Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 20 av 20

Tråd: Feltoperatør

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2014
    Pondusfaktor
    2

Feltoperatør

Hei!
    Jeg har lest litt om fjernoppklaringssoldater, og vurderer å søke det som tjenestested på førstegangstjenesten min neste år. Så vidt jeg har hørt, så er det ikke noen overraskelse at opptaket er beintøft. Er det noen av dere som har vært på fjernesk. opptak? Vil gjerne vite hva som skjer på opptaket.

Uansett, har begynt på marinejegertreningsprogrammet (minus svømmedelene), i tillegg som jeg trener styrkeløft og litt brasiliansk jiu-jitsu ved siden av. Er det noe spesifikt jeg burde trene på?

Takk!
    Sist endret av kevincb; 30-01-15 kl 15:47

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    6
    Det er som de fleste opptak med store fysiske anstrengelser over land tid med lite søvn og hvile. Mye stressing og lite tid til å hente seg igjen på, man blir sliten på en helt annen måte en etter en hard treningsøkt. Man blir rett og slett helt "grå" i kroppen og hodet..

Gå veldig langt med sekk, tren masse kondisjon. Styrkeløften kan komme til å lide litt av den type trening, men er kjempebra å ha i bunn. Tren mye kjernemuskulatur, push ups, ferdigstilling og skadeforebyggende mtp. knær, ankler og skuldre.

Skal du komme gjennom opptaket må du ha bestemt deg for det og jobbe målretta. Lykke til!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Du finner litt om avdelingen her hvis du søker litt. Enkle svaret er at du må være forberedt på "ingen respekt for avstand". Regn med at du kan krysse av mange kjekke fjelltopper på skrytelisten under opptaket, bortsett fra det skal ikke detaljer om opptakene ut her på internett.

Lykke til!
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2014
    Pondusfaktor
    2
    Tusen takk dere! Skal jobbe målrettet framover nå.

Vet dere sånn ca. når opptaket starter hvert år? Litt kjekt å vite hvor lang tid jeg har på meg!

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24
    Utholdenhet både kondisjonsmessig og styrke er nok særlig viktig. For å si det enkelt så tuller de ikke når de sier "ingen respekt for avstanden". Og hvorfor ha utstyret i en komfortabel varm panservogn når du kan stappe alt i sekken og vandre over fjellet? Og hvorfor la denne fine steinen ligge igjen i leiren når jeg kan få bruk for den oppe på den fjelltoppen? Og sove kan man gjøre når man er død.

Forøvrig er svømming ypperlig trening, siden man trener hele kroppen og kondisjon samtidig uten å slite så mye ledd etc. Og mang enn oppklaringssoldat har svømt mer enn "felthygiene".

Jeg var 1 år i fjenoppklaringens lillebror, Brigadeoppklaringen, og jeg ØKTE tiden jeg brukte på 3000-meteren i løpet av året. Men 3-mila gikk ufattelig mye enklere på slutten av året. Man blir rett og slett ekstremt seig.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2014
    Pondusfaktor
    2
    Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Utholdenhet både kondisjonsmessig og styrke er nok særlig viktig. For å si det enkelt så tuller de ikke når de sier "ingen respekt for avstanden". Og hvorfor ha utstyret i en komfortabel varm panservogn når du kan stappe alt i sekken og vandre over fjellet? Og hvorfor la denne fine steinen ligge igjen i leiren når jeg kan få bruk for den oppe på den fjelltoppen? Og sove kan man gjøre når man er død.

Forøvrig er svømming ypperlig trening, siden man trener hele kroppen og kondisjon samtidig uten å slite så mye ledd etc. Og mang enn oppklaringssoldat har svømt mer enn "felthygiene".

Jeg var 1 år i fjenoppklaringens lillebror, Brigadeoppklaringen, og jeg ØKTE tiden jeg brukte på 3000-meteren i løpet av året. Men 3-mila gikk ufattelig mye enklere på slutten av året. Man blir rett og slett ekstremt seig.
    Tusen takk for svar!

Helt ærlig så har jeg aldri vært noen særlig "tur vandrer" før, men føler at jeg har fått interessen for det nå nylig. Det vil si at jeg ikke har hatt noe særlig trening med langdistanse med tung sekk. Jeg har sånn ca. 1 og 1/2 år på meg før jeg slutter på videregående skole, pluss 1/2 år hvis opptaket foregår om vinteren. Er det håp for meg å få trent meg opp til dette?

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av kevincb Vis post
    Tusen takk for svar!

Helt ærlig så har jeg aldri vært noen særlig "tur vandrer" før, men føler at jeg har fått interessen for det nå nylig. Det vil si at jeg ikke har hatt noe særlig trening med langdistanse med tung sekk. Jeg har sånn ca. 1 og 1/2 år på meg før jeg slutter på videregående skole, pluss 1/2 år hvis opptaket foregår om vinteren. Er det håp for meg å få trent meg opp til dette?
    Du er ung, det er mer enn nok tid. Pass deg for skader og overbelastninger! Ikke gå med sekk etc. på asfalt. Gå i terreng, bli vant til å plassere foten riktig i terrenget. Jeg var orienteringsløper før jeg var i forsvaret, det er super trening på både kart og kompass delen, samt å plassere foten riktig. Tar bare litt tid å avvenne seg fra at raskeste vei ikke alltid er beste militærevei, man vil jo ikke bli sett av fienden når man er ute på tur som oppklaringssoldat.

Hvis det er vinteropptak så er det jo greit å vite frem og bak på ski og truger, etc.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2014
    Pondusfaktor
    2
    Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Du er ung, det er mer enn nok tid. Pass deg for skader og overbelastninger! Ikke gå med sekk etc. på asfalt. Gå i terreng, bli vant til å plassere foten riktig i terrenget. Jeg var orienteringsløper før jeg var i forsvaret, det er super trening på både kart og kompass delen, samt å plassere foten riktig. Tar bare litt tid å avvenne seg fra at raskeste vei ikke alltid er beste militærevei, man vil jo ikke bli sett av fienden når man er ute på tur som oppklaringssoldat.

Hvis det er vinteropptak så er det jo greit å vite frem og bak på ski og truger, etc.
    Takk for tips! Setter virkelig pris det.

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    5

Sv: Feltoperatør

Å gå langt, snakker vi da om type 2-3 mil om dagen med tung oppakning? Eller må vi lenger opp på skalaen?

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Sitat Opprinnelig skrevet av ArcticElite Vis post
    Å gå langt, snakker vi da om type 2-3 mil om dagen med tung oppakning? Eller må vi lenger opp på skalaen?
    Jeg var i brigadeoppklaringen (oppklaring mellom fjernoppklaring og patrulje fra kampbataljonene). Det kan fort bli mye gåing, men sjelden over 3 mil. Men gåingen var mye i terreng, gjerne type gaupe.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Jeg vet ikke hvordan det er i dag, men i følge en i familien som gjennomførte fjernoppklaringseskadron-opptaket i 2008 er "ingen respekt for avstand" noe som må tas så bokstavelig som overhodet mulig. Opptaket foregikk stort sett til fots over hele Troms fylke fra sjø til svenskegrensen og fra nord til sør. Man må virkelig være vant til å ga langt i terreng (ofte med stor fart) med tung oppakning dag etter dag etter dag. Gnagsår er en stor stopper, og man må inngåtte føtter og ha lært seg hvordan man best mulig steller føtter og forebygger gnagsår. Noen tips for Nijmegenmarsjen som også kan anvendes her: http://www.nrof.no/images/Marketing/...ijmegen-II.pdf http://www.nrof.no/images/Marketing/...treteknikk.pdf
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    5

Takker for svar!
    Kart og kompass er åpenbart en fordel å kunne i forkant av opptaket. Men rent konkret, hvordan trener man best på dette i praksis? Ut å gå fra punkt til punkt på kartet? Både i terreng man er kjent, og ukjent?
    Er det "normalt" å få oppgitt koordinater, og finne punktet på kartet UTEN bruk av noe annet enn et kompass (altså ikke med for eks GPS)? I så fall, hvordan?

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Meld deg inn i en orienteringsklubb, så får du god trening.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Angående kart og kompass, så lærte vi dette inn på følgende måte da jeg gikk på idrettslinja på midten av 90-tallet (så får andre vurdere om tiden har gått videre):

Vi fikk første leksjon utdelt kart med 1:25.000, ikke kompass men måtte orientere etter kartet hele veien fra post 1 til 8, slik at vi lærte oss å lese kart og tereng. Det samme kan du gjøre på kveldsturen med hunden, kartverket lar deg skrive ut kartblader gratis helt ned til 1:25:000, ta de med og lær deg å orientere etter synlige ting i terrenget som kraftmaster, topper, etc.

En kort gjennomgang av dette med koordinater, ekvidistanse etc. kan du få hos Røde Kors feks. Dette er basic kunnskap, men når det sitter så er det litt som å sykle - detta kan du.

Når dette sitter greit, så kommer "inn under skjørtet, opp i kjolen"-regelen inn sammen med kompass, altså dette med X og Y-koordinater, eller hvor på kartet er du i forhold til det du ser og det tallene på kartenes side forteller deg. Det eneste som er nytt nå er at du har et nytt instrument - kompasset. Kompasset gjør ingenting annet enn å vise hvilken himmelretning du holder det mot. Resten trenger du kart til, og så lenge du er trygg på kartet sier ting nå seg sjøl, det eneste som endrer seg er avstandene.

For å si det ærlig: Jeg tok ut kart over potensielt treningssted for hunden, og bestemte meg for at i kveld skal jeg kun følge kartet samtidig som bikkja går løs og vi tar oss en tur. Jeg må være ærlig nok og si at jeg fikk meg en intern oppstrammer fra meg sjøl - repiter!

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

De fleste orienteringslag tilbyr turorienteringskart. Da kan man øve så mye man vil på de kartene. Selv når man har vært innom alle postene kan man trene mer ved å utfordre seg selv til å ta andre traseer mellom postene.

Utfordringen er at Forsvaret opererer på 1:50.000, mens orienteringskart ofte er 1:10.000. Så når man går tur kan man godt gå på 1:50.000 kart. Når man går lang tur kan det være lurt å ha GPS i sekken om man er usikker på orienteringen. Så slipper vi ha leteaksjon etter deg om du går deg vill.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Når du går på kart er det også et poeng å ta ut en rute. Rett linje er sjeldent effektivt. Ta ut rute og evaluer etterpå om du kunne tatt ut en mer effektiv rute.

Basics er selvfølgelig å unngå høydemetre når du kan, unngå tungt underlag - men kom frem uten å bruke dagen på å gå en stor halvsirkel. Militært kan du også tenke hvor du bør gå for å være minst synlig.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Et tips er at "å holde høyden" sparer deg for krefter ofte. Om ikke andre forhold tilsier det, prøv å unngå ned og opp igjen.

Forøvrig kan nettopp det å holde høyden være en måte å navigere på.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    31

Informasjon om årets fjerneskopptak finner dere her.

https://forsvaret.no/karriere/utdann...g/feltoperator

Søknadsfristen er 1 juni.
    Svolten og tyst, samband fyst

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    9

Promofilm for fjerneskadronen ligger nå på hærens side på fjaseboki
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Menig
    Ble medlem
    Dec 2015
    Pondusfaktor
    0

Noen andre her som tenker å søke opptak i år?

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •