er slike som dessverre ødelegger Milforum.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Er den snurt? Det var bare en avslutning, om at det ikke ligger noe inkompetanse eller manglende vurderinger i bunn for dette.

Er du kjent med anskaffelsen i detalj?
    Er du kjent med anbudsdokumentene?
    Har du vært i dialog med anskaffelsesmyndigheten lang tid i forveien?
    Tror du dette kom som en overraskelse, at de satt på en fredag eftan og tenkte "Å fy faen! Vi må ha ny skarpskytterrifle!!!...hmm?
    Vet du alt som er planlagt av fremtidige anskaffelser fra PFT sin side?

Hvordan mener du at man skal sammenligne en bolt rifle og en halv auto i ett og samme anbud?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19
    Hvordan mener du at man skal sammenligne en bolt rifle og en halv auto i ett og samme anbud?
    Nå syntes jeg du er litt vanskelig... Det er ikke verre enn at man har krav til presisjon og leveringstid, eventuelt også ting som pris, ekstra tilbehør (2 fot, nattoptikk, laser osv.) osv. Da vil du sitte igjen med et resultat som sier hvilket våpen du skal gå for. Så forbanna vanskelig er det ikke å lage et Excel ark over X-antall kandidater med tilhørende kriterier..

Det med opplæring på nytt system vil da ta like lang tid uansett hva de ender opp med, så lenge det ikke er en VS94. Det finnes bøttevis av bolt varianter og bøttevis av semi varianter, så opplæring på nytt system vil det være uansett..
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18
    Dette er sakset fra artikkelen.

Her står hele begrunnelsen for valget, og hva man tenker med anskaffelsen.

Det er ikke verre enn det.
    Hvis det er så enkelt så er det vel bare vi vanlige dødlige som leser inn mer i artikkelen enn det som står
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Jeg kommer ikke til å kommentere noe mer i denne tråden.

Kritiser prosessen til dere blir grønne trynet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Nå syntes jeg du er litt vanskelig... Det er ikke verre enn at man har krav til presisjon og leveringstid, eventuelt også ting som pris, ekstra tilbehør (2 fot, nattoptikk, laser osv.) osv. Da vil du sitte igjen med et resultat som sier hvilket våpen du skal gå for. Så forbanna vanskelig er det ikke å lage et Excel ark over X-antall kandidater med tilhørende kriterier..

Det med opplæring på nytt system vil da ta like lang tid uansett hva de ender opp med, så lenge det ikke er en VS94. Det finnes bøttevis av bolt varianter og bøttevis av semi varianter, så opplæring på nytt system vil det være uansett..
    Det er ofte et prinsipp om at man skal direkte kunne sammenligne resultater. Setter man en boltrifle opp mot en halvauto, så blir det ikke en sammenligning mellom to likeverdige produkter.

Visse testdata og krav kan være sammenfallende, men man må altså la produkter konkurrere på likeverdig grunnlag.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Til info så anskaffet politiet skarpskytterrifler fra våpensmia lenge før OL på Lillehammer.
    Men modellen som var antatt i politiet ble modifisert på lik linje som forsvaret modifiserte sine NM149 rifler før OL.på Lillehammer.
    I motsettning til forsvaret som ikke endret modellbetegnelsen i forbindelse med modifiseringen så skiftet Politiet betenelsen i forbindelse med modifiseringen.
    MVH.
    XM177A2

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Jeg kommer ikke til å kommentere noe mer i denne tråden.

Kritiser prosessen til dere blir grønne trynet.
    2 timer og 12 minutter
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •