Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 3 av 5 FørsteFørste 12345 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 186

Tråd: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Mitt poeng var at du ikke skal mye lengre unna enn 300m før 1 MOA er for dårlig for (kanskje delvise) hodemål og andre små mål - og at det er et overraskende "slapt" krav til et seriøst skarpskyttervåpen.
    Hvilke andre mål snakker du om?

Hvem skyter hodeskudd på 300m+? Hvem har krav om å klare det?

1MOA er på 800m 24cm. Det er en sirkel som kun dekker øvre del av brystkassa. Det er mer enn godt nok.
    It's not about surviving, it's about winning.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Det som er en reell situasjon for en skarpskytter i politiet er at man skal treffe på første skudd. Etter det første skuddet forandrer situasjonen seg. Da er det for sent å forlegge siktepunktet for et andre eller tredje skudd hvis man ikke traff målet. I en gisselsituasjon vil man på dette punktet kunne oppleve at situasjonen kommer helt ut av kontroll ved at gisseltakere mister fatningen og begynner å henrette gisler o.l.

En sak er hva slags presisjon våpenet har, og at ammunisjonen går godt i det aktuelle våpenet, dette er kun en del av helheten. Når man skyter ute i all slags vær og vind, får de ytre påvirkningene økende betydning dess lenger avstanden til målet er. Vindavdriften kan godt utgjøre 20-30 cm når man skyter på 2-300 meter og skal treffe hodemål på første skudd. Det kan tenkes at noen innbiller seg at dette er enkelt fordi de kun har en teoretisk tilnærming. Bare glem det tåpelige skrytet til "tøffingene", i realiteten er det kun et svært lite antall personer som er så dyktige at de i for eksempel en gisselsituasjon bør/kan skyte på levende/bevegelige (hode)mål på 250-300 meter.

Når det gjelder å skyte gjennom skuddsikkert glass (for eksempel cockpitvinduer): Selv med panserbrytende ammunisjon må man som regel skyte flere skudd, og i en kritisk situasjon vil dette som regel være uaktuelt om politiaksjonen skal bli vellykket (med mindre det er taktiske årsaker til at det gjøres).
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Ja, selvfølgelig - den lille diskusjonen om bruk på lengre hold var et sidesprang over på mer generell bruk (i hovedsak militær bruk) av skarpskyttervåpen. Til skyting på 100m eller kortere er jo 1 MOA mer enn godt nok.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Ja, selvfølgelig - den lille diskusjonen om bruk på lengre hold var et sidesprang over på mer generell bruk (i hovedsak militær bruk) av skarpskyttervåpen. Til skyting på 100m eller kortere er jo 1 MOA mer enn godt nok.
    Jeg har enda til gode at du svarer på mine siste innlegg.

Hvilken erfaring har du med skarpskyting, bruk av skrapskyttere og kapasiteter?

Maks spredning på 1MOA er MER en bra nok kapasitet på våpen+ammunisjon, ut til 800-1000 meter, hvor disse systemene blir brukt.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    Det som er en reell situasjon for en skarpskytter i politiet er at man skal treffe på første skudd. Etter det første skuddet forandrer situasjonen seg. Da er det for sent å forlegge siktepunktet for et andre eller tredje skudd hvis man ikke traff målet. I en gisselsituasjon vil man på dette punktet kunne oppleve at situasjonen kommer helt ut av kontroll ved at gisseltakere mister fatningen og begynner å henrette gisler o.l.

En sak er hva slags presisjon våpenet har, og at ammunisjonen går godt i det aktuelle våpenet, dette er kun en del av helheten. Når man skyter ute i all slags vær og vind, får de ytre påvirkningene økende betydning dess lenger avstanden til målet er. Vindavdriften kan godt utgjøre 20-30 cm når man skyter på 2-300 meter og skal treffe hodemål på første skudd. Det kan tenkes at noen innbiller seg at dette er enkelt fordi de kun har en teoretisk tilnærming. Bare glem det tåpelige skrytet til "tøffingene", i realiteten er det kun et svært lite antall personer som er så dyktige at de i for eksempel en gisselsituasjon bør/kan skyte på levende/bevegelige (hode)mål på 250-300 meter.

Når det gjelder å skyte gjennom skuddsikkert glass (for eksempel cockpitvinduer): Selv med panserbrytende ammunisjon må man som regel skyte flere skudd, og i en kritisk situasjon vil dette som regel være uaktuelt om politiaksjonen skal bli vellykket (med mindre det er taktiske årsaker til at det gjøres).
    Vet ikke om du antyder at jeg har et teoretisk forhold til dette, eller om du mener at nivået på sksk i Forsvaret ikke holder mål.

Denne grad av presisjon er kravsatt for skarpskytter Nivå 3. Vi har hatt flere førsteskuddstreff på langt større hold enn 250-300m. med både .308 og 12.7 MØR. Og da mener jeg i strid, ikke på skytebanen.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Det er forskjell på å ha hatt førsteskuddtreff og å være minst 99% sikker på at du vil få et førsteskuddstreff (som fortrinnsvis går gjennom nedre del av hjernen) på en gisselholder som kanskje tilfeldigvis kan begynne å bevege seg i samme øyeblikk du trekker av.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Enig med hvlt. Konsekvensen av å bomme på en slask i Afghanistan er bare at han og de andre slaskene får kastet seg i dekning, og da er det for så vidt greit om man på forhånd bare har 70% sjanse til å få førstetreff.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Så dere mener da at førsteskuddstreff er sleiv?

Alle kan bomme, og vind er vanskelig.

En annen viktig vurdering i en setting med et lavmargin-skudd er når/om man skal skyte.
    Nå snakker vi dog skyteferdigheter, samt hvilke forutsetninger presisjon i våpen+ammunisjon gir skytteren.

Noen påstår at 1MOA er et slapt krav, min påstand er at det er tull uten rot i virkeligheten.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Eh, nei, jeg mener ikke det var sleiv.
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Vi har hatt flere førsteskuddstreff på langt større hold enn 250-300m. med både .308 og 12.7 MØR. Og da mener jeg i strid, ikke på skytebanen.
    Helt sikkert dyktige skyttere her. Det springende punktet er imidlertid om de ville våget disse skuddene dersom det var en gisseltager som holdt kniven på strupen til gisselet, og gisselet ville dø dersom de bommet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Våget?

Hvorfor skulle de ikke det?
    Det er ikke en veldig aktuell problemstilling, men norske militære sksk har skutt mot spesifikke personer i folkemengder tidligere, uten å ramme uskyldige. Dog på kortere hold.

HR er det kun en politi- og to forsvarsavdelinger som gjennomfører uansett, så problemstillingen er ikke relevant for diskusjonen uansett.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Utgangspunktet for hele den siste meningsutvekslingen var at det ble sagt at det, i motsetning til for skarpskyttere i Forsvaret, meget sjelden (om i det hele tatt) er aktuelt for politiets skarpskyttere å skyte på hold som er så store at det er en vesentlig fordel å anvende Lapua .338 Magnum fremfor 7,62 mm x 51 (eller Win .308). Og det var igjen på bakgrunn av at politiet har valgt Steyr SSG 08 A1 i .308 Win kaliber som ny skarpskytterrifle.

Med det som utgangspunkt for meningsutvekslingen er det da absolutt interessant å diskutere mulige forskjeller mellom politimessig skarpskyting, f.eks. mot en gisseltaker, der man må være tilnærmet helt sikker på å treffe med riktig skuddplassering, til en militær situasjon der det ofte kan være aktuelt å forsøke å treffe f.eks. en høyere offiser på meget langt hold, selv om man ikke er helt sikker på å treffe.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

1. Plutselig bevegelse hos gjerningsmannen kan ikke kalkuleres inn som del av det rent ytreballistiske. Med mindre man er synsk.
    2. Vurdering av skyt/ikke skyt må være noe skyttere gjennomfører kontinuerlig under aksjonen
    3. Skytteren eier skuddet så fort det forlater løpet. Det må man bare innse - om gjerningsmannen flyttet seg samtidig som man avfyrte, og man bommet, så er det en risiko man ikke kommer utenom

Mitt hovedfokus i debatten nå nylig har vært påstander om at maks spredning på 1MOA med politiets ammunisjon ikke er godt nok. Har enda til gode å få gode argumenter på hvorfor dette er tilfellet, brukeren ikke har tatt seg bry med å svare på mine spørsmål.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Jeg har enda til gode at du svarer på mine siste innlegg.

Hvilken erfaring har du med skarpskyting, bruk av skrapskyttere og kapasiteter?

Maks spredning på 1MOA er MER en bra nok kapasitet på våpen+ammunisjon, ut til 800-1000 meter, hvor disse systemene blir brukt.
    Det er vel det, eller i hvert fall greit nok, hvis det er et minstekrav som alle våpen skal klare, tatt i betraktning at ammo neppe kan "skreddersys" til hvert enkelt våpen.

For å sette det i perspektiv, så er det ikke godt nok til å sikre innertier på hvert skudd på DFS skyting, selv om skytteren gjør alt perfekt og er 100% riktig innskutt.

Jeg har ingen erfaring som skarpskytter, har bare periodevis vært interessert i slike ting siden ca. 1970 (arvelig belastet).

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Det er et minstekrav at våpenet ikke sprer MER enn 1MOA uansett avstand, med politiets ammunisjon.

Klarer ikke å se hva DFS konkurranseskyting har med militær eller politiets skarpskyttertjeneste å gjøre.

Her er det jeg har klart å finne av mål på DFS blinker:

Radien på sektorene er på 100 meter :
    x = 15 mm
    10 = 30 mm
    9 = 60 mm
    8 = 90 mm
    7 = 120 mm
    6 = 150 mm
    5 = 180 mm
    4 = 210 mm
    3 = 240 mm
    2 = 270 mm
    1 = 300 mm

På 200 meter er radien på sektorene :
    x = 25 mm
    10 = 50 mm
    9 = 100 mm
    8 = 150 mm
    7 = 200 mm
    6 = 250 mm
    5 = 300 mm
    4 = 350 mm
    3 = 400 mm
    2 = 450 mm
    1 = 500 mm

På 300 meter er radien på sektorene :
    x = 37.5 mm
    10 = 75 mm
    9 = 150 mm
    8 = 225 mm
    7 = 300 mm
    6 = 375 mm
    5 = 450 mm
    4 = 525 mm
    3 = 600 mm
    2 = 675 mm
    1 = 750 mm

Usikker på om han som har skrevet dette mener radien, eller om han mener diameter. Skyter ikke DFS, så jeg vet ikke.
    Hvis det er radien, så er 1MOA ikke langt unna innertier på 300m, da diameter blir 75mm. Man er 15mm mindre, eller ikke fullt 15mm hvis man er helt petimeter på 1MOA (som på 300m er 87,24mm).

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

1. Plutselig bevegelse hos gjerningsmannen kan ikke kalkuleres inn som del av det rent ytreballistiske. Med mindre man er synsk.
    Det kan det til en viss grad, ut fra prosjektilets flyvetid til målet. Hvis vi snakker om mål der .338 Magnum virkelig er en stor fordel (> > 400 m), er flyvetiden så lang at målet rekker å flytte seg vesentlig i forhold til målets størrelse. På hold fra 100 m og mindre er flyvetiden omtrent 1/10 sekund eller mindre og målet får dermed mindre tid til å flytte seg (og målet har selvfølgelig større vinkelutstrekning). En viktig grunn igjen til at skyting på lange og meget lange hold er lite aktuelt for politimessig skarpskyting.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

...

Mitt hovedfokus i debatten nå nylig har vært påstander om at maks spredning på 1MOA med politiets ammunisjon ikke er godt nok. Har enda til gode å få gode argumenter på hvorfor dette er tilfellet, brukeren ikke har tatt seg bry med å svare på mine spørsmål.
    Jeg har ikke sagt noe om at det ikke er godt nok til politiets bruk, i hovedsak bare at det er et relativt "slapt" krav for et skarpskyttervåpen - underforstått at det nok ikke finnes mange slike våpen som har problemer med det (unntatt ved en eventuell uheldig match av våpen og ammo).

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Det er et minstekrav at våpenet ikke sprer MER enn 1MOA uansett avstand, med politiets ammunisjon.

Klarer ikke å se hva DFS konkurranseskyting har med militær eller politiets skarpskyttertjeneste å gjøre.

Her er det jeg har klart å finne av mål på DFS blinker:

Radien på sektorene er på 100 meter :
    x = 15 mm
    10 = 30 mm
    9 = 60 mm
    8 = 90 mm
    7 = 120 mm
    6 = 150 mm
    5 = 180 mm
    4 = 210 mm
    3 = 240 mm
    2 = 270 mm
    1 = 300 mm

På 200 meter er radien på sektorene :
    x = 25 mm
    10 = 50 mm
    9 = 100 mm
    8 = 150 mm
    7 = 200 mm
    6 = 250 mm
    5 = 300 mm
    4 = 350 mm
    3 = 400 mm
    2 = 450 mm
    1 = 500 mm

På 300 meter er radien på sektorene :
    x = 37.5 mm
    10 = 75 mm
    9 = 150 mm
    8 = 225 mm
    7 = 300 mm
    6 = 375 mm
    5 = 450 mm
    4 = 525 mm
    3 = 600 mm
    2 = 675 mm
    1 = 750 mm

Usikker på om han som har skrevet dette mener radien, eller om han mener diameter. Skyter ikke DFS, så jeg vet ikke.
    Hvis det er radien, så er 1MOA ikke langt unna innertier på 300m, da diameter blir 75mm. Man er 15mm mindre, eller ikke fullt 15mm hvis man er helt petimeter på 1MOA (som på 300m er 87,24mm).
    Det er radien som er listet der, og konklusjonen er helt riktig - og i samsvar med det jeg sa rett ovenfor ditt innlegg (200 og 300m skivene).

Den relativt "romslige" 100m skiva kjente jeg ikke til, men den er antakelig beregnet på rekruttklasser og lignende.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Bare for å sette dette litt i perspektiv. Maskinoppretting med easy laser så vill "normal" toleransen være på en motor og vekselkasse som spinner med 2000 rpm ha en paralell forskyvning på 0,03 og 0,05 mm noe som vill gi et avvik på 15 cm på 300 meter. Så våpen og ammo skal være av rimelig høy kvalitet for å garantere 1MOA
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Noe som ikke har blitt berørt er selvfølgelig om 1 MOA dreier seg om serier om 3 (neppe tilfelle), 5 eller 10 skudd (eller et annet antall).

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Jeg har ikke sagt noe om at det ikke er godt nok til politiets bruk, i hovedsak bare at det er et relativt "slapt" krav for et skarpskyttervåpen - underforstått at det nok ikke finnes mange slike våpen som har problemer med det (unntatt ved en eventuell uheldig match av våpen og ammo).
    Da sier du implisitt:

1. At det er masse våpen som leveres med sub-MOA garanti. Har du eksempler?
    2. At Politiets skarpskyttermiljø ved UEH ikke aner hva de snakker om ift hvilke behov de vil ha

Jeg tror rett og slett at du ikke forstår kravet, slik jeg har skrevet det opptil flere ganger. Jeg prøver igjen:

"Maks tillatte spredning er <1MOA"

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Noe som ikke har blitt berørt er selvfølgelig om 1 MOA dreier seg om serier om 3 (neppe tilfelle), 5 eller 10 skudd (eller et annet antall).
    ....

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Det er radien som er listet der, og konklusjonen er helt riktig - og i samsvar med det jeg sa rett ovenfor ditt innlegg (200 og 300m skivene).

Den relativt "romslige" 100m skiva kjente jeg ikke til, men den er antakelig beregnet på rekruttklasser og lignende.
    Poenget er at optikken ikke tillater så fine korreksjoner som avviket vi snakker om her. 1 klikk på kikkertsiktet er 1cm @ 100m, dvs 0,1 strek. På 300m vil da et klikk være på 3cm, og langt over den korreksjonen som man trenger for korrigere for avviket du mener bør være et krav.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Så av 35 skudd er det bare krav om treff på 24 skudd i realiteten? Så politiets skarpskytter skal altså ha utstyr som er godt nok hvis skytteren får treff på 70% av rettede skudd på 100 meters hold????
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Hvis det er sånn du leser testen så.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Nei, det er sånn jeg leser dataene du oppgir. Er regnestykket mitt feil?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Kravet om presisjon er:

Maks tillatte spredning er <1MOA

PFT gjennomførte egne tester for å kontrollere om riflene kunne møte dette kravet.

Testene ble skutt på 100m og 300m
    X antall skudd pr serie, X antall serier pr avstand, X antall skyttere

Man hadde parametere for å finne gjennomsnittsresultater for presisjonen, som fortsatt måtte være innenfor <1MOA

Jeg fjernet innlegget mitt, da jeg ikke vet om den eksakte testprotokollen bør legges ut.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Poenget er at optikken ikke tillater så fine korreksjoner som avviket vi snakker om her. 1 klikk på kikkertsiktet er 1cm @ 100m, dvs 0,1 strek. På 300m vil da et klikk være på 3cm, og langt over den korreksjonen som man trenger for korrigere for avviket du mener bør være et krav.
    3cm på 300m er jo mye mindre enn 1 MOA, ca 1/3.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Ok.

Testprotokollen er offentlig info, her er den ordrett:

Precision test:

Will be shot at 100 meters and 300 meters range.

5 series of 7 shot series were the best and worst shot will be removed leaving 5 shot series.
    The best and the worst 5 shot series will also be removed leaving 3 series of 5 shot series as the qualifying result.

Will be tested with both sandbag and bipod.

Will be shot by the test group and the results from all shooters will be added together to form a final result for the specific rifle.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Ja, det blir vel like i underkant av 70% det. Det synes jeg var rart.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

3cm på 300m er jo mye mindre enn 1 MOA, ca 1/3.
    Poenget er påstanden din:

1MOA presisjon er ikke godt nok til å garantere innertiertreff på 300m på DFS skive.

Innertieren har en diameter på 75mm. 1MOA på 300m er 87,24mm. Dvs at innertieren har en diameter som er 12,24mm mindre enn 1MOA.

1 klikk på kikkerten utgjør 3cm på 300m. Ergo, et klikk for å korrigere et treff som er utenfor vil utgjøre et alt for stort flytt av treffpunkt.

Ergo, dette er en rent akademisk diskusjon.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Verste OG beste.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Verste OG beste.
    Jada. Men jeg beholder beste. 5*7 skudd er totalt 35. I alle serier tas først dårligste skudd ut, og så tas resten av dårligste serie tas ut.

35-5-6=24.
    24 er 68% av 35.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Du må være så vennlig å sette opp regnestykket for meg, for jeg skjønner ikke logikken din.

Det er ikke det resultatet man får.

Man skyter 5 serier á 7 skudd, pr avstand. Når man regner treff, så teller ikke beste eller dårligste treff per serie. Dvs at man får 5 tellende treff, som er et gjennomsnitt for serien (beste og dårligste er borte).

Videre så tar man bort beste og dårligste serie, slik at man får 3 tellende serier for presisjonsresultatet i prøvesettet. Igjen, da har man gjennomsnittlig ytelse for hver enkelt rifle.

Videre, så skytes alle seriene, 5 serier pr avstand, totalt 10 serier, av alle skytterne som deltok i testgruppen. Akkurat antallet på skyttere vet jeg ikke. Alle testresultater, 5 gjennomsnittlige treff per serie av 3 tellende serier, samles for total bedømming av riflens ytelse ift presisjon

Det absolutte kravet et maks spredning på <1MOA.

Dvs at hvis gjennomsnittet var mer enn 1MOA, så ble riflen diskvalifisert.

Basert på en skala fra 1-10, så ble riflene bedømt på presisjon. Presisjonskravet var vektet med vektallet 5, slik at maks poengsum var 50 poeng. For å få det måtte man bestå kravet.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Du må være så vennlig å sette opp regnestykket for meg, for jeg skjønner ikke logikken din..
    Se over.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

@Sofakriger slik jeg tolker dine beregninger om at de akseptere 68% treff så forutsetter du at dårligste treff er en bom; det trenger jo ikke å være tilfellet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    @Sofakriger slik jeg tolker dine beregninger om at de akseptere 68% treff så forutsetter du at dårligste treff er en bom; det trenger jo ikke å være tilfellet.

Det er jeg helt enig i. Med slik jeg oppfatter krav til egenspredning kommer det ETTER at de dårligste skuddene er fjernet, så teoretisk kan alle 11 skudd som er fjernet være gjennom samme hull 20 meter til venstre for skiven.

Kravet som siteres over virker som meget svak metode. Sammenlikner du med vanlig produkttesting så vil du ha et mye høyere krav til % innenfor funksjonskrav (la oss si du tester kaffetraktere som kommer av samlebåndet..) og så ha absolutte krav til de som faktisk utgjør feilraten. Feks kan det være akseptabelt at en av 1000 kaffetraktere som kommer av samlebåndet har misfarging i lakkerte plastbiter - men ikke at 1 av 1000 tar fyr. Selv om begge ikke oppfyller krav.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Tror du virkelig det er tilfellet? At eksempelet ditt om 20m til venstre for skiva er reellt?

Det er ikke snakk om så store avvik her, da ville våpenet blitt diskvalifisert. Kravet er maks spredning <1MOA.
    Presisjonstestingen er en brukertest.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

Blir ikke helt riktig sammenligning; nærmere hadde vel vært å si at Kaffe maskinen skal lage kaffe innenfor gitte kvalitetsparigmetrer uansett kaffe bønner, vann og filter som brukes. Det er som andre har nevnt ytre variabler som kan påvirke sluttresultatet ut over selve våpenet. Her tror jeg Politiet ønsket å få ut medianen av treff punktene på de forskjellige kandidatene for å kompensere for andre ytre variabler.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Tror du virkelig det er tilfellet? At eksempelet ditt om 20m til venstre for skiva er reellt?

Det er ikke snakk om så store avvik her, da ville våpenet blitt diskvalifisert. Kravet er maks spredning <1MOA.
    Presisjonstestingen er en brukertest.
    Kravtabeller i offentlige anskaffelser er jo som du vet godt en alvorlig ting, og så langt jeg har forstått det du har beskrevet her kommer kravet til maks spredning etter at de 11 skuddene er tatt vekk. Selvfølgelig tror jeg ikke at det ikke hadde skjedd noe hvis alle de 11 var i et hull 20 meter til venstre, men hvis det ikke er noen krav ift de 11 skuddene så er det ikke det. Det var kanskje krav om at våpenet ikke skulle gi klikk etc i andre krav vil jeg tro, men presisjon gjelder altså bare 24 av 35 skudd.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Nei, det er ikke riktig.

Kravet til maks tillatte spredning er <1MOA. Dette måtte dokumenteres av tilbyder (testblink datert med navn på skytter, avstand osv)

Presisjonstesten er en brukertest for å verifisere dette kravet.
    Og du kan ikke lage din egen tolkning av testen - den er lik for alle.

Beste og dårligste treff blir tatt bort, for å finne medianen (for å stjele ordet til Pinch). Man forusetter at de 7 skuddene treffer relativt nært hverandre. Altså <1MOA.

Hadde noen våpen utvist ekstreme avvik, så ville det blitt tatt tak i.

Ingeniørene hos PFT er faglig dyktige på akkurat dette, så tror nok testmetodikken er solid. Selv om du mener at kravet til treff er 68%.....

Side 3 av 5 FørsteFørste 12345 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •